18 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Lâvanta çiçeği | Kolonyasi, sirkesi Jâvanta çiçeği mevsiminde bulunuyo- rez. Evinin bahçesinde lâvanta çiçeği ol- muyanlar bile pek ucuz bir fiatle İâvanta çiçeğini satın alabilirler. Lâvarta çiçeği birçok işlere Yararı Yazın serinleten, hoş kokan, friksiyon için kullanılan kolonyası olur. Yüz yıkanırken suyun içine karıştırıla- zak cildi yumüşatan ve ferahlık veren sirkesi yapılır. Başkı kokulu çiçeklere karıştırarak kurutulur ve torbalara dikilime, çamaşır aralarına ve dolap içlerine gayet güzel koku verir, Kolonyası: Lâvanta çiçeklerini sapla- rından ayırmalı ve tartmalı, 500 gram çiçeği bir kavanaza koymalı, üzerine bir kilo sade (kokusuz) kolonya doldurmalı. Üç gün ağrı kapalı kaldıktan sonra pa- muktan filtre ederek süzmeli. Bu kolon- ya ile friksiyon yapılınca serinlik ve fo- rahlık duyulur. Kokusunun daha keskin olmamı istenirse, filtre ettikten sonra içe risine 35 gram bergamut ilâve etmeli. Sirkeşi: Keskin ve halis sirkeden bir kilo almalı, içine İ00 gram taze Jâvanta çiçeği ve dört limonun keskin biçakla traş edilmiş yalar üst sarı kabuklarını atmalı. 24 saat durduktan sonra süzmeli. (Bu yirmi dört saatin yalnız iki saati gi- şe güneşte kalmalıdır.) Ağza gayet sıkı kapah şişelerde muhafaza edilmelidir, Bu sirke yüz yıkanırken su içerisine birkaç damla akıtılınca cild beyaz ve yur muşak olur, bundan başka kara sinek, rine dökülüp sokulan yere konursa san- a Ve çamaşırlara güzel koku yermek İçin şu çiçeklerden karıştırarak küçük tülbent veya muslin torbalara di- kip çamaşır arasına yerleştirmeli, dolap içlerine asmalıdır. İki avuç lâvanta çi- , ; ie * de Resimde görülen sofra örtüsünün modeli zarif, işlemesi kolaydır. üzerine kalın pembe beş numara koton perle ile işlenmiştir. Yapraklar yeşildir ve sap işidir. İ ve 2 numarada tohum işinin nasl öşlendiği görülüyor. 3 numara mo- i deldeki çiçeğin tabii büyüklükte görünüşüdür. 4 numara da peçeteyi koymak için Arı sokması gibi şeylerde bir pamuk üze- | kıhfın modelidir. Limonlu, sütlü dondurma Süt içerisine limon suyu katılarak ya- geği, iki avuç fesleğen, yarım avuç bibe- | pılan bu dondurma çok nefistir. riye, üç parmakla alınmış taze nane yap- yağı, iki parmakla alınmış (bir tutam) ada çayı, beş diş karanlil, 750 gram sütü ateşe koymalı, kabarın- ca içine iki çorba kaşığı su içinde ezil- miş yarım tatlı kaşığı salep ilâve ile ka- Du torbalarla bilhasın yatak takımla” | rıştırarak pişirmeli. rında İnsana fevkalâde güzel bir koku hasıl olur. Mutfakta pişen yemeğin eve yayılan kokusunu gidermek için kaynar su do- a bir çay fincanı içine beş damla lâyan- ta çiçeği yağı damlatmak çok tesirlidir. ferahlık veren Toz vanilya Bir limonun tendelenmiş kabuğunu ve 200 gram (bir bardak) şekeri ilâve ede- rek koyulaşınca ateşten indirmeli, 80- Zumağa bırakmalı, Soğuyunca dondurma kabına li çeyrek saat sonra kabı çekerek her tara- Mis gibi kokulu toz vanilyayı evde | Ps güzelce kaşıkla karıştırmalı ve azar yapmak güç bir iş değildir. Havan içe- | 9 olmak üzere iki Jimanun suyunu ilâ- risine iki, üç parça çay şekeri koymalı. ve etmeli, iyice karıştırmalı, tkerar ye- ine koymalı, Bir kalem vanilyayı gayet ince, kıl gibi | "me parçalara makasla taksim etmeli ve şe Üç çeyrek sant sonra bir daha çekip kere öğve etmeli, Şekerle vanilyayı on | karıştırdıktan sonra yerine bırakmalı. İki dakika dövmeden havan içinde havan | saat sonrr dondurma hazırdır. elini çevirerek karıştırmak ve ezmeli Elde edilen tozu ince elekten temiz be- yaz bir kâğıt üzerine elemeli. Bu dondurmanın lezzeti mayhoşçadır. Mis gibi limon kokar, rengi de kar gibi Kalan tortuyu gene iki üç tane çay | beyaz olur. gekerile tekrar havana koyarak ayni su- zette ezmeli ve elemeli. Sıkı kapanan teneke kutu veya sırça şişe içinde muhafaza edilen bu vanilya- Bın az bir mikdarı konulan geye mis gibi koku verir, Cild siffarığan zati eden basit bir ilâç Şimal memleket kadınları cildlerinin seffafığı He şöhret bulmuşlardır. Şöh- | <1 Üz retlerini şu basit ilâca medyun oldukları söylenir: Tülbent içerisine bir avuç kepek bağ- lamlat, bir tas su ile ateşe koymalı, Su kaynayıp kepeğin özünü alınca (su sütlü gibi beyaz olunca) ateşten indirmeil Soğuduğu zaman içerisine bir kahve fin- Hasır şapkalar nasıl muhafaza edilir? Yazın giyilen hasır şapkaların, az iti- na ile yeni gibi kalması kabildir. Siyah hasır şwpkaları sokaktan geldikçe fırça- lapıp tozunu almalı. Ayda bir şapkayı fırçaladıktan sonra bir siyah kadife par- s biriki damla zeytinyağı akıtmalı ve bu yağlı kadife ile şapkayı hasını» yolunca silmek, Şapka pırıl pırıl yepyeni; olur. Beyaz hasırlara gelince, onları da ber zaman fırçalamal. Renginde hafif bir sararmak «lâmei görülünce temiz bir enn çiğ süt karıştırmalı, sabah ve ak- | bezi himor suyuna batırarak hasırın yo- sam bu su ile yüzü yıkamalıdır. eli. Hasır Jun Nafıa Vekâletinden: Ekstitmey» konulan İş: 1 — Burranın M. Kemalpaşa feyezan sularına karşı müdafaası için kasabasının yapılacak rıktım dıvarı Inşaatı keşif bedeli (328.492) lira (78) kuruştur. 2 — Ekelitme 1/8/1940 tarihine perşembe günü saat 15 de Nafıa Vekâleti Tastlıyan Bu İşleri Relsliği Bu Eksiltme komleyonu odasında kapalı zarf usulle yapılacaktır. 3 — İstekliler, eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık işler! genel gertna- mezi, fenn! şartname ve projeleri 16 Bra 43 kuruş mukabilinde Su işleri relsliğinden alabilirler. 4 — Eksiitmeye girebilmek için isteklilerin (16890) lira (71) kuruşluk muvakkat Bugün yapılacağı günden en ez sekiz gün evvel ellerinde bulu- teminat vermesi ve Ban vesikelarla birlikte bir dilekçe ile Nafia Vekiletine müracaat ederek bu işe mahsas olmak Üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmuyanlar eksilmeye iştirik edemezler. $ — İstektilerin teklif mektuplarını ikinci maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar Su İşleri Relsliğine makbuz mukabilinde vermeleri lâzımdır. Postada olan gecikmeler kabul edilmez. (2457) (57166) Harp Okulu Komutanlığından: Sivil Mselerde ikmale kalmış talebelerin Harp okuluna girebilmelerini te'min mak- sada kayt ve kabul muamelesi, Bylül nihayetine kadar uzatılmıştır. İkmal olup Harp okuluna girmeğe istekli olan telebtlerin şimdiden oldukları askerlik şubelerine mensup müracaat ederek muürcelelerini ikmal ettirmeleri ve ikmalde muvaffak oldukları #ak- dirde evvelce tekemmül ettirecekleri evrakı ile okula alınacakları İlân olurur. (293) 45996) Darphane ve Damya Matbaası Müdürlüğünden: Muhasebe işlerinde ücretle istihdam edilmek Üzere usulü muhasebeye bekkiyle vakıf ve memur olmak evsafinı haiz ik! memur alınacaktır. “Taliplerin, şeralti öğrenmek üzere müdüriyete temmuzun 20 sine kadar müracaat. «012ö> Mavi keten | Beyaz keten pantalondaki mürekkep lekesi | Suadiye, İ, Akımın: 1 — Beyaz keten pantalon üzerindeki mürekkep lekesini çı- kartmak için leke üzerine limon suyu dö- Kerek tamamiyle ıslatınız ve güneşe bıra- | kimiz. Ulmondaki asit lekeyi çıkartır. Bun- dan sonra leke yerini ılk su ve sabnnla yıkaymız. Bol suda çalkamalısınız. 2 — Ayaklarınızın yol yürüdükten sonra İ | Yemek yerken. it $ kül ile yenebilir. Tavadan artan yağları nasıl saklamalı? Tava içinde kullanılan yağlar iş bit- tikten sonra siyahlanmış ve dibi tortulu olarak kalır. Bu yağı (sadeyağ olaun, ii olsun) temizlemek mümkün Temiz su ile bir tencerede fıkır fıkır kaynatmalı, nteşten indirip soğumağa bırakmalı. Tortusu dibine iner, temiz- lenmiş yağ, suyun Üzerinde kalır, Kaşıkla toplamalı ve temiz olarak sak- EEE GEDİKPAŞA Mim AZAK SİNEMA Bahçesinde Münir Nurettin KONSERİ mma 23 Temmuz Salı akşamı LÂLE Sinemasında 2 Büyük film 1 - Hayvanlaşan insan JEAN GABİN SİMONE SİMON 2 - Yaşamak zevktir İRENE DUNE Misafirlerinize ÇİKOLAT CEMİL KARAMELÂ CEMİL ikram ediniz. Rus Çarına çekilen telgraf Sabık Hurriyet ve İtilâf fırkası reisi B. Sadık bir 'mektupla izahat veriyor Komanyanın Harsova kasabasında bulu- nan eski Hürriyet ve İtilâf fırkası reisi sa- dık mütekait miralay R. Sadık gazetemize ça mektubu göndermiştir: Süleyman Kâni İrtem imzasile muhterem gazztenizde neşredilmekie olan OMeşruti- yet, Baray ve Babıâli) isimli tefrikanın 5 mayıs 1940 tarihine müsadif olan 183 nu- vöcudları için fırsat arıyan loncanın bu katl vesilesile damad Salih paşa ve emsali gibi birçok masumları idam ve yüzlerce evlâdı vatanı nefli ve tağrip suretile delhşetler saçtığını orada haber aldım. Esbabı muhte- © saman Pariste ikamet et- mekte olan yirmi beş, otuz kadar vatan- daş, bu vabşetien müteessir olmuş ve bir Açtima akdederek beni de davet etmişlerdi. Bu Içtimada benim fırkama mensup olarak yalnız öç *at bulunuyordu. Sebebi içtima yapılmakta olan zulümlere karşi bir çare düşünülmek meselesi idi. Bu bapta bir hayli kiylükal cereyan etti. Fakat Pa- riste bulunan yirmi beş veya otuz kişi bu ahvele karşı ne yapabilirdi? Muhalifler, başta Kâmil paşa bulunduğu halde umu- miyetle vatanda hüküm sürmekte olan Al- man siyasetine bedel İngiliz siyasetinin in- klişafına sal ve devleti müşarünüleyna dostluğunun, tarihin de oldaptaki şehadeti veçhile, selimeti memleketi temin deceği- ? İ ne kan! idiler. Düveli Muazzama, bilhassa İngiltere devleti de bunu böjle tarıyor ve bu cisetle gümrel muhalifins mülâyim ve mütemayil görünüyordu. Binaenaleyh İt- tfakı müsellesin başında gürünen Alman- ya Imparatorunun gimamı hükümeti Os- maniyeyi pençel gasbında tutarak devletin umuru dahiliye ve harlelyesine keyfemayeşâ hüküm sürmekte olmasına mukabil olmak üzere, İtilAfı müselles dev- letlerinin de başında görünen İngiltere kralına bir belaraf keşidesile Türkiyede ya- pılmakta olan mezalime bir nihayet verli- mesi için DablAli nez&inde ihtaratı mües- #irede bulunulmasının ricasmna karar ve- rildi. Tamam o esnada Fransa Relsicümhuru da Londrada bulun du. Mebhus tei- grafrrmenin yalriz İngiltere kralına has- Tile nezdinde misafiri ve müttefiği bulun- mâkta olân Fransa Relsleümhurüna ve- rilmemesi, dostluğunu defafla görmüş ve aramakta bulunmuş olduğumuz Fransayı çiğneyip geçmek demek olacağı zemininde #erâedilen mülühazalar musib görülerek telgrafnamenin bir suretinin Fransız Relsi- Günmhuruna da verilmesi tekarrür etti. Bu su- retle meselenin Fransaya da teşmil edilmiş olması, İtilâf: müsellesin üçüncü rüknü olan Rusyanın da mevzuubahis edilmesini İntaş etti, Bu bahis haylice münskaşıları, hattâ hazırundan bazılarının titizlenme- Yerini bile mucib olarak Çarlığa bu telgraf- Bâlnenin bir suretinin verilmesi milli izzeti Befsimizi yaralıyacağını söyliyenler bulundu. Nihayet hissiyata kapılmıyarak, meselenin s9- rin kanla muhakeme edilmesinin derme- yan kılınması üzerine, Rusyanın Itllâfı mi- gelesin diğer iki rüknünden istisna edilmiş olması elbette bir mâna ifad edeceği ve bu minarnın da Çarlık hakkında taşımak- ta bulurduğumuz hladyatı miliyemizi iş» rab etmekten ibaret bulunacağı ve bu me- seledo göşterilerrk böyle lüzumsuz ve faydasız bir taoscubun belki İngiltöre ve Prunsa devletlerince de bir sul telikkiye maruz kalabilmesi muhtemel bulunmak- la beraber, Kusyanın da beyhude yere in- #lini mucib olabileceği ve ayni zamanda merasim ve nezaketi siyasiye ile telif edi- İemiyeceği ve binaenaleyh telgrafnamenin bir formül olmak üsere Rusya Çarına da verilmesi muvafık olacağı hakkmda ser- dedilmiş olan mütalâa, umuma da mülâ- yim geldi. Bundan sonra müzakere, telgrafnamenin Istanbul Emniyet Müdürlüğünden: Müdüriyetimiz üniformalı tabila memufları için 623 adet yazlık cüket ile 625 adet Kasket kılıfı diktirilmesi açık eksilimeye konulmuştur. Caket İle kılıfın kumaşı diğer levazım ve harcı müteahhide ait olmak Üzere beher caket İle kılıf dikiminin müz Eah günü saat 15 de Müdüriyetimiz binam içinde yapılacaktır. müracaalları, görmek için Ş, 3 Müdürlüğüne çesinde meşru ve makul görüyorum. Bu hu- susta kendimi pek haklı bularak bir vecibel vataniye ifasına çalışmış olduğum hakkın daki kanaatim kuvvet buluyor, Keşke Re- o? gid paşa merhumun Rus rahiyesinden vâ- tanı kurtarmak için İngiltere ile Fransa donanma ve ordularını celbo muvaffak olduğu gibi, ben de İLAN: müselles devlet lerinin filli müdahale ve müzaheretlerini i temin ve ecibe muvaffak olsaydım da Siyo- nistlerle imparator Vilhelm cenaplarınn hesabına olarak memleketi kasden parça- lamak, tabrip etmek, birçok masum kanı- nın dökülmesine sebep olmak gibi cinayef- Yer irtikâp etmiş olan beş on kişiyi mille- ş tin başından defedebilmiş olsaydım, belki © zaman vatan parçalanmamış ve bu ka- KE elden çıkmamış olurdu. Hey” | Bay Süleyman Kâni, Mahmud Şevket pa“ şanm Katlini bire atfediyor. Bu meselede i ne benim, ne de firkamın hiçbir medhali- miz yoktur. Eğer olsaydı, bunu seir ve in- o kâra asla lüzum görmezdim. Nasil Ki İstir- dadı meşrutiyet için çalıştığımız komiteci- lik devrinde, Manastırda bizim vücudü- müzü izale için sultan Ham'din yölumuz tstüne bir halli müthiş olarak 'kams ey- Jediği ferik Şemsi paşanın def'ine meebir kaldığımız mukarreralına binaen, katline ben fetru v olduğum gibi, onu mütea- kip Anadulühun en muharip taburlarile Manastıra gelmiş olân icüşir Osman paşa- nın da ayni suretle izalei vücüdü İcin'ver- miş olduğum fetva, tayin edilen fedâinin — Güretsizliği ve başka bir fedai bulunama- ması dolayısilo mevkii icraya konulamadı- Birdenbir gece Ohri'den kolağaşı Eyüp Sabri bey is Resne'den kolüğas Xiyazl beyi maiyetlerile beraber bilecib meşruti- yeti lân ettiğim günün gesi nıstında Manastıra ithal ve paşayı ikametgihından kaldırıp Niyazi bey refakatila Besneye gev- kederek ertesi günü yüz bir pare top en- dahtı suretile meşrutiyeti ilân etmiş idiyse sem, eğer muktedir olabilseydim, bu haşe- yalın da vöcüdlerini bir günde izals eyler ve yüz bir değil, iki yüz iki pare top en- dahtile devleş ve memleketin o eşirra elin- den kurtulduğunu ilân ederdim. Ötedenberi sleyhimde yapılmış olen bu ve emsali taarruzlar, Mtiralar, tahrifler ye tezyirler, politika düşmanlarım olan adam» ların ve blihassa onlara körü kürüne takıl. makta fayda görmüş veya ummuş bulu. narların eseeridir ve hepsi de işte bu mas hiyetcedir, Hattâ emin olarak diyebilirim ki beni Rumlarla teşriki mesai ederek gü“ ye harekâtı miliyeye muhalefet ediyor- muşum zolunda yaptıkları ifi'ralar ve mu- sanma Işanlarla Yüz elilik Sisteye ithalimi Kanıma susamış olan bu adamlar İhzat ey- lemişlerdir. Namli ki bütün skraba ve taal- üzatem, beni vlcahen ve gıyaben tanıyan» Yarn külleri ve hattâ son affı umumide gazetelerin neşrettiği Yüz ellikler listesin- deki meşruhatırdan anlaşıldığına göre, Hü“ kümeti cümhuriye hile üç seneye yakin bir gamandanberi nuru bısardan mahrum bir balde diyarı üdeme gitmiş olduğuma inan» mışlardı. Kör olduğum ve öldüğüm hazkm- daki şayialar nasıl müthiş birer yalansa, bakkımelaxi tezvirlerin hepsi de onlar gibi korkunç birer yalandı. On sekiz seneden- beri Romanya köylerinde taltığımız mera- Yoti zaruret ve hicrana vatan bigüne kaldı, Fakat bunların hepsinden daka acı ve da- ba çok ağır olarak eğiimemiş alnıma iha“ pet: valaniye şalbesi sürüldü. 10 'Temmut inkılâbından sonra tesadüfen bü inkılâbın hizmetinde bulunmanın tabii bie yaten va- zilesi olduğunu düşünerek birçokları gibi ve menfaatler aramağa hiçbir 78- man tenezsül etmemiş ve Muhtelif zaman- larda kendisine teveccüh eden İxballeri istihkar etmiş, milletini daha İyi bir ida- reye kavuşturmak uğrunda hayatını hiçe saymış #ekserini geçkin eski bir Türk as- keri için vatan ihsneti şalbesinden, bu 70- himâk hancer darbesinden daha müthiş, daha müellim ne tasavvur edilebilir? Bu darbenin rubumda açmış olduğu yaranın derinliğini kim ölçebilir? Ben gerek ordu, gerek &yaslyat sahasında yaşadığım ha“ yatta vatan ve valandaşlarıma sadırane ve vefakârane bilftül hizmete çalıştığım gis bi, hilen içinde bulunduğum seri piride dahi onların selâmet ve saadetine duhan im. Bâlâda bir nebse temas eylediğim vakayil müessife ile sahnel vatanda oynanmış em- sali faciaların tafsllâlını ve vesafkini biayniMah tab'ı ve neşri azminde bulundu Bum tarihçel siyasiyemle vatandaşlarımın enzarı İbret ve intibahlarına vazetmeğe muvsifak kılmasını cenabı kadiri mutlak hazretlerinden niyaz edrek mmaruzatıms nihayet veriyorum. (Bhakku ya'lâ velâ ya'lâ aleyh). li Romanya — Harsova i Sabık Hürriyet ve İlilf fırkası reisi sabık mütekaid miralay; SADIK İ i | n ” ine ç 1G SENE TEMİNATLI