7 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Efnaberler Son dakika Napolide sulh lehinde tezahürat yapıldı Italya veliahdı dün B. Mussolini ile uzun müddet görüştü Roma 8 — B. Mussolini bugün Veliahdı kabul ederek bir sast görüşmüştür. Prens bir ordu kumandanı olduğu için İtalyan Başvekiline, kendi mınlakasına dair bir rapor vermiştir. Londra 7 — İtalyan veliahdının dün B. Mussoliniyi ziyareti Papa ve B. Ro- ostveltin İtalyayı harpten uzak bulundurmak hususundaki mesaileri ile alâka- dardır. Mülâkat epeyce uzun sürmüştür. Diğer taraftan Atinadan alınan haberlere göre Yunan Başvekili de İtalyan #efirile görüşmüştür. Bu da İtalyanın vaziyeti ile alâkadardır. İtalyan gazeteleri şiddetli lisanını muhafaza ediyorsa da halk sulh tarafta- ri bulunmaktadır, Napolide sulh lehinde tezahüratta bulunulmuştur, İngilterenin Roma sefiri bugün Romaya vasıl olacak Londra 7 — İngilterenin Roma sefiri bugün Romaya vasıl olacak ve ya- rın İtalya Hariciye Nazırı ile görüşecektir. Bu ziyarete ehemmiyet verilmekte- dir. Mülâkatta Akdeniz vaziyeti ve müttefiklerin aldıkları tedbirler mevzuu bahsolacaktır. Almanların Balkanlarda hareket plânı Yugoslavyayı parçalamak ve kalan küçük bir kısmını Bulgaristana ilhak etmek istiyorlarmış Paris 7 — Ocuvre gazetesi yazıyor: «Almanya Balkanlarda bir hareket ta- sarlamakladır. Almanlar Yugoslav - Alman hududunda Alman ekalliyetile mes- kün Maribor'dan taarruza geçecekler, ayni zamanda bir kol da Macaristan kâtederek Banala inecektir. İtalya, menfaatlerini korumak için harekete geç- meğe davet edilecek ve Dalmaçya sahillerine, ağlebi ihtimal Kataro mansabıma, seker çıkaracaktır, Diğer taraftan Arnavutluktan da Bulgar hududuna doğru harekete geçilecektir. İtalya, müttefiklerin deniz yolu ile yardımda bulunma» maları için Otrant kanalımı kapıyacaktır.« Journal gazetesi de İtalyaya Dalmaçya sahilleri ile Hıryatistanın ve bir kısım Yunan arazisinin vadedildiğini Almanların Yugoslavya parçalandıktan sonra kalan küçük kısmını Bulgarlarla birleştirerek merkezi Sofya olmak üzere bir hükümet Leşkil etmek niyetinde olduklarını yazıyor, İtalyayı Yugoslavyaya taarruza teşvik ediyor . Paris 7 — Almanya İtalyayı harbe sürüklemek için uğraşıyor, İtalyayı, Yu- goslavyanın Dalmaçya sahillerini işgal etmeğe teşvik ediyor, Müttefiklerin Ak- denizdeki kuvvetlerini artırmalarını bu maksadla izam etmektedir, Fakat İtal- ya şimdilik harbe girmeğe mütemayil görünmüyor. Slovakyayı âlet gibi kullanarak Macaristana ve oradan Romanyaya İnmek istiyormuş Paris 7 — Macar - Slovak gerginliği artmaktadır. Slovakyada Macar ekal- Eyeti şiddetle tazyik edildiği gibi Macaristan aleyhinde de tedbirler alınmıştır. Almanyanın Slovakyayı bir âlet olarak kullarıdığı kanaati vardır. Almanya, Biovakya ile Macaristan arasında hâdise çıkarmak, bundan istifade ile hima- yesi altındaki Slovakya ile birlikte hareket ederek Macaristanı istilâ etmek ve ordan Romanyaya inmek istiyor. Slovakyada mühim Alman kuvvetleri bulun. durulmaktadır. Norveç harbi Ingilizler 42, Almanlar 138 tayyare kaybettiler yı gam a m lp mn liz teyyaresi kaybedilmiştir. Almanların kayıbı muhakkak olarak , İT tayyare daha kaybetmiş olmaları muhtemeldir. mez Hariciye Nazırının beyanatı , © Yendra 7 — Norveç Hariciye Nazırı B. Kobt gazetecileri kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: «Norveç ordumü kuvvetini muhafaza etmektedir, Şi- toplanan Norveç kıtaatı en iyi kuvvetlerimizdir. Bunlar müstakbel ha- ita çok faydalı olacaklardır. Almanlar Norveçten tardedildikten sonra da tefiklerle Norveç arasındaki iş birliği devam edecektir. Harp bitmedikçe serbestisi temin edilemen.» © © B. Koht gazetecilerin: «Norveç İsveçin yardımını istedi mi?» sualine «Hayır» gevabını vermiştir. Stokholm 7 — Burada bulunan Norveç meclisi reisi B, Hambro, müttefik- derin Norveçten çekilmiyeceklerine dair teminat verdiklerini söylemiştir. Bir kısım Ingiliz kıtaatı İngiltereye döndü © — Londra 7 — Merkezi Norveçteki İngilis kıtaatının bir kısmı İngiltereye dön- Müş ve general İron Side tarafından karşılanmıştır. Hitler Isveç kralına mektupla teminat vermiş Londra 7 — Stokholmdan resmen bildirildiğine göre İsveç kralı ile B, Hit- ler arasında nisanın sonlarına doğru mektuplar teati edilmiştir. Kral İsveçir bi- İaraf kalmak arzusunu bildirmiş, Hitler de Almanyanın bu bitaraflığa riayet ede- çeğini temin etmiştir, Kral Karol köyü Bir Rumen m mühendisi Nafia Vekâletile temastan sonra Erzincana gitti Ankara 6 (Telefonla) — Dost Ro- manya hükümetince Erzincanda yap- tarılacak Kral Karol köyünün plânla. sını hazırlamağa memur edilen ta- hınmış Rumen mimarlarından Florin Cantemiz buraya gelmiş ve Nafia Ve» kâleti erkânile temaslarda bulunduk” tan sonra Erzincana gitmiştir. Kendi- sine Nefia Vekâleti yüksek mühendis- m Naşid Arikan refakat etmek» Matbuat kanunu Ankara 6 (Telefonla) —, Matbuat kanununun 30 uncu ve 35 inci mad- delerini değiştiren kanun bugünkü Resmi Gazete ile neğrolunarak meri- yete konulmuştur. Fırat yükseliyor İrakta bir çok arazi su altında kaldı Bağdad 6 (A.A.) — Pirat nehrinin mütemadiyen yükselmekte olan sula- rı, sedde rahne açmış ve ekilmiş geniş arazi sular altında kalmıştır. Hükü- met memurları, hasaratı tahdid ve köylüleri himaye etmek için'seri ted- birler ittihaz etmektedirler. Çifçilikle meşgul olan mıntaka halkı, süratle bulundukları mahalleri tahliye etmiş- lerdir. Naibi hükümet ile Başvekil, felâketin vukua gelmiş olduğu mahalle giderek icap eden ve ittihaz olunan tedbirlerin tatbikine bizzat nezaret etmeğe baş- Yamışlardır. Şâma giden başlıca çöl yolunda münakalât kesilmiştir. Göring'in kardeşi Bükreşe geldi Romanya ; silâh fabrikası şir- ketine meclisi idare âzası seçil ini istiyor Büreş 8 (AA) — Havas ajansı bildiri yor: Mareşil Göringin kardeşi ve Skoda Tubrikalarının direktörü Bükreşe gelmiştir. Fabrikalar, bu ziyaret münasebetile, Ber. inden uldıkları emirde, Göringin Skoda, fabrikaları Romanya şubesi olan Sarex şirketine idare meclisi Azası intihab edil- mesi için Termi makamatın muvafakatini istihsale davet edilmişlerdir. Ingilterenin Ankara büyük elçisi Alman ajansının Sofya gö- rüşmeleri hakkında verdiği haber Bolya 6 (A.A) — DNB. ajansı bildiriyor: Bulgar payitahtı siyasi mahafilinde, Hugho Knayehbull Hugessenin Sofyadaki vazifesi hakkında muhtelif tefsirlerde butun: tadır. Bu tefsirlerden birine gör, gessen, selihiyettar Bulgar mahafilile, ye- Di tesis edilen İngiliz ticaret şirketine mü- tenllik iktimdi meseleleri görüşmek niyo- tindedir. Bu şirket büyük müşkülâtla kar- gilaştıfından, sir Hugessen şirkete zemin bazırlayacaktır, Bulgarların noktei nazarı- ma yöre, İngilizler tarafından yapılacak tekliflerde, Bulgaristanın, tadil isteklerinin hesaba katılması Jâzımgelmektedir. Cumartesi günü İngiliz elçiliğinde yapı- lan kabul resminde, sir Hugessen, daha gi- malde harekât icra etmesi melhuz İngiliz Orduları için, Bulgar arazisinden İngiliz #skeri ve malzemesi geçirilmesini istediği söylenmektedir. İngiliz gemilerinin, Yunanistanın şark #ahili boyunca yaptıkları harekât bakkın- da Selânikten gelen haberler, büyük bir alâka uyandırmıştar. Kemik hastalıkları “Frankfurtta yeni bir müca- dele şekli bulundu Berlin 6 (A.A-) — Frankfurtta kemik hastalığı ile mücadele için yeni bir usul bulunduğu bildirilmektedir. Kemik has- talığına müptelâ olan çocuklara verile- cek söt her gün Ultra - Violet şualara gösterilmektedir. Doktorlar bu sütü içen hasta çocukların birkaç hafta zarfında iyi olduklarını ve hastalığın mündefi ol- duğunu müşahede etmişlerdir. Ultra - Violet şunları gösterilen süt, rem ve İezzetini muhafaza etmek* Avam Kamarasında Muhaliflerin hükümete soracakları sualler Londra 7 — Ayam kamarasında umumi vaziye vaziyet hakkında bugün müza» kereye başlanıyor. Bu müzakere büyük bir alâka ile beklenmektedir. Muhalif lerin hükümete başlıca şu iki suali soracakları tahmin ediliyor: 1 — Norveçe ne den dokuz gün sonra asker ihraç edilmiştir? 2 — Kategat boğazının geçilmez bir hale getirildiği bildirilmişken Almanlar Norveçe nasıl asker göndermekte devam etmişlerdir? B. Roosevelt Vaşingtona döndü Vaşington 7 — Hyde Park'da istirahat etmekte olan cümhurreisi B. Roo- sevelt Avrupa vaziyeti dolayısile Vaşingtona dönmüştür, Kategatta bir Alman vapuru battı Stokholm 7 — Kategat boğazında Vinga civarında bir Alman vapuru mâyna çarparak batımıştır. 3ö kişiden ibaret mürettebatı İsveçte karaya çık- Mısırda emniyet tedbirleri Kahire 7 — Dün imza edilen bir emirname ile hükümete yeni salâhiyetler verilmiştir. Hükümet lüzum gördüğü her evde araştırma yapabilecektir. Süveyş kanalında mühim tedbirler alınmıştır, Kanal, torpil tehlikesine karşı mütema- mıştır. diyen taranıyor. Bundan sonra hususi müsaade olmadıkça hiç kimse Mısıra giremiyecektir. Bükreşte hava tehlikesine karşı tedbirler Bükreş 7 — Bükreşte halkı hava tehlikesinden korunmaya alıştırmak üze“ Te bugün büyük talimler yapılacaktır. Müttefikler Narvike çok yaklaştılar İsveç gazeteleri Fransız kıtalarının mükem- meliyetinden hayranlıkla bahsediyorlar Londra 6 (A.A.) — Reuterin aldığı son haberlere göre, müttefik kuvvetle» ri, Narvike derece derece yaklaşmakta- dır. Hava şeraiti çok gayri müssitür. Narvik mntakasnda şiddetli kar fıtına- m büküm sürmektedir. Narvikteki Al man kuvvetlerinin miktarının aşağı yu- karı dört bin olduğu tahmin edilmekte- dir, Londra askeri mahfilleri, bu mınta- kada süratli harekâta intizar olunmama- m fakat bir siper harbinin beklenmesi icap ettiğini kaydeylemektedir. Stokholm 6 (A.A.) — Esin bir men- badan haber verildiğine göre, yi bir Alman hava filosu Norveçin mıntakası üzerinden uçarak Narvik e kametine gitmiştir. İsveç güzete muba- birlerinin U bildirdiğine Almanlar Narvik mıntakasına ani bir taarruzda bulunmak tasavvurundadırlar. Muhabirlerin kanaatine güre, yedinci Norveç fırkası henüz harbe iştirak etmiş olmadığı ve Narvikte mühim müttefik kuvvetleri bulunduğu için vaziyet böyle bir harekete müsait değildir. Kirknesi bombardıman Londra 6 — Alman tayyareleri Nor- veç - Finlândiya hududundaki Kirknes kasabasını. bombardıman (etmişlerdir. Fin harbinde Sovyet tayyareleri yanlış- lıkla burasını bombardıman etmişlerdi. Alınan haberlere göre Almanlar, kral Hakonun Kirkneste bulunduğunu zanne- derek bu kasabaya bombalar atmışlar. dır. * Londra 6 — Norveç Hariciye ve Har- Bir İngiliz torpido muhribi battı Fransız Bairiye Nezareti de başka bir muhribin battığını bildiriyor Londra 6 (A.A.) — Amiralık ma kamı, Namsostaki kıtaların geri çekilme hareketlerini müteakip Afridi muhribi- nin battığını teesürle bildirmektedir. (Afridi 1800 ton hacminde idi. Mü- rettebatı 200 kişi idi) Paris 6 (A.A) — Bahriye Nezareti man tayyaresi, efrad nakleden bir gemi kafilesine taarruz etmiştir. Bu müttefik gemi kafilesine dahil gemilerden hiçbi- risine isabet vaki olmamış, fakat refakat gemilerinden Bison torpida mühribi bat- mıştır. Tayfanın büyük Bir kısmı kurta» nlmıştır. Boğulanların ailelerine haber verilmiştir, Bir Polonya muhribi battı Londra 6 (A.A.) — Resmen haber verildiğine göre, Polonyanın Grom tor- pido muhribi bir bomba isabetile bat- biye Nazırları bugün (İngiliz hükümet erkânile görüşmüşlerdir. Bunların seya- hatleri gizli tutulmuş, ancak Norveçte karaya çıktıklarından birkaç sast sonra ifşa edilmiştir. İki Norveç Nazırı bir İngiliz harp ge- misile İngiltereye gelmiştir. Alman tebliği Alman hududu 6 (A.A.) — (Havas) $ Yüksek Alman kumanda heyetinin teb- liği: Narvik mıntakasnda dün mühim muharebeler olmamıştır. Düşman şimal- den topçu takviye kuvvetleri getirmek- tedir. Alman hava kuvvetleri bir harp gemisine bir bomba isabet ettirmeğe ve bir askeri kampa taarruz ederek bir cep- hane deposunu infilâk ettirmeğe muvaf- fak olmuşlardır. Alman kıtaları Grong'dan şimale doğ- ru ilerlemektedirler. Norveçin cenup ve merkez kısımlarında temizleme hareket- leri umumiyetle bitirilmiştir. Hegra ka- lesi Alman himaye kıtalarını teslim ol- muştur, Bu kıtalar şimdi Rorosun şar- kında İsveç hududu ında bulun- maktadır. Norveçin şimalinde (o Norveç karasularında demirli bulunan iki İngi- Ez deniz tayyaresi hasara uğratılmıştır. Bir mayne çarpatak hasara uğrayan bir İngiliz tahtelbahiri 5 mayısta Katte- gatta iki Alman tayyaresi . tarafından zaptedilerek bir Alman limanına götü- rülmüştür. Tahtelbahirin kumandanı ile bir küçük zabit esir edilmiştir. Terschelling civarında iki İngiliz tay- yaresi düşürülmüştür. Carp cephesinde kayde değer bir şey yoktur. B. Roosevelt'in bir mektubu Sivil halkın bombardıman edilmesini takbih ediyor Vaşington 6 — Anierika Cümhur- relsi B. Roosevelt Amerika Kızılhaçi- na bir mektup göndererek sivil hak kın bombardıman edilmesinden bü yük infial ile bahsetmiştir. Cümhur- reisi: «Harbe iştirak etmiyenlerin bombardıman edilmesi insanın vicda» nını isyan ettirecek hadisedir». de mektedir, İngiltere - Sovyetler Sovyetlerin cevabı Londrada tedkik ediliyor Londra 6 (A.A) — Revterin diple- matik muharririnin bildirdiğine göre; bit Sovyet - İngiliz ticaret munhedesinin ak» di hakkındaki Sovyet cevabı, hâlan muh- telif İngiliz Nezaretleri tarafından tetkik olunmaktadır. Sovyet tekliflerinin İngi- liz hükümeti tarafından reddedildiği hakkındaki haberler, asılsızdır. Hükü- imes, bu mesele hakkında henüz hiçbir karı v