6 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Balkanlılar birbirlerini iyi tanımıyorlar Aka Gündüz Sofyayı ziyaret etti. Kendisini mebus olarak karşılayıp ağırlamışlar. Konuşma esnasında biz hakikat meydana çıkmış ki, La Parole Bulgare güzetesi bundan hayretle bahsediyor: «Meğer Aka Gündüz, siyasi haya» tanın haricinde, edib imiş de... Altmış romanın müellifi imiş... Muhtelif tah- kiyeleri, fıkraları varmış...» Bu hadise, şu fıkrayı andırıyor... Hani: — Sefir hazretleri, boş zamanla- rında ressamlıkla da mi meşgul olu- yorlar? - demişler. Yaptgı tabloların şöhreti sayesinde gefir olan sanatkâr da gülümseyerek: — Hayır! » cevabını vermiş. » Res- sam hazretleri boş vakitlerinde sefa» ret işlerile uğraşıyorlar, Aka Gündüzün macerası münaso betile, çok daha esaslı bir mesele kar- şasmda bulunduğumuzu anlıyoruz Biz Balkanlılar, uzaklardaki milletle. ri tanıdığımız halde biribirimizi he nüz öğrenememişiz. Hani, Balkan milletlerinin edebiyatlarını müteka- bilen tereüme etmek üzere mafbuat toplantısında kararlar alınmıştı. Ne rede kaldı? Temizlik Ölçülerimiz İslanbulda günde 70 kişi umumi hamamlarda Belediye tarafmdan yı- katılacakmış. İyi karar. Fakat bu adedin yükseltilmesi elbette temenni İsatnbulda - daha farla nüfus var ya; haydi biz, toparlak hesap olsun diye 700.000 diyelim! Tramvaylarda, © trenlerde, vapurlarda dikkat ederso. niz, - hoş, fazla dikkate de ihtiyaç yok; zira geniz ihtar ediyor - nüfu- sumuzun hiç değilse yüzde onu mü- şeddet temizliğe muhtaç. Bu da yet- miş bin eder. Yetmiş ile taksim edin; Bin ! Demek ki, Belediyenin hazırladığı imkân, temizliğe muhtaç İnsanlara ancak bin günde bir yıkanmak fırsa- tını vermekte! İki buçuk seneden farla zamanda bir hamam!... Finlândiyalılar, muharebe esnâsm- da bile ancak üç gün yıkanmamağa dayanıyorlarmış. Onlarca bundan fazlası mutasavver değilmiş, Efendi, evine misafir itten dervişin pisliğini görünce külhanı yaktırmış: — Baba... - demiş. - Kendim için kızdırtmıştım. Fakat işim çıktı, gire miyeceğim, Haydi sesi buyur... Perah- larsın! Derviş, hileyi çakmış. Telâşla: — Yoo, - &ye cevap vermiş- Biz balçıktanız, erenler... Suyla fazla oynamağa gelmez. Köprübaşı gibi nezaret altındaki kalabalık yerlerde bile, lime lime ek biseli insanların hatır hatır kaşınarak dolaştığını görmek mümkündür, Temizlik ölçümüz hambaşka olma. hdır. Bugünkü şerait, şüphesiz ki tat- min eğici değil! (Wü NO Antenin tesirile midesi bozulmuş! Vali muavini B. Halük Pepeiye son gün- lerde garib bir müracaat yapılmıştır. Ken- disinin bir mütakaid denizci olduğunu süy- liye bir zat, ikamctyâhındaki rudyo an- feninden şikâyet ederek radyo unleninin gasiyetinden dolayı midesi bozulduğunu He Sapsiyonunun yükseldiğini idela etmiş- © Bu sat, dün Yine vali muavinine mü- ZEŞARN Dün sis yüzünden vapur seferleri mühim teahhürlere uğradı Sis esnasında batan 16 tonluk Kırlangıç motörüdür, nüfusça zayiat yoktur Din sabah, sis yüzünden Salıpasarı ön- lerinde bir deniz kazası vukua geldiğini, yazmıştık, Dün, liman telaliği tarafından yapılan tabkikatta, kazaya sebebiyet ve- Ten molörün Özmelek isminde birisine aid olduğu anlaşılmıştır. Sadmeye maruz kalan motör de İmali kaptan idaresindeki odun yüklü 18 tonluk Kırlangış motörüdür. Kırlangış imdad ls- temişsa de sis yüzünden yardım günderils- memşitir. Maamatib, insanca saylat yok- tur, Tahkıkata devam öditmeztedir. in e ö en kalkan ik vapurlardam iç vaktinde köprüye gelememiştir. Kera, köprüden kalkan vapurlar da ba Sekelelere ssat 10 dan evvel gidamemişler- dir. Adalardan kalkan vapurlar, saat 102 | Üç vapurun yolcuları Kadı- İ köyde kaldı Dün bir aralık sis hafiflemiş, vapurlar İ sefer yapabilmişlerse de 18 den sonra tek- İ aleme mâni olacak dereceyi bulmuş- | 19,05 de Kadıköyden kalkan Ülev vapuru | Haydarpaşadan yolcu aldıktan sonra köp- rüye hareket etmişse de sisten gidememiş İ ve Haydarpaşaya dönerek kalmıştır. 1940 da Kudıköyden kalkacak Buvat va- Duru hareket edemiyerek Kadıköyünde kal- mış, 7.10 da köprüden kalkan Moda vapu- ru da Haydarpaşaya yolcu çıkardıktan son- ra Kadıköyo geçmiş, bu vapur da sisten harvset edemiyecrek Kadıköyde kalmiştar. Büyükadadan 19 da hareket eden Eren köy vapuru du köprüye gelemiyerek Ka- dıköy iskelesinde demirlemeğe mecbur ol- muştur, Bu yapurlarda bulunan yolcular- dan bir kısmı Kadıköyünde akrabalarına misafir olmuşlar, diğerleri de vapurda kalmışlardır. Boğaz dışında Boğaz dışında da kesif sis vardı. Bu sis, dün akşama kadar devam otıniştir. Dün öğle üzeri Kârnadenizden gelmesi beklenen İnebolu vapuru, akşam 19 a kadar Boğaza girememişlir. Birçok vapurlar da Boğazda beklemek mecburiyetinde kalmıştır. Sey- Yar vapuru Karabigadan dün sabah 85 da geletekken 10 da, 6,5 da Bandırmadan gel- mesi beklenen Ülgen vapuru da sekis bu- çukta İlmanımıza (gelmiştir. Dün sabah dokuz ollide Mudanşaya hareket etme- sl mukarrer olan Marakaz vapuru, ancak cn bir buçukta ve 4,15 da Bandırmaya ha- rekot edecek olan Sus vapuru da saat o0- da hareket edebilmiştir. ” Köprünün açılması Bis yüzünden üç gündür köprü açlama» mıştır, Ru yüzden bir çok vapurlar, ne Ha- Nes girebilmiş, ne de dışarı çıkabilmiştir. 8isin asgari saat beşte başladığını nazarı dikkate alan Iman relsliği, bu sabah köp- rünün 3 de açılmasına karar vermiştir. Felâketzedelere teberrü İstanbulurı teberrüü bir milyon lirayı geçti gama kadar şehrimiz Kızılay şubelerine ve Istanbul mümeesliliğine 8.516 İira teberri edilmiştir. Bundan evvelki yekün da 901545 olduğuna göre İstanbul halkının vaplığı yardım bir milyon lirayı geçerek 14000,081 Yrayı bulmuştur. Kizilay Beyazıt nahiyesi, kendi munta- kasi dahilinde zelsele felâketzedeleri için College. de France profesörlerinden Mag- gignon şubalın 8 inci perşembe günü maf 16 da Hukuk fakültesi birinci sınıf dersas neslinde Selçuk Türklerinin leri» mevzulu bir konferans Şoförler Belediyeden yeni taleplerde bulundular Şoförler comiyeli reisilo kâtibi, dün taksi şoförlerinin yeni talepleri etrafında Belediyeye müracaatta o bulunmuşlardır. Şoför ehliyetnamesi almak için Millet mekteplerinin B kursunu izmal etmek lâ- samdır. B kursu, aşağı yukarı, ilkmekteb #ahsiline yauadildir. Şoförler, bu Şartlar- da göför bulmak güçleştiğinden bu kay- dın kaldırılmasını istiyorlar, Bundan bağks Eininönü /le Taksim ara- sında ve Beyazıd Üs Alik Alipaşa aramm- da 125 kuruş mukabilinde yolcu taşıyan vıuıma | taksi otomobillerinin sabahları saat 8 ile 9 ve akşamları da saat 185 ile 20 arasında işlemelerini, bu saatler har'einde de taksi saatila çalışmalarını istemişlerdir. Beledi- ye, göfürler cemiyetinin bu imüracaatını tedkik etmektedir. Belediye yakında mazotla müteharrik otvbüs getirecektir. Şoförler mazotla iş- yen motörlü vesatti her şoförün idarş edemiyeceğini İleri sürerek ona göre şoför yetiştirilmesi lüzumunu da Belediyeye ha- tarlatmışlar ve İstanbul. gaförleri içinde facaatla elindeki yüzüğün yine antenin | Anadoluda çalışmak istiyenler için Belo- tesirile tür! — Ne mi düşüntiyorum?.. Ne dilşü- Aşınıldığını musirren İleri sürü diyenin Anadolu vilâyelleri nezdinde ta- en İle: üm e lerdir. ... Yarın ayın yedisi, Milli piyango neceğim bây Amca, yarını düşünüyo. | çekilecek... Tum. Bağdada girme- verecektir. Karilerimizin mektupları çalıyor. Bu hi dikkatini KUÇUK HABERLER: k Tahtakalede oturan Marya isminde bir kiz, evinin merdiveninden düşerek muh» telif yerlerinden yaralarımış, pols tarafın- dan tedavi için hastahaneye Kaldırılmıştır. k Panayotun idaresindeki kamyonla; 960 numarah hususi olomubi Zinciriikuyuda, Halilin otomobili We Fethullahın taksisi Kar radyo idaremizin nazarı celbederiz. — MÜ, milin taksisi Taksimde çarpışmışlardır. * Eminönünde oturan Şükrü, karın Hayriye ve Ahmedle karısı Hatloe, bir man- gal başında isınmaktalar ikon kömürden zehirlendikleri için polis tarafından baş- taneye kaldırılmışlardır. Meroanda oturan Remzi isminde biri de ayni çekilde zehir- lendiğinden o da tedavi altına alınmıştır. # Refet ve Murad, Üsküdarda oturan Münir isimilerindeki şahıslar evvelki gece son derece sarhoş olarak rezalet çikardık- larından polis tarafından yakalanarak mahkemeye verlimiştir. 4 Münskalât Vekileti, Alanya civarın- da karaya oturan Tırhân vapuru hakkın- da tahkikâlın derinleştirilmesini istemiş- tir. Haber aldığımıza göre bu işe Denizyol- ları eski işletme müdürü B, Bürhaneddin memur edilmiştir. # Müstefikler, Bürlaniye ve Nâzım vapurlarından sonra Kalkavan Zadelere aid Mete vapurunuda kiralamışlardır. Mete, İzmir ve İstanbul limanlarından yük alacaktır. 4 Amerikan bandıralı İksitya vapuru We Ilmanımıza 600 bin kilo madeni yağ, Hollanda bandıralı Abanliya vapuru le de i milyon 7900 bin Kilo petrol gelmiştir. X Eminönü meydunünn tanzimine dö- vam ediliyor; laşaat mayıs sonunda bite- cektir. Haziranın birinci gününden itiba- ren de meydanın yeni plinına göre tram- vüy şebekesinin yeri değiştirilmeğe başla nacaklır. Bay Amcaya görel.. ... Bizim bilete bir şey düşerse neler sa Günde 70 kişi bedava yıkanacak Otobüslerde müstahdeminin yatması yasak edildi kanmaktadır. Yakında uçılacak Balat ve Kasımpaşa hamamlarında da her gün kırk kişinin yıkanması temin edilecektir. Belediye, bu hamamları derhal açabilecek surette hazırlıklarını yaptığı halde tebhir makinesini kullanacak makinist bülmak- taki müşkülâ, hamamların açılmasın te- hir etmiştir. Üç gündenberi yeni bir tifüs vakası tep- bit edilmemiş, ancak bir iki hastanın &- foya tutulduğu anlaşılmıştır. Şehrin muhtelif semtlerine İşliyen bam Köprünün parkeleri Yerinden oynayan tahtaların yerleştirlmesine devam ediliyor Gazi köprüsünde yerinden oynıyan par ke tahtaların tekrar yerlerine döşenmesine devam ediliyor. Müteahhidin Belediyeye teslim ettiği parke tahtalarına göre köprü- 9 yüzde döşenen parkelerin sayısına nisbetle on nisbetinde fhtiyat parke tahta vardır, Bu ihtiyatlar da sarfedildikten son- aşınan tahtalar yerine asfalt , bu süretle ileride köprü semini- nin asfalt olarak yapılmasını temin etmek istiyor. Bundan başka Belediye, Gazi köprüsün- den tekerleği listiksix olan vesallin geçme- sini menetmek tasavvurundadır. Şehrin diğer ustalt caddelerinden de bu kabil lâş- tksiz olan vesaltin geçirilmemesi düşünül mekte ise de İstanbuldaki arabalardan 4500 ünün lâstiksiz olduğu ve bunların tekerleğine lâctik koydurmanın da müş- kül bulunduğu anlaşıldığından bu tasav- vurun tatbikinde müşkül görülmekte. dir. .. Hayalle hakikat arasında köprü kurüyorum!. Sahife 3 ia iş Iktisadi meseleler Dış ticaretimizdeki inkişaf Son haftalar içinde dış ticaretimizde görülen inkişaf hakkındaki müşahede ve tedkiklerimizi aşağıya yazıyoruz: Evvelce de yazdığımız gibi, memleke. timize gelen bir Macar srupu, bizimle olan tcaret münasebetlerini arttırmak için büyük gayretler sarfetmekicdir. Ma. car sanayi erbabı, evvelce Alman endüz- tisinin, Türkiyeye verdiği taamul mad- deleri vermek arzusundadır. Macar sa nayi erbabı, şimdiye kadar bu yolda bir. çok tekliflerde bulunmuşlardır. Fakat tekliflerinde Türkiyeden krom, bakır, kö mür istemektedirler. Bunlardan krom madenini, muhtelif memleketlere ihraç etmeğe imkön kalmamıştır. Çünkü mev. cud krom cevherimize İngiliz ve Franus sermayodarları bağlanmışlardır. Vakıa bükümet mümlün olduğu kadar krom is- tihsalâtını arttırmaktadır. Bu artış neti- cesinde, belki de ileride dış piyasalar bütün ihtiyaçlarını tatmin edebiliriz. Kömüre gelince, bunu da ihraç etine ğe imkân yoktur. Sebebi de, kömür is- tihsalâtımızın gün geçtikçe artan kömür sarfiyatımıza tekabül etmekte olmasıdır. Bakıra gelince, henüz Ergani madeni bakir ihracatına başlamamıştır. Maama- fih geçenlerde şehrimizde bulunan Tica- ret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu, bu sene- ki ticaret bilânçomuzda, bakır ihracatı nın mühim bir mevki tutacağından bah- iz Macar grupu, bu madeni maddelerden başka bizden daha başka eşya satın als. bilir, meselâ kuru meyvalar, dokuma bam maddelerinden üftik ve yapağı gibi caya... Macaristanlo, Türkiye arasında iyi bir ticaret anlaşması olacağına şüphe yoktur, Esasen son beş ay içinde Maca- rbtanla aramızdaki ticaret münasebetle- İeri artmıştır. Nitekim her gön liman» vül üzerine, piyasamız, dan mahtelif esya taleb etmişti; Kâğıt, < lardır. liği, piyasanın kâğıt taleplerini de tatmin i lr, Hüseyin Avni RR PRP RR el Noter tebligatı noterler vasıtasile yapılacak 30 tarihli Akşamda noter tebilgatının, sd- M tebiigut gibi, posta ile yapılması Jizim geleceğinin Adliye Vekâletince alâkadarla- ra tamim edildiği şeklinde bir Ankara ba beri çıkmıştı. Bu haberin aslı şöyledir: Adli tebligatı posta ile yapılması hak- kındaki kanun, hukuk usulü mubakeme- leri kanununun tebiigata ald hükümlerini sarahaten ilga etmemiş olduğundan noter tebiigatının eskisi gibi noterler marifetile yapılmasında devam eğilmesi Adilye Vekâ- letinee alâkadarları bildirilmiştir.» Teleforla alınıp verilmekten tevellüd edem bu yanlışlızı özür diliperek tazhih ederiz. Karacaahmed mezarlığı tanzim edilecek Belediye teli muavinlerinden B. Lütfü Aksoy, dün Üsküdarda Karacaahmed me- zarlığını teftiş etmiştir. Karacaahmed mezarlığı, şehrin en eski kabristanların- dan olduğundan turihi hüziyeti canlan- dırdmaz surelile Lanzim edilecektir. Bil hasan mezarlığın Nuhkuyusu, Tunusbağı, Duvardibi çihetleri esaslı suretie tansim edilecektir. Bu maksadla Relediyenin me- zarlıklar mimarı tanzim plânlarını yap- mağa memur edilmiştir. Mezarlığın hari- tası ve plânı hazırlandıklan sonra bir kap sene öyvel çıkan fırtınadan devrilen 2000 servi ağacının yerine yenileri dikilecektir. B. A, — Kur, kur amma dikkat et, parkeleri tahta olmasın, başına İş aleni