24 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

KUN Sekite — 2 nnn : aA NU Y errmiliiin Izmir Halkevinde Şenlik/T a | yazı — Başı 1 İnci sahifede — tesna bir 'gün — yaşamışlardır. Salonlarda oturacak tek bir yer kalmamıştı. Birçok yurddaşlar ayakta durmak — süretile kutlu. lamıya İştirak etmişlerdir. Vali General Küâzim Dirik Hle ku- mandanlar, memurlar ve mek- tebliler de — gelenler arasında bulunuyorlardı. Saat 15,80 da merasime baş- landı. Bay Ferid'in piyano ile galdığı — istiklâl marşı ayakta dinlendikten ve alıkışlandıktan sonra, C. H. F, ve Halkevi başkanı Yozgad saylavı Bay Avnl Doğan aşağıdaki - söylevi söylemiştir. Bay Avni Doğan'ın Söylevi Değerli ve sevgili dinleyici. lerim! Ulusları sürükliyen, yücelten küavvetler; onların bilgilerinden değli, inançlarından doğar. Bil. gİ “maayyen bir zaman içinde- ber ulüs için değişmiyon bir geydir. Fakat soysal ve ulusal İsançlar ve duygular, onu ya- geyanların mazidenberi — gelen vasıflarına uygun olan başka, başka — biçimlere girer. Hesap ve hendese kaldeleri, İngilizler için olduğu kadar Ruslar - için de, Hind'liler için de — birdir. Fakat ulusal ve soysal inançlar ve duygular böyle değildir. Ulusları yücelten ve onları uyakta tutan bu kuvvetler eğer yaratıcı, birleştirici — olmazsa; eğer bunlar zamanla ulusun Ihtiyaçlarına, muhitin yeni şart. larına karçılık verecekibir ta- tumda, değilse, milletçe bir çö küntünün, bir 7ıkılııııııı başla yeni bir bızla bir değişim, yeni şartlara uygün — bir atılış yapı Tamazsa — ulusta sarsıntılar baş- lar. Ba huzi, bu atılışı yapa: mıyan — milletlerin karanlıklar içinde batıb — gittiklerini, tarih durmadan bize söylemektedir. Biz, büyük bir inkılâb yap- tık. Beklenen hizi ve atılışı gösterdik. — Saltanat devrinin kendini yaşatacak cılız müey- yedelerini yere varduk. Hepl- niz bilizsiniz ki, bu mücyyede- ler küvvetlerini dinden almış lardı. Medreselerile, tekkelerile, fetvalarile bunları — ulusumuza açılamıya — çalışırlardı. Büyük Türk ulusunun ilk vazifesi olan (Yer yüzünde Tanrının gölgesi) diyo tanıtılmak İstenilen sal. tanların — düşkün — vorlıkları önünde milletce iğilmeyi taklit ederlerdi. Büyük inkılâbımız, bu çörük kurumu müeyyedelerile birlikte yere sermiş bulunuyor. Doğan yeni Türk Gdünyasının yeni desteklere, kendisini tutacak, taze ve diri inanlara ihtiyacı vardı. Yaşayışımızdan tutun da hayata bakışımıza kadar aldığımız bütün eski çeyler temelinden sar tılmış bulunuyor. İmparatorluğu tatan kırık destekler, cılız mü- eyyedelerle yeni kurum yaşatı- lamaz, korunamazdı Ulasal varlığımızda herşeyi yeniden düzeltmek, düzenlemek, yeni değerlerle yeni ve dinç Jnançları bütün ulusa saunmak gerekti... Bu ibtiyacı, her İşi- mizde olduğu gibi, daha iyi, daha önce gören Yüce Atatörk olmuştar. Evet sevgili arkadaşlarım, bu yuvayı, Halkevlerini, yöni inanç- ların ve dirl müeyyedelerin bu kaynağını o ihtiyaçlara bir kar- gıhık olarak kuran Atatürk'tür. Ayrı, ayrı her Türk'ün ka. nındaki, binlerce yıllık ünlü ve ve yüce bir geçmişten süzüle süzüle gelen yurd severlik, ulus severlik, yurd için, ulus için yaşama; onun İçin yaşama; onun için ölme, ona İnanmayı burada, Atatörk'ün halk için açtığı bu evde herzaman bulaceğiz. Bu kültür ve Inanç yerinin kısa bir mazisi vardır. Henüz üçüncü yıldönümündeyiz. Bu kadar kısa bir zamanda elde edilen faldeler, umduğu- muzun çok üstündedir. Önlerinde ATATÜRK'ün bi: ze verdiği örnek, damarlarında binlerce yıllık kan ve içlerinde alas İçin sonsuz sevgilerle 103 Halkevinde toplanan arkadaş- larımızın — ulusal — düygularla hızlanan yürek — çarpışını, çu dakikada dayuyorum. Ey Türk genei! Yarınki me: sud ve yücelmiş Türkiye'yi meş'uliyet ve Iktider fırkatı olan fırkam, bu çatının altında seninle birlikte yapmak İstiyor. Bu İsteğin başarılacağında şüphen var mı? Sevgili dinleyicilerim! Dünyanın bugünkü gidişi adam oğulları için bir cennet, bir rahatlık yolu değildir. Yenl yeni tehlike bulutlarile her yönümüz sarılmış bulunuyor. İşte bunün — içindir. ki, her Türk'ten yeni ve ağır feragatler, yükümler bekliyoruz. Kendi evinin içinde rahat yaşıyan, gündelik kazancının'keyfi İçin- de kişisel —varlığında — ötesini unutan; ulusal birlik ve ulusal genlik için birşey vermek İste- miyenler, bizim için et ve kan pıhtisindan başka birşey de- gildir!. Biz, Atatürk'ün gösterdiği yola gitmiyenlerle onun yurd için, alus için haykıran gür ve kurtarıcı sesine koşmiyan. laru Türk deyemeyiz. Gittiğimiz yolun güçlüğünü, varacağımız amacın uzaklığını biliyoroz. Fakat sevgili arka- daşlarım, sonunda İstediğimize varacağımızdan hiçbir. korku: muz, hiçbir kuşkamuz yoktur. Çünkü: Türk demek, istedi. gini yapabilen, dilediği amaca varan demektir. Konser: Bay Avni Doğan'ın söylevi, birçok yerlerinde sürekli bir surette alkışlandı. Bundan sonra program — mucibince — konsere buşlandı. Yazımıza başlarken de töylediğimiz gibi, cama günü Halkevi çatısı altında toplanan- lar, inançlarını — tazelemekle kalmıyarak — musiki ziyafetile bedli ve ruhi zevklerini de tatmin etmişlerdir. Konseri veren değerli uma- tör san'atkârlar, istlenasız — ola- rak çok muvaf fak oldular, Kız muallim mektebi musiki mual- Hmi bayan Süzan'ın garb tek. niği ile yaptığı tegannller sü- rekli surette alkışlandı. Bayan Süzan'ın sesl o derece — güzel, san'at küdreti 0 derece — yük- sekdi ki, topladığı takdir. al. kışlarına hak kazanmıştı. Kon- serde vazife alan sayın — yürd- daşların yüksek san'at — kabili: yetlerini de burada tekrar et- meyi bir vazife biliriz. Sant 17.30 da gündüz prog: ramı h’lııiı oluyordu. Konser. uyumları Askeri Rütbe İsimleri Askeri Rütbenin Neferden Müşire Ka- dar Olan Türkçe isimleri Tesbit Edildi —<— Ankara, 23 (Hususi) — Askeri rütbe İsimleri şu suretle tesbit edilmiştir: Nefer er, efrad erap, küçük zabit eraş, onbaşı, çavuş eskisi vekili gibi bırakılmış, başçavuş —muavini asubay, zabit sulay, mülâzim asteymen, birinci mülâzim teymen, yüzbaşı ceklal gibi usta çavüş, zabit bırakılmış, kıdemli yüzbaşı onyüzbaşı olarak alınmış ve binbaşı, kaymakam da eskisi gibi bıra. kılmıştır. Miralay albay, liva kumandanı miralay tubas, fırka kumaudanı ferik, birinci ferik ge- neral, Müşir Mareşal, kumandan kamutan, kumandanlık kamutanlık, Hva kumandanı taukamutan, fırka kumandanı Tukamutan, kol kuman 'anı Karakamotan, başkamotan Yaşfamonan, llva Tuay, fırka Tümen, zabitan Subaylar, ümera Generaller, erkân generaller, ümera Ustbaylar, Mafevk ÜUst, Madün Ast, erkânı harbiye kurmay, erkânı harbiyel umumiye genel kurmay, erkânı harp zabiti' kurmay subay olarak alınmıştır. Almanya, Görüşmek İIçin In- giliz Nazırını BeklemekteOl- duğunu İngiltere'ye Bildirdi Loyd Corç Hakkında Alman Gazelelerinin Mütaleaları Berlin 23 (A.A) Havas Ajanıı mubabirinden: Berliner Tega- © » belat gazetesinin * 'Londra muhabi: ri Borchet gaze- tesinin 29 son kânan — tarihli nüshasında yeni Almanya hakkın- da Loyd Corc'a atfen — neşrettiği beyanatın bizzat Loyd Corc tarez fından — yapılmış oldağunu tasrih etmektedir. 0044 GA ——— Almanya Münakaşaya Hazırmış.. Malüm - olduğa ** Bay? Hitler | Fransanın3Berlin elçisile ) konuşurken üzere Loyd Corc bu beyana:- tında “Yeni Almanya'yı anlı- yorum, ona derin bir. bürme- tim var,, demiştir. Alman gazetesi İngiliz mat- buatında bu beyanata ait tas- hibler neşredilmesinden dol: memnuniyetsizliğini İzhar et- mekte ve Loyd Core'an beya: natını inkâr etmesli birinci defn vüki olmuş değildir demektedir. Londra, 23 (A,A) — Alman bükümetl Berlin'e gelecek olan İnsilıx nazırile Fransa — lııgillı Fransız Kadınına Rey Hakkı Verilecek Mi? Henüz Karar Verilmedi. Şimdilik Lehde ve Aleyhde Olanlar Var. Parts, 22 (A.A) — — İntihab komisyonu geçen perşembe ol- duğu gibi bu defa da nisabı ek. seriyet mevead olmadığından kadınlara rey hakkı verilmesine dalr olan kanun tekliflerine mütesllik kararını — vermiştir. Aszadan birçoğu aynl saatte top- Tanmış olan diş İşleri komlayo- nonda bulunuyordu. Bununla beraber muhtolif metinler izah edilmiştir. Bunlar arasında Sca- pinln metal İle belediye mec- Hslerinde mahdüd İştirakli bir kadın azalık ihdasşma — matuf olen mukabil proje vardır. bir salonda çay zi afeti — veril- miştir. Çaylar içildikten, biskü: viler yendikten sonra, bayan ve baylar, gece yapılacak şen- Hğe gelmek üzere Halkevinden ayrılıyorlardı. Geceki şenlik te çok — güzel, | Jorj Bonefüs komlsyonun kadına intihab hakkı verilmesi lehinde bir karar — vermesi lü: zumunda İsrar etmiş ve o za- man komlsyonup raportörü bu- lunan bay Flandenin 1918 de Frassa Cümhur reisi Bay Löbrün bu şekilde bir metne taraftar bulunmuş olduğanu ilâve et- gündüz oungıııu, .ıeode ıılıüv tekliflerine ald bütün mes'ele- leri münakaşa etmiyö buzır ol duğunu İngiliz hükümetine bil- dirmiştir. İyi haber alan mehafile gö- re Sir Eric Philipden gelen tebligatın mealf şudur. — Fikir teatilerinin bir müzakere değil fakat bir lstihbar mahiyetinde olduğu burada beyan edilmek- tedir. Sir Con Saymen ağlebi ihtl- mal Fransız nazırlarile — görüş tükten sonra 10 gün İçinde hareket edecektir. Ayni zuman- da Moskova ziyareti de teeyyüd etmektedir. Bakanlar Heyeti Bütçeyi Mü- zakere Ediyor. . Ankara, 23 — (Hususi) Bakanlar Heyeti, Başbakan General İsmet İnönünün baş- kanlığında toplanarak — bütçe müzakeresine devam etmiştir. 935 bütçesinin 190195 mll- yon İira arasında ve müvaze: neli olacağı söylenmektedir. Tekaüd Edildi İzmir merkez postanesl - gişe memurlarından bay — Mümtaz Kacamer müddetini ikmal etti. ginden tekaüde sevkedilmiştir. Kendisi emekdar posta memur- larımızdandır. ——— | tatilini İstemiş, İntihab Hetele- rinin hazırlanması vakta muh- taç olduğundan kadınların ge- lecek 5 Mayıs iotihabatına İş- tirak — edemiyeceklerini — söyle. miştir. Komlsyon relsi Bareti nlzamaameye uyarak nısabi ek. seriyet mevcud olmadığından müzakereyi talik etmiştir. Sca- pinla projesi — G Nisan 1884 taribli belediye — kanununun 14 ncü maddesinin şu şekilde tadilidir: “ Kadın erkek 21 yaşında her Fransız müntehibdir.,, Şarası kaydedilmektedir ki, eğer kadına soçmek hakkı ve- rilirse bu sıfat kendisine ayni İ|24 ŞUBAT Günün Küçük Duyum Yeni Liman Tarifesi.. Şehrimiz Liman işleri müdürlüğü tarafından ve tahliyo işleri hakkında bir tarife hazırlanacaktır. gön İiçinde hazırlanacak bu tarifede; tüccarlarımız! çok yeni kolaylıklar temiti leceği haber alınmıştır. tarife Ökonomi bakan tasdik edildikten sonra m! olacaktır. Ispanya'da Alacaklı Olan Tacirlerimiz: İspanya İle ticaret yapst carımızın şimdiye kadar memiş ve bloke edilmiş paraları verilecektir. ÖÜkonomi Bakanlığındab rimiz Türkofle müdürli gelen bir bildirimde bu tüccarımızın alacaklı old Para miktarının tesbit edi bildirilmiştir. Bay Fuad Yurdd Bir hafta izinle — Anki gitmiş olan vilâyet hukuk leri müdürü bay Fuad Yü şehrimize gelmiş ve d devama başlamıştır. Sakız Koyunlar! Hayvan yetiştirieilerden *” ları vilâyet baytar ğüne müracaat ederek dan (Sakız koyunu) Baytar müdürlüğü; bakanlığına — müracsat kontebjan — müsaadesi cektir. Bir Tayin Şehrimiz San'at mektebl muavini ve riyaziye, molt” muallimi Bay Refik Baha nomi Bakanlığınca Ankarö takası ölçü ve ayar başi tşliğine tayin edilmiştir. kında Ankara'ya giderek V başlıyacaktır. Ağaç F ıdnıılnı'l* Karşıyaka'da orman mö löğü — tarafından — tesla orman fidanlığında yetişt mühim mikdarda ağaç f bu yıl birçok köylüler tWf dan köylerine ekilmek satın alınmıştır. Mekteblerle bazı resmi esseselere parasız mühim darda fidan da dağıtı! Ayrıca Karacabey b 3000 çam fidanı miştir. Apartımanlar Nasıl Olacak? Belediyeler kanununa apartımanların umumi b dan - sayılması — lâzimgeld bu binalarda - olduğu bir buçuk metre uzunl! yapılacağı içerlişler bal dan - şehrimizdeki e bildirilmiştir. Bundan İoşaatta bu noktanın de bulundurulması da rimde ilâve edilmiştir. ispanya Cümhur Reisine Telgraf laf" Parla, 22 (A.A)-—j Fransız sosyalist saylavlaf g ya relsledmhuru Bay Zl’ zamanda soçllebilmek bakkını |