18 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Dörtler turnuası G. Saray rakiplerini yene- rek kupayı kazandı Maçlar fazla yağmur yüzünden zevksiz bir şekilde cereyan etti Taksim stadı müdürlüğü tarafından dört klüp arasında tertip edilen turnun #açlanna dün sabah havanın çok ya- dışlı olmasına rağmen, tribünleri doldu- ran büyük bir kalabalık önünde devam edilmiştir. Orijinal bir şekilde tertip edilen ve on beşer dakikalık iki haftaym halinde oynanan bu maçlar neticesinde Galate- saray, Kurtuluşu 3-0, Şişliyi 2-1, — Beyoğlusporu 3 - | yenerek turnum bi- rincisi olmuş've stad müdürlüğü tarafın dan konan kupayı kazanmıştır. Turnuanın ikinciliğini Beyoğluspor, üçüncülüğünü Şişli, dördüneülüğünü Kur- tuhuş klüpleri almışlardır. Sabahleyin sa- at 9,30 da başlıyarak öğleden sonra sa- | at 14 de nihayet bulan bu müsabakaları sırasile bildiriyoruz. Galatasaray - Kurtuluş Günün ilk maçı Galatasaray ile Kur- | tuluş arasında yapıldı. Takımlar sahaya şu kadrolarla çıkmışlardı. Galatasaray Çelâl, Enver, Musa - Cemil, Boduri, Sarafim. Kurtuluş: Kristiya - Yâni, Muhiddin, eğe Muzaffer , Pulyus, Şinasi. Şazi Tezcanın idaresinde baş- kıyan müsabaka derhal G, Sarayın hâki- aluna girdi. Bilhasa merkezden Bedü, Gündüz, Malyo - Memduh, Osman - Faruk, Lutfi | Cemil ile Gündüzün yaptığı akınlar ber | an Kurtuluş kalesini tehlikeye sokuyor- du. Nihayet dokuzuncu dakikada bir kargaşalıktan istifade eden Cemil takı- mırın ilk golünü yaptı. Bunu biraz sonra Bodurinin ikinci sayısı takip etti ve dev- re 2 - O nihayetlendi. inci devrede Kurtuluş biraz canlanır &ibi oldu. İyi bir müdafaa oyunu tatbik ettiğinden bu devrede yalnız bir gol ye- di ve müsabaku 3 - 0 Galatasarayın ga- İebenile bitti Şişli - Beyoğluspor Günün ikinci maçını hâkem Ahmed Ademin idaresinde Şişli ile Beyoğluspor klüpleri yaptılar. Takımlar sahaya şu yekilde çıkmışlardı. Şişli: Bedros - Viastardi; İhsan - Atşe- vil, Angelidis, Yani - Artin,* Şavarg Nubar, Çakır, Serkis Beyoğlumpori Koço « Hıristo, Civelek» Canbaz, Etyen, F Talea, Culafi, Maroli, Butley, T. Kuvvetli iki rakip karşılaşması taraftarların teşvikleri ra sında büyük bir suratle ceyeyan etti, Her iki tarafın bütün çalışmalarıma rağmen ük devre golsüz olarak berabere bitti, İkinci devrede.bu beraberliği bozacak fışsatlar her iki tarafa da geldiyse de iş tifade edemediler ve müsabaka 0 «0 ni- hayetlendi Kurtuluş - Beyoğluspor Günün üçüncü maçı Kustuluş ile Bey- oğluspor arasında yapıldı. Hakem Şazi Tezcanın idaresinde oynanan bu maça takımlar ayni kadrolarla çıkmışlardı Oyunun bidayetinde hâkintiyeti alan Beyoğluspor canlı akınlarla rakip kaleyi tehdid. ediyordu. 7 nci dakikmda semeresini verdi. Bir korner atışından Culafi birinci golü yap- tı. Biraz sonra da Mâroli uzaktan çektiği gütle takımının ikinci gölünü çıkardı ve devre 2 - 0 nihayetlendi. devrede her iki tarafin çalışma. sına rağmen bu netice değişmedi ve mü- sabaka 2 - O bitti. Galatasaray - Şişli Turnunnın dördüncü maçı Galatasa- yayla Şişli arasında yapıldı. Hâkem Nes- atin öleresinda yaptin için Gap İatasaray takımına Adnan ve Sulâhad- an bu iki klübün İkim: Müsabaka gittikçe süratini artıran yağ» mur alında devam ettiğinden zevksiz luyord Bu hâkimiyet nihayet . - Şiş liieiliniii bir öbüimniii eden karşılaşınanıni ilk devresinde Sa- lâhaddin nefis bir şütle Galatasarayın birinci golünü yaptı ve devre 1 - O ni ! hayetlendi. İkinci devreye Şişli çok canlı başladı, Bunun neticesi olarak Nubar vasıtasile takımlarının yegâne golünü yaptılar. N ziyetin tehlikeye girdiğini hisseden asaray muhacimleri fazla çalışarak U : Üstünlü; İdılar ve bu serada Cemil vasıtasile bir de gol yaptılar ve müsabaka 7 - | Galatasaray lehine ka- pandı, Kurtuluş - Şişli Beşinci maç Kurtuluş ile Şişli arasında | cereyan etti, Hakem Ahmedin idaresin- İ de geçen bu müsabaka çok sıkı oldu. Fazla yağmurdan bir çamur deryası ha” | line gelen sahada topu kontrol tamameş imkânsız bir hals gelmişti, Büyük bir didinme halinde geçen müsabakanın bi- rinçi devresi 0 - Ü bitti. İkinci devre her iki taraf da yukala- dıkları fırsatlardan istifade o edemedik- rinden golsüz geçti ve müsbaka O - 0 beraberlikle nihayet buldu. | Galatasaray - Beyoğluspor Turnuanın son maçı Galatasaray ile ! Beyoğluspor arasında yapıldı. Hâkem | Ahmed Mail idaresinde oynanan bu İ müsabakada her iki takım kuvvetli kad- rolarını muhafaza ediyorlardı. İlk daki- kaları mütevazin geçen müsabakanın 6- nuncu dakikasından itibaren Galatasaray hâkimiyeti aldı ve bu sada Gündüz bir karışıklıktan istifade ederek takımı- İ nın bifinci golünü yaptı ve devre | - 0 bitti. Galatasarayın hâkimiyeti ikinci devre- de de devam etti, Gündüzün yaptığı 2 nci gole Beyoğlusporlular Talca vasıta» sile mukabele ettiler. Devrenin sonların- da Galatasıray penaltıdan Boduri v tasile üçünçü golü de yaptı ve müasal ka 3. İ Galatasarayın galibiyetile bitti, Bu suretle de turnun maçları Gnlatnsüra“ yın birinciliği le nihayetlenmiş oldu. Voleybol karşılaşmaları Wwkalinde Istanbul böl- gesi voleybol teşvik müsabakalarına baş- şlar. Saat 13 den itibaren başlıyan akalarda Davudpaşa - Eyöbü 15 - 2 EB eymaniye maçi galibiyetile bit- Bi iklet Vm dl bul bölgesi tarafından tertib edüsn dün Topkapı - me olarak ve 75 Xi yapılmıştır. Al Koşuçunun İştirak ettiği bu müsa- bakayı havanın fenalığı yüzünden dört koşucu terketmiş ve neticede Kalespor klübünden Janpol 3 sant 20 dakikada bi- rincl aynı klöpten Baret on dakika farkla ikinel olmuştur. Edirnede kır koşusu Edirne (Akşam) — Bugün mektepler arasındaki kır koşularının 3.000 metrelik olan koşusu yapılmış va bu koşuya lise ve sanat okulunun 30 atleti iştirak eteniştir. Yarış Karasğaş yolu Üzerinde başlıya- rak Ziraat bahçesi arkasından geçlimek yolu üzerinde gidip irelik bir mesü- Ferdi tasnifte manat okühundan Hasan Öksü: 15 le birinci, aynı okuldan Sabri 1145 le Ikinel, Tiseden Halil üçüncü, ge- ne liseden Nihad dördüncü ve Cengiz ba- şinsi gelmişlerdir. Puvan tasnifinde lisp TI yuvanla birle, sanatlar 149 puvanla ikinel olmuşlardır. Pazar günü aynca şehrimiz okulları ara- sında uzun mesafeli bir bayrak yarışı yapı- AKŞAM İhtiyat eratın yoklaması Bakırköy askerlik şubesinden: Ii — Ba- Mırköy askerlik şubesinde kayıklı yerli ve yabancı $ii : 38! (dahil) doğumlu büö- isum ihtiyat eratının senalik yoklamaları- na 20 Mart M0 gününden itibaren beş- lanarak 24 Mayıs 940 gününde nihayunt verilecektir. 3 — Yoklamalar askerlik şubesi binasın- da her gün saat 9 dan 12 ye kadar devam Gümcektir. 8 — Her doğmlunum yoklamaya geleceği aşağıda gösterilmiştir. Yoklamaya gelinecektir. 4 — Mah. mümessillerile köy muhtarla» e unaraklardır. 5 — Yoklama müddeti zarfında kanun! iazereti olmadan yoklamaya gelmiyenler- İS mümessil, muhtar ve resmi, hususi dal- © müesseselerle fabrika, şirketler. ve sai- #ede müstahdem olanları yoklamaya gön- dermeyan ümirler, hakkında kanının ce- ma ahkâmı tatbik olunacaktır, 311 ve 312: 20 - 22, 15 ve Bid: 25 - 77, 818 ve 316: 28 - 30 mari, 317 ve 318: 1-6, 319 ve 320: 8 - 12,321 ve 322: 15 - 19, 023 ve 324: 22 - 28, 328 ve 326: 20 - 30 ni- Ban, ve | - $ mayıs, İZT ve 328: 6 - 10 329 ve 330: 13 - 17, 331: 20 - 24 mayıs ... h Beyoğlu yerli askerlik şubesinden: I — Şubemize mensup ihtiyat eratın kanuni ve mutat yoklamasına 20/mart 940 sabahından itibaren şubemiz bina- sında başlanacaktır. 2 — İzdihema ve beklemelere mani t olmak için yoklamalar, her doğumun ken-| disine tahsis edilen ve aşağıda gösterilen günlerde öğleden evvel ve sonra yapıla- caktır A — 311 doğumlulardan Beyoğlu ve Galata nahiyeleri martın yirmisinde; Taksim ve Şişli nahiyeleri yirmi ikisinde, Kasımpaşa ve Hasköy nahiyeleri yirmi dördünde. A — 3IZ doğumlulardan Beyoğlu ve Galata nahiyeleri martın yirmi altısında, Taksim ve şişli nahiyeleri yirmi sekizin- de, Hasköy ve Kasımpaşa nâhiyeleri 0- tuz birinde, 3 — Diğer doğumlu erat ile Kemer- burgaz nahiyesi yoklamasının bangi gün- | İlerde yapılacağı ayrıca ilân edilecektir. 4 — Herkes yoklamaya mutlaka ken- disi gelecek ve nufus hüviyet cüzdanı, terhis vaya ihtiyat vesikasını, şöförler de tir. — İstanbul dışında ikamet edenlerin bulundukları yerlerdeki şubelere müra- etmeleri veya yoklama defter nu- uzı yazmak suretile şubemize mek- tup göndermeleri ilân olunur, Çanta kapanlar yakalandılar , şehirde çanla kapan bir hırsız meydana çıkarmıştır. Bu çete, Muzaffer, Yusuf, Yerasimos, İbra- mürekkeptir. Hhrazlar, suçlarını tmişlerdir. Zabıta; çetenin Üç ay-- muhtelif yerlerde çaldıkları eşya- ânl de tesbit etmiştir. Buna göre Kasımpaşada Anastasya'ya ald içinde 120 kuruş, Şişlide Orupisi'nin çan- ehliyetnamelerini beraberinde getirecek- 18 Mari 1949 MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yaran; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No, 163 Hükümet gizli cemiyet hakkında malüamat alıyor Dedi. Fethi bey şafak sökmekte iken Skalyeriden ayrıldı; evine m bahleyin vardı. O gün muayyen sââtte Yani bira- hanesine giderek bir sant bekledi. Bkâlyeri gekli. Teshhürünün sebebi Batvet Lütfi beyi iyi bir yerde yerleş- tirmekle meşgul olmuş bulunması ol- duğunu bildirdi. Fethi bey bu yerin neresi olduğunu sordu. Fakat Skal yel — Şimdilik söyliyemem! Cevabını verdi. Skalyeri o akşam ezan! saat iki buçukta Lüks birahanesinde doktor Nihad beyle buluşulmak üzere Fethi beyden ayrıldı. Muayyen saatte bu birahanede buluştular, Nihad bey Fethi beye: Satvet Lütfi beye dün akşamki hizmetiniz prens hazretlerinin şük. Tânmı mucip olmuştur. Buraya bil- hassa bunu tebliğ için geldim. İtti- hatçıların ortadan kaldırılması hak- kındaki tedbirlerimizden sizi haber- dar ederek İcâbına tevessül çarelerini birlikte müzakere etmek isterdim. Fakat daha birkaç yere uğramak mecburiyetindeyim. Yarın alatur- ka saat yedide Tepebaşında 13 nu- marada Yaver pâşa apartımanının dördüncü katındaki dairede bekliye- ceğim. Geliniz, görüşelim. Diyerek ayrıldı. Fethi bey kendisi- nin cürme âlet olarak kullanıl mak istendiğini fehmetmişti. Skalyeri söz arasnda: — Vâkit kaybetmeğe gelmez. Vak- tile işe başlamak lâzım! Sözlerini tekrar ediyordu. Felhi bey de: kat elde mevcuf kuvvetinizin mikta- rile tedbirlerinizin neden ibaret ol duğunu ve paranız olup olmadığını sorabilir miyim? dedi. Skalyer mem- nuniyetle: — Ne demek? kuvvet ve para hazırdır. Tedbirleri- | miz fevkalâdedir. Size para lâzım ise tasının içinde 1500 kuruş, “Tüksimde Si- | | rasarvilerde madam Vister'e ald içinde 1100 | Kuruş, Pirusağada İaf'nin içinde 1000 ku- ruş 8 Benva lisesi önünde (madam Elbertli'nin içinde pırlanta İşlemeli altın bir saat ve 750 kuruş bulunan çantaların | kapmışlardır. Bir saat ile iki çanta bulun- muştur, Halkevleri lin lik koşusu Havanin yağmurlu olmasına rağmen dün takdim edeyim. Cevabını verdi, Fethi bey kırk lira #stedi. Skalyeri hiç tereddüd etmi- yerek kabul ederek ertesi akşam sa- | at ikide (ezani) yine bu birahanede vereceğini söyledi. Fethi bey ertesi günü muayyen s0 | atte Nihad beyin apartımanına gitti. Halkevleri tarafından muhtelif sokak ko- şuları yapılmıştır. Beşiktaş Halkevinin Akaretler fe Yıldız arasında 4000 metrelik mesafede tertib ettiği müsabakaya büyük bir atlet grupu iştirak etmiş neticede Galatasaraydan Os- | man 1325 ile birinci, Kalespordan Takfog İ ikinci, Emingâudan Yaşar üçüncü olmuştur. Beyoğlu Halkevinin Şişlide 3000 metre | Üzerinde tertib ettiği Müsabaka neticesin- | de Beyoğluspordan Sokrat 1158 ile birinci, Gulatasaraydan Osman ikinci, Kalespor- dün Süren üçünet olmuşlardır. 500 metre Üzerinde icesinde İstanbul Hi- $45 ile birinci, Kollejden metrelik bir ii koşuda Be- inci, Bakırköy- Dünkü. lig maçları g maçlarına dün yalnız Tak» #im ve Şeref stadında devam edilmiş, Ka- dıköy stadındaki Fenerbahçe - İ. Spor maşi nın tuhalef m dölayı ya- alk stadında yapılan günün yegâne küme maçında Beykoz tistün bir Topkapıya 7-0 galib gei- İstanbul ki ikinci küme.maçların- uluşa, A. Hisar - Anadolu- ya hükmen, Alenidar - Kalespora 4 - 1 gan Ub gelmişlerdir. Galatasaray denizcilerinin kır koşusu Dün Geletasıray denizcileri havanm muhalefetine rağmen Robert Kollejde bis ır koşusu tertib etinişierdir. Bu koşuya 86 den fazla denizci iştirak etmiş ve koşu iki katagori üzerinden yapılmıştır. Büyükler arasında 3000 metrelik mesafe üzerinde yapılan bu koşunun sonunda Dündar 7.17 dereca ile birinci, Oktay ikinci, Refik üçüncü olmuştur. 2000 metrelik küçükler arasındaki koşu sonunda da Ziya 1140 dateca ile birinei, Mehmed ikinci, Ferki de üçüncü gelmiş- lerdir, Koşulardan sonra bütün müsabıklar şerefine Gültlasaray klübünde bir ziyafek verilmiş ve dereoş alanlara madalyalağ tevzi olunmuştur, Fakat hizmetçiden: — Yoktur! Cevabını aldı. Meğer Nihad beyle görüşmek için gelenlerin parolayı bilmeleri Tizımmiş; Nihad bey bunu Fethi.beye söylemeği unutmuş. Mesele anlaşıldı. Fethi bey içeriye'girdi. Ken- disinden evvel gehniş beş kişiyi gördü: Bahrije yüzbaşılarından Kemal, köprü kontrol memuru Salih, Ahmed Bedevi, yüzbaşılıktan muhreç Tev. fik, Mahmud beyler. Yeni giyaretçiyi görünce bunlarda bir telâş hasıl oldu. Nihad bey kendi- lerini teskin etti, Sonra şu hitabede bulundu: — Arkadaşlar! İttihad ve Terakki cemiyetinin şimdiye kadar vukufsuz- ca hareketleri neticesi memleketin geçirmiş olduğu siyasi ve iktısadi buhran herkesce teslim edilir bir hâ- kikattir. Buna binaen bu gaileleri ih- das edenlerin vücutları kaldırılmak zımdır; komitemiz de bu hayırlı İ maksatla teşekkül etmiştir. İçinizde bu hususta tereddüt edecek bir kim- i se tasavvur etmiyorum. Esasen ordu, i i | donanma elimizdedir. Tutacağımız tedbirlerle ahalinin de bize kuvvetüz- zahr olması muhtemeldir. Böylece cemiyet mensupları kâmilen ortadan kâldırılmış olacaktır. Şimdi size son talimatı bildirmezden evvel kuvvetle- rinizin mecmuunu söyler misiniz? Kimisi üç yüz, kimisi iki yüz dedi, Fethi beyo evvelee kuvvet toplamak yolunda bir teklif vaki olmamıştı, Fakat sıra kendisine gelince o da: — Yüz elli! Demekte tereddüt elmedi. Nihad bey Fethi beyi bir kenara İstanbulda Meşruti İstediğiniz kadar | | temennisini tekrar etti. paraya ihtiyacı olacağından bahset. ti. Nihad bey o akşam saat iki buçuk- ta Lüks birahanesinde istediği kadar Orada Kormidi, Buşo ile Skaâlyeriyi gördü. Skalyeri hemen Fethi beyin yanına geldi. Satvet Lütfi beyin Al- man hastanesi arkasmda apartı- manında bir numaralı dâlirede ken disile görüşmek istediğini tebliğ etti. Fethi bey hemen bu apartımana git- ti. Satvet Lüti bey de Nihad beyin tebligatını tekrar etti, Fethi bey bur radan Lüks birahanesine giderek İs- tediği kadar parayı Nihad beyden aldı, Ertesi sabah tekrar mahallebici Şabanda görüşmeği kararlaştırdılar. Muayyen vakitte mülükat mevidine gelen Nihad bey e yüzbaşı Rahmi beye teslinı edim üzere Fethi be- ye iki banknot verdi. Fethi bey Rah- mi beyin ikametgâhina giderek paro- layı tekrar ederek mektubu ve bank- notları teslim etti, — Nümayişlere evvelâ kimler rafından başlanacak? Diye sordu. Rahmi bey: — Ohrili Sami ile Hüseyin tarafın- dan! Cevabını verdi, Fethi bey bu zabit- lerle 'üşmek istedi. Yine Lüks bi- rahanesinde randevu verildi. Cuma günü Fethi bey Rahmi, Sa- mi, Hüseyin beyleri orada buldu. Gö- rüştüler. Fethi bey bunlardan ayrıl- dıklan sonra Satvet Lütfi beye. bir daha uğradı. Bülün hareket. ve ted- birlerden haberdar olan Satvet Lüt- fi bey pazar günü işin neticelenmesi ta» Fethi bey- (Muhaliflerin esrarı) ri salesinde birkaç yerde kendisinin hü- İ kümete haber vermek arzusunda bu- Yunduğunu, fakat işin biraz daha te- ferrualanı öğrenip eline - bir vesika geçirdikten sonra bu ihbarda bulun- mağnr karar verdiğini zikrediyor. Fa- kat Nihad beyin Rahmi beye götürül- mek üzere kendisine verdiği mek- tup en mükemmel bir vesika idi Böyle bir tasavvuru olduğu halde bu mektuptan neden istifade etmediği anlaşılamıyor. Bu hal tasavvurla 16 ra arasındaki mesafenin kat'ında hiç olmazsa hayli tereddüt © geçirdiğine delâlât ediyor. ei Fethi bey cumartesi sabahı cere- yan eden hallerden hükümeti haber. dür etmek üzere maruf İttihatçılar dan taradığı telgraf merkez -müdürü Sadık beyi Iki defa aradığı halde bu- lamadığını ve nihayet doğrudan doğ- ruya haber ve üzere yolda gk derken Enver beyin katlini deruhte etmiş olan Hüseyin Avni beye tesd düf ettiğini de bildirmektedir. Fethi bey Hüseyin Avwii beyi pek telâşlı görmüş ve hükümete ihbarai- ta bülunmük hususunda © kendisine takaddüm ettiğini anlamış. — Birader! Fikrinizi anladım. Ben de ayni mesleği takip ediyorum. Tramvay yolunda Viyana kıfantliar nesinde buluşalım. Orada uzun uzar dıya 'görüşerek fikrimi izah ederim. Demiş, Fethi ve Hüseyin Avni bey- ler muayyen zamanda Viyana kıraat- hanesinde buluştular. Onlar-görüşürken içeriye giren bir sivil polis Felhi beye polis müdürünün kendisini görmek istediğini tebliğ elti, Fethi bey müdü- riyete gitti ve gizli cemiyet hakkında bütün bildiklerini anlattı B. Ahmed Bedevi hususi notların- da: (Şükrü paşa zade Fethi bey de hükümete ihbaratta bulunuyordu.) diyorsa da Fethi beyin kendi risule- sinde verdiği bu izahâta göre vaki olan ihbaraltı polis müdüriyetine cek binden evvel değil, sonradır. (Arkası var)