1 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1940 | Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Hind valisi, Gandi il Fransa ordusu neden mağlüb olmuş ? General de Gaulle: “ Başkumandanlığın 914 metodlarile hareket Londra 30 (A.A) — Rewter bildiri: yor: Fınsız enstitüsü müdürü profesör Saurat, Lcndrada General de Gawlle'le görüşmüştür. General, Fransız mağlâbi- yetinin sebeplerin: şu suretle izah et- miştir: «Belçika ve Fransada harbin ilk safhasında yalnız 60 bin asker ölmüş belki 300 bin asker yaralanmış ve 350 bin kişi esir verilmiştir. Bilâhare esirle- rin miktarı 600 bine çıkmıştır. Denilebilir ki, ordu harbetmemiştir. Ordunun harbetmemiş olması cesaret ve azim fikrinir. noksanlığından değil, Fran- #z baskumandenlığınn 940 yeni Alman harp tekniğini 1914 metodlarile mağlöp etmeğe uğraşmasındandır.» General de Gaulle, şu sözleri ilâve et- miştir: «Şayet İngiliz halkı, resmi ma- kamlar tarafından verilen talimata ria- yet ederse, halk arasında insanca zayiat asgari derecede olacak ve düşman tara- fından kullanılacak makineleştirilmiş ve- sair büyük bir tehlike arzetmiyecektir.? Suriyede Polonya kuvvetleri Londra 30 (A.A.) — (Reuter): Po- lonya hükümeti, Suriyedeki Polonya İi- vasının Filistindeki İngiliz kuvvetlerine iltihak ettiğini bildirmiştir. General Mit- telhamserin Bordeaux hükümeti emrine girdiği tebeyyün edince, Polonya müsel- etmesinden...,, diyor lâh kuvvetleri Başkumandani gehersl Sikorski, Suriyedeki Polonya İivasna Filistindeki İngiliz ordusuna iltihak et- mek emrini vermiştir. Dün alınar haberlere göre altı bin Po- lonya eske i tam techizatlarile birlikte, liva kumandanı general Koparisky'nin emrinde hududu geçmişlerdir.» General Sikorskin'a emri tam bir intizam içinde icra edilmiştir. Bu suretle Polonya livası silâhlarımı teslim etmek mecburiyetinin önüne geçilmiştir. General Nogues Fas Sultanile görüştü Rabat 30 (A.A.) — Havas bildiri- yor: Şimali Afrikr baş kumandanı gene- ral Nogues, Rabat'ta 24 saat kalarak Fas sultanın ziyaret etmiş oradaki mesai arkadaşlarile ve Fas mutebaranı ile gö- rüşmüştür. Cibutideki Fransız ku- mandanının bir telgrafı Nairobi 30 (A.A) — Cibut'deki Fransız kuvvetleri kumandanı general | Legentilhomme, Şarki Afrika İngiliz İ kumandanı general Dichinson'un selâm telgrafına şu cevabı vermiştir: | Bir gün-Adis - Ababa'da buluşacağı mızı ümid ederim. Hepimize iyi şanslar, Fransız hükümeti Bordeaux'dan Clermoni Ferrand'a naklediyor Nazırlar ve Parlâmento âzaları Bordeaux'dan uzun bir kervan halinde çıktılar Berne 30 (A.A) —D.N. B. ajansı bildiriyor: Reisicümhur Lebrun ile hü- kümet erkânmın Bordesux'yu terkettik- leri ve Clermont - Ferrand şehrine çit“ meleri ihtimali olduğu haber alınmıştır. Bordenux 20 (A-A.) — Havas bildi- riyor: Muvakkaten erkezi Fransada yerleşmekte olan hükümetin Bordemux dan ayrılışı hakkında Petite Gironde aşağıdaki tafsilât. vermektedir: «Hükümet merkezinin bilâhare Paris'e nakli mevzuu Wiesbaden mütareke ko- misyonunda esâsen o mukaddemat kabi- nden tedkik edilmiştir. Hükümet teşki- itim Bordenux'yu terki ve muhtelif servislerin taksimi Nazırlar heyetinin mü- zakereleri neticesinde kararlaştırılmıştır. © Devlet reisi Bodeaux'yu cuma akşamı terketmiştir. Cumartesi sabahı ayni şera- it altında, Bordesux'daki iş birliğine de- vam eden Nazırlar ve parlâmento öza- ları uzun bir kervan halinde Pont Pierre'den kareket ederek Libourme ve Motfort sur Vİsle istikametine teveccül etmişlerdir. Mili kalkınmanın . rehinesi ve Fransahın yaşamasının lüzumlu şartı olan bu işgal günü arifesinde Bordeaux halkı bü hareketi seyrediyordu. Hükü- metin, merkezi Fransada ne kadar e Italyan tebliği Bingazi cephesinde sağhim harp faaliyeti oldu İtalyada Bir mahal 30 (AA) — cephesinde dikkate şayan anliyetlr ok muştur. Bazı mahaller işgal ve düşme Bin motörlü kıtaatının hücumları tard- edilmiştir. Hava muharebeleri esnasında düşmanın dört tayyaresi düşürülmüştür. Bu teyyarelerin mürettebatı esir edilmiş- tir. İki tayyaremiz hareket üslerine dön- memiştir. Tobruk üzerine yapılan bir hava akı- Bı bizim için pek az hasaratı mucip ol- muş ve süratle müdahalelerde bulunan avcı tayyarelerimiz, iki düşman tayyaresi düşürmüştür. Üçüncü bir düşman tayya- resinin daha düşmüş olması muhtemel- dir. Musavva üzerine yapılan diğer bir hasara sebebiyet re dafi topları bir düşman tayyaresi düşürmüştür. Amerika Hariciye Nazırları toplanıyor Nevyork 30 — Amerika Hariciye Nazırlarının konferansı 17 temmuzda toplanacaktır. cağı belli değildir. Fakat Wiesbaden mü- tarele komisyonunda, general Hunt- #iger Paris'e avdet meselesini ayni za- manda da işgal altnda bulunmıyacak şehirlerin Almanlar tarafından tahliyesi- ni bahis mevzuu etmiştir. Hükümet Alman muhafazasi altında kalmak istemedi İ Bordeaux 30 (A.A.) — Havas bil- | diriyor: Jour Echo de Paris'nin bildirdi- ğine nazaran Alman kuvvetlerinin muw- bafazası altında kalmak istemiyen bü- kümet Bordenuz'yu terketmektedir. İşgal mıntıkasma dahil Bordeaux artık Fransa- nın muvakkat hükümet merkezi değil- dir. Mareşal Pötain bu şehri terkederek merkezi Fransaya gitmek kararını ver- miştir. Fakat bundan böyle devlet mer- kezi bir şehrin imtiyazı olmıyacaktır. Bir şehirde Nazırlar, diğer iki şehirde de parlâmento bulunacaktır. Parlâmen- tonun faaliyetinin tahdit edilmesi, mem- İeketin manevi kalkınması ve işe koyul- ması vE vatana asil ve mağrur yeni bir ruh yaratılması için lâzım gelen himmet ve serbestinin vatanın mukadderatına riyaset eden büyük Fransıza bırakılması aklseliminin gösterileceği muhtemeldir. Alman tebliği B. Hitler dün yukarı Alsası ziyaret etti Führerer'in umumi kariögüln 30 (A A.) — Bugün Führer umumi karargâhi- ni terkederek Molhouse ve yukarı Alsas'ı . gitmiştir. B” münasebetle yeni Alman silâhla- rile süratle müharebe harici edilen Magi- not hattinın kuvvetli zırhlı mevzilerin- den bi: çoğunu gezmiştir. Führerin umumi karargâhı 30 (A.A.) — Ordu başkumandanlığı tebliği: Fran- sada ve denizde kayda değer bir hâdise olmamıştır. 30 haziran gecesi, bombar- dıman tayyarelerimiz, İngilterede ve İs- koçyada limanlara ve mühimmat fabri- kalarına hücum etmişlerdir. Birçok yer- lerde infilâklar ve yangınlar müşahede edilmiştir. Bilhassa Cardiff ve Bristol da muhtelif petrol depoları ateşlenmiş- tir, Lincoln, Nottlişham ve York hava meydanlarına hava hücüniları yapılmış- tar. Gece İngiliz tayyareleri Almanyanın simal ve garp mıntakalarında muhtelif gayri askeri hedeflere hücum etmişler. dir. Maddi kasar azdır. İngiliz tayyare» leri garpte bir şehirde yangın söndür- mekle meşgul itfaiyeyi mitralyöz ateşine İ tutmuşlardır. Tayyare dafi bataryaları dört düşman tayyaresi düşürmüşlerdi | Bir tayyaremiz üsüne resi Almanya - Sovyet Rusya Figaro gazetesi, bu iki devletin vaziyetini nasıl izah ediyor? Bordeaux 30 (A.A) — Figaro gazetesi Av- Bupa muvazenesinden bahsederek diyor ki: «Kıta Avrupasının bugünkü vaziyetinde biribirine karşı xoyabilecek yegâne iki as- keri kuvvet Rusya ve Almanyadır. Bunlar da dost ve müttefik bulunuyorlar. Fakat bunlardan her biri büyüdükçe bu dostluk zayıflar. Almanya ile yaptığımız harbi Sta- Hin öyle düşündü ki eğer Almanya yapma» saydı kendisi yapmağa mecbur olacaktı. İşte İngiliz - Fransız - Rus müzakereleri. nin akim kalması bundan ileri geldi. Rus- yanın menfaati Almanyayı.ablokanın al- tında çöktürmemekti. Rusyanm siyaseti Avrupayı ymm bir muhasara harbinin yaya büyük bir ihtiyatis Yardım etti. de. Çiler kü Sovyetler Almanyanın Muzaffer olma- sını değil harbi idame ettirmesini istiyor- Jardı. İşte bunun içindir ki Almanyanın fütuhatından her birine Sovyetlerin az külfetle başka bir yerde diğer fütuhatla mukabele ettiği görüldü. Almanların garp- ta belki de tahmin e fazla meş- gul bulundukları bir arada Rusyanın co- nupta bir takım serbesçe hareketlerde bu- lunduğuna şahid oluyoruz. Ş1 veya bu ne- teeyi istihtaç etmek nazik bir meseledir. Ancak söylenilebilecek bir şey Varsa o da Avrupada iki efendinin bulunamıyacağı- dır» Nafia Vekili gitti Şehrimizde bulunan Nafıa Vekili Ak Fuad Cebesoy dün akşamki eksprese An- karaya gitmiştir. Yardımcı cı Öğre etmenler Muvaffakıyet gösteremi- yenlerin vazifelerine nihayet v verilecek Maarif Vekilliği yeni ders senesi bas şında mühtelif vilâyetlerin okul ve öğretmen ihtiyacını karşılamak mak- sadile esaslı tedbirler almaktadır. Umum müfettişlerin verdiği raporlar, | orta tedrisat direktörlüğü tarafından tetkike başlanmıştır. Şimdiye kadar yapılan tetkiklerle kıdem zammı gör miye hak kazanmış öğretmenler 300 kadardır. İkirci tetkiklerde talim fiş- | leri tetkik edilecek ve bilhassa yardımı- cı öğretmenlerin muvaffakıyeti göz- den geçirilecektir, Muvaffakıyet gös- teremiyen yardımcı öğretmenlerin önümüzdeki ders senesinde vazifele- rine son verilecektir. Üniversite me- zunu olup İstanbulda yardımcı öğret- men olanlar Maarif Vekilliğine mü- racaat ederek asi öğretmen olmak arzusunu göstermişlerdir, Yardımcı öğretmen tayini bu yıl da yapılacaktır. Mütareke komisyonunun ilk içtima Celseyi Alman generali açtı komisyonda kırka yakın aza var Wiesbaden 30 (A.A.) — (D.N.B) bildiriyor: Bugün Massauerhoff ote- Hnde bütün Alman ve Franrız murah- haslarının iştirakile mütareke komis- yonunun birinci içtima aktedilmiştir. General von Stuelpnagel'in riyaset gelmiştir. Az sonra Alman heyetini müteakip general Huntziger'in riya- setindeki” Fransız heyeti “gelmiştir. Komisyonda kırka yakın âza vardır. Celseyi açan general von Stuelpna- gel aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: «Mütareke komisyonunun vazifesi, mütareke muahedesinde tesbit edilen şartların tatbikini aynı zamanda tat- bik edilecek ahkâmın İtalyan müta- reke muahedesindeki hükümlere de | uygun düşmesine Mina etmektir. Kadifekale tamir ediliyor İzmir 30 (AA) — Kadifekalenin tarihi kıymeti haiz burçlarının tamiri için 3 bin Ura sarfedilecektir. Buna ald tahsisat da gelmiştir. Ayrıca Belediye de bu işe 3 bin lira tahsis etmiştir. İki boğulma vakası Dün Heybeliada plüjinda 19 yaşların- da Aleko Petridis, yüzme bilmediği hal. de çek açıldığından boğalmeştur. Beşiktaş, Dikili da amele Recebin iki yaşındaki oğlu Yü- sekin ace 20 5 elan tai sülrmti da bulunan bostan kuyusuna düşerek bo ğeluuctur. etiği âlmah hayati, "tamı" siak 11. de | WEp”ii Almayan, meğiip edilemez şta, Aliusta bayırm- | üç saat görüştü | Avrupa ahvali karşısında Hindistanın vazi yeti, kanunu esasi meseleleri: tedkik edildi Simla 30 (A.A.) — Reuter ajansı bil- diriyor: Gahdi, dün Hindistan vali umu- misi ile husus! bir mülâkat yapmıştır. Mü- İâkatlan sonra neşredilen bir tebliğ, vali wmüminin Gandi'yi, deştene müzakerat- ta bulunmak üzere davet ettiğini bildir mektedir. Mülâkat üç saat devam etmiş- tir. Müzakereler hakkında hiçbir malâ- mat mevcud olmamakla beraber başlıca aşağıdaki üç nokta etrafında cereyan et- tiği tahmin edilmektedir: I — Avrupadaki vaziyetin son inki- şafatı karşısında Hindistanın vaziyeti, Mareşal Balbo Bindiği tayyarede 10 kişi vardı, dı, hepsi & öldü Roma 30 (A.A) — Stefani ajansın bildirdiğine göre, mareşal Balbonun #u- kut eden tayyaresinde on kişi mevcud bulunmakta idi. Bunların meyanında ma | reşalın yeğeni ile kayınbiraderi ve Tunus- taki İtalyan başkonsolosu vardı. Tayya- renin sukutu ile hepsi ölmüştür. Mareşal Balbo'nun tayyare- sini kim düşürdü? Kahire 30 (A.A.) — Romada neşre- dilen tebliğde her ne kadar Balbo'nun tayyaresinin Trablusgarp'te Tobruk üze- rihde cereyan eden bir düşman hava hücumüunda düşürüldüğü bildirilmişe de İngiliz hava kuvvetlerine mensup pilot- lardan hiç biri mareşal Balbo'nun tayya- resini düşürmüş olmağı benimsememek- tedirler, Bildirildiğine göre, cuma günü Tob- mune İştirak eden İngiliz hava rupu O mareşalın tayyaresine benzer büyük bir nakliye tayyaresine rfastlamamıştır. Cuma günü yanmakta olan bir tayyare görülmüşse de akibeti bilinmemektedir. Şimdiye kadar hiç bir pilot Balbonun Kine tesadüf et- İngiltere ye Alman hücümu İstihbarat müsteşarı halkı mukavemete hazırlanmağa davet etti Londra 30 (A.A.) — İstihbarat Ne- Zareti müsteşarı Harold Nicolson bu ak- şam Shrewsbury'de verdiği bir nutukta, yakında İngilterenin adaların son 9 asır zarfında karşılaştığı tehlikelerin en müt- hiş ve dessasını maruz kalmağa intizar etmeler lâzım. geldiğini ve bu tehlikeye Ancak tam mukavemetiş karşı koymak ümidi olduğunu bildirmiştir. Bu vaziyet karşısında menfi bir hattı . harekete saplananlara . işaret eden B. Nicolscn büyük harptenkeri geçen sene- lerin hrra ve zâafları için «fili nedamet» hleb etmiştir, Nicolson beyanatına şöyle devam et- miştir. Hükümeti, baş kumandanlığı, Belçika- ları, Hollandalıları, Fransızları, Ameri- kalılan tenkid ve takbih etmek beyhu- dedir. Her vatandaşın vazifesi düşmanla ve bilhassa düşmanın iki nevi propa- gandasile mücadele etmektir. Bunların olması, ikincisi de Alman zaferinden va- sut #fa mensup insanların müztarip ol- muyacağı iddiasıdır. Hakkâride basnilehli faaliyeti Hakkâri 30 (AA) — Vilâyetimiz içinde bayındırlık faaliyeti bütün hisle devam etmektedir. Açılmasına başlanılmış olan Hakkâri Van arasi Zap yolu üzörindekli uçurumlü kayalardân iki mühim kısmı bitirilmiş, merkezdeki yatıh İlkokul ile Be- Wediye biras inşaatına başlanmıştır. Zap deresi üzerinde mühim bir geçit mevkiin- deği, Dire köprüsünün inşaatına da başlan- dığı Bibi Tesl üzerindeki geçit köprüsünün. yapılması da yakında bitmek üzeredir, Vi- lâyet hümune fidahitğınn tesisi işi de iler. Jemektedir. Giresunda fiat mürakabe komisyonu toplandı Giresun 30 (A.A.) — Mi korun. ma kanununun İİ inci maddesi muci- bince teşekkül ederek faaliyete geçmiş bulunan fiat mürakabe komisyonu vali Mulhri Akmanın reisliği altında bir top- lantı daha yoparak mühim kararlar al İ maştur. Komisyon fiat kontrolüna başlamış. | ve bunlar hakkında da tedkikatını iler- letiniş bulunmaktadır? 2 — Hatp gayretlerine yardım ctnil üzere Kongre partisinin müzaheretini H zanmak ihtimalleri, 3 — Harpten sonra vaki olabileci Kanunuesasi inkişafları hakkında evt inden bir karar alınmaksızın, yukari maksadı teminen, başlıca siyasi unsu arasında teşriki mesaiyi temin eded muvakkat tedbirlerin ittihazı, Perşembe günü valli umuminin Mİ İüman pa şefi Yinnah ile yapmış € duğu mülükatın da ayni mevzu üzeri Cereyan ettiği zannolunmaktadır. Panama kanalın ağ konuyor Kanal tahtelbahirlere kar$i bu suretle müdafaa edil Panama 30 (A.A.) — Panama kanf hanın iki ucu denizalı gemilerine kaf müdafaa için ağlarla muhafaza edilece$ tir. Bu ağlar methallerde sahil boyund konularak icabında yerlerine yerleştiril4 caktir. Kanalın Pasifik methalinde bu # lar vazedilmiş bulunmaktadır. Alınan £ tedbirlerle, Znümüzdeki cuma günü Bi leşik Amerika donanmasının Hanoi'dö Panama kana mıntakasna (geleceğini dair verilen haberler arasında bir münf sebet mevcud olduğu zannedilmektedi Donanmanın Atlantik denizine geçi rek Panama berzahı sularında Gs tef edeceği de zannolunmuktadır. Kanali bütün yolları üzerine, herkesin görebil€ ceği şekilde, hava müdafaa toplar y eştirilmiştir. Birleşik Amerika ordulafi na mensup zabitan, bu tedbirlerin sad€ €n askeri antrenmanların şümellenmesiri den ibaret olduğunu söylemektedirler. Bulgaristanın Moskova se Sofya 30. (AA.) — Krali Borisin kalem şefi İv Moskova elçili Genubi ii Amerikada | AviSinde yeni emniyet tedbirleri alınıyor Beenos - Aireş 30 (A.A) — Âysl meclisi b'taraflık ve umumi emniyet k& nununu tasdik etmiştir. Bu kanun if matbuat ' “rriyet tahdid edilmekte V ecnebi cemiyetleri o üzerinde hükümeti kontrolü artırılmaktadır. Mahrukat istihlâkinin azaltılması içi tesbit edilen nizami saat gece yarısında itibaren tatbik edilecektir. İsviçreye yine bombalar düştü Bern 3€ (A.A) — D.N. B. bildif yor: İsviçre ordusu kumandan, tebliği: 30 haziran sabahı İlk saatleri Altmatt mıntakasında Sehwyz Kaf tononda Rutherturm civarına ; bomba: düşmüştür. . Derhal başlıyfi tahkikat bombaların İngiliz mami lâtından olduğunu tespit etmiştir. | Ordumuzun kuvveti | Sinop 30 (A A.) -— Sivas mebusu! mıntaka Parti müfettişi B. Hikmi tarafından Gerzede çok kalabalık Bİ halk huzurunda milli iman ve ruj birlik sayesinde vücuü bulan Cürhf Tiyet hükümeti çalışmaları ve kahri man ordumuzun kuvvet ve küdretif tebarüz ettiren bir konferans veri miştir, İzmir havalisinde yağmur V dolunun yaptığı hasar İzmir 30 (A.A) — Urladan gelen habel lere nazaran Kupalak ve Karapınar ve varını evvelki gün yağan şiddetli yağm ve doludan husule gelen hasar ve zar! büyüktür. Dolunün büyüklüğü fındık Kİ dar verdı. Beğ, bahçe Ve zeytinlikler çi harap olmuştur, Anasoh mahsulünün gö düğü zarar da çoktur, Yağmur esnasın düşen yıldırımlar bir #yek ve bir koyuf öldürmüştür. Dikilider. de bildirildiği! göre yağmurlar esnasında Dikilişe ce büyüklüğünde don düşmüş ve biçilM ekinlerle tütün mahsulü çok zarar #Ö müştür, Paraşüt ve paraşütçüler Malatya 30 (A.A.) — Halkevin! kalabalık bir halk kütlesinin karşısı paraşiit ve paraşütle inmek mevzuu öf rinde yüzbaşı Adnan Sunna tarafmdi bir konferans verilmiş ve parasüt lerils tecrübeler yapılmıştır.