March 28, 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

March 28, 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

İstanbul merkez o — — a Ankaranın Kavaklıdere şarabı Sene 23 — No, 7099 — Fiati her yerde 5 kuruş İngilizler, harbin başından- beri 128 Alman tayyaresi düşürmüşler CUMA 29 Mart 1940 Sovyetlerle Ingiltere arasında da hadise çıktı Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası m m a Hariciye vekilinin beyanatı “Türkiye harbe sebebiyet vermek için kendiliğinden Sovyetler iki Sovyet vapurunun (hiçbir şey yapmıyacaktır,, muayeneye sevkini protesto ettiler Moskova radyosu uzunca bir fasıladan sonra yeniden ltalyaya hücum etmeğe başladı Londra 28 Sovyet Rusyanın Londra sefiri B. Mayiski dün İngiliz Haticiye Nazırı Lord Halifax ile gö tüşmüştür. Bu görüşme, Finlândiya hadisesi üzerine İngiliz - Rus müna- #ebatının gerginleşmesindenberi . vu- kübulan ilk mülğkattır.: Sovet sefiri, Uzak Şarkta Sovyet bandıralı İki va- purun İngiliz gemileri tarafından tev- Kit edilerek muayene için Hong Kong Umanına sevkedilmesini prolesto et- miştir. İki vapur Meksikadan bakır ve molibden o yükleyerek oVlâdivostoka hatehket etmişti. Bunların Almanyâ- ya sevki ihtimaline mebni kontrol için vâpurlar Hong Konga sevkedil- müşlerdi. Sövyet sefiri Sovyet Rusya vapur- larınin hükümete aid olduğunu, bi- naenaleyh kontrol edilemiyeceğini ileri sürmüştür. İngilteemin noktai nazarı şudur: Yabancı bir devletin harp gemisi kontrol edilemez, Fakat ticari eşya taşıyan vapur, hükümetin mia da olsa kontrol edilecektir. Times'in makalesi Londra 28 — Times gazetesi Sovyet Rusyanın vaziyeti hakkında neşret- Hava ordumuza ilti- hak edecek gençler İngiltere Balkanlarda ve Budapeşte- deki elçilerini Londraya çağırdı İngiliz ve Fransız siyasetinin baştan başa değiştirileceğinden bahsolunuyor Londra 28 — İngiltere hükümeti Ankara, Atina, Belgrâd. Bükreş, Sof- ya, Budapeştedeki elçilerini Londraya çağırmıştır. Bunlar nisanın iptida larında Londrada bulunacaklardır. İngilterenin Roma elçisi de o sıralarda mezunen Londrada bulunacaktır, Hariciye Nazırı bu elçilerle vaziyet hak- kında görüşecektir. Diğer taraftan Fransız Başvekil ve Hariciye Nazırı da görüşmek ve fikirlerini öğrenmek üzere bazı elçileri davet etmiştir. İngiliz ve Fransız Başvekilleri arasında bir mülâkat yapılacağı haberi tahakkuk etmektedir, Bu görüşmede mühim kararlar verilmesi muhtemel- dir, fiği makalede diyor ki: «Sovyet Rus- ! sadla yapıldığını, yanın hariçle yegüna teması Alman- ya iledir. Bu vaziyet Moskovada pek iyi görülmemektedir. Sovyet mahafili İ Fin harbinin sırf tedafül bir mak- | Sovyet Rusyanın | şimâlde genişlemek gini bir maksad takib etmediğini söylemektedir, (Devamı 5 inci sahifede) Vekiller Heyetinin dünkü içtimai 28 (A.A) — İcra Vekilleri Heyeti, bugün öğleden sonra, Başvekâ- lette Başvekil doktor Refik Saydamın riyasetinde bir toplantı yapmıştır. Vergi zamlarına aid lâyi- “ Balkanlarda bir hareket derhal harbi tazammun edecektir. Türkiye bütün taahhütlerini harfiyen yerine getirecektir.,, Pmis » Soir ganezesinin “Ankara muhabiri, Hariciye Vekili. Şükrü Sas raçoğlu ile görüşmüştür, Hariciye Ve. kili -muhabiı şu beyanatta bulun- muştur; « — İngiltere ile Fransanın bize gösterdikleri müzaheretten çok mer- nunuz. Bize silâh teslimatı, — iki müttefik memleketin harp içinde bu» lunmalarına rağmen — «ize söyliye- bilirim ki, şayanı hayret bin intizam ile vukubuluyor. Bir donanmaya ha- kikaten malik olduğunuzu görüyo- ruz. Hakikatte gemiler, bazı defa te- ahhürle, bazı defa da vaktinden evvel geliyorlar. Mühim olan şey, vapurla. rn gelmeleri ve Almanyanın bizimle imzaladığı ve sonrada infazinden imtina ettiği mahdud kontrato mu- Gbince bize vermeği vadettiği harp malzemesinden daha çok fazlasını sizden almamızdır.» (Devamı 4 üncü sahifede) Harieiye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu Ingiltere ile Fransa takip edecekleri hattı hareketi tesbit ettiler İki hükümet, aralarında tam bir mutabakat hasıl olmadıkça mütareke veya sulh muahedesi müzakere ve akdetmiyecekler Halkın büyük sempati tezahüratı arasında Atatürkün anıtına çelenk koydular Ankara 28 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi iktsad encümeni bugün Londra 28 (A.A) — Yüksek kon- sey altıncı toplarlasını buğün Lon. drdâda yapmıştır. Konseyin çalışması nâud, Campinchi, Lauret Eyanc ve general Gamelin temsil etmişlerdir. Yüksek konsey, son toplantısından toplanarak vergi zamlarına ait kanun lâyihalarını müzakereye devam etmiştir. Enclimeni yarın da toplanarak müzake. reye devam edecektir. — NDiklikmtlex: İstanbuldaki heyelânlar Modaburnu. yıkılıyor. Buradaki ev- ler tehlikede, Şehrimizin iki üç tane «en güzel» ümümi gezinti yeri varsa, içlerinde biri, şüphesiz o noktadır; her hangi bir mülâhazayla, heyelâna “göz göre göre- müsaade edemeyiz. | Nitekim, Modaburnunu Belediyeden mühendisler geldi. Ölçtüler, biçtiler. tel çektiler. Biraz da şurası burası ka- zıldı. Ve sonra ses seda çıkmadı. Lâkin tabiat oyununu oynuyor. Kır- tasiye muamelesinin ağır aksak yürü- | haların müzakeresi | bütün gün sürmüştür. Konseyde | beri stratejik vaziyette vukubulan İngiltereyi B. Chamberlain ile Lord | sikleniları ki Serel ve istik- Halifax, B. Churchill, Stanley ve | Kinghsley Wood, Prânsayı ise B; Rey- | (Devami 5 inci sahifede) mesini belki de beklemeyip yapacağı- nı yapacaktır! Havaların yeniden boz- masile tamiri imkânsız bir felâketle de karşılaşmamız muhtemel, Son piş- manlık fayda vermiyecektir! Burası nasıl olsa yapılacak; öyleyse vakit kaybetmemeli, Vaniköyün sırtındaki tepe de yıkıl- maktadır. Üç bin liralik masrafı var- mış. Böyle şeyler ihmal ve imhal edi. lir mi? 00 ra Büyük Erkânıharbiye Reisi mareşal Fevzi Çakmağın Türkkuşu okulunu İtiş ettiğini dünkü nüshamızda yazmiştik. Bu teftişe aid bir kaç fotoğrafiyi Meşrediyoruz. Yukarıda mareşal Türkkuşu talebeleri arasında, aşağıda tay. Yareleri tedkik ederken görünüyor. Ankara 28 (A.A) — 30/3/940 vumartesi günü hava ordumuza iltihak lecek Türk Hava Kurumu gedikli hazırlama yuvasının birinci devre genç- 8hi. bügün saat 17 de önlerinde bando muzika olduğu halde Atatürk anıtına t çelenk koymuşlardır. Gençlere halk tarafından büyük bir sempati teza- Ürü gösterilmiştir, Dünyanın en meraklı ve en heyecanlı DEKAMERON Emsalsiz şaheser hikâyeleri Maarif Vekâleti tercümeleri urusına girmekle, Türkiyede, ancak bugün neşredilebildi. Resimli ilk broşürü müivezzilerden tsteyini Tevzi yeri: İstanbul, Nümune Matbaası Bal m ai (Pamuktan ekmek, kömürden süt yapı- lan bir Ersatz memleketinde:) — Nereye teşrif Herr Dektor?.. — Evvelâ eczaneden biraz et alacağım, sonra keresteciye uğrayıp bereyağı alacağım, ondan sonra da demirciden bir çili çorap alıp döneceğim!...