22 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahbahki Son dakika | Hamar. şehrinin istirdadı teeyyüd etti Elverun şehrinin de Almanlardan temizlendiği söyleniyor Paris r şeb mıştır. — Oslonun şimalinde hareket eden İngiliz - Norveç kıtaatanın ini Almanlardan geri aldıkları haberi, Norveç sefareti tarafından 1 teyid edilmiştir. Hamarın istirdadı, derin bir memnuniyet uyandır» Elverun şebrinin de Almanlardan temizlendiği haberi gelmiş ise de henün resmen teeyyüd etmemiştir. Dün de Norveçin muhtelif yerlerine mütteğik kuve | sözlerden bir şey eksilteceğim. Unutma» vetleri ihracma devam dilmiştir. Alman hava kuvvetleri bu ihraç hareketleri- ne mani olmak için büyük bir faaliyet göstermişler, fakat teşebbüslerinde mu- vaffak olamamışlardır. Dün Alman tayyareleri Namsos şehrini şiddetle bom- bardıman eylemişlerdir. Birçok binalar, bombalardan hasara uğramışlardır. Müllefiklere yapabildikleri hasar bir mavnâyı batırmaktan ibaret kalmıştır, | Unutmaymız ki, İtalyanın, yıkılmamak Müttefik askerleri arasında zayiat yoktur. İngiliz hava kuvvetleri büyük faaliyet gösteriyor Aalborg, Stavanger, Kristiansund üsleri bombardıman edildi Garp cephesinde 9 Alman tayyaresinin düşürüldüğü bildiriliyor Yondra 22 — İngiliz hava kuvvetleri, dün de bütün cephelerde çok verim» | Mi bir faaliyet göstermişlerdir. Danimarkanın şimalinde Almanların üssülha- reke İttihaz ettikleri Aalburg hava meydanına İngiliz tayyarelerinin hücumu © kadar süratlı olmuştur ki, Almanlar hava bataryalarını kullanmağa vakit bulamamışlardır. Meydanın başlıca hangarına isabetler vuku bulmuş birçok yangınlar çıkmıştır. Hava meydam, ânl taarruz esnasında ışıklar içinde bulun” duğu cihetle, bombaların hedeflere isabeti görülmüştür, O esnada hava mey» danına inmekte olan üç motörlü bir Alman tayyaresi tahrip edilmiştir Dün İngiliz tayyareleri Norveçteki Kristiansund ve Stavanger'deki Alman üslerine yeniden taarruz etmişlerdir. Hava hücumu esnasında Kristlansund ha- nda $0 Alman tayyaresi bulunuyordu. İngiliz tayyareleri bu tayya- ler, bomba ve mitralyöz ateşi açmışlardır. nin en çok mütekâsif bulunduğu hava meydanının ce- mıştır. Bu hücumu yapan İngiliz tayyareleri sali- va meyds na yapılan taarruz da ayni muvaffakıyetle neti- Fransadaki İn- karargâhından ira 21 (A.A) giliz kuvvetleri edilmiştir umumi relerimiz garp cephe- sinde düşman tayarelerile bir çok mi demelerde bulunmuşlardır. Tayyareleri- mizden biri Heinkel 11İ sisteminde bir | düşman tayyaresine hücum etmiş ve onu Charnneuy civarında Fransız toprakları- | na düşürmüştür. Bu tayyare mürettebatı esir edi r Hava keşif kollarımızdan biri, berabe- rinde üç düşman harp tayyaresi bulunan Heinkel 111 tayyaresine — hücum etmiş hem onu ve hem de Meserehmüth 109 tipi harp tayyarelerinden birini düşürmüş- tör. Diğer bir hava keşif müfrezesi 9 harp tayyaresinden mürekkep bir düş- man teşekkülüne hücum (etmiştir. Bun- lardan biri Messerehmith Fransız hatla- rının arkasına düşürülmüştür. Tayyare- İerimizden biri düşman hücumu tesirile in- meğe icbar edilmişse de bunun pilotu ka çarak kurtulmağa muvaffak olmüştar. Diğer hücum tayyarelerimiz önlerine dön» müşlerdir. Londra 2! (A, A.) — Hurrican harp tayyareleri bugün garp cephesi üzerinde Bir Alman vapuru Baltıkta battı Stokholm 22 — Kömür yüklü 5000 tonluk Fridson namındaki Alman va- puru, Stokholmun cenubunda ve lamsorun civarında batmıştır. Sebebi meç- huldür. Vaşington Japon sefirinin beyanatı Japonya, Felemenk Hindistanını işğal etmiyecek yanatı bu mânada telâkki edilmeme- Vaşington 21 — Japon sefiri B. Herinouchi Hariciye Nazırı B. Huli ziyaret ederek bir saat kadar görüş müştür. Sefir bu görüşmeden sonra gazetecileri kabul ederek şu beyanat- ta bulunmuştur: «Amerika Hariciye Nazırile Büyük tedkik ettik. olduğ Hindis İ üzerinden 3 Alman tayyaresinin uçtuğu- Japonya yyaresi tahrip edilmiştir yaptıkları muharebelerde 4 düşman tayi yaresi düşürmüşlerdir. Diğer 3 tayyare- nin de düşürülmüş olduğu tahmin edil mektedir. Bir Alman tayyaresi İsviçreye indi Ber 21 (A. A.) — Bal şehri üzeri den uçan bir Alman bombardıman yaresi benzini kalmadığı için hava ımey- danına inmeğe mecbur kalmıştır. Tay- yarenin 4 kişiden ibaret olan o mürctt batının tevkif edileceği tahmin olunmak- tadır. İsveç üzerinde 2 tayyare düşürüldü Stokholm 12 — İsveç istihbarat bürosu, Vamland eyaletinin cenubundan ve Dals-| land eyaletinin şimalinden İsveç hududu. mu bildirmektedir. Bunlardan biri Trol | hattan civarında tayyare defi toplarının steşine maruz kalmış, ikincisine Nölndall civarında mermi İsabet etmiş ve bu tay- yare Goteborg açığında denize düşmüş. üçüncüsü Borlaenge civarında yere im- mek mecburiyetinde kalmıştır. Hidir. Japonya, diğer milletlerin de Felemenk Hindistanında menfaatleri olduğunu tanımaktadır. Hollanda hü- kümeti tarafından, Felemenk Hindis- tarı adalarına her türlü müdahale teşebbüsü aleyhinde yapılan beyanat tarafından memnuniyetle karşılanmıştır Amerika Hariciye ırile mülâka- tım kendi teşebbüsüm üzerine olmuş. ue hiç bir muhtıra tevdi ! AKŞAM B, Mussolininin nutku | «Silâhlanınız ve milletin şerefini yükseltmek için çalışınız» dedi Roma 21 (A. A.) — Romanın tesisi yıldönümü ve iş bayramı münasebötile Mussolini bu sabah bir nutuk söylemiş eaeümle demiştir ki: «Şu anda size söyliyecek bir tek »ö- züm vardır. Silâhlanınız ve illeti ep efli mevkie yükseltmek için çalışınız. kün İtalyan milleti için düstur budur.» Roma 21 (A. A.) — 12 nisanda rad» in verdiği hitabeden sonra, Ansaldo, gün orduya hitaben radyoda tekraf söz söylemiş ve demiştir ki: «Geçen pazar gilnü söylediğim sözler ve ne bir şey ilâve edeceğim, nede o yınız ki, bu harbin mağlüple yatlarını zahmetle kazanan esirler balina geleceklerdir. Galipler, kendilerini her- kesin efendisi telâkki edecekler ve bütün dünyaya bükmetmeğe çalışacaklardır. İçin sahip olduğu garanti bir tanedir. Ö da silâhlarının kuvveti Loyd Corc «Silâha sarılmamız namuslu. ca bir hareket oldu» diyor Kamevom 21 (A. A.) — Loyd Core müntehiplerine karşı irad ettiği bir nu- tukla muharebe hakkındaki düşüncele- rini anlatmıştır. Eski Başvekil ezctimle demiştir ki: «Ben bizi harbe sürüklemek bahsinde yapılmış olan manevralara ve harbe tes kaddüm eden müddet -zarfındaki yanlış bareketlere dair olan mütaleamı değiş- timiş değilim, Fakat harbin esbabı hak- kındaki mütalesmda 'da bir tebeddül yoktur. Bizim silâha sarılmamız çok doğ» Tu ve namusluca bir hareket olmuştu Avrupadaki hudud değişmeleri hakkın- | da nazarı dikkatinizi celbederim. Bu hı bin neticesi her ne olursa olun dünya haritasını yeniden basmağ mecbur ola- cağız.» Loyd Core bu nutku kendisinin par- lâmentoya intihabının ellinci yıldönümü dolaymile yapılan bir merasim esnasında irad etmiştir. Bu münasebetle kendisine | Karnovom ahalizinden. 15,000 imzalarını muhtevi bir. albüm takdim edil miştir. Bu imzalar arasında muhafazakâr ve amele partilerine mensup birçok mü- him zevata aid olanlar da vardır. Alman Hariciye Nazırı değişiyor mu? Von Mackensen Hitler tara- fından Berline davet edildi Roma 21 (A.A.) — Almanların Roma elçisi Von Mackensen 24 sâattenberi Berlihde bulunmaktadır. Hitler tara- fından Berline davet edilen elçi, Ro- imâdan oraya hususi bir tayyare ile gitmiştir. Paris 21 — Oeuvre gazetesine göre Roma mahafilinde Alman Hariciye Nayırı Ribbentrop'un değiştirileceğin- den ve yerine Roma sefiri Mackenzenin geleceğinden tekrar bahsedilmektedir. Mackenzen Sovyet Rusya ile sıkı dost Tuğa tarafdar değildir. kişinin B. Chamberlain'in yarın bir nutuk söylemesi muhtemel Londra 21 Önümüzdeki salı günü Avam Kamarasında bütçe mü- zakereleri yapılacaktır. Chamberlain'in harp hakkında beyanatta bulunacağı mu- hakkak değilse de muhtemeldir. ” Belçika Kralı bir hava muharebesi seyretti Londra 21 Belçika Kralı, dün Alber kanalını teftiş ettiği sırada bir | Alman bombardıman tayyaresile bir Belçika avcı tayyaresi arasındaki mü- endeleyi bizzat seyretmiş, Alman bombardıman tayyaresinin nasıl dü- şürüldüğünü görmüstür. Bu muvaf- fakıyeti gösteren Belçika tayyarecile- rine Kral I#opold bir takdir mesaji göndermiştir. Yangın başlangıcı Dün Beyoğlunda Servi yokuşunda B. Avrakiye aid apartmanın, kendi işgalin- de bulunan bir odasında yanan Mer- yemana kandilinden yangın çıkmış, ya- tak, yoargan ve bir kısım çamaşırlar yandığı halde söndürülmüşt Kumkapıda Şehsüvar sokağında yam Sinem elle b de Hirydiiziriba İsg na da derhal yetişen itfaiy tarafında ba- dürülmüştür. | samlar 22 Nisan 19İ id Haberler dl Bir Alman gazetesi Balkanların vaziyetile meşgul oluyor Almanya ile dostları Balkan sulhu lehini imişler, gazete İngiltereyi itham ediyor Berlin 21 (A. A.) —D.N B. ajansı iyor: Berliner Beorsen Zeitng gazetesi, garp devletlerinin Balkanlar hakkındaki pro- i İeleri etrafında mütalealar yürütmekte- dir. Bu münasebetle mezkür gazete, Bal- kan memleketlerindeki Büyük Britanya elçilerinin Londrada yaptıkları görüşme- İere temas ederek diyor ki: Psikolojik manevralarla ve propagan- da ile Balkan milletlerinin zihinleri Skan-| dinavya hadiselerine bağlanınak ve kor- ku vererek siyasi işler yapılmak teşebbü- | sünde bulunulduğu bellidir. Maksad bu- güne kadar işliyemiyen bütün o muahe- de, garanti ve abloka tedbirleri makaniz- masını harekete geçirmektir. İngiliz ajarları, Tuna devletleritii gar yet wki müdafaa tedbirleri Almak zaru- retinde birakacak derecede ileri gittikle xi Kalde, Chamberlain, Avam Kamara. sında Balkanlardaki İngiliz elçilerile yap- tığı görüşmelere fazla ehemmiyet vermez gibi görünüyor. Chamberlain'in sözlerine bakılırsn, yaknız bu sahanın sulhünden ve emniyetinden o bahsedilmiş. Fakat, elçi- lerin bu müzakereye, büsbütün başka bir maksadlâ davet edildikleri herkesçe ma- lümdur. Konferans, ablokanın sıkıştırıl- mas ve coğrafi bakımdan genişletilmesi maksadile fazla olarak sukutü hayale uğ- rayan garp devletlerinin hükümetlerin- den istedikleri şekilde harbin faal suret- te sevk ve idaresi maksadile yapılmıştır. Balkanlar, garp devletlerinin kuvvetini ve imkânlarını şimdi daha: objektif bir şekilde ölçebiliyorlar. Tunadan Anado- İuya kadar uzanan bütün devletler artık İngilterenin ve Fransanın &kaprislerini tatmin etmek arzusunda değillerdir. Balkan devlet merkezlerinde ve Tür- kiyede herkes biliyor ki, cenubu şarkide bu neviden harhangi bir manevra, Yalnız Almanya tarafından alınacak olan seri ve mües kabil tedbir ni zamanda, Balkanlarda # fazasında büyük menfaati olan iki bö devletin, İtalya ile Sovyetler Birliği böyle bir teşebbüse “karşı gösterecek! mukavemetle akim kalacak la bu memleketlerden yalnız bir tatf rudan doğruya veya dolay Karadeniz, Çanakkale veya * tahrik etmesi d Balik bekleri tkik ederek di bu şarkidek tinin duğ memleletleri" tösdik etmişle tle mesi keyfiyetini ele girme inden esli 1ekette araması sırf te gildir Bu vakınlara rağmen Garp çaresiz kalinca Balkanları İ sahne yapma ekinmniy: inden sonra, bu masumların ğ bitaraflar tarafından * iü ak hareketini, Al yanın daha şiddetli tedbirlerle cezalaği racağını mbu şarki memleketleri müf riktirler, Harp şürasınm 28 martta verdi kararlara belki yakında mutavaai et zaruretinde bulunan cenubu şarki © letleri, bu sebeple Garp devletlerinin © tediklerine itirasda bulunmuşlardır. Sulh içinde yaşamak ve Als ya ile dostları Balkan sulhü iehindedir sira, Balkan sulhü aynı zamanda Kef menfaatleri icaladır» ğ Benzin, gazyağı, motorü fiatlerine zam yapıldı Ankara, İstanbul, İzmir ve İskenderundaki! fiatleri gösteren bir tebliğ neşredildi | Ankara 21 (A.A) — Ticaret Vekâletin- den tebliğ edilmiştir 1-2 marttanberi cari benzin, gazyağı ve motorin fimileri, meskür tarihten sonra Romanyadan gelen malların fiatlerinin daha yüksek olmasına binaen, muktazi yapılmak suretile yeniden tesbit edilmiş ve 21 nisan pazar gününden itiba ren meriyet mevkiine konmuştur Benzin, gazyağı ve motorinin İstanbul, İzmir ve İsikenderun depo ests fatleri şum- lardır; Benzin, dökme, kilosu Benzin, dökme, Hiresi Benzin, çift büyük teneke 646.12 Gazyağı, dökme, kilosu ai Gnzyağı, çift büyük teneke 58131 Gazyağı, tek küçük ». ma Motorin, “dökme, kilosu ..2 Motorin, çift büyük teneke 368,19 Benzin ve gazyağınin Ankara, İstanbul ve İzmirde dökme olarak azami satış fist- leri şunlardır. Benzin Ditresi Kuruş 1135 1900 1905 22,90 Kuruş 162 >» Gazyağı itresi Kuruş Ankara — İstanbul İzmir 18,40 185 İngilterenin asker toplama faaliyeti Londra 21 (A. A.) — Hariciye Ne- zareti şube müdürlerinden olup bütün dünyada Jan Hey adile tanılan general J: H. Bekth İngilterenin asker toplamak için çok büyük emekler sarfettiğini söy- lemiş ve demiştir ki: «Bir seneden az bir zaman 'zarfında bir milyon askrein talim ve teçhizini te- min ettik. Bunların bir kısını Fransa, bir kısmı Orta Şarkta, bir kısmı da Norveç- te, Ötekiler nereye gidecek bilemem. Yalnız muhakkak olan bir şey varsa © da, cihan hürriyetinin ihy rureti du- yulan ber yerde bunların vücudu elzem olduğudur.» Dicle suları Bağdadı tehdid ediyor Bağdad 21 (A.A.) Fırat suları taşmış ve bazı mıntakaları kaplamış- tar. Çöl yolu gesilmiştir. Dicle sular- nın son derece yükselmesinin verece- Hi neticelerden korkuluj n ihtiy birleri şimalinde! makamat re Bağdad yıktırmışlardır. ki bendleri . Alikadar | olmak | İ dün'ş i "Ankara, İstanbul ve İzmirde tenekfi bensin ve gazyağı azami satış fintleri lardır: Benzin gitt büyük teneke Ankara İstanbul — 745 İzmir 706 Diğer yerlerde gazyağı ve benzin af satıp fatleri, yukarıda bir numara alti gösterilen depo esas fiatlerine nakliye © tesitm masraflarının, mahalli rüsum irket bayilerine verilen kârın ve Hst Vekâlete tevdi edilen yerlerde isa pef” ende satıcı komisyonunun ilâvesi surf Je tayin ve tesbit olunur. Her yerde hâlen cari motorin azami 5 e Gazyağı 76 001 Kur #1 » Dökme kilo başina Çift büyük teneke Düve edilmiştir. Bu fiatler şirketlerin bayileri bulun mahallerdeki en büyük mülkiye memuru? ve mıntaka ticaret ve iktisad müdürlük rine telgrafla tebliğ edilmiştir. Hindistanda tarikat mensuf ları arasında kavga çıktı Lweknew 21 (AA.) — İki müslüman ©) rkati mensupları arasinda çıkan bir gi vüş esnasında 15 kişi ölmüştür. 4 pö' memuru da yaralanmıştır, Işıkları söndüf! me emri verilmiştir. Sokaklarda polis murları ve asker müfrezeleri devriye &* mektedir. Zabıta, halkın üzerine iki defa ateş #f) mıştar. Bir Hindii memur taarruza uğf” mışsa da mütearızların elinden gali kutulmağa muvaffak olmuştur. Ksvi Iki tarikatten birinin tertip etmek istedi âyine diğerinin muhalefet etmesinden i ri gelmiştir. Berlin sefirimiz gitti Berlin büyük elçimiz B. Hüsrev G rede, dün gece saat on buçukta W - kan semplon ekspsesile Almany3? ihen hareket etmiştir. Bir temas etmek tze n müddelumumi B. Hikmet Of mize avdet etmiştir. Ankaraya giti