27 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

LN Sahifa — a ÇONUMULNMMINNN Almanya ve Sar... —1 . «Sar Sahibine Döndü ve Halk Da Yerini Buldu.. Ingiltere Maliye Bakanı B:; Bay Osten Çemberlay'nın Mühim Bir Makalesi. İngiltere Maliyo Bakanı Bay Östen Çemberlâyn; manin verdiği — bitim münase- betile yazdığı bir makalede, Almanya — Relslcümhuru Bay Hitler'in snlbseverliğini ve bu vermiş olduğu teml kabul — ettiğini gösterdikten sonra şunları yaz- maktadır: *Sar havzasının Almanya'ya ald olduğunu bütün acun tas- dik ediyordu. Bununla beraber Fransız'lar, önbeş sene devam eden huüsüsi idareden — sonra Sar'ın — kendilerine geçeceğini üömld ediyorlardı. Gerçi bu ümidin çok zayıf birçok kimseler senelerdenberi farketmişlerdi. Nitekim, 1924 senesinde o zamanki Sar hükü. Sar reylâ kanaatle natı sevinçle meti relsi Fransız oldüğu hal- | de, Sar'ın ne zeman olsa ÂAl. manya'ya geçeceğini sezmiş ve kanaatlerini açıkca bana söy- lemişti. Sar'ın şimdiye kadı sabibi. olan memiş bulunması, ap-açık bir baksızlıktı. No çare ki, buna en çok Amerika âmil olmuştu. Sar'ın Almanya'ya İade edil mesi İşi, Briyan ile — Strez. man'ın ençok meşgül olduk- ları bir mes'ele idi. Meşhur Tofrl ziyafetinde bu iki diplo- mat, bir kenara çekilerek Sar mes'elesini hararetli bir surette münaekaşa — etmişlerdi. kendilerinin oturdukları — ma taya üçüncü bir diplomat İlâve etmek İçin çok uğraştımsa da muvaf fak — olamadım. — Briyan, Puankara'dan çekinmeseydi, Sar mes'elesi o gece blimiş ola caktı. Buınn garuyoruıkl çok: bakiki olduğunu | | ya'da bütün tazeliğile yaşıyor. O gece | tanberi tehakkuku beklenilen bitim hüsule geldi ve Sar, sa hibine döndü. Bizi bu tablt bitlmden ziyade memnun eden bir İş varsa o da, reylamdan Fransa — İle Almanya aranında Sar İşi için İmzalanan uzlaşmadı Bu ut- laşma, Fransa - Almanya mü- nasebetini dalma gergin tutacak ve İki milletin dostluğunu 2e- birliyecek ikinci bir Alses La- başgöstermesine evvel rTen yarasının mâni oldu. (Bismark) 1n Rayiştag'ı belki yıkılmıştır. Fakat, onun Alman milletine bıraktığı ve vatanseverlik ve birlik, Alman mirss Bu baslet Almanya'da mevcut oldukça Alman milletini ihmal etmek büyük bir batadır. Hitler'in, Sar reylamından sonra Alman — milletine söyle diği sözler, çok mühimdir. Hitler'in, Sar Içi için önbeş yıl devam eden haksızlık hak kındaki sözlerini tefsir edecek değiliz. Bu haksızlığın, Fransa Amerika'ya olan harp ödeyebilmesi — için bililtizam — reva görüldüğünü daha tasdik ettik. Asıl nazarı dikkate alınması lâzum gelen nokta, Sar mes'elesinden sonra artık Almanya İle Fransa arasında arazi itilâfları kalma- dığı hakkındaki sözlerdir. Demek ki Hitler'in söylediği gibi “Artık Almanya ile Fransa kuüvvetli bir - birleşme husule gelmenin zamanı hulül etmiştir,, Bütün acun, bugünü bekli. yor ve iki millet arasında bir dostlüğun — tahakkuk — ettiğini gbmek fstiyor. nın borçlarını evel Amerıka da Denıîde Müt hiş Bir Facia Oldu.. 18000 Kişi Tehlikededir. - boguktau ölenler De Ikiyüz Kişidir.. Vaşington, 26 (ALA) — Mo bavk facissı hakkında gelen raporlar üzerine bay Ruzveld denizlerde İusan hayatının em: Diyetini temin etmek üzere 1929 tarihinde Londra'da tan- edilmiş olan seyrüsefer mukavelesinin tasvibini ayana tavsiyo etmek lözumu olub ol. madığını d8 saatten evel ciddi bir surette tedkik edeceğini söylemiştir. Nevyork, 26 (A.A) — Kar yüvaş yavaş erimektedir. Ha. a az şiddetlidir. Fakat — Mislslpi şimal delta: sında su basmış olan — arazide bulunan - 18000 kişinin emal. yeti bakkında endişeler vardır. Amerika'da bu hafta içinde ölenlerin 200 tahmin ediliyor. Merk 26 (A.A) — Koldra. çayının taşması - birbuçuk milyar dolarlık zarar vermiştir. 20 kişi boğulmuştur. -18,000 kişi de tehlike — altındadır. Nevyork,20(A.A) Bir sahil gemi: dmk l ada sayısı ter Si z KBÜ | bulmuştar, Bandan evvel 6 cesed daha bulunmuştur. Kay: bolan 32 kişiyi bulmak ümidi gibi görünüyor. Deniz kavyet: lerinin tayyare dirijabları kaza yerinde uçmaktadır. Fakat boş sandallardan başka — birşey görememektedirler. Nevyork, 26 (A.A) — Mo: bavk gemisinde 14 kişinin da- ha cesetleri bulanmuştur. Bu. nunla ölenlerin sayısı 16 olu- yor. Geminin üstünde kalmış olan süvari geml İle beraber kaybolmuştur. Gemi 7 metre derinlikte yatmaktadır. Çerpış- ma esnasında Mohavk'dan iki kişi ezilmiştir. Vakit geçtikçe kaybolmuş olan 32 kişiyi bul. mak ümidi gittikçe azalıyor. Yolculardan çoğu denizde uzun müddet kalmış olmaktan muz- taribtirler. Elleri veya parmak- vardır. Çarpışma olduktao sonra geml- de panik çıkmamış olmakla be. raber birçok yolcular denize atılamamışlardır. — Çarpışmanın SAD aldadn kle muamma ala. ve ları donmüş — olanlar ( misakına girmemesi tında; Kalimnos adalarındaki sürlerini bildirmiştir. Roma, 26 (A.A) — Stafani ajansı, yabancı matbuatın Kalim- mos adasında karışıklıklar olduğuna, bunun İtalyan bahriyosinin müdahalesini ve örfi idarenin İlânım İcabettirdiğine dalir verdik- leri haberleri tekzib etmektedir, İstanbul, 26 (Hususi) — hükümetimize bildirmiştir. Ankara, 26 (Husmsi) — beyet, Ege mıntakasına gideceklerdir. Samsun'da Seekes ğ Soğuk ve Kar Samann 26 ( AA ) — Ya kralarda soğuk ve kar fırtına ları devamdadır. Bu tarafların ao İhtiyacını tik boğazındaki öüyük un fab riları don yüzünden işleme' mektedir. Hamule Kime Aiddi? Ankara, 26 (A.A) — Mels adası gemlcileri tarafından sa- hillerimizden sekiz on mll açık: temin #den Çel. ta yüzlerce teneke benzin ve benzin varilleri ile birçok ke- reste bulunarak gümrüğe tos- lim edilmiştir. Tenekelerin üze rinde on âlâ benzin nefsendi kat markası Türkçe olarak yı gılıdır. - Keresteler Avrupa ke- resteleridir. Banların onbeş gün evelki fırtınada batmış olması muhtemel duğüa tahmin edilmektedir. — rak kalmaktadır. Kap may (Yeni Jersey) 26 (A-A) — Tayyareler tarafından idare edilen sahil muhafızı ge- bul. bir vapura aid ol. miler danmüş beş cesed maslardır. Donanmasını Takviye Ediyor Altı Torpido, 6 Denizaltı Bir Zırhlı Yaptıracak.. Yunan hükümeti, donanmasını torpldo, altı denizaltı gemlel ve bir zırblı İle takviye edeceğini f saylav olarak Ankara'dan nam Fransız'lar Bir—Heyet Gönderdi. Memleketimizde Iktısadi Tetkikat Yapacaklar. Fransız Iktısadi tetkikatta bulundurmak için bir heyet göndermiştir. Bu Maliye Bakanımızla görüşmüştür. da Hafriyat., Telyazı Iuvumuaran Şark Misakına Girmesin Mi? Bay Hitler'in Mümessilinin Varşova- daki Vazifeleri Lehistan'ı Şark Mi- sakına Girmemeğe Teşvik Imiş.. İstanbul, 26 (Hususi) — Alman başbakanı Bay Hitler'in mümessilinin Varşo- va'ya gideceği malümdur. Varşova görüşmelerinde Alman'ların için teşvikte bulunacağı bildi ———rrrg « .:4 $- ÇEEmm ——— Bay Çaldaris'in Teessürü Kalimnos Hâdisesinden Teessürlerini Bildirdi.. İstanbul, 26 (Husasi) — Atina'dan bildiriliyor: Yunan Başbakanı Bay Çaldaris, İtalyan sefirile bir mülâka- İsyan bâdiselerinden dolayı tees altı hükümeti, memleketimizde Yakında tetkikat iİçin Ufak Paraların Basılması.. İstanbul, 26 (Husvsi) — Ma llye müsteşarı, yirmibeş, elli karuşluk ufak para nümunele rinin muvafık görüldüğünü, bu- nu askerl fabrikaların imal ede ceğini söylemiştir. Devlet Yollarında Ucuzluk Olacak. Ankara 28 (Hosust) — Ucüz seyabat yapmak — için devlet demiryolları bir tarife —hazır. lamaktadır. Ayasofya Avlusun- İstanbul, 26 (Hususi) — Aya: sofya avlusunda bazı âsar bu- landağu tahmin olunduğundan befriyat yapılacaktır. Buğday Koruması. irilmektedir. iduğu Kelimeler.. İ iracaatte Bulundu. | Lehistan'ın Şark Atatürk oe (ıe nti Yaptı, Eşya Satın Aldı. İstanbal, 26 (Hususi) bügün Rehsleüimhur Atatürk, saraydan çıkarak şehirde bir mışlardır. Atatörk, ra da girerek bazı eşya satın almışlardır. Bayan Saylav Namzetleri Ankara 26 (Hususi) — Bayan Melek İsmall Hakkı ile mual- lim Bayan Zehranın kadın et gösterilmeleri muhtemeldir L A ügat Komisyonun Bul- İstanbal, 26 (Hususi) — Lü: | gat komleyonu hazırlamakta ol. | doğu 1500 kelimeyi ilân edecektir. Tayyare Postası Için Hükümete Mü- martta İstanbul, 26 — (Hususi) Sivll tayyarcel Bay Vecihi; İs tanbul * Bursa, Çanakkale - İz- mir arasında posta İşletmek için hükümete"müracaat etmiştir. Kumıısyoncular Arasında.. Tasfiye Yalandır, Kar- neler Değiştiriliyor.. İstanbul'da — gümrük ” kumus yoncuları arasında tasfiye ya pılmaktadır. Kumusyoncuların yeni yıl karneleri — verilirken kumusyonculardan — başka yer. lerde maaşla — çalışanlarla ku: musyonculuk — yapmaları güm: rük idaresince doğra görülmi yenlerin yenl yıl karneleri ve: rilmemektedir. Şehrimizdeki gümrük kumus yoncuları arasında da böyle bir tasfiye yapılacağı söylenmekte idi. Gümrük başmüdürlüğün den yaptığımız tabkikata göre İzmir'da böyle bir tasfiye mev- züubahle değildir. Gümrük ku- Ankara, 26 (Bususi) — Buğ: day korüma kanununda deği- şiklik yopılması mahtemeldir. musyoncularının yoni yıl kar: neleri gümrük idaresince değlş- tirilmektedir. Günün | Küçük Duyumları |! 5 Felâketzedeler Taşaat İçin Izmir'den Levazım Alındı. Hükümetçe Marmara adala rında zelzeleden yıkılan evlerin yerime tek katlı ve ahşab bara kalar iaşaatı için şehrimizden mikdarda ve çivi satın alınmış, mıbtakasına gönderilmiştir. Boğalar Pilevae ehemmiyetli kereste zelsele Geçen yıllarda ar- kından satın alınan boğalardan elde edilen yavralar bu yıl tıfat mevsiminde büyüdüğü için bunlar boğa bulunmuyan köy- lere dağıtılacaktır. Liseli Gençlerimiz.. Felâketzedelere 25 (Lira Yetmişiki Kuruş îYardımdn Bulundular. İzmir Hsesi talebesi, yer sar- sıntısından zatar gören Mar- mara adasındaki — felâketzede yurddaşlarımıza yardım olmak üzere aralarında — topladıkları yirmibeş lira yetmişiki kuruşu 138195 mumaralı — makbuzla Hilâllahmer cemiyetime yatır- mışlardır. Liseli gençlerimizin felâket. zede kardeşlerimize karşı gön: terdikleri bu yüksek duygu, böyük bir şüktanla karşlan: mıştır. Aziz gençlerimizi tebrik ederiz. Bir Dava İzmir'e Nakledildi.. Turgütlu kasabasına — getiri- lecek su İçin belediyece ahali- den — toplanan — 11,500 — Hrayı Eanaf ve Abhall — Bankasıma kasabadaki şubesine yatırdıktan sonra Ihtllâf suretile lerine geçirmekle suçla banka gubesi müdürü bay Asaf ve Turgutlu ceki belediye başkanı bay Kâzım İle banka muhase: becisl bay Covdet'in Manlsa Ağırceza mahkemesinde Temyin mabkemeslain nekzına rağmen iki defa beraetine karar veril: mişti. Temyiz mahkemesi bu kararı üçüncü defa bozmuş ve duürüşmanın — İzmir — Ağırceza mahkemesinde yapılmasını ka: rarlaştırmıştır. — Dosyaları da gelmiştir. Benzinde zimmet: Hile ve Vergi Kaçakçılığı mı Var? Alâkadarların — şikâyetletine göze; benzinler saf değildir. Mazot karıştırılmaktadır. Ge- çenlerde belediyenin tahlilinde yüzde otuz mazot çıkmıştır. Şu hale göre ortaya bir mülü- heza çıkıyor: Benzinler hariçten böyle ml geliyor, yoksa karıştırma bura- da w yapılıyor? Banu anlamak için de bele- diyenin — tabilil ile gümrük kimyagerliğinin tahlilini karşı- laştırmak lâzımdır. Yani ortada bir vergi kaçakçılığı da ver demektir. Görünüşe — nazaran benzinler karışık gel mektedir. Defterdarlığın ve belediyenin nazarı dikkatini — colbederiz. olarak