7 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

-— y eT Arab illerinde: Ingiliz'ler Aleyhine Şid- detli Nümayişler Oluyor. Arab 1Ittihadı-Hicaz, İrak, Ittifakı- Hicaz Yolu ve Olub Bitenler Hicaz ve Jrak sıkı bir ittifak akdetmişler Kudüs — Beğdattan — gelen kaynağı sağlam baberlere göre Irak ve Hicez bükümetleri sıkı bir İttifak akdetmişlerdir. Bu Hifakın — esasları gu maddelere dayanmaktadır; tedaföt ve te- cavözi — bir askerlik — ittifakı, müşterek sefirler ve murahbhas- lac , teyini, — paranın — tevhidi, pesaport ve gümrüğün — İlgem, tedrlent'a vuhdet Suriye, imparatorluğa iltihak için israr edecek! Araplık yeni br şerefli hayata kavuşacak Bağdad Burada — çıkan (Elırak) gezetesinin verdiği ma: lümata göre ekseriyetle Cidde'de oturan ve çark İşlerinde İngil tere'nia en büyük mütehassa larından sayılan Mister Filip'i, Cidde'de kabul ettiği bir Fraa- #z gezetesi muharririne şunları söylemiştir: “İbnlssnad, Arab yarımadasını muntazam kuvvetli ve zengin bir devlet yapabilir. Kendisiol büyük bir Arab Im- puratorluğu vücude getirmeğe teşebbüs ediyor. Avropa yakında Yeni neşriyat: Türkiye Hakkında Das Land Kemal Atatürks. moder- Von August V. Kral, VVien - Leipzig 1935, VV. Braumüller. 19 B. Künun 935 “La Bulgarle,, den: Biki — Avusturya — bakanı M Anguste Von Kral, yukardaki bap hık altında modern Türkiye'nin dakişafının — tetkikine hasredilmiş olan bir eser neşretmiştir. Modern Türkiye'nin davalarını görmek — hususunda M. Von Kral: den daha salühiyetli bir kimse bülmek zordür. Mücllif hayatının büyük bir kısmımı Balkanlarda ve yakın Şarkta geçirmiş; Avrapa sa: yaşından sonra da Sofya'da Avas torya elçisi olmuştur. Von Kral, Türkiye'yi bakikalen — esaslı bir surette tanıyan bir kimse telikki #edilmektedir. Bu son senelerde de Ankara'da Avustarya orta - elçisi olarak bulanmak — basebile genç Türk tumuriyetinin inkişafını anl yerinde tetkik etmek frsat ve imkânını bulmuştur. Filhakika cseri uzun — elütler müşahedelerin mahsulüdür. Kita modera — Türki bütün davalarının her birini te- fetrüntile tkik eden 22 bahse ayrılmıştır. Yazgan — eserinde, Av: rapa savaşı csnasında Türkiye'nin maruz kaldığı mağlübiyetle başla- yıp Mustafa Komal Paşanın zuhu- Der VVerdegang der nen — Türkei. tarihli ve nu ve Osmanlı İmparatorloğunun nihayete ermesini anlatıyor. Bu meyanda daha — 1924 ten itibaren meşrutiyetle ortaya çıkan mes'ele.: Ter, hükümetin refarmları ve sanat ve edebiyatın tekâmülleri esnasında yol aldıkları yeni istikametler çok dikl sürette incelenmişlerdir. Yeai hükümet merkezinin An- karada kurulması, kitabın hususi bir bahsinin mevzuunu teşkil et mektedir. Ordaya, genel sağlığa, Türkiye'nin iç ve dış siyasası gibi mes'elelere ayıılan — bahisler — ine ayrıca alâka vericidirler. M Von Kral'ın eseri sadece gök cazip bir okuma zevki veren bir. kitap olmakla kalmıyor, ayni zamanda muasıt Türkiye hakkında tamamen — sahih olan malümat ve bilgi elde etmek istiyenler için kıymetli bir yol gösterici vazilesini | bu imparatorluğun vücud bul | duğünü ve başında büyük bir kafama bulundauğunu görecek tir. Suriye, herhalde, bu İmpa ratorluğa —iltihak — edilecektir. Yalvız İbalssund'un kendisi Sa riye'yi İstemiyecek. Suriye bu gdevlete İltihak ” olunmak - içla İbnissuud ssrar edecektir. Ve5bu''mretle Arap'lık yeni bir şerefli hayata kavuşacaktır. Suriye'nin yeni devlete İltlhakından sonra İrak, Maverayi Erden ve Filistin onu takib edecektir. İbnlessuud Mek- ko'ye gittiği zaman Arab mll: letlerini kurtarmak — İçin İsyan ettiğini söylemişti. Kendisl bu döşünceyi gerçekleştirinceye ka- dar çalışacaktır.., Beş şark devleti Birleşiyorlar mı? Cidde — İbolssand hüküme- t Irak ve Türkiye hükümet: lerinla bir teklifi karşısında bulanmaktadır. Bu teklif Hicaz bükümetinin — Türkiye, İIrak, Iran ve Afganistan araşında Amzalanan ademi tecavüz ve İyl komşoluk İttifakına girmesidir. Bu ittifak şarkta sulhün bekası ve İstiklâlin muhafezası kay guslyle yapılmaktadır. Hac yolu yeni İttifak üzerine değişti mi? Kudüs — Hlcaz ile Trak arasında aktedilen yeni askeri fttifak üzerine Hac yola değiş- mekte ve süriyeden geçmeksi zla Bağdad.Necid Hicaz tarikini Ibtiyar etmektedir. Bu tebdil hacıların artık Berat ve — Surl ye'den geçmelerine — meydan vermiyeceği clhetle Lübnan ve Süriye için iktsaden zararlı olacaktır. Hayfa 6 (A.A) — Arab milli propagandası günden güne ge nişlemekte ve dalma daha müf. zit bir şekil almaktedır. Give büyük balk kütlelerinin iştirâk sttiği bir çok nümaeyişler yapıl- muş ve Metir, Sürye ve - Şerla Arab ilderlerinden tebrik — tel grafları - gelmiştir. Nutuklarda en mühim şeyin İogiliz düş- manlığı ve İngiliz'lers karşı mücadele oldağu ve Yahudilerin ikinci derecede kaldığı söylen: miştir. Ahmed Emin Siyast Mec- mua Çıkaracak. İstanbu, 6 (Özel) — Vakıt gazetesinin — müeselslerinden ve ceki Vatan — gözetesinin — sahibi Ahmed Emin, #siyasi bir mec mus çıkarmak üzre müracantta bi de görmektedir. bulonmuaştor. b_ - 4 A İ Günün TelyazıHaberleri Tayyare Vergisi Hakkında Finans Ba- kanımız Beyanatta Bulundu Eski Vergiler, Ayni Şekilîl-e Katedilmekle Beraber Ayrıca Tahakkuk üzerinden Yüzde Iki Nisbetinde Tayyare Vergisi De Kesilecektir Ankara 6 (Özel) — Tayyare vergisinin me suretle kesileceği hakkında gazetelerde yanlış mülü- mat neşredildiğinden, Floans bakam Fuad Ağralı, Acadolu Ajansına beyanatta bulunarak: — Tayyare vergisi kanunu sarihtir. Vergi, tahakkakun aslı üzerinden hesab edilecektir. Eski vergiler. yanl kazanç, muvazene ve bubran vergileri ayni şekilde kesilmekle beraber, evvelü tayyare isl çıktıktan sonra alınacağı doğru değildir.,, demlştir. Ankara 6 (A A) — Tayyare vergisinin ne suretle kesileceği ve diğer - vergilerin matrablarını değiştirib değiştirmiyeceği kekkında bazı yanlış malümatın fatişar etilği görülmesi üzerine — bir mubharririmiz Finans bakanı Fuad Ağralı'ya Finaoe bakanı bu hususta demiştir ki: — Tayyare vergisi kanana sarihtir. Vergi tabakkakan eslı üzerinden kesllecektir. Diğer taraf- tan kazanç kanunu muücibince bu vergi de aslından kesilmek İcsbetmektedir. Buna ni müracast ederek mes'elenin tavzihlal rica etmiştir. ran eeki vergiler ayni şekilde kesilmekle beraber ayrıca tabakkak üzerinden yüzde Iki tayyare vergisi de kerllecoktir. Tayyare vergisl çıktıktan sonra Öst tarafından kazanç, müvazene ve bubran riala keslleceğine dalr olan baberler yanlıştır. ererA— vergile Komiteler | Kardeş Afgan'ın Harici- ye Veziri Ankara'da.. Misafirîmiz, Istasyonda Hararetli Ayın Yirmi- sinden Evvel Toplanacaklar Mı Genevre, 6 (Rdyo) — 13ler ile 18 ler - koaltelerinin, bu ayın yirmisinden evvel topla nacakları ve Babeş İmparato- ronun, Habeşistan'a thkik hey eti gönderilmesi bakkındaki ta lebini bu toplantıda müzakere edemiyeceği tahmin olunuyor. Kamutay Toplandı.. Ankara, 6 (Özel) — Kama- tay bugün Refet Camtez'in baş kanlığında — toplanmış ve bazı bakanlıklar bütçelerinin ı üzerinde yapılacak münakaleler hakkındaki kanunu müzakere ve kabol - etmiştir. Kamutay Çarşamba günü tekrar toplana caktır. Atina'da Salib Suya Atıldı Roma 6 (Radyo) — Atlnada salibin suya atılması yortoları münasebetile Atina baçpapazı Birlsostomos tarafından bir nu tuk irad edilmiş ve bu nutukta »Clban sulhanün temini için cevabı hakka düa edalim, hi ristiyân devletler as0lhun biran evvel tabakkuku İçin harekete geçmelidir.,, demiştir. İELHAMRA Yalnız Izmir ve Istanbul'da değil, takat bütün dünyada hasılat rekorlarını kırmış olan şaheserler şaheseri | 2 Film Birden İ SEFİLİ ER Türkçe sözlü 2 devre birden VE ŞEN Bir Şekilde K arşılanmıştır.. Ankara 6 (Özel) — Alfgan , Pekere kart bırakmıştır. harloiye veziri Fevzi Mobummet, Han Hazretleri bu sabah To ros ekspresine bağlanan özel bir vagonla şehrimize gelmişler- dir. İstasyonde, Dış Bakanımız Tevfik Rüşdü Aras, Ankara il bay ve şarbayı Nevzad, dış ba- kanlığı genel sekreteri, mevki ve merkez kumandanları ba kanlık iİleri gelenleri, protokol şefi ve Alfgan — elçiliği erkânı, nazırı karşılamışlar, ihtiram kı tası selâm reamini ifa eylemiştir. Mohammet Han Hazretleri An- karapalasa misafir edilmişlerdir. Afgen hariciye nazırının çe refine bu gece Ankarapalasta blir suvare verilecektir. Ankara, 6 (özel) — Sabah leyin şehrimize gelmiş olan Alfgan hariciye nazırı Mehmed ban hazretleri, Ankara polasta bir müddet İstirabat eyledikten sonra beraberinde Afganlistan'ın Ankara büyük elçisi sultan Ahmed han olduğu halde Ka mutay başkanı Abdülhalik Ren dayı, başbakan İsmet İnduünü, dış bakanı Tevfik Rüştü Arası ziyarot etmiş ve bakanlar ku rulu üyelerinden — bazıları — İle parti genel sekretori - Recep DUL Maurice Chevalier W Janette Macdonald Filimlerin scans saatlerine dikkat; Saat 3 de Şen Dul, 5 de Sefiller, 7 de Şen Dul, 9 da Sofiller Fiyatlarda Zam Yoktur. Mebmed han, öğle yemeğini diş İşleri bakanı doktor Tevfik Rüştü Arı birlikte ve hu- vusi surette yimişlerdir. Ba gece harleciye mazarı — şereşine diş İşleri bakanlığı — binası do 6 (A.A)— Dost ve kardeş Algan hükümetinin dış işleri bakanı ekselâne serdar Feyzi Mubammad han çerefine dış İşleri bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras tarafından Ankara palasta bir akşam ziyafeti ve rilmiştir. Vekillerle kematay başkanı ve Triyaset divanı — üyeleriyle, kamatay diş İşleri encümeni üyelerinin, cumur başkanlığı başyaveri, özel büro direktörü, muhı alayı kumundanı, dış İşleri bakanlığı İle Afgan büyük elçiliği İleri gelenlerinin hazır bulunduğu bu ziyafeti bir kabal resmi takib etmiştir. Dişişleri Bakanlığı bu akşam yüksek mlisafirin şçerefine do natılmış bulunayordu. İktaci kânan 7 M | Afyon Hattı — — Adalar Denizi Sahillerine ve Fethiye'ye Indirilecek Istanbul 6 (özel) — Afyon: Karakuyu hattının açılma töreni Şubatta yapılacaktır. Ba hattın, Adalar — denizi — sabillerindekl bazı yerlere ve ezcömle Fethi- ye'ye bağlanması muhtemeldir. Ingiliz Tayya- resiniv Ankazı.. İskenderiye, 6 Stesh Hafen deniz uçağının ankamı — İskenderiye'de karaya çıkatılmıştır. — Uçaktaki bütün posta paketleri bulunmuştur. Yalnız iki çaata kayiptir. Maraş'da Maraş 6 (özel) — — Urayın ikfocikânununda peçelerin kal: dırılmasnı bakkında verdiği ke- rar mevkil tatbike konmuştar. Şimdi Maraş'da bir tek çarşaf ve peçeli kadın - görülmemek- tedir. Bern Elçimiz Ankara'ya Geçti Lstanbal 6 (özel) — Bern gelmiş ve bu akşamki — trenle Ankara'ya hsreket — etmiştir. Ispanya'da Bir Hatib, Reisi- cumuru Tenkid Etti.. Vigo (İspanya), 6 (Redyo) — M. Jil Robler, halk partlal İlderi sıfatile müblm ve mütecavizane bir notuk iİradetmiş ve cumur relal Alkala Zamora'ya bücum etmiştir. Notkan iIrad edildiği mitingde hükümet murahbası, batibi ltt- nutkan sebebi, bütçenin kabalü ve mecllsin fesbi Işlerinin karar eldir. Bir Ihtilâs hâdisesi Ankara, 6 (Radyo) — An- kara adliye veznedarı bir ihti. 1âs mes'elesinden dolayı tevkif edilmiş ve yapılan İlk tah- kikatı mütcakib serbest bıra kılamıştır. Yunan Tütüncülüğü Bu Yıl Tütün Zer'iyatının Tah- didi Kabul Edilmiştir Roma 6 (Radyo) — İktisadi veziyetin müdafaası için kurul- müuş olan cemiyet, son bir Içtimsında tötün ziraatinin tdhdidini kabul etmiştir. Bu karara göre bu seneki tütün zer'iyat anbası geçen seveninkinden fazla olmıyacaktır. Cemlyet, zeeri tedbirler yüzünden Yunen ticaretinin uğradığı zararları da tetkik etmiş ve büyük devletlerden bu zararlara mukabil tavizat İsteme karar vermiştir. — 'Fransız-Aîman Muharibleri Ingiliz- ler Tarafından Iyi Karşılandılar . Londra 6 (Radyo) — Sabık den Fransız ve Alman — mubariblerin- ikl heyet, cenubu Gal'de Nefste vasıl olmuştur. İki heyet belediye ve İogiliz askeri meonsubları tarafından — karşılanımışlar- dır. İrad edilen — nutuklarda, umumun arzusunun Fransa, Al- manya arasında hüsnü münasebetin idemesi olduğu söylenmiştir. Boradan Vonehire gidilmiş ve aynl meraslın tekrar edilmiştir. Çarşamba Günü Akşamı Saat 13,5 de Ay Tutulacak! Istanbul, 6 (Özel) — Husufu külli, çarşamba akşamı saat 13.5 de memleketin her yerinden görülebilecek bir şekilde olacaktır. O güne kadar Avrupa'dan bazı âlimler şehrimize gelmiş bulu- nacaklerdır. (Radyo) — | PFeçeler Kalkıyor. elçimiz Cemal Hüsnü şehrimize — dale davet etmiştir. Bu şiddetli — pamelerle yapılmak İştenilme: | | |