18 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 18

18 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 18

i «8 ># ma "mi Gap mes” Sa i0 — — İkinci Fin müdafaa hattı AKŞAM Taşovada 19 Şubat 1940 (Baş tarafı 1 inci sahlfede) Sovyet kıtaları, düşmanı cephenin he- yeli umumiyesinde takip etmektedirler. Cephenin diğer muıntakalarında kayde değer bir hâdise olmamıştır. Sovyet ha- va kuvvetleri düşman kıtalarını ve he- deflerini faaliyetle bombardıman etmiş- lerdir. Fin tebliği Helsinki 18 (A.A.) Finlândiya tebliği: Kareli berzahında Sovyet taz- yiki dün zayıflamıştır. Ladoga gölünün doğu - şimal kısmında Finler bazı mu- vaffakıyetler kaydederek 570 Rus öl- dürmüş, 8 top ve bir miktar harp mal- Zemesi zapt ve 3 tankla, 70 muhtelif na- kil vasıtası tahrib etmişlerdir. Kuhmo civarında, devriyeler arasında vukubulan müsademede Ruslar 130 ölü vermişlerdir. — Deh cephesinde kayde değer mühim bir hadise olmamıştır. Dün, Finlândiya tayyareleri büyük bir faaliyet göstererek düşman kollarını bombardıman ve Sovyet bombardıman tayyarelerini tardetmişlerdir. Siyer siyyimliii > Kazı Giğlisi'e | Finlândiyanın cenup ve batı cenubunda | muhtelif şehir ve köyleri şiddetle bom- bardıman etmiştir. Sivil ahaliden 40 ka- dar ölü ve bir miktar yaralı vardır. Fin tayyareleri ve hava dafi topları, 24 ü kontrollü olmak üzere, 27 Rus tay- yaresi düşürmüşlerdir. Bugün Helsinkide iki defa tehlike işa- teti verilmiş ise de hiç bir bomba atıl- mamıştır. Finlândiya insan yardımına muhtaçtır Londra 18 (A.A.) — Reuter ajan- sinin o muhasamatın o bidayetindenberi Fivlândiyada bulunan hususi muhabiri B. Vernou Morgan Londraya dönmüş- tür. Morgan neşrettiği bir makalede Fin- lândiyanın müstacelen silâha ve adama iyacı olduğunu bildirmektedir. Pek yakında Finlândiyaya silâh ve adam gönderilmediği takdirde Finlândiya kay» bedilecektir, Finlândiya, tayyare ve bilhassa avci tayyaresi, çok miktarda mühimmat, ha- va dafi toplan, ilâç ve bilhasan zatürre- eye karşı ilâç, fakat herşeyden evvel kurtulma o şansını te için en az 100,000 kişiye, zaferden emin olması için ise en az 200 bin kişiye ihtiyacı vardır. Finler, dışardan ve ezcümle Amerika- dan gönderilen para yardımından dola- yı çok mütehassisdirler. Ancak bir Fin- lândiyalı bana içini çekerek: «Pek mütehassisiz. Fakat, keşke her banknot yerine bir adam gönderebilse- lerdiz dedi. Rus zayiatının söylenildiği kadar mü- him olup olmadığını merak edenler var, Rus zayiatının hakiki miktarını tayin et- mek imkânsızdır. Zira, geri dönmiyecek vaziyette olan her Rus askerine de öl müş nazarile bakmak icab eder. Çün- ku, Ruslar yaralıların kaldırmamakta- dırlar. Finlândiya zayiatına gelince, Ruslarla Finler arasındaki zayiat nisbeti 10 a kars | dir. Tayyare zayiatı nisbeti ise 20 ye karşı | dir. Petsamoda muharebe durdu Helsinki 18 (A.A.) — Petsnmodaki muharebe yeniden durmuştur. İki taraf. tan da sadece dürbin faaliyeti kayde- dilmektedir. Suomossalmi cephesindeki düşman hücumlarım felce uğratan Fin- kıtaları mevzilerini muhafaza ötmekte- dir, 3 müdafaa hattı var Paris 18 — Petit Parisien gazetesinin askeri muharriri Kareli cephesindeki mu- harebeler hakkında diyor ki: «Sovyetler Mannerheim hattına kadar gelmişler, bazı istihkâmları ele geçirmişler, fakat hattı yaramamışlardır. Harp devam edi- yor. Mannerheim hattı Summa ileVihorg arasında 10 kilometre derinliğinde muh- telif mevzilerden mürekkeptir. Başlıca 3 hat vardır. Her hattın önünde ileri mevriler de bulunmaktadır. Gö, ki Finlândiyann kalbine girmek için da» ha pak cok şeyler yapmak lâzımdır. Garibaldili gönüllüler Paris 18 — Garibeldi lejyonuna men- sup 10 bin İtalyan Finlindiyaya gitmek üzere gönüllü yazılmıştır. Fransada otu- ran bu İtalyanlar Avrupa medeniyetini korumak için çarpışmak üzere Finlândiya- ya gideceklerini söylemişler ve Fransa ya karşı olan sevgilerinden o bahsetmiş- lerdir. İkinci küme maçları İkinci küme maçlarına dün üç stadda birden devam edilmiş ve Beylerbeyi - Ka- lespora 6-0, Galatagençler - Feneryılmaza, 2-1, Kurtuluş - Eyübe 2-1, Karagümrük - Galataspora 2-0 galib gelmişlerdir. Samsun Halk Partisinde çaylı toplantı Samsun (Akşam) — Parti merkez kaza idare heyeti tarafından nahiye ve ocaklar idare heyetleri şerefine Parti binasında bir çay ziyafeti verilmiştir. Zi- yalette Vilâyet idare heyeti âzaları da hazır bulunmuşlardır. Toplantıda Partiye ait işler üzerinde çok canlı ve hararetli görüşmeler | yapılmıştır. Kaza heyeti reisi Muhiddin Özkefeli Parti çalışmaları üzerinde bir müsahabe yapmıştır. Ziyafet geç vakte kadar devam etmiştir. Gönderdiğim resim, toplantıda hazar bulunanlardan bir grupu göstermek- tedir. Manisa (Akşam) -—— Köylülere santralın ne yolda kullanılacağını göster- mek üzere bir kurs açılmıştır. Bu kurs köylülerimizi telefon ve santral istima- li yolunda tenvir etmektedir. Gönderdiiğim fotoğraf, kursa iştirak edenleri min bedeli 15 ğü kaleminde görülecektir. caktır. zet odam vesikalarile ihale günü nu olan 590 metre mikâbı Boğaztaşı açık eksiltmeye konul- 0 lir& ve İlk teminatı 112 lira 50 kuruştur. Şartname Zabıt ve Teltplerin iik teminat İhale 5/3/940 salı günü saat 14 de dalmi kbuz veya mektupları ve 940 yılına muayyen saatte dalmi encümende bulum- (1204) Tütünlerin denk ameliyesi hızla devam ediyor Taşova (Akşam) — Tokat, Niksar, Erban mıntakasında demet ve denk ameliyesi hızla devam etmektedir. De- ranbar mevsimi içinde bulunuyoruz. Müstahsilin darlığını gidermek için De- ranbarın derhal başlamasının temini lâ- zımdır. Felâketzedeler için Samsundan gelen yardımlar devam etmektedir. Bu yar- dımlar arasında konserve, şeker, keres- te, un, reçel ve buna benzer gıda mad- deleri ehemmiyetli yekün tutmaktadır. Bunların çoğu köylere tevzi ve taksim edilmiştir. Nika türlü vesaitin işlemesini Üzere tamiri için Tokat vilâyetinden ka- za emrine bin lira gönderilmiştir. Yolun düzeltilmesine çalışılmaktadır. Felâkete uğrayan köyler halkına tevzi edilmek üzere 7900 kilo tohumluk buğ- day gelmiş ve dağıtılmıştır. Kasabanın arazi ve bina vaziyetlerini tetkik etmek üzere Tokattan bir fen he- yeti gelmiş ve şehir dahilindeki kalan, binaları arazi vaziyetini tetkik ettikten sonra Tokata hareket etmiştir. Hasara uğrayan, kısmen ve tamamen yıkılan yerlerde tamirat, inşaat için maksada ve kanuna uygun bir inşaat ve tamirat formülü henüz kararlaştırıla- mamıştır, Samsun Ür yurdıman senelik kongresi Samsun (Aksam) — Sarısın İdman yur- &unun senelik konsresi Part! binasında yapılmıstır. Kongreri yurd baskanı bele. diye reisi doktor Necmeddin. Divitelotla aşmış ve kongre etine Muhiddin Öz. kefeli seçilerek müzakerata başlanraıstır, İdare heyetinin senelik mesal ve mali ra- porları okunmuş, aynen kabul edilmistir. Müteakiben yeni heyetler secimi yapılarak: İdare heyetine Hüseyin Kılıççı, Nuri Al- pün, Bedri Atamer, Macit Akman, Mahmut Asan, Selâhaddin Selkan ve Mehmed Er- hamza, Divani haysiyet: Dr. N. Divitgloğln, Naci Berkman, Zarifi Atamer ve Naci Duru. Mürakipliklere de Hamld Pirat, dok- tor Ali Haydar Aydınol ve Eyüp Kara yu- nus ittifakla seçilmişlerdir. görüşmeler yaptıktan sonra dağılmıştır. I 3386 doğumluların ük yoklaması Beyoğlu yerli askerlik şubesinden: 1 — Şubemiz yerlisinden 36 doğumluların ilk yoklaması 19 Şubat 940 dan itibaren, cü- martesi ve pazar hariç olarak ber gün saat 9 dan 12 ye kadar şube binasında yapıla- | caktır. 2 — Her nahiye halkının yoklamaya leceği günler, şunlardır: Şubatın 19 ve 20 nci günleri Taksim; 21, 22 ve 23 üncü günleri Beyoğlu mı 26, 21,28 ve 20 uncu günleri Galata; martın 1,4, 5'ye 6 ncı günleri Kasımpaşa; 7, 8 ve 11 iel günleri Hasköy; 12, 13 ve 14 Üncü günleri Sisli; 15 inci günü Kemerburgaz nahiyesi halki, 3 — Fota vesika fotoğrafı, ikametgâh senedi, sanat- lar mektep hüviyet cüzdanı getirmeleri, 4 — Hariçte bulunanların bulundukları yerlerdeki şubelere müracaat etmeleri ilân olunur. Eminönü askerlik şubesinden: doğumlu gayri islâm erattan geçen celb- de gelmeyip bakuya kalan ve yoklama kaçaklığından muameleleri tekemmül eden gayri islâm erattan o(marangoz), İ (demirci). (sıvacı), (duvarcı). (hizar- cı), (betoncu) san'atlarına âşina olan- ların 20 şubat 940 salı günü şubeye mü- racaat etmeleri. BRA) r, İhsan Sami ÖKSÜRÜK şurubu Öksürük ve nefes darlığı, boğmaca ve kızamık öksürükleri için pek tesirli ilâçtır. Herkes kullanabilir. Dr. A. Asım Onur Ortaköy ŞiFA YURDU Kongre yurda mid işler üzerinde de bazı | 1 hüviyet cüzdanı, iki adet | kârlar en son san'atına dair vesika, okur- | Hiç askerlik etmemiş 316-333 (dahil) | (Baş tarafı 1 inci sahifede) Altmark vapuru Norveç sahillerinde bir buçuk mil kadar uzaktan giderken evvelâ üç İngiliz tayyaresi vapurun üze- rinde uçrauş ve her halde vapurun mev- küni İngiliz harp gemilerine bildirmiştir. müddet sonra Aurora sınıfından bir İngiliz kruvazörü yanında 5 destro- yer olduğu halde Altmark vapuruna yak- Jaşmıştır. Fakat Altmark vapuruna re- fakat eden iki Norveç torpitosu İngiliz- leri bir kağ defa uzaklaştırmış ve Alt- mark vapuru koya girince de koyun met- halinde mevzi alarak bu methali İngiliz gemilerine kapamışlardır Bununla beraber Cosak destroyeri bu barajı zorlıyarak iki Norveç torpido» sunun arasından geçmiş ve bu destroyeri İngiliz kruvazörü takip eylemiştir. İngiliz gemileri Altmark'a yanaşarak asker çıkarmışlar ve içinde hiç bir silâh bulunmıyan Altmark vapuru katiyen mu- Al bun- kavemet göstermemiştir. İngilizler man mürettebatına ateş açmışlar, lardan bir takımını öldü mışlar ve esirlerin dir. Oslo 18 (A. A.) — Altmark vapuru hâdisesinde 8 Alman ölmüş ve 3 Alman ağır surette yaralanmıştır. Amerikadaki akisler Nevyork 18 (A. A) — Altmark'ın zaptı Âmerika efkân umumiyesinde pek büyük bir tesir husule getirmiştir. Bu hâdise deniz harbinin genişliyeceğine bir işaret telâkki edilmektedir. in nun diplomatik mahfellerinde bu hususta hiç bir tefsirde bulunulmamakla beraber İngiliz amirallık makamı tarafından alı nan enetjik tedbir tasvib edilmektedir. Denizaltı muharebesi şiddetlenecek mi? Stokholm 18 (A. A.) — İsveç gaze- telerinin Berlindeki muhabiri | Altmark hâdisesinin denizalı harbine misli görül” memiş bir şiddet vereceği kanaatinde" dirler. Bununla beraber Svenska Dag- bladet gazetesinin muhabiri Öslo'daki Norveç müşkül vaziyette daha ileri götüreceğini zannetmemekte- raflarla münakalelerini kesecekmiş Kopenhag 18 (A. A.) — National Tidende gazetesinin Berlin muhabiri A mark hâdisesi üzerine Almanyanın de- nizde ve havada | bitarafların İngiltere ile olan münakalelerini tamamen kesme- ğe matuf tedbirler almak tasavvurunda İ olduğunu bildirmektedir. Churchill beyanatta bulunacak Londra 18 (A. A.) — B. Churchill. in Avam Kamarasında salı günü Alt mark'tan kurtarılan 300 kahriyeli hak- kında beyanatta bulunacağı bildirilmek» tedir. Dün Leith hastanesine yatırılan 250 babriyeliden 150 si bugün hastane- den çıkmıştır. Mütebakisinin de yarın çıkması muhtemeldir. Cossak destroyeri suvarisini tebrik Londra 18 (A.A) — Amirellik ma- kamı, Cossak destroyeri suvarisi aşagıdaki tebrik mesajımı göndermiştir: «Emriniz altında bulunan gemileri, bir günde iki kurtarma işini birden başar- dıkları, esir İngilizlerin hüriyetini inde ettikleri ve boğulmak üzere bulunan Almanları kurtardıklarından dolayı teb- rik ederiz.» Londra 18 (A. A.) — İskoçya Nar sarı sir John Colville Leith limanına gi- derek Almanların Altmark vapurunda mevkuf bulunan ve İngiliz destroyerleri tarafından kurtarılan İngiliz deniz tica- reti mürettebatın karşılamıştır. Hükü- met makamları yaralıların karaya çıka rılması için lâzım gelen tedbirleri almış” lardır. Alman gazeteleri şiddetli tedbir istiyorlar Berlin 18 (A. A.) — Alman matbu- atı ilk iki sayfasını Altmark vapuruna tahsis etmekte ve mukabele bilmisil ted- birleri istemektedir. Börsen Zeitung ga zetesi ayrıca Norveçe ihtarda bulunmak- | ir. | Almanya, İngilterenin bita- | | ! Alman elçisinin şiddetli bir protestosu- na rağmen Almanyanın Norveçle ibtilâfı ta ve Almanyanın meseleyi çok ciddi olarak ele aldığını yazmaktadır. 0| 1940 küçük cari hesaplar İKRAMİYE PLÂNI Keşldeler: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Ağustos, 1 İkinciteşrin tarihlerinde yapılacaktır, Kumbaralı ve kumbarasız hesaplarında en az elli lirası bulunanlar kuraya dahil bulunacaktır. 1940 iKRAMİYELERİ 2 1 Adet 2000 liralık 3 ” 6 500 , 1 2 ” ” 40 100 , 75 OZ. 25 000. Türkiye İş Bankasına para yatırmakla yölniz para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda taliinizi de denemiş olursunuz.