18 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1940 | Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Macaristan makul bir anlaşma istiyormuş Hariciye Nazırı: “Kimseye şifa bulmıyacak yaralar açmak niyetinde değiliz, diyor Budapeşte 17 (A.A.) — Macar Hari: ! yaralar açmak niyetinde değildir. Maca» siye Nazırı Kont Caaky, paflâmentonun Hariciye encümeni huzurunda görüşmesi hakkında izahat vermiştir Yarı resmi bir tebliğe göre, kont Csaky, ex cümle şöyle dömiştir: #Cenubu şarki Avrupasında sulh ve sükünen idamesi muhakkak swrette lâzm- dır. Fakat âdil, devamlı ve semeteli bir sulh esaslarının vücude getirilmesi şar- tiyle. Macaristanın dostları, bu iki tez üzerinde ewutabıktırlar. Demek oluyor ki, iyi bir istikbalin doğmağa başladığını şimdiden (görebilecek bir yüksekliğe vannış bulunuyoruz. M. saristan, hiç kimsenin manasız bir #irette macarların sulhperver niyetlerine engel olmıyacağı ümidindedir. Fakat eğer böyle bir şey olursa, Macaristan, buna karşı koyacaktır. İyi komşuluk münase- betleri idame etmek ihtiyacında bulunan yalnız Macaristan değildir. Bazı devlet- lerin buna belki daha ziyade ihtiyacı vardır. Bu vaziyetin anlaşılmaması ime kânsızdır. Macaristan, kimseye şifa bulmıyacak ristan, makul bir anlaşma ile, anüd mu- basımlar yerine itimâdâ lâyik döğtlar kazanmak arzusundadır. Şimdiye kadar yapılan sessiz mücadele, çetin olmuştur. Bununla r, Macaristan, Macar davasının yeni safhalara doğru terakkisi- ne bu kadar çok defa yardım etmiş olan devletler Je anlaşma halinde her sahada yeni çarpışmalara karşı koymağa ba ardı.» Kont Csaky, sözlerini bitirirken, mihver devletlerine minaetarlığını bir kerre da- ha bildirmiş ve halkı, Macar-Alman müna- sebetlerini bozmağa istihdaf eden propa- gandalara ehemmiyet vermemeğe davet eylemiştir. Macar Hariciye Nazırının izaha, encümen tarafından ittifakla tasvib edilmiştir. Bükreş 17 — Reuter muhabirinin öğ- rendiğine göre Almanya büyük ekseri- yeti transilvanyada bulunan 800 bin Alman ekalliyetile alâkadar bulunmak- tadır. Bunların bir mıntakada toplanması #steniyor. Romanya bu talepten endişe içindedir. Avrupada yeni nizam Devlet'erin, münferiden kendi mevkilerini irtihap etmeğe hakları olmıyacakmış Londra 17 (AA) — Avrupanın yeniden hakkında Romanyada çıkan en mübim Alman gazetesi olan Bucarestek /Tageblatt gazetesinde neşrolunan ve Times Eazetesi tarafından nakledilen pek mani- dar bir makale ezcümle şunları yazmak- tadır: Yeni nizam dahilinde devletlerin mün- feriden kendi mevkilerini İntihab etmek hakları olmıyacak. Bu devletler kendilerine tayin edilen mevkileri kabul edeceklerdir. Almanyanın Cenubu şarki Avrupasında suih ve intizamı tesis etmek arzusu, kendi metalibatının muhik olduğuna ne kadar kan! olursa olsun, pekâlâ şu veya bu der- letin #rda edilmesini mucib olabilir. Bu makale, Tablettin şu meside olan mülalâasile tetabuk etmektedir: Bir ahenk ienbatı neticesi olarak «Av- rupada yen! nizam» denilen şey, sadreo Almanyanın emri altına ve onun etrafına, mümkün olduğu kadar fazla Avrupa dev- Jeti toplhıyarak, Almanların endüstriyel ka- biliyetile harp kudretlerini fazlalaştırmak- tan ibarettir. Almanlar, kendi sınıfları dan diğer üç devletin her birisile dai le disipiinlendirmekle meşgul bulunmaktadır. lar. Kendilerine verilecek (o menfnatlerin ümldile yeni memleketler kazanıldıkça bu program inkişaf etmektedir. Ayni tara düşünüşie Manchester Guar- d'an gazetesi şunları yazmaktadır; Polönyaya yapılan muamele, Almanların | Avrupaya mütedair plânlarının kendi ha- kiki mânasının bir nümünesini teşkil et- mektedir. Polonyanın xirni işçileri Alman- yaya nakledilmiştir. Diğer tarafta, mühim- ma fabrikalarında çalışan kölelere bira- kılmış olan asgari miktarda yiyecekten maada, orman ve endüstrisinin mamvli- taodan mahrum bırakılan Polonya, umümi bir açlıkla tehdid edilmektedir. » Hitler muzaffer olmağa muvaffak olursa, bütün Avrupanın mahküm olacağı âkıbet budur. İngiltere üzerinde bir hava muharebesi oldu Maltada bir italyan tayyaresi düşürüldü Londra 17 (AA.) — İngilterenin doğu - cenup bölgesinde bugün öğleden sonra bir hava muharebesi cereyan et- miştir. Düşman tarafından atılan 6 bom- ba bir kadını öldürmüş, diğer bir kadın- la bir çocuğu başından yaralamıştır. Bugün İngilterenin batı - cenubu üze- rinde bir Alman tayyaresi gözükmüş ve dafi bataryalarinın şiddetli ateşi karşı- sında dönmeğe mecbur kalmıştır. Hiç bir bomba atılmamıştır. Düşman tayya- yesi İngiliz avcı tayyereleri tarafından takip edilmiştir. Malta üzerinde Kahire 17 — İskenderiye üzerinde İtalyan tayyareleri uçmuş, tayyareler bombalar atmışlardır. Hasar yoktur. Dün Malta üzerinde uçan İtalyan tayyarele- rinden birisi alevler içinde düşürülmüş tür, Dün bir İngiliz tayyaresi düşmüştür. Bu tayyare, İtalyanın harbe girdiği za- mandanberi Maltada kaybedilen ilk tay- yaredir. Türk - Sovyet ticareti Sovyet Rusya Türkiye ile ticari münasebetlerini arttırmak arzusunda Şehrim'zdeki Sovyet ticaret mümessii- leri dün de thracat işlerle şlâkadar ma- kamları ziyaret etmişlerdir. Bu temasların yakında mühimi ticari inkişaflara mebde teşkil edeceği ısrarla söylenmektedir. Dün, ihracat plyasamıza gelen malmata göre, Bowyet Rusya, memleketimizle olan ticari münnaebatı genişletmek ayrusunu izhar etmektedir. - Yakında ticori müzakerelere başlanacağı söyleniyor. Von Papen şehrimizde Ankara 17 (Telefonla) — Alman büyük elçisi von Papen bu aksamki ekspresle a Batınlan vapurlar Berlin 17 — Ordu başkumandanlığının tebliğine göre, bir denizaltı gemisi 23,680 ton hacminde düşman tüccar gemisi ba- tırmıştır. Hava kuvvetleri Marş denizinde 18 bin ton hacminde 3 tüccar gemisi ba- turmıştar. Tayyareler İngilterede muhtelif hava meydanlarına ve bir tayyare fabrika” na bombalar atmışlardır. Yangınlar çık- İngiliz tayyareleri Almanyanın garp ve #imalinde birçok noktalara bombalar mt- mışlardır. Hasar yoktur. Hicin alayının baskını Kahire 17 (A.A.) — Akşam tebliği: Somalide: 15 temmuzda hicin alayının motörlü bir devriyesi düşmanın Dame- | robob'daki karakoluna bir baskın yap- mıştır. Devriye, karakola zayiat verdir- dikten ve 26 bin kurşun tahrip ettikten sonra zayiat vermeden çekilmiştir. Diğer cephelerde kayda değer bâdise olmamıştır. Japon kabin Prens Konoye ordu bazı şartları kabul ederse Başvekil olacak Tokyo 17 (A.A.) — <Tekio Nişi - Nişi» gazetesinin iyi baber alan mahfil- lerden bildirildiğine göre, prens Kono- ye, ancak ordunun bazı şartlan kabul eiinesi takdirinde Başvekâleti deruhte eyliyecektir. Frens Konoye, bu suretle #stikbal için, ordu ile iyi ve semereli bir işbirliği temin etmek arzusundadır. Eğer ordu bu şartları kabul etmerse, prens Konoye de kabineyi kurmaktan vazge- çecek ve bu takdirde pek muhtemel ola- . rak yeni Sir intikal kabinesi teşekkül ede: bir Bağdad hattı Bağdaddan ilk tren Haydarpaşaya geliyor Bağdad 17 — (A.A.) — Türkiyeyi İraka bağlıyan demiryolunun »on kısmı dün bitirilmiştir. Bağdad'dan Haydarpa” pa'ya ilk yolcu treni, bu akşam hareket edecektir. Bundan böyle, sulh zamanında Bağdad'dan Londra'ya trenle yedi günde gitmek kabil olacaktır. Bu yol üzerinde, biri İstanbulda, diğeri Mang'ta geçilecek iki ufak deniz parçasi olacaktır. Türkiye - Irak arasında eşya nakli Ankara 17 (Telefonla) — Bağdad e Basra arasında yapılan Yeni şimendifer hattının işletmeye açılması dolayısile Dev- let Demiryolları idaresi ile İrak Demirşol- ları idaresi arasında doğru eşya nakliyatı çin bir ailaşma ekdi hususunda yakinda müzakere ve temaslara başinnacaktır. Basra körfezin! Türkiye üzerinden Ar- rüpaya bağlıyan bu Batın Türkiye - Gu- riye - İrak arasındaki ticaret münaşebet- erinin inkişafında büyük bir rol oyuıyaca- Bi şüphesizdir. B. Ali Çetinkaya Ankara Vi (Telefonlu) — Münakalât Ve- kili B. Ali Çetinkayanın yarın akşam 'İs- tanbula hareket etmesi muhtemeldir. Halk ticaret biletlerine zam yapılacak Ankara 17 (Telefonla) — Derlet Demir. yolları idaresi mevcud yolcu tarifele- rini tevhid ederek yeni bir tarife hazır- lamıştır. 16 ağustostan itibaren tatbikine başlanacak olan bu yeni tarife ile halk ti- cart biletlerine, nakliyat vergisine yapılan zam nisbetinde bir zsm ya ve yolcuların beraberlerinde, meçcanen ge- Wrebilecekleri esya miktarı da 80 kilödan Boluda Atatürk günü Bolu 17 — Bugün; Ebedi Şef Atatürkün Boluya şeref verdiklerinin altıncı yıldö- nümü İdi, Köylü ve şeh inleree Bolulu bu günü tezahüratla kutladılar. Nütuklar söylendi, Bursayı Anadolu hatlarına bağlıyacak demiryolu Bursa 17 — Bursayı Anadolu batlarına bağlıyıcak olan demiryolunun İstikşafını yapacak olan hey raya gelmiştir. He- yetin istikşaf yapacağı hatlar, Bozğyük - İnegöl - Yenişehir - Mekece varyantı ile Bozöyük - İnegöl - Bursa hattıdır. Çabuk muhakeme İngiliz meclisine yeni bir kanun Tâyibası yerild Londra 17 (A.A.) — Dahiliye Nazırı B. Anderson Avam kamarasına, hükü- mete evvelce verilmiş olân selâhiyeti kâmileleri takviye edecek mahiyette bir kanun lâyihası tevdi etmiştir. Lâyiha askeri badisatın inkişafı icab ettirdiği tak- dirde faaliyete geçmek üzere humusi sivil mahkemelerin ihdasını derpiş temektedir. e taarruz veya bir istilâ te- şebbüsü halinde büyük cürümler veya katil ile ittiham edilebilecek insanlar, normal zamankinden daha seri bir sw- rette muhakeme edileceklerdir. Bu mahkemelerde jüri olmıyacağı gibi verecekleri karar da temyiz edilemi- yecektir. Kanun dairesinde, ölüm hükmü de dahil olmak üzere her türlü hükmü vermek seâhiyetini haiz olacaklardır. Uiyiha Avam kamarasınca ikinci kıra- atinde kabul edilmiştir. Fransada harap olan yerler Birçok şehirler ve köyler harabe halinde Clermont.Ferrand 17 (A.A.) — Havası *Jour - echo de paris» gazetesi, işgal al- tındaki araziden geçen bir Fransızın ver- diği izahata atfen fransız şehir ve köyleri balim aşağıdaki malümatı vermek» Longwy harabe halindedir. Vouzieres tamamiyle harab olmuştur. Reims'de bü- yük kilisenin sol kulesi bazı hasara uğra» mıştır. Reims'den Meaux'ya kadar olan sahada bilhassa tayyareler tahribat yap- İ maştır. Meaux'dan Paris'e ve Paris'ten aşağıya, muharebe izleri gittikçe nzal- makta ve nihayet tamamiyle kaybolmak tadır. Longwy'de ve Tours ve Chantilly civa- larında birçok üsera kampları vardır. Bu kamplarda subaylar ve askerler bir arada tadır. Bunların maddi yoksuz- Tuklar içinde bulunmadığı görülmektedir. Vezdun, 1917'deki ayni hsarlara sah- ne olmuştur. İngiltere, Romanyaya karşı kendini bağlı addetmiyor Londra 17 (A.A.) — (Reuter): B. Butler Avam kamarasında yaptığı beya- natta, Romanya ile akdedilen garanti muahedesinden mütevellit (o tashhüdata karşı İngilterenin kendini bağlı addet- mediğini bildirmiştir. Bir Alman denizaltısı batırıldı Londra 17 (A.A) — Bir büyük Alman denizaltısı son günlerde Cenup Atlasında batırılmıştir. Bir İtalyan denizaltısı battı Yonüra 18 — İtsiyan resmi tebliği bir denizaltı gemisi daha battığını itiraf et- İngiltere Alman taarru- zunu sükünetle bekliyor | İngiliz Hava Nazırı: “ Yapacakları! bütün taarruzlar akim kalacak,, diyot Kont Ciano'nun Berline gideceği, B. Hitlerin Rayhştagda nutuk söyliyeceği doğru değil Nevyork 17 — Berlinde söylendiği- ne göre, İngiltereye karşı büyük taarruz hazırlıkları bitmiştir. Hitlerin taarruz plânı hakkında tahminatta bulunulma- ması gazetecilere tavsiye edilmiştir. Londra 17 (A.A) — Hava Nazın Sir Sinclair imparatorluğa hitaben rad- yoda söylediği bir nutukta ezcümle de- miştir ki: Almanların, havadan, karadan ve de- Bizden İngiltereye yapabilecekleri her törlü büyük bir hücum akim kalacaktır. Karada, denizde ve havada müdafa- adan ne kadar çabuk taarruza geçersek harbi o kadar çabuk kazanacağız. Ba ayın bidayetindenberi düşman 105 tay- yare kaybetti, Biz ise 24 kaybettik. Şim- diye kadar düşman gece veya gündüz hücumlarında bize ancak pek cüzi ha- sar tevlit edebilmiştir. Bizim ise bir gün- de düşman topraklarına hücum etme- den kaldığımız müddet yalnız bir saat- tir ve Alman sanayiine ve münakale yol- larına verdirdiğimiz maddi hasar ve za- Yiatın çok ciddi olduğuna inanabiliriz. İngilterenin hazırlığı Londra 17 (A.A.) — Rewter ajansı- Londra 17 (A,A.) — Reuter ajansı- rın diplomatik muhabiri, Birmanya yo- onun Çine gidecek bazı nevi mallara muvakkaten kapatılması hakkında Ja- ponya ile İngiltere arasında anlaşmı sl olduğunun resmen teyid edildiğini bildirmektedir, Tokyo 17 (A.A) — Japon Harici- ye Nezareti sdına söz söylemeğe salâhi- yettar bir zat, bu sabah Reuter ajansı muhabirine «Birmania yolu ile nakliyat hakkinda müzakerelerin fülen bitmiş olduğunuz bildirmiş ve demiştir ki: «Ja- pon hükümeti, halen yalnız, teferruat hakkında Londranın cevabını beklemek- tedir. Müzakereler, pek muhtemel ola- zak perşembe günü yeni kabinenin ku- rulm:sına kadar iktidar mevkiinde bulu- nacak bugürkü kabine devresinde niha- yete erecektir. Müzakereler o güne kadar bitmezse, mesele muallâkta bulunduru- Tacaktı, Tokyo 17 (A.A) — (Reuter): Ja pon ve İngiliz hükümetleri arasında, giliz arazisinden Çine yapılan harp mal zemesi nakliyatı hakkında son günlerde cereyan eden müzakerat neticesinde aşa- #ndaki anlaşmaya varıldığını, Japon Ha- riciye Nezareti sözcüsü beyan etmiştir: | — 939 ikincikânunundan itibaren Hongkong'dan silâh ve cephane ihraca- tı memnudur. Japon hükümetinin ehem- miyet verdiği harp malzemeleri haliha- zırda ihraç edilmemektedir. İstikbalde İngiltere - müzakeresi bitti nın İngiliz müdufan hatlarında iki gön | süren bir turneden avdet eden bu muhabiri yazıyor: J Eğer bir Alman ordusu İngiliz deni ve hava kuvvetlerinin himayesini deler “ rek İngiltereye ayak basabilirse, kars” | sında son neferine kadar dövüşmek için emir almış olan alaylar bulacaktır. Sa” | hil boyunca gördüğüm bu askerler ikim | ci müdafaa hattina çekilmeği akılların: © dan bile geçirmiyorlar. İngiliz sahil sür © dafaalirı Hitlerin kıtsatı için kullanabi leceği motörlü sanda) filotllalarma ve sal dalgalarına hararetli bir kabül hazır lamaktadırlar, Sulh taarruzu Londra 17 (A.A.) — Daily Telegraf gazetesinin diplomatik muhabiri yazı” yor: «İngiltereye karşı bir nazi sulh tax arruzu başladığı hakkında dün akşam Balkan ve diğer bitaraf memleketler hü” kümet merkezlerinde şayialar deverat etmekte idi. Bu şayinlar, Kont Cinnonun bugün yahut yarın B. Hitlerle görüşmek Üzere Berlini ziyaret edeceğine dair Ro” (Devamı 5 nci sahifede) Japonya | Birmanya yolu ile nakliyat hakkındaki görüş“ meler bitti, Çin anlaşmayı protesto ediyor de edilmiyecektir. 2 — Yarınki 18 temmuzdan itbâren üç ay müddetle İngiliz hükümeti, esliba, cephane, petrol vagonu ve şimendilef malzemesinin Birmanyadan transit s0” retile geçmesini menedecektir. Lord Halifax'ın beyanatı Londra 17 (A.A.) — Hariciye Na“ zır B. Halifax Lordlar kamarssında 49 beyanatta bulunmuştur: «Japon hükümetinin istifası dolayısile .lâfın akdine dair resmi malümatım ol madığı gibi, şimdilik tam malömat vet” mekliğime de imkân yoktur. Bu beya"” matı pek çabuk, belki yarın yapabilece” ğimi ümid ederim.» Çinin protestosu Londra 17 (A.A.) — Reuterin dip* lomatik muhabirinin anlâhiyettar Londr8 mahfillerinde öğrendiğine göre, Çin bü“ yük elçir evvelki gün akşam Hariciye mezareline giderek Birmanis yolu ile Çir ne giden büz; eşyalara konulan muvak* kat tehditler hakkında protestoda bi Tanmuştur. Çin hükümeti bu anlaşmanın İngilte renin Çir hakkındaki müstakbel siyas€” timi haieldar etmiyeceğini sarih surette bildireceği ümidini izhar etmiştir. Lom drada söylendiğine göre, İngiliz bükü” meti, ancak Çine âdil ve hakkaniyete mukarin bir sulh temin edecek umur! bir anlaşmayı göz önünde tutmaktadır. Akdenizde Ingiliz gemi- leri serbesçe geziyorlar Bir Amerika gazetesi diyor ki: “Hitleri muzafferiyetinin meyvalarından mahrum edebilecek dünyada yalnız İngiltere devletidir, mile müdriktir. B. Hitleri muzafferiyeti” Nevyork 17 — NewYork Timesin askeri muharriri diyor ki: İngilizler Ak- denizde hava, deniz kuvvetleri çarpış” malarından #yi vaziyette çıkmışlardır. İtalyanların hava kuvvetleri, torpidola- n ve maynleri, merkezi Akdenize İngi- liz kuvvetlerinin gelmesine mani olan mıştır, İngilizlerin deniz kuvvetleri, İtal yan hava kuvvetlerine karşı ilk ravundu kati swrette kazanmıştır. İtalyanların «Mare Nostro> bikâyeleri henüz hakikat olmiyan bir kelimeden ibarettir. Nevyork 17 (A.A.) — (Reüter): New-York Herald Tribune diyor ki: | giltere denizlerde hâkimiyetini muhafaza eder, havada mağlöp olmazsa, Alman- yanın mağlöbiyeti yalnız kabil değil fa- kat riwhtemeldir. B. Hitler şimdi sulh i yoklarken bu hakikati tama- nin meyvalarından mahrum ilec dünyada yalnız İngiltere devletidir. Cebelüttarıkta yeni tedbirler (AA) — İReuter)” göre kadınlar 17 yaşından şün çocuklar yakı” | da Cebelüttarıktan” tahliye edilecekler” © dir. 45 yaşını geçen veya malül olan ©” “ kekler de şehri terkedeceklerdir. Şebif de yalnız asli hizmetlerde bulunan © kekler kalacaklardır. Madrit 17 (A.A) — Stefani ajansı” dan: Dün öğleden sonra şarktan ge” | bir tayyare, Cebelütterik üzerinde muş, bombalar atmış ve kendisine 197” yare defi topların mermileri tarafınd. isabet vaki olmadın boğaz istikanÖ” ne doğru uzuklaşmıştı