4 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ı..uıv.g"ı geç e dere ei eee ee GününTelyazı Haberleri M. Ruzvelt'in Söylevi, Londra'da Sabırsızlıkla Bekleniyor. Japonya Avrupa'nın Başına Gaile- Mi Açacak?.. Patla 3 (Radyo) — Pol Pon- kur, (Depeş Toloz) gazetesinde yazdığı bir makalede, uzak şark | daromunu teşrih — etmektea Japonya'nın, yarın da Rusya'ya hücum etmeğe — kalkışacağını ve günün birinde başına büyük galleler uçacağını Mlerl sürmektedir. Italya'ya Karsı Alına- cak Tedbirler Londra 3 (Radyo) — İngiliz gazeteleri; ulaslar sosyetesi müs takbel — müzakoratı hkkkında Ahtiyatlı bir İlsan kullanmak tadırlar. Deyli Telgraf: «Pamuk, demir ve — petrola konacak #smbargo —mühimdir. İtalya'nın petrolu yoktur; bu tedbir. her devletten — siyade birleşik Amerikayı — alâkadar eder, ve kongrede bo — mesela bakkında bir karar — verilecek tir., Demektedir. Staviski Davası Bugün Müdafa- alar Dinlendi., Parls 3 (Radyo) — Stavlaki davası, bugün de devam etmiş ve suçluların avakatları müda- fanlarını yapmıştır. Amerika Para Işlerinde Cephe Alıyor Meksiko 13 (Radyo) — Mev: suk olduğu iddla olunan ha berlere göre, Birleşik Amerika para İşleri için bütün Amerika arasında bit birleşme - teklif edecektir. Hazine bakanı M. Morgenin Meksika hükümeti murahhas ları İle yapmakta olduğu — mü- sakereler, bu teklifin ilk kede mesldir. Bu teklifin en başlı hedefi Cenubi Amerika hükümetlerine Avrapa mali sistemlerinin — ve para işlerinin nafiz ve hâkim olmasıdır. Makdonald ve Oğlunun Meb'us- lukları Meselesi... Londra 3 (Radyo) — lakoç: ya soçim mıntakasında Ramzey Makdonald'ın — rakibi - Ceymis Leyd bamzetlikten çekilmiştir. Sabeblul soran gazetecilere son seçimde mağlüb olan —Ramzey Makdonald'ın her balde kazın masını latiyen bükümetin — ber türlü tedbirler almış olduğunu söylemiştir. Mekdooald'ın — oğlunun da Ros Karomaniden saylav çıka- rılmasına çalışılıyor. dünyanın . Teklif Olunan Yeni Proje Kabul Olunursa, Sanksiyo- ner Devletler Bir Silâh Daha Kazanmış Olacaklar. Vaşlngton 3 ( Radyo ) — Amerikan koöngresivin büogün kü fctimaı motad — merasimle başlıyacaktır. Camur relsi M. Rüzvelt, ilk defa olarak nutkunu gerek senato ve gerek kongreye — bir arada İrad edecektir. Bu natuk radyo ile bütün Amerikua'ya ve cihana verile cektir. Deveran eden — yayınlara göre, M. Rozvelt 1933 ten İtibaren — loraatından — bahse decek — ve ayni zamanda bita raflık bakkında mübhim beya natta bulunacak ve kanunun yenlleştirilmesini İstiyecektir. Bu yeni kanun lâyihası; 1 — Rosmen ilânı harbten sonra silâh ve mühimmatın bü tün muhariplere verilmemesi. 2 — Müuhariplerin — uluslar sösyetesine dahli olup olmama- gının nazarı ehemmiyete alın maması, 8 — Cumur relsine petrol, pamuk, demir, bakır ve salre gibi maddelerin verilmemesi ve her iki muharib devlete kargı ambargo koyabilmesi salâhiyeti verilmesini, 4 — Ambargoya mühalefet | edeceklerin 10 bin dolardan başlıyan bir cezaya ve baple cozasına tâbi tatulmadını, 5 — Müuharip devletlere mensup — vapurların Amerikan HUmanlarına girmelerinin ve bu Umanları össülbabri yapmaları- nn yasak edilmesini, 6 — Kredi ve lstikraz ve- rilmesinin yasak edilmesini tek- Bf etmektedir. 7T — Silâh fabrikalarının kontrol altına alınmasını. Bundan başka, kananda ica bında bazı — devletlire daha müsaid . hareket etmek — husu- sunda mutlak bir — selâhiyet verilmesi de İstenmektedir. Amerikan senatosu bu kanuna taraftardır. Kanon lâyihasında Lâtin —Amerika devletlerinin monroe esasına tabi oldukları için Istlenaları da vardır. Lâyihanin raportörü bu ka- nonun ancak — Amerikalı ol- mıyan hükümetlere karşı tatbik edilmek üzere konacağını söy lemiştir. Vaşington, 3 (Radyo) Amerika dişişleri bakanı (Hol), (Makedos) ve (Bitman) Ame rikanın bitaraf kalıp kalmaması bakkında comurbaşkanına selâ hiyet verilmesi nakkındaki pro jede matabık kalmışlardır. Siyasal mebafilde — söylendi. gine göre, bu proje kabul edildiği takdirde, İtalya aleyhi- ne zecri tedbirleri kabal eden devletlerin eline mühim bir tllâh daha verilmiş olacak ve Avrupa devletlerinden birçoğu nun durümlarını tayin ve tes bit etmelerine Imkân verecektir. Amerik elyasileri, Toğiltere- nin Cenevrede ne gibi bir &l- On Dokuz set takib edeceği henüz - belli değildir: Tagiltere hükümeti de Amerikanın — ulacağı — vaziyeti beklemektedir. Bu — sebeble Londra çevenleri, M. Ruzveltin söylevini ehemmiyet ve — sabır" sızlıkla bekliym'lıı Haziranda Güneş Tutulacaktır. Güneş Tutumunu Tetkik Için Bazı Alimler Türkiye'ye Geleceklerdir. İstanbul, 3 (Özel) — 19 Haziranda memleketimlizde bir kü #üfa kölli olacak, iki buçak dakika sürecek ve memleketimizin bası yerleri karanlık içlade kalacaktır. Bazı âlimler, üzere şehrimize geleceklerdir. Mühendis Mektebindeki |Talebe Grevi. İstanbul, 3 (Özel) — Mü- hendis mektebindeki açlık grevi büdisesini tetkik eyliyen heyet tahkikatını bitirmiş ve kararını vermiştir. Arkadaşçlarını gteve teşvik eyliyon bir talebe tarde- dilmiş ve diğer bazı talebe de mühtelif cezalara çarptırılmıştır. Yugaslav Ka- binesinde Ingil- tere-Yugoslav Tecimi Belgrad, 3 (AA) — Dün toplanan kabine, tocdim bakanı- nın yeni Yagoslav-İngiliz tecim anlaşması bakkındaki izabatını dinlemiştir. Ba anlaşma Yügos- lavya'nın İtalya'ya yapılan zeert tedbirler dolayısile uğradığı za- rarları telâfi etmektedir. Tecim bakamı ayol mes'ele etrafında Fransa ile de müza- kereye girişmeğe — memur edil. miştir. Türkiye-Odesa, Odesa. Türkiye Hava Postası.. İstanbal 3 (özel) — İlk ba harda memleketimizden tayyare ile Odesa ve Köstence İlman. larına bakliyat yapılacaktır. Sirkeci'de Bir Tren Kazası İstanbul 3 (özetl) — Bugün Sirkeci'de bir kazası olmuş, ma kasların açık kalmasından — iki tren çarpışmıştır. Nüfasca — za. ylat yoktur. Kazaya — sebebiyet verenler bakkında — takibat ya pılmaktadır. bu küsüf büdisesini görmek ve tetkik . etmek Isveç Has- tanesi Bombar- dıman Mes'elesi. Roma, 3 (Radyo) Diş bakanlık müsteşarı M. Suvliç; İsveç sefirini kabal' — etmiş ve İtalyan tayyarelerlain Dot6'daki İşveç Kazılbaç seyyar — hastane- sini ne gibi şerait altında bom- bardıman ettiğini izah eylemiş- | tir. Müsteşar; bundan — İtalya hükümetlain ve milletinin mü- teemsir bulanduğunu bildirmiştir. Adla-Ababa, 3 (Radyo) Bir. Habeş tayyaresi; Kızılbaçı Adls Ababa mümesslili M. Brova He bir miktar ilâç alarak Ga Talaya hareket etmiştir. Borada İtalyon tayyarelerinin bombar- dımanında yaralananlar için bir miktar ilâç bırakmıştır. Dola daki Isveç Kızılhaç hastanesinin bombardımamı için yerinde tah: kikat yapmak ve yaralanan I4 veç'li Iki doktorü alarak Adla Ababe'ya getirmek — üzere Do lo'ya bareket etmiştir. Yanlış olmuş! Roma 3 ( Radyo ) — Italya dış işleri bakanı muavini Saviç, bugün İsveçin Roma elçisini kabal etmiş ve bombardıman bâdisesi hakkında İzahat ver: miştir. Sinyor Suviç, hâdisenin yanlışlıkla vakaa geldiğini söy. lemiştir. Italyan Casusu Parls 3 (Radyo) — Cibutl: den alınan bhaberlere göre, Adla Ababa'da bulunan Yunan teba asından Kiryrkopolos — İeminde birlsi İtalyanlar hesabına casus: lak ettiği için Necaşi tarafından hudud bharici edilmiştir. — 1935 Sinema düuyasının en güzel ve en büyük filmi MNMN p, /&ı SEN DUL MA JANETTE MACDONALLD Ayrıca: Paramunt Jurnal ve Berlin Sentonik orkestrası tarafından Vagner'in TANHAVZER üvertürü Bogün matinelerden itibaren ELHAMRA Sinemasında Atina'da ... lüç lhgiliz Ge- misi Bekleniyor Atina 3 (ALA) — — Babriye dairesi Patrasa üç İogiliz ge- misinin muvasalatı beklendiğini blldirmektedir. Diğer bir habere göre, Pir. gön uçıklarındu. hengi kete ald oldukları — bilinmiyen yedi harb gemisi görülmüştür. Banların da Togiliz harb gemi- lerl olduğu sanılmaktadır. T. Rüşdü Aras Vekiller Heyetinde Dün Izahat Verdi.. Ankara -3 (özel) — Dış İş leri Bakanımız Tevfik Rüşdü Aras, — Conevre Parle — gezlel hakkında heyeti vekilede İza- hat vermiş, Sofya ve Belgrad- daki temaslarını anlatmıştır. Pekin'de Talebe Nümayışi Arttı Pekin, 3 (Radyo) — Şimali Çin — müahtariyeti karçı, talebe tarafından yapı lan nümayişlerin gütlikçe art tığı bildirilmektedir 200 talebe ya payıtabta var mak veya ölmek hususunda yemin etmişlerdir. Bu muhta riyet cereyanını protesto etmek maksadile Nankin'e doğru yola çıkan talebeye cesaret vermiştir. Talzbe 624 mil mesafode bulunan Nankin şehrine, Ti- yençin - Nankin — demiryolunu takib ederek İlerlemektedir. Tunceli Vilâyeti Için Af Çıktı Ankara, 3 (özel) — Kamu tayın buügünkü — toplantısında, yeni teşkil edilen Tunceli vl- lâyetl balkının nüfusa yazılma: mak ve vaktinde saskerlik şu- belerine müraceat etmemektan mütevollit suçlarının affı bak kındaki — dabiliye — vekâletinin lâyihası müzakere kabal edilmiştir. Belçikalı Bir Diplomat öldü. Brüksel 3 (Radyo) — Bel çika oeki ve meşhur elyasa!- larından — (Jal Dostro), 72 ya: pada olduğu halde ölmüştür. Müteveffa, sosyalistler — par el İlderlerindendi. Bu adam, gencel savaşta — İtalyayı — İtilâf devletlerile - birleştirmeğe mu- vaffak olmuş ve büyük bir DAam almıştı. (Jul Dastro) aynl zamanda kuavvetli bir avakat ve Parls diplometik akademisi üyelerin dendi. Isyan Haberi Doğrudur Roma 3 (Radyo) — Siyasal mahafli, Trabilas hudodunda bir Hicin kolanun lsyan ede rek kumandanlarını öldürdüğü hakkındaki haberleri - teyid et. mekte, ancak hâdisenin müvez zli olduğunu — ve İsyancıların yedi sekiz kişiden ibaret bu- landoğunu söylemektedirler. Işsizlik Derdi Cenevre 3 (Radyo) — Hâlâ işelzlikten en ziyade mustarib olan ve işsizler adedi fazlalaşan memleketler Bulgaristan, İspao yu, Yugoslavya, Almanya'dır. cereyanına ve İkinel kânan 4 Yaralı Doktorlar * Adis - Ababa'ya Getirilecek Adis Ababa 3 (Radyo) Kızılhaç teşkilâtına mensub iki tayyare, yaralanan İsveç dok torlarını getirmek üzere hereket etmiştir. İsveç doktorlarından Hanan ve Jono bombardıman mıntakasında tetkikat yapmak için bu tayyarelerle hareket etmişlerdir. Deniz Konufe- ransı Toplanıyor Londra 3 (Radyo) — Denliz konferansı, bu ayın altıncı pa zartesl günü teokrar — toplana: caktır. Fransa'da Tuğyanlar ve Heye- lanlar Devam Ediyor Paris, 3 (Radyo) — ların - fenalığından dolayı tağ: yanler ve heyolanlar Framsa'da devam utmektedir. Ron nebri yükselmökte de: vam etmekte vo Liyon civarında yatağından taşmıştır. Ardes ve veir küçük mebir: lerin saları alçalmağa — başla mıştır. Dün, Elye'de yağan yağımur- lar yüzünden yükselmektedir. Loar nehri kenorındaki evler sular altında kalmıştır. Sen Marten'de birçok evler şimdiden — tebliye — edilmiştir. Ren'de bütün yollar — sulardan bozalmuş ve münakalât kesll- miş yüzden fazla İnsan — mel"- cesiz kalmış ve pek çok kim:- selerde yüksek yerlere çekilmiş ve bunlara sandallarla yardım edilmektedir. Bir kasırga, yüzden fazla büyük ağacı köklerinden sök- müştür. Hava: Rusya - Urugvay Mü- nasebatı Fena Gidiyor Cenevre, 3 (Radyo) — Sov- yet Rusya'nın Urugvay hükü- metl sebebslz ve asulsuz ola- rak siyasi mülâkatları kesmesi dolayısile — verdiği mota henüz Ulaslar sosyetesine gelmemiştir. *Ba notama — mubteviyatın- dan henüz malümat olmamakla beraber, gazeteler “Bua nota, bu hareketi —Uluslar şosyotosl paktımın 11 inci maddesini darbelediğini ve sosyete üyele: rinin hepsini de alâkadar etti. ğinl Iddin etmektedir.,, Demektedir. Monte Video 3 (Radyo) — Biyasi münasebatın — keslimesi sebebile Sovyet sefiri M. Min- kin ve sefaret erkâmı bugün Monte Video'dan uyrılmışlardır. Riyodejaneyro 3 (Radyo) — Brezliya hükümeti Sovyet Rus- ya aleyhine şiddetli bir müca- leye karar vermiş ve cenubi Amerika cumuriyetlerini — Sov- yet Rusya İle münasebetleri kat'a teşvik etmeğe buşlamıştır. Roma 3 (Redyo) — Öryente ajansı, Sovyetlerle — yapılan ih: tilaf reddedildiği takdirde, Le: histan hükümeti HFranan'ya as- keri muavenet — vadettiğini bil- dirmektesir. Lebistan bariciye bakamı M Bek'le mesalsi sayesinde Frun- —| pız Alman münesebetlerinde de çok esaslı bir sslâh temin edi- — laceğini de Fransa'ya — bildir.