22 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

22 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— Başı ö inci sahifede — toplantısını saylavımz bay Ad- — man'ın şkanlığında — yapılan — köngrede önce heosab encüme- — nminin raporu okunda. Raporda — hesabların birbir. araştınldığı O çok düzgün ve talimata tama- O men uygün olduğunu, — yalnız — yardım ve harcırah maddeleri- min münakale yapılarak bu ter: tüblerdev fazla harcanıldığını, /— yemi idare heyetinin bu tertib- lerde de daha ökonomik yürü- / gmelerini encümenin dilediğini we.çok düzgün hesablarından ürü Idare heyetini takdir ettiklerini ve Ibra edilmesini teklif ediyordu. Bay Etem Kadri encümenin — raporlarını açmalarını — İstedi. — Bücümen başkanı avakat bay — Ülsi encümenin hesablara bir, bir baktığımı ve derin araştır. — gmalar yaptığını yalnız, mekteb gocuklarına yapılan — yardımın pekçok olduğunu, bu işin daha ziyade İçtimal yardım şuabesile Obayır. cemiyetlerini — alâkadar edeceğini, frka — bütçesinden yardımın kısılmasını diledikle- rini söyledi. —— Bay Etem Kadri bu yardım. — ların evvelce — başlanılan — ve — mecbüren yürütülen bir fş ol- ““duğunu, beyetin yeniden talebe Oyollamayı kaldırdığını — söyledi. — Müzakere yeter - görülerek en- O eümen rkporu ittifakla — onay- O landı. Ve İdare - heyeti ibra — olandu. — Dilek encümeni idare hey- — etinin büyük kongreye gidecek- — lerle umümi — meclisi mahalli hükümet ve belediyeyi —alâka- landıran ve.İyi ayrılarak encü- — mene verilen dileklerin bir, bir — Türkçe karşılıklar suğur, Ö, sur, T. yazm, B. yazı, yazılun, 9. yazma. — Kadh (kadih) — 1, karama, 2. — kötüleme, Kadb etmek — 1. — 3, kötülemek. — Kodi — |. yağrıcı, 3. yarıcı. — Kadife — 1. bahmal, 2. kidkü, kilim. — Kudim — 1. bayağı, 2. bayat — B. bayrı, 4. beyrn (eski anelen Oman.) 5. çoktan, çoktanki, 6, erteği, 7. eceki, 8. ilkin, 9. irteki, — 10. küri (ihtiyar man.), 11. özel, O 012. uzağı Köadir (maktedir man.) — 1. GIİİ, erikli, 2. eriklik, 3. erklik, 4 keren, 5. oğan, 6. yetkin, 7. “yeydem — Kadir olmak — 1, eli ermek, Celinden gelmek, 2, omak, 3. Conamak, 4. sıdaşımak — Kadid — 1. elengi, 2. - kak b:nıhledn ve başka şeylerin ku- — gusuü, kurutulması; etin kurusunu — da kak et deniyor) 3. kandıldak, &. kuru, 5. kurumuş, 6. örüt (çok man.) - — Kadid haline gelmek — 1. ger. alilmek, 2. kakırdamak, 3. kak. “lanmak, 4. kaksımak. Kadr — değer. Kadrnaşinas — mez, 2. değsiz. — Bafes — 1. (çıtma (Pencere O kafesi), 2. çiti, 3. çitlik, 4. tüng- dük, ö. yetme. Kâiffe — 1. bar, 2. barça, 8. barı, 4. bütün, 5. dükeli, 6. kö: 1 hep, 8. ime, 9. kamu, OFk—ıh 11. kamur, 12. kop, yazgu, karamak, V. değer bil- ' ongresi Konuşmaları.. araştırıldığını, hepsinin uygun görüldüğünü raporte — etmişti. Bu repor da onaylandı, bundan sonora bütçe encümeninin; he- kiki bir fikri tasarruf la yapılıb encümenimize verilen sözlerile başlıyan ve vilâyet bütçesile iki kaza ve yedi nahiye bütçe- lerinin aynen, üç kaza bütçe- sinin bazı ekler yapılarak onay- lanması — hakkındaki — raporu okundu. Teklif uygun görüldü, bütçeler encümenin dediği gibi kestirildi, duha sonra Idare bey- eti ve yedeklerinin seçimine geçilerek ueli aralıklara bayan Rabiye Şimşek Telli, bay Etem Kadri, bay Dr. Nâfiz, bay Nâ fiz Karabudak, bay avukat Neş'et, bay Sırrı Hun, bay Ha: lim, bay Ralf Muhiddin vâ bay Raif Feyzi ve yedek azalıklara da bayan Fabriye, bay Ekrem Cemul, bayan Merzuka Necib, bay eczacı Şevket, bay Dr. Mitat, bay Hamid, bay Çiftçi Nuall, bay Mubterem Kaya, bay Reşat, büyük komgre mümeseli. liklerine bay Etem Kadri, bay avakat Sami (Nazilli), bay Nari Küzım ( Söke ) ve bay avukat Neş'et seçildiler. Ç Sant 11,30 da kongre çalış- malarını bitirerek başkan say- lav Bay Adnan'ın yeni idare heyetini — kutlulıyan ve — iyi başarmalar — dileyen — sözlerile kapandı. Kongreden sonra idare heyeti toplanarak Bay Etem Kadri'yi başkanlığa seçti. Bu kongre bundan önceki köngre: lerden daha beyecanlı ve - alâ- kalı olarak temiz bir. temiz bir hava içinde geçti. İdare heyeti raporunun sonu kendilerinin yerlerine yeni ar- 18. tükeli, tükelü, 14. yime. Kâffeten — 1. bir uğurdan, 2. bütün, 3. hep, bepel. Kâfi — I. elverir, elveren, 2. yeter, yetem, 3. yeterge, *. yeti- Şir, yetişen, Ö. yetkil, 6. yiter. Kâfi gelmek — 1. çıkışmak, 2. elyermek, 3. tükemek, 4. yetiş- mek, ö. yetmek. Kafile — 1. katar, 2. takım, 8. tirkiş. Kâfir — 1. inanmıyan, İnan: maz, 2. iyilik bilmez, iyilik unu- tür, 8. tanımıyan, tanınmaz. Kafişe — 1. ayak, 2. kalıp sözlüğü, Kiğıd — 1. kâğad, kâğıd, ka- kıt, 2. keğde. Kâğıd para — çav (çav, para hakkında emlesiton man.) Kâhil — 5. yiğlt. böükmü kanun man.) 7. tutum, Kâbhin — 1. arbahçı, arpakçı (ih- 8. tüzük, — 9. yasa, 10. yo- tiyar man.) 2. ayladım, 3. bakıcı, rak, 11. yozdam. 4 bakm, 5. billel, 6. görümcü, 7. kam (şaman dini kâhiniman.) 8. koşanaç, koşuaç, 9. snakçı, Kahkaha — 1. çok gülme, 2. bızlı gülme, 3. sesle gölme, Kabkaha ile*gülmek — I. ça- kırmak, 2. çok gülmek, sesle gül mek, 3. hızla gülmek. Kahkahart — kıçın kıçın, Kahkahari hezimet — 1. basım. çık, 2. bozgun, 3. darmadağın olma. Kahbe — . ercil, 2. ersek, 8. kancık (mec.), 4. kazgın, 5. kırtoğ, 6. çıllık, 7. şırfıntı. Kabr (etmek) — 1. basmak, 158 L dölek, 2, kırgıl, 3. üşengen (Tembel man.) d. uya, NL N YW MERET e FO AT T OO CA — Başı 2 inci sahifede — tihlâk maddeleri devlet inhiea- rınafalındı. Kabutayi hakkı dev- letleştirildi. Sermayeyi takviye ve süylü tezlil eden ve sureti meşruada & 24 ü bulan falzi ihtikârı ise şiddetli bir kanun ile kökünden kal'olundu. Kapl- talist ve beynelmilel sanayle esir olan millet himeyecilik, milli sanayif teşvik, devlet sa- nayiciliğini tesls sayesinde bu esaretten kurtarılmağa başlandı. Gayeye doğru mühim bic hatve daha olmak üzere mütezayit bir miras vergisl kanaunu kabul olundu. Görülüyor ki, bütün bu muh- telif teşebbüslerla istildaf edi. len gaye birdir; ve bu gayeye ber ihtirsa gibi hudut tanımı- yan şahst menfaat ihtirasına bir dizgin vurmaktan ibarettir. KLiberal Iktısad mektebi, mu- kaddesata — tecavüz — eddederek bu dizgini tecrim ediyor, *08- yalizm lee — bilâkla mukaddese hücum ediyordu. Behimeden insan vücuda getiren (Hürriyet) dizginsiz kalınca bir gün (Me- Tek) olması mükadder olün o Yosanı tekrar bebime, hattâ bir canavar baline getirmişti. kadaşların — seçilmelerini dili- yordu. İdare heyetine yeniden dört arkadaş girmiştir. Bunlar bayan Ruhiya Şimşektelli —ile bay Halim, bay Raif Muhiddin ve bay Raif Feyzi'dir. Gerek yeniden — seçilen ve gerekse tekrar seçilen arkadaş: ların bepsi de memleketin sev- diği ve fırka İşlerinde — feragat ve dürüstü ile çalışan ve vilâ: yetin ber bucağında böyle ta- mılan kimselerdir. Kendilerini kutlular, ulas ve yürd İçin bayırlı çelışmalarım - dileriz- lemesine tercih bolunur. * T e Devrim Konferansları. Devletcilik rejimi İse herbi- canavar — olması ihtimeline binaen bütün İnsan- ları bağlıyacak yerde — yalnız canavarları veya canavar olmak Istidadımı gösterenleri bağlamak. nizamı yarıyarıya İndirildi. Para| tadır. Cemliyet dahilinde hüsnü niyetle yaşıyanlar devletcilikten korkmazlar. Makulşinas bir In- sanın İnhisarlar lehine söz söy- imkân yoktur; eğer bu inbisarlar ferdi ve bilhassa yabancı sermayelere ald ise.. Fa- kat cemiyetin mümessili olan devlete aid bulunduğu zaman İş büsbütün değişir. Ferdi men- fent ile cemiyet menfsatl ara- sında taaruz vâki olduğu zaman cemiyet menfeatinin tağlip ve risinin birer keldesine göre muühakeme edil. mek İktıza eder. hisarlardan” belki ferdler yer yer müteeesir olur. Lükin bin Betlce cemiyet takviye edilmiş Ferdleri tazyik ettiği edilen ve belki de tazyik etmiş Anhisarlar — tesis harici ve dahili kupitalizme karşı bu muvaf fa: kıyetli mücadeleye imkân tasav: vur edilemezdi. muvakkat bir zaman için geniş nefes alırlardı. Fakat bilâlare kapitalist bir kâbusun nefes al dırımyan tazyikleri altında bo- gulmalarına mâni olacak kuv- vet de teessğa edemezdi. Bugün devlet milli şerveti bit taraftan etatize ederken di. ger taraftan da — kooperatif ler vasıtasile — nasyonalize başlamıştır. div mülkiyetine hürmet ederek seşvetl umumlyeyi sosyalize et. mek hususunda devletciliğin en ciddi ye en bağiki yardımcısı kooprasyondur. bulenan bu edilmeseydi, Gerçi ferdler caktır, yaşıyan Türk'lere olan hayat, bir bu hayatı istırab içinde delesinin çok müşkül lâmımgelaceği Ba nevi in- mez neş'e ve — enadet ihtiraslarla iddia İstikbalin — şükranlarında hissesi vardır. Kuşadası'nda etmeğe | bazı müdafas — şahitleri dinlen- Mulüradur ki, fer: | miştir. Bu şahitler; vak'a mü- Dasebetile Kuburoğlu Süley- olduğunu söylemişlerdir. 159 Türkçe Karşılıklar 2. batırmak, 8. bitirmek, d. çiğ- | inal, 3. kalgay Çeski kırım han- nemek, 5. ezmek, lığında bhanın veliabhdı ve veziri olan Kahraman — 1. alp, 2. bağa: tar, bağatır, 3. batır, batur, 4. barlas, 5. er, Ğ6. eren, 7. karan (Kuvvetli). yiğit, 12. yürekli. Kahramunlık — alplık. luk, 2. yolsuz. Kail (razı map.) onar, cih, ihtiyar man.) liyen, söyleylel. Kalm — 1. ayakta, ayakta du- ran, 2, dik, 8. duran, 4. tik, 5. yetime geçen, yerini tulan. Kaimen — 1. ayakta, 2. dikine diklenmesine, 3. durduğu gibi, dikilmek, Kalm olmak — 1. 2. yerine geçmek, yiğit man.) 8. koç (Çcesur, şeci man.), 9. koç yiğit, 10, ötkem (Kuvvetli, şeci, mağrar man.) 11. Kahraman unvanı — sökmen. Kaht — 1. açlık, 2. azlık, 3. bunaslık, 4. kısırlık, 5, kıtlık, 6. kuraklık, 7. seyreklik, 8. yok. Kalde (temel man.) — 1. ayak- hk, 2. taban taşı, 3. oturak, 4. oturgaç, Ö. oturtma, 6. oturum. Katde (usul man.) 1. cola (âdet man.) 2. düzen, 3. kural, 4, oran, 5. osuğ, G. töre, törü (kanun, Kaldeye muhalif — 1. yanıç, Kail olmak — 1. onamak (ter- Kall (mütekallim man.) — 1. anlatan, anlatıcı, 2. diyen, 3. söy: Kalm makam — 1. boluk, 2. prense verilen ünvan) Kâln — 1, bulunan, 2, var olan Kâlnet — 1. acan, 2. yaradıl. mış, 3. yer-gök Kâkül — 1. börcek, 2. börçök 3, gelek, 4. kırkma, 5. pürçük, 6. saç Kale — 1. biçim, 2. burgaz, 8. erk (iç kale man,) 4. kemal, 5. kerman “şato man.,, 6. ker: men, 7. korgan, kurgan, 8. or “önü bendekli tabye ve istihkâm man.,, 9. sencer, 10. senger Kale burcu — kurt Kale viranesi — 1. ör, 2. ören Kalabalık — 1. alay, 2, çoklauk 3. dirnek, 4. sürü, ö, tıkılış, 6. tünlük, 7. üşüntü. Kalabalık etmek — 1. çok. mak, Z. sıkışmak Kalem — 1. çizgiç, 2. kamış, 3. megıç, 4. yazgaç, Ö. yuvuş (yazmağa yarar kamış man.) Kalem sahibi — 1. bitikçi, 2 bitküçl Kalemtıraş — 1. düzgeç, 2. gez lik, 3, yivlecek Kalender — L aldırmaz, ol dırış etmez, 2. yüreği gemiş Kaletmek — 1. çekib çıkar- mak, 2. devirmek, 3. kodurmak, 4. kodormak, 5. koparmak, 6, oynatmak, yerinden oynatmak, 7 sökmek, 8. uvatmak, 9. yıkmak, yakıb atmak Kalıp — 1. geb, 2. keb, 4. kuyguş, 5. künt itece, 8. Mevzanmuzun tahammtlü ol. madığı elbetle bu hüsüsta söy- lenilecek sözleri başka bir za- mana bırakıyorüm. İşte bu iki cebheli hareket tamamen muvaf - fak olduğu gün millet de ha- kiki bir terakkiye, hakiki bir saadete mazhar olmuş bulana- Saygı değer arkadaşlarım; bi- zim neslimize, yani ondokuzun. cu asnh sön ve yirmincl asrın birinci ve Ikinel rubulurında mukadder fedakârlık ve bir feragatkârlık hayatıdır. Biz şyurıık bu fedakârlığımız gelecek nesillerin saadetlal temin için veya hiç olmazsa buyat müca- olacağı bir İstikbalde onların mezabi: mini tahfif içindir. Kaelbimizi, evlâdı için feragat gösteren bu- baların kalbindeki temiz, tüken- membar baline girecek yerde hodgâüm kendi — kendimizi tahrib edersek bu yüksek van- detten nefalmizi mahrum etmiş oluruz. Bugün yaşıyan en vazi, en mütevazi bir Türk'lük bile — Bitti— BirCinayet Davası Kuşadası kazasında Sağır Ali- yi pusu kurmak suretile öldürt. mek ve öldürmekle suçlu Kubur Süleyman ile arkadaşlarının du- ruşmalarının dünkü celsesinde man'ın aleybinde söz söylemiş olan âmme hukuku şahitlerinin maznunla evelden araları açık Öksürenler! Mut- $ laka (Okamentol) Ş Öksürük Şekerle- rini Tecrübe Edi- pez niz... Ba);an ve Bay ve Porjen Şahapın En Üstün Bir Müs- —Ht hil Şekeri Olduğu- v nu unutmayınız. )w Kuvvetli Müshil İstiyenler — Sıhhat - Sürgün Haplarını »h Arasınlar. - Maruf Eczaneler- ©Ö den Arayınız. n Çocuk Bakımı Çocuk —Esirgeme — kurumu (HBimayeletfal) annelere çocuk- larının — bakılması — usüllerini gösteren Öğütler hazırlamıştır. Bu öğütler süt çağındaki be- beklere birinci aydan başlayıb 12 inel aya kadar ne şekilde bakılacağını bildirir. İstiyenlere heray için bir öğüt parasız olarak gönderilir. Ankara'da çocuk esirgeme kurumu baş- kanlığına bir mektabla çocu- gun kaç aybk olduğunu ve bir de adres bildirmek kafi- dir. Kuram: çocukların terbiye ve hestalıkları hakkında soru: Jacak suallere de parasız cevab verir. D. 3 Yasaktır, Yasak.. Yere tüküren bir kimseyi görüb de cezalandırmıyan bele- diye memurları İşten çıkarıla: caklardır. Çünkü yere tükür: mek, birçok bhastalıkların başka: larmma sebeb olmak: tadır. Belediye emirler ver- miştir. Yalnız dün şehrin muhtelif yerlerinde yere tüküren 18 kişi cerzalandırılmıştır. İzmir sulh bukuk — mahke: mesinden: Müddel İzmirde müzayode bedesteninde 21 numarada mu- kim mobilyeci esnafından şük- rü tarafından 300 liranın tah- sili hakkında — müddesaleyh yeni Kavaflarda 55 numarada mobilyeci İsaak aleybine açtığı davadan dolayı — ikametgâhımın meaçhul kalmasna — mebni ili- nen daveliye ve gıyab kararı tebliğ suretile dera — kılınan mubakemesi neticesinde — meb. lâğı müddesbih 300 Hiranın masarifi mahakeme ila bir- Hkte tahsiline 12.1.935 tael- hinde karar verilmiş olduğun- dan müddesaleyhin — müddeti kanüniyesi zarfiında — toruku kanuniyeye tevsesül — etmediği taktirde bu babtaki hükmün kat'iyet kesbedeceği tebliğ ma: kamına kaim olmuk üzere ilân olunur. 213 | Zayi ! 3825 Sayılı 31:10-934 gün- lemeçti beyanname mühteviyatı olan vn beyazlatına makinesine | Üyle gümrük idaresinden aldı- gemz 240 Hiralık 398 sayili ve 31:10:34 günlemeçli depozito makbuzu ziyan uğrayıp yenisl alınacağından eskisinin hükmü kalmadığı ilân olanur. Türkiye İş Bankası İzmir şubesi