24 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AKŞAM Çok faydalı bir | meyva: Turunç Mevsim meyvaları arasında en fay- dalılarından biri de turunçtur. Fe kat birçok aileler arasında turung- tan istifâde etmek âdet olmamıştır, Hattâ ağzına turunç koymamış olan- lar pek çoktur. 'Turuncun birçok hassaları var. dır, en başta kanı tazeler, cilde şef- faflık verir, karaciğere çok iyi tesir yapar, safranın akmasını kolaylaş- farır. Bu itibarla hazme yardımı eder, Taze turuncun şerbeti çok ferah» ık verir. Ekşi turunç salata için Ik mon gibi kullamlabilir. Salataya da- ba güzel bir koku ve lezzet verir ve hazmı kolaylaştırır. Bilhassa et yemekleri ile yenilen salatalar turunçlu olursa et daha ko- Yay hâzmedilir. Memleketin bazı yer- Terinde ezcümle Adanada kebaplara turunç sıkarlar, Turuncun kabukları da faydalıdır. Bunlar kurutulur ve sonra haşlana- rak çay gibi içilirse hazmı kolaylaş- tırır. Mide ve karaciğer üzerinde iyi tesir yapar, Turuncun reçeli bem lezzetli, hem de faydalıdır. Kabuklarından yapılan şekerleme, şerbeti kadar meşhurdur. Yazın içilen s« beti kadar nefis şey olamaz. Tazeden hiç farkı olmuyan bir turunç şurubu tertibi tarif edeceğiz. Turunç şurubunu yapmak için ek- şi turunç İle limon lâzımdır. Ölçüsü şudur: İki bardak turunç suyu, bir bardak limon suyu, altı bardak ince toz şeker. Bir turuncun kabuğunu rendeliye- rek temiz bir tülbende bağlamalı ve limon suyu İçinde yarım saat kadar bırakr (Bu şuruba güzel bir koku ir) mra limon Suyunu deri | bir kâse içerisine koyarak üzerine o zaman sıkılan turunç suyunu İlâve etmeli (Turunç suyu şekersiz durur- sa acılanır) ve şekeri karıştırmalı, Tamamiyle erimesi için ara sıra karı tırmah, Şurup haline girmesi için ba- zan bir İki gün lâzımdır. Şeker eri- mişe benzer, fakat gene dibine toplandığından iyice erimesi için tekrar karıştırmalı Şeffaf şurup haline gelince şişele- re doldürup kapamalı Bu şurup ateşe konmadan yapıl dığı için mis gibi kokar ve çok nefis olur. Fırında yumurta peynirini alıp vrendele. meli. F: bilecek bir kabı pek hafif yağlamelı, içine rendelenmiş peyniri koymalı. Bir kaşıkla bu pey- nir içinde yumurta sığacak kadar yerler açafak hazırlamalı. Yumurtaların yalnız sarılarını bu hazırlanan çukurlara yerleştirmeli ve kabı fazla kızgın olmıyan tam .karar fırına koymalı, Yumurtaların akları- ni birer tutam tuz ve karabirer ilâve- siyle telle sertleşinceye kadar vura- vak köpürtmeli, Bu müddet zarfında fırındaki pey» nirin üzeri hafifeç pembeleşmiş yu- murtalar da yarı pişmiştir. Kabı fırından çekmeli, üzerine kö- pürtülmüş yumurta akını dökmeli, rendelenmiş azıcık peynir ve galeta tozu serperek tekrar fırına köymalı, Üzeri tamamile kızarınca sofraya çı- karmalıdır. Kalçaları inceltmek Kalçaları fazla olanlar vücudlarır mın bu kısmını bir parça inceltmek isterlerse her sabah bir kaşık limon suyu içine bir kaşık beyaz rom (rhum) karıştırdıktan sonra bunun- ia kalçalarını masaj yapalarsa çok faydasını görürlermiş, Gravyera Gümüş takımlarını nasıl temizlemeli? Gümüş takımlarını kolayca temis- Jemek için bir tas sıcak su içerisine bir mikdar ispirtodan karıştırmalı ve bu su içerisinde gümüş takımlarını yıkamalı. Küçük yumuşak bir fırça ile fırcalanırsa takımlar tertemiz ol | var mıdır? Çünkü sizler bu Bu sene şapka yerine (türban) de- nilen baş sargıları pek çok kullanıl | maktadır. Resimde görülen türban modeli pek basittir ve bâşta zarif bir şekilde durduğu gibi saçlar da ga- yet iyi tutar. Bu türban 1 2n ada da tepeden gör numarada yüzden, »dan, 3 numarada | imektedir. Bunu yap- | Milli Hâkimiyet be Çocuk bayramı Dün şehrimizde büyük m Taksim meydanında geçit resmi, 23 Nisan Milli Hâkimiyet ve Çocuk | bayramı, dün, yurdun her tarafında ol duğu şehrimizde de parlak me simle kutlanmıştır. Şehrimizdeki met sim, dün öğleden evvel, Beyazıt ve Tak- sim meydanları ile Eminönü, Beşiktaş kazalarında yapılmıştır. Beyazıttaki merasime saat onda, ban- do muzıkanın çaldığı İstiklâl marşı başlanmıştır. Meydanı dolduran on bin- İerce yavrunun hep bir ağızdan iştirak ettiği İstiklâl marşı dinlendikten sonra üniversite kapısı önünde hazırlanan kür- süye vilâyet namına vali muavini B. Halök Nihad gelerek çocuklara hitaben güzel bir nutuk söyledi. B. Hakik ezcüm- : «Bundan tam yirmi sene evvel bu gün, büyük Türk milleti ebediyete kadar sürecek olan milli hâkimi; muştu, Bu büyük başlangıç olması imniyeti ve onun neticesi olan cümhuriyeti sağ- İam ve omuzlarınızda taşıyacak en aziz varlıklarımızsınız.» o diyerek (o çocuklar için sarfedilen gayretlerden buhsetti, B. Halöktan sonra muallim B. Ahmed Halid, Çocuk Esirgeme kurumu namına doktor Fethi Eden, Kızılay gençlik teşkilâtı namına doktor Salim Ahmed, talebeden Yıldız ile Tevfik birer nutuk söylediler. Talebeden Eşber «Asker koşmasınız, Hakkı Önder de «23 Ni san? mânzumesini okudular. Buradaki merasime iştirak edenler, otomobillerle Taksime giderek Cümhuriyet âbidesine 11 Mİ klüğüne göre 52 ilâ 54 santim uzunluğunda İki parça yünlü veya ipekli jerse yahut maroken, krep Jor- jet lâzımdır. Bu parçaları uzunluğu; den uçlarını kaparimalı stiklâl marşını söyliyen talebe, nutuk söyliyenler ve nutukları alkışlıyanlar Taksimdeki merasim Taksimdeki merasime on biri çeyrek geçe Bahriye bandosunun çaldığı İstik- İl marşile başlanmıştır. Bando İstiklâl marşını çalarken bir taraftan şanlı bay- rağımız Şeref direğine çekiliyor, diğer taraftan binlerce mektepli bep bir ağız- dan marşı terennüm ediyordu. İstiklâl marşı meydanı ve civardaki gazino ve apartmanları dolduran çok kalabalık bir halk kütlesi tarafından hürmetle din- lendikten sonra kürsüye, Beyoğlu ilk- okul B. Mehmed Ali Kırca gele- med Aliden sonra Beyoğlu Çocuk - İ geme kurumu namına başkan B. İsmet Somer söz almış, bugünün ehemmiyetini anlatmıştır. Müteakiben Beyoğlu 29 uncu ilkmek- tepten Gönül Sarp heyecanlı bir nutuk söylemiştir. Çok alkışlanan bu hitabeden sonra kürsüye, Fındıklı on üçüncü mektepten B. Levend gelerek bir manzume okumuş, müteakiben, bir koro heyeti tarafından, Levendin okuduğu (Türk çocukları, Gözler İ) manzumesi muvaffakiyete le terennüm edilmiştir. Daha sonra, Bey- oğlu 12 inci ilk mektepten Asuman Ay- demir, Bomonti 44 üncü ilkmektepten Fehiman İpek ve ayni mektepten Sever- dil Ateşçi, kürsüye gelerek bir manzu- me okumuşlardır. | mak için 40 santim eninde ve başın | erasimle kutlandı daki yoksul çocuklan himaye | | heyeti reisi İ rek kısa bir nutuk söylemiştir. B. Meh- Bundah sonra, vali muavini B. Halük İ müdürü R Tevfik Kesin (4) Bu birbiri içine geçmiş iki halka olur. Arkadaki uçların içinden yuvarlak bir lâstik geçirerek dikmeli (5) i ğin iki ucunu bir düğümle bağlamalı ve “dikiş içine düğümü gizlemeli. Lâstikli kısım arkaya gelmek üzere başa geçirilen bu türbana istenilen şe- kli verilebilir. önünde parlak bir geçid resmi yapılmış- tır. Başla, herbinin göğüslerine birer harf yazılarak cunlı bir levha haline ko nulan ve heyeti mecmuası ile (Yurd bize emanettir) ibaresini taşıyan yavrular ols duğu halde merasime ik eden çocuk- lar şiddetle alkışlanmışlardır. Diğer toplantılar Dün, Eminönü kazası dahilindeki ilk mektep çocukl Divanyolundaki Ço- cuk kütüphanesinde (o toplanmışlardır. Buradü, çocuk bakımına sit “bir sergi açılmış ve kütüphane korosu tarafından konser verilmiştir. Talebe, buradan Sa- rayburnuna giderek o Atatürk âbidesine çelenk koymuşlardır. İstiklâl caddesin- deki Fransız tiyatrosunda öğleden son- ra çocuklara temsiller verilmiş, çay pas- ta ikram edilmiştir. Bugün burada bir de gürbüz çocuk müsabakası yapılacak- tr. Dün, Maksim salonlarında bir ço- cuk balosu tertip edilmiştir. Eminönü Halkevinde ilk okullar talebesinin resim sergisi açılmıştır. Beykozda 23 Nisan bayramı Beykozda da tez hüratla kutlanmıştır. Beykoz mektep ta- lebelerile, Anadoluhisar, K buklu ve Paşabahçed nin 68 num, 9,30 da: Cümhuriyet meydanında top- lanimişlar, “İstiklâl marşından sonra hu- tukler söylenmiş, şürler okunmuş, ve parktaki Atatürk büstüne çelenk ken- muştur, BALIN lkana N.—G asmak için en iyi itre su içerisinde 100 gra boraks, 5 gram asit borik er Ye şeker ilâve Krem patisiyı ker bir çorba küçük parçalar olarak bir çörba kı 26 tereyağını karıştırarak kremaya etmeli. Soğuyunca, pasta konulur. Bu kremaya makineden & fındık, veya badem, ve ya nulabilir. Elbise ile allık arasındaki münasebet Beyoğlu ast kullarını çirkin düşer Küçük çil lekelerine karşı ilâç Bu mevsim birçok kimseler rinde hasıl olan çillerden ederler. Çilleri hangi ilâç sürü! sürülün tamamile geçir kânsızdır, Fazla güneşte hasıl olan küçük çil lek ilâç geçirtmektedir: Bir bardak süt içerisine üç suyunu ilâve etmeli ve birâk Süt kesilince bunu ince bir tülbetten süzerek içine bir tutam toz halinde borax ilâve etmeli, Gece yatarken yü ze sürmeli, Sabah yüzü ılık si kalmalı, Uzun müddet bu ilâc vam edilirse iyi bir netice elde eğik miş olur, Yanıkları sütle tedavi Eldeki bir yanığın çabuk geçmesi için yanar yanmaz soğuk süt içerisi ne sokmalı, sancı geçinceye sütte tutmalıdır. Sonra süte b mış kompresle bağlamalıdır. Evde süt yoksa yanar yanmaz te reyağı sürülürse sancı çabuk geçer. 710 Vazo veya şişeleri düzgün kesmek usulü Ağzı kırılmış bir sürahi veya vazoyu tekrar yeni haline koymak mümkündür. Sürahi veya vazoyu, ne yükseklik» te olmasını isterseniz oraya kadaf zeytinyağı ile doldurmalı. İnce bi maşayı ateşe sokarak kıpkırmızı olu” caya kadar bırakmalı. Maşa beyaza yakın kırmızı olunca alıp hemen zeylinyağı içine sokmalı. Vazo veya şişe zeytinyağının sekliğindeki yerden bıçakla ke gibi kırılır. EEEKEEER EEE EEE EEE EEE EEE EE memurlar, Parti mensupları, vapurla A“ nadolukavağına geçerek © Cümhuriyet meydanında toplanmışlardır. Buradan 20 kişilik bir heyet Boğazlar kumandan liğına giderek kumandanı makamında tebrik etmişlerdir. Kumandan heyetle birlikte Cümhuriyet meydanına gelmif ve güzel bir nutuk söylemiştir. Burada gocuklara ve halka hediyeler dağıtılmı$ ve merasim sona ermiştir. Şişli Halkevinde 400 çocuk giydirilerek sevindirildiler Dün Şişli Halkevinde ilkokullara de" vam eden 400 çocuk sosyal yardım koli tarafından elbise, ayakkabı, o göğüslük. manto ve çorap dağıtılmak suretile #6“ vindirilmiştir. Büyük komite üyeleri olân bayanlar, çocukları ellerile giydirmişler; hediyeler dağıtmışlar ve sevindirmişler” dir. Ayrca bir heyet de Kâğıthaneye gide rek oradaki çocuklara ayni eşyayı dağıt” mış, bu çocuklara pastalar ikram et” mişlerdir. Bundan başka Darülâceze Ye #undaki çocukları kurtarma yurduna d8 lemeler yollanarak bunlar da bif miş