17 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

17 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

% nün Şar duvumllar_ı Teleton Şirketi Ve Halk Şirket, Halktan Aldığı (50) Bin Li- * rayı halka lade Edecek.. Köycülük Sekiz milyon kilometre mu- Tabbama yakın bir toprak üs tünde kırkbir bin köyde oniki milyon fosan var. Türk ulusu- nan belkemiği budur. Türk derletini, bütün tarih boyuncu, hertürlü felâketlerden koruyan odur. Bu devletin en aziz yükü, ©nun omuzlarındadır. Milli ser- Veti yapan, onun sapanıdır. Kadınlarının elleri nasırlı İse, bakla, darı, pamuk çapası elle. rinden düşmediğindedir. Erkek- lerinin ellerindeki nasır, sapan- dan ve kazmadandır. Ne kutlu dür o eller, Realite, o ellerin içindedir. Türk köylüsü tarlasında, işinin başında en büyük bir kahra mandır. Zemherinin soğukları, Tommuzun sıcakları altında bir Meşe gibi sağlamdır. Ah ne yazıkki bu kahraman, İşini, bugünün İş tekniğine uy- doramamıştır. Sultanların bü kümeti, köye İş tekniği değil, tudece maiyeti jandarmalı tebh Sildarlar gönderdi. Aldı, aldı, aldı. Köylünün bir canı kaldı. Köyün ba durumu karşısın du, Atatörk, içinin acısını şöyle döktü: *Yedi asırdanberi — cihanın dört köşesine sevkedilerek kan larını akıttığımız, — kemiklerini yabancı topraklarda bıraktığımız ve yedi asırdanberi emeklerini ellerinden alıb israf eylediğimiz ve buna mukabil dalma tahkir, tezlil İle mükabele ettiğimiz ve bancu fedakârlıklarına ve Ihaan Tarına karşı nankörlük, küstah hık, öebbarlık ile uşak menzile sine İndirmek İstediğimiz bu asil sahibin huzuronda bugün ihtiramla — hakiki vaziyetimizi alalım.,, Boügün duyan ve düşünen her söz Türk'ün en büyük bir borcu, aşırlardanberi ihmal edi len kırkbir bin köy için kendi kalbinde bir ateş tatuşdurmak. tır. Bize en gerekli şey, bir köycülük seflerberliğidir. Kırk bin köyü İleri teknikli istihsale, ferdi ve içtimat sıhbate, norla ve mütesanid bir cemiyet haya- fına ulaştırmak en önde bir amacımız olmalıdır. Kırkbir. bin köyer Asri İş tekniği, sıhhat prensipleri, ber Yüksek şeyi yaratan içtimal ha yat girmedikçe Türk münev: verleri, kendilerine - hertürlü Tahatı haram bilmelidirler. Ba büyük İşe nereden başla- Malıi? Kırkbir. bin prometeyi Dasıl, nerede bazırlamalı? — İşte bizim en büyük mes'elomiz... — Bizim fikrimize göre bu Prometeleri hazırlamağa Zirmat Mekteplerinde açılacak köy musl- İm mekteplerile başlamalıdır. Köylerden alınacak köy çocak- $ derslerinin yarısı Ziraat, Yarısı terbiye olacak bu yepyeni Mücaseselerde ba İşe hazırlan- TMalıdır. (Halkevi) nin köycülük kol lar, bu. büyük seferberliğin Plstar müfrezeleridir. Tecrübe- lere dayanarak program çizmeğe Töraşmaktadır, Lüboratoar ol Mak Özere beneklediği köylerde: Doktar, baytar, Ziraat müte- hassısı, içtimalyatçı ile çalışıyor. boratuar köylerde, Halkevi heyetini getiren otomobil görü- lür görülmez, çocuklar: »Geliyorlar...* Diye otomobi le doğru koşuşarlar. Hastalar, Tektebin, wenmiş odasında, dok- G Üü İzmir otomatik telefon şirketi imtiyaz mukavelesine göre ge- çen dört sene içinde halktan almış olduğu fazla — paranın Bayındırlık Bakanlığınca — yap- tırılan — tetkikler — neticesinde 50,000 Hira tutarında — olduğu aulaşılmıştır. Bayındırlık — bakanlığından şirketin şehrimizdeki komlser- Hiğine gelen bir — bildirimde şicketin halktan almış olduğu bu fazla parayı halka fade et. mesi bildirilmiştir. Şirketçe de bu paranın İadesl kabül — edil miştir. Bayındırlık bakanlığı ile şir ket murahhasları arasında yapı- lan temaslardan — sonra bu neti ceye — varılmıştır. — Bakanlıkca yaptınlan — tetkiklerde şirketin Hlk tesis sıralarında tesisat mas rafı olarak alınan 70 şer lira bir müddet sonra 57 liraya indirilmiştir. Halbu ki — telefon saatinin yakın bulundağu yer lerde de bu masrafiın — sagari 12—13 Hiraya kadar indirile bileceği anlaşılmış ve bu da şirkete kabul — ettirilmiştir. Bundan sonra telefon slacak | olanların müracastleri üzerine şirketce - keyif yaptırılacak ve masraf tahakkuk - ettirilecektir. deve, - beygir — sahiplerile - ko nuşur. Zirsatçı; tarlaları, bah çeleri dolaşır. — İçtimsiyatçı, in- kılâbın büyük umdelerinden bi- rini açar, Piştar müfreze böy lece çalışmaktadır. Bu satırları karalıyan — iosan de; bu müfrezenin (Mehmetçik) Terinden birldir. Yazıkki bu neferin kaleminde, gönülleri tutuşturabilecek bir kadret yok, Yanıb da bakamıyan gönlü ney- liyeyim... Bir şülr olaydım, en gözel şiirlerimi Türk obalarının çamlı tepeleri, billür pınarları, elleri masırlı çiftçileri — için... Piyes muharriri olaydım dram- larımı, çocukluğuna doymudan genç kız, genç kızlığına doyma dan kadın, kadınlığına doyma dan kara toprak olan Türk adaları için yazardım, Çoban'ın, sopayı havaya atıb yere düşünceye kadarcık sözü geçeradam olaydım, bötün Türk için köy seferberliği ilân ederdim. - Şehirlerin her Teyli mektebi Için, elvar köy: lerde birer örnek ev yaptırarak talebeleri her perşembe sıra İle köylere gönderib birer gece köylerde yaturdım, Ulusumuzun kökü ile gençleri temasa - getl- rirdim. Halk türkülerini, balk hikmetlerini, halkın iş kahra- manlığın, gençlere tâ kaynak- larından — gösterirdim. Köy ile şehri, şehir İle köyü kaynaştı- rırdım. Her hafta köyleri dolaştıkça şuna biraz daha derin İnanıyo rumki kırkbir bin köye bilgili ve asri teknikli Iş, ferdi ve içtimat shhat, yaratıcı cemiyet bayatı temelleri; ancak girsat gençliği tor tarafından muayene - edilip mekteplerinde açılacak köy mual- Soğanun ilâçları verilir. Baytar, sürü sahiplerile, tnek, Hm mektoplerile olacaktır. Rahmi Balaban Komliserlik vize ettikten sonra şirket masrafı — alabilecektir. vİze Komiserlikce edilmiyen musrafı şirket alamıyacaktır. Hilâliahmer Heyetin Bir yıllık Raporları Okunub Kabul Edildi Hilâliahmer Cemiyeti Hilâliahmer vilâyet kongresi, | dün öğleden sonra saat 17 de | Halkevinde toplandı Hilâllahmer başkanı doktor Bay Cevdet Fuasd, kongre baş- kanlığına Cümburiyet Halk fır kası vilâyet idare heyeti baş kanı Yozgad. saylavı Bay Avni Doğen'in — geçirilmesini — genel heyete teklif etti ve bu teklif müttefikan — onaylandı İse de Bay Avni Doğan, heyetin ken- disine karşı gösterdiği teveceüh- den dolayı teşekkür ederek ye: rini; doktor Bay Hasun Yusafa bıraktığını ve bunün — onaylan- masım rica etti. Bay Avni Do ganın teklifi üzecine kongre başkanlığına daktor Bay Hasan Yusuf geçti ve kongreyi açtı. Üsulen iki kâtibin seçimi yapılarak doktor bay — Fikret ve bay Kemal Salih kâtiblik. lere ençildikten sonra Hilâliah- mer İzmir merkezinin bir se- nelik deraat raporu bay Fikret tarafından okundu. Rapor hak. kında genel heyete söz verlildi. Doktor bay Bahtiyar: K — İcraat raporunu teşekkür- le kabul etmekten başka sÖy: liyecek sözümüz yoktur. Dedi. Başkanlık, bay — Bahtl- yarın teklifini reye koydu ve müttefikan onaylandı. Bundan sonra — kat'i * hesab raporu da okundu ve onaylandı. Bu rapora göre, geçen yıl dispavstere müracaat eden 20239 husta için 11157 lira 31 kuraş serfetmiş, 3 ayaktıza ayak yap tırmış ve bunun İşin 390 İlra vermiş, 318 çocuğa bayramlık almak üzere 862 lira 85 ku- ruş vermiş, 881 yoksul İçin 1849 lira 12 kürüş sarfetmiş ve açtığı aşevlerlade de fikara- ya 560 lira 6 kuruşluk yemek yidirmiştir. İcraat ve kat'i hessp rapor- larr onaylandıktan sonra kur'a ile heyetten çıkması lâzımgelen beş aza İçin kur'a çekilmesine başlandı. Cümhuriyet Balk Fır: kası başkanı Bay Avni Doğan, saylaylığa seçilen doktor Bay İzmir merkez heyeti üyeldrinden barıları Vilâyet — Icraat ve Hesab Difteri lzm—i—rî(îe Vazi- yet Nasıldır? Cuma günkü gazetelerde İz. mir, İstanbal va Ankura'da difteri hastalığı bulunduğundan çocuklara aşı yapılacağı bildi. riliyordu. Sıhhat müdürlüğünden ahınan malümata — göre, ikinci kânun içinde vilâyet dabilinde 6 dif teri vak'ası görülmüştür. 16 şubata kadar da hastalık kay dedilmemlştir. Panayır Bu Yıl Çok Güzel Olacak Uluslararası Şükrü Osman İle Bay Lütfü Kırdarın heyetten istila ettik lerini ve bu ikl üyenin yerle rine gene beyetin münasip gö- | receği Iki üyenin seçiminden sonca caki idare heyetinin ipka sını teklif etti ve nizamname- nin buna müsait olduğunu ilâve #etti, bunun üzerine, saylavlığa seçilen doktor Bay Şükrü Os- man ile doktor Bay Lütfü Kır- dardan boş kalan azalıklar için yapılan seçimde Bayın Münlire Avni Doğan ve doktor Bayan Sada ekseriyeti kazandılar. Tasaif neticesi bildirildikten İzmir — pan bü yıl geçen . yıllara n daha parlak açılacaktır. ve geniş şekilde Panayır — komitesi başkanlığına — şimdiden memleket gerek içinden dişmdan bazı firmeların müru cast ettikleri haber alınmıştır. Sehrimizdeki ve gerek konsoloslardan panayır hakkında mühtelif a lümat almışlardır. Karşıyaka Suyu işleri.. Bakanlıktan Henüz Bir Cevab Gelmedi.. Yamanlar'dan — Karşıyaka'ya getirilen soların kaynaklarında belediyece yaptırılacak olan (Hi maye tesisatı) için istikraz pa rasından oubir bin lira sarfına müsaade edilmesi hakkında be lediye başkanlığınca içert İşler bakanlığı nezdinde teşebbüste bulunulmuştu. İçeri işler bakan bığış belediyenin bu müracaatine aradan uzun zsaman gtçmesine sonra Bay Avni Doğan'ın tek- Hf veşhile Idare hoyetinin ibkası İttifakla onaylandı. Bundan sonra umumi kon- prode İzmir'i temslil edecek beş zatın seçimine geçildi ve İşaret reyi İle İzmir saylavlarından Bay Hamdi Aksoy, Bay Kümil Dursun, Bay Rahmi ve doktor Bay Lütfi Kırdar ve pizli reyle Idare heyeti üyelerinden avukat Bay Baba seçildiler. Bunu — mütcakip, Atatürk'e Başbakan — General İsmet İnö nüne, Büyük Ulus Başkonı General — Küzim — Özalp'a ve Sıhhat İşleri Bakanı Bay Re- fike tazimat telgrafları çekil mesi teklif edildi ve bu teklif alkışlarla kabol olandu, kon gre sona erdi. Yol Parası Ikinci Taksiti Şose ve köprüler kanununa göre umum? va mülhak büdce- lerle belediyeden ve devlete sid müesseselerle imtiyazlı ve rühasatlı — şirketlerden maaş, ücret ve tahslsat alanların 1934 yılı yol parasının ilk takalti olan üç lira ağustos ayında maaşlarından kesilmişti. İkinci taksit olan üç llranın da mart ayında tahsil edileceği ve ma- aşlarile ücretleri verilirken ke- silmesi vilâyetten bütün dalre müdürlüklerile diğer mücssese- lere bir bildirimle bildirilmiştir. rağmen Cevab vermemiştir. Belediyece bu mes'ele için tekrar bakanlığa müracast edil miş ve müsaadenin biran evel verilmesi istenmiştir. Halkevinde Devrim Konferansları. Halkevindeki devrim ko-fe rantlarına cuma Bünü de devam edilmiştir. Konferansı dinlemiye gelenler salonu dnldıımvılırdı. Dinleyiciler urasında C, H. F, vilâyet idare heyeti başkanı Yozgad saylavı bay Avni Doğun, İzmir saylavı bayan Benal Nev. zad, Konya saylavı bay Ali Rıza da bulunuyorlardı. Çakı lâb tarihi) mevzala olan kon. feransı erkek İlsesi tarih mual. llmi bay Mitat vermİştir. Milii mücadele esnasında — İstanbul bükümetinin, Padişahın, — itilaf devletleri işgal ordularının du- rumları, Atatürk'ün Anadolu'ya geçişi, Erzurum, Sıvas kongre- lerinde alınan kurarlar, İsten: bul'da son Osmanlı meb'usan meclisinin kapatılışı bütün taf silâtile — anlatılmıştır. — Gelecek konferane; — millt — mücadeleyi ihtiva edecek, ondun sonreklel zafere Sit olacaktır. Bay Mitat, kooferansın bir- çok yerlerinde şiddetle ve sü- rekli bir şekilde alkışlanmıştır. bazıları komite başkanı doktor | bay Behcet Uz'a ziyaret ederek | Tayyare Için —— ... .—— (Türk Ta. Cemiye- tinin onuncu yıldö- nümü münasebetile) Ulularımızdan biri; *Tayyare- cilik, terakkiyatı ahiresi sema- larına bâktm olmuyan milletle- rin hür ve müstakil olarak ya- gıyabilmelerini gayri mümkün kılacak bir dereceye — vasıl ol- mMüştur.,, diyor. Bu sâde «söz bize yirminci yüz yılda vata- nn selâmeti, baştak (İstiklâl) liğın emniyeti için vücada (â zim olan kuüvvetlerin başında Tiyyarenlin olduğunu anlatıyor. Evet, bütün mentığırnızla ve bötün hiselmizle inanınk aanıyoruz ki: (Ağzı açık birer kaplan gibi, küçükleri y rmya çalışan kanlı emperyaliym) ta lecavüzüür uğranssımak için te- cavüz edecek Lader olmamız gerektir. Banua için de Çanakkal> ve Dumlupinsı' 'a bu. yurdu, kadesiis karay bir damarda ki kalpteki ve kuvvecili taralmez azim ve (Müdafna) cn kan ve bir bir Hman gibi olar; | Mebmedelkleri ve sergili ülke 'mizi yarının corlaşma — (Mobu reb-) sinde hava hücumundan için (Yıldırım gibi seri, ruh gibi nafiz) olan tay- yarcnin adedini çoğaltmak ha yatımızı devam ettiren teneffün korumak kadar gerekli olan bir (h: Hyaçtı>, İşlekliği ulusun — yardımına beğli olan Türk Tayyare ce miyeti 16 şubat 1941 (1925) | de kurulmuştur, Tayyare cemi: yeti, General İsmet İaönü'nün dediği gibi (.... Çetin bir milii ibtiyacın bütün milletce hlase- dilmesiaden — doğmuştur.) — İşte bugün onbir yaşına giren bu kurumdan, attığı taşları ama- ©a — ulaştırmasını — beklemek hakkını kazanmak için, kamu Türk ulusünun; ulusal fşlerde- ki birliğini bu alanda da gös terecek olan Türk Tayyare ca- miyetine yardım elini uzatması gerektir. O, cemiyette sunula- cok yordımlarla dedelerimizin, babalarımızın, analarımızın - ve kardeşlerimizin etini bez, ka: nını renk, kemiklerini sap yap- tığı (AL güneş) in ufkunu, gü: neş göstermiyen bulutlar gibi kaplıyacak olan (Çelik kular)ın adedini bine, öübine, yüzbine çıkaracak..... Bunu görmek, birbirini seven ve koruyan her Türk'ün ön ereklerinden biri olmalıdır ki, ba da ancak topu- muzun — (Milli kanat İanesine) candan İştirak etmesile tahak- kuk eder. Bunun için cemiye tin gelir yollarına kargı (...Er- keklerin göğüslerindeki meme- ler kadar vazifesiz) kalmıyalım. Çünkü: Türk toprağı üzerinde, temiz ve engin havamızın için- de aray (Sander) le yaşamamız için — kamumuza düşen — bir borçtur. Hiçbir. Türk'ün, Iyiliği İki yönden olan bu ulasal - İşteki yükünden çekinmiyeceğine şüp: he edilmez.... Şakir Atcilâ Beraet Ettiler. Taslıçeçme'de Bay Mehmedin karısı Buyan İdiye ve kızı Ba- yan Firdevs ile peynirci oğlu Bay Hasan; bir yıl önce evle: rinden — çalınan mücevberler! çalınak — #uçundan Asliyecezu mahkemeslne verilmişlerdi. Pa: uşmaları dün netleelenmiş ve evlerine giren maskek — Tarsız, ların zabrtaca bulanmad ö ken lerinin de süçle alâkaları olma- diği antaşılımış, heraetlerine ka: Tar verilmiştir, ) İ ?'