28 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

TE” OLİTİKA Kont Telekinin seyahati Pinlândiyanm Sovyet Rusyası ile sulh akdeylemesi üzerine harbin çi- Avrupaya genişlemesi ve garpteki cephenin bir temadisi olarak yeni bir açılması ihtimalleri bertaraf olduktan sonra bütün Avrupa» ve askeri faaliyetler, ortaya Paskalyanm da girmesi üzerine, dur orta Avrupa ve daha doğrusu Tuna havzası ve Bal alâkasnın arttığını göstere tezahürlere şahid bulunuyoruz. havzasındaki Macaristanm Başvekili kont Teleki Romaya gelmiş Hariciye Nazırı kont Ciano ve Başvekil Mussolini İle uzun uzadı. görüşmelere bu senenin ilk haftasında Venediğe gelen kont Öraky'nin kont Ciano İle yaptığı müzakerelerin şekli veriliyor. O tarihte Lehistanın Alman ve Rus kuvvetleri tarafın- tamam olmuş ve Kımlordu Macaristan hududlarına dayanmış ol- Macar hükümeti Münih konferansmdan sonra Viyanada toplanan İtalyan hakem heyeti tarafından Macaristana verilen Karpat Rus tarafından işgal edilmesinden ve Almanyanın bu işte Rusya- üsaadekârlık göstereceğinden endişe © etmişti. İhtimal İtalyanın il | söz almıştır. Bu vaziyet karşısında İtalya da Macaristana teminat vermiştir. Yalnız harbin sonuna kadar "Transiiyanyadaki (o Macarların davasını ve büyük Macaristana ilhakı OÜmniyesini tehir etmesini is- temiştir. Balkanlarda İtalya Almanyaya çok lâzımdır. Çünkü burada kendi- sine karşı bir cephe açılmamasını İtalyaya borçludur. Bunun için Macârista. mı Rusyaya karşı himaye ederek İtalyayı memnun etmiştir. F.K. İzmir 27 (Telefonla) — Nafia Veki- general Ali Fuad Cebesoy bugün, altı yıldanberi inşa edilmekte olan Kü- sük Menderes mıntakası ıslâh ve kurut- ma tesisatını merasimle açmışür, Vekil sabahleyin refakatinde Sıvas mebusu B. Abdürrahman Naci Demir- ağ, su işleri umum müdürü B. Salâhad- din ve diğer zevat bulunduğu halde A- Ziziye tünel inşaatını (bizzat tünele gir- mek suretile) bir saat kadar tetkik et- miş, müöhendislerimizden o malümat al mıştır, Vekil buradan otorayla Selçuk nahiyesine gitmiş: oradaki tarihi eserleri, Selçuki devrine ait camii, Efez harabe- İerini ziyaret etmiş, yine otorayla Tor- balı üzerinden Tire kazasına geçmiştir. Nafia Vekili Tirç istasyonunda ni Valisi, Parti müfettişi, Tire kaymakamı, alay kumandanı, kaza belediye reisi, bando ve bir ihtiram kıtası tarafından karşılanmıştır. Tire belediyesi Vekil şerefine bir öğ- İe ziyaleti vermiş, daha sonra Tire - Bayındır ovaları arasında Küçük Men- deres üzerinde Akkoyunlu mevkinde rezülâtörün bulunduğu yere gidilmiştir. Küçük Menderes mecrasınn ıslâhı, Cek Mit gölünün kurutulması için açılan yüz- lerce kilemetre imtidadındaki / kanallar 3 milyon 100 bin liraya B. Abdürrah- man Naci Demirağ tarafından, Akko- yunlu mevkiindeki regülâtör de 400 bin liraya Aral şirketi tarafından vücuda ge Bütün bu wlâhat ve kurutma tesisatı sayesinde 200 bin dekardan fazla mün- bit arazi elde edilmiş ve bu yıl ekilmiş- tir. Merasime civar kaza ve köylerden gelen heyet ve halk da iştirak etmiştir. Nafia Vekili irad ettiği nutkunda, bataklıklar yüzünden sıtma âfetinin nü- fusumuzu yıllarca kemirdiğini, 930 yı- İzmirde bir çuval fabrikası açılacak İzmir 27 (Telefonla) — Karabük fabri- kalarını inşa eden müessesenin mühendis. leri şehrimize gelmiş ve fabrikası inşası etrafında tedkikatia bu- Me oğml. Mühendisler çuvai fabrika- sn beraber Kastamonuda da tedkikler yapa- tandan getirilecek ve çuval imal edilecek- tir. Bu suretle hem piyasanın çuval ihti- yacı karşılanacak, hem de Ihracat yapılar bilecektir. Tahir adında altmış yaşlarında bir adam dün kulübesinde ölü olarak bulunmuştur. Kulübenin kapısı açılınca keskin bir is“ pirto kokuslle karşılaşılmıştır. Hacı Tahirin cesedi Adliye doktoru B. / Enver Karan tarafından muayene edilmiş bir çuval /- İnşasını muvafık görmekle | Kulübede ölü olarak bulundu Cibali civarında bir kulübede oturan Hacı Tire regülâtörü dün merasimle açıldı Nafia Vekili hararetli bir nutuk söyledi. Köylünün ihtiyacını dinledi lında 7800 dekardan ibaret olan Cellât gölü sahasının her sene yükselerek 931 sonundaki feyezanda 22,000 dekara yükseldiğini ve bu bavalide feyezan za- manında 229,043 dekarlık nraziyi sü kapladığını ve bu havalide 480 bin dekar ekilebilecek arazi bulunduğu halde feyezanlar, bataklıklar yüzünden ancak 250,000 dekarının işlenebildiğini kün 931 senesinde İzmiri teşriflerinde ve Cellât gölü civarından geçerken: «Cellât gölü sağlık ovası, Cellat istasyonu sağlık istasyonu olacaktır.» do- diklerini işaret ederek o tarihte hükümet reisi bulunan Milli Şefimizin bu işlere el koyduğunu 933 de projelerin hazırlan- dığını, nihayet mütemadi bir çalışma ile alt sene sonra bu mıntakada cümhuri- yetin teknik hâkimiyetinin kurulduğunu, bundan sonra bu hastalık ve ölüm yata- ğında sıhhatli, gürbüz çalışkan bir nes- lin emniyet ve huzurla çalışacağını söy- lemiş, Türk çifçisini Milli Şefin göster. diği imikamet ve program dahilinde ça, lişmağa davat etmiştir Vekil çok alkışlanmış, makasla kor- delây keserek ilerlemiştir; Bütün davet liler ve halk reşülâtörü gezmiştir. Vekil ve davetliler büfede izâz edildikten sonra Vekil köylüleri kabul etmiş ve onlarla görüşerek ihtiyaçları üzerinde bazı ma- lümat aldıktan sonra İzmire gelmiştir. Gece Parti başkanı tarafından İzmir palasta Vekil şerefine bir ziyafet veril miştir. General Âli Fuad Cebesoy, yarın Bandırma ekspresile Balıkesire bareket edecektir. Küçük Menderes, Gediz, Ba- kırçay sulama ve ıslâh işleri 10 milyon liraya mal tadır, Yakında Küçük Menderen mıntakası- mın sulanması için de ayrı bir proje ha- zrlanacaktır. yaraladılar İzmir 27 (Telefonla) — İzmir kız Jisesi Muallimlerinden bayan Sabahatle Manisa ortamektep Muallimlerinden Kemal Öz- genç, Tepecik civarında Kançeşme kiinde kırda gezerlerken Bucalı Osman ve Halil adlarında iki kişinin tecavüzüne uğ- ramışlardır. Osmanla Halil, Sabahati alıp götürmek istemişler, Kemal mümanaat 6t- miştir. Mütecavizler tabancalarını çekmiş. er ve biri muallim Kemale ateş etmiştir. Kemal ayağından yaralanmıştır. Sabahat de yüzünden yaralıdır. Osman ve Halil yakalanmış ve tahkika- ta başlanmıştır. m — —— mm an LİSAN MÜTEHASSISI Prof. ANGEL FRANSIZCA Dersanesi, Bahçekapı Belâmet Han. ler münferid veya müşterektir. > » Haziran Ders- Müttefikler - Sovyet Rusya münasebatı gerginleşiyor Sovyetler, Fransanın talebi üzerine Paris sefirlerini değiştirdiler (Baş tarafı 1 nci sahifede) Sovyet Rusyaya karşı çekingen düv- ranmamaları lüzumunu müdafaa ediyor ve ezcümle diyor ki: hükmederse, müttefikler, kendisine karşı azami ihtimamları gösterseler ! lâkaydi ile hareket etmiş olsalar bile, bu muavenet ve müzaheretini kısal- tacak ve azaltacaktır. Bana halâ şu itirazda bulunulabi- lir: <Altı ay evvel dünyayi hayretler içinde bırakmiş olan Stalin, hâlâ hay- rette bırakabilir. Hitlere nasıl yak- laşmış ise onu bırakabilir de... Bu cep- he değişikliği, Hitlerin ezilmesile har- bi bitirebilir. Bu cephe değişikliğini fazla müşkülleştirmiyelim. Bu şansı koruyalım.» Benim fikrimce, Stalinin Hitlerle ittifakı, altı aydanberi daha açık ve itibarile müs- tep'ad olmamakla beraber, bana fi Myatta pek varit görünmüyor. Garp , demokrasileri bir serap gibi kararsız olan bu ihtimale bugünkü vazifeleri ve el ile tutulabilecek menfaatleri fe- da ederlerse en vahim hatayı işlemiş olacaklardır. Stalin tarafından veri- lecek kararın bizim nüfuz ve ihtiyat tedbirlerimizden bir dereceye kadar müteessir olabileceği zannına kapıl- maktan kendimizi koruyalım. Şayet, Stalin politikasını değiştir. menin kendisine faydalı olduğu ka naatine varırsa, bunu tereddüdsüz yapacak ve Finlândiyada veyahut baş- ka bir yerde müttefiklerin her hangi müdahalesinden duyâcağı inkisar, bundan kendisini vazgeçirtmiyecek- | tir. Stalin, mazideki siyasetini bırak- mağı ve Hillere yaklaşmağı faydalı gördüğü gün bunu tereddüdsüz yap- | miş ve bir kaç ay evvel Alman ve Sov- yet tayyarelerinin İspanyada ne kadar döğüştüklerini hatırlamamıştır. Pariste ne deniyor? Paris 27 — Sovyet hükümeti, Paris sefiri Suriçi geri çağırmıştır. Buna 86- bep Suriçin Sövyet - Fin sulhü müna- sebetile Staline çektiği telgrafta İngil- tere ve Fransa hakkında tenkidkâr bir lisan kullanmasıdır. Bu telgraf üzeri- ne Fransa Sovyet hükümeti nezdinde teşebbüste bulunmuştur. Sovyet hü- kümeti Fransız teşebbüsünü haklı gör- memekle beraber sefiri değiştirmeğe karar vermiştir. Paris 27 — Paristeki Sovyet büyük met ettirmek azminde bulunduğunun delili olarak telâkki edilmektedir. Fransız hükümetinin derhal ve enerjik bir surette herekete geçmesi, mak hususunda alınmış olan muhte Mf tedbirlerle ve bilhassa dünkü nut- kunda, büyük milli gayrete engel olan cak her kesin ezileceğini söyliyen Baş- vekil Reynaud'nun bu cümlesi ile münasebetlar görülmektedir. Paris 27 — Sovyet Rusyanın Pariş sefiri B. Suriçin Staline çektiği tel graf Fransızca olarak ve açık şekilde yazılmıştı. Binaenaleyh bununla bir propaganda maksadı takip edildiği anlaşılmaktadır. Londra 77 (A.A.) — Sovyetlerin Pa- ris oüyük elçisi Suriçin geri alındığı bu sabahki gazelelerin ilk sahifelerin. de büyük harflerle bildirilmekte ve bu hususta Sovyet radyosunun verdi. ği haber neşredilmektedir. İngiliz - Sovyet münaseba- tında değişiklik yok Londra 27 (A.A) Paristeki Sov- yet Büyük elçisinin geri alınması ha- disesinin İngiliz - Rus münasebatını müteessir edip etmiyeceği İngiliz hü- kümeti erkânmdan birine sorulmuş ve şu cevap alınmıştır: Byük Britanya ile Sovyetler Birliği arasındaki münasebatta hiç bir deği- şiklik yoktur. Mezkür hadise ancak Fransız - Soryet hükümetlerile biz. zat Suriç'i alâkadar eder. İngiliz hü- kümeti hiç bir suretle bu işe karış mış değildir. Diğer taraftan Reuter ajansının öğ“ rendiğine göre, Paristeki Sovyet elçi- sinin gönderdiği telgraf, diplomatik bir telgraf addedilemez. Çünkü Fran- sadaki Sovyet kolonisi namına Suriç Siyasi faaliyet safhası (Baş tarafı 1 inci sahifede) menileketler Üzerindeki siyasi ve ikli- ! Te ve Fransa, giriştikleri bu hayat ve memsat mücadelesinde, bitarafların | haklarına ne derece riayet etmek is- | teseler de, bu hak duygusunu harbi kaybedecek dereceye çıkarmak mü» samahasını göstermiyeceklerdir. Esa- sen bu harp, er geç, kendilerine bita- raf adıni veren bütün memleketleri şu veya bu tarafa katılmağa mecbur edecek muazzam bir bâdiredir. Bu kıyasiya harpte bazı memleketlerin iktisadi kazançları yüzünden bir ta- rafın kuvvetlenmesinde yahut diğer tarafın zayıflamasında âmil olmaları- na muhariplerden hiç biri müsaade etmiyecektir. Bundan dolayıdır ki, Almanya, zafere varmak ve hayati menfaatlerini temin etmek için her türlü hakları ayaklar altına alarak hiç bir tazyik ve tehditten geri dur- mazken müttefiklerin o beynelmilel hukuk kaldelerine riayetle ısrar ede- rek menfaat mücadelesi sahasında her an biraz daha geri çekilmeleri bek- lenemez. Bundan dolayıdır ki hfidise- lerin zarureti, Avrupadra harbi tam manasile (oateşlenmeden evvel, her memleketin netice üzerinde müessir olacak vâziyetini takınması lâzımge- lecektir. Bu yoldaki faaliyetleri Al- manya harbin başındanberi sarfet. mektedir. İngiltere ve Fransa da bu- nün zaruretine oİnanmışa benziyor. lar. Şimdiden, için için böyle bir mü- endeleye şahit olmaktayız. Önümüz- deki aylarda bu #arzdaki karşılıklı si- yast fanliyetlerin daha fazla meyda. na çıkmasını bekliyebiliriz. Necmeddin Sadak * Belediye rTiyaseti, Esnaf yardım teğki- akit a li ein | a İsyanlar içinde kıvranan BOLIVYA ve bu memleketin Cenubi Amerika- müessisi Bolivar madenleri meşhudur. Cümhuriyet olan Bo- Bvya, adını Bolivar'dan almıştır. Bolivar, Venezvellâ'da 1783 te doğmuş Amerikalı bir genersi ve deşlet adamıdır, Venezuellâ le Yeni - Grenade'yı İspanyol boyunduruğundan kurtardı. 1819 da, Ko- lombiyu ismile bir cümhuriyet kurdu. 1924 te Yüksek - Peru diye bir devlet daha mey- dana getirdi ki, Bolivyr işte budur. General, kurtardığı Cenubi Amerika devletlerini big konfederasyon halinde topliyacaktı; fakat diktatörlükle itham olunarak devrildi. Bo- Mivar, böylelikle, OCenubi (oOAmerikanın Vashington'u olacaktı. Eğer emelinde mu- vaffak olsaydı, Lâtin Amerikasını zaman zaman kavuran İsyanlar ve siyasi keşme- kepler belki de bugün görülmiyecekti. Bolivar, 1830 da, siyasi muvaffakıyetsiz- Mğe uğradığından yedi ay sonra, memleke- tini anarşi içinde gördüğü için, tesssürün- den vefat etmiştir. Bu meşhur şahsiyet, tepesi yüksek, ke- Kınakına, patates ve saire istihmi olunur. | narları geniş şapka giydiği için” bu biçim Hayvancılık yapılır. Altın, gümüş, bakır | serpuşa ismi verilir. Yeni Valide Hanının Dolmabahçe izdiham inşası bitti hadisesi muhakemesi hapse mahküm oldu Birkecide Yakubun lokantasında gece kavga ederek garson-Kenanı bıçakla öldü- detle ağır hapsine ve beş yüz lira tazmi- nat ödemesine karar verilmiştir. İzmit (Akşam) — Dolmabahçe İz- diham hâdisesi muhakemesine ağır cezada devam edildi, Son bir şahidin istinabe evrakı gelmediğinden muhâ- keme 15 nisan pazartesi gününe İw Jik edildi. Üniversitenin 1940 mali yılı masrafları Z gilığı olmak üzere Maarif Vekâletinin yeni yıl bütçesine 1406,473 liralık tahsisat kon- muştur. Bu miktar Üniversitenin bu sene- ki tahsisatından 110 bin küsur lira fazla» dır. Lüksemburg'ta bir Alman askeri tevkif edildi Brüksel 27 (A.A.) — Lüksemburg arazisine giren bi Alman &skeri silâhı alındıktan sonra tevkif edilmiştir,