6 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

e ve ae e Ke PA DA Sahife 10 Amerika italyanın teminatına rağmen Akdenizde hadise çıkmasından korkuyor rakadeler di (Baştarafı 1 inci ar B. Mussolini tarafından Amerika- nın Roma sefirine verilen teminattan sonra hariciye müsteşarının bu mü- talâayı beyan elmesi Amerika hükü- metinin B. Mussolininin sulh temina- tına inanmadığını gösteren ilk res- mi delildir. Vaşington 5 — Hydepark'da bulu- nan B. Roosevelt, Avrupa işleri mü- sait gitliği takdirde salı gününe ka- dar orada kalacağını söylemiştir, Washington vapuru kaptanına verilen talimat Newyork 5 (A.A.) — Amerikanın Washington vapuru, Washingtondan gelen kumpanya memurlarının, çok mühim ölduklarını söyledikleri üç posla çantasının gemiye yükletebil. mesini temin için, İlalyaya hareketi- ni iki saat fazla tehir etmiştir. Süvari sefer esnasında harbin büyümesi ha- linde tatbik edeceği tedbirlere dair olarak bazı gizli talimat aldığını söy- lemiştir. Gemide, 74 ü Amerikalı ok mak üzere 227 yolcu vardır, İskenderiyede hava tehlike- sinden korunma talimleri İskenderiye 5 (A.A.) — Fransız - İn- giliz filoları kumardanlarile Mısır resmi makamatı. arasında ziyaretler testi edilmiştir, Mışır makamatı, kü- mandanlara hararetli bir tarzda ka- bul göstermişlerdir. Hava tehlikesine kârşı müdafaa ekzersizleri bü muvaffakıyetle cereyan etmiştir. Fransız gazetelerinin mütalâası Paris 5 — Fransız gazeteleri bil hassa Akdeniz vaziyetile meşgul olu- yorlar. Excelsior gazetesi diyor ki; «Almanya, İtalyanın harp harici va- yetini bırakarak harbe girmesini te- mine çalışıyor. Bir kaç gün evvel Ber- ilinden Romaya dönen Almanyanın Roma sefiri Makenzen B. Hitlerin, B. Mussoliniye bir mektubunu hâmildi. İtalyan gazeteleri Almanya lehinde neşriyata devam etmekle beraber bir parça daha sakin görünüyorlar. Diğer taraftan Papa, İtalyanın har- be girmemesi için çalışıyor. Amerika Büt hükümeti de, harbin Akdenize yayık mamasını arzu ettiğini İtalyaya bil dirmiştir.» Matin gazetesi diyor ki: «İtalyanın habe karışması saati geldi mi! İtal- yan gazetelerinin neşriyatı, halkı va- him vakayie hazırlıyor gibi görün- mektedir. Şimdilik İtalyan müdaha- lesi teahhür etmiştir. Fakat bir gün İtalya Alman usulü, haber vermeden harbe girecektir» Almanya İtalyan filosunu barbe sokmak istiyor. Fakat artık Alman filosunun Şimal denizinde, İtalyan filosunun Akdehizde aynı zamanda harekete geçmeleri kabil değildir. İtalyan hava kuvvetlerine gelince, müttefiklere nazaran hâiz olduğu ile- Ti mevkii kaybetmiş ve bir parça ge rilemiştir, Fransanın şimali Afrikadaki ordu- sü mükemmel surette mücehhez ve çok kuvvetlidir. Müttefikler İtalyaya müthiş darbeler indirecek vaziyetle- dirler. İtalya, kuvvetimizi, kendi va- ziyetini iyice hesap ederek ondan son- ra karar vermelidir.» Figaro gazetesi yazıyor: «Amerika İtalyaya harbe girmemesi ve zamani gelince Amerika ile birlikte sulh için çalışmak üzere kuvvetlerini bozulma- miş bir halde muhafaza etmesi tekli- finde bulunmuştur, İtalyanın karan belli değildir.» İtalyan gazeteleri ne diyor? Roma 5 — DNB. ajansı tarafından bil- dirliğine göre İtalyan harp gemilerinin Akdenizde tecemmüünü, propaganda tedbir! olarak tavsif etmekte- dir. Popolu di Roma gazetesi, bu manev- | ranın İtalyayı korkutmıyacağını, Fakat İtalyanın Büyük Britanyayı bu tecemmü kararını vermeğe serkeden şeyin ne ol- duğunu pek iyi anlıyamadığını yazmakla» | dır. Bu gazete diyor ki: «Eğer bu manevranın hedefi Akdenizde bir taarruz hareketi ise bu takdirde Fran- $a ve İngiltere, bu manevranın çok tehii- keli olduğunu, zira İtalyanın -her ihtimale karşı hazır, hem de tamamen hazir oldu- gunu unutmamalıdırlar.. Meswsgoro gazetesi: - «Mütteliklerin ka- sav, İtalyayı hiç bir surette Korkutamağ. Fakat eğer bu tecemmü bir taarruza bağ” lamak maksadile yapılmışsa, İtalyanın mukabelesi seri ve müessir olacak, bu da 4 müttefikleri, çok ağır mağlübiyete uğra- tacaktır.» diyor. n bitaraflar ciddi tedbirler alıyorlar (Baştarafı 1 inci sahifede) Yugoslavyada kısmi seferberlik Londra 5 Yugoslav hükümeti her ihtimale karşı tedbir almaktadır. Memlekette kısmi seferberlik — yapıl. mıştır, Silâh altında bulunan kuvvet- ler yarım milyon bulmaktadır. Sokol denilen ve 300 bin âzası bulunan genç lik teşkilâtı da memleketi müdafaaya hazır bulunuyor. Slovanyada ışıkların söndürülmesi» ne akrar verilmiştir. Bütün Hırvat rüesası hükümete sadakat beyan et- miştir. Ecnebi turistlere karşı yeni tedbirler alınmıştır. Hollandada yeni tevkifler Amsterdam 5 — Başvekil, faaliyet- leri memleketin emniyeti için tehlikeli görülen 21 kişinin tevkif edildiğini radyo İle söylemişti. Bundan sonra yeni tevkifler yapılmıştır. Nazi mebus Rosi von Toningen, evi önünde oto- mobilden inerken tevkif edilmiştir, Nazi klübü sed ve bazı komünistler de tevkif edilmiştir. İsviçrede a tahrikâtı Cenevre 5 — İsviçre hükümeti nazi tahrikâtına karşı tedbir alıyor. Bura üniversitesinde Alman talebeye mah- sus hukuk kursu kapatılmıştır. Çünkü buraya devam edenlerin dersten ziyâ- de siyasi tahrikât yaptıkları anlaşıl. mıştır. Yapılan araştırmada bazı ve- sikalar bulunmuş, 2 Alman talebe tev- kif edilmiştir. Vaşington vapurunda Alia) ajanları Newyork 5 — Amerikanın Vasington vapurunda yapılan araştırma üzerine mürettebattan birkaçı tevkif ve 14 mek- tup zepledilmiştir. Bu mektuplarda Almanlara mühim malümat verili. yordu, Mektuplar bitaraf bir İlmane dan, ağlebi ihtimal Cenovadan pos- taya verilecekti. Romanyada alınan tedbirler Bükreş 5 (A.A.) — Rumen ajansı bildiriliyor; Salahiyetli Rumen mahâ- filinde söylendiğine göre, Romanya- daki ecnebilerin ikâmetine mütenilik olan tedbirler, s:kı surette tatbik edil- mektedir. Fakat İngiliz ve Alman te- baasının, toplu bir halde tevkifi ve hudud haricine çıkarılması mevzuu- bahis değildir. Belçika Başvekilinin nutku Brüksel 5 (A.A.) — Charleroida bir nutuk söyliyen Belçika Başvekili B. Pierlot ezcümle demiştir ki: «Azmimizden dönmemeye karar ver- miş bulunuyoruz. Bütün komşuları- muzla bizi bağlıyan sulh paktını bize bozdurabilecek olan vegâne şey, hu- dudumuza bir taarruz veyahut mem- İeketimizin şeref ve emniyeti ile telif edilmiyecek bir harekettir. Ancako zaman hardedeceğiz ve o zamanda ancak istiklâlimizi ve arâzimizi oldu- ğu gibi bırakacak bir sulh akdetmek üzere silâhımızı bırakacağız. Belçika, bir tahkim edilmiş hatlar şebekesidir. Düşman ,burada, çabuk bir netice bekleyemez.» # Anadoluhisarında oturan Yusuf is. minde biri, idaresindeki araba ile Çember- Mitaştan gecerken hayvanların ürkmesilş muvazenesini temin edemiyerek düşmüş, ağır surette Yamalandığından Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Akba müesseseleri Ankarada her dilden kitap, gazete, mecmua ve kırtasiyeyi ucuz olarak AKB4 mücseselerinde bulabilirsiniz. Mer dilde kitap, mecmua siparişi ka- bul edilir. İstanbul gazeteleri için ilân kabul abone kaydedilir. Parker dolma kalemlerinin Ankarada satış yeridir, Teleften: 3377. matbmatı, İngiliz | m e mm mama, m AKŞAM Almanya iç mağlübiye (Bastarafı 1 im 1 inci sahifede) Demek ki Almanyanın sözüne ind hılmaz, dostluğuna güvenilmez. Al manyanın sözüne, hsttâ imzasına ina- narak hazırlıksız kalan komşularının başına gelen felâket meydandadır. Eğer Norveç, bu kadar safdil olmasa, bu derece gafli avlanmasaydı, Alman- yanın baskını asla muvaffak olamazdı. Finlândiya misali meydandadır. Almanya, şimdi bu kolay zaferini âzami istismara çalışıyor, Norveçin yardımına koşmuş olan müttefiklerin kuvvetin! küçültmeye uğraşıyor. Ak man ajanslarının, ajanlarının ve rad- yolarının kaç gündür yaydıkları tef- 8ir ve tevillere kulak asmak için insan en basit akıl ve mantıktan mahrum olmalıdır. Eğer ingiliz fransız kuvvetleri al. man âskerlerini kısa zamanda Nor- veçten alamadılarsa, bunun sebebi iki taraf arasındaki kuvvet farkı değil, Norveçin başlangıçta olsun en ufak mukavemeti göstermemiş olması, Al- manların içerden hile ile Norveçin bü- tün müdafaa yer ve vasıtalarını çök ev- velden ele geçirmiş olmaları, bilhassa Norveçin girintili çıkıntılı; sarp dağ- lardan ibaret sahillerinde, ihraç ha- reketine az çok müsait bir iki lima- na — Norveç hükümeti bile baskını haber almadan önce — hâkim olma- landır, Norveç sahillerini ve fiyor- larını tanı, oralarda bir iki liman müstesna, ihraç hareketinin ne kadar imkü: olduğunu bilirler, Bu- na rağmen, müttefikler Norveçe der- hal âzami yardımı yapmışlardır. Bu yardımın ne derece muvaffak olduğu- nu, alman filosunun artık işe yara- muyacak surette mahvolması, yüzden fazlada nakliye gemisinin batması güslerir. Narvikte, torpillere ve de- nizaltılara rağmen, geçilmesi güç bir körfezin ta dibine kadar sokularak sekiz alman muhribini batıran ingi- liz bahriyesi deniz harbi tarihinin en büyük şerdfini kazanmıştır. Eğer de- nizdeki hezimetlerine rağmen Alman- lar Norveçin büyük bir kısmını işgal etlilerse bu, Norveçin hazırlıksızlığı | ve büyük gafleti neticesi en mühim İ hareket üslerinin Almanların eline geçmiş olmasından ileri geliyor. Al manlar şinidi Norveçte, kendi mem. leketlerinde imiş gibi hareket ediyor- lar, Bütün tayyare üsleri ellerindedir. Norveç - sahillerine yaklaşan ingiliz gemilerine bizzat Norveçten uçan &l- man tayyareleri hücum ediyor. İngi- liz tayyareleri İse gene ta İngiltere- den gelmeye mecburdurlar. Böyle ol- duğu halde, şimalde şimdiye kadar | olan hava muharebelerinde hep ingi- liz küvvetleri galebe çalmıştır. Alman tayyareleri, ellerindeki bütün hareket kolaylığına rağmen, ne ingiliz filosü- nun Danimarka ve Norveçteki alman üslerini gece gündüz bombardıman etmesine, ne de ingiliz tayyarelerinin mütemadi ve galip akınlarına engel olabiliyorlar, Bunun hilâfına, Alman- arm her gün yaydıkları galebe ha- berleri yalandır. Almanya Norveçi işgal etmekle, Natvikten demir nakliyatından büs- | bütün mahrum kalmıştır. Bu hâdise başlı başıma bir hezimettir. Fakat, bütün bu Norveç macerasi- nın en büyük hedefi Almanyanın aleyhine dönmüştür: Almanya, ingi- liz filosunu Şimal denizinde ve Nor- veçin tehlikeli sahillerinde tuzağa düşürmek istiyordu. Alman mayın- ları, denizaltıları ve bilhassa güven- dikleri tayyareleri ingiliz filosunu Şi- mal denizinde hurpalıyarak büyük tahribata maruz bırakırken Akdeniz serbest kalacaktı... Fakat ingiliz do- nanması, işini çabuk bitirdi, alman filosunu yok etti. O derece yok etti ki bütün ağırlığını hemen Akdenize gön- derdi, bütün bir plân suya düştü. Araya giren hâdiseler ne olursa ol- sun, sonunda Almanya için mağlü- biyet mukadderdir. Bunu koca bir medeniyet tarihi emrediyor ve İngil tere ile Fransanın yenilmez kuvvetleri hazırlıyor. Necmeddin Sadak X Beşiktaşta oturan Zehra İsminde bir Kadın, evinde mutlak eşiğine ayağı takıla- rak düşmüş, bu sırada yerde bulunan ek- mek bıçağı üzerine vücüdü issbe; ettiği cihetle kolundan yaralanmıştır. ols. yar ralıyı hastaneye kaldırmıştır. İk ml SLİME İ İn İ leri, tahtelbahirler, avcı ve keşif tayya- | releri 9 ni 8 Mayıs 1940. Narvikte muhasara | (Baş tarafı 1 nci sahifede) sürdüğü bildirilmektedir. Almanlar bu sabah mutaddan daha geniş mikyasta bir buçuk kilometrelik cephe üzerinde taarruz yapmaşlardır. Takriben 300 ki- silik bir Alman kuvvetinin dün, Fransız lar tarafından işgal edilen bir koruluğa yaptıkları taarruz püskürtülmüştür. Al manlar burada bir çok silâh terketmiş- lerdir. Bulunan kanlı ünil alı | yaralı ve ölülerin maktadır, Londra 5 (A.A.) — İngiliz Harbiye Nezaretinin tebliği: Harekâtın devam etmekte olduğu Narvikte işara değer yeni bir şey yoktur. Yalnız düşman mahdud hava faaliyetin- de bulunmuştur. Almanların Namsos ve Rörosa girdikleri bildiriliyor Stokholm 5 (A.A.) — Norveç ajan- sının öğleden, sonra neşrettiği bir tebliğe göre, Alman kıtaları, şehti bombardı- man ettikten sonra Rörosa girmişlerdir. Bir Alınan tayyaresi; şehre yedi infilâk bombası atmıştır. Şehrin deniz mahalle- sindeki evlere inabetler vaki olmuştur. Bundan sonra Alman tayyarecileri, ma- Kineli tüfenk ateşi açmışlardır. Sivil halk, şehir kenarındaki mahalle- 1e çekilmişlerdir. İnsanca zayiat olma- muştır. Rörosta bir kaç gündenberi hiç bir Norveç askeri bulunmamakta idi. Saat 13 e doğru, lk motosiklerli Alman kıtası şehre girmiş ve takviye kıtalarına intizaren istasyon civarında yerleşmiştir. Paris 5 (A.A,) — İsveç gezetelerinin Norvec hududundaki o muhabirlerinden aldıkları haberlere göre, Narvik minta- kasında şiddetli muharebeler vukua gel- mektedir, Alman motörlü kıtaları, Nam- sosa girmiştir. Merkezi Norveçte Öster dal mntakasında çete çarpışmaları de- vam etmektedir. Londra 5 (ÇA A.) — İngiliz radyas su, Almanların Narvikin şimali şarkisi de adım adım geri püskürtüldüklerini bildirmektedir. Liman tenha denebilecek bir vaziyettedir. Düşmanın sahil boyüns da tahaşşüd ettiği anlaşılmaktadır. Şeh- rin etrafında müttefik kuvvetleri Alman müfrezelerini muhasara o çimektedirler. Osterdalda Norveçliler, düşmana yeni- den mühim zayiat verdirnzişlerdir. Diğer cihetten Norveç kıtaatı Gratan- t#or.otrafında deteyân aden muharebele- re iştirâk etmişlerdir. Alman başkumandanlığının tebliği Berlin 5 (A. A.) —D.N.B. Ordu Başkıumandanlığı tebliğ ediyor: Tayyarelerle takviye edilmiş büyük düşman kuvvetleri, Narvikin gimalinde- ki mevzilerimize, mükerrer taarruzlarda bulunmuşlardır. Bu tasrruzlar, Alman harp tayyarelerinin yardımile püskürtül. müştür, Steinkjerden Trondhjem şima- line kadar, kıtaatımız şimâle doğru iler- lemektedir. Namsos ve Gerog alınmıştır. Bu mıntakadaki Norveç kıtaları kuman- danı kayıtsız ve şartsız teslim olmuştur. Andalenesin cenubu şarkisindeki Les- jarkor tayyare karargâhinda yanmış 20 İngiliz tayyaresi bulunmuştur. Roros ve Teysil civarında araziyi temizlemekteyiz. Bir Alman tayyaresi benzinizlikten yere inmeğe mecbur olmuştur. Müteaddit ha» | Gif harp aefinesi Norveçe kıtaat ve tak- viye sevkini temin için 9 nisandan beri faaliyete geçmiş bulunuyordu. Bu gemi- ler düşman tahtelbahirlerine ve harp ge- milerinin tehdidine karşı vazifelerini ta» mamen yapmışlardır. Mayn tarama gemileri, karakol gemi: dan beri 23 düşman tah- telbahirini etmişlerdir. Amsterdam 5 (A, A.) — Goteberg- göre Almanlar vapurlar ve tay arelerle çenberi sıklaştırılıyol muntazaman Norveçe asker sevkine vam etmektedirler. Norveç Hariciye ve Milli Mi dafaa Nazırları Londrad8 Londra 5 (A. A.) — Norveç Hari ye Nazırı B. Koht ile Milit Müdafan Ne zarı albay Kjunberg, İngiltere hüküm İe noktai nazar teatilerinde bulun üzere saat 6,50 de Londraya gelmi dir. Koht'un nutku Londra 5 (A.A) — Norveç Haricif Nâzırı Koht, bu akşam Londrada yo ile bir nutuk söylemiş ve demiş ki; «Bir kaç gün için Londrada bul nuyorum. Burada, mütecaviz kuvve lere karşı bize yardım yapı sanı en iyi yollarını salâhiyettar dai Z müzakere edeceğim. Buradan Pari; geçmek niyetindeyim ve oradan d mücadeleye devam etmek üzere No veçe döneceğim.» j B. Koht, bundan sonra Alman isi lâsına tekaddüm eden hâdiseleri tek rarlamış ve sözlerini şövle biti «Almanyanın memleketimize hücü munun çok evvel hazırlanmış oldi hakkındaki kanaatimizi hiç bir şey dl giştiremez. Garp devletleri, Norvoji Alman tazyikinden kurtarmayı kesi dilerine bi namus meselesi yapmığı) lardır.» Almanyada Norveç menafik) ni İsveç himaye edecek Stokholm 5 (A.A) — Norveç hüjl kümetinin talebi üzerine İsveç hükümeli Almanyadaki Norveç menfaatle, i mayesini derahte etmiştir. Norveç mültecileri Londra 5 (A.A.) — Norveç mülteti lerini ve Nörveçte bulunan İngiliz si lerini hâmil üç Norveç vapuru, bugü şimali İskoçya limanlarına gelmiştir. | teciler arasnda, kadınlar ve çocukli da vardır. Aalesinddan o kaçabilen bir No balıkçı gemisinin kaptanı, Alman tayyat! relerinin, küçük vapurlara binmekte olaf mülteciler üzerine ateş açtığını söylemişti D. N, B. ve Havasın uydurdukları haber (Baştarafı 1 inci sahifede) Sofya 5 (A.A) — Havas ajansı bil” diriyor: Yunan hududunda 'Türklef tarafından yapılmakta olan mühiri tahşidat, Bulgar hükümet merkezi de bazı endişeler uyandırmıştır. Sofy&! siyasi mahfilleri, Türkiyenin itti etliği askeri tedbirlerin, Bulgaristan” hatlı hareketinin bunları katiyen hı k gösterecek bir mahiyet gösterme mesi söbebile, ehemmiyetsiz telâKiğ olunmamasını söylemektedir. Bu tal” şidler, her halde Şarki Akdenizdekii İngiliz faaliyetile alâkadardır ve bii İngiliz talebi üzerine alındığı sanif maktadır. 4 Anadolu ajansinım notu: | Havas ve D.N.B. ajanslarının vef miş oldukları bu havadis, baştan aşi” ğı uydurmadır. Bilâkis terhis “ gelen efrad, tehir olunmaksızın, yu” tazama terhis edilmektedir. | Üniversite A.E.P. Komisyonundan Muhammen bedeli Lira 2500 Radyoloji enstilüşüne yukarda cb'adları yazılı 5 kalem rontgen flimi 20751940 saat 15 de Rektörlükte açık eksiltme İle alınacaktır. minat makbuz ve ticaret odası vesikasını göstermesi lâzımdır. Şartname her gün törlükte görülür, 001) Nafia Vekâletinden 29/5/040 çarşamba günü saat İ5 de Ankarada Nafla Vekâleti binası içinde müdürlüğü odasında toplanan malzeme eksiltme komisyonunda 3580 İngiliz bammen bedelli İstanbulda cif teslim şartile 2) adet bitüm teshin kazanının usulü ile eksiltmesi yapılacaktır. Ekâlitme şartnamesi ve teferrlatı bedelsiz olarak malzeme müdürlüğünden alınab Muvakkat teminat ekslitme günündeki kur üzerinden Türk parasına tahvi od! olarak 2499 sayılı kanunun 18 ncı maddesina göre hesap edilerek yerilecektir. 4 İsteklilerin muvakkat teminat ve şarinamesinde yazılı vesaik ile birlikte ayui # Ev'adı Düzine l UXx18 209 MEM 10 4x0 50 30X40 100 33.3 X333 © İsteklilerin 19i lira muvakkaf saat 19 de mezkür komisyonda hazır bulunmaları lâzımdır. «34335 41924» a alk .. : : Aydın — Vilâyet Daimi Encümeninden i 040 yılında Aydın, Söke, Nazilli, Karacasu ve Çine küzalarında yapılacak bina a5 için 4033 lira mühatümen kıymetinde ve 17 kalem evrakı matbua tabetiirilecektir. Bu evraki matüi 20 Haziranda hususi muhasebe müdürlüğüne basim edilecekti” Taliplerin 16/3/040 tarihli perşembe günü saât l4 de ve 373 lira 73 kuruş VE mektuplariıs Aydın Vilâyet daimi encümenine fazla malümat almak Ve bep” olum, yeri me me ğe ei müracaatları ilân