17 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

MN Sayfa 2 Yabancı Gazatelerden: Akdeniz Ve Kızıldenizde Hava Kuvvetleri- nin Askeri Ehemmiyeti. —— La Frana Militer mecmua sında Generel A. Nisel yazıyor: Herkes Habeş — mes'elesinin barış yolile halledilmesini can dan İstemektedir. Fakat millet ler cemiyetinin — kararlaştırdığı Becri tedbirlerla tatbiki, hele bu tedbirler kömüre ve pet rola da geniçletilecek olursa en vahim neticeler doğurabilir. ve bu hal ya İngiltere'nin Italya mın savaş kaçakçılığını kontrol için muayene hakkını kullan mak İstemesinden, yahut te bi teraf devletlerin bu hakkı onu vermelerinden —İleri — gelebilir. Şa balde tayyareciliğin deniz harbı şartlarında husüle getir. diği değişiklikler dolayısile Ak deniz'de Stratejik vaziyetin ne halde olduğanu İncelemek fay dalı olar. Makinenin böyük inkişafın dan ve tayyarecilikle denizaltı gemllerinin — vücada gelişinden önce, donanmalar aylarca de nizde kalıp düşman sahillerini yakından abluka — edebiliyor- lardı. Ayali — devrin #eklikte bile olmak şartile Iyi müdafan edilen İlmanlar, ge- miler için İyi sığınaklar teşkil ediyorlardı. Bugün İse modern gemller, gerek tamir edilmek, gerekse yakacak tedarik etmek, mecburiyetindedirler. Sahille bir seviyede — bulunpan ozaktan topçu eteşine — tutula bilirler: Bütün limanlar, düş man — tayyareciliğinin — fenliyet sabasında da bu — süretle bom bardıman — faaliyetine — maruz. durlar. Harcket halinde bulu- nan gemiler, hava bombar hma nıbdan — bir dereceye kadar kaçınabilirler fakat hareketsiz dürüpta dar bir. İlmanda ba landular mı, mühakkak ki en büyük tehlikelere maruz bulu nurlar. Hmanlar, İtalya'cın merkesi kendisine fnkâc götürmez etratejik fayda- lar temin etmektedir. vaz'yeti, gerb - Akdeniz'inde Sardonya — kıyılarına - kadar ancak 100 mil, Sicliya ile Tu nas'an şimal burnü arasında ancak 70, gene Sicilya'nın ce Bub kıyısı ile - Malta arasında socak 70 mil vardır. Sardonya, Siciiya ve Napoll sahili arasın daki üç köşenin dıl'ı 400 mili buldağa gibi. Tireniyen deni zinin hiç bir noktasında şimal İtalyasının veya Libya sahilinin 300 mil ötesinde bulunmakta dır. İşte bu kadar mesale da- hilinde Italyan kera tayyare elliğinin büyük bir. kısmı de- niz hareketlerine İştirâk edip herhangi bir harb eden tarafın deniz yolunu son derece tehli. keye düşürebliir, o zaman Mal ta'da pek büyük olmıyan Ulma topçaluğu İle | hattâ sahil seviyesile aynl yük- | ni He biçbir donaoma için « gınaklık edemez. Sardonya'dan — uzaklaşıldığı nisbetto, garbi Akdeniz'in Cib- raltara kadar giden garb kıs- mında tehlike pittikçe azalmak- tadır. Fakat Atlantik seferlerini yapmış olan İtalyan tayyare ve ekipajları Sardonya'yı bu İlman: den ayıran 1500 mlllik seyahatl başarabilecek — kudrette — olabi lirler. İtalyan tayyareclliği, bu de nizlerde kendi levazımlarını te- min eden depoların yakininde olmak itibarlle bir - üstünlüğe sahiptirler. Halbaki İogiliz ha va kuvvetleri İse kurada hiçbir emla melcee sahip bulunmıya- saktır. İngiliz donanmasında yer bulan tayyareler, gördüğü talim ve terbiye İngiliz tayya reciliğine müsavl olan İtalyan bava kuvvetlerile çarpışmalarda onlara galebe çalacak kadar kalabalık değildir. Bu itibarla İngiliz donanma- sının deniz Gstü gemllerinin sayımı bakımından — gösterdiği büyük üstünlük, İtalyan donan masını dikkatli davranmaya sev- kedecek şekilde olmasına rağ- meb, İtalyan donanmatı da ha: reket üslerinin yakınlığı ve tayyarelerinin yardımı dolayı- siyle, hele bu keyfiyete bir de malik bulunduğu denlzaltı ge- milerinin sayıtı İlâve edilirse, bazan çok müsalt İmhkân ve fırsatlar bolabilir. Şarki Akde niz'de, İkl hava kuvvetinin va ziyeti, bu derece gayri müsavi olamaz. Gerçi İogiliz bava kuüvvet: leri, lagiliz donanmasına, Kıb rms, Hayfa ve Abukir hateket üslerine dayanabilir. Bununla beraber, Rodosa ve ozilki adaya dayanacak olan — İtalyan tayya releri de Hayfa'dan ancak 450, Süvevş kanalı mabrecinden 100 ve İskendariye'den 350 — mil uzakta bolunacaktır. Fazla ola- rak İtalyanlar, sınırı İskende- riye'ye 300 mll mesafede bu lanan Trablus'a da maliktirler, Rodos gibi Trablus sahilinin de İtalyan denizâlti gemllerine çok elverişli bir dayanış nok. tası teşkil edebileceği muhak. kaktır. Öyle ki İngiliz donan. ması, bütün kuvvetİne rağmen, bu sabilden İtalya'nın fayda: lanmasına engel olamaz, . .. Kınldenize gelince muhak. kak ki İogiliz donunması bu rada söz götürmez bir üstün. lüğe sahibtir. İtalya her halde buraya mübhim kuvvetler geçlir. mek batasına düşmez. Buna karçılıkta — İtalyon'ların — şarkt Afrikaya getirmiş oldukları bü yük hava kuvvetleri — Kızılde- Diz'im ilcari — gidiş-gelişini çok tehlikeli bir kontrol altbına ula: bilirler. Öte yandan bu hava İkinci kânan 17 | GününTelyazı Haberleri Italyan Tayyareleri Ingiliz Kızılhaç Hastanesini De Yaktılar Magalo Kasabasına 150 Kilo Ağırlığında Torpillerf Atılmış, Birçok lhtiyar, Kadın ve Çocuk ölmüştür Tevfik Rüşdü Aras — — Bugün Cenev- re'ye hareket Ediyor Istanbal 16 (özel) — Dış bakanımız doktor Tevfik Rüş dü Aras Ankaradan gelmiş, Haydarpaşa lstasyonunda kar- gılanmıştır. Yarın — Cenevre'ye hareket edecektir. Ankera 15 (A.A) — Dış İş lerl bal Dr. Tevfik Röşdü Aras bu akşamki — ekeprese ta kılan hususi vagonla Cenevre ye hareket etmek üzere İstan bul'u hareket otmiştir. Dış İş leri bakanını Darakta başbakan İsmet İnönü ile bakanlar, kor diplomatik, diş İşleri bi lığı ilerl gelenleri uğurlamışlardır. Dış İşleri bakanına büsusi ka., lem müdürü refakat etmektedir. Italya Petrol Alıyor Proğ, 16 (Radyo) — Berlin den gelen haberlere göre İtalya hükümeti Almanya'dan İstediği kredilere mukabil — petrol al- ktadır. kavvetleri Sadan tarafında k küvvetlerile — birlikte — oraatta bulanabilir. Libya'nın — şark cenubanu Eritre'den ayıran mosafeye rağ- men, İtalyan tayyaroleri — için bü topraklar üzerinden uçmak imkânsız birşey değildir. .. Şimdi tatbik edilmekte olan programı gereğince İngiliz hava kavvetlerinin — bizmet gören, ve belki de yarısı Cibraltar'da, Malta veya Misnr'da - bulünan, yahut da Akdeniz donanmasına yerleşmiş olan 1100 ilâ 1200 barb tayyaresi vardır. Bu prog. ram tamam — olunca — 1500 tayyareye sahib - olacaktır. İtalyan ordusunun ise harp, başlangıcında — bhizmette — 7200 barp tayyaresi vardı. Bu son aylarda hava filolarımı 175 den 170e çıkarmak İçin yapılan Hâveler dolayısile sarih olarak tayini İmkânsız olan tayyarele: rlolo sayığı, şarki Afrikadakiter de dahil olmak üzere, daha şimdiden 1600 le 1600 ara sndadır, Malzemenin kalitesi ve ekl: pojının talim ve terbiyesi ba kunıodan İse, İtalyan ve İngi: Ha hava kuvvetlerinin ber iklel de yüksek bir değerde olup kı: yaslababilir. bir vaziyettedirler. Kısacanı, Akdenizle Kizlde- nizde bir harp çıkscak olurse, hava küvvetlerinin — fasliyetleri hareketlerin seyri üzerinde kuv vetle tesir yapacak mabiyette olacaktır. Hususiyle, tayyareler, Hesret gemllerinin büyük bir kısınının Akdenizde İşlemeleri ne engel olacak, bu suretle de ekonomik vaziyette büyük bir değişiklik meydana - getlrecek lerdir. Bu itibarla devlet adamları nin İhtiyatlı ve temkinli hare: ket ederek harp adamlarına harekete geçmek — fırsatını ver memelerini candan dilemek lâ zımdır. Adis Ababa 16 (Redyo) — Dessleye altı kilometre mesafede bulunan Magalo kasabası uçakları tarafından bombardıman edilmiş ve kasabanın yarısı harab Ttalyati olmuştur. İtalyan — uçaklari bombalardan başka, beheri yüzelli kilo ağırlığında altı torpil atmışlardır. Kasaba civarında buluos Togiliz kızılbaç hastanesl de tamamen yanınıştır. Bombardıman neticesinde kadın, erkek ve çocak" lardan birçok kimseler - ölmüştür. M. Laval, Bu Sefer De Itimad Reyı Aldı. Radikal Ve Radikal Şoayılısl]er. l.aval Ka- binesine Şiddetli hücumlarda Bulundalar. Parls 16 (Radyo) Bu eabah, Radi kal vö radikal sosyallst partileri birlikte — toplanmışlar ve genel siyasa etrafında konuşmuşlar. dır. Her iki parti mensupları nin bir kısmı, M. Laval lehine ve bir kısmm da — aleyhine Idi. Nünakaşalar çok uzan — sür müüştür. Hükümet taraftarla- rından — M. (Malvi), söz almış ve bundab evel M. Laval ka binesine ber iki partinin itlmat reyi verdiğini ve çimdi akelne hareket etmenin muvaffak ola- mıyacağım söylemiş, — İşin par- lâmentoya terkedilmesini tav slye eylemiştir. Bundan sonra — aleyhdarlar. dan M., Şöven tarafından veri len takrir okunmuştar. Ba tek. rirde denlliyordu ki: «Laval kabinesi, Radikal ve Radikal — sosyalletlerin — biçbir teklifini nazen dikkate — alma- mıştır. Bu kabine, devletin is- tibsal kuvvetlerini folce uğrat- mıştır. - Ekonomik hayatımız bügün çorbaya dönmüştür. Mah- sulâtumız para — etmemektedir. Hükümet bana bir çare - bula . İşslzlik — eskisinden duha fazladır. Sanayl mücesese- lerimiz müşkülât içinde kıvran- dığı halde bükümet hiçbir ted. bir alamamıştır. Bâötün ba e bepler ortada dürürken — bizim Laval kebinesine — itimad reyi vermemize imkân yoktar.,, Müteskiben solcenah mensub larından M. ( Varen ) de söz almış ve M. Laval hükümetinin takib ettiği sliyasayı — çiddetle tenkin eylemiştir. M. ( Varen ) M. Laval kabinesine rey verl Herken iyl düşünülmesi Tüzım geldiğini ve çünkü Fransa'nın latihabat arefesinde bulundu. gunu söylemiştir. Toplantı öğ leya doğra dağılmıştır. Parla, 16 (Radyo) — Fransız parlâmentosü, bugün — öğleden soDra toplanmıştır. Başbakan ve bütün nazırlar parlâmentoya gelerek — yerlerine — oturdular. Parlâmento başkamı ( Fornan Bişon), açılış söylevini vererek geçen yıl parlâmentonun tasvip ettiği — İşleri — sayımış iotihap — davresinin Sinemasında Marlene Dietrichb'in 27 No,lu Casus, Greta Garbo'nun Mi 13 No.bU CASÜUS AŞK - HEYECAN - RARP - SEVİŞEN CASUSLAR - ZENGIİN VE MUAZZAM SAHNELER. FRANSIZCA SÖZLÜ Amııkın ordusunun hudutsaz yardımlarile ve milyonlar sarfile yapılan muazzam çabeser, Baş rollerdee GARY COOPER—MARYUN DAYVIS AYRICA : PARAMUNT JURNNAL daha gözel, daha canlı ve daha heyecanlı VE CÂNLI RESİMLER. beyan — ey- Fransa'nın nuna — gelindiğini lemliştir. Buşkan, dış slyasasından da — bahsetmiş ve bütün —Avrapa'nın bugün büzik bir mevkide bulunduğunu hatırlatmıştır. Mütcakiben, — buşbakan M Lavalln diş sıyasa hakkında izahat vermesi İstenmlştir. M. Laval, “oturdağu yerden,, — diş slyasa hakkında Izahat vermenin srası olmadığını ve çünkü ge çen sefer bu mes'elenin konü sulduğunu ve hükümete İtimed reyi verildiğini beyan etmiş ve başka sorgulara cevab vermeğe hazır. olduğunu bildirmiştir. Bunun Üzerine — istizablara başlanmış ve çok şiddetli mü nakaşalar olmuştır. Ba — sırada sosyalist partisi lideri M, Blam da vöz töylemiş ve bükümete bücam eylemiştir. Uzun süren — münakaşslar dan sonra başbakan M. Laval kürsüye gelerek demiştir ki: — Dış tiyasn hakkında tek raür İzahat vermeği Jüzumsuz görüyorum- Yapılan münakuşa ları dikkatle takib ottim. Par lâmentoda, her gelen hükü meto hücum etmek ve onu düşürmek — İstiyen — partiler, Fransa için faldeli bir iş yap mıyorlar. M. Blum, radikalle rin arkasında — saklanarak bize kura sıkı atiyor. — Bizlm takib ettiğimiz yolun, Fransa içla iyi bir yol olduğu kanaatindeyiz M. Laval, uzun müdafasdan sonra zirai proğramın müba kaşası Içla evvelâ itimat reyi verilmestni İstemiş ve reyler atılmağa başlanmıştır. Saat 18 1 40 geçede reyler tasnlf edilmiş, 2SI rey muhalifa karşı 315 reyle dördüacü defa olarak Laval kabinesine itlmat royl — veril miştir. Ziraat proğramının, müzake resine yarından İtibaren — baş- lanacaktır. Parla 16 (Radyo) — Framsız fyan boşkanlığına ceki başkan M. (jen Enc) seçlilmiştir. Ingiliz Donan- ması Harekette Cebelüttarik 16 (Radyo) — İkincl filonun kuvyel külliyesi Akdeniz'deki öslere — hareket edecektir. İkl diritoavt bareket etmiştir. Mısır Saylav Seçimi Kahire 16 (Radyo) — Mısır saylav seçimi, Martın 10 uncü günü başlıyacak — ve — 18 inde söna ermiş bulunacaktır. Bizim Için Çıkan Yalan Haberler.. — — | İstanbal 16 ( Özel ) — Hâ kümetimizin borçla bulunduğ! hükümetlere borçlarını verme" mek mes'elesinde döviz yerlnt mel vermek — süretile ödemt şekli kararlaştırdığı bekkındt Parle'teki Eaformasiyon gazele #inin neşriyatı Parls borunamnd! Türk eshamları üzerine fenf tesirler yapmıştır. Bu neşriyatı bükümetimizin moratoryom 11â6 edeceği — çaylalarım da — çıkaf" mıştır. Alâkadar resmiğ meha” — fillerin borçların mal vermek buretile ödeneceği yolanda ve rilmiş bir karardan malümatlari yoktar. İ Afgan Veziri Parise Gitti Tstanbol, Ig (özel) — Ba rzada bulanmakta —olan Afgan harlciye — veziri — serdar — Feyf Mubammed han bugün Parist hareket etmiştir. Köylüye Yardımlar Ankara, 16 (özel) — Zirast bankasının köylüye yaptığı yar" dımların — genişletilmesi hükür — metçe — kararlaştırılmıştır. Köy" lânün borcunu ödemesi — için kolaylıklar gösterllecektir. İ Hitler'in Has- talığı 'Yalandır Berlin, 16 (Radyo) — M Bitler'e bir ameliyat yepılınıştıf. Tedavlein! derahde etmiş olan mütebassıslar, — bariçten müte' — basma celbine lüzüm olmadığı" ni ve Hltler'in ahvali eıhhiye: sinla çok mücibi memnuniyet olduğunu söylemişlerdir. Berlin 16 (Radyo) — (Doye? Nahretenübro) Hitler'in buğt' — zından rahatsız - olduğanu yt lanlamekta ve — Hitler'in düf blr söylev - bile verdiğini — bil dirmektedir. M. Lava! Cumartesi Günü Cenevre'ye Hareket Edecektir Parls 16 (Radyo) — Cenev” re'de yirmi kânunu sanide yt pılacak Uluslar sosyetesi top” lantısı etrafında bummali - bir fanliyot hüküm sürmektedir. Ulaslar konseytı Habeş İtalyan mer'elesinden bat' ka Uruguvay İle Sovyet Rueyt arasındaki siyasi mOnasebetlerif fokltar İle de meşgül olucaktı!” M. Laval - cumartesl — günü Paris'ten hbareket edecek — V© 'de yirml dört sant Heti sonra Cenevre'ye sosyetesi decektir. Meclislerin M. Laval'in siy#” setine taraftar kalacağı tahınlf | edilmektedir.