10 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

10 Nisan 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA Mimar Sinan — Ferdin Kuvveti — Odamız' — Şimal harbi ceye kadar kültürel mevzulara ayır- mağı kurmuştum, Meselâ bugünkü yazım, mimar Si- nan gününün akisleri olacaktı. No- tum şuydu: «Dâhi sanatkârın yaptığı eserlerin Uistesini gördüm, Cep takvimi şüera- Sınm eserlerinden daha büyük. Fakat © farkla ki, bu koca fihristin bir tek Busrağı (Süleymaniye camisi), diğer ultan Selim Zannetme ki şöyle böyle hir söz Gel sen dah! söyle böyle bir sözl Demiş, Bunlar söz de değil... Bu tek #mısrağ» ı meydana getirmek için ce insan tahrik olunmuş; yol lar açılmış, tonlarla taş nakledilmiş; üst üste sanatkârane yığılmış... Tez- yinler... Nakışlar... Ve nihayet mimar Sinan külllyatınm sahifeler dolduran Serisinden minimini bir satır hasıl ol- Muş... Şayet bu üstadı dün; Sayarsanmız ve MELER er mattan kaldırırsanız, tarihi mevcudi- yetimizin belki yarısı ortadan kaybo- lacaktır, ' Netekim edebiyat ve ilim sahasında bu iıratta devlerimiz yoktur. Neti- ce: Sadece «Yok»... — İşte okadar... Demek bir tek ferd, koskoca bir mil- letin tarihinde bu derece büyük rol “9ynıyabiliyor... Öyleyse mimar Sinan, bize yalnız eser bırakmış değildir; bir de muazzam ders vermiştir: «Bir tek insan, böyle bir mevcudiyet gös- terebiliyor!» diye düşünüyoruz. Her ümidimizi bağladığımız gençler üze rinde ne heyecan, ne gayret uyandır- ması İcap eden bir teşvik... — Mimar Sinan da benim gibi tek adamdı! - diye düşünebilmek ve ken- di sahasında onun yaptığım mesle- Zinde taklid etmeğe çabalamak...» Dün, matbaaya bunları yazmak Üzere geldim. Fakat dünya gene çığ- rından çıkmış... Muhtelif üstadlar, Yahya Kemal, Refik Halid ve onlar- dan da başka sekiz on münevverimiz yazı odamızda: Norveç ve Dani- Marka hâdiselerine dair haberler sı- Sağı sıcağına öğreniliyor; yüksek ses- le mütalealar yürütülüyor... Telgraf- lar birbirini takip ediyor: “Şimal denizinin muhtelif yerlerin- deniz muharebeleri başladı.» “Oslo bombardıman ediliyor.» #Rergen zabtolunmuş.» da, Yanimarkanın Almanlar tarafın- n İşgali bugün akşama kadar ta- Mamlanıyor.» hi özlerimin önünden geçiyor: Da- marka... Gördüğüm otuz kırk mem- eketin en medenisi... Kopenhag. En beğendiğim, en mamür bulduğum ve inin en müreffeh olduğunu ka iğim Şehir... Demek oraları da ik mıntaküsına dalacak... *r an vazgeçmek istedim: «Böyle Sy vede dahili vakayiden bahsedilir > Sen de herkes gibi harp ve si- Petten dem vur.» e Akat tam bu esnada Fransiz rad- z imdadıma yetişti: thing, Bu sabahki Paris gazetelerinin Ya vaziyeti hakkında mütaleaları- slnsafın İm hangi yerde mami yok- Z > AR korkma Almanya, de bay Umumi meclisin dünkü toplantısı Tahir hanının penceresi etra- fında uzun münakaşalar oldu Umumi meclis dün B. Necip Serdengeçti- nin relsliği altında toplanmıştır, Ruzname- ye dahil bazı evrak alâkadar ercümenlere havale edildikten sonra Galatada Kireç kapısı sokağı hakkında Kavanin encümeni mazbata, okunmuştur. Galatada Rıhtım caddesile Debbağhane sokağını biribirine vasleden Kireç kapısı sokağının umumi bir yal olduğu kanaatine varan Kâvanin cn- cümeni, burada Tahir hanı namiie maruf hanın bu sokağa bir pencere açmasını doğ» ru bulmuyor ve har sahibi tarslından pen- cere açılması müdahalesinin kaldırılmasını istiyordu. Encümen âzasından B. Fuad Pazlı, bü pencerenin açılmasını Belediyenin menelamesini doğru bulmadığından ekalli- yete kalmıştı, Bu mevzu etrafında urun münakaşalar cereyan ettikten sonra, key- fiyetin mahkemede hallodileceği anlaşıldı- gından, Kavanin encümeni mazbatası ka- bul edildi. Ikinci celsede Belödiye zabıtası talimat- namesinin müzakeresine devam edilmiştir. Talimatnamenin bu kısmı, şoförlerin tâbi olacağı hükümlere düirdir. Talimatanme maddeleri okunurken şoförlerin ya ilk tah- sil mezunu, ya okur yazar olmaları İâzum- eleceğine dair bir kayde tesadüf edildi. ndan B. Zahid, okur, yazar kaydine iti- raz etti ve şoförlerin İlk tahsil mezunu ol- ması lüzumuna İşaret etti. Encümen yami- na B. Abdülkadir Ziya, memleket müdafaa- sı bakımından şolörlerin yetişmesi ve hi- mayesi lüzumuna binaen bu kajdin muha— faza edildiğini söyledi. B. Narlf Küzm da hariçten gelecek olomebillerin yirmi dört saat içinde muayene edümeleri meeburiye- tini doğru bulmadı ve daha müsait bir za. man verilmesi lehinde Söyledi. Emniyet altıncı şube müdürü B, Pik, hariçten gele. cek otomobillerin muayenesine kâfi dere. cede kolaylık gösterilmekle beraber, âsayiş bakımından buna lüzum görüldüğünü söy- ledi. Bu münakaşadan sonra Tüznamede mü- zakere edilecek başka bir $#y olmadığın. dan toplantıya nihayet verilmiştir. Karaköy Köprüsü Yükseltme işine mayısta Eminönü meydanının tanzimi münasebe- tile meydanın şimdiki seviyesine göre yük- seltileceğini yazmıştık. Yükseltme ameli- yesins mayısta başlanacaktır. Bu itibarla Karaköy köprüsünün de yükseltilmesi lâ- zımgelmektedir. Köprü, Eminönü cihetin- de ikinel dubanın bulunduğu kısımdan yük- geltilecektir. Eminönünde gümrük binasının yanında- ki abdesthanenin önünden Karakö; rüsünün Üstüne muvakkat bir tahia siye kurulacaktır. 12 metre genişliğinde yapıla- cak bu köprüden yayalar ve otomobiller geçecekler, âdil köprüden yalnız tramvay» Jarın münakalesi temin edilecektir. Muvakkat köprünün 17760 Ilradan ibaret keşifnamesi hazırlanmıştır. Muvakkat köprü inşa edile dikten sonra Karaköy köprüsünün EmMmö. pü cihetinde iki dubalık kısmı ile Eminönü meydanının. yükseltilmesine başlanacaktır, İtalyaya yapılan ihracat İtalyaya yapılacak ihracatın kara yolle yapılması istendiği söylenmektedir. Yamur- ta ihracatçıları birliği dün Ticaret Vekilini giyaretlo bu mesele hakkında görüşmüştür. ni okumıyacağız... Çünkü hâdiselerin cereyanı sebebile tekmil tahminler es. kimiş bulunuyor...» Böyle bir dünya ortasında siyasi makale yazmak bir türlü; fakat yaz. mamak da bir acayip... Onun için, ben de bizzarure sütunumu böyle «kırmaz haline getirdim: Mimar Sinan — Fer. din kuvveti — Odamızın hali — Şi. maldeki harp... Ve: Kafamın içi! (Vâ « Nü) sm Bak, et, ekmek buhranı derken Avusturyada bir kilo kahve 50 liraya çıkmıştı, a Karilerimizin mektupları Umumi hamamlara köpek alınması caiz midir? Kadın hamamlarına eskiden yemek götürülürdü. Safalar edilirdi, Santleree oturulurdu. Hamam âlemleri ayrıca bir âlemdi. Bu âdet şimdi kalktı, ya- hut tavsadı. Fakat gördüğüm bir manzarayı an» Iatayım: Beyoğlu tarafının bir hama- mına geçenlerde gitim. Bir iki bayan (yahut madam) köpeklerini de getir- miş yıkıyorlar. Bu hayranlar onların nazarında pek sevimli, pek Kiymetii olabilir. Yukat tuvaletlerini evlerinde yapsınlar! Hamamlar, insanlara mah- şsustur. Umumi vesaiti nakliyeye bile hayvan alınmazken, hastalık bulaşma- sina sebebiyet veren böyle bir muhit- te müsamaha caiz midir? Mürakabe İsteriz. Zehra KÜÇÜK HABERLER: * Taksim gâzinosunun henüz beledi- yece müteahhide teslim edilmemesi üze- rine gazinoyu kiralayan müteahhidin be- lediyeye hitaben çektiği protesto dün daimi enciümende tetkik edilmiştir. Be- lediye protesto muhteviyalına göre ga- zinonun müstakbel idare vaziyeti etta- fında kati bir karar verecektir. # Umumi meclis bütçe dün vilâyetin maarlf bütçesini ve hükü- metle belediye arasındaki karşılıklı ala» cak ve vereceğin sulh ve ibrası hakkın- daki teklifi müzakere etmiştir. Dün Vali muavini B. Hüdai Kara- tabanın reisliği altında bir içtima yapıl. mıştır, İçtimaa Fransiz amirah Mouren şehrimizdeki kaymakamlar, seferberlik, itfaiye, sıhhiye müdürleri istirak etmiş- lerdir. Amiral Mouren pasif korunma bakımından şehrimizde yaptığı tetkik ve müşahedeleri anlatmış, bazı tavsiyelerde bulunmuştur. X Dün Romanyaya yünlü halı, Fran- saya boyanmak üzere ipek mensucat, İngiltereye kendir, iç fındık, İtalyaya ta- ze torik, beyaz yünlü paçavra, keçi kı- İı, koyun derisi, barbunya fasulyesi, iç fasulye, İskenderiyeye mahlep içi gön- derilmiştir. X İstanbul ticaret ve sanayi odasına yeniden alınacak 6 memur için müsaba- ka imtihanı açılacaktır. İmtihan, 16 ni- san salı günü saat 14 de Ticaret odası salonlarında yapılacaktır. 75 lira maaş- h muhasipliklere lise, 140 lira maaşlı diğer muhtelif memuriyetlere de yük- sek tahsil mezunları alınacaktır. # Sultanahmed civarında bir araba pazarlığı yüzünden arabacı Ömeri bıçak- la ağır surette yaralayan Etemin muha- kemesi dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılmıştır. Etemin suçu sabit olduğundan kırk gün hapsine karar verilmiştir. Ömer de kavga esnasında Eteme söv- için üç gün hapse ve bir lira ağır para cezası ödemeğe mahküm olmuştur. encümeni, Bir cami avlusunda yeni doğmuş bir çocuk bulundu Düz Edirnekapıda Mihrimeh camisi av- Tasanda yeni doğmuş bir erkek çocuğu bu- lunmuştur. Yavrucağını göbeği henüz kesil. memiş, doğar dofınaz kundağa sarılıp ca- mi avlusuna bırakılmıştır. Çocuğun sarıl- dığı kundak, alelâde bez parçaları değildir ve itina İle kundaklanmıştır. Hâdise müd- delamumiliğe bildirilmiş, kimsesiz yavru- cak zabıta vasıtasile Sıhhiye müdiriyetine teslim edilmiştir. Çoruk, Darülicezeye gön- dertimişti Vekil dün muhtelif“ tetkike? lerde bulundu Ticaret Vekili B, Nazmi Topçuoğlu, dün de tedkiklerine devam eteniştir, Öğleden ev- vel Vekil, refakatinde Vali ve Belediye Re- isi B. Lütfi Kirdar, Belediye İktisad müdü- rü B. Saffet, Petrol Limited şirketi müdü- rü B, Sedad olduğu halde Kuruçeşmeye gi- derek şirketin buradaki tevzi merkezini gezmiştir. Buradan motörle Çubukluya gi- dilmiş, buradaki teneke fabrikasile doldur- ma mahalli tedkik edilmiştir. z Öğleden sonra Mıntaka Ticaret müdürlü- güne gelen B. Nazmi Topçuoğlu, burada İt- halât limited şirketlerine ait meselerle meş- gul olmuş, tesçil edilmiyen şirket sermaye- lerinin hissedarlara tevzii hususunda âlâ- kadurlara emir vermiştir. Bon günlerde bazı Italyan bankalarınm ihracat tacirlerine kreği vermediğin! haber alan Ticaret Vekili, yaş balık ve yumur- ta sevkıyatımda Merker bankasınca derhal tediye muamelesinin yapılmasını alâkadar- lara emretmiştir, Bundan sonra Amerikan ticaret ataşesi B. Taylor'u, Zingai şirketi müdürü B. Tev- fik Âliyi, Takas şirketi müdürü B, Kümll, Demir ithalât birlikleri müdürlerini kabul ile görüşmüş ve dün geceki ekspresle Anka- raya gitmiştir. Mimar Sinan günü Dün büyük Türk mimarı Sinanın ölüm yıldönümü 1d1, Her sene dâhi mimarın na- muna yapılması mutad olan ihtifellerin bundan sonra Deş sönede bir yapılması mus vafık görüldüğünden, dün merasim yapıl- mamıştır. Lokantalar sınıfa ayrılacak | Bugün Belediye İktisad müdürlüğünde reis muavinlerinden B. Lütfi Aksoyun rels- liği alında bir toplanlı yapılacaktır. Bu toplantıda lokantaların sınıflara töfriki hakkında Lokantacılar cemiyetinin hasır. Norveç ve Danimarka ile ticaretimiz Iadığı proje üzerinde görüşülecektir. istatistiklerine göre, Danimarkaya ihra- Lokantalar beş sınıfa ayrılacaktır. Lo- | catımız 900 bin küsur liraydı, satılan .kantaların porsiyonlarında yemek miktar- | malların başında tütün, kuru meyva bu- nin gramı muayyen olacaktır. e. İtbalât erönünii dö» EŞ sik meli a Sahte bonolar | ürü emindi. vee bime he > ay hâdiseler r üzerine, her iki memle- Ankarada yakalanan Nihad ği z la: tir, Hüseyin Avni İstanbula gönderildi nan Mübadil bonosu sahtekârliğindan mazmu- Hatayda köy enstitüsü nen Ankarada yakalanıp tevkif edilen Ni- — viâyetimiz dahi. had Özkoyuncu mazmun dün | hinde mektepsiz ve öğretmensiz köy adındaki mevcuden İstanbula getirilerek Adliyeye teslim edilmiştir. Maznun mahkemede de- miştir ki: — Sahte bonoları ben yapmadım. Muh- değiştirdikten son- ra paraları bankadan tahsil ettim. Bu bo- nolar vasıtasile bankadan tahsil paraların yekünü da altı bin liradan fazla değildir. Bana isnad edildiği şekilde yüz binlerce lira aldığım yalandır. Mahkeme, Nihadın mevkufiyetinin deva- muna karar vermiştir. Ayni suçtan dolayı İstanbulda yakalanan on bir maznun hak- kındaki Adliye tahkikatı dördüncü sorgu hâkimine verilmişti. Nihadın evrakı da, diğerlerile baraber tahkikat yapılmak üze- re dördüncü sorgu hâkimine verilmiştir. İki sporcuya ceza verildi Beden terbiyesi Istanbul bölgesi başkan» Mığından: Aşağıda adları, soy adları, bölge sicil sayıları ve klüpleri yazılı bulunan id- mancılara iştirak ettikleri müsabakalardaki sulhareketlerinden dölayı genel direktörlü- ğBümüz tarafından 11/3/940 tarihinden iti- baren hizalarında yazılı müddetler için ge- giei müsabaka boykotu cezaları verilmiştir. Ceza müddeti içinde klüplerinin ve hakem- | lerin bu ldmancıları müsabakalara iştirak | ettirmemeleri lüzumu tebliğ olunur, ! Anadolu klübünden 1887 Ereümend Kop- man «iki ay), Topkapı Klübünden 1351 Yu- muf Özgün (bir ay). # İstanbul Mektepleri Spor bölgesi baş- kanlığından: Gençlik ve Spor bayramı hazırlıkları hakkında görüşmek üzere Lise, Muallim ve Sanat mekteplerile orta mekteplerin B, Terbiyesi mualiimlerinin 10/1V/1940 çarşamba günü sat 15de Maarif müdürlüğünde yapılacak toplantı- da bulunmaları rica olunur. Hatay tarih ve cografyasi Antakya (Akşam) — Hatayın tarih ve coğrafya bakımından etüdünü yaparak mu- fassal bir eser hazırlamak üzere lise mu- allimleriyle hariçte bu işle uğraşan zevat- tan mürekkep bir komisyon teşkil edilmiş. tir. Yapılan toplantıda, müteşebbisler ara- larında iş bölümü yapmışlardır. Edirne memurları istihlâk kooperatifinin toplantısı Edirne (Akşam) — Edirne memurları is- tiblâk kooperatifi umumi toplantısı bugün, borsa binasında yapılmıştır. Eski heyetin bir yılık mesailerine sit rapor okunduktan sonra yeni seçime geçilerek İlk tedrisat mü- fettişlerinden Ruhi Esin, öğretmen Murat, öğretmen Ahmet İhsan, Komser Hamdi ve Kümil kooperatif idare kuruluna seçilmiş» lerdir. Samsun belediye reisi istifa etti Samsun (Akşam) — Belediye relsi Dr. Necmettin Diviteloğlu sıhhi sebepler dermeş yanederek istifa etmiştir. Bu istira va tarafımdan kabul edilmiş ve yerine diğer biz rels intihabına kadar vekâlet etmek üzere vali muzvin! Orkan Güvenç getirilmiştir. Nisan ayı mesaisine başlayan belediye Kıcelisi ilk içtimaını evvelki gün vali mua- vini Orhan Güvencin başkanlığı altında yapmıştır. Yeni rela seçimi şehrimizde büyük bir alâ- ka ve merakla beklenmektedir. ———— —— —. Bay Amcaya görel.. su Biz burada seker kırk kuruşa çıkın- ca Emi ey EE kuruşa leş kardı diye eciye demediğimizi zakmadık!, ia | om Artık Avusturyalılar var sen eli B, A, — Beteket versin, orada karnı” ne doyurup hazmı taam için kahve ara- yan pek yoktur!,.