20 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

20 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Bilmeden yediğimiz tuzlar Sebzelerden başka meyva- larda da tuz vardır Birçok insanların fena bir itiyatları vardır, Sofrada fik işleri getirlien ye- meğe, tadına bakmadan tus atınaktır. Fakat bunun vücutlarına ne kadar za- rarlı olduğunu tahmin edemezler. Filvaki tuz vücudun bir ihtiyacıdır. ir, iştihayı açar ve XY Iptidasın- er de buna bir misal i şular, sucuklar, . Fakat vücude lâzım olan lası bilhassa sinirlilere, böbreklerinden rahatsız olanlara tan- siyonlulara, damar hastalarına âdeta zehirdir Tuz zararlıdır diye tuzsuz yemek yemenin de mahzurları vardır. Asıl hüner ikisinin arasını bulmaktadır. Günde vücudumuzdan tabii halde 13 gram tuz çıkarıyoruz. Demek ki bu On Üç gram yerine koymak lâzımdır, Yediğimiz yemeklerin etinde, sebzesin- de, ekmeğinde, hattâ meyvasında bi- le tuz vardır. Bilmiyerek yediğimiz bu tuzun miktar: aşağı yukarı altı yedi gramdır. İlâve edeceğimiz tuz da alti yedi gram olmalıdır. Halbuki umumi- yetle ilâve olunan tuz 13 ile 20 gram arasıdır. Yani yenilecek miktarın iki üç mislidir, Bu itiyat meselesi olduğu için yavaş aş tuzu azaltarak nor- mai hale getirmek mümkündür. İnsanın bilmeden yediği tuzun bir- | çok sebzelerde ve meyevalarda bulün- duğu anlaşıldıktan sonra tedkikât ya- pılarak en fazla tuz kuru debzeler içi: de olduğu meydana çıkmıştır. 100 grâra | merelmekle ve 100 gram kuru #âsul yede beşer gram, 100 gram nohutta bir gram, 100 gram baklada iki buçuk gram tuz vardır. Patateste hiç tuz | yoktur, fakat yeni çıkmış taze patates- te tuz vardır. Karnıbahar çok tuzlu- dur, ispanak da keza. Meyvalar arasında en tuzlusu kir ve eriktir, Bir ki kirazda 14 santig- ram, bir kilo erikte ise 3 santigram tuz yardır. Elma ile portakalda tuz yok- tur, , Paskalya çöreği 900 gram un, 200 gram şeker, 150 gram tereyağı, 50 gram bira mayası, 4 yumurta, yarım bardak süt, bir tatlı kaşığı mahlep almalı. Bira mayasını sütle ezip une karış- tarmalı, üstünü örlerek kabarmaya bı rakman Hamur gelince içine tereya- gını, şekeri, vurularak köpürtülmüş yumurtaları, sütü mahlebi karıştıra- rak yoğurmalı. İyice hallolunca tek- rar üzerini örterek kabarmağtı bırak- malı. Hamuru ikinci defa da geldik- ten sonra üçe taksim etmeli, Her par- çayı tekrar üçe ayırmalı, Her birini el içinde yuvarladıkları sonra hamur tah- tası üzerinde yuvarlıyarak uzatmalı, ve üç parçasını saç gibi örerek bir çö- rek vücüde getirmeli, Bunu unlanmış tepsiye yahut kâğıt üzerine yerleştir. meli, Tarif edilen miktardan üç çö rek çıkar, bunları tepsiye dizdikten sonra üzerlerini örterek üçüncü defâ kabarmaları beklenmeli, Çörekler ge- lip kabarınca üzerlerine yumuta sarısı ve dövüknüş badem serperek * fırına göndermelidir. Soba borularındaki kurumdan istifade Boba borularında toplanan kurum: Yardan İstifade edilebilir, En evvel ku- Tum gayet iyi dişleri beyazlatır. Kuru- mu yıkayıp, kuruttuktan sonra döve- Tek elekten geçirmeli, içerisine beş on damla nane ruhu karıştırılınca gayet güzel diş tozu olur. Kurum su İçinde ezilir ve bu su ile saksılar sulanırsa, kler küvvet bu- Tur ve hâşarat, böc: ASA gül ağaçlarınır goncaları üzerine kurum serpilirse küçük il böceklerden kurtar! olur. Kök kurum konulursa kuvvetlenir ve bol çiçek açar BSEŞAM İlkbahar yumurtanın fazla yendiği mevsimidir, Sofraya çıkarılacak ala- kok yumurtaların soğumaması ve na- zara hoş görünmesi için bunların Üze- rine birer kihf geçirilmektedir. Bun- Jar tığ iğnesi ve sarı ve portakal rengi yünle işlenmektedir, Azu edilirse bu kılıflar koton perle ile işlenir o zaman içerisine ince bir kat fanile kaplanır, Bunların işlenmesi modelde de görül- düğü gihi gayet basittir. Beş 'zencir | çekerek kapamalı, hasıl olan küçük yu- varlığın içine ilmeksiz sık iğne olarak on iki defa işledikten sonra üç zencir DEAN çekerek 'bu defa ilmekli her yere iki defa batarak işlemeli. Diğer sırada her iki iğnede bir, iki defa ayni yere batmalı, Üçüncü sırada her üç iğhe- de bir -ayni yere iki defa batmalı, Bu suretle bir yuvarlak elde edilir. Bunun aynisi daha işlenir ve ikisi biribirine tiğ iğnesi ile işliyerek eklenir. Br tarafından yumurta geçecek ka- dar açık bırakmalı. Sonra başı yapmak için ayni surette işe başlamalı Beş zencir çekerek bir küçük daire yapma» lı içerisine ilmeksiz on defa batip işle meli. İkinci sira ilmekli olarak her Aynı şehirde biri birini göremiyen bir aile erkânı Harbin iptidasındanberi, aynı ş6- hirde bulundukları halde, kocasını, €r âz gören kadın İngiliz büyük er- | kânı harbiye reisi general İronside'in zevcesidir. General İronside harp büş- lir başlamaz büyük erkânı harbiye yerleşmiştir. Bu çalışma odasına bir seyyâr karyola kurdur- gündüz buradan ayrı. ağa başlamıştır. Her gün sabah- tan gece yansına kadar çalışmakta, ancak birkaç saat seyyar karyolada General yalnız kumandanlarla dairesine muş ve mâ yatıp uyumakta, iki defa - cephedeki görüşmek ve teftişte bulunmak üÜze- re Fransaya gitmiştir. Lady İronside kocasile görüşemedi. | dinden haflanım muayyen günlerin- de kocasına mektup yazmakta, gene- ral de bu mektuplâra cevap vermek- tedir. Generalin kızı mis Elisabeth İron- #ide kadın gönüllü kıtaatına fi olarak yazılmıştır. İngilteredeki taatın kumandanı general W Kirke'nin şoförüdür. Geçende onba- şılığa terfi etmiştir. Mis Elisabeth bazan günde 10 - 12 saat ötomdbil kullanmakta, geceleyin dalma hare re iki defa batarak işlemeli. Bu küçük | yuvarlağın bir diğerini işliyerek ikisi- ni eklemeli, Portakal rengi yünle ga- gasını yapdıktan sonra başı bedene ek- lemeli. Portakali yünle 5 zencir çeke- rek birincinin içine batmalı, 8 zencir çekerek gene birincinin içine batmalı, tekrar 5 zencir çekerek gene âyni zen- | cir içine batarak ayakları yapmalı. Bü yuvarlağın iki tarafına işlenmelidir. Bunları altı, yahut on iki tane işle- melidir ki, sofrada herkesin önüne ay» ni şekilde kılıflı yumurta konulabil. kete hazır bulunmaktadır. Aylardan- beri ne annesini, ne babasını göre memiştir, Bunlara haftada bir mek- tup yazmaktadır; Yukardaki resimde general İron- side çalışma odasında görülüyor. Ya- seyyar ve leceği casına ve kızma mektup yazarken görülüter. 20 Mart 1940 bir tencereye koyunuz. şeker yanmağa başlar ve süt sarısını köpürtü kar ve bir kilo sütü ken tahta b tırmalı, a Buduğu zam rerek kre dır. ger, evde fırın içinde fırına koyara! Olur. Silindir şapka nasıl temizlenir” Ankara X. N. A, — 1 — Eski parlak kaybetmi; dir (aut de formeo) a ları yeni haline getirmek için yünlü bi maş parçasını hafifçe petrola. batırdıktan sonra, şapkanın tüyü Üzerinden hep ayni tarafa olarak siliniz. Şapka yeni gibi 2 — İnce tüyden olan pudra hupları mizlemek için benzin içine bat salla malı, Kirler çıkınca kurulmalı, sonra kolon- yaya batırmalı ve tekrar kurutmalı, Saç dökülmesine karşı Ayaspaşa Lâmia H. — Kuruyı len saçlarınız müddet A pişirmek taratmaktan vaz geçiniz. Ba şu şampuanı kullanınız; Bir yümürta sarı- 81, 30 gram Hintyağı, 54 derecelik rhu ra saçak su ile yıkayınız. Her gece saçlarınız fırçalayınız. * Nişan elbisesi modell istiyen bayanın mektubu zayı olduğundan tekrar mektep göndermesi rica olunur. Yediklerimiz İnsanların tabiat ve manevi- yatları üzerinde tesirleri Yenilen yemek! ki tesirini uzun seneler tedkik eden bir İngiliz doktoru nihayet şu neti- ceyi elde etmiştir: Sığır eti yiyenler cesur ve azımkâr olduktan başka çabuk neşelenirler, Ko- yun eti yiyenler mağınum ve düşünce li olurlar. Dana eti insanda mukave- met bırakmaz ve kederli düşünce tevlit eder. Balıkların hepsi zihin açıklığı ve- rir ve gençliği muhafaza eder. Süt ve yumurta bilhassa kadınlara neşi "Tereyağı insanı her şeye bigâı kır, Sebzelere gelince: İspanak yiyenler azımkâr ve İkbalperest olurlar, Bezel- ya hafif meşrep yapar. Enginar sada- kata sevkeder, Havuç neşe verir. Yeşil fasulya zihin açar, patates rahatlık verir, fakat insanı hissiz, pirinç sabır yapar, rir, bira Gözlere ve cilde faydalı bir ilâç Gözlere ve cilde faydalı ve pek ucuza mal olan bir ilâç: Küçük bir öezve içe- risine bir tutam çay ve yedi tane Al koymalı, Üzerine üç I suyu koyduktan son- a fıkırdatmalı, Has slolân koyu kâhve rengi suyu bir tül bentlen süzmeli İki yüz grâm su alabilen tapalı bir şişe içerisine bu suyu koyduklan son- ra Üzerine eczanelerde bulunan (ha- mam n xatta bir pamuk ıslat gözler üzerine kompres koymal Ayni ilâçla ıslatılan bir'pamuk ile yüz silinir vw aklara kompres ko“ nulursa yüzdeki kırmızılıklar cilt berraklaşır. geçer, Boğaz ağrısına karşı basit bir ilâç z ağrısma karşı Alzasta asırla” dan beri şu basit ilâç tatbik edilmekt# ve faydası görül edir: Üç iri pik rasayı bir buçuk litre suda kaynatma” lı, sonra filtre ed içerisine 250 gram Şeker il ile tekrar ateşe koy” malı ve üçte bir kalıncaya kadar kaj* natmalı. Bu, şu DE bir şey olu Ha a bir tatlı kaşığı verilirse çok fayda örülürmüş yarım | | |