7 Mayıs 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

7 Mayıs 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Örnek bir resmi daire... Hususi bir işim düştü; Firuzağa'ya gittim. Eciş bücüş sokaklardan geç- tikten, yamrı yumru kaldırunlarda ayağımı acıttıktan sonra, hayrette kaldım. « — Tuhaf şey!... -diye düşündüm. Bu karakolun harici manzarası böyle miydi? Son nüfus tahriri günü ben de €v ev dolaşıp liste dolduranlar ara Sındaydım... Buraya gelmiş, kğıdlari bırakmıştım. Küf kokan binanın için- de genzimi tıkamak değilse hile ihti- yatla nefes almağa mecbur kalmıştım. Osmanlı devrinin bakıyyetüssüyufu karakollardan, — ve umumiyetle Tes mi dairelerden — biriydi burası. Fakat şimdi öyle değil... Ne hale gel Mmiş?..., Hakikaten de binaya girer girmez, herşey yüze gülüyor, Düşünün: Antre- de bir süs nebatı bile var... İş sahiple- rinin oturmasına mahsus boyalı tah- ta bir kanape... Karşısında soba du- rüyor... Methalin harareti, diğer oda- lara da yayılıyor... Mimari ona göre tertiplenmiş: Ayrıca nöbet bekletmeğe lüzum kalmadan, odadaki memurlar, antreyi göz önünde bulundurabiliyor- ar... Duvarda bir ecza dolabı. Kapı Yanında — her ihtimale karşı — bir sedye... — Karakolların hepsinde bunlar- ir tane var mıdır? - diye sordum. İngilizler hangi anbara atılmış; huranın me- murları bulup hale yola koymuşlar; böyle hizmete âmade tutmuşlar... Tarifte henüz methal sahanlığı. dan bir adım içeri gitmiş değilim... Fakat mherak ettim; intizum alâka. Mi uyandırdı: Dosya dolaplarının Şekline, memurlarm koğuşuna, âmirin da Yatak odasına, elbise askılarma, kü- | Sük, fakat şirin kıraat odasına, bu Sdaduki eşyanın mantıki eşkâline, yemekhaneye, hamama, abdesthane- Ye, hülâsa, bütün teferruata birer bi- Ter baktım, Perdelere, lambalara, ka- Pı tokmaklarına... X taklardaki som- Yalara, memurların ismini havi eti- ketlere... Dikkatimi şu celbetti; Hani kopar, bozulur, yıkılır, gider. Burada İse, hamamın — hergün kullanılma- sma rağmen — temiz olduğu, gaz ocağının — üstünde iki öğün yemek Pişmesine ruğmen yağ lekeleri içinde olmadığı takdir edilecek şeydi, | — Parası nereden bulunmuş da bütün bu yenilikler tatbik edilmiş? Meğer Nuhünebi zamanından kak Ma eski beylik binanın fazla taşları yıkıcıya satılmak, üzerinede pek eüzi bir miklar para ilâve edilmek su- Yetile, deylete bu modern bina kazan- dırılmış. o (Tekrarlıyorum: Kazandır. Maktan mühimmi, buranın böyle te MİZ ve muntazam tutulması.) Çalıştığı, yaşadığı muhitle alâka. $ını resmi münasebetin Yevkine çıka» WP da canla, başla, samimiyetle ısla- € yapmağı düşünen bir âmir, bir Memur, işte kendi sahasında böyle değişikliğe sebebiyet verebiliyor. An- lattığım bu değişiklik, bir tek ferdin 'mmetile olmuş. Bunu tahkik ettim. Fakat mütevazı bir zat olan teşebbüs Sahibi, isminden gazetede bahsedilme- Mesi için buna ricada bulundu. Ben- 86. bu örneği başka yerlere de teşmil Vay adile gördüğüm manzarayı an- tmaktan kendimi alamadım a İlkbahar büpbüllerile Zin Amça kayınvalde de manından kalıp bilmem | moğemizm namına bir çok | Şeyler yapılır; fakat yüzüstü bırakılır, beraber | başladı bay | ŞEHİR HABERLERİ AKŞAM "1 Mayıs 1940 ” - di | Salgın halinde iki çocuk hastalığı Doktor Ali Şükrü bu hastalıkların mahiyeti hakkında izahat veriyor Bon günlerde şehrimizde ilkmektep çocuk- | Bu hastalık, Jarı arasında kızl veyâhud kızamığü ben- zer bir hastalık müstevli bir şekli almış- tır, Üç, dört gün devam eden ve ökseriye hnraretsiz başlıyan bu hastalık hakkında okuyucularımız: tenvir etmek makaadile bir muharririmiz maruf çocuk hastalıkları mütehasası Dr. Ali Şükrü Şavi'nın mü- talâasına müracaat etmiştir. Dr. Ali Şük- rü diyor ki: «Bugünlerde kızıl ile kızamık arasında Seyreden, bilhassa beş aylık çocuklarla 14 yaşındaki çocuklar arasında çok görü- len hastalık vardır. Maamafih ben, 16, 17 yapaşa. çocuklar (Oarasında da gördüm. Düğün evindeki facia Mesuller öldüğünden adli tahkikat durdurulacak Kartalın Samandere nahiyesinin Kuma | küyünde altı kişinin ölümü, on iki ağır, dört hafif olmak Üzere on altı kişinin de yaralanmasile neticelenen bomba faclası hakkındaki hazırlık tahkikatı Dün de yazdığımız gibi bu hadisede ilk ortaya atılan kasdi hareket tanamamış ve metrük bi yüzünden vukua gelew kanlı facia, köy halkını derin bir mabeme düşürmüşlü jandarma kumandanlığı tar se hakkında tanzim olunan tah- xı dün Kartal 7 umisine verilmiştir. Bomba İle oynamak suretile a sebebiyet vermiş bulunan çocuk- ölenler arasında bulunduğu cihetle tablatile haklarındaki kanuni takibat dur- durulacaktır. Haydarpaşa Nümune hastanesinde teda- vi altına alınmış bulunan yaralıların sıh- hi vaziyetleri iyileşmektedir. Romanya ile petrol mukave- lesi yenileştirilecek Bundan evvel Romanya İle yapılan mu- kavele mucibince Romanya bize petrol göndermekte idi Bu muka müddeti ya, san parti trolü de memleketimize göndermiştir. Yeni muka- vele imzalanıncaya kadar, Komunya, 'Tür- kiyeye petrol satışını bekleteeeklir. Ro- manyaya giden ticâret heyetimiz, bu me- izle üzerindeki müzakerelere başlıyasaktır. Vapurcular anlaştılar Uzun zamandanberi deniz nakliyatının bir. eiden Idaresi etrafında yapılan müza- kereler müsbet neticeye varmıştır. Vapur- cnlar, esas itibarile Türkiye limanları ara- sında yapılacak deniz hakliyatının bir el- den idare edilmesini kabul etmişlerdir. Bu sayede, bazı limanlarda bamule almak bahanexile muaftal vaziyette günleree bek? leyen vapurların, diğer hatlara sevkedi)- mesi mümkün olacaktır. Vapurcular, Ve- Kâletten takib edilecek hattı hareket hak- kında talimat almak makmdile dün akşam Ankaraya bir heyet göndermişlerdir. He- yet, armatörler birliği relsi B. Rıza Sadık oğlu, âzadan Mustafa Umman, Ali Soh- torik, Muzaffer Pehlivan, Hüseyin 'Tavil- den ibarettir, Sultanahmed parkı yeniden tanzim edilecek Sultanahmed ve Ayasofya meydania. rından başkı o Sultanahmed — parkının da yeniden tanzimine karar veriimiş- tir. Bu hususta B. Prost bir tanzim projesi hazırlıyacaktır. Ayı nda mütehassıs. Yıldız sara- suretle kullanılması muvafık olacağı sorulmuştur; vereceği rapordan sonra saray ile civarı tanzim semeri o... .. Hüsnüniyetle, zekâ, gusto, eri ve gayretle, pek çok köhne dairelerimiz. de aynen bu istihale olamaz mı?.. Olur... Zira, işleri insanlar yapmakta. dır, (V& - Nü) « «Bu' yaz beni ille bir yere götü. ! rün!» diye tutturdu... bitmiştir. | i çeşidde tezahür eder. Bi- rincisine biz dördüncü hastalık diyoruz. Bü hastalıkta çocuğun yanaklarında kip- kırmızı İzler görülür, Vücudünün her ta- rafında da toplu iğne başı kadar hattâ bazan daha büyük taneler de olur, Hafif ateşle e Bazı kere 39 dereceyi bulur. Has- gün seyretmektedir. Lekeler ev- veli yünde, göğüste, sonra ayaklarda bil- hassa iç kısmında, oynak yerlefinde gö- rülmeğe başlar. Bunu mütenkib de ataş düşer. Biz, bu hastalığa (Dukesfiintow) diyoruz. Bu hastalığın hiç bir tehlikesi ve #htiâtı yoktur. Ancak saridir. Lekeler dö- külürken et, ekmek verilmez, süt, yoğurt, hoşaf verilir, müddeti bir haftadır. Sira- Karilerimizin mektupları Kadıköy kaymakamin- dan bir mecranın ıslahi rica olunuyor vizlik Sefa zokağın- ayan gibi akmakta n bu mülevves n içerisinde- 1 etmekte ve barlada. dolaşarak oy- mecburi bir hizmet rlabrken bu işin pılmasını sabiremlileig, de ilâve ederi 1köy: Sefa sokak No, 24 it Şarman e Kömür satışları 15 Mayıstan itibaren yalnız Etibank teşkilâtı tarafından yapılacak Kömür satışlarının Etibank tarafından kurulan teşkilât tarafından yapılması et- rafındaki hazırlıklar bitirilmiştir. 15 ma- yurd dahilinde bütün kö- mür satışları bu teşkilât vastasile yapıla- n sonra kömür satıp arm Zonguldaktaki teşkilât merkezine yapılması icab etmek» tedir, Bübank ie Türkiye armatörler bir- Yeni Sabah refikimiz i Sabah X iz dün üç yaşına basruştar. Arkada tebrik ile uzun se- eler neşir hizmetinde devamını temenni eriz 70 gün hapis yatacak Darphaânede çalıştığı sırada bozük ola- rak basılan paralardan #1 lira 70 kuruş çalmaktan mazmun Rizanın * muhakemesi Sultanahmed birinci sulh mahkemesinde bitirilmiş ve suç sabit olduğundan Rızasıtı yetmiş gün hapsine karar verilmiştir. m müdürü B. İbra» him Kemal Baybora, dün, yanında müdür- lüğe mensup mühendisler olduğu halde motörle havuzlara giderek bedkikatta bu- Tunmuş, saat 14 da geri dönmüştür, Bu tedkiklerin havuzların ıslahı ile yeniden kurulacak büyük tersane ile alâkadar ol- duğu anlaşılmaktadır. # İngiltereye tahsle gönderilecek 34 talebenin döviz müsaadeleri Denlayolları umum müdürlüğüne bildirilmiştir. Talebe- ler yakında İngiltereye hareket edecekler- dir. Bay Amcaya göre yet devresi 15 - 20 gün kadardır. Hastali- #ın sonunda Yücuddaki kızıllar kepek ha- linde dökülür kızıla benzer. Bu hastalıkta bilhassa ağzı Lemiz tutmak Jâzımdır. İkinci hastalık da (Skzentemasubtun)dur, Biz, buna altıncı hastalık diyoruz. Bu has- falık yine yüzde kırmızı lekelerle başlar; tane, tane kırmızı lekeler görülür, Bu has- talık 37,8 ateşle başlar, lekeler döküldük- ten sonra ateş düşer, üç gün içinde bir şey kalmaz, hasta üç günde ayağa kalkar, bu, diğerinden dalin hafiflir. Aynı perhize riayet etmek lâzımdır. Karantina müddeti sekiz gündür. Bu hastalık da kızumığa benzer ki kızamıkçık deniyor.» Taklit aspirin çıkaranlar yakalandılar Suçlular dün akşam edliyeye teslim edildiler Bir seneye yakın zamandanberi Bayef aspirinlerinin yüz binlerce taklidi yapıla» | rak piyasaya sürüldüğü zamtaca haber alınmış ve bu işi yapanların takibine gi- rişiimiştir. Yapılan takibat ve tedkikat sonunda bu İşi yapan şahıslar tamamen tayin edilmiş ve dün Ebussuud caddesinde David Dizenin mı ıda Ani bir araş- tırma yapılmıştır. Bu araştırma sonunda sahte aspirin etiket ve mümasillerini baa- a mahsus klişe ve kalıplar ele geçiril- miş, bu meyanda ambali sinin de kutu- cu David tarafından derühde edildiği an- laşıldığından bu dükkânda da lâzım ge- len arama yapılarak ambalâjlar meydana çıkartmıştır. Bunların ikisi de suçlarını itiraf etmişler ve aspirinlerin Vanyak isminde biri tara- fından yapıldığını da söylemişlerdir. Bu- nun üzerine «Vanyak.da ya maş, © da suçunu itiraf etmiştir. Tahkikat biraz daha derinleştirilinee bu sahtekârlığa aid çinkograf işlerin de Mi- kırdıç adında biri farafından yapıldığı görülmüş bu da yakalanmıştır. Emniyet müdürlüğü Ikinci şubesi, dün akşam geç vakit suçluları adliyeye testim eylemiştir. KÜÇÜK HABERLER: X Ayda bir defa demir stoku beyanna- mesi vermekle mükellef vatandaşlar, dün akşama kadar ellerindeki demir stokları- nin son yasiyetlerin! bildirir beyanname- leri mıntaka ticaret müdürlüğüne vermiş- lerdir, k Toprak mahsulleri ofisi tarafından afyon satın alınmasına dün başlanmıştır. Afyonlar, peşin para ile satın alınmaktadır, # İstanbulun muhtelif semtlerinde bir çok hirsizliklar yapranktan maznun Topal Hasan adında biri dün adliyeye verilmiş ve Sultanahmed birinci sulh ceza mahke- mesinde yapılan sorgu neticesinde tevkif edilmiştir. # Emniyet müdürlüğü kaçakçılık bürosu memurları Edirnekapıda çete İbrahim is- | minde birile karısı Rabianın evinde dok- san granı, Küçükmustalapaşada Lâz Mus- tafada on iki paket, Kadıköyde İbrahimağa mahallesinde Topal Mustafanın evinde de on gram heroin bularak müsadere etmiş- ler ve suçluları adliyeye vermişlerdir. Ford müessesesinden kiralanan İki antrepo, | mayısta açılacaktı. Tamirat İk- mal edilemediğinden depoların açılışı, bir kaç gün tehir edilmiştir. * Sosyete şilebiri deyletçe satın alın- ması muamelesine başlanmıştır. Kanuni formaliteler dahilinde yapılan devri tes- lim munmelesinin hayli ilerlediği bildirii- mektedir. Bu muameleler, mayu içinde ikmal edilecek ve sosyete şilep i haziran- dan itibaren devlete intikal etmiş olacak- tr. Ticaret Vekâletine bağlı umumi ma- gazalar müdürlüğü Balıkpazarında bir umumi mağaza inşa ettireceklir. A Belediye imar müdürlüğü Çatalcanın imar plânını hazırlamıştır. Plân Vekâletçe tasdik edildikten sonru Çatalcanın İmarı- na başlanacaktır. . Çaresiz bir yere götüreceğim, anıma neroyç, ben de bilmiyorum... Kısa biposva bir. cevap Molla Şirat çürük tahtaya basmış! «Molla Sıratu gene bize hücum et- miş. Hem de «Akşam» gazetesinin en şerefli ve en kuvvetli tarafına; yani milli mücadeledeki neşriyat hayatı a... Fakat çürük tahtaya basmış. Yakın tarihimizdeki bütün haki katleri herkesten daha iyi bilen Mili Şef İsmet İnönü, aşağıki telgrafı gön- dermek suretile gazetemiz haklanda bu yüksek teveccühlerini izhar etmiş- lerdi: «Akşam gazetesi milletin matem günlerinde çıktı. İlk günden itiba ren temiz ve İleri fikirler için müca- deleye atıldı. Milletin hayatının bir sahifesi ve inkılâpların daima dikkatli gözcüsü olmak ve kendi hayatını intizam ve kudretle idare edebilmek Akşam'ın mazhariyetidir.» «Molla Sırat» ın da işine gelmiyen her halde «ileri fikirler için müca- dele» etmemiz, cinkılâpların daima dikkatli gözcüsür halinde bulunma. mızdır. —ğşnania senın İ Mahkemelerde İ Otel hırsızı bir sene hapis yatacak Suriye tebaasından Hüseyin adında bizi göçen şubatın 28 inet günü İstanbula ge- lerek Tepebaşında Bristol oteline misafir olmuş ve geceleyin ayni" otelin 39 numa- ral: odasında misafir Mahmud Tarhan adında biri odasından çıktığı sırada Hü- seyin yavaşça odaya girip Mahmud Tar- hanın, karyola demirinde asılı ceketinin cebinden 752 lirasinı çalmıştır. Hüseyin ertesi sabah erkenden olelden çıkarak bir sarraf dükkânına gitmiş ve çaldığı paraların bir kismile 10 tane Re- sadiye altını ve bir kuyumcu dükkânmdan da bir altın yüzük salın aldıktan sonra Sirkeciye gelip bir otele misafir olmuştur. Bir gün sonra Hüseyin Galatada kündu- raci Halilin dükkâna gimiş ve ayağın- daki iskarpinlerin ökçelerini söktürüp, çal» dığı para ile salın aldığı altınları ayakka» bısının ökçesinin | içine saklamağa, çalışır. adiiyeye verilmişler ve dün asliye sekizinci ceza mahkemesinde muhakemeleri yapıl- mıştır. Maznun Hüseyin mahkemede türke çe bilmediğini söylediği için bir tercüman vasıtasile arapça sorgusu yapılmıştar. Suç kendisine anlalıınca Hüseyin bunu kai- yen inkâr etiniş, beraberinde getirdiği pax rayı yankesiciye kaptırmamak için ayak- kabısmın ökçesine gizlemek istediğini söy- lemiştir. Diğer mazmun Halli de Hüseyinin kendi- sine aynı şeyleri anlattığını ve parayı sak- lnmasının sebebin! hakikaten çaldırmak korkusundan ibaret zannettiği için ayak kaplarının ökçesine koyduğunu söylemiştir. Dinlenen şahldler, Hüseyinin yakalandığı zaman suçunu tamamile itiraf ettiğini ve Mahmudun odasından paraları nasil çal- dığını anlattığını söylemişlerdir. Mevcud delil ve ifadelerle Hüseyinin su- çu sabit olduğundan kendisinin bir sene müddetle o hapse konulmasına, o kadar müddetle emniyeti umumiye nezareti al- tında bulundurulmasına, 22 lira muhake- me masraf: ve iki lira da tercüman ücreti ödemesine karar verilmiştir. Diğer maz- nun Halli, bu suçta bir kasd ve alâkası gö- rülemediğinden beraet etmiştir Bir katilin idamı istendi Angeles adında kırk beş Yaşlarında Dir adam Beyoğlunda Tarlabaşı civarında otu- ran on sekiz yaşlarında Eeyoniya adında bir kizla evlenmeğe kalkışmış, Kiz bu tek- ri reddedince Angelos sokak ortasında bıçakla Evyoniyayı öldürmüştü. Angelosun muhakemesi birinci ağır coza mahkemesinde apılmıştır. Bu celsede müddetumumi o iddianamesini okuyarak Angelosun, Evyoniyayi taammüden öldür- düğü sabit olduğundan Türk ceza kamu- nunun 450 'aci maddesine tevfikan idam ceasna çarptırılmasını istemiştir. Maz- nunun müdafaasını yapması için müha- keme talik edilmiştir. em a