17 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

TUT Sabtte — x ÇNNN Devrim Konferansları İnkılâb Nedir, Mmmnn% Telyazı Duyumları Niçin Inkılâbcıyız? Bu ğday Suiistimali Ne Kadar Bay Asım Kültürün Uluse- vinde Verdiği Konferans.. Ve ertesi gün kabul olun. Bu sözlerin bu telkinin, o duk. Olunduk diyorum, çünkü iki kişi idik. Yanımda Nazilli Meb'usu ölen Hacı Süleyman (Efendi) de — vardı. Atatürk'e tahriratı verdim ve vaziyeti anlattım, dinledi. İki gece uy- ku uyumamıştı. — Milit tarihin en çanlı sahifelerini — hazırla- diğı günlerdi. Sözümü ikmal. den sonra: — Korku ve endişe değil, gesaret ve celâdet — gösterecek gönler yaşıyoruz. Karşımızda bir vatan mes'elesi var. Bir yurd müdafanı ancak bütün olarak tetkik edilir ve icabları yapılır. Dedi: Harikulüde meşguldü. Ertesi gön saat onda tekrar kabul olunmak üzere huzurunu terke müsaade buyurdu. — Ertesi gün san, bir defa, korkunun tesiri altında kaldımı, ona bütün dünyanın kuvyetle- rini igönderseniz, bunları paralize etmekten başka birşey yapmaz. İyi bilmeli ki kuvvet insanı değil, in- san kuvveti ve dünya üze- rinde gördüğümüz |herşeyi meydana — getirmiştir. İn- sanın birşey — yaratması herhangi birşeyde muvaf- fak — olması için evvelâ ona inanması lâzımdır. Mühimmat varsa da uzak- larda, tü Diyarıbekir'de, Fakat bu size yaramaz.) hn.:l::.—ı ayrılırken de, vi büyük sönleri sönell 8a — Size birşey söyleye- eeğim: Fakat bunun bu- gün sır kalması lâzımdır. Çünkü hersırrın da mu- ayyen bir müddeti vardır. Onlar da tohum gibidirler, tohum, nasıl toprak altın- da kalır ve sonra teneb- büt ederse sırlarda öyledir, bir müddet zamanı gelin. ceye kadar gizli kalmak zaruretindedirler, Sonra sesi daha demirden bir ton aldı. — Sigarasını — çek- tikten sonra: — Bugün maddeten bir şeyimiz yoktur, fakat, her şeyi yaratan ve yaratacak olan bir kudrete malikiz, oda davamız ve davamız. da behemehal muvaffak olacağımıza ait imanımızdır. Bu inanç ne kadar derin bir surette herkesin kal- binde yerleşirse kurtulu- şumuz okadar kısa şüre- cektir. İman ve cesaret işte yurdu kurtaracak yol, herşey bunun içindedir. Dodi jestin üzerimde yaptığı derin tesiri slze anlatamam. Atatürkön huzurundan harikulâde bir duy- gü taşgınlığı ile ayrildım. Var: bğım ve bütün duygu ve dü- şüncelerim — değişmiş — bulunu. yordu. Evet, insnmak — yaratmaktır, İnanmayı demir bir irade ile beslemek kat'i surette — muzaf. fer olmaktır. Atatörk — inandı ve bu iradesini inancı uğrumda kullandı, onun için ve onuala birlikte bütün Türk'lük karan- hıktan aydınlığa, esaretten İstik. Tâle, menfi bir hayat telâkki. sinden, müsbet ilimden — gıda alan bir hayat telâkki ve sevl- yesine yükseldi. Her inkılâber dalma aarinin ve — cemiyetin tmsalidir. Büyük fnkılâbcıların ülküle. rine bu namütenahi ia«nc kuv- veti kakkında diğer milletlerin tarihlerinden de misal -bulmak mümkündür. Fransa inkılâbında Robespiyer'in büyük — rolünü hepiniz bilirsiniz. Robespiyer inkılâp tepesine çıkmadığı, henüz kendini tanıt. mediğı zamanlar, bir. meb'us sıfatile körsüye çıktığında kimse kendisinden memnun olmazmış. Hattâ sözleri alaya vesile olur- muş. Fakat © kat'iyyen buna ehemmiyet vermez, tam bir nefse İtimadla töylemeğe devam edermiş. Günün birinde söyle- diği nutka Mirabo dikkat etmiş ve Robespiyer, kürsüden İner- ken, bütün meclise hitab ederek: — Arkadaşlar, dikkat ediniz. Bu adam müthiş birşeydir. Çün- kü söylediklerine kendi de oa- nıyor, Demiş. Ayni nefse itimadı, davaya İnancı Lenin'de de görüyoruz. İsviçre'de —harbın — sonlarında, yanında buolunanların hepel, da vanın zaferine ait ümltlerini kaybettikleri balde © daima ar- kadaşlarına: — Rousya'da inkılâp kat'i ve mutlaktır. Kati ve mutlak ola rak iktidarı ele alacağız. Demletir. Bir fokılâber için, fikirleri, ülküsü, kendi varlığı demektir. Filhakika herkesin çahsi kıy. meti kafasındaki fikirlerle öl- çülür, Fakat topluluk içinde, foanmadığı balde fikir dellâl. hğı yapan insanların adedi de çoktur. Fikirlerin hakikt kıy- metl kana karıştığı, böcreye mal olduğu dakikadan İtibaren başlar. Bir inkılâbda inkılâber- nın şahalyeti ile fikirleri ve onlara bağları harikülâde mü. him bir rol oynar. —İnkılâbe: demek temsil ettiği yeni zihnl- yet demektir. Her Inkılâbemın muvaffakıyetini fikirlerine ina- mnışıla ölçülür. Bunu daba iyi isah mümkündür. Bir kadın *tanırım ki büyük müşkülütla dünyaya çocuk ge- tirmişti. Veziyeti son dakikada bir operatörün anj ve şedid Suiistimalin Birbuçuk Milyon Lira Ol- duğu Hakkında Mübalağalı Sayılar- dan Bahsedilmektedir.. Istanbul Şube Müdürüne Işten El Çektirildi.. Ankara, 16 (Hususi) — Buğday soilstimalinin birbuçuk milyon Hira olduğu hakkında bazı mü balağalı haberler dolaşmaktadır. Ba iş dolayısile İstanbal ziraat bankası şubesi müdürüne İştem el çektirilmiştir. Umum müdür Bay |Kemal Zaim'in do çekileceği söylenmektedir. Tahkik heyeti, müsteşar Bay Atıf ve maliye müsteşarı Bay Falk'in de İştirakile tabkikata devam etmektedir. Rados'ta Nefyedilen Rumlar Tanınmış Rum'lardan on Müteahhitlik yedisi Nefyedildi.. İstanbul, 16 (Hususi) — Rados'dan gelen baberlere göre, İtal- yan'lar Kados'un tanınmış Rumlarından onyedi zatı nefyetmiş- lerdir. mamıştır. Bunun sebebi bakkında henüz fazla malümat alına- Istanbul - Ankara Posta Tayyaresi Yalova Civarında Kaza Geçirdi.3 Yaralı Var.. İstanbul, 16 (Hususi) — İstanbol - Ankara posta tayyaresi Yalovu civarında bir kaza geçirerek karaya düşmüştür. Tayya- rede bulonan bir Amerika'lı mübhendis ile ikl tayyareci yara: lanmışlardır. Mahkemeye Verilen Postacılar Şirkete Tarifenin Indiril- mesini tebliğ etmemişler Ankara 16 (Husust) — İngiliz Hras düştüğü halde, tarifenin fadirllmesi hususunda telefan şirketine — tebligatta bulunmıyan eski posta ve telgraf umum müdürü Bay Fabri ile muavini Bay Subbi, telgraf müdürü Bay İbsan Cemal mahkemeye verilmiİştir. Mahkemeleri ayın yirmi üçünde şebrlmizde başlıyacaktır. Fransız Başbalunı Diyor Ki Canblür Bay Leon Feraci Yapamıyacak. İstenbul, 16 ( Husmust ) — Rüşvet verme saçundan muha keme edilen Leon Feraci bun: dan böyle mütesahbitlik yapa- mıyacaktır. Istanbul'da -3 Zelzele Oldu İstanbal, 16 ( Husust ) — Şehrimizde bugün de üç hafif zelzele hiasedilmiştir. * Muallim Polise /(Teslim Edildi İstanbul, 16 ( Hasusi ) — Vefa İlscsl muallimlerinden Bay Cevdet bugün maarif dsiresine gelerek orada bulunan Maarif Bakanı Bay — Zeynelâbidin'e, kendisinin haksız yere ve pga- razle başka yere nakledildi. gini bağırarak söylemiştir. Bay Cevdet, polise teslim edilmiştir. Sedad Bu Neticeyi Kabul Etme- Vali Muavi- mek Aklımızdan Geçmez. Fransız'lar, Alman'larla Dostlaşarak Elbirliği Kurmak İIstiyorlar. Parls 15 ( A.A ) — Havas bildiriyor; Başbakan bay Flanden reyl- am hakkında şu beyanatta bu. lanmuştur: — Fransa reylamın ferasında ontlaşmaların tamamile tatbik edilmiş olmasından dolayı çok memnondur. Reylam — neticelerini kabul etmemek hiçbir. Fransın'ın ak: lndan geçmez. Fransa ile Al manya arasındak! dikenli mes- eleler uluslar kurumu yolu İle halledilecektir. Fransa ile Sar arasında bir mübadele rejiml tesis etmek ve Fransız - Alman mübadelelerini yeni vaziyete uydurmak — için yakında Ucari müdahalesini icabettirmişti. Ame-| görüşmeler — başlıyacaktır. Ba: Hyattan sonra bitkin ve baygın bir. halde yatıyordu. Nabzı doktorun — elinde — bulunuyor, snneti başucunda ağlıyor, her- kes bir *öz söylemesi için yal. varıyordu. O ne ölü gibi. Bü. kanlıklar arası komlsyonu muh- temel hlcret mes'elesini inceden İnceye tetkik etmiştir. Esasen ben Alman hükümetinin arlık- lar bukükuna - rlayet etmeyi bildiğini göstereceğine emlinlen. — Sonu 7 inel yüzdedir — | Gene eminim ki Fransın'ların çok büyük ekseriyoti Fransız Alman münasebetlerinin gittik. çe İyileşerek Avrupa barışında blir Iş beraberliğine varmasını istemekte ve çpk defa hayal foklsarıma uğriyâan Frantiz et kârı sözlerinden ziyade fliliyata ehemmiyet vermektedir. Ingiliz Bahriye Zabitleri- nin Sofya'yı Ziyaretleri.. Bulgar Kraliçesi,îflisaf irler Şerefi- nimiz Oldu.. İstanbal, 16 (Husust) — İz- mir vali muavinliğine tayin olanan — Beyoğlu kaymakamı Bay Sedad'a tayin keyfiyeti tebliğ edilmiştir. Italya'nın Afrika Müstemlekesi Roma, 15 (A.A) — Nazırlar meolisi Şarkt Afrika'daki Eritre ile İtalyan somalisinin yüksek bir komiserlik idaresi altına koyan projeyi tasvib etmiştir. ne Bir Ziyafet Verdi. Sofya, 16 (A.A) —, Birkaç gündenberi Varna'da bulunan London İsmindeki İngiliz kru vazörünün süvarisi Vie Amiral Turn ile yaveri mülâzim Dav- nay resmi bir ziyaret yapmak üzere Sofya'ya gelmişlerdir. Dün sabah İngiliz donanması zabitleri harbiye — nezaretinde general Zlateffi ziyaret etmişler ve sonra kral ve başbakan bay Goörgiyef tarafından kabul edil. mişlerdir. Saat 14 de kral ve kraliçe İngiliz donanması zabit. leri şerefine bir ziyalet ver. malşlerdir. Ziyafette prens Sirtlle He prenses Euadoxle, başbakan bay Gorgiyef, barbiye nezırı | Günün | | Küçük Duyumları . Yeni Vali Muavini İzmir Vali muayinliğine Beyol' lu kaymakamm Bay Sedad - Aziz'if tayin edildiği hakkındaki buyrull dün Valiliğe gelmiştir. Bay Aziz bugünlerde bekleniyor. Konferans j Önümüzdeki — pazartesi — günü saat önbeşte Burmava ziraat okult! unda musllim Bay Fasih” Ereei tarafından. (Tavakculuk) bakkındi değerli bir konferans — verilecektif Konferansi ulustan — istiyenler &* dinliyebilecektir. Mısırcılar Birliği — Ükonomi Bakanlığından — Vai Bğe gelen bir buyrultuda —İzmif Mınırcılar birliği Türk limited gif ketinin kat'i olarak teşekkül cttif ve şirket sermayesinin yarısını ; kil edib bankaya yatırılan 25 liranın şirkete iadesi Tâzımgeldili bildirilmiştir. Gübre Ihracı Yasak Dış memleketlerden — imemle ketimize - Kontenjan usulünün WW bikinden evvel. mühim gübre getirilmekte idi. Ayni zamâif da memleketimiz ihtiyacından olmadığı halde gübre ihrac olunurd! Bakanlar heyeti bu durum — karji' sada çiftlik, her türlü hayvan göl” Yunanistanda H4 rict Propaganda Bir Yılda 600 Kişi Hudud Haricine Çıkarıldılar: Elen gazetelerinin yazdıkla' rına göre son zamanlarda Yunanlstan de bilinde faaliyetlerini çoğaltart” ları döoleyısile alınan tedbirlef neticesinde dış bakanlığı tara' fından toplanan vesaike dayf' marak soa altı ay İçinde 300 kişi Yunanistan sınırları dışınt çıkarılmıştır. Bütün yıl içinde - çıkarılanların mikdarı 600 b şiyi geçecektir. : * Verilen malümata göre sınıf dişına çıkarılanların çoğu din! ve saysal propaganda yapmaki$ | olanlardır. Ve ekseriyeti İtalyattı | Bolgar, Alınan ve Rus'tur. Pf" pagandalar — içinde en |ıd" mikyasta yapılanı Katolik pro” idi. Sımr dişina atılanlar içinde Yananistan'ın birçok noktalar! | gelib casusluk yapanlar da 'İ'ıl dır. Bunların hangi - oluzlarf mensab ” oldükleri, anlaşılmati | kolay bazı sebeplerden dolaj! tatolmaktadır. 5 #:ı yıl sonunda — alınan tedi birler neticesinde hbarlci pro' pagandalarla ve casaslukla mü' cadele çok koluylaşmış ve pro” pagandaların — önüne geçilmiy? başlanmıştır. Yeni Çin Elçisi Roma, 15 (A-A) — Yeni Çit elçisi bugün Krala itimatnam?” sinl takdim etmiştir. i Saylav Seçimi: 4 İstanbal, 16 (Humusi) — Say” lav seçimi işi bu ayın sonunf kadar yapılacaktır. » bay Zlatef, logiliz maslahatgü' zarı bay Blofour hazır bulun" muşlardır. ğ Gece de harbiye nazırı gent' ral Zlatef bir akşam ziyafeli vermiş ve'bu ziyafette Sofyf garnizonu erkânı barbiyesinit yüksek zabitleri hazır bulan” muşlardır. İngiliz zabitleri ye” mekden sonra kralın emri üt€ rine kendilerine tahsis edilef hususi yataklı vegonla Varna'y' bareket etmişlerdir.