9 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

NUNi — Sayfa 2 Ybucı Gazetelere Göre: İkinel kânan 9 Günün Telyazı Haberler Son Muharebede Yeni Bir Kamutay Dün Toplandı yarre ei toplanmış ve metbast kal nnn dokuzuncu maddesine Yeni Bir Milletler Arası Teşekkülü Mü? Bu Devletler Türkiye, Rusya, Ingiltere, Fransa, Yugoslavya, Yunanistan Italyanlar, Mağlübiyete Daha Uğradılar Habeş'lerin, Italyan'lara önemli Telefat Verdirdikleri Ispanya ve Polonyadır La Repüblik gazetesinde Pi- yer Brorolet yazıyor: İki ay önce, zecri tedbirlerin henöz kararlaşmamış bulandoğu bir srade, İngiltere, bu tedbir- 'erin tetbik mevkline konulu şonun filosuna Akdenizde bir kazaya —maruz birakmasından korkarak yüzünü Paris'e dön- müştü. Sir Cote Klark, İagiliz filosu zecri tedbirler yüzünden tecavüze uğrarsa paktın 16 ıncı maddesi gereğince — Franaa'nın onDun yardımına gelip gelmiye ceğini M. Laval'dan sormuştu. Ve Fransız hükümetinin relel, tereddütlü vaziyeti benüz ha tırlardan çıkmamış bolanan bir baftalık — mühletin — sonunda, müsbet cevab vermişii. M. La yal, pazar günü mecliste ver diği beyanalta esasen buü - ce vabın şümulünü — açıklamıştır: *Paktın 16 1ncı maddesinin 3 üncü fıkrası — gereğince — İngil tere, zecri tedbirler yüzünden taarroza uğrarsa karada, de- nizde ve havadı onun — yardı. mina koşmak için Fransa'yı İngiltere'ye karşı tanhhüd altına sokmakta teroddüt etmedim,, Böylece, hiç olmazsa HFransa bakkında, M. Samuel Hoar'ın Avam kamarasında ibhaas ettipi ve İtalya'ya —karşı — siyasasının değişmesini bununla mazar gös. termek istediği şüpholer — orta dan kalkmış — olmalıdır. Akde nizde bir büdise olduğu tak dirde, — İngiltere, — Fransa'nın yardımına güvenebilir Fakat neden yalmız Fransa'ya müracaat etsin? İngiltere, bir Fransa'nın yardımını — bir ll faka İstinaden — değli, paktın Soabı olarak İstemişti. Şu belde İngiltere'nin Milletler - cemiye Hola üyesl olan diğer devlet lere de başvurması mantıki ve ayni zamanda gerek Fraosa'nın, gerek İngiltere'nin lehine olan bir bareketti. Avaım kamara soda muhelifler bunu çok yerinde olarak hatırlattılar. Mouhaliflerin bu ssrarına kar- şılık vermek İçla mi nedir, ma hbakkak olan şudar ki Avam kamarasındakt münakaşalardan yirmi dört saat sonra kabine, daha bir müddet önce, bu hu- s#usta fikirlerini öğrenmek üzere Akdeniz — devletlerine — başvur muş olduğunu bildirdi. Ve bu sorosuna — verilecek — cevablar bosusunda acele — edilmesi İçin teşebbüslerde — bulunmaş olma- t da muhtemeldir. Cevablar nasıl olacaktır? Yogoslavya ve Yonanlstanın müsbet cevab verecekleri şim- diden kat'i görünüyor. İspan ya'nınki daha az kat'idir; Cu- muriyetçilerin pakta — uygun bareket nlyetinde - olmalarına karşılık M. Gil Robles, &l l sempatileri yüzünden İtalya'ya karşı dostluğa temayül ediyor. Türkiye de, Sövyetler — Birliği gibi paktın çok — bararetli taraf. tarı olmasına raeğmen — büsbü. tünde endişesiz. değildir: Bo gazler Lozun andlaşması gere- — gince sakereizleştirilmiş olduğu İçin, Çanakkale'ye — karşı — bir İtalyan hareketinden endişe et. mektedir. — Bununla beraber Madrid ve Ankara hükümetlerinin, Fran sız hükümeti gibi, eninde s0 nunda paktın 16 incı meaddesi gereğince üzerlerine düşen ta shhüdü, kendilerine no kadar ağır görünürse görünsün, kabul edeceklerinde şüphe yoktur. Diğer taraftab, — Sovyetler birliğiyle Polouya'nın İngiltere terefindan İleri sürülmüş olan helde, ona hava kuvvetleriyle yardıma koşacaklarını bildirmiş oldukları baber veriliyor. Bu haber — hüsüsiyle — Polonya'ya ald olan bakımından - biraz Ihtiyatla telâkki edilmek lâzım- dır. Fakat eğer teeyyüd ederse, Akdeniz devletleri — tarafından İngiltere'ye verilmiş olan ce vaplara bunlar da — eklenecek ve milletler cemiyetinin — tari hinde llk defa olarak, bütün sulh organizasyonu müdaf ile- rtinin tahayyül cttikleri millet- lar arası kuüvvet » hiç olmazsa Bazart bir şekilde - teşekkül etmiş olacaktır. İik defa olarak diyorus. Bir sene önce milletler arası bir kuvvetin teşekkül etmiş oldu- ğunu unutmiyoruz. Bu, Sar plebisitiola —sükününü — temin içla olmaştu. Fakat bu - bir polis kavvetinden başka bir şey " değildi. Ve tecrübe çok küçük bir ölçüde yâpılmıştı. Bu defa mevzuubahs olan — büyük mik yasta bir barekettir. O kadar büyök mikyasta ki, — vaziyetin taşıdığı bakiki tehlikelere ne- zaran nisbetsla bir derecede görünmektedir. ve biraz müba lâğa edilmiş olduğunu düşün- mekte israr. ediyoram. — Fakat büdisenin şâmulü bu yüzden daha az genlş değildir. Ve eğer bu misalden Fransa gerektiği veçbile faydalanıran — bundan böyle tsarrozdan suçlu devlet. lere karşı küdretli bir. baraj kurulmuş olurdu. Şüphesiz ki bütün bu sefer: berliğin bir tek devletin men fastine olarak yapılmışa — ben- zemesi esele değer: İngiltere bötün dünyayı kendi hesabına ayaklandırıyor görünüyor. Ve bu İş bazı şüpbeler uyan- dırmadan yürüyecek — değildir. Fakat Fransa'nın slyasası mil- letler — cemiyetinin - hareketini frenlemeğe — gaycet — ettiği — ve teşebbüsleri, mee'üliyetleri ve tehlikeleri İngiltere'ye bıraktığı bir sırada hâdiseler başka türlü olabilir miydi? Bu — şartlar al tıoda oyanu İngiltere'nin idare etmesi zarariydi. Faket meselenin asıl mübim tarafı bu değildir. Meselenin cenalı tarafı, 16 c maddeyle Hlân edilmiş olan mütearrıza kargı dayanışma müspetleşmekte, maddeleşmektedir. Eğer Fransa bilse ve istese, yaziyetin bu amulmaz inkişafından ne mü- kemmel vetlceler çıksrabilirdi. Roma'da Yeni Mahalle Roma, 8 (Radyop — M. Müssolioi Roma kral müavinini ve mütahassıslur beyetini kabul etmiştir. Ba heyet, Roma'da açılacak yebi meballe plânlarını M. Müssolini'yo Doöçe bu plânlae beyenmiş ve bemen İşe başlanmasını - bildir- miştir. göstermiştir. » ve Birçok Esir Aldıkları Söylenmektedir İstanbul 8 (özel) — Sön gelen haberlere göre, Cenub cephesinde İt mlarla Habeşler arasında başlıyan muharebe İtalyanların mağlübiyetile netlceleamiştir. Avropa ajansları, Habeş'lerle İtalyan- lara çok zaylat verdirdiklerini ve esir aldıklarını bildirmektedir. Tagilizler, Akdeniz'e 92 Parça Harp Gemisi Daha Yiğdılar. Italyan Siyasal Çevenleri, Bu Yüzden Telâş Içindedir. İstanbul 8 (Özel) — Togiliz'ler, Akdeniz'e 92 parça harp gemlsi yığmış bulunuyorlar. Son gelen baberlere göre, Roma siyasal çevenleri bundan dolayı telâş içindedirler. Londra B (Radyo) — Amlrallık, hersene ikinci kânun ortalarında olduğu gibi busene de Harbadov, Nelson ve Rodney zırklıları İle diğer gemllerle 21 facl torpito filosunun bazı İlman- ları ziyaret edeceğini bildirmektedir. fıkra eklenmesine dalr di encâmeninin tcskeresl İle lediye teşkilâti olan — yerlei muhtarlıkların lâğvı hakkır kanun İlâyihasımın ve T halkından — vaktinde — aekerl gubelerine kayitlarını yaptıraı! yanlarla her ne süretle — oli olun askerlik — yapmıyanları! affı bakkındaki kanan lüyli #mın İktaci müzakeresi — yapıl miş ve kabül - edilmiştir. K# mulay cuma günü tekrar top” lanacaktır. bi Afgan Dış baka- Hood ve diğer bazı gemiler İogiltere'ye döneceklerdir. Yapılacak ziyaretler hakkında bir İnımun ziyaretleri program bazırlanmıştır. İlk ziyaretin Cebelüttarık olacağı söylenmektedir. Nelson ve Rodney, dünyanın en küvvetli zırhlılarından ikisidir. Nelson zırblısında ana filonunz amatrallık bayrağı bulunmaktadır. Bu harokâtın eiyasi hâdiselerle ilgisi olmadığı bildirilmektedir. —- - G Suikasd Davasına Bugün Ankara'da Başlanıyor Maznunlardan Ali Saib, Hamid Şev- keti Avukat Tayin Etti Ankuara 8 (Özel) — Solkastçılar arasında İeml geçen ve hu- datlarımıza pasaportsuz olarak giren Ali Salb adındaki — şahis, hükümetin emriyle bügün budutlarımızdan - dışarı atılmıştır. Ankara 8 (Özel) - Sülkesd davası yarın (bugün) — Ağırceza mahkemesinde beşlıyacaktır. Samlin için bugünden 180 kart verlimlştir. Mazaunlardan, Ali Salb avakat Hâmlid Şeyketi vekil totmuştur. Yaş Meyva Ihracatını Devlet Yapacaktır.. Ankara 8 (özel) — Yaş meyva Iibracı İşine hükümet çok önem vermektedir. Ekonoml Bakanlığı yaş meyva Ibracı İşini füzerine alacak ve genliş teşkilât yapacaktır. Bu bususta yakında şehrimizde bir kongre toplanacaktır. ei Yeni Hava Yollarımız 1 Nisan'da llk Sefer Ankara - Istan- bul- Ezmir Araısnda Yapılacaktır. İstaabul 8 (özel) — Havu yolları teşkilâtı nisanda — fanliyote geçecektir, İngiltere'ye sipariş olunun on büyük son #istem yolcu tayyaresl o zamana kader gelmiş bulunacaktır. 1 Nisanda lik vefer Ankara İslanbul İzmir arasında başlıyacaktır. — İleride huva hatları deba genişletilecektir. İELHAMRA GWT ER T K Yalnız İzmir ve Istanbul'da değil, takat bütün dünyada hasılat rekorlarını kırmış olan şaheserler şaheseri 2 Film Birden SEFIİLİ ER Türkçe sözlü 2 devre birden VE ŞEN DUL Maurice Chevalier W Janette Macdonald Filimlerin venne satlerine dikkat; Saat 3 de Şea Dul, 5 de Sefiller, 7 de Şen Dul, 9 da Sefiller Fiyatlarda Zam Yoktur. Yeni saylav Namzedleri.. Namzedler Ara- sında İzmir'den Dr. Hulüsi De Vardır... İstanbul, 8 ( Özel ) — Say lavlığı mevzuu babla olan, eski Diman işleri şirketi İdare mec Hsi başkacı doktor. Hulüsl'dir. Tıbbi adli direktörü Salm All de namzedler arasındadır. Ras Guksa Halyan'lar taratın- dan kurşuna dizilmiş Istanbul, 8 (özel) — TIagiliz gezeteleri, Ras Guksa'nın İtal"- yan'lar tarafından kurşuna di zildiğini musirren yaszıyorlar, Ayni — gazeteler, — Güksa'nin, Ttalyan'ları arkadan — varmağa teşebbüs ettiğini, bunun için teslim olduğunu ve bu teşeb- büsünün, Italyan'lar tarafından vaktinde sezildiğini ileri sürü yorlar. Muhtar- lıklar Için Kanun Ankara, 8 (özel) — Mahtar hıklar için bir kanun lâyihası hazırlanmaktadır. Yakında Ka mutaya verilecekür. M. Madariyaga Medrid, 8 (Radyo) M. Madagariyaga'nın — İspenya'nın milletler cemiyetl dalmi azulı- gından çekileceği bakkındaki baberleri Fabra sjansı yalsula- maktadır. Fabra &) , M. Ma dariyaga ile hükümet arasında Habeş işinde soktal nazar İhti. lâhı bulanmadığını İlâve etmek tedir. Roma'da Şenlik Roma, 8 (Redyo) — İtalya kraliçesinin doğum seneldevri- yesl münasebetile bugün Roma bayraklarla donatılmıştır. Ba akşam bu münasebetle şenlikler ve tenvkat yapıla caktır. İtalya'nın her tarafından ve hariçten birçok yerlerden teb: rik tolgrafları gelmektedir. Staviski Davası Pearis, 8 (Radyo) — Stavleki davası, bugün de devam etmlş: tir. Avakatlar, müdafnalarına devam eylemişlerdir. Ankara, 8 (özel) — Şebrl mizde bulunmakta olan kardet Alganlatan'ın — hariciye — nazır! Fevzi Muhbammed Han, bugüt shbhat — enetitülerini, nümune hastaneslioi, Etnoğrafya —müze: oi ve Halkevini ge Kâabil elçimiz Memduah Şevket tarafından Atatörk çiftliğinde şerefine verilen öğle ziyafetinde hazır. bulunmuştur. Akşamda Alfganistan büyük elçiliğinde bir şölen - verilmiş ve şöleni — bir. kabul — resmiğ taktbeylemiştir. Mühammed Han, yarın (bu- gün) Iş, Sümer, Cumuriyet Morkez, Zirast ve Emlâk ban- kalarile — Yüniş — mücescsesini sezeceklerdir. Tehlike Cephesi Büyüktür Londra 8 (Redyo) — İogille bava bekanı, İngiliz — siyaseti hakkında İradettiği bir nutukta: “Müoferld teşebbüsler fayda- sızdır; ancak kollektif teşebbüs- lerle hereket Vüzımdır. Çünkü tehlike cephesi büyüktür ve buna göre teşebbüsler lâzımdır.,, Demiştir. « x Brezilya'da Hükümet Komünist- leri Tevkit Ediyor Riyo Dejanero 8 (Redyo) — Komünlstlerden — bazıları ve bunların başında bolunan Per- ker tevkif edilmiştir. Komünlet propagandası yapan gazetelerin Idarehanolerinde de — taharriyat yapılmıştır. “İsvestiya,, Gazetesi Rus-Fransız Maa- hedesi Için Ne Diyor Paris 8 (Radyo) — Rus'larla Fromsızlar arasında Paris'te im- zalanan tecim muahoedesi bak- kında (İsvestiya) gezetesi — bir başmakale yazmakta ve İkl dev- let arasında İmzalanan bu mua- hedenlin, mes'ud bir hâdise ol doğunu — kaydeylemektedr. Yunanistan Uluslar Kurumundan Tazminat Istiyor Parls, 8 (Radyo) — Atina". dan haber veriliyor: Yuanan hükümeti. Cenevre'deki — dele. gesine göndermiş oldoğu — bir mektabta, zecri — tedbirlerden dolayı Ulüsler karumundan taz- minat İstemcal —için — selâhiyet vermiştir. «