10 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

10 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

air. - AM nl 10 Nisan 1940 Yumurtanın faydası Taze ve bayat'yumurta nasıl anlaşılır? Yumurtanın en bol ve ucuz mevsi- mindeyiz. Taze yumurtanın vücude kuvvet, verdiği herkesçe malümdur. Pek bilinmiyen ciheti taze yumurta- nün saçlara, ellere yüze sürülünce bun- lara da kuvvet ve tazelik verdiğidir. Taze yumurta vücuda ne kadar fay- dalıysa, aylardanberi saklanmış kon- serve yumurtalar o kadar muzırdır. Yumurtanın taze veya bayat olup olmadığını anlamak için birçok çare- ler vardır. Ziyaya tutmak, tuzlu su içi- ne atmak en fazla kullamılanlardır. Fa- kat bakkaldan yumurta alırken bu u- sulleri tatbik etmek kabil değildir. Sa- an alınırken dikkat edilecek cihet yu- murtanın kabuğunun şeklidir. Yu- murtanın kabuğu dümdüz âtlas gibi, porselene benzer ve şeffafsa tazedir. Kalın kabuklu, tıkanmış delikli gibi olan yumurtalar bayattır. Baş yıkanırken sabun yerine telle vurulmuş dört beş yumurta sarısı ile bir küçük kadeh rhum kullanmak sonra bol suyla saçları çalkalamak başı çok iyi temizler ve saçları kuy- vetlendirir. Başta kepek varsa O za- man yumurtanın kalan aklarını telle Yurarak köpürtmeli, yıkanıp bol su ile İlkbahar modellerinde genç kızların elbiselerini mevsim çiçekleri ile*Süsle- çalkanan saçlar üzerine dökmelidir. fki| X>eK modası çıkmıştır. Renkli ipekle elle bu yumurta akını saçlara karıştır. malı ve başın cildine masaj yapmalı- dır, Beş on dakika saçları rahat bırak» tıktan sonra bol ilik suyla yikânıp te- mizlenirse başta kepek kalmaz. Taze bir yumurtanın yalnız sarısi- nı ezerek haftada bir yüze, boyuna el- lere pamukla sürmeli, kuruması için yarım saat bırakmalı, sonra ılık suys lu bir kaç defa yıkamalıdır. Bu yu- murta sarısıyla cildi temizlemek usu- Yü yağlı ve kuru ciltlerin her ikisi için de faydalıdır. Cildi besler, temizler, berraklaştırır. Yüzde kırışık başlangıcında bir yumurta akını telle vurup köpürtmeli bir kahve kaşığı saf ispirto karıştıra- rak yüze sürmelidir. Bir çeyrek yarım saat sonra ılık gül suyu ile yüzü yıkâ- maldır, Ellerin yumuşak ve beyaz olması için bir kahve kaşığı tatlı bademyağı ile bir yumurta sarısını ezmeli ve bu pomadı ellere masaj yaparak sürmeli, ak ÇİN Menekşe reçeli ve şurubu On beş paket taze toplanmış güzel kokulu menekşe almalı, Akşam üze Ti yaprak yaprak ayıklamalı, 750 gram ince toz şekerle porselen bir kâse için. de mmcıklamalı, sonra üstüne iki Ji- monun #uyunu İlâve ederek kâsenin kapağını örtmeli, sabaha kadar bırak- malı. Sabahı 750 gram şekeri 4 bardak suyla koyuca kestirmeli, içine menek- şeleri atarak kaynatmalı kıvama ge- Mince indirmeli, Şurubu: 250 gram kokulu menökşe Şiçeğini yaprak yaprak ayıklama porselen kâseye koymalı, üzerine se- kiz bardak kaynar sıcak su dökmeli. Üzerini örterek 24 saat öylece bırak- malı. Yaş tülbentten sıkarak çıkan su- yu bir buçuk kilo şekerle ateşe koyma» 4. Şurup koyuluğunda olunca şişelere taksim etmeli, Suni ipekten elbiseleri nasıl ütülemeli? Suni ipekten yapılar elbiseleri ütü- erken bazı noktalara itina etmek ilâ zımdır. Çok kızgın ütü suni ipeği ade- ta eritir. Bunun için ütünün fazla sı- cak olmamasına dikkat etmeli ve ütü- Jenecek kumaş üzerine ince kâğıt yay- dıktan sonra ütülemek en doğru ha- rekettir, “rica yedi ve dı işlenen çiçekler hakiki hissini vermek- tedir. Birkaç model dercediyoruz: 1 — Açık yeşil elbise, göğsüne sarı papütyalar işlenmiştir. 2 — Sıklamen rengi elbise üzerine işlenmiştir. pembe gül işlenmiştir. 4 — Lâcivert elbise üzerine sarı ful- ya işlenmiştir. 5 — Bej veya gri elbise üzerine lâle 3 — Mavi elbise, Cepleri üzerine | işlenmiştir. Çok çocuklu hâkimler Bu sene yardım göreceklerin listesi hazırlandı, tevziata başlanacak Ankara 9 (Telefonla) — Çoç çocuk- Ii hâkimlere yapılacak yardım hakkın- daki kanun mucibince bu sene yardım görecek hâkimlerin Bstesi Adliye Vekâ- İetince hazırlanmıştır. Liste, tasdikine aid formalitelerin ikmalinden sonra ve 23 Nisan Çocuk bayramından evvel, Zirant bankasına verilecektir. Hazırlanan listeye göre bu sene yar dım yapılacak çok çocuklu hâkimlerin sayısı yüz doksan beştir. Bunlardan bir çocuğu yardıma lâyık görülenlere iki yüz on İira, iyi çocuğu yardıma lâyık gö- rülenlere altı yüz otuz ve üç çocuğu yardıma lâyık görülenlere de. sekiz yüz kırk lira para yardımı yapılacaktır. Ay- aha ziyade çocuğu olan hâkimlerden kura ile seçilecek üçüne altı yüz altmış ikişee lira ikramiye verile &ektir. Bu suretle yapılacak yardımın mecmuu elli sekiz bin lirayı geçmektedir. Hazırlanan listeyi aynen o bildiriyo- rumi 210 ar lira alacak hâkimler Adliye Vekületi hususi kalem mü- dürü Şakir Aksu, adliye müfettişlerin- | den Kemel Göğüş ve M. Nuri Okçuoğlu ve Bedri Köker, Temyiz mahkemesi âza- sından Hilmi Koçluoğlu ve Mehmed Gönenli, Ankara hâkimi Tahir Söbük, "Temyiz baş müddeiumumisi Recai Özme, Ankara icra memuru. Âbidin; Ankara Azası M. Kâmil Gürçay, Ankara sorgu hâkimi Lâsfi, Temyiz mahkemesi rapor- “törü M. Hulüsi, Kızılcahamam hâkimi “ Abdullah Ünver, Çubuk sorgu hâkimi -Hakkı Akay, Keskin reisi Rıza Fıkır, —Adaria hâkimi Ali Şadi Çelik, Adana hü- - kimi M, Tevfik Özdul, Adana sorgu hâ- kimi Mehmet Özden, Şavyar sorgu hâkimi Slik Aker, Yalvaç sorgu hâkimi Muhlis Öğücü $ Şarki Karaâğüç sorgu hâkimi bdullah Özdener, Karaköse hâkimi Silme Önder, Iğdır sorgu hâkimi İbrahim, müteveffa Amasya âzasi Cenial Özcanın eşi Nadire, Balıkesir müddeiu- mümisi Nail Özkan, Erdek sorgu hâkimi İhsan Yenen, Silk hâkimi A Ali Altın taş, Manyas sul Hüsnü Yorgu- cu, Bucak hâkimi Bahir Öktem, Bursa müddeitumumisi Fehmi Doğan, Bursa hâkimi Salâhaddin, Bursa sorgu hâkimi Ali Rıza, Kemalpaşa sorgu hâkimi Sabri, Orhaneli sorgu hâkimi Osman Nuri İnegöl hökimi Hasan Yalçın, Tekirdağ sorgu hâkimi Refik Anadol, Bolu hâkimi | Avni :Etilme, Akçakoca hâkimi Abdul. lah, Bürhaniye müddeiumumisi Hulüsi, Ayvalık aüddeiumumüsi Nazmi, Denizli âra muavini Ali, Çal sorgu hâkimi Hü. sömeddin, Çivril hâkimi İsmail Sıdkı, Tavas hâkimi Hamdi, Ilgaz hâkimi Sa- dık, Kulp sorgu hâkimi Tevfik, Ergani hâkimi Abdülvahap, “Keşan hâkimi Os- man Bahir, Hınıs sorgu hâkimi Mustafa, Erzincan müddelumumisi İzzet, Eski- şebir sorgu hâkimi Hikmet, Elâzığ sor- gu hâkimi Nedim, Fenike müddelumu- misi Hâmid, Mardin sorgu hâkimi Necip, Ceyhan hâkimi Ziyaeddin, Bahçe hüki- mi Besim, Temyiz raportörü Sabri, Ça- nakkale müddeiumumisi Salih, Bia sor- gu hâkimi Mahmud, Çorum sorgu hâki- mi Fevzi, İskilip sorgu hâkimi Nuri, Gaziantep âzas Şekib, Antalya ağır ce- Za reisi Sıdkı, Gümüşhane âzasn Şinasi, Tirebolu müddeiumumisi Necati, Da- rende hâkimi Suphi, “İzmir icra hâkimi Mehmed Kayakçıoğlu, İzmir hâkimi Halim ve Ziya, Menemen sorgu hâkimi Behçet, o Menemen © müddeiumumisi Berki Baran, Menemen hâkimi Kemal Türkoğlu İstanbul müddeiumumisi İh- san, İstanbul reisi Remzi, İstanbul hâ- kimi Alâeddin, İstanbul reisi Ali Rıza, Çatalca o müddeiumumisi o Necmeddin, Silivri müddelumumisi Necati, Üsküdar imi Mehmed Hulüsi, Konya Ereğlisi hâkümü Şarki Koçhisar o hâkimi Ömer, Kayseri hâkimi Hilmi, Kayseri Azası Fuad, Kütahya sorgu hâkim mu- âvini Şefik, Sarıkamış hâkimi Reşad, Araç müddekumumisi Zühtü, İnebolu sorgu hâkimi Necati, Daday sorgu hâ- kimi Cemil Atalay, Kozan sorgu hâkimi Ali, Konya hâkimi Abdülüziz, Konya ağır ceza reisi Sakib, hir hâli. mi Mümtaz, Seydişehir hâkimi Veli, Gebze sorgu hâkimi Bürhaneddin,- Adı- yaman hâkimi Hıfzı, Karamürsel sorgu hâkimi Said, Arapkir sorgü hâkimi Sel- man, Manisa sorgu hâkimi Fethi, Ak- hisar müddejumumisi Zeki Şahin, Akhi- sar sorgu hâkimi Sabri, Kula hâkimi Talât, Kasaba sorgu hâkimi Rıza, Mar- din müddeiumumisi Aşir, Midyat hâki- mi fenni Mei hâkimi Ahmed Muhtar, Maraş müddeiumumisi Zeki, Elâzığ müddelümamisi Feyzi, Niğde müddelumumisi Süreyya, Aksaray KÜÇÜK İLÂN de iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! deimumi Saffet, Rize âza muavini Salâhaddin, Rize azası Avni, Salâhad- din ve Süleyman, Elbistan sorgu hâkimi Sabri, Sıvas hâkimi Mukadder, Sarıkışla hâkimi Rifat, Sinop âzan Akif, Ayan- cık sorgu hâkimi Arif, Plümer.müddei- umumisi Hâdi, Plümer hâkimi Hamdi, Erbaa sorgu hâkimi Rüstem, Artav hâ- kimi Avni, Ünye hükimi Ali Orhan, Trabzon sorgu hâkimi Ali, Of sorgu hâ- kimi M. Kemal, Elmalı müddetumumisi Saim, Sürd hâkimi Sabri, Yozgad müd- deiumumisi Nafi, Yozgad hâkimi Halid, Zonguldak hâkimi Cemal, 420 şer lira alacak hâkimler Ankara adli tabibi Behçet Umay, An- kara “hâkimi Osman Temyiz, mahkemesi raportörü Muzaffer, Kınlcas hamam müddejumumisi Cevdet, Ada» pazarı hâkimi Kemaleddin, Hendek hâ» kimi Necati, Karasu hâkimi Mahmud, Aktan hâkim muavini Mustafa, müte- veffa Bolvadin hâkimi Mehmed Harun eşi Fatma Nadire, Akşehir sorgu hâkimi Kemal, Akşehir âzası Arif, Ağrı müdde- İumumisi Hâmi, Merzifon sorgu bâkimi Edip, Mardin âzası Remzi, Keşan hâkimi Osman Bahri, Çerkeş hâkimi Lütfi, Bayramiç müddeiumumisi Cemal, Kan- gal sorgu hâkimi Cevad, Gaziantep müddeiumumişi Asım, Çeşme sorgu hâ- kimi Suphi, İzmir resi Bilâl Ezeğli sorgu - hâkimi” Sabri, Avanöğ bikini ye Pınarbaşı hâkimi Şükrü, Şebin -ahisar reisi Tevfik, Kara âzası Sabri, Kan sorgu hâkimi Muhsin, Kastamonu hâkimi Cemal, Feke hâkimi Necati, Ma- latya sorgu hâkimi İlmi Atak, Kula hâ- kimi Ahmed Demirci, Tarsus hâkimi Fehmi, Rize hâkimi Ali Süha, Anamur sorgu hâkimi Haydar, Ve sorgu hâki. mi Kadri, Bafra hâkimi Servet, Çarşam- ba hâkimi Tevfik, Alucra hâkimi Nus- ret, Pertek hâkimi Ziya, - Akçaabad sorgu hâkimi Salim, Eşme sorgu hâkimi Sami, Urfa hâkimi Cemil, Serik sorgu 630 ar lira alacak hâkimler Adliye Vekâleti hukuk işleri umum müdürlüğü başmuavini Nusret, Ankara ' âzam Lebib, Balıkesir hâkimi Mürşid, E hâkimi oAbdülvahap, Erzurum Azası Lütfi, Erzurum o müddeiumumisi Necati, Mecidözü . hâkimi Lâtif, Cizre sorgu hâkimi Muammer, Silifke sorgu hâkimi Celâl, Ezine hâkimi Necati, Yoz- gad müddetumumisi Kamer, 840 ar lira alacak hâkimler Giresun hâkimi Hilmi Berköz, Suşehri hâkimi Şevket, MÜŞKÜLLERE CEVAP Sular nasıl Ml mek lâzımdır. Eğer evinizde Filir yü suyu kaynatınız; yahtt “iiçlay Kaynatmak için açık ağız): bi ride bir çeyrek saat fıkır ful r kaynıyan suyu ateşten indirip soğumağa bırakınız. Sonra suyu bir testiye dol , ağn açık olarak İki saat bırakınır. Su testinin içinde havalanır ve hafifleşir. Kaynarken pbettiği havayı alır İkinel tzu bie itre suya bir damla (eau de javel) atmaktır. Damlalıkla atılan ilâ“ ci kaşıkla suda karıştırmak ve bırakmalı, Yarım dakika sonra suda klor koküsu kal- maz, Tifo mikrobuna karşı en kolay ve en müessir uaul badur. Bir şişe suya beş damla tainture d'lode atmak da mümkündür. 2 — Yağsız ot susuz sebre çorbası sebösleri kullanımı: Bir avuç pi geni etiles, 50 gram De. 10 gram iç Bibi kevsirden geçiriniz ve az tuz ilâvesiyle meakken içiniz. Arsu ederseniz limon da sıkabilirşmiz. Panama şapkaları temizlemek usulü Tepebaşı Sofi A. — Panama şapkalarını temizlemek için 10 gram beyaz sabunu iki bardak ılık su içinde eritiniz. Bir fırçayı bu suya batırarak şapkanın her tarafını güzelee fırçalayınız. Temiz olunca (kabil- se) yağmur suyu İle çalkalayınız. Şapka çok sararmış ise dört bardak su içerisine 100 gtüm oksijenli su atmalı, şapkayı bu su İçerisine batırarak on iki sa- at bırakınz. Sudan çıkınca yağmur suyu We çalkayınız ve gölgede kurutunuz. Hahdaki kahve lekesi nasıl çıkartırlır? Kabataş Ayten — Açık renk halı üzerin- deki kahve lekezini çıkartmak için bir bar- dak wcak su içerisine bir yumurtanın sa» rısını karıştırarak vurunuz. Temiz bir sün- geri bu mahlüta batırarak leke üzerine si- rünüz. Sonrâ bir leğen temiz su ve temiz bir süngerle tekrar siliniz. ? — Parlıyan burnunu?a liman suyu sürü müz. Yüzünüzü yıkadıktan sonra bir par- ça pamuğu limon suyuna batırarak bur- nunuzs friksiyon yapınız. Kabaran kaplama nasıl tamir edilir Kaplama eşyaların ekseriya sıcağın tesirile kabardığı hattâ çatladığı gö- rülür. Bunlar az iken evde tamir edi- lebilir, Kabaran kaplama üzerine ipekli bir kumaş koyarak sıcak ütüyü tutmalı, Hararetin tesirile kabaran kaplama- nin altındaki tutkal erir ve tekrar yâ» pışır. Çatlak kabarmışsa altına itina ile tutkal sürmeli ve üzerine soğuk ütü yahut ağır bir şey koyarak tekrar ya- pışmasını beklemeli. Eğer çatlak ve kabartmalar bir çok yerde varsa bir marangoza müracaat daha doğrudur. Boğaz ağrısına karşı ilâç Boğazda yanarlık ve hafif ağrı his- sedildiği zaman bir bardak kaymamış ve ılık olmuş su içerisine bir çorba ka- şığı oksijenli su, bir kahve kaşığı bi- karbonat dö sut karıştırmalı. Günde iki defa bu suyla gargara edilirse ağrı ve yanarlık zail olur. İ Ny Er EE GYM İLAY EKR