18 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SÖZÜN GELİŞİ Sinirlenmemenin güçlüğü azar günü akşam Marmaraya hınç p bakan Oturacak bir 163 senedenberi Amerikada Sacramento şehrinde yaşıyan | eski bir ailenin bütün erkek âzaları şehrin €n eski bir berberine tıraş olmaktadır. r soyadını tâşıyan bu ailenin ecda- Gını, ihtiyar berberin babası ve babasının bası tıraş edermiş, Fakat işin en garip tarafı bütün bu aile efradının ayn! ustura We tıraş edilmiş olmasıdır. Bu aile erkürm- dan şimdi yaşayanlar da bu ustura ile tıraş üzeri, bir yarım saati geçirmek üzere Fındıklının üstünde, en birine gittim. Her taraf gibi orası da hınca kullanılan ustra oluyorlar, 163 sene evvel imal edilen ustu- ra bili vazifesini görmekte imiş. Çünkü namilusu gayet kalın olarak yapılmış oldu- ğundan, bir buçuk asır mütemadiyen hi- Jeğilendiği halde, beniz incelmemiştir. Da» ka bir asır bu vazifeyi göreceği tahmin edil- mektedir. Binaenaleyh Cooper ailesinin ef- radını tıraş eden ustura bin senede ancak | dört defa değişecektir. Diş sökmek cezası! Muisırdaki ehramlar içinden çıkaılan Piravanların mumyalarında dişlerin sağ- lam bulunması ve hiçbir dişin eksik olma- Ması tab tarihile masşgul Âlimlerin çoktan- beri nazan dikkatin! celbetmiştir. Piravun- Yarın dişlerini muayene eden doktorlar, bunların arasında köprü bile bulunduğunu Börmüşlerdir. Bu müşmhedelerden eski Mi- Sırlılarda dişçiliğin fenni surette terakkt etliği neticesi çıkarılmıştı. Pskat son tedkikler, bunun doğru olma- | “ğını göstermiştir. Bu tedkiklerden anla- İngilizler, Taponlarla , Birman- Yolile Çine emtia sevkiyatında bulun- Mamağa karar verdiler. Aemriknlılar bunu tlesret serbestisine Md bir hareket sayıyorlar. Birmariya, Britanya imparatorluğunun eherimiyetli parçalarından biridir. Hindi- ginl'nin garbinde bulunur. İraouddi nebri- nin suladığı bütün saha üzerinde, Saloven in de suladığı hemen tekmil erazi rinde bulunur, Uzun dağ glisileleri bu Memleketi tayyeder. Böylelikle memleket dilim dilim biribirinden ayrılmış kısımlar» dan mürekkep gibidir. Nehirli vadileri mes- Kün eihetlerdir, Birmanya, 605277 kilometre murabbal Mezahasındadır. 14 milyon 667 bin nüfusu vardır. Merkezi Rangoon'dur. Birmanyanın yağmurları pek boldur. Memleket sıcak da olduğu için gayet mün- r. Bilhassa pirinç, buğday, geker ka- Miki, tütün, pamuk istihsal edilir. Dağla- yağ hani edn ağaçlar vardır. Bir- ın kauçuk ağaçları da meşhurdur. U ve Yenangyanng havalisinde petrol agri mi Çanakkale (Akşam) Şehidlikleri ziyaret etmiştir. Mehmedelk ir. Bu münasebetle İngiliz ve Fransız Öl ğin resimler Mehmedelk iyor, Vandyek İngiliz harp gemisinin Norveç açıklarında battığı anlaşıldı İrir. 2 zabit ve 5 nefer ölmüş, 29 zabit Ve 39 nefer esir düşmüştür. Allelerine bil- Girilmek üzere harp esirleri hakkında ma- Yama k mü da bu hân za a yküldte karşısın: a birin yerimesi gözadiye kadar gecikmlstir. ia gemi 13000 tonluk bir mayn gemisi Günün Ansiklopedisi Yakut ve gök yakut diyarı Birmanya ozele Çanakkale şehitliğini ziyaret — Esikevi köyeülük kolunun tertibile 500 kişilik bi# kafile Mi dik Aiden çelenk kunmuş, nutuklar söylenmiş- üleri Abidelerine de çelenk konmuştur. Gön- âbidesi önündeki merasimi ve ziyarelgilerden bir grupu gildığına göre, Misırda bar ecralm mahkü- mu, bir veya birkaç dişin! sökmekle eeza- landırılmakta imi, Bu sebeple dişi eksik bulunan adam, âlemin nazarında bir müo- Mmdir.Firavunlar böyle bir leke ile damga- lanmak istemedikleri için, öldükleri zaman vücudları mumyalandığı zaman çürük diş- leri doldurulmakta ve eksikleri başknları- nın dişleri, altın kancaler İle firavunun çenesine tutturulmak suretile tamamlan- makta imiş, | Birmanyanın erasisi volkaniktir. Toprak altından yakut, safir (— gök yakut), tour- maline denen ve sürtünme neticesi elek- triklenen bir nevi diğer kıymetli taş çıkar. Dahile doğru şimendifer yapılmıştır. Böy- Ielikle ticaret kolaylaştırılmıştır. 1807 dön- beri Birmanya bir vali tarafından idare olunur. Vilâyetin şürâsındaki öza kısmen intihap edilmektedir. Birmanya Hindistan umumi valüiğine bağlıdır. * Bir zanna göre, Birmanya, kurunudlüda Greklerin «Altın diyar» a ri Ebi Meşhur seyyah Marco Polo'nun «Micn> krallığı dediği memleketin burası olduğun- da şüphe kalmamıştır. On sekizinci asır- da Alompra isimli fütuhatçı bir kraln bu memleketi kendi idaresinde topladığı kay- dedilmiştir. Diğer sülâlelerin hükümdarları ona tabi olmuşlardı. mi 1685 te İni ler bu memleketin u- batını İeemzirri Bu fütuhat 184 - 1925 yıllarında Arakan, Mergui havalisin- den , Birmanya, bugün Büyük Britanyanın en cömerd tablatli müstemle- keleri arasındadır. İngiltere - Fransa arasında iktısadi meseleler Londra 17 (A A.) — İngiltere ile Fransa arasında iktısadi ve ticari mess- leleri halletmeğe Fransız hükümeti ta- rafından B. Paul Morand tayin edilmiş- tir, Fransız mümessilinin ve İngiltere hükümeti tarafından tayin edilecek bir murahhasın diplomatik O imtiyazlardan ve masuniyetien istifade etmeleti karar- İngiltereye hücum meselesi İngiltere müdafaasının biricik zayıf noktası: Irlanda Almanya İngiltereye taarruz edecek midir? Ben bu sunlin cevabını vermeğe yeltenmiyeceğim. Zira mütalâasına en fazla gövenilenler dahi buna kestirme bir cevap vermemekte, hep doğmamış çocuğun cinsiyeti gibi «ya oğlan veya kız olacaktır» demektedirler. Hakikat #odur ki akıl ve mantık, askeri muhake- me böyle bir taarruzda kazanç ihtimali göremiyor. İnsan hayatına ve gelecekteki kâr ve zarar hesaplarına asla kıymet vermiyen bugünkü Alman ricali ise bizzat bu delice teşebbüse dahi girecek cesareti haizdir. Alman ordusunun şimdiye kadar ki bunca muvaffukıyetine rağmen nefsi İn- giliz adasında muvaffak ve muzaffer olacağına aklım ermiyor. Zira, Alman ordusunun bugüne kadar olan zaferinde kendi rüret ve cesareti âmil olmakla be- raber, bence bundan daha fazla düş- manlarının tam mânasile harp yapmaya karar vermemeleri ve beceriksizlikleri âmil olmuştur. Fransız ordusu da Alman ordusu gibi aktif, zayiattan korkmaz ve saldırgan olsaydı daha geçen sene Eylö- lünde ve Almanya Polonyaya saldırır. ken hiç değilse Ren mıntakasına kadar işgal eder ve Almanyayı iki cephede harhe mecbur bırakırdı. Hele Norveç harekâtile İngiltereye | taarruz arasında hiç bir münasebet ve mukayese ihtimali yoktur. Zira Norveç dahilden müdafaa edilmedi. Baskına ve hainlerin ihanetine kurban gitti. Buna rağmen Almanyanın pek de fazla olm deniz kuvvetlerin- den yarısına yıkın bir kısmını yuttuğu meydandadır. Şimdi nasıl olur da çetinliğini ve kah- ramanlığını daha iki ay evvelisi Dun- kergue'te isbat eden İngiliz ordusu gibi bir ordu, havadaki üstünlü gösteren İngili: tayyaresiliği ve denizlere hâkimiyeti şüphe götürmiyen İngiliz fi- losu dururken Almanya İngiliz adasma Ziramt makineleri 1 « 2 aylık iş bir günde görülüyor Polatlı (Akşam) — Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen biçer ve döver harman makinelerinin fauliyetini tetkik için bu- raya gelmiş, köyleri gezerek köylülerle görüşmüştür. Köylüler © makinelerden çok memnuniyet göstermişler ve daha fazla makine istemişlerdir. Her sene har- man bir iki ay sürerdi. Bu ecne makine- ler sayesinde bir günde halledilmiştir. Dört beş gündenberi faaliyete geçen makineler binlerce dönüm tarlayı har- man edip milyonlarca kilo buğday, ar- p3, yulaf tanelerini ayırmıştır. Ziraat Vekâletinin yardımı büyük memnuniyet uyandırmıştır, Egridir gölü temizlenecek İsparta 17 — Eğridir gölü, mecram uzun zamandanbesi ayıklanmadığından ve son yağmurlardan kabarmış, mezru araziye "zarar Vermiştir. Nofin Vekâleti su işleri dairesi reisi bir fen heyetile gelmiş, tetkiklere başlamıştır. Alınacak tedbirlerle 150 bin dönümden fazla ga- yet münbit arazi istifade edilebilecek hale getirilecektir. İngiltere için Kanadada tank yapılıyor Lenüra 17 (A.A) — Resmen verilen mâ- Yümata göre, Kanada, İngiltere hükümeti tarafından verilen yeni model 800 tankın imaline başlamıştır. Bir Kanada tersanesinde yni bir denizal- ta şasörü denize indirilmiştir. Keza verilen malümata göre, bütün Ka- nada üniversitelerinin talebeleri 1941 de mecbari askerlik hizmetine tabi tutulacak- lardır. Birçok Amerikalı İngiliz hava kuvvetlerine yazılmak istiyor Vaşingten 17 (AA.) — Adliye Nezareti, İngilteredeki Amerika vatandaşlarının İn- Kiliz hava kuvvetlerine kaydedilmekle Amerika vatandaşlığı hukukunu kaybet- miyeceklerini bildirmiştir. Yeter ki ya- bancı devlete sadakat yemini etmesinler. Bu beyanat, birçok Amerikahların İngi- Mz hava kuvvetlerine yazılmak istedikleri hakkında İngiltereden gelek haberler üze- rine yapılmıştır. askeri Münihe döndüler Münih 17 — Fransada harbe iştirak eden bir kısım Alman askerleri Münihe dönmüşler, halk tarafından tezahüratla karşılanımışlardır. Dentzigde serbes bir liman Berlin 17 (A.A.) — Alman hükömeti sabah neşredilen bir kararname ile Dantzig'de Neu - fahrwasser denilen bir mahalde serbest bir liman ihdas etmiştir Bu liman ber türlü gümrük muamelât ve rusumundan muafdır. ünü her gün | Yazan M. Şevki Yazman çıkar da muvaffak olur? Bunu akıl ve mantık kabul edemez. Almanlar Ren gibi bir kaç yüz metre genişliğinde bir nehri geçemediler de bu yüzden Belçik« ve Holandayı dolaş maya mecbur kaldılar. Şimdi en dar yeri 40 kilometre olan bir denizi, deniz hâkimiyet olmadan nasl geçebilirler), “Tasavvur edemiyorum. Ancak İngiliz müdafaasının bir zayıf noktası bulunduğunu unutmamak lüzim. Bu da müstaki! İrlanda Cümhuriyetidir. Hâlâ bitaraflık peşinde koşan, bugünkü feci buhranı kendi siyasi emellerine âlet yapmıya çalışan bu hükümet pekâlâ Norveç* andırebilir. Ve bir defn Alman- lar İrlanda adasına geçerek yerleşme im- küânini buldular mt, enleri hakikaten müşkül wevkie düşer. Hitler siyaset oyuncularından Azami istifade mütchaasısıdır. Her yerde ve bizzat Fransada dahi bu yüzden kazan- mıştır. İngiltereye taarruzda da bunu esas tutacağına bhükmedebiliriz. Binaen- aleyh kenim kanaatimce İngiltereye ta- arruz şa suretle olacaktır: Norvsçten Normandiya yarım adası nm burnuna ve işgal edilmiş iki küçük İngiliz adasına kadar her tarafa dağıl miş ve mümkün olduğu kadar küçük de- niz vasitalarına bindirilmiş kara kuvvet- leri Alman hücüm botlarının himayesin- de geceleyin İngiltereye doğru harekete geçerken çoh muazzam Alman hava kuvvetleri de gene bu sahiller civarın» deki tayyare meydanlarında uçuşa hazır bulunacaklar v. deniz vasıtalarının İngi- Wiz sahillerin: yaklaştığı anlarda (ki bu Almanya İngiltereye karşı taarruz hazırlığını bitirdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) mada srarla tekrerlanan Ohaberlerden çıkmıştır, Söylendiğine göre, «Sulh ültimatomu- nun> şekli bu görüşmede tesbit edile. cektir. Şu andaki mihver siyasetinin İn- giltereden başka Amerika efkânumumi- yesinde de ayrılık doğurmak arzu etti- ğini gösteren alâmetler vardır. Bu arada tenubu şarki Avrupasında ihtilâtlar Ak manyanın plânlarını bozmaktadır. Ma- &aristan ve Bulgarktun ORomanyadan arazi istemek fırsatını Zeçirmek tema- yülünde değillerdir. İngiltere - Almanya arasında anlaşma imkânı yokmuş Roma 17 — Bir Alman gazetesinin Ispanya - Şili İspanya siyasi münasebetleri kesti Mudrit 17 (AA) — İspanyanın Şili ile siyasi münasebetleri kestiği res- men bildisilmektedir. Madrit 17 (A.A.) — (Stefani): Ha- ber verildiğine göre İspanya «Şili halk cephesi> hükümeti muhacir kızıl İspan- yollara açıkça yardım ettiği için Şili ile diplomutik — münasebetlerini kesmiştir. Kızıl İspanyol muhacirleri gerek Şili matbuatı ve radyolar vastasile gerekse tertip ettikleri mitinglerde İspanyol mil- letini serbesce tahkir etmektedirler. Esa- sen bu mitinglere Şili devletinin en yük- *ek memurları bile iştirak etmektedirler, anyanın diplomasi yolu ile yaptığı teşebbüsler hiçbir netice vermediği için İspanya hükümeti münasebetlerini kes mek ve Şilideki mümessilini geri çağır- mak mecburiyetinde kalmıştır. Bulgar kralı, Yuyoslay Nafia Nazırını kabul etti Sofya 17 (A.A.) — Yugöslevya Na- fia nazırı B. Miko Krek, kral Boris tara- fından kabul edilmiştir. Mumaileyh, Baş- vekil B. Filov ve Hariciye Nazırı B. Po- pov ile de görüşmüştür. Macar Devlet Demiryolları müdürü Berlinde Berlin 77 (44) —D.N. EB: Macar pa- ibi Horty'nin büyük oğlu Meearistan Dev- Jet Demiryolları umumi direklörü B. Stefan Hertz hilen Berlinde bulunmaktadır. B. Mei Borty birkaç gün burada Kulucak- ağlebi ihmal sabah o aydınlığındadır) havalanarak bütün İngiliz ve İrlanda sn- hillerini dövmeğe başlayacaklardır. Bu esnada Norveçten hareket eden deniz kuvvetleri henüz yoldadır ve İngiliz ada- ları her taraftan kuşatılıyor hissi veril- mektedir. Halbuki hakikatte Alman kuvvetlerinin büyük kısmı müstakil İr- landa devletinin &stikametini tuttuğu gi- bi, Manştaki küyvetler de bazı nümayiş taarruzları yaptıktan sonra sola kayarak İlandaya çıkacakların arkasını takviye- ye koşacaklardır. İngiliz müdafaam bir ken henüz de- niz üzerinde ve ağlebi ihtimal çoğu boş gemiler ile her taraftan kendi sahillerine yanaşan ve fakat henüz ihraç yapmamış olan kuşatıcı deniz kuvvetlerine bakarak aldanır ve müdafaasının siklet merke- zisi bir an evvel ve istiklâliyet ve bita- raflık Jâflarına bakmadan müstakil İr- landa devleti erazisine atmazsa Alman- İsr bu adada tutunabilirler, Zira uzun hazırlıklarına rağmen an cak 80,000 kişiye çıkanlan ve ağlebi ih- timal motörize kuvvetlerden mahrum, harbin üswlüne mutabık sevk ve idare- sinden gafil kimseler elinde bulunan İr- landa ordusu bir noktoya çıkarılacak 40 - 50 bin kişilik bir Alman kade- mesile dahi boy ölçüşemez. İngilizler hakiki vaziyeti anlayıp ordularına İrlan- da hududunu geçmesi emrini verinceye kadar da denizden ve havadan müte- akip Alman dalgaları İzlandaya girmiş bulunur ve yerleğir. Bunların atılmaları da Narvikto görüldüğü üzere hakikaten güçtür. Binaenaleyh benim kanaatim aylar» danberi şudur; İrlanda bugünkü vazi yetinde kaldıkça İngiliz müdafaası için bir zaaf teşkil eder. Bu zaaf iznle edilir. se İngiltereye hücum bir hayalden iba- ret kalır. yazdığına göre, İngiliz Başvekili B. Chur- €hill'in son beyanatından sonra İngiltere ile Almanya arasında bir anlaşma ümidi imkânsız görülmektedir. Kont Clianonun Berline gideceği doğru değil mi? Nevyork 17 — Beslinden bildirili- yor: Kont Cianonun yakında Berline geleceği ve B. Hitlerin Rayhştagda bir nutuk söyliyeceğ. hakkındaki © şayialar hayret uyandırmıştır. Burada bu husus” ta hiçbir malimat yoktur. Newyork 17 — Bazı rivayetlere göre, Kont Ciano cuma günü Berline gidecek tir. Lituanyada seçim Moskova 17 (A.A.) — Tass ajansı bildiziyor; Kaunastan bildirildiğine göre, bir mil- yon üç yüz seksen altı bin beş yüz alt mış dokuz seçici 14 ve 15 temmuzda Uituanya cümhuriyetinin halk diyet mec isi intihabatına iştirak etmiştir. İştirak minbeti yüzde 95,51 dir. Seçime iştirak edenlerin yüzde 99,19 u çLituanya çalış“ kan halk birkiğip o namzedleri lehinde reylerini kullanmışlardır. Diyet meclisis ne 79 aza seçil ir Tallinden de verilen muvakkat rakam» lara göre, seçicilerin yüzde 81,6 sı 14 ve 15 tersmuzda Estonya: parlâmentosu in- tihabatına iştirak etmiştir. İştirak eden lerin yüzde 92,5 u reylerini «Estonya çalışkan halk birliğiz namzedleri lehine kullanmışlardır. G Almanya Norveçe şimendifer malzemesi verecek Londra 17 (A'A, — Norveç devlet demiryolları, bir itlâf akdetmiştir. Bu itilâf mucibince üç sene müddetle essen- itilâf mucibince üç sene müddetle Essen- deki Krupp çelik fabrikaları Norveçe her türlü demir malzemeyi ita edecektir. Pek yakında 14 det elektrikle mütehar- rik lokomotif ile 120 yolcu ve marşan- diz vagonu teslim edilecektir. İki hursız yakulandı Göçen ayın altısında, bir gece yarisi, Valikonağı caddesinde aparlımanın- da oturan Sümer eflerinden B. Mi- tat Recainin ezine girip 4 İsiymetli hal ve bir sefen takımı çalan sabikalilardan Topal Haydar ile İbrahim dün emmiyet memurlar baralından yakalanmışlardır.