17 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

17 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

mı-llul...m..mmmmmm Ha wmmmm_—_——mnnm% Mektebliler SELER Küçük Kandiller. —— -a— Göllerin bu çok gözel hikâ: yetini pek seven çocuklar yeni birşey öğrenmek için bakınır: larken, İaci kırlarda her vakit gördüğü küçücük bir çiçeği göttererek: — Ya bu küçük kandil çi çeğini, dedi, bunun da bir bi. küyesl var mıdır? — Bizim kandil dediğimiz bu çiçeğin aml adı Yonancada gene ba anlama gelen (Laknis) tir. Daha çok kırlarda tarlalar- da görülen bu çiçekler akşam karanlığı ortalığa yayılınca çev. relerine İncecik bir ışık saçar: lar, Bu da bakın ne vakıttan başladı çocuklarım: Yurdumuzun batı kıyılarında balıkçılıkla geçinen İbroş adın- da fakir bir adam vardı. Bu adam birgün uzaklarda bulu. nan pek sevdiği bir dostundan bir mektab —alır. Mektubu yazan — savallı döst acıklı bir dille çok hastayım, diyordu, ancak çoktanberi yattığımdan ve cebimde de bir on para bile kalmadığından bastalığım. dan çok açlığımdan bitiyorum. En yakın bir dostum sen ol duğun için bunu senden baş kasına yazamadım. Eğer hasta- hktan ölmesem açlığa dayana- mıyacağım. — Bana bir yardıma gelemiyecek misin? İbroş ba haberden pek çok üzüldü. Kendisi de fakir, çok fakirdi ama gönlünün seslol tıkıyamazdı. Bunun için, kayı- gım, balıkçı ağlarını bir zaman içta bıraktı; yanına ökonomisi ile biriktirdiği bir altın llranm ve biraz yemiş falan aldı, dağ. lardan, kırlardan aşarak — bun- ları dostuna götürmek için yola düzüldü. — Vaktinde — yetişebllecek miyim? Diye üzülüb dururken dostu Aliman'a — getireceği e- yiaci geçe — bırakmamak için koşarak yürümeğe başladı. Fa: kat aksiliğe bakın ki koşarken ayağı suçtu ve yere kapaklandı. Ellerini dizlerini , berelediğine Bakmıyordu ama altını düşür- müştü, onu ararken gece ka- ranlığı da basmıştı. Yeşillikler taşlar arasını belki bir saatten artık bir zaman arandı durdu. Başka parası da olmadığı, hele zavallhı Ali'sinin başına erken yetlşemiyoceği kaygusu ile ağ lamaklı oldu. — Allahım, bunu bulmak için sabaha kadar nasıl beklerim! Ya bu kurun içinde Aliman ölüb giderse,, Diye inlemiye başladı. Fakat, İşte büyük Allah bu kadar temiz yürekli olan İbro- şan yüzünü güldürmüştü. Me- ğer bu bizim İbroş'un düştüğü yolun sağlı solla bütün kenar- ları bu, Yunan'lıların (Laknls) dedikleri beyaz çiçeklerle dolu imiş. Birdenbire ak yüzlü güzel çiçeklerden fışkaran işıkla İb- roş'un — yüzü çenlendi, — telleri güldü. Çünkü çiçeklerin aydın- Tattığı yol östünde altının ışıl aşıl purladığını gördü. — Koşta, onu bir çırpıda — yerden kaldı- rzarak yoluna düzüldü, İbroş birkaç gün hastasının yanında kalmakla onu kurtarabilmek için kandil çiçeklerine bereket vaktinde yetişebilmişti. Fakat dönüşte bu güzel dost çiçekleri unutmadı. Onları, her vakit sevebilmek ve gözleri önünde bulundurabilmek için küçücük kulübesinin bahçesine ekti. Muallim S. A, Ülün Alman NotasıNazikânedir ve Sereral Ka zım özalp'ın Ay- Esasa Muvafakati Bildiriyor. am'da Beyanatı.. Fakat, Almanya (3) Mes'eleye Doku- nuyor: Hava Anlaşması, Şark Misakı ve Tuna havzasının Alacağı Vaziyet... Notada ne deniliyor? Berlin 15 (A.A) — Alman- yanın Fransız - İagiliz notasına verdiği cevabta deniliyor ki: Almanya — salhu - ihlâle teşebbüs edecek — olanları kor- kutmak veya tevkif etmek bu- sosunda yardımda bulunmuk için hava kuvvetlerini angajef, etmeğe esas İtibarile âmadedir. Notada iylce hazırlanmış olan birçok devletler araamda yapı lacak olan müzakerelerin bir takım müşkülâta — tesadül ede ceği beyan olunmaktadır. Biva enaleyb bu gibi müzakerrlere İştirakten evel hususi mükâle meler yapılması temeoniye ça yandır. Nota doğradan doğruya noktal nazar teatileri yapılması için İvgiltereye bitab etmek tedir. Almanya'nın durumu: Parla, 15 (A.LA) — Alman- ya'nın Fraosız - İngiliz teklif: lerine cevab olarak vermiş ol duğu nota, emniyet arzuşunun MHadesile başlamakta ve Avropa tiyasetine müteallik —olan ted. birlerin heyeti meemnasını, Al. manya'nın coğraf i vaziyetinden ve allâh yarışı tehlikesinden Hlham alarak ve derin bir su- rette tetkik edeceğini İhsas ey- lemektedir. Almanya şart koşuyor: Londra, 15 (A.A) — Siyani mahafil Almanya'nın Fransız- İngiliz tekliflerine — vermiş ol. düğu ceyabi. 3 şübet — tarihli beyannamedeki üç noktayı bir- birinden ayırmıya —matuf bir teşebbüs mahiyetinde — telâkki etmektedir. Ve fakat bu üç noktanın birbirinden ayrılmaz olduğunu söylemektedirler. Ayni mahafil Almanya'nın bu teşebbüsünde muvaffak ol: masının pek zayıf bir. ihtimal olduğanu ilâve eylemektedirler. Parls, 15 (ALA) — Alman: ya'nın Fransız-İngilir — teklifle: rine vermiş olduğu cevab saat 19 da Parle-Berlin ve Londra'da neşredilecektir. Londra 15 ( A.A ) — Bay Fon Norat tarafından İngiliz ve Fransız sefirlerine tevdi edilmiş olan notanın muhtevi- yatı ile merbütu olan şifabi izahat bakkında dün akşam pekâz malümat mevcut İdi. Bununla ilk haberler notanın gayet nazikâne bir lisanla ya- zılmiş olduğunu Alman hükü- metinin hüsnü niyetinden ve solhun tahakkaka iİçin toşriki mesalde bulunmak arzusundan bahis olduğana bildirmektedir. 3 gabat tarihli beyannamenin üç noktasında, bilhassa, hava, taarruzlarına karşı himaye mu- kavelensamesi Almanlarca esas İtibarile kabul — odilmektedir. Alman notasında bey Laval ila Mussolini — tarafından — yapılan Tana misakile şark misakına Verenilles muahedesinin askeri ahkâmı yerine Almanya'ya hu. kak müsavatı verecek sskeri mukavelenamenin ikamesini te- min için beraberce tahakkuk ettirilmeleri Londra itilâf ların- noktaları suramamı < da derpiş edilmiştir. Hiçbir telmih bulunmadığı zannolun- maktadır. Berlin, 15 — Almanya'nın Erensız ve İagiliz - sefirlerine vaki tebligatı hakkında mütu- lea ve tefslrlerde bulunan Cor- respondus diplomatik diyor ki: Bay Hitler — Almanya silâhların tsh didi ve herb tehlikesinin önüne geçilmesi için teşriki — meanlde bulunmıya ber zaman ümade. dir. Londra'da yapılan teklifler üzerinde durulmuası ve serbesçe konuşulması icabeden bir takım ihtiva — etmektedir. Birçok noktalara ve bilhassa Şark misakı ile Tuna havzası misakına mütesallik müzakere- lere daha şimdiden başlanıl mıştır. Coğrafi vaziyet İtibarile Almanya için pek mühim olan bu mes'elelerin memnunlyete şayan bir hal suretine iktiran edeceği ümid olunur. En mü: him mokta bava taarruzlarına karşı bir himaye misakı akdine Burnava' da Maçlar.. —— ... .— Buruava Kulübü l dair olan tekliftir. Ba mlsakın hareket noktası ahiren — Fran- sızlarla İngilizler urasmnda ya pılan — müzakereler — olmuştur. Almanya bo iki devlet arasın- daki müzakerelerin. mümkün elduğu kadar süratle veticelen. mesi içim elinden geleni yapa caktır. Nachtoasgabe — gazetesi diyor kl: — Lomdra'da yapılan diplo matik — müzekerelerden — sonra ortaya çıkan müşküller arasın- da hava tsarrazlarına — karşı hlmaye mukavelenamesi en az müni arzetmektedir. Çünkü Almanya — kendisinin — hukük müsavatı mutlak sarette kabal edilmek — şartile — müzakerelere gitişmeye hazır olduğunu ilân etmiştir. Belçika ile İtalya bu misakı kabul urzosunda olduk. larını daha şimdiden — bildir. mişlerdir. Silâhlar meş'elesi daha ziya- de müşkülât — arzetmektedir. Devletlerin, Almanya'nın askeri bakımdan müsavatını kabul ve teslim etmek suretile teslihat delliğine bir nihayet vermek için sarfetmiş olduğu mesalyi hesaba — katmaları memuldar. Şark ve Tona misakları Lon dra'da çok mühim birer tol oydamaktadır. Almanya istemiş olduğu malümat ve izahatı he- nüz almamıştır. Beynelmilel bir konferansın İçtimaa dave, tine dalr ecnebi — gazeteleri tarafından ortaya çıkarılan şa- ylalar birer tahminden başka blıqoy değildir. Mektebler Dün Açıldı. — :— Grib Izmir'de Federe Olmak Istiyor|Biraz Hafifledi. Burnaya, (Hususi) — Cuma günü, İzmir'in federe olmyan külüplerinden Hilâl'in birinci ve ikinci takımlarile İdarecileri havanın güzelliğinden — istifade ederek Burnava'ya geldiler ve Burnava Gençler birliği birlaci ve İkinel takımlarile birer fat- bol maçı yaptılar, Burnava halkının ve İzmir- den gelen birçok seyircilerin önünde yapılan bu —maçların ikisinde de Burnava'lılar galip geldiler. İkinci takım sıfıra karşı üç sayı İle, birinci takım- da bire karşı beş sayı ile oyunu bitirdiler, Her iki takım çok güzel ve temiz oynamış İse de Burnava'lılarıd daha kuvvetli olduğu göze çarpıyordu. Eaki. den federe olan Burnaya kulü- bünün tekrar federesi İçin mü- racanlı kararlaştırmıştır. İzmir gayri federelerinin ikin. cisi olan bu kulübün civar te- maslarındada iyi neticeler al. dığı görülüyor. Geçenlerde Ma- nisa'da yaptığı maçta da galip gelmiştir. Burnava kulübünün federe edilmesi ayni zamanda mubi. tinin İcap ettirdiği bir zaruret tir. Mıntaka heyetinin Burnava- hıların bu arzularını kabul ede. ceğinl ümit ederiz. Mevalim — hastalıkları ve grib yüzünden bir hafta müddetle kapatılmış olan — şehrimizdeki bütün mektebler dünden İtiba: Ten açılmış ve derslera başlan- mıştır. Mekteblerde yapılan ge- nel yoklamada taleden yüzde onunun mekteblere — gelmedik. leri anlaşılmıştır. Salgın; — şehrimizde — devam etmektedir. — Fakat — nisbeten haf illemiştir. Karşıyaka'da grib ihtilâtatından bir ölüm vak'ası olmuştur. Buğday Siloları Yeni Silolar Yurdun Nerelerinde Yapılacak Ziraat »bakanlığı önümüzdeki ilkbabarda yapılarına - başlan: mak üözere yurdun — muhtelif yerlerinde 35 bin tan buğday alabilecek onbir silo daha ya- pılmasına karar vermiştir. Ba- kanlık bundan başka Akşehir, Denizli, gibi mühim buğday merkezlerindeki antrepoları ge- nişletecektir. Yapılacak - silolar Afyon'da 5000, Çay, Kütahya Sarayönü, Adana ve Polatlı'da 4000, Niğde, Şarkışla, Beylika- bır, Zile ve Baladız'da . 2000 tonluk olacaktır. Aydııı. 15 (A.A) — Ulus Ku- rultayı başkanımız — perşembe günü burada (Ulus) gezetesinin özel düayumcusuna — beyanatta bulunarak ezcümle demişler. dir ki: » — ÂAydın'ı şimdiye kadar görmemiştim. Ancak ulusal kur. talaş taeibimizde büyük yeri olan güzel Aydın'ı mücadelenin ilk gönlerindenberi yakından takib ediyor, âdeta içinde ya- şamış kadar onun acılarını pay leşıyordum. Sevinçlerine ketla niyordüm, — Şebti — gördükten sonra, ötedenberi mubayyelem de yaşıyan yanmış, barap ol muş Aydın yerine mamur ve güzel bir Aydın kalm oldu. Yeni yapılmış caddelerle tmo dern binalar, bize yeni bir Aydın bağışlıyor. Bunu, halkı- mizin — yapıcılık ve çalışkanlık ruhu başarmıştır. Aydın'da, gerek kasabi ve gerek yakın nahiye ve köylerin ber iş bölümündeki halkile görüşmek — firastımı — buldum. Hepsi bana, mahsüllerinin de. gerile — satıldığını, geçimlerinin İyi ve yeter olduğunu sevinçle söylediler. Hükümetçe alınan tedbirlerin büyük değerinden minnetle bahsettiler. Aydın'da en çok sevinçle gördüğüm; hal. kın topruğa ve mahsüle geçen yıllardan daha çok bir kuvvet ve gayretle surılmış olmasıdır. Yalnız toprakta değil, fabrika, larda çalışan işçilerle de haabı- haller yaptım. Günlük kazanç- larını, yaşama şartlarını sordum. İntibalarımın Iyi olduğunu söy- liyebilirim. Aydın'ın uzun yıllardanberi büyük derdi olan sıtmaya hü- kümet kurtarıcı elini koymuş- tür. Sıhhat Vekületine bağlı geniş ölçüde bir kurum bu mıntakada mücadeleyi üzerine almıştır. Uyanık halk da kendi evlerinde sıhhatleri - üzerinde aldıkları — tedbirlerle bu müca, deleyi — kolaylaştırmaktadırlar . Vilâyetçe bataklıkların kurutal- ması yolunda tedbirlere girişil. diğini öğrendim. Yüksek neticesini — yakında göreceğimizi umarım, Devletçe hurda incir alınmasının, bu mahsulün — değerlendirilmesine çok yardım - ettiğini öğrendim. Önümüzdeki yıllarda da ba yol daki iyi tedbirlere devam edi- leceği tablidir. Küçük Mende- res'in islâhi ve Cellâd gölünün kurutulması hususi idarelerin takatı dışında olduğundan devlet üç buçuk milyon liralbık taah- bütle bu işe girmiştir. Önümüzdeki yıl Cellâd gölü bavalisinin bir varlık ve yaşayış kaynağı olacağına şimdiden mu- hakkak gözü ile bakabilirim. Bana bu yolculukta Antal. ya'ya kadar refakat edecek olani İzmir — valisi Geveral Kâzım Dirik bu ıslâh ve kurutma işl üzerinde geniş İzahatta bulun: dular. Ba seyahatin bana sevinç |115 Alyoti bira, veren büyük — mevzularından birisi de 1slâh ve kurutma İşi olmuaştur.* Fındık Satışı Trabzon, 16 (A.A) — Dün borsada tombul findiık 24 ku. ruşa arzedilmiş ve 23 — karuşa talip bulunmuştur. Fiatler mus- takar bir haldedir. Satıcılar piyasaya mal — arzetmiyorlar, Esasen mal — mevcudü çok. az olduğundan piyasanın. yüksel. meşl bekleniyor, Aydın Spor Işleri Ne Halde? —at : . aaam——— B. Halid, Tetkikleri- nin Neticesini Izah Et Büyük Ulus Kurultayı ıı.k-'m Aydın'da sporcular ve meki lerle - konuşuyorlar.. Aydın (Hususi) Büyük Ulat Kurultayı — başkanile - birlikte Aydın'dan geçen Türkiye İd: man Cemiyetleri İttifakı umum! merkez ikincl relsi Beyazıd saylavı Bay Halid Aydın sparf işlerini tetkik etmiş ve netlce- de bana şunları söylemiştir: — Aydın'da spor selâhiyet sahibi mümessillerile görüştüm Aldığım malâümattan çok mem: nun oldum, İstasyonda sporcü" ları gördüm, zinde ve neş'e' lidirler. Sahanızı gezdim, nizami ow safı haiz olan bu saha di varla — çevrilmiştir. vo atletik bharoketler için de çok müsali Aydın bü saha - İle hakkile öğünebilir. Pekâz sporcusu ol: masına rağımen bu kadar müB tazam, güzel bir saha tanzlatl için ne kadar fazla hilmmtl sarfedildiği açıkca görülmek" tedir. Hulâsa, Aydın'da sporculsr fazla himaye edilmekte ve bör tün kurumlarda spor İçin yar dim ve kolaylıklar- göstermek" tedirler. Sporculara düşen vâ" zife, bu yüksek —himaye v& teveccühe lüyık olmağa çalış' maktır. Sporun yüksek meb' feati de bunu emrediyor. Spotf yardım eden bütün kurumlar$ bilhassa teşekkür olunur. Bö bakikati umami efkâra ilât bir vazifeşinas için borçtur. Burada gördüklerimi umumdi merkeze — bildireçeğim, Buşeti? grab - birinciliklerinin - buradt de mümkün oluraa futbol fede* resyonununda fikri alınarak uttt cağım, ———HRnMnXCAA F | Borsa | ——— Boı-dıllıkllıtııvı' hire satışları aşağıdaki .ıll' dedir. üzüm Satışları Ç. Alıcı K4 l. 8. 174 Kooperatif 13 75 ; 14 50 58 S. Süleyma> 11 50 38 Şınlak x. bi. 13 75 ıo ' 23 j. Taranto 11 75 n 5 408 Zahire Satışları — | Ç. Cinal Ki $. L";' 50 Buğday 445 d "ş" 75 Burçak 450 $ y 8 Börülce 4.25, & 50 14 Mısırdarı 4.50,.. KP 100 İnce kepek — 2 75. 3 7ü 99 Palamat — 240 — 450 42 Pamuk 48 48 olması İçin yapılan müracasti | mi merkezde tervicine çalışt'