10 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika İngilizler netice hakkında nikbin bulunuyorlar Almanya Norveçe tecavüz etmekle harekât sahasını ve münakale yollarını çok uzatmış bulunuyor Paris 10 — İngiliz siyasi mahafili, Almanların Danimarkaya karşı yaptık- ları yıldı m harbile Norveçe karşı ânl tecavüzlerine rağmen, netice hakkında nikbin görünüyorlar. Almanya Norveçe tecavüz etmekle, hem harekât se- basını, hem de münakale yollarını kendisi için tehlikeli bir şekilde uzatmış ve yeni bir cephe tesis etmiştir. Almanyanın bu yeni cepheyi ve münakalât yolları- nı koruması kendisi için çok zor ve müşkül olacaktır. İngiliz siyasi mahafilinin kanaatine göre Sovyet Rusya, İskandinavyada bir harekete geçmiyecektir. Sıra Hollandaya gelmiş Londra 9 — Alman radyosu, gelecek kurbanın Hollanda olduğunu ima et- mektedir. Fakat Hollanda ihtiyat tedbirlerini çoktan almış bulunmaktadır. Bugün de ordudaki izinler kaldırılmıştır. Hollanda meclisi bugün içtima ederek vaziyet üzerinde görüşmüştür. Cek se ortasında nazırlar içtimaa çağırıldığı için, toplantı yarıda bırakılmıştır. Neşredilen bir tebliğde, Hollandanın müdafaası için lâzımgelen tedbirlerin alındığı, Danimürka gibi işgal edilemiyeceği bildirilmektedir. Isveç bitaraf kalacak Fakat bitaraflığını müdafaa için mü- nasip göreceği askeri tedbirleri alacak Londra 10 — Stokholmdan bildirildiğine göre Alman hükümeti İsveç hü- kümetine bitaraf kalması hakkında bir nota vermiştir. İsveç hükümeti, parlâ- az dün akşam akdettiği içlimadan sonra Alman notasına cevap vererek İorveçteki harekâta karşı sıkı bir bitaraflık muhafaza edeceğini, fakat bu bita- mi müdafaa için münasip göreceği askeri tedbirleri almak hususunda ser- bestii hareketini muhafaza ettiğini bildirmiştir. İsveç hükümeti Almanların İsveç sahillerine mayn döktüklerini ve umumi seferberlik ilân ettiğini tekzip etmiştir. Müttefikler Norveçe yardım edecekler B. Chamberlain diyor ki: “Bu zalimane taarruz hareketi ancak Almanyaya zarar verecek ve nihai hezimetine sebep olacaktır,, Londra 9 — Fransız Başvekili Reynaud ve Milli Müdafaa Nazın Daladier bugün öğleden sonra Lon- draya gelmişlerdir. İngiltere ve Fran- sa bütün kuvvetlerile Norveçe acele yardım etmeği kararlaştırmıştar. İngiliz Hariciye Nezareti tarafından neşredilen bir tebliğde ezcümle şöyle denilmektedir: İngiliz ve Fransız hükümetleri Norveç hükümeline teminat vererek Norveçin Almanya tarafından İstilâsı dolayısile Norveçe her mânasile yâr- dımda, bulunacaklarını ve kendisiyle birlikte topyekün harp yapacaklarını bildirmişlerdir. Fransızlarla mutabık ölarak bu karara uygun askeri ve bahri tedbirler alınmıştır. Londra 9 (A.A.) — Reuter ajansı- nın haber aldığına göre müttefiklerin Norveçe göndermek üzere olduğu yar- dım tayyare, gemi ve asker olacaktır. Paris 9 (A.A.) — Müttefiklerin Nor- (Devamı $ inci sahifede) Sovyet Rusya seyirci Bulgarca Slovo gazetesi bitaraf memleketlerin istiklâllerini müdafaa etmelerini tavsiye ediyor Moskova 9 (A-A.) —D.N. B.t Alman elçisi bugün Molotofla dört saat süren mülâkat yapmıştır. Sovyetler Bir- İskandinavya işlerine karışmıya- caktır. Sofya 10 — Almanyanın iki yeni te- gavüzü, burada derin bir heyecan uyan- » Gazeteler, gelen birbirine ad ler ile sahifelerini dolduruyorlar, Bulgar mahafili, bu hussuta mü- beyanından içtinap ediyorlar, mafih Bulgar efkârı umumiyesi, bu yeni tecavüzü tekbih ediyor. Slovo ga- Be. cenubu şarki Avrupa Sirli endişe izhar ediyor ve bitaraf imemleketler, mevcudiyetlerini muhafa- a etmek istiyorlarsa bitaraflıklarını si- Mibla müdafanya hazırlanmaları lâzım” geldiğini söylüyor. Romanyada soğukkanlılık Bükreş 10 — Rumen halkı, yeni Al- Man tecavüzünü soğukkanlılıkla karşı- İamıştır. Resmi mahafil âzami ihtiyat Ye ve mütalâa beyan etmiyerek İyanın, Rusyanın bu harekete karşı aksülâmellerine intizar ediyor. Bhüksel 10 — Almanyanın yeni teca- vüzleri bura efkârı umumiyesince umu- miyetle takbih edilmektedir. Libre Bel- gigve gazetesi, erek dü dün akşam davet ederek mütalânlarında davranmalarını tavsiye etmiştir. İtalya Almanyayı haklı buluyor Roma 9 (AA) — (Havas): Norve- çe Alman kıtaatının çıkarıldığı habe- Tİ büyük bir heyecan uyandırmışsa da hayretle karşılanmamıştır. Almanyanın hareketi İtalya siyasi mahafilinde tasvib olunmakta ve gâ- zeteler de istilâyı Norveç bitaraflığının müttefikler tarafından ihiâline bir mukabele suretinde göstermektedir. Roma 9 (A.A.) — Almanyanın İtal- ya büyük elçisi B. von Mackenzen bu sabah Hariciye Nazırı Kont Ciano ile görüşmüş, müleakiben B. Mussolini Balkan memleketleri Sefirlerin Londrada yaptıklari görüşmeler Londra 9 (A.A) — Entemasyonal vaziyette hasıl olan değişiklikler do- Inyısile lord Halifax'ın Balkan mem- leketlerindeki mümessillerle olan gö- Tüşmeleri tehir olunmuştur. Sefirimiz İngiliz Hariciye nezaretini ziyaret etti Londru 9 (A.A) İngilterenin Türkiye büyük elçisi bugün öğleden sonra, Hariciye Nezaretini ziyaret et- miştir, Almanlar Osloda hayali! bir hükümet kurdular | Halbuki hakiki Norveç hü- kümeti Oslodan Halmara çekilmiş bulunmaktadır Oslo 9 (A.A.) — (D.N.B.) ajüns- e göre, Nygaardveld hü- kümeti istifa etmiş ve Norveçin menfa- stlerini muhafaza için yeni bir milli hü“ kümet teşekkül eylemiştir. Or Yeni hükümet oVidkun Kuislingin ri- yaseti altında kurulmuştur. Kuisling Ha- riciye Nezaretini de deruhte etmektedir. Albay Wasslow Milli Müdafan Neza- etine tayin edilmiştir. Yeni hükümet neşrettiği beyannamede Norveç karasularına maynler dökmek suretile İngilizlerin Norveç bitaraflığını ihlâl etmiş olduklarını ve eski hüküme- 8n de boştan protestolarda bulunmuş olduğunu kaydediyor. Bütün Norveçlile- ri mesailerini tanzim etmeğe davet ey- liyor ve bundan sonra yapılacak her türlü mukavemetin memleketin caniya- ne harabisini mucip olacağını bildiriyor. Beyanname, orduya hitap ederek | milli hükümete itaat etmesi lüzumunu kaydederek nihayet buluyor. Danimarka A blini işgalini kabul etti | Kopenhag 9 (A.A.) #- Stefani ajan- sı bildiriyor: Almanyanın Kopenhag s€- firi bu sabah Danimarka hükümetine müttefiklerin harbi Skandinavyaya yay- maktan ibaret olan projelerine karşı Al- manyanın ittihaz edeceği tarzı hareketi bildiren bir nota tevdi etmiştir. Notada Almanyanın Danimarkanın bitaraflığın ve emniyetini deruhte ettiğr kaydedil. | mektedir. Alman sefiri ile Başvekil arasında ya- pilan müzakereleri müteakip Danimar- ka hükümeti halihazırdaki vaziyeti na- zarı itibare alarak Almanyanın teklifini kabul etmiştir. Danimarkanın İngiltere ve Fransâya karşı korunması için alman tertibat es- | masında hiçbir hâdise kaydedilmemiştir. Danimarka hükümeti ve halkı haliha- zardaki isi i vaziyeti kabul ederek Alman tedbirlerini sükünet ve soğuk- kanlılıkla karşılamışlardır. Üre ee 8 nci sahifede) İngiliz ve Fransız sefirleri esir Stokholm 9 (A.A.) — Stokholma ge- len haberlere göre, Kopenhagda bulu- nan İngiliz ve Franuz diplomatları harp esiri telâkki olunmuştur. Alman tayya- releri Kopenhag üzerine evvelden hazır- lanmış olduğu muhakkak gibi bulunan beyannameler atmışlardır. Londra 9 (A.A.) — İngiliz harp eko- nomisi nezareti, Skandinav veya Bal. tık limanlarına giden bütün vapurlarn bu mmntakâda vaziyetin her türlü muhtemel inkişafı dolayısile, milliyet- lerine bakılmadan derhal tevkifi için emir vermiştir, Sergiler masrafları Ankara 8 (Telefonla) Ticaret Vekâle- tinin yeni yıl bütçesine, dahili ve harlel sergiler ve nümune meşherleri masrafları karşılığı olarak iki bin beş yüz liralık tah- sat konmuştur. Vekâlet bu seneki bütçe- #inden bu işlere ayrılan tahsisat miktarı, elli bin lirası İzmir fuarına yardım, on bin lirası iç ve diş nümime meşherleri ve elli bin lirası da hükümetçe işlirakine karar verilecek dış serriler masrafı karşılığı ol- mak üzere yüz on bin liradır. Yeni yıl bütçesinin bu faslna konulan iki bin beş yür liralık tahsisatır bin Jirası İzmir fuarına yardım olarak ayrılmıştır. Bundan başka turizm umumi masrafları ve turizm teşekküllerine Yi tahslsatı yirmi bin liradan on bin li: ve tarım taş ve kredi kooperatiflerine yardım tahsi- satı da kırk bin liradan iki bin liraya indi- rilmiştir. Bü #üretle vekâleti yeni Yıl bi çesinde yalnız bu rdan yiz eli beş bin liralık bir tasarruf temin edilmiştir, Parti Grupunda .| Hariciye Vekili, Avrupa harbinin bugünkü mühim ve müstacel hadiseleri hakkında izahat verdi Ankara 9 (A.A) — Büyük Millet Meclisi grupu ea 9; va 940 sant 15 de grup reis vekili Bakanın riyasetinde toplandı, Ruznamede İstanbul mebusu Dr. ge- | meral Besim Ömer Akalının vefatile hay- | siyet divanında inhilâl eden azalığa di- ğer bir zatın intihabı ve geçen grup umumi heyeti içtimaında adli cepheden ihtiyaçlarımıza karşı alınması İüzumlu tedbirlere dair alâkadar Vekâle- hen Kastamonu mebusu Abidin Bönkayn tarafından serdedilen mütalâa- ya Adliye Vekili Fethi Okyar verece- ği izahat vardı. Celsenin açılmasını müteakip Avrupa barbinin bugünkü mühim ve müstacel | hâdiseleri hakkında izahat almak için gösterilen arzu üzerine Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu bu hususta alınabilen malümata göre Danimarkanın kâmilen ve Norveçin sahil ve dahilinde bazı şe- hirlerinin Almas kuvvetleri tarafından işgal edilmiş olduğu haberinin tahakkuk C.H. Partisi | ettiğini bildirmiş ve bu malümat ve iza“ hat üzerine Parti grupunda hiçbir mü- nakaşa cereyan etmemiştir. Bundan sonra ruğnameye geçilerek haysiyet divanında münhal olan için intihap yapılmış ve bu seçimde en m rey alan Diyarbakır mebusu doktor rahim Tâli Öngerenin kazandığı riyas setçe tebliğ olunmuştur. Mütenkiben kürsüye gelen Adliye Ves kili Fethi Okyar adli durumumuz bak- kında uzun izahlarda bulunmuş ve bu mevzu üzerinde söz alan birçok hatipler adli teşkilâtımız ve adli kanunlarımızın tecrüb ve tatbikat neticesi tebeyyün eden ihtiyaçlara göre tadili, bilhassa ce- za evlerinin arzu olunüh derecede ıslâh ve ikmali hakkında muhtelif fikir ve mütalâalar serdeylemişlerdir. Hatiplerin mütalânlarında cevap verile mesi icap eden noktalara son defa kürs süye gelen Adliye Vekili tarafından ce- vaplar verilmiş ve saat 17,30 da celse ihayet bulmuştur. Heyelân - Seylâp - Zelzele Mürefte köylerindeki heyelân korkunç ve tehlikeli bir hal aldı İzmirde bazı semtleri su bastı, 6 evin duvarları yıkıldı. Edirnede de 107 ev yıkıldı Edirne 9 (A.A.) — Edimede sular dün azalmağa başlamış ve gece tekrar yükselmişti. Bugün *sabahtan itibaren sular yeniden çekilmeğe başlamıştır. Sa- at 14,40 da 4 metre 90 santim su kal- mıştır, Hâlen 1284 bina su altındadır. Bunlardan 170 adedi yıkılmıştır. 180 ev de yıkılmak üzeredir. Evleri yıkılanlar başka yerlere yerleştirilmişlerdir. Nüfus- ca zayiat yoktur. İzmir 9 (Telefonla) — 24 saattenbe- ri şiddetli yağmur yağıyor. Şehirde büzi semtleri su bastı, Evlerin bodrum katla- rma da sular girdi. Alsancak, Dolaplıku- yu, Aziziye, İkiçeşmelik mahallelerinde altı evin duvarları yıkıldı. Tehlikeli va- ziyete düşen evler tahliye edildi. Denizde de şiddetli fırtına sandal parçaland. Bakırçay, Gediz nehirleri taştı. Ova- ları su kapladı. Nüfusca zayint yoktur. Mürefte 9 (A.A.) — Nahiyemizin Çı narlı Kiraz köyünde dün gece şiddetli yağmurlar neticesi bir heyelân vukubul- muştur. Tehlikeli bir vaziyette bulunan Kirazlı köyünde hükümetçe tertibat alın- muştır. Mürefte 9 (A.A.) — Müreftenin Ki- razlı köyünde vukubulan heyelân son yağmurlardan sonra bir misli daha art- mıştır. Bu defa Çmarlı köyünün doğu- sunda ve köye 150 metre mesafede baş- layan heyelân korkunç ve tehlikeli bir bal aldığı anlaşılmaktadır. Heyelân Ga- ziköy, Kalamış (ove Müreftenin bazı mevkilerinde de vukubulmaktadır. Yeşilırmak iniyor Amasya 9 (A.A.) — Yeşilırmak dün takriben bir buçuk metre kadar alçal- mıştır. Şimdiye kadar mutlak bir felâ- ketten kurtulan yatandaşların sayısı alt- miş beşi bulmuştur, Bunlardan yir kizi Samsundan gelen sandallar v sile kurtarılmış ve tehlikede tek bir tandaş bırakılmamıştır. — Valimizin büş- kanlığı altında bir seylâpzedeler komite” si kurulmuş ve vi ve ziyan tesbit işi için muhlı lara muhtelif memurlar Seylöp yüzünden bütün yiyeceklerini kaybedenlere yardıma devam edilmek- tedir. Zelzele Muş 9 (A.A.) — Bu sabah Muşta sax at 0,30 da şiddetlice bir zelzele olmuş- tor. Hasar yoktur. Osloda mukavemetin durduğu doğru değil Alman tayyareleri Osloya bombalar attı, bazı şehirler işgal edildi Oslo 9 — Almanyanın Oslo sefiri dün gece Norveç Hariciye Nazırı B. Kohtu ziyaret etmiş ve şu tebliğde bulunmuş- tur: #Almanya, Norveçi askeri işgali al- na almağa karar vermiştir. Çünkü kendisi işgal etmezse müttefiklerin Nor- | veçi işgal edeceklerine kanidir. Norveç bu işgali kabul etmeli, mukavemet gös- termemelidir.» Norveç Hariciye Nazırı müttefiklerin Norveçi işgal edeceklerini ini, maamafilı kabine azasi cevap vereceğini bildirmiştir. İngilteredeki Danimarka ve Norveç hesapları Londra 9 (A.A.) — İngiltere banka- sı, vaziyet tevazzuh edinceye kadar, İngilteredeki Danimarka ve Norveç hesaplarından her ne suretle olursa olsün para çekilmesinin hazine tara- fından menedilmiş olduğunu bildir. miştir. Danimarka vapurları liman- dan çıkmıyacaklar Kopenhag 9 (AA.) — Danimarka limanlarında o ve sularında bulunan bülün Danimarka vapurlarının dışârı çıkması yasak edilmiştir. derhal toplanmış ve yapılan müzakere neticesinde Alman isteği Norveçin hâki- miyet hakkını ihlâl ettiğinden kabul edi- lemiyeceğine karar vermiştir. Bu esnada Almanlar Norveçin muh“ telif noktalarına asker çıkarmışlardır, Norveç, bu hareket üzerine kendisini Almanya ile harp halinde addettiğihi bildirmiş ve umumi seferberlik ilân et- miştir. Hükümet merkezi Oslonun şima- linde Hamar şebrine nakledilmiştir. Parlâmento da bu şehirde toplanacaktır. (Devamı 5 inci sahifede) Dahiliye Vekâletinin çıkar» dığı bir mecmua muvakka- ten kapatılıyor Ankara 8 (Akşam) Dahiliye Vekületi memurlar #leil ve muamelât umum müdür Yiğü tarafından ayda bir çıkarılmakta olan mecmun, Avrupadaki harp vaziyeti hita bulduktan sonra tekrar neşriyatına devam etmek üzere, hazirandan itibaren muvak” katen çıkmıyacaktır. Sovyetlerin eski Paris sefiri Odesaya hareket etti Bükreş 9 (A.A) — Bir haftadan fazl8 bir zamabdanberi Bükreşte buluna Sovyetlerin eski Paris sefiri Suriç, dö zevcesile birlikte Odesa yolile Sovyet” ler Birliğine hareket etmiştir.