21 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EDE RRŞ ERK i | Son dakika B. Chamberlainin nutku Pariste çok iyi karşılandı| .... Bu nutuk bitaraflara bir ihtardır, bitaraflar hakiki bir .bitaraflık takip etmelidirler Paris 21 — İngilir Başvekili B. Chamberiainin Altmark hâdisesi hakkın- da Norveç Hariciye Namrının nutkuna verdiği azımkfırane cevap, Fransa &i- yasi mahafilinde mükemmel bir intiba uyandırmıştır. Norveç hükümetinin bu hâdiselerde ve İsveçin Finlândiyaya yardım me- gelesinde ittihaz ettikleri hattı hareket, Almanyanın bir tazyik eseri added mektedir, Siyasi mahafll, B. Chamberisinin dünkü nutkunu, bitaraflar için mü- him bir ihtar telâkki ediyorlar ve dört gün sonra Kopenhagda toplanacak olan Skandinavya Hariciye narrlarının hakiki ve tam bir bitaraflık muhafaza et meleri esbabını düşünmeleri lâzım geldiğini hatırlatıyorlar. Roma 21 — Messagero gazetesi Altmark hâdisesinden bahsederken Ak man vapurlarının Petsamo ile Alman limanları arasında seyrüsefer edebilmek için Norveç kara sularından geçmeğe itiyad edinmiş olduklarını yazıyor. Kareli cephesinde harp faaliyeti şiddetlendi Helsinki 21 — Kareli cephesinde, askeri faaliyet yeniden şiddetlenmiş, Bovyetler, Taipale mıntakasında mühim kuvvetlerle taarruza geçmişlerdir. Finler Sovyet tanrruzların püskürtmüşlerdir. Fin tayyareleri Rus kollarına ve ordugühlarına taarruzlarına devâm eylemişler, Sovyet hava kuvvetlerile müsademeler yapmışlardır. Bu hava muharebelerinde hiç olmazsa 16 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Finlere yardım için İsveç Sağ fırkalarının beyannamesi Stokholm 21 — İsveç sağ cenah fırkaları millete hitaben neşrettikleri be- yannamede hükümetin Finlândiyaya karşi aldığı vaziyeti mevzuubahs ede- rek diyor ki; «Finlândiyaya yardımı azami derecede inkişaf ettirmek vazifemizdir. Bu memleket lehindeki gayretlerimize devam ilişik Hükümet, milletin emni- yetine dayanmalıdır. Fakat millet de hükümetin, kendisinden beklediğini yap- tığına kani olmalıdır.» Finlândiya için Fransada iane günü Paris 21 — Mebus Tuldun teklifi üzerine Finlândiyaya yardım için Fran- sada milli bir inne günü ihdas edilecektir. Budapeşte 21 — Macaristan Fin galibi ahmerine 50,000 pengo nakdi yardımda bulunmuştur, Budapeştede Finlere yardım için bir müsamere de ve- rilmiştir. Bu müsarmereden bahseden Mecar gağetesi diyor ki: «Fin muziği halkı ağlatmıştır. Mene iş a b erme Ray ben beraberdir.» Polonya çifliklerine vazıyed ediliyor Faris 21 — Mareşal Göring, Polonya çifliklerine vazıyed etmek için bir kararname neşretmiştir. Bu kararnamenin iki gayesi vardır, | — Almanyanın iaşesini temin et- mek, 3 — Lehıstanı Almanlaştırmak. Almanya, Romanyadan hayvan satın alacak Bükreş 21 — Almanyanın Romanyadan hayvan mübayaası mukavelesinin temdid veya tecdidi için bir Alman murahhasının buraya gelmesi bekleniyor. Almanyanın Romanyadan hayvan mübaymasına ald mukavelenin müddeti 29 şubatta bitiyor. Ingiliz harp bütçesi Komünist mebuslar Avam Kamarasında gizli | Fransız Meclisi 60 mebusun celsede müzakere edilecek Londra 20 (AA) — Harbiye büt gesi Avam ik defa olrak Gizli celsede müzakere edilecektir. Bundan başka, bütçe hakkında toptan bir rakam verilmiyecektir. Yalnız tefer- Punta nit zikredilecektir. Bunun sebebi vardırı Bir kere masraf ye- harbin göstereceği inkişafa bağ- ye ve sonra bugünkü şartlar ee miktarını zikretmek memleket aykındır.. menfaatlerine Alman erinin akıni Londra 20 (AA.) — 12 Alman bombardıman tayyaresinin dün Şimal denizinde bir balıkçı gemisi grupunu mitralyöz ateşi altına aldığı haber veril- #nektedir. Bir İngiliz harp gemisinin hâr dise maballine gitmesi üzerine Alman tayyare uzaklaşmışlardır. akının hasara ve insanca zayiata ge olup olmadığı imalüm değildir. Romanya yüksek dereceli gazolinin ihracını yasak etti Bülreş 20 (A.A.) — Romanyada petrol meselesi yeni bir safha arzetm. tedir. Hükümet tayyarelere mahsus yük: sek dereceli gazolinin ihracını yasak et- di mebusluktan düşürülmesine karar verdi Paris 20 (A.A.) — Mebusan meclisi 80 komünist mebusun mebusluktan | düşürülmelerine karar vermiştir. Bu mebuslar Alman - Sovyet paktını tak- bih etmemişlerdi. Füvaki bazı mebuslar Moskova ile elâkalarını kestiklerini ilân etmişlerdi. Yakut bunlar bu kararı pek geç ver- miş telikki edilmişlerdir. Paris 20 (A.A.) (Mebusan meclisi, komünist mebusların mebusluktan düşürülmesine 492 reyin ittifakile ka- | rar vermiştir. Garp cephesinde vaziyet Paris 20 (A.A.) — 19 şubat tarihli Fransız akşam Harp tebliği: Sarre'in garbinde bir düşman müfrezesi ileri karakollarımızdan birine girmeğe te- şebbüs etmiş ise de zayiatla geri püs- kürtülmüştür. Rhin sahillerinde Kasematlar ara- sında ateş teati edilmiştir. Ankara merasimle yarın dar. nuyordu Milli korunma | kanunu 19 m tatbik tebliğ m 3780 numaralı yajlhi korunma kanununun tatbiki 2 nci mad- desinin sarhati dairesinde İcra Vekilleri Heystince kararlaştırılmış ve 19/2/1940 tarihinde yüksek tasdika iktiran eylemin. almağla, sözü geçen kanunun bu tarih- ten itibaren tatbikine başlandığı ilân Vekâletlerde hazırlık Ankara 20 (Telefonla) — Vekiller meriyete girdiği İlân olunan millf korunma kanununun tatbikatı fe alikadar hazırlıklar yapılmaktadır. Ti- oaret ve Ziraat Vekâletleri kendi saha- larına taallök eden busüsler hakkinda ap eden salâhiyetlerin verilmesi için ararname projeleri hazırlamışlar- Bu projeler yakında ağlebi ihtimal yarın ekâlete verilecektir. iyasada memnuniyet Mil! iktisadı koruma kanununun Heyeti Vekileoe tatbik mevkiine konulmasına dair yerilan karar, dün, piyasamızda memnun. yetle karşılanmıştır. Dün birçok tüccarın ticaret müdürlüğü- ne mürucaat ederek memnüniyetlerini bi Girdikleri görülmüştür. Yalnız kanunun ikinci maddesine göre mizamname hazırlanıp neşrediimedikçe kar ny tatbik sahasına girmesi imkinsz. « Öğrendiğimize göre, tatbikata ald ibm de yakında intişar edecektir. Hükümetimizle ecnebi dev- letler arasında ticaret müzakereleri Ankara 20 (Telefonla) — Hüküme- Gmizle muhtelif memleketler "arasında akdolunacak ticaret anlaşmaları müza- kereleri günden güne inkişaf dir. Romada devam olunan Türk - yan tcaret müzakereleri hayli ilerlemiş- dr. Macar ve İsveç heyetlerile burada yapılan temaslar'da son safhadadır. İs- veçlilerle bugünlerde bir mukavele im- zalanacağı anlaşılmaktadır. Haber verildiğine göre, yakında Hol- Janeiadan da memleketimize bir Hesret heyeti gelecektir. Von Papen Ankaraya döndü 20 (Telefonla) — Alman se- iri von Papen bu sabahki ekspresle İs- tanbuldan şehrimize dönmüştür. Adliye Vekili bugün Manisa- dan Somaya gidiyor Manis 20 (Tölefonla) — Adliye Vekm B. Fethi Okyar bugün şehrimize geldi ve Karşılandı. Saat M te Halkevin- de, 20 de Şehir kiübünde ziyafetler verildi. Vekil (bugün) şehrimizde yapacağı bir gezintiyi mütenkip Somaya hareket edecektir. B. Fethi Okyar burada yaptık- ları tedkik ve teftişlerden memnuniyet be- yan etmişlerdir. Irak Kabinesi istifa etti Yeni Kabineyi Reşid Âli Bağdad 20 (A.A.) — Nuri paşa Said kabinesi istifa etmiştir. Naib, Başvekil. den cari işlerin o görülmesini istemiştir. Yeni kabinenin Reşid Âli Gailani tara- fından teşkil edileceği zannolunmakta- Bağdat 20 (A A.) — (Havas): İsti. fn eden Başvekil Nuri paşa 938 kânunu- evvelindenberi iktidar mevklinde bulu Şimdiki harpte, İngiltere ile olan mu- shede mucibince ittihaz etmiş olduğu hattı hareketi bütün memleket ittifakla tasvip etmişti. Japonya yeniden para çı Tokyo 20 (A.A.) — Maliye Nazım nın Japonyada bir para enflâsyonu ya pılacağını beyan ettiği Domei ajansı ta- rafından haber verilmektedir. Siyasal bilgiler okulu talebesi Adanada Adana 20 (A.A.) — Tetkik ve spor teması yapmak üzere şehrimize gelen siyasal bügiler okulu gençleri dün Atatürk heykeline bir çelenk koyarak Ebedi Şef'in manevi buzurunda eğik mişlerdir. Gençler bundan sonra eski esörler müzesini gezmişler ve öğleden &ohra da Adana muhteliti ile yaptıkları futbol maçmı bire karşı iki sayı ile kap | sanmışlardır. Siyasal bilgiler okulu gençleri tet- | kiklerine devam etmek üzere Adana- İ dan sonra Mersine ve Hataya gide- | ceklerdir. Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler Almanya - Hollanda hududu kapandı Hollanda toprakları üzerinde uçan 1 Alman tayyaresine ateş açıldı, tayyare kaçtı Tendra 21 — Tâheyden bildiriliyor: Bir Alman tayyaresi bugün yeni. den Hollanda üzerinde uçmuştur. Hollanda tayyareleri ateş açmışlarsa dn Alman tayyaresi kaçmağa muvaffak olmuştur. Paris 21 — Öğrenildiğine göre, Almanya, Hollanda hududunda bazı ted- birler almaktadır. Bu cümleden olarak Almanya - Hollanda hududu kap&nmış- ar. Alman hudut muhafızları hiç kimseyi huduttan geçirmemektedirler, Bu tedbirin sebebi meçhuldür. Almanyada idamlar Paris 21 — Berlinde üç kişi idam edilmiştir. Bunların kim oldukları ve Suçları öğrenilememiştir. Kolonya şehrinde de gece hırsızlığa teşebbüs eden AKİ genç idam cezasına çarptırılmıştır. Bir Alman askerinin Polonyalı bir esir ile iskambil oynadığı görülmüş, Ak mân askeri dört sene ağır hâpse mahküm edilmiştir. Helsinkinin garbine inen Sovyet paraşütçülerinden birçoğu öldürüldü Paris 21 — Sovyet tayyarelerinin Helsinki üzerinde uçuşları esnasında Helsinkinin garp tarafına paraşütlerle inenler görülmüştür. Fin askerleri bun« lardan birçoklarını öldürmüşler, üçünü de yakalıyarak hapsetmişlerdir. İsviçrede büyük tuğyanlar oldu Rhin nehri iki buçuk metre yükseldi hasarat mühim Bem 20 (A.A.) — İsviçrenin muh- telif yerlerinde büyük tuğyanlar vuku: bulmuştur. Hasarat mühimdir. Bâle'de münakalât inkitaa uğramıştır. Rhin neh- ri bir günde iki buçuk metre yili tir, Alplerde büyük çığlar mühim köprüyü hasara uğratmıştır. Şimdiye e dar ölü kaydedilmemişüir. Sular yatış- mağa başlamıştır. Fransada bir Alman casusluk tan idama mahküm oldu Paris 20 (A.A.) — Lille askeri mah- kemesi Alman tebaasından Charles Sze- benerviyi casusluk cürmünden dolayı idama mahküm etmiştir. Bir Belçika sarnıçlı vapuru karaya oturdu Brüksel 20 (A-A:) — 6,500 tonluk «Laurent Meems» ismindeki sarnıçlı Belçika vapuru, Flesingue Ne Hock Van Holland ârasında karaya otur- muştur. Bir romorkör vapurun imda- dına gönderilmiştir. Vapur, 40 kişilik mürettebatı ile Amerikadan gelmekte agi. Batan vapurlar Bir Yunan » vapuru & torpillendi Londra 20 AA) — ). —— Rani bildi. liğin göre, pazartesi günü nihayet bulan hafta zarfında düşman yüzünden $ İngiliz ve 15 bitaraf vapur batmıştır. Bunların yekünu bacmi 86077 tondur, Batan | İngiliz yapurlarının o tonajı 39276, biteraf vapurların tonajı da 46801 dir. Madrid 20 (A.A.) — 1114 tonilâte- huk Elli Yunan vapuru, Fivister bur- nunun 6Ü mil açıklarında bir Alman de- nizaltı gemisi tarafından torpillenmiş- &r, Elli vapuru kömür yüklü olarak gitereden Yunanistana dönmekte idi Sc 26 kişilik mürettebatı kurtarıl- MM Kindrid 20 (A.A.) — İspanyol ajan- sinan Banderas Viano burnuna 10 kilometra sesafnde bulunurken bir iştial neticesinde evvelki birdenbire obatmıştır. Geminin 29 Kii mürettebatından 22 si boğulmuş” — Deniüdeli gelen infilâk sesleri Londra 20 (A.A.) — İskoçyanın sark sahilleri açığında dün akşam denizden gelen şiddetli infilâklar iyitilmşitir. İnfi- İlkları müteakib avcı tayyarelerinin de- nize doğru uçtukları görülmüştür. Teh- like işareti verilmemiştir. Londra 20 (A.X.) — Durbandan bildirildiğine göre «Cheldale» ismindeki İngiliz ticaret vapuru 4Greystoke Caste» vapurile müsademe ederek obatmıştır. Cheldale kaptanile mürettebatından 16 kişi kaybolmuştur. Vapurun müretteba- tndan 18 kisi kurtarılmıstır. İsveç kralının beyannamesi !Bitaraflık politikasına devam İsveç dirde, | bayan KORİN MİZRAHİ bu sabah sent lüzumundan bahsetti Stokholm 20 (A.A.) — İsveç Kralı, Nazırlar meclisindeki beyanatını yaptık- tan sonra, millete hitaben bir beyanna- me neşretmiştir. Kral bu beyannamede hükümetin Finlândiyanın askeri yardım talebini reddetmesini tasvip eylediğini tekrar ederek diyor ki: «Memleketimi dünyayı altüst eden meşum harpten mümkün olduğu kadar dışarda bitak- mağa çalışmayı kati vazifem icabı ad- dediyorum.? Kral adetçe faikiyeti kahir bir düşma- na karş. harbetmekte olan Fin kardeşler hakkındaki büyük takdir ve hayranlığı- ni ifade eyledikten sonra, Finlândiyanın eçten doğrudan doğruya askeri bir yardıma intizar edemiyeceğini bildir. mektedir. Kral diyor ki: Meseleyi bir kerre da- ba iedkik ettikten sonra şimdiye kadar takib ettiğimiz hattı hareketi muhafaza eldiğine kalbim iniz İsveç, yalnız Rusyaya karşı değil ayni zamanda büyük devlet lere karşı da harbe sürüklenmek gibi büyük bir tehlikeye maruz kalnbilecek- tir. Bu mesuliyeti üzerime alamam ve bu müretle harbe girdiği tak- Finlândiyaya bugün yaptığı yar- dımı da yapamıyacaktır. Milletin beni “anlıyacağını ve tasvip edeceğini ümid ederin ümid ederim.» Altın gömlekliler Meksikada bir suikast keşfedildi Meksiko 20 (A.A.) — Bir komplo meydana çıkarılmış ve «Altın gömlek- Mler»in şefi bu komploya dahil olmak töhmetile zan altına alınmıştır. Bulkascılar şimdiki Meksika rejimi ni devirmek maksadile hareket etmek» te idiler, 8 kişi tevkil edilmiş ise de re- isicümhur Cardenâsın emrile bilâhare serbes bırakılmışlardır, Bree susaapaanE RAB EESA FAA KEBAN İrtihal Tütün tüccarlarından İskender Dra- malı'nın babası, Devlet demiryolları baş müfettişlerinden Mazhar Bilyapın ve Geri Tabako Kumpani müdürlerinden Sedad Abud'un kayınpederleri İskeçe eşrafından Mehmed Dramalı ânt olarak bü gece rahmeti râhmana kavuşmuş, ce- nazesi bugünkü çârşamba günü saat on İkide Teşvikiyede Atiye sokağında İske- çe apartımanından kaldırılarak Feriköy kabristanına defnedilecektir, ÖLÜM İstanbul barosu avukatlarından JAK "nin annesi ve ayni baro avu- katlarından BENSİON GALİN'in ve diş tabibi MORDO GALİN'in kız kardeşi ikide vefat etmiştir. Cenazesi bugünkü çarşamba günü saat 13,30 da Beyoğlun” da Altıncı daire civarında Rüyük Hen- dek caddesinde Kenenet İsrael sinago” kaldınlacaktar. ©, s