6 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

© Mayıs 1940 Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika B. Mussolini ansızın tayyare ile meçhul bir semte hareket etti Bir Rumen gazetesi, B. Mussolininin (Balkanlarda sulh ve müsalemet) politikasını bozmak niyetinde olmadığını bildiriyor Paris 6 — Romadan alınan haberlere göre B. Mussolini bugün ansızın tayyare ile meçhul bir semte hareket etmiştir. Bir Rumen gazetesi, İtalyanın sulh ve bitarafık siyasetinden ayrımı yâcağını, B. Mussolininin takip ettiği «Balkanlarda sulh ve müsalemet» politikasını bozmak niyetinde olmadığını yazmaktadır. Hitler Oslo'ya gitti Almanlar, Narvikte mahsur 5000 Alman askerini kurtarmak ve Şimali Norveçi işgal etmek istiyorlar Paris 8 — Stokholmdan bildirildiğine göre Almanlar Norveçe asker ve harp malze- mesi göndermeğe devam ediyorlar. Maksadları, Narvikte mahsur bulunan 5.000 Alman Askerini kurtarmak ve şimali Norveçi de işgal etmektir. Şimdiki halde Alman kumandanlığı, hava hücumları ile mültefikin kıtaatının Narvik etrafındaki sıkı çemberini gevşetmeğe uğraşıyor, müttefikler, devamlı bir surette Naryik- teki Alman mevzilerini bombardıman ediyorlar, Bu haberi veren Ordre gazetesi B. Mt. lerin 3-4 gün evvel Osloya gitmiğ olduğunu yazıyor. Stakhelm 6 — 'Trömsoedeki Norveç radyosunun geceki neşriyalına, güre, müttefikin kıtaatı Narvik mıntakasında büyük bir faaliyet a büyük zaylat verdirmeğe devam ediyor. Andalnes ve Namsostan çeki- kıtaatı şimali Norveçe nakledilmişlerdir. geleri, Alma en müttefli gösteriyor, Cenupta Norveç müfre- Alman - İtalyan taarruz plânı akim kaldı Paris 6 —Z çekilmeleri Alın, teki Deyi Ekspres muhabirine göre müttefiklerin cenubi Norveçten arla İtayanların müşterek taarruz plânmı suya düşürmüştür. Alman- Jar ile İtalya, müttefikleri, muhtelif cephelerde meşxul etmek istiyorlardı. Eğer bu plân larında muvaffak olsaydı, Almanya /le İtalya müştereken harekete geçerek İsviçre işgal edilecek ve Majino şimalden ve cenuptan hücuma uğruyacaktı. Bu büyük taarruz esna- #nda İspanyol kıtaatı da Pirene dağlarından taarruza geçecek ve Fransanın Tulon, Tuluz gibi eenub şehirlerinin işgaline teşebbüs edilecekti. Pakat müttefiklerin cenbi Norveci tah- iye etmeleri ve 6sas cepheyi zayıflatmamaları, bu plânı suya düşürmüştür. Yugoslavyaya yazı geçirmek Üzere binlerce Alman turisti gelecekmiş Belgrad hükümetinin bu habere karşı verdiği cevap Alman turizm şefinin hoşuna gitmemiş Londra 5 — Alman (urizm ve propaganda şefinin Belgradı ziyareti hak- kında bazı haberler alınmaktadır. Bu cümleden olârak Alman propaganda şefi Yugoslav hükümetine, binlerce Alman turistinin yazı geçirmek üzere ya- kında Yugoslavyaya geleceğini söylemiştir. Belgardr hükümeti bu haberden memnun olmıyarak, yalnız kadınlarla 15 yaşından küçük olanların kabul edileceğini bildirmiştir. Alman propaganda ve turizm şefi de bu cevabı beğen- memiştir. Çünkü bir hastabk bahane ederek acele Berline dönmüştür Almanya Ispanyayı da harbe sürüklemek mi istiyor? Bir Fransız gazetesi kendilerine âlet olacak bir hükümet kurmak istediklerini, fakat buna imkân bulamadıklarını yazıyor Paris 5 — Ocüvre gazetesi diyor ki: «Almanya İspanyanın vaziyetine çok e bemmiyet veriyor. Gestapo İspanyada Ouisling hükümeti tarzında ve Nazilere âlet bir hükümet kurmağı düşünmüştür. Fakat general Frankonun mevkii buna imkân bırakmamaktadır. Diğer taraftan İspanyada yiyecek untımı vardır. Ne Romanya, Tunada seyrise- faini menetti Bülereş 5 (A. A.) — Romanya hükü- meti, geceleyin Tuna üzerinde seyrisefa" ini menetmiştir. Kızamıkçık vakaları Bon günlerde şehrimizde mektep çocuk- rasında kızamıkçık denilen âdi kızamık hastalıgı görül ir. Bunda kızamık- tâ olduğu gibi yüksek ateş görülmemekte- dir. Tıpkı kızamıkta olduğu gibi vücudde kırımı eler hasıl olmakta, fakat bu le- keler iki üç gün içinde kaybolmaktadır. Manmafih hekimler, hastayı yatağından 15 gün müddeti dışarı çıkarmamakta- dırlar, Almanya, ne İtalya İspanyaya yiyecek veremez. Müttefiklerin son babri tedbir- leri de İspanya üzerinde büyük tesir yapmıştır.» Paris 5 — Burada bulunan Fransanın Madrid sefiri mareşal Petsin, Reisicüm- hur, Başvekil ve bazı Nazırlar tarafın- dan kabul edilmiştir. Bu ziyaretler hak- kında tebliğ neşredilmemiştir. İngilterenin Ankara sefirinin Sofyadaki görüşmeleri Sofya 5 (A.A) — D.N. B. bildiri yor: İngilterenin Ankara büyük elçisi sir Hughe Knatchbull Huşesen, Bulgar Kral tarafından kabul edilmiş ve İngi- terenin Sofya elçisinin tertib ettiği kabul resminde, Bulgar Başvekili, Hariciye ve Harbiye Nazırlarile görüşmelerde bulun» muştur, Siyasi mahafil, bu münasebetle İngiliz veyahud İngilterenin müttefiki kıtalarının Bulgaristandan muhtemel müruru mese- lesile alâkadar sondajlar y sını müstebad görmemekte, bu inkişafı karşısında, efkârı umumiye sakin kalmakta devam eylemektedir. Başvekil Ankazada İstasyonda birçok zevat ta- rafından karşılandı Ankara 5 (A. A.) — Başvekil dok- tor Refik Saydam refakatindeki zevat ile birlikte bu sabah saat 10 da Ankars- ya avdet buyurmuşlardır. Sayın Başve- kilimiz istasyonda Büyük Millet Mecli Reisi Abdülhalik Renda ile Heyeti Ve kile âzaları, Cümhuriyet Halk Partisi Umumi Kâtibi doktor Fikri Tüzer, Pasti erkânı ve birçok mebuslar, Riyaseticüm- hur umumi kâtibi Kemal Gedeleç, ser« yaver Celâl, hususi kalem müdürü Sö reyya Anderiman, Hariciye Vekâleti umumi kâtibi Numan Menemencioğlu, Ankara Vali ve Belediye Reisi, Emniyet Müdürü ve Vekâletler erkâni tarafından karşılanmıştır. Ankarada iki zelzele Ankara 5 (A. A.) — Bugün biri saat 7,20 de diğeri 10,10 da olmak üzere ikk hafif zelzele kaydedilmiştir. Aziziye tünelinin inşaatı ikmal edildi İzmir 5 (A. A.) — Aydın hattı üze- rinde yaptırılmakta olan Aziziye tüneli- nin İnşaatı ikmal edilmiştir. Pek yakın» da merasimle işletmeye! açılacaktır. Dev- Jet Demiryollarna bir buçuk milyon li- raya mal olan bu tünel ileride elektrikli trenlerin geçmesine de elverişli bir tarz- da yaptırılmıştır. Fırat yükseliyor Bağdad şehri seylâp tehlike- sine maruz bulunuyor Bağdad 6 — Fırat nehri yükselmeğe devam ediyor. Telloza mıntakası sular altında kalmıştır. Bağdad şehri seylâp tehlikesine maruzdur. Şehrin etrafında birçok mıntakaları sular basmış, ler emin yerlere nakledilmişlerdir. Çö! geçen Şam — Bağdad yolu seylâp yü- zünden kapanmıştır. İran, İzmir fuarına iştirak ediyor İamir 5 (A, A.) — İran hükümeti bu sene fuara büyük bir paviyon inşası su zetile iştirâk edecektir. İran Büyük Elçisi bu maksatla şehrimize gelerek fuar saha unda beraberinde İran geheral konsolosu olduğu halde iki saat kadar tetkikler yapmıştır. Sovyet - Yugoslav ticaret müzakeresi Dalmaçya ile Odesa arasında vapur seferleri yapılacak Belgrad 5 — Almanya ile ticaret mü- zakeresi geri bırakılmıştır. Buna mukabil Sovet Rusya ile müzakere iyi bir safha- dadır. Yugoslav limanları ile Odesa ara- sında vapur. selerleri yapılacaktır. Mosko (A.A) — ajans bildi, Salâhiyettar kaynaktan haber veril, göre, Yugoslav iktisat beyetinin, Sovyet Hariciye Komiserliği . yaptığı müzakereler devam etmektö- ir. Müzakeratın mevzuu Sovyetler Birliği ile Yugoslavya arasında bir ticaret ve ik- tisad muahedesi kliring anlaşması ve Yuzoslavyadaki Sovyet ticaret mümessi- linin #stikbaldeki vaziyetidir. Necip Fazılın Anadoluda konferansları Güside şair ve edip Necip Yazıl Kisakü- il fırkası tarafından, Anadolu nde, profesörler ve doçenilere konferanslar serisinden iki kon- ferans verecektir. ihak Hâmid vesi Değerli sanatkârımızın ver ranslardan birincisi, 11 akşamı Bursada, ikincisi zar aksamı Bahkesirde Pencereden düşerek öldü Galatada Mumhane caddesinde Ge- cskuşa sokağında bir &vde oturan Anna isminde altmış yaşlarında bir kadin, dün gece evinin penceresinden sokağa bak» makta iken müvazenesini kaybederek aşağı taşlar üzerine düşmüş ve beyni pat- lamak suretile ölmüştür. , Koska - Beyazıt yolunda istimlâkler Koska ile Beyazıd arasını açmak üzere Beyandılan Koskaya kadar utanan iram- vay caddesindeki binaların istimlâk edil- mekte olduğu malfimdur. İstimlâk muame- ieleri tamamlananlardan çoğu boşaltılmış- tır. Bu sıradaki istimlâk muameleleri ta- mamile bittikten sonra ları hep bire ilkte yıktırılmasına başlanacaktır. Diğer taraftan İnkılâp müzesi önündeki dükkânların da istimlik musmeleleri iler- lemekteciir. Bunların da yıktırılmasına ya- kında başlanacaktır. Minnie D. NB| Ingiliz kabinesinde de$işiklik yapılması ihtimali var İngiliz parlâmentosunda harbi âzami enerji ile idare edecek bir milli birlik kabinesi teşkili fikri ileri sürülüyor Paris 6 — Londradan bildirildiğine göre Norveçte mittefikin kıtaatının bazı yeriefİ tahliye etmesi, İngilterede ve parlâmento mahafilinde inkisari hayal doğur ştur, Pa Jâmento mahgfili, hükümeti, uzun zamandanberi hazırlanmış olan Norveçteki Alman t5* Arruzunu vaktinde öğrenerek tedbir almamış olmakla itham ediyorlar. Parlâmento maf hafllinde, Hberal ve amele partilerinin de iştirakile harbi azami enerji ile idare edecek bif milli birlik kabinesi teşkili ileri sürülmektedir. Bu sebepten dolayı, İngiliz kabi dd değişiklik yapılması kuvvetle muhtemeldir. Bu defaki fadilât, geçen defaki gibi bazı nat nrların yer değiştirmesinden ibaret kalmıyaeak, çok esaslı olacaktır. i Lloyd George. İngilterenin harbi sevk ve İdare tarzına şiddetle hücum ediyor Resikârda bulunanların gayretlerinin akim kaldığından bahseden Lloyd George diyor ki «Başarılamıyan işi parlâmentonun deruhte etmesi lâzımdır. Harbi sevk ve idare ile mükellef teşekkül ve memurlar, | enerjik bir surette değiştirilmelidirler» Londra 5 (AA.) — Reuter ajansı bildiriyor: «Lloyd George, Londrada çıkan Sunday Picteral gazetesinde neşretliği bir makalede, hükümetin siyasetine ve harbin sevk ve idare tarzına şiddetle hücum etmektedir. Liyod George, bu makalesinde diyor ki: «Norveç fiyaskosu başımıza, akla gelmedik üzüntüler açacaktır, Norveç karasularına mayn dökmeye karar vermeden evvel, Norveçte Almanlara takaddüm etmemiz lâzımdı. Halbuki Almanlar mukabil taarruza geçtikleri zaman, bu mukabil darbeyi Karşılar maya hazır bile değildik. Norveçe gönderdiğimiz kuvvei sefe- riyenin efradı ülelacele toplanmıştı ve en lüzumlu techizattan mahrum- du. Bunun mukadder neticesini gör- dük. Bütün bunlar, salâhiyetsiz ve Amerikada askeri bir yol 14 milyon dolar sarfile Alaska, Amerikaya bağlanacak Nevyork 5 — Dünya ahvalirin aldı ğ şekil üzerine Amerika, Alâskaya yeni bir yol yaptırmağa karar vermiştir. Yol 1900 kilometre uzunluğunda olacak ve İ4 milyon dolar sarfedilecektir. Yeni yol Japonya ve Sovyetler tarafından her hangi bir taarrız vukuunda çok işe yanyacaktır. Kanada Başvekil Amerika- yı son ziyaretinde bu yol hakkında gö- rüşmüştür. Asılsız bir haber 31 bin tonluk bir İngiliz zırh- lısının batırıldığı tekzib ediliyor Londra 5 (A. A.) — Salâhiyettar mahafil, Alman tayyarelerinin o Çucen Elizabeth tipindeki ve 31 bin ton has- mindeki üç zırhlıdan birimi bombardıman etmiş ve batırmış olduklarına dair olan haberleri hayal mahsulü addetmekte ve bu iddialar hakkında mütalâa yürütmek» ten ictinap eylemektedirler. Londra 5 — Almanların Norveç har- bi başladığı günden beri 23 tahtelbahir | batırdıkları hakkında verdikleri haber | ler tamamen hayal mahsulüdür. Alman- | ların ileri sürdükleri diğer haber de esas- sızdır. Bu neşriyat, Almanların kendi zayistlarını Alman milletinden saklamak emeline atfediliyor. Londra 5 (A. A.) — Amirallık da- iresi bildiriyor: Bir safı harp gemisi ile York smıfından bir kruvazörün, Namsos açıklarındaki harekâtı esnasında batını dığı hakkındaki Alman haberi asılsızdır. Polonya hükümeti Norveçe 4000 asker göndermiş Londra $ — Norveç Hariciye Nazırı bugün Londra radyosunda beyanatı sırasında Polonya hükümetinin Nor- veçe 4000 asker gönderdiğini bildir- miştir. sersem insanlar tarafından yapılari icraatın müessif hikâyesidi Millet her fedakârlığa katlanmaya hazırdır. Fakat muvaffakıyet kazanacak vazi* yette değildir. Çünkü, resikârda bulu- nanlar yalnız memleketin mukadde- ralını idareden âciz değil, aynı za“ manda zayif ve mecnundurlar, Resi- kârda bulunanların, harbi daha ener jik bir şekilde sevk ve İdare etmek Üzere sarfettikleri gayret âkim kal mıştır. Parlâmentonun müdahale et- mesi ve imamdarların başaramadık- Yarı bu vazifeyi, onun deruhte €yle- mesi lâzımdır. Eğer parlâmento dahale etmiyecek olursa, millete karşi ihaneti yataniye irtikâp etmis ol tır. Harbi sevk ve idare İle mi teşekkül ve memurlar, enerjik surette değiştirilmelidir.» Fransada iki sınıf askerin terhisi Geçen bar ptmillriicila Ts ikinciler 6 sene silâh altında bulunmuştu ye ilef Paris 5 — Fransa, silâh altında bulu« nan 912, 913 sınıflarını terhiz etmeğe karar vermiştir, Bu sınıflar harbi umum miye de iştirâk etmişlerdir. OİZ sınıf terhis edileceği sırada, 913 sınıfı da Ü senedenberi silâh altında iken umum! harp çıkmış, bu yüzden bunlardan bis sineiler 7 sene, ikinciler 6 sene silâh ak tında kalmışlardı. l Divanyolu - Beyazıd Kara Mustafapaşa türbesini arkasında istimlâke başlandi Divanyolu ile Beyazıd arasındaki tram“ vay yolunu genişletmek üzere Çarşıkapi” daki Mersfoni Kara Mustafapaşa türbe“ sinin arkasında bir yol daha açılarak bur radakt tramvay hattının ikiye syrılacsğınA yazmıştık. B. Prost, bu kızmın tatbikat plânmı ha” zrlamağa başlamıştır. Bu tatbikat plâni hazırlandıktan sonra türbenin arkasındaki binaların istimlâkine başlanaca Ayk zamanda türbenin önünde ve tramvay cad” desi üzerinde bulunan bazı ahşap binalaf da büyük çarşının medhaline kadar istim- Mak edilecektir. Acımusluk sokağında yıkı- lan duvar Matbaamızın bulunduğu o Acimusluk 80“ kağında ve eski Düyunüumümiye binasi müştemilâtından eski bir duvar, geçenler” de bir fırtınalı gecede birdenbize çökmüf ve taşları sokağı kaplamıştı. Ara vii zaman geçtiği halde bu düvar enk ortadan katdırılmamıştır. Bursd3 aid bir binanın enkazı belediye “0” atından kaldırılmıştır. Yıkık duvara © hip olan Defte i kaldırmak ve duvan tamir tahsisat istemişlerdir. Bu tahsisat bül | mediğinden enkaz da ortada kalmıştır.