23 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

23 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

b ga ve & -a ç : B e' a.T Ö 2 '_H Seoen ELEYKALI akika: ltalyanlarm Dagabur ve Sasayana'ya Brüksel'de Zecrt tedbirlerin kal- Yaptıkları Hücumlar Püskürtüldü. | ürüması için imza Habeş'lerin Altı Ay Daha Mukavemet Edebilecekleri Bildiriliyor. Adis-Ababa'da Sükün lade Edilmiştir. Adls-Ababa, 22 (Radyo) — Son gönlerdeki heyecan kalzamış gibidir. Artık paytahta da sü- kün iade edilmiştir. Şimal cebhesinden gelen baberlere göre, Dessle cenubanda İtalyanlara karşı t#iddetle mukavemet edilmekte ve kanlı bir muharebe cereyan eylemektedir. Cenubta da muharebeler devam etmektedir. İtalyanların Sasayana ve Dagabura yaptıkları hü. cumlar püskürtülmüş ve ileri hareketleri akamete uğratılmıştır. Habeş'lerin aekeri vaziyetinin bo zulduğu doğra değildir. Italyanlara kargı y düha muükavemet edebilecekleri bildirilmektedir. Stefani ajangı, Dessle civarındaki İtalyan kollarına tayyarelerin 17 ton erzak atıldığını ve bu İşlerde 125 tayyare kullamıldığını haber veriyor. Ingiltere Kimseye Müs- temleke vermiyecektir Kabinedeki Tebeddülât Hakkında- ki Sorguya Da, Verilecek Haber Romanya'da vaziyet Bükreş, 22 (Radşo) — Ro: manya'da slyasi vaziyet benüöz dözelmiş değildir. Mübhtelif fırkaların kabineye karşı aldıkları vaziyet dikkete şayandır. toplayorlarmış. Brüksel, 22 (Redyo) — Her tarafta zecri tedbirlerin kuldı- rılması bakkında bütün tüccar ve fabrikstorlar imza topla: maktadırlar. Jarnal Metropol : “Anvers'in iş adamları ve fabrikatorları zeeri tedbirler aleyhine İttifak etmişlerdir.,, demektedir. Tribüna Dejyak Dantö'nün öldüğünü yalanlayor Roma, 23 (Radyo) — (Tri bonu) gezetesi, Dejyak Abede Danton'ao, son mubarebede öl düğünü yalanlamaktadır. Ayai gazete, Danto'nun Ma Kone Elaço İle birleştiğlai ha ber veriyor. Yoktur, Cevabı Verildi. Londra Londrs, 22 (Radyo) — Avam kamarasında bütçenin kabulün- den sonta müstemleke ve man- dalar Tve Almanya'nın (buşhu- tustaki metalibatı münakşa edil. Mmiştir. Müdafaa — vekillerinden Sir Tomas İneki, söz ulmış ve bü- kümet namına: — İngiltere hükümetl AlL Manya'ya müstemleke ve man- dalarından yer vermek - gibi birşey döşünmemiştir. Çünkü: Almanya veya başka bir devlet İşi bilmelidir ki, ba — hususta herhangi bir fedakârlığa taraftar değiliz. Bundan başka, müstem- leke ve mandalar halkına karşı da bir tashhüdümüz vardır, Bu sebeple bu mes'elenin sade giltere'nin reyine boğk olma: Üğı aşikârdır. Veya bu devlet aleybine bir İtifak ekdedildiğini bildirmişler, Avrupa — harliciyelerini ve bar Diyelerine işlddetle İşgal - etmiş lerdir. 1921 de, Amerika hüküme TÜne, Fraasa İle — jspooya'nın Amerika aleyhine bir deniz İtifakı yaptıklarınmı da gene memorlardan — birlel bildir Bi ve bir de mükemmel mu vele süretini göstermişti! Bunlar, casusun en mükem- el bir. numunesl demekti. demek, en nihayet giz n birini diğeri aleyhine kulandırmak demek değil mi Ki? Banlar da, yalau — vesika- CASUSLAR ARASINDA HARP Eğer bir maadalar mes'elesi ihdas edilmezse, — Avustralya gibi dominyonların da bu hu Buşta söz sabibi olduğu unu tolmamalıdır. Görülüyor kt biz müstakilen hiçbir karar verecek - vaziyette değiliz. Ingiltere bükümetl ha len böyle bir mes'ele — tanımıu- maktadır. Ve tanımak niyetla- de değildir. — . Diğer celhetten Fransa ve Belçika da böyle bir mes'ele karşısında geyecana düşecektir. Kamara, bi ilel ve bü yük bir mes'ele etrafında — pa- zarlık İmkâm — olmadığını ka- bul etmelidir. Demiştir. Sosyallat meb'as Dö Marçen: — M. Baldvin fa shhi ah- val basebile İstifa edeceğl ve yerine Nevil Çemberlâya'ın ge- larla bu maksadı temin ediyor: lardı. Bir takım casaslar da, kendi yaptıklarını beşkalarına kanad ederler. Fransa'yı senclerce sar- san Dreyfüs meş'elesi - bunlar dan birleldir. Halbakli bu mea elede Fransız erkâoıharbiyesine mensub mabud Sterhar, Al mabya ve İtalya'cın Parls ata şemiliterleri asıl rolü oynamış idiler. Ataşemiliter ve — navalların çoğunun casve İşlerinde rolleri çok mübimdir. Umami harbden evvel İngil- tere'nin Parls ataşenavalı, umu- mi barb esnası Flanden, Berlin Sefirine Yeni Talimat verecek miş Elçi dün Paris'e geldi. Harbiye bakanı ile müdatfaa mes'eleleri görüşüldü.. Parla 22 (Radyo) — Bu sahah Fransa'nın Berlin sefiri Parlse gelmiş ve M. Flanden iİle beynelmilel siyasi veziyeti müzakere ve tetkik etmiştir. M. Firnden sefire yenl tallmat verecektir. M. Flanden ayni zamanda bharbiye bakanı General Moreni kabal etmiş ve çok mübim müdafan mes'eleleri üzerinde malü- mat almıştır. Ba mülükulla alyasi ve aekeri teşrikl — mealsiyl te- min maksadı güdülmüştür | Habeşistan’da Şiddetli Yağmurlar Başladı. Italyan Orduları; Güçlükle Ileri Harekete Devam Edebiliyorlar. Parle 22 (Radyo) — Afrika'da bulunmakta olan Parls gezete: lerinin özel aytarları, general Froşiçinin fırkaslle beraber Sasa- bataya vasıl olduğunu ve Ağastoni'nin kumandasındaki fırkanın da Koraniyi Işgal ettiğini bildiriyorlar. Fransız aytarları, bugünlerde şiddetli yağmurlar başladığını va İtalyan ordularının zorlukla İleri harekete devam ettiklerloi bildiriyorlar. üçüncü Kolordunun Ber- — lindeki Resmi Geçidi.. Avusturya ve Alman Milli Marşları Ayni Zamanda Çalındı.. Berlin 22 (Radyo) — Mareşal Von Blomberg, Berlin — talim meydamında genersllerla buzurunda üçüncü kolordu askerlerinin resmi geçit yapmasını emretmiş ve ba merasimde Avusturya ateşemilteri de hazır bulunmuaştur. Bu merasim, Öjen de Savva şerefine yapılmış, Avasturya ve Alman — mtlli marşları ayol zamanda — çalmıştır.. Bu meresimde Alman ordüşünün şimdiki halde İkinci şefi addolunan Von Şeke Hitler terafından fahri generallik rütbesi verilmiştir. Habeş Mes'elesi 11 Ma- yısta Görüşülmiyecek.. üçüncü sulh teşebbüsü neticeleninceye ka- dar, askeri harekât bitmiş olacakmış! Parls 22 (Radyo) — Parfs siyasi mehaf ili, İtalyan-Habeş mes- elesl Cenevre'de 11 mayıstan evel mevzaübahs — olmiyacak ve üçüncü sulh teşebbüsünün netlcsel beklenecektir. Ve bu müddet zarlında — vaziyetin aekeri cepheden nibeyete ermesine İhtimal Müzakerelerin Akameti Borsada Tesir Gösterdi. (G. Graçyani'nin Yaralan- Ingiliz Büdcesinde Milli Müdafaaya 20 Milyon Sterlin Verildi. Londra, 22 (Radyo) — Ma liye Lordu Nevil Çemberlayn'in, kamaraya tevdi ettiği bütçe mutaddan çok fazla meb'uslar tarafından tetkik edilmiştir. Bötçede esaslı bir yenllik veya fazlalık yöktür. Yalmız ——— çeği, Lord Monsel'in temmuz- da çekilmeğe karar — verdiği, yerine Sir Semoel Hoar'ın ge çeceği, M. Eden'in müstemle- kât bakanlığını deruhde ede çeğl ve Makdonald'ın da kabl neden çekileceği — söylenmekte dir. Ba heberler, ne kadar doğrudar? Saaliei sormuüş - ve kendisine: — Ba hnsusta söyliyecek bir töz ve verilecek bir haber yoktur. Cevabı verilmiştir. Madrid atöşemiliteri Fon Kron, LaBay #etaşemiliteri — general Bakanbem, Selâvik'teki Kond Dö Rokfey buralardaki — casus şebekelerioi İşleten kimeselerdi. Umuml barbden evvel Ros ya'nın Berlin ateşemiliteri ml- ralay Bazarof 800 mark — gibi #z bir para mukabilinde Alman erkânıharbiyesinin şark hudud- ları müdafar ve tsarroz - plan larını elde etmeğe muvaffak olmuşta. İşln e0 gerib ciheti, ataşe militer ve navallara karşı, (dik kate şayan bir ihmal ve müsa- maha — gösterilmesidir.. Hemen her memlekette, en büyük ca: soslakları bunlar Idare ettikleri balde, bir ataşemiliter ve na. valın tutolarak bir casas sıfatı ile ceza gördüğü mesbuk de- mllli müdafun için verilecek 20 milyon İagiliz Hralık tabhalsatın muhtelif membalardan busene temin edileceği görülmektedir. Gelecek senelerde bu tahelsat İstikraz İle temin edilecektir. Mühtelif meb'aslar bu vaziyeti hayretle karşılamışlardır. Bütce kabul ve tasdik edil. miştir. Londra, 22 (Radyo) — Mali gazetelerden biri, borsa muame- lelerinin, Cenevre'deki sulh te- şebbüsünün akametl yözünden mühlm surette mütecesir oldu: ğunu yazmaktadır. Bu gazete, «Bu büdise İogil tere İçin müşterek emnlyet da: van namına acı bir. dere ol: muştur. — Baldvin - siyaseti de 1flâs etmiştir. Yeni bir siyaset lözümü artık trhakkuk etmiş dr.» Demektedir. ğildir. Bunları yaptıklarını bir casus yapsa, en bafif ceza ola- rak hemen kurşuva dizilirler. Banu şu suretle İzab müm küöndür: Kurdlar - birbirini yi- mezler! . .. Fransa ve İtalya'da umumi efkârı deriv bir heyecana dü- şüren bir bhâdiseyi zikredelim: Bundan ikli sone evvel - Ro ma'da, Fransız politeknik (Har: biye) mektebi profesörlerinden M, Edü tevkif edilmişti. Liva rütbeslade olan profesör Eda ve gerek hususi kâtibi matıma- sel jorjet Roueron eğır bir ca soslak İle libam edilmişlerdi. Elde edilen malümat, gayri kabili tekzib ve ted idi. - Pro fesör ve kususi kâtibi - otomo- bille Avusturya - İtalya hudad. verilmektedir. Italyan kny;ı;klurını göre dığı Haberi Yalanmış! ltalya Menabii, Harpler Hakkında Hiçbir Haber Vermiyorlar Roma, 22 ( Radyo ) — Ya bançı gezetelerin general Graç yani'nin yaralandığı ve profe sör Bustiyanelli'nin tedavisi için Romadan hereket etiği hak kında verdikleri haberler tana men yalandır. General Graçyani yaralı de- gildir. Profesör Bastiyanelli de Roma'da bulanmaktadır. Roma, 22 (Radyo) — Habeş menabiinin Desale — Adie Ababa yolu özerinde büyük bir harp olduğu hakkındaki — baberler hakkında Roma'da hiçbir. ha: ber yoktur. Mareşal Badogllo, bâlen Dee- &le'de bulunmakta ve Adls Aba- larından uzun müddet — dolaş mışlar mühim bezı fotografler almışlardı. Toykif edildikleri zaman eş yaları arasında bu - fotograflar ve mühim topografi notları elde edilmişti. Bundan buşku profesör Eda'nun Fransa'ya bir çok haberler ve harita, plânlar da gönderildiği tesbit odilmişti. İtalyan'ların Iddlasına göre, profesör Eda İtalya'ya — sadece casuslak yapmak için geldiğini Atiraf etmiştir. Fransız'lar böyle bir Iulrafı şiddetle reddetmek- tedirler Yalnız, mühakemenin bir safhasında profesör Eda ayağa kalkmış ve faşizme karşı — fev. kalâde meclabiyetinden bahset. miş ve ba politika aleyhinde — Şonu Var — M Snatadkdini bu yollarımı kontrolü — ultinda bulundurmaktadır. Şu ane ka- dar Deesle'den Adle-Ababa hak- kında biçbir baber gelmemiştir. Masmafih Adis Ababa üzerinde zafer haberloin gelmesi geç kal- mıyacaktır. Rome, 22 (Radyo) — Cenab cephesinde general Craçyani'nin kıtaları bütün hat özerinde İlerlemektedirler. —Üssülhureke- lerden 150 kilometre ilerlemlş: lerdir. Takal mevklini, Nesiba ordusunun plçdarlarım — defede- rek elde etmişlerdir. — İtalyan. Jarın zaylatı bir zabit yaralı ve Ö0 asker maktul ve - mec: rühtan iberettir. Bir Alman muhabir, — Adlı: Ababa'dan gözetesine: “Ttalyan'ların ilerl hareketi yağmurlara rağmen harbe — de- vam etmektedir.,, baberlini ver- miştir. Italyan'lara Göre Uluslar sosyetesi artık iflâs etmiştir. Roma, 22 (Radyo) — İtalyan göüzeteleri, Cenevre müzakere: lerinden babsederek: “ Bütün szalar, sosyetenin HKlâsını ve aczini görmüşlerdir. Bütün aulh teşebbüsleri akim kalmiş ve sosyetenin bir İş göre- miyeceği anlaşılmıştır. Konsey İngiliz polltikesını reddetmiştir.., Demektedirler.