24 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Çocuklar - belki geç vakte kadar orada kalacak, güzel nilüferlerin yavalarına çekiliş- lerini - bekliyeceklerdi. — Çiçek- lerin perisi usta bir hareketle onların dikkatini lâlelerle dolu bir tarha çekti. Bunların gö- rünürleri belkli ber çiçekten başka bir gözellikte Idi. Genç kız: — Bakın çocuklarım, dedi, lan bir Türk çiçeği olan bu lâleler, Türk ülküsüne aşağı Rusya ve Kafkas steplerinden getirilerek — İlkin — İstanbul'da yetiştirilmişti. Ba çok güzel, hele — şimdi binden fazla çeşidine rastlanan çiçeklerin renk bolluğu da sa yısızdır. Keskoca Türk ötkünç (Tarib) ünde başlı başma bir uçur (Devir) yaratan lâlelerin bugü nedek birbirinden gülünç hikâ- yeleri vardır. Çok eski zaman- lardan — gözelliklerile bu kadar ün salan lâleler lik defa ola- rak Türkelinden — Avrapa'ya 1557 çağlarında getirilmişti. Felemenk - çiçekleri daha o zsamandan İşe girlşerek bu çi- çeğin — görülmemiş çeşitlerini meydana getirimeğe başladılar. Hattâ bazı pek zorluklarla ye- tiştirilebllen — kıymetli, değimli soğanları gıramına göre 13,000 florine bizlm paramızla 10,500 Hraya kadar — satmışlar, Size böyle bir satış İşinin usumda (Aklımda) kalan bir hikâyesini anlatayım: Holanda'nın Hay kendinin çok fakir bir çıkmazında Peter adında gene pek fakir bir ee klci otururdu. Bu fakir adam yırtık partal pabuc — tamirlerile — uğraşırken külübesinin alçak pencereleri önüne yerleştirdiği üç dört sak- & İçinde de lâleler yetiştirir, büyük bir merakla bunların çok güzel, çok başka olmala- rına özenirdi. O güne kadar fenalık, kem duygü nedir bilmiyen bu te- miz adam dilediği gibl bir ka- ra lüle yetiştirebilmesile hâris — bir gözü döymaz oldu. Zengin olmak tasasına düştü. Halkıu dilinde dolaşıb duran bu, sakl- cinin (Kara lâle) sinin ünü tâ Harlem kendinin Lâle şirketine- kadar ulaştı. Şirketin hesabına bu çiçeği satın almak İçin İşte bir gün bir elçi gelib bizim eskiciyi bulmuş ve doğrudan doğruya mala (200) (florin pey sür: müştü. O vökte kadar belki bu ka:- der parayı düşünde bile gör- memiş olan cekici omuzlarını silkerek gülmüş: — *200» Florin mi demiş, çiçeğimin değerinden o kadar uzaksınız kl böyle birşey söyle: miş olmak İçin Gdelirdiğinize faanıyoram. Karşısındakinin kaba kaba sözlerine aldırmıyan elçi, elin: deki fırsatı kaçırmak İstemedi. glade: — <300> Florine kanar amanız? Dedi. Fakir İşçi: — Olmaz yansşamıyorsunuz, dedi. Şirketin adamı bir güzel ök. sürdü, sonra kendi kendine bunu kaçırmağa gelmez, dedik- ten sonra eskiciya döndü: Bana bak, dedi, — işte “1000,, florin veriyorum bir diyeceğin var m? Zavallı eskici bu para oyunu /— karşısında aklımı kaçıracak gibi zıları Avusturya Ne Olacak?. Avusturya Bakanları Paris'te Siyasi İşleri Konuşmıya Başladılar.. Avustur)a Başbukanma Suikasd Yapacakmış. Paris, 22 (A.A) — Avustur. ya başbakanı Bay — Şuaşing İle diş içleri bakanı Bay — Berjer Valdeneg Parls'in civar istas yonlarından biri olan Nöyi de trenden İnmişler ve Bay Flan: den ve Bay Laval tarafından karşılanmışlardır. Avasturya ba- kanları otomobille Parls'te bu- lundukları müddetçe kalacakları ötele İnmişlerdir. Bu esnada bakanların İne- cekleri beklenen Parls'in Şark İstasyonunda komünlstler ve sosyallstler 1934 yubatında VI yana'da vukua gelen hâdiseleri protesto etmek üzere — toplan mıya teşebbüs etmişlerdir. Po ls bunları dağıtmış ve 800 kişi tovkif etmiştir. Parla 23 (A. A) — B. Löb rünün Elize sarayında verdipi ziyafetten sonra Fransız - Avus turya müzakeratına başlanmış tır. İçtimaın sonunda B. Laval gezetecilere verdiği beyanatta kendisinin ve B. Flânden'in bilhassa —Avusturya'yı alâkadar eden siyasi mes'eleler hakkında Avusturya nazırlarile tam bir fikir mutabakatı müşahede etmiş olmalarından bahtiyar oldukla- mını söylemiştir. Diğer taraftan Berger Val- deng çu beyanatta bulunmuştur: — Avustarya'nın — harici sl- yaseti dalma barışa müteveceih olacaktır. Fransa ile Avustar: yayı bağlıyan rabitaları daha sıkı bir hule koymak İsteriz. Bay Şuşlag, Avrupa'yı yal- nız ulaslararası bir elbirliğinin kurtaracağını söylemiş ve da. hili siyasayı mevzuubahsederek Monsenyor Selpel ve cekli baş- bakan Dolfas tarafından takib edilmiş ol n yolun Avusturya- nin İstikbali için yegâno yol olduğunu kaydetmiştir. Bay Şuşing ayni zamanda dahili siyaset hakkında İntran- slgent gazetesine beyanatta bu- oldu, fakat hiç belli etmemiye çalışarak 6 da öksürdü, kuvvet abr gibi başını kaşıdı son bir hızla: — “ 1.500 florinden aşağı olmaz dedi. Zorluksuz pazarda uyuşulmuş, şirketin adamı paraları sayıpta çiçeği almam ve geldiği gibi mzaklaşması İşi bittikten sonru, fakir İşçinin savincine ölçü bu- lanamamıştı. O: — Zengin oldum, zengin ol- düm, diye komşularıma, dostla- mına başından geçenleri anlat. tıkça aşka gelmiş, sevinci art- maştı. Fakat olacak bu ya eski bir bahçevan olun arkadaşlarından birl buna duyunca ona: — Ne yazık! Senin Karalâle en aşağıdan — 10,000“ — florin ederdi, deyince zavallının içine kurd düşmüş buhaberle bütün sevinci gitmişti. Kahırdan hastalanıp ta ya: tağa serilince zamanlar kalka- madı, battâ bu yüzden öldüğü bile söylendi... Muallim 8. A. Ülün —U lunmuş ve pazilerle komünlet- lerin mütevali muvaffakıyet- tİzliklerinden — #onra yeni bir darbe teşebbüsü — vükbulahile- ceğinl söylemiştir. Parla 22 (ALA) — B. Löb. rün Avasturya bakanları bay Şuşing İle bay Berger Valdenez şerefine bir öğle yemeği ver miştir. Reislcömhur yemekten evvel Avusturya başbakanı ile dış İşleri. bakanına bay Flündin ve Laval olduğu halde Lejyön Dönör nlişanının büyük salib rütbesini vermiştir. Paris, 23 (A.A) — Gazete ler Avusturya — oazırlarını pek samimi karşılamaktadır. Fakat Mlerl Grkaların yersiz nümayiş lerinden — ötürü — kondilerine daba lâyık bir İstikbal yapıla mamasından doleyi - tecssül ot mektedirler. İ |diğı anlaşılınış Pött Parizlen gezetcsl müza ker.lerin esası hakkında büyük nikbinlik göstererek diyor ki: Hiç şübhe yok ki, bay Şuşing Parls mülâkatları sayesinde ga- yelerinin husulünü temin ede coktir. Bu bususta Fransa'nın yardımı temla edilmiştir. Bay Pertloax Eeho Dö Parta gazetesinde Avusturya mee'ele' sini tetkik ederek diyor ki: Avasturya oncak Fransa İtal ya küçük itilâf ve küçük iti: lâfın arkasınde Soövyet hükü: metleri — gayretlerint — tanzim edebilecekleri takdirde yaçıya. bilir. İstanbul, 23 (Hususi) — Pa ris'e giden Avusturya başbakanı Bay Şuşing'e solkasd hazırlan: ve Fransz za ılııımıııır bi ulgar &]ansmın Febliği Bulgar'lar Türkiy ürkiye İle Dost Mu İmişler!?.. Sofya, 23 (A.A) — Bulgar Ajansı tebliğ ediyor: Bir Türk gazetesi Bulgaristan'ın Türkiye'ye kargı mefruz bir düşmanlığımı meydana çıkarmak fikrile ikinci defa olarak sün- güsünün üstüne beş Türk geçirmiş bir Bulgar neferini — temell eden bi: Bulgar karikatörü neşretmiştir. Bu bhâdise vekaylin kasdi bir surette tahrifi mahiyetindedir. Çünkü bu karikatür gayri mes'al eşbas tarafınden Balkan muba rebesi esnasında yani bundan yirmi yılı mütecaviz bir müddet evvel neşredilmiştir. Bulgaristan'da bugüa bu karikatörü tahattür eden bile yoktur. Şöphe yok ki barb zamanına aid bu karika- törü bugünün vesikası imiş gibi tasvir edenler ikiâ memleket arasındaki iyl münasebetlere hizmet etmekten çok uzaktırlar. Zenci Amerika'lıların Teşebbüsü Habeş'lilere Yardım İçin Habeşistan'a Gidecekler. İstanbul, 23 (Gususi) — Zencl Amerika'lılar, İtalya — Habeş harbında Habeş'lere yardım etmek üzere Habeşlstan'a için buzırlanmaktadırlar, Yugoslavya'da Kanlı Hâ- gitmek dise Nasıl Olmuş? (200) Köylü Ateşe Başlayınca Jan- darmalar Mukabele Etti. ölenler Var. Belgrad, 22 (A:A) — Avala Ajanaı bildiriyor: İçişleri Bakanı Bay Popoviç dön akşam yaptığı bir beya- nameler ıındblm ,ıılınııı natta Sibinye köyünde vukus gelen karışıklar dolayısile fdarf ve adli makamlar tarafından derhal tahkikat yapılmasını em.- rettiğini bildirmiş ve demiş- tir ki: — Komlsyon tahkikata buş lamadan evel 20 şubat sabahı 200 köylü Brod kasabasına gelmişler ve tevkif edilmiş olan şahısların hiçbir şarta tâbi tu- lar da silâhlarını İstimal etmlş- lerdir. Beş kişi ölmüş, üç kişi yaralanmıştır. Dış İşleri bakamı beyanatının sonunda — tezahüratçıların — bir dış İşleri bakanlığı müfettişinin halk arasına karışarak — halkı teekine — çalışmasını da — İntaç ettikleri ve vak'anın çok çabuk bir. surette tenvir edileceğini ve suçlular hakkında kanuni tedbirler — ahnacağını — bildir. miştir. Denizli Halk- talmadan serbest bırakılmalarını İevinde Konser istemişlerdir. Köylüler kasaba- min dışında dürdürülmüş - ve kendilerine dağılmaları söylen. miştir. Fakat köylüler buna tabanca ateşi İle cevab vermiş lerdir. Bunun üzerine nizam- Debizli, 22 ( AA ) — Bu akşam Halkevinde Milâs orta mektebi muallimi Bay İhsan ve Denizli lisesl musiki mual. Hmi Bayan Mübeccel tarafından Bulgar'lar ve Yugoslav'lar.. —— . e— Komisyon Hudut iş- lerile Meşgul.. Sofya, 22 (A.A) — Bulgar- Yugoslav komlayonu biri Dra goman Carbrod demiryolunun şimalinde ikfal — bu yolun cenubunda olmak üzere üç yenl hudud geçid noktası tesls etmek suretile çalışma programının İlk meddesini Ikmal etmiştir. Ecnebi Dövizleri. Ingiliz Lirasının Vaziyeti Nasıldır?. Londra, 22 (A.A) — Ecnebi dövizlerinin İngiliz Hirasına karşı ve olab vaziyetlerinde mühim bir kuvvetlenme kaydedilmektedir. Bu fark Fransa'da hükümetle Fransız bankası arsamda olan anlaşmaya ve Amerika'da Mor- gantav'ın hükümdtin para siya setini değlştirmek niyetinde ol- madığıma dair olan beyanatına | atfedilmektedir. İngiliz doları 4,88 - 4,87, Amerikan — doları 4,88—4,87 buçuk, Kanada doları 73.47,64. 73.19,32, Fraosiz frangı arasın- da oynamıştır. Altın fiati one başına 143.6 buçuk İle en yük- sek rekoranu bulmuştar. Şim- diye kadar en yüksek flat 11 Teşrinlevvel 1934 de 143.3 1di, Paris, 22 ( AA ) — Esham borsası dün çok mütereddit bir | vaziyet göstermiştir ve bilâhere aksül'ame! göstererek nihayet en aşağı flatlerin dununda ka- panmıştır. Döne nazaran kayıp- lar bazen mühimcedir. Almanvn nın Vıwana Ateşesi —— TI Işsizliğe Karşı Çare.. Fransa Maliye Bakat Ne Düşünüyor? 1 Paris, 22 (A.A) — Frar Maliye bakanı Bay Jermen & ŞUBAT 24 (Nİ | ten dün meb'usan meelisi liye encümeninde İştizliğe kal ulusal krediler açılmasına wi balif bulanduğunu tekrar dirmiştir. Maliye bakanı diğer mıni yenl vorgi rejiminin — tati hakkında bazı teklifleri kı etmiştir. Bu meyanda son sene zarfında — açıkların ılli mes'elesi de vardır. Maliye kanının şenede 300 bin f: tan aşağı — yaridat hakkındak mecburi vergi mikdarının & bülüne mütemayil olduğu .J nedilmektedir. " Yurdda Hava Durumu Ankara, 22 (A.A) — zm Vekâleti meteoroloji — enetiti sünden alınan malümata göf' son 24 aat içinde yurdun 68 nubi şarki Anadolu'su ile do Anadolu'sunda Silrd ve K deniz kıyılarında Urdu ve diğer yözler — yağışsız | miştir. Yağış tamamen yağın! ': şeklindedir. — Ölçülen en çok yağış miktarı Gazlanteb'de 1it Silifke'de 14, Kilis'de 12 V| diğer yerlerde 28 — milimolit arasındadır. Toprak — üstündi | karın kalınlığı Kars'da 4 zurum'da 16 Afyon'da 20 00 | tlmetredir. Hava suhuneti de düne zaran yer yer 2-3 derece sında azlık veya çokluk göstü mek süretile mütehavvll miştir. En düşük euhunet d I celeri sıfırın altında Kar'da İ Erzurum'da 10, Afyon'da 14$ Ankara'da 7 derecedir. En yüksek suhunet üstünde 18 derece olarak 4 talya'da kaydedilmiştir. Bo,; Ankara'da saat 11 de suha sıfır. derecede — kaydedilmli Bıfırili | | İ Nıçın Istifa Etti. Alman” ya'ya Neden Gıtmıyor" Berlin 23 ( A.A) — Havas Ajansı muhabirinden: Almanya'nın Viyana esfiri Von Papen'in Berlinde bulun. ması Alman siyast mehafili ta- rafından gayet ehemmiyetli bir bâdise olarak telâkki edilmek- todir. Viyana'daki sefaret ateşe- elnin — siyasi polis tarafından Berlin'e davet edildiğine göre bu ay başında müsirrane şayl- alar dolaşmaktadır. Viyana'daki sefaret ateşesi 30.6.934 tarl: hinde Alman bakanlık muavin: Hğl dalresinde feci surette dürülen Von Bosenin arkadet olup ayni zemanda kendisi d birçok günler tevkif editmişti. Söylendiğine — göre — yapılafi | davete fcabet etmekten imtinf | ederek — ateşelik — vazifesindef | istifa etmiştir. Almanyu art bir dava avdet etmemek ni tinde olduğu söylenmekti Von Papen'in malyyetindet” memurun bu hareketl hakk da izehat vermek için çağı! mış olması mümkündür. Moskova'da Bîı"-Resmi Kabul. Ruslar da İngiliz Nazırın! Beklediklerini bildirdi.« Moskova 23 (AA) — Gi zeteler Sir Con Saymen'in Moskoya — seyahati — ihtimalleri hakkında İngiliz matbuatının yazılarını maklederek — Sovyet hükümetinin noktel nazarını Ahtiva eden yeni Rua tebliğinin Fransa ve İngiltere'de husule getirdiği müsald tesirleri mom- nuniyetle kaydetmektedirler. Moskova 23 (A.A) — Fran. bir konser verilmiş ve çok | sa'nın Moskova sefiri bay Alp- İııhılııııw K b TEN hand dün akşam sefarette bir resmi kabul tertib etmiştir. Iİ resmi kabule Sovyet hükümt üyeleri bay Molotof, Lit Voroşllof ve ecnebi — set erkânı İle matboat mümett” leri ve Fransız sinemaları J rahhasları İştirak — etmişlerdir. — Londra, 23 (A.A) — Habt' | verildiğine göre Sovyet hÜ metl İngiliz nazırının zi " kabul etmekle bahtiyar © gıni, İngiliz kabinesine bildirmiştir