20 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1940 AKŞAM Sahife 3 AKŞAMDAN İş inada mı bindi? AKŞAMA —ı1— amma, radyodaki spikerlerimiz de telâf- Şe yanlın yapmakta temerrid. gösteri. nr, ... Biz yazıyoruz, kimse aldırmıyor, iş inada binmesin! Çele Ümümü nizam; döndüren ayni ma Kamların akıl ermez bir müsamahası: >— Gece yarılarına kadar opatlörle mületin başı çişiriliyor; ahali rahatsız Oluyor ; uykusundan kalıyor! - diye kaç seferdir. gazetelerde gerek kendi tarafı gerek karilerimize tercüman ola” | vak yandık, yakıldık. Bazı taraflarda bu gürültücü radyola- hn, eramofonların birkaç gün azıcık ka- sildi memnuniyetle £ farkediyoruz. Aradan kısa bir müddet geçiyor. Haydi yine fayrap! ee Biz yazıyoruz, kimse aldırmıyor; İş inada binmesini (va - Na) e RE dalma Sarayburnu - Salacak denizaltı Ey kablosu ek İ0 de “bildirildiği veçhile bir çok ai havi bulunan 10.000 voltluk Saray- kalp © Salacak denizaltı kablosu yerinden zy rilarakk. bur olan kın Barça u Da İ pr. Lütfi Kırdar, İ şehrimize gel Polis mektebi; sunlarına dün diplomalarını veruliştir. Ba münasebetle öğleden evrel anat on birde 'Takalmdeki Cümhuriyet Abidesi önünde merasim yapılmıştır. Mektep mezunları, ayrıca Beyoğlu ve Eminönü polis kursları- ni bitirenler âbide etrafında toplanmışlar, İSEK! marşam söylemişlerdir. Merasimde bulunan emniyet müdürü B. Musâffer Akalın, emniyet müdürlüğü namına, mek- tep idaresi de mezunlar nüminâ AÂbideye çelenk koymuşlar, ba meyanda mu Cümhuriyetin kendilerine tahmil ettiği ve- zalfı lâyikile Jia edeceklerine and içmiş- lerdir. Müteakiben yeni devre mezunların dan B. Avni kısa bir nutuk söyliyerek "Türk polüln fedakârlıklarından ve Cümhuri- yetin onlardan beklediklerinden bahsetmiş ve bu sözleri takdir edilmiştir. Merasim bu şekilde bittikten sonra bir de geçld resmi yapılarak mezunlar, mekteplerine dönmüş- lerdir. Saat on altıda Yıldızdak! polis mekte- binde merasim yapılmıştır. Bu merasimda Val Dr. B. Lütfi Kırdar, emniyöt müdürü, bütün şube müdürleri, emniyet âmirleri, kolordu erkânı hazır bulunmuşlardır. Ev- veli müdür B. Muzaffer Akalın polis şe- hidleri anıta önünde bir hutuk irad ederek polis mektebinin ilk olarak 323 senesinde Selünikte teşkli edildiğini, bilâhare İstan- bulda da bir polis mektabi açıldığını anlat- mış ve kıza bir terihçe yapmıştır. B. Mu- zatfer polis mektebinin (lk tecssüsünden şimdiye kadar 713 komiser ve 7273 polis ol» mak üzere 7987 mezun verdiğini söylemiş İstanbul - Nevyork Yunanlılar vapur işletmek istiyorlar Bir müddettenberi kesilen İstanbul - Nevyork vapur seferleri İşin, Yunanlılar tarafından bir teşebbüs yapılmıştır. Yu- nanli armaltörter, yaptıkları teşebbüs meti- cesinde, Yunan bandıralı vapırların Ame- rikan sahillerinden Pireye kadar gelebil- meleri için İngiliz bahri kontrol makam- larından müsşaude slabilmişlerdir, Yunan- Ular, bu hattın İzmir ve İstanbula kadar uzatması için yeni bir teşebbüste bulun- muşlardır. Du müracaat, İstanbul ticaret müdürlüğünce Ticaret Vekâletine arztdil- mektedir. Müracaat kabul edilmediği tak- dirde Amerika ile Pireda aktarma tarikile Möalât ve ihracat münasebatında bulun- mamız cihetine gidilecektir. Adliyede yaz tatili İstanbul adliyesinde bugünden itibaren yaz tatili başlamıştır. Tatli beş eylüle kadat devam edecektir, Tatile baro da iştirak et- mektedir. Yalnız müddiumumi muavinleri aynca tarihlerde mezuniyet lerini istirmi edeceklerdir. Halk ekmeği için hazırlık E üzde elli de yurmuğa! Yüzde elli sert, yüzde el çeşnisi tesbit edilmiş ve klmyahaneys gön- derilmiğtir. Nümune Pazartesi çünü kim- yahaneden alınacaktır. Yeni ekmoğin uzun şekilde imal edilmesi düşünülüyor. Vali tekrar Yalovaya gitti Bir müddeltenberi Yalovada bulanan Vali ve Belediye Rolsi Dr. Lü Kırdar, emalyeb müdürü B, Muzaffer Akalın ile birlikte dün sabahı şehrimize gelmiştir. B. Lütfi Kırdar sabahleyin belediye, bilhassa fen ve imar müdürtüğünde mojgul olotuş, bu sene yapılacak ondde ve sokuklar etra- fında bazı talimat vermiştir. Öğleden son- Ayette meşgul olan Vali, poliz mekte- merasimi ünde bulunduktan sonra *ekrar Yalovaya gitmiştir. Pazartesi günü tekrar axşam üzeri ektir. İstinye - Bebek yolu İstinye - Hebek yolunu yapan mütenh- Bild, isimlik işi uzadığı i dığından ve şimdi inşast malzemesi fiat arttığığnan bahisle eski Tatile ioşaaza de- sam edemiyeceğini bildirmişiir. Viâyet daşaat malzemesinin evrelce tedarik edil mesi Jâzım geldiğinden bahisle inşaata de- vam edilmesini istemiştir. Maamafih bu- gön bir heyet vaziyeti mahallinde tedkik Süne ing m z .— n edecektir. dığı işlere bakıyo” d bir yoğurt yiyişi diyenlere hak” veriyorum 5 ad iç edu sw Meselâ imar saadetine mazhar olan caddelerin hepsi de birin şe başlıyama- | ŞEHİR HABERLERİ Polis mektebinde dünkü merasim Elli üçüncü devre mezunlarına dün Vali, mektebi muvaftakıyetle bitiren ye mektep mezunlarına yürüyecekleri yol- İara dair direktifler vermiştir. B. Muraffer, polisin bilhassa nitamazlığa karşı dur- ması icab ettiğin! hatırlatmıştır. Müteakiben mektep mezunlarından bir polis; meslek şehidleri için bir kaç söz söylüyerek onların sviz hatıralarını yadet- miştir, Karilerimizin mektupları Yerli kürdanlar Yorll kümtanların daha dikkatle ya- pılması lâzımdır. Belki de bunların tahtaları mürüsip ağaçlardan söçü- miyor; çünkü çok gevrektirler; kınli- veriyorlar, Daha fenası, akrabadan bie baya- nin, kürdan diş etinde kald. Bunu çıkarmak için dişçiye giimek lâzım- geldi. İthalkt mah olanlarda böyle va» ziyetirre raslanmıyordu. Yerli malın da itinalı yapılması lâzımdır. E Eski mütekaitlere yapılan zam İstanbul defterdarlığının ba hususta bir izahı Eski lekaüd kanununa göre teknüd edi- lenlerin maaşlarına yapılan zam hakkında İstanbul defterdarlığından bir izahname aldık. Aynen dereediyoruz! 11 Temmuz 940 tarihli gazetenizin Üçün- cü sahilesinin ikinei sütünunda intişar eden bir yazida (eski teka0d kanununa göre tahais edilmiş olan fekaüd maaşları- nâ yapılan © 35 zamların bazı formalite teabı olarak bir kısım mütekaldlerin te- hir edilen zarılarının Maliye Vekâletine günderlleciik cetvellerin vürudundan sonra tediye edileceği ve bu tediyenin de Ikindi üş aylıklariu beraber dağıtılacağı) bildiri- * 25 zamlardan İstifade eden bütün mütekaldlerin ve vaziyellerinin buraca tesbiti mümkün olan bilcümle dul ve ye- tHotlerin bu zamları birine! üç aylık maaş- Yarın tersiata sırasında kâmilen tediye edil- miş bulunmaktadır. Yalnız eski kanuna göre tekağd edilip ds yeni kanunun ndan yalnız bu gibilerin | Kk © 25 zamlar te- hir edilmiştir. arın. da cetvelleri çok evvel ikmal olunmuş ve Vekâlete takdia edilmiş bulunmaktadır. Bu cetveller pey- derpey gelmekte ve zamlar da ikinci üç | aylıklara intizar edilmeksizin derhal dağı- | tılmaktadır. | | Bay Amcaya göre ... ... İkinci sınıf caddelerde pek deği senil şiklik görülmüyor... , * tebrik, muvaffakıyet teme Pamrsreran ) Hayat, mektep Bizde ötedenberi mekteple hayat ara sında derin bir uçurum vardır. Mektep hayattan uzaktır. Hayat, mekteple oku duğumuzdan çok farklıdır. Bunun için geçirmişlerdir. İlayata adım uyduruncı- ya kadar epey sıkınlı çekmişlerdir. İşte geçenlerde bir muallim ve maarif adamı kalabalığı karşısında Maarif Ve kili B. Hasan Âli Yücel bu çok mülhüm meseleye tema etti İlmin de, sanatın da hayat için olduğunu söyledi, Hayata uyan, hayata yardımı dokunan ilimden bahsetti. Birde uzun zaman mektep ted- rizatınım maalesef hakiki hayala uyma “dığını, aklı başında bir maarifin en bö- yük vazifelerinden birinin de bu işi ba- şarmak olduğunu anlattı. Bu, maarif sö- yasetimizde bir inkılâbın işaretidir. Hakikaten bugün meselâ 40 - 45 ya İİ şendnki bir adama sorunuz: bir kağın polise mükafat veriyor Vali, B. Lütfi Kırdar; mektep mesin- ları arasında mükâfala Islihkak kesbede- cek dereceler almış olan bayan İlhan, Melek, bay Cemal, Dursun, Ahmed, Kadri, Pecalı, Reşad ve Irfana diplomalarla müs kâfatlarını bizzat vermiştir. Bundan sönra davettller hazırlanan bir büfede izaz edi- mişlerdir. Münakalât Vekili İstanbulda on gün kalacak Dünkü nüshamızda şehrimize geldiğini yazdığımız Münazalât Vekili B. Ali Çetin. kaya, Haydarpaşa rıhtımından motörle Galatada yeni Inşa edilen yolcu salonuna geçmia, Vekil burada Ilmanlar umum mü- düründen salon hakkında İzahoğ almış, gördüğü mükemmeliyetten beyanı memnu niyet etmiştir. Münakalâf Vekil, şebri- mizde bulunduğu #tüddek zarfında, Vekâ- lete bağlı muhtelif mürseslerde tedki- katta bulunacaktır. Bugün inşasına 6sas itibarile karar verilen yeni tersane saha- sında tediikakta bulunması muhtemeldir, Münakalât Vekül, dün, şu beyanalta bü- vunmuştur: 4 Vekiletimizin buradaki işleri Üze- rinde tedkikatta bulunmak v> bir müddet istirahar etmek Üzere İstanbulu geldim. İstanbulda bu defaki ikametim, on gün kadar sürecektir. İstanbulda kurulacak olan modem ve büyük tersane için Iptidal tedkikler bitirilmiştir. Şimdi, bunlar Üze- rinde tedkikat yapılmaktadır. Du tersane, Izmal edildiği vakit, deniz ticaret filnmu- zun her türlü ihtiyacını Karşılayabilesek kudrette olacaktır. İngiliz çecgrâhlarına si- pariş edilmesi mukarter olan ve İnşası hi- taminda deniz ticaret filomuza ilâyesi mu- gibi farla fiat litiyor. Noktal nazarımıza uygun düşrcrk başka bir tekil olursa bed- kike hazırız.» Elektrik, tramvay ve tünel idareleri umum müdürlüğü Elektrik, tramvay ve tirel idareleri umum müdür'üğüne belediye fen müşaviri, mühendiş mektebi profesörlerinden B. Mustafa Hulkinin âsaleten tayin! Dahiliye Vekâleti tarafından tasdik edilmiştir. Vali ve Belediye Reisi Dr. Lütfü Kırdar, dün sabah memuriyetinri B. Mutafa Hulkiye tebliğ ederex yeni vazifeşini bebrik etmiştir. Yeni umum müdür, dün Metro hanına 'git- mia, müdürlük vazifesine başlamışlar. B. Mustafa Hulki, memleketimizin kıy- metil fen erbabındandır. Uzun senelerdön- | beri şirketler komlsaş, & ye fen mü- | şaviri, müdürü umumi V olarak bu | idarelerin müuamelâtile yakından alâkadar | olmuştur. Yan! yazlfesinde ımuvaffakıyet- | ler temean! ederiz. Yeni bir gazete Dünden itibaren oHakik; güzete İntizara başlam yu Varsa yoksa birinci sınıf caddeler. B. A. — Tabii öyle olucakl, — Mektepte iken okuduğunuz der lerden bançilerinden hayatta hakkile is- Wade ettiniz. Mektep sıralarında sene- lerce kala patlatıp didindiğiniz bilgiler den hangilerini hayata tatbik ettiniz? Kendisine bu suali sorduğunuz zat adamakıllı şaşalıyacak, belki de cevap yeremiyecektir. Mubakkak ki mektepte okuduğumuz şeylerin bazıları hiç işimize yaramamış- tır. Hattâ uğrunda gecelerce uyumadığı- muz, sini dönüp kahrolncak derecede üzüldüğümüz birçok derslerden bütün hayatımızda en küçük fayda gördüğümüs olmamıştır. Vakıa nihayet bilgi bilgidir. İnsanın kafasını işletir, süsler amma ni- huyet bayat da mektep denen müesse- senin devamı olmalıdır. Ben hayatımda hendesenin bir kerecik faydasını görmüş adamım. Bir arap şeh- rinde berbere girmiş saçlarımı kestiri- yordum. Adam — şık olsun diye midir? nedir? — şakaklarımdaki saçları sivrile- mesine eğri bir tarzda kesiyordu. Ben de düz istiyordum. Ne söyledimse para etmedi. Berberr maksadımı anlatmama imkân yok.. Tam © esnada aklıma Hızır gibi bendesede okuduğum «battı müstakim» tabiri yetişti, Derhal parmak» larıma şakaklarıma götürerek berbere: Eş Müstakim... Hattı müstakim... de- Güldü. Arzumu anladı, Saçlarımı is tediğim tarzda kesti, Ben iki cihetten menandum. Hem saçlarımı btediğim gis bi kestirmemden, hem de yıllarca de- mir leblebi yutmak kabilinden, kafama ğum bendeseden istifade ettiğimden... Maarif Vekili Hasan Âli'ye mektepte aşağı yukarı şöyle bir sual sormuşlar: — Oğlum iki adam çölde birbirlerile karşılaşıyor... Biri ötekine saati soruyor ve şu cevabı alıyor! bu zamanı al... Onm dört sant ilâve et... Bundan 47 dakikayı çıkar. Sonta bundan da 193 kaçtır?.. Mektepte mühim bir mesele olarak talebeye verilen şu susli hayatta bir adam sorsa deli zannederler. Çünkü hiç kimse karşısındakine ne bu tarzda sunl sorar, © nede saat hakkında bu tarrda bir cevap verir... Hakikaten hayatla mektebi bir- birine yaklaştırmak ilmin bayat için ol. duğunu zihinlere yerleştirmek lazımdır, Hikmet Feridun Es e Darüşşafaka mezunları cemiyetinin deniz gezintisi , | Bügün aant 17 den gece 3 e kadar fevkalâde program ve Zengin caz, saz ile tertip edilen bu eğlentiye işlik eden- ler her sene olduğu gibi iyi vakit geçi recekleri ümüdindeyiz. Izmir Enternasyonal FUARINA İştirak ve Fuarı ziyarete hazirlanınız. — Neden öyle olsun?. B.A, — Valimiz de vali bayıml,. birinci sna