28 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bahife 2 AM Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler 28 Mart 1940 Son dakika Alemdağı ormanlarında yangın çıktı Şimdiye kadar 3500 haktarlık bir saha yandı, yangın devam ediyor Dün gece Alemdağı ormanlarında bir yangın çıkmıştır ve şu dakikada devam eden yangın, ormanın mühim bir kısmını yâkinış bulunmaktadır. Alâ, kada? makamlar; yangin söndürme işine, İtfaiyeden başka yüz altmış kişiyi sevketmişler, bunlardan mââda civar köylüler de bu söndürme işine iştirak et- mişlerdir. Ateş; şimdiye kadar 3500 hektârlık bir sahayı tamamen yakmış ve burada bulunan üç dört metre uzunluğundaki taze ağaçlar tamamile kül ha- Mine inkilâp elmiştir, Yangının bugün çok güç söndürülebileceği tahmin edi mektedir. Mahalli jandarması ateşin ne şekilde çıktığını tahkik etmektedir. Mütekaid, dul ve yetim maaşları Yapıdacak zam hakkındaki kanun lâyihasi Başvekâlete gönderildi Ankara 28 (Telefonla) — Mütekaid dul ve yetim maaşlarına yapılacak zam hakkındaki proje Maliye vekâletinden Başvekâlete verilmiştir. Projeye göre mütekaid dul ve yetimlerin aldıkları maaş, fevkalâde tahsisat ve yüzde onlar yekünu üzerine yüzde 25 zam yapılacaktır. Proje kanuniyet kesbettik- ten sonra 50 lira alan mütekâid dul ve yetimler, 62,5 lra alâcaklardır. Bunun için düyunu umumiye bütçesinde ayrılan paranın üç buçuk milyon lira oldu- ğü anlaşılmaktadır. — - Harbi kısaltmak İngiliz ve Fransız Başvekilleri yakında görüşecekler Paris 28 — İngiliz Başvekili B. Chamberlain ile Fransız Başvekili B. Rey- nâud yakında görüşeceklerdir. Bu mülâkatla siyasi ve askeri vaziyet gözden geçirilecektir. Fin harbi, müttefikler tarafından takip edilen politikanın baş- tan büşa yeniden tedkikine zum göstermiştir. Harbi kısaltacak tedbirler alınacaktır. Paris 28 — Gazeteler Balkanların vaziyeti hakkında Fransa ve İngiltere arasında mühim müzakereler cereyan ettiğini haber veriyorlar, Kral Jorj hattı Yunanistan hududunda bir istihkâm hattı vücude getirdi Mecliste Kabul edilen ve ruznameye alman lâyihalar Ankara Ee (AA) aa > Meclisi bei ey rar begler > en Havayı bütçesinde “ 00, Vakıflar umum müdürlüğü bütçe- sinde 8350 lira münakale yapılmasina ait kanun İdyikalarını Şay kanun İâyihasını da ikinci müzake- yesini yaparak kabul etmiştir. Meclis havai münakalâtta kullamlan mahrukat ve yağların resimlerden muaf ytulmasına dair Londrada imza edilen mukayelenin tasdikine sit kanun lâyiha- sının birinci müzakeresini yaparak cuma günü toplanmak üzere dağılmıştır. Ankara 27 (Telefonla) — Y. bay ve askeri memurlar kanununa, ye- dek şubayların staj müddetleri, askeri bp ve baytar fakülteleri talebelerinin ye- dek öubay ökullehhde talim görmeleri hakkındaki "maddelere birer fıkra ek- lenmesine dair olan kanun Jâyihas Med- ruznamesine alınmıştır. Ankara 27 (Telefonla) — Ankarada İnşa edilmekte olaa yeni hukuk fakültesi binası inşaatının ikmali için Nafia Vekâ- ye daha iki yüz bin küsur liralık üde girişmesi salâhiyetini veren ki nun İâyihası Meclis ruznamesine mıştır. Bu bina için şimdiye kadar 794,000 lira harcanmıştır. Hariciye Vekâleti umumi kâtibi geliyor Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Menemencioğlu bugün saat on &ide «Aksu vapurile İzmirden şehri- mize gelecektir. B. Numan Menemen- cioğlu şehrimizde bir hafta kalacaktır. Yabancı dil İmtihanları yapacak profesör ve doçentler seçildi Ankara 27 (Telefonla) — Yabancı bilen memurların imtihanlarını yap- ler İistesine; İstanbul üniversitesi profe- sörlerinden Halide Edib Adnan, Ragıp Hulüsi, siyasal bilgiler okulu profesör- lerinden Ezcümend Ekrem Talu, Reşad Nuri Drago ve Ankars dil tarih ve coğ- rafya fakültesi profesörlerinden $toyer- zoldun ithalleri Vekiller Heyetince ka- rarlaşmıştır. Ticaret Vekili bugün radyoda tütüncülere hitap edecek Ankata 27 (A.A.) — Ticaret Vekili Nazmi Topçuoğlu yarın akşam saat 19,15 de radyoda «Tütün müstahilleri- ne istihsal kredisinde görterilecek kolay- Aklar» mevzuu üzerinde bir hitabede bulunağaktır. Londra 28 — Yunan gasetelerine göre Yunanistan hududlarında «Kral Kasa hırsızlığ ı eğ hha ADASİ Yi Bu hat 3000 is- tihkâmdan, topçu ve mitralyöz mevkilerinden terekküp etmektedir. Mısırda büyük manevralar yapıldı Londra 28 — Son günler zarfında Suriyede mühim askeri görüşmeler ol- muştur. Filistin fevkalâde komiseri, Pransis Şark ordusu başkumandanı gene- Tal Veygand ile görüşmüştür. Mwsırda İngilis, Hind küvvetleri ve Misir ordusu müşterek büyük manevralar yapmıştır, B. Welles bugün raporunu Roosevelte veriyor Roma 28 — Amerika Hariciye müsteşarı B, Sumner Wellesi Amerikaya götürmekte olan Conte di Savola vapuru bugün saat dokuzda Nevyorkta bek- Tenmektedir, B, Sumner Welles ME raporunu Reisicümhur B. Roosevelte takdim edecektir. Haber verildiğine göre, B. Sümner Welles yolculuk esnasında vapurun iel #izi vasıtasile B. Rooseveltie dani muhaberede bulunmuştur. Kanada seçiminin neticesi Otlava 28 — Kanada seçimi netloelenmiştir. Bugün iş başında bulunan İL ee aş m Ml en neticesi he- melim değildir. Bunları da liberallerin kazandıkları zannediliyor, Bu sü- şimdiye kadar görülmemiş bir ekseriyet temin etmişlerdir, Bu, bütün vesaitle yardım politikasının ne kadar tasvip edildiğini Birmanyada büyük bir yangın Londra 28 — Hindistandan alinan haberlere göre Birmanyâda Moyman gehrinde şiddetli bir yangin çıkmış, 1000 ev yanmıştır. Amerikada kar fırtınası Nevyork 28 — Şimali Amerikada çok şiddetli bir kar fırtınası hüküm sür. müştür, Pırtına 2 gün sürmüştür. 7 ölü, 100 yarali vardır. Kont Teleki bu akşam Budapeşteye dönüyor Roma 23 — Macar Başvekili Kont Teleki bugün Papa tarafından kabul edilecek ve akşam Budapeşteye hareket edecektir. muhakemesi Kasadan 3800 lira çalmaktan suçlu bir muhasebeci muhakeme ediliyor Beyoğlu çürmümeşbüd asliye mahke- | mesinde dün gece saat yirmi iki otuza kadar devam eden bir kasa , hırsızlığı muhakemesi olrnuştur. Suçlular Galata- da Elektron şirketi muhasebecisi Rıza ile hemşiresi Salihadır. Rıza, şirket ka- sasinın veznedardan başka bir de ken- disinde sakladığı anahtarla kasadan üç bin sekiz yüz lira çalmaktan, hemşiresi de bu parayi bilerek evinde saklamak- tan suçlu bulunmaktadır. Rıza, hâkim tarafından yapılan sor- gusunda; bu işi vezmedanı korkutmak maksadile şaka olsun diye yaptığın, i da ağabeysinin getirdi- i olduğunu sonradan ördüğü bir paketi sakladığını iddia et- miştir. Bu hadise etrafında mahkeme sekiz şahid dinlemiş ve gece vakit çok ilerle- miş olduğundan emenin devamını bugüne bırakmıştır. Yaz havası Dün termotere 22 dereceye kadar çıktı İstânbullular baharın bu sene bir türlü gelmediğinden şikâyet ederlerken dün şe- hirde birdenbire bir yaz havası başladı. Hararet sabahtan itibaren yavaş yavaş yük- seldi ve öğleden sonra 22 dereceyi buldu. Bokaklarda açık renk pardesülerle gezenler, hattâ paltosuz dolaşanlar görülüyordu. Kah- vehanelerin müşterileri bâhçelerde olurma- yı tercih ediyorlardı, Fakat hararetin böyle birdenbire yüksej- mesine aldanmamalı? Dün hava İodostu Fazla sıcak bundan ileri geliyordu. Henüz yaz gelmemiştir. Hava poyraza çevirince or- talık derhal soğuyacağından paltosüzların nezleye yakalanmaları ihtimali vardır. tasvip eylemiş, “| Amerika müttefiklere kredi açacak mı? Amerikada bu hususta bir cereyan baş gösterdiği bildiriliyor Nevyork.27 (A.A.) — Amerikaya harp borçlarını ödemiyen muharip devletlere kredi açılmasını meneden Johnson kanununa rağmen Amerika- nm müttefiklere mali yardımda bülün- ması muhtemel olduğunu «Journal of Cömmertesin Vâşington muhabiri bil- diriyor. Muhabir, müttefiklerin kendilerine kredi açılması için Amerikayı tazyik etmeleri beklenmemekte ise de Ameri- kan tüccarları ile çifçilerinin böyle bir teşebbüste bulunmaları melhuz oldu- ğunu kâydeylemektedir. Bunlar, Fran- siz ve İngiliz piyasalarının muhafaza- Sana yardım etmesini Vaşington hükü- metinden istiyeceklerdir. Gazete, müttefiklerin bedellerini pe- şinen ödiyerek malzeme satın almağa devâm edebilmek için bazı fazla mü- bayâalardan vâz geçmek mecburiyetin- de kaldıklarını kaydettikten sonra ne- tice olarak şöyle demektedir; «Amerika müttefiklerin harbi ka- zanmalarını istiyorsa, bazı fodakârlık- lara katlanmadan kâr temin etmeği düşünmemelidir.» Müttefiklere tayyare satışı Vaşington 27 (A.A.) — Almanyada yapılan tayyarelerin sayım hakkında te- reşşüh eden haberler Birleşik Amerika tarafından müttefiklere yapılan tayyare satışlarında bir tebeddül vukua getir- miştir. Amerika, müttefiklere, fazla ola- rak gizli adı verilen modelde tayyareler satacaktır. Bazı resmi mahafil, Almanların “halen ayda 3000 tayyare imal ettiklerini, bu miktarı çok çabuk artırarak, yakında, evvelce tahmin edildiği gibi ayda 6000 tayyare yapacaklarını ozannetmektedir- İer, Bazı mütehassıslar bu miktarın faz- la mübalâğalı olduğu mütaldasında ise- ler de, bu rakamlar Birleşik Amerikayı teşvik ve müttefiklerin kuvvetlerini tan- zim etmeğe sevkedecek gibi görünmek- tedir. Bugün dünyada, 46 tip tayyare mev- cut olduğu söylenmektedir. “İngilterede yapılan en iyi tayyarelerin yalnız Ame- rikan avcı tayyarelerile kıyas edilebile- ceğine dair olan bazı Avrupalı mütehas- sıslanın fikri müttefikleri herhalde mem- nun edecektir. İngiliz torpidoları Alman vapurları peşinde Torpidolar Norveç karasularına girip çıkmağa başlamışlar Oslo 77 — Oslo'ya gelen haberlere göre İngiliz torpido muhripleri Nor- veç kara sularına girmekte ve bura- daki gemileri tedkik etmektedirler, Üç gündenberi muhtelif noktalarda İn- giliz torpido muhripleri görülmüştür. İngilizlerin Norveç kara sularını taki- ben Almanyaya giden vapurları arâ dıkları anlaşılmaktadır, Paris 27 (A.A.) — Havas ajansı bik Giriyor: Parisin akşam gazetelerinden biri, gayri resmi şekilde neşrettiği bit yar uda, müttefiklerin, Norveç suları bi- taraflığına hürmet etmemekle kenüi- lerini haklı gördüklerini söylemek» tedir, Bu hususta salâhiyetli bir mâ kamdan hiç bir beyanatta bulunul- “Fin Kabinesi istifa etti Yeni Kabineyi gene B. Ryti teşkil etti Helsinki 27 (A.A.) — Finlândiya hükümeti, bugün öğleden sonra isti- fasını vermiştir. Kabineyi teşkile B. Ryti memur edilmiş ve kabine şu 48- kilde teşekkül etmiştir; Başvekil: Ryti, Hariciye Nazırı: Wit- ting, Adiiye Nâzırı: Lehtonen, Dahili- ye Nazırı: Baron von Born, Emniyeti umumiye Nazırı: 'Tanner, Müdafaa Nazırı: Binbaşı Walden, Maliye Na- zır; Pakkuln. Peynir ihracatı Ankara 27 (Telefonla) — Her nevi peynirlerin lisansa tabi tutularak ihraci- na müsaade olunması Kakkındaki Vekil- ler Heyeti kararnamesi bugünkü Resmi Gazetede Beşrolanmuştur. Yunanistanın teşekkürü Ankara 27 (A.A.) — Yunan büyük elçisi ekselâns Refael Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlunu ziyaret ederek Yu- nan istiklâlinin yıldönümü münasebetile yapılan tebrikâta, hükümetinin teşekkür- İerini iblâğ eylemiştir. Bir taka battı Bu sabah, rıhtimda bulunan İzmir vapurunun bordasında, vapurdan demir yüklemekte olan bir takaya, vinçten fırlıyan büyük bir demir balyesi düşmüş, bu suretle taka delinerek batmıştır. İn- sanca zayiat ols 8 mamıştır. Fakat müttefikler, baz maya karar vermiş görünüyorlan, Kopenhag 27 — İngilizlerin Norvej sularındaki faaliyeti üzerine Alman vapurlarının harekâtı durmuştur. Bu hadide İsveçten demir cevheri nakli- ne mâni olacaktır, Almanlar çok muh» taç oldukları demiri İsveçten alıyor- lar. Fakat Baltık denizi buz tutmuş olduğundan demirler Norveçin Narvik manı vasıtasile nakledilmekte idi. Baltık denizindeki İsveç limanların dan ancak mayıstan itibaren istifade etmek kabil olabilecektir. General Weygandın Şark ordusu İngiliz - Fransız - Türk pakğ bu ordunun kuvvetini arttırmıştır Beyrut 27 TAA ) — Asya cephesin- de tedkikat yapan muharrir Jeroma ve Jean Tharaud «Paris Solr» gazete- sinde general Weygand'ın kumandan bulunduğu Şark ordusunu tasvir edi- yorlar. Rus ve Alman matbuatının istihza ve endişe İle mevzuubahis ettikleri ordu, birinci sınıf unsurlardan mürek» keptir. Bu unsurlar her tarafa mü- dahalede bulunabilecek bir tarzda yerleştirilmişlerdir. Bu ordu Balkan milletleri arasında hiç değilse Yuna- nistan ve Romanya kadar bir rol oy- namaktadır, İngiliz - Fransız - Türk paktı, — ki bul teşebbüs dâhi Atatürk'ün eseridir — İngiltere ve Fransanın teşkil ettikle- ri Şark ordusunun kuvvetini azim de- recede arttırmıştır. Bu ordu modern ve kuvvetli malzeme ile teçhiz edilmiş bulunmaktadır. Bir Fransız torpidosunda infilâk Paris 77 (A.A.) — Bahriye Nezareti bir imanda bulunan La Raillenv torpitosunda bir infilâk vuku buldu- ğunu haber vermektedir. Yedi ölü İ vardır ve bir kaç kişi Ge kaybolmuş