26 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Nisan 26 Isteklerimiz Bizde bazan, her gün aysi süton Üzerinde mütemadiyen yazmanın verdiği bir ruh & - kıntıı - başgösterir. — Bu, (aşağı yakarı her meslek adamının kendi çalışması içindeki yek nasaklıktan — usanışa — benzer. Hele, mizacımız biraz da mü- televvin, biraz da kararsız ve irademiz zayıf ise, herşeyden çarçabuk bıkar, vazgeçeriz.. Fakat çu muhakkak ki, san, biraz da tenevvü İetiyor ve bunu zaman zaman bir ih tiyeç balinde İçinde dayayor.. Bilmem, Bektaşinin fıkrasını duydunuz. mu? “Bektaşinin biri, ble kasa bada dostana mlsafir olmuş. Mevsim de kabakların çarşıda bolbol satıldığı mevsim İmlş. Ev sahibi; sabah, öğle, ak şam kabak pişirirmiş: Kabak çorbası, kabak kızart. ması, kabak musakkası, kabak dolması, kabak kebabı, kubak köftesi, kabak tatlbısı, kabak bilmem neel... Ev sehibi, sürdükçe; — Mübarek nimet! - —Ah kabak ah, tasmıdır. veaselâm ! Dermiş.. Nihayet bektaşiye gena gelmiş, gık demiş.. —Bir gün dayanamamış: — Aman birader -demiş şu mübareği, çu cemnet taamını her gün yedire yedire beni günaha sokayorsun? — Neden? — Neden olacak; bea kâfi rin, zındıkın, günehkârın biri yim,. Böyle mübarek ve cen netten — gelmiş yemekleri ye- dikçe günahım artıyor. Bu nl, met, baaa haramdır. Ne olur. son, bana bundan yedirme !, — Canım, Alltah affeder.. — Eder amma, bir defa, İki defa yersem affeder. Gel, sözümü dinle, sen bana şu kü- mesten biriki tane pis, haşari tavak kesiver, benim gibi gü Babkâra böylesi yeter artar bile!, Bu fıkrada oldoğu gibi, ber gün ayoi mevzular, ayni İş ve meşgale, ayni yemek, ayal gl- yinmek ve ayni şey, nihayet bektaşideki tesirleri uyandırı- yor.. Şurssı da ver ki, İnsan, değişikliği İsterken, bektaşinin tavak İstemesi gibi, —daha İyi- #ini, daha gözelini, rubuna ve zevkine daba uygün — olanını arza ediyor. Bua da bir hod- gâmlık, fakat ne yapalım ki, bakikattır. v İnsan oğlundan, başka türlüsü beklenemez.. Çimidik BAA UN Zavallı Amele öldü.. Menemenin Seyrek köyünde İzmirli Ali'nin un fabrikesında acıklı bir kaza olmuş ve bir #mele ölmüştür. Seyrek köyün den Mirali oğlu 33 — yaşımda Seylt Ali, makine İşlerken ta- Mir ettiği kayışımı yerine tak- Meğa çalışırken kendisivi ma kineye kaptırmış ve İki kola Ne ait ve Öst çeneleri kırıl. Muştır. Zavallı İşçi, aldığı ya Tülerin — tesiri İle İki aat öl Müştür. Yapılen tahkikatta kon- Ülsinin Dü İşte çalışması İçin *hliyatnamesi olmadığı anlaşıl: Mıştır. Bundun dolayı kendisini Salıştıran fabrika sahibi İzmirli All hakkında takibata başlan: Bıştır. sofraya — kabağı cennet Limanın Genişletilmesi —..0 Tedkikat için şehrimi- ze heyet geliyor İzmir Hlmanının iktısadi Ih tiyaca cevap verecek bir şekil. de — genişletilmesi ve modern bazı tesisat vücuda getirilmesi muvafık görüldüğünü yazmış tk. Bunün için İlmanımızda tedkikat yapmak üzere İktısat Vekâleti baş müşaviri Fon der Porten ile İstanbol liman İşleri omum müdürü Raufi, dün de: nizyolları Idaresinin Ege vapu rile İstanbal'dan şebrimize ha reket etmişlerdir. Bugün gele rek tedkikata başlayacaklardır. İstanbul llmanında olduğa gibi İzmir limanının da İktsat Ve kâletine devri için — bazırlan: makta olan proje, kanun çek llni aldıktan sonra bazicanda bütün teşkilâr ve İlman müs- takil bir umüm müdürlük ba ilnde İktisat Vekâletine bağla: pacaktır. Gümrük ambarlarının da ba moyanda İktısad Vekâle tine devredileceği kuvvetle söy- lenmektedir. Yangın Yanık bırakı- lan ütüden çıkmış.. Dün saat 24 raddelerinde Peştemalcılarbaşı caddesine Ca ferzade Hüseyin'in mütesarrıf bulunduğu binanın üst katından yangın çıkmış ve derhal yetişen itfalyenla aldığı seri tedbir sa- yesinde genişlemesine meydan verilmeden yangın — söndürül- müştür. Burada bir makine İle bir yatak ve üst kata çıkılan mer- diven kısmen yanmıştır. Zarar 120 lira kadardır. Gerek yan: gın çıkan Kâzım'ın ve gerekse aht kısımdaki terzi İbrahim'in dükkânındakl eçyalar - slgorta- mzdır. Yalnız bina 1000 liraya sigortalıdır. Yangın, akşamdan Içlade ateş bırakılan ütüden çıkmıştır. Dik- katsizlik netlcesi Yangına sebe- biyet vermekten alâcadarlar bak- kında tahkikat yapılıyor. Tokat Yüzünden Bir Cinayet. ömer'i tabanca ile öldürmüş Menemen'in Ulucak köyünde bir cinayet olmuştar. Ahmed oğlu Murad sarhoş olmnş ve uyal köyden Hasan oğlu Meh- med'e bir tokat varmuüştur. Bundan mütesssir. ve moğber olan Mehmed'in büyük kerdeşi Ömer, tabanca İle Musad'ın üzerine hücum etmiş ve dört el ateş etmiştir. Çıkan kurşun- lardan birisi Murad'ın başının sağ tarafına İsabetle önu öldür. müftür. Katil Ömer sllâhile totolmuş, adliyeye verilmiştir. Eşrefpaşa cinayeti Eştofpuşa'da kahvecl Kadri ve Remzl'yi öldürmekle mazvun İnce Mehmed ve bölükemini Ali İle arkadaşlarının muhake- melerine dün Ağırcezada devam edilecekti, müddelamumi; Iddia sını henüz hazırlamamış - oldu- ğunu söyliyerek mihil istemti, muhakeme başka - bir güne bi- rakılımıştır. Ihracat Mahsullerimi- zin Vaziyeti. üzüm Ve İncir İhracatı Devam Edi- yor; En Çok Almanya Çekti İhracat mahsollerimizin satış ve ibraç veziyeti bakkında Ti caret odan tarafından bir ra por hazırlanmıştır. Bu rapora göre piyasaya ilk geldiği 15 #ğastos 935 tarihinden 81 mart . tarihine kadar İzmir borsasında 72,122 ton (506,195 çuval ve 4330 torba) çekir- deksiz üzüm satılmıştır. Geçen yıl ayni tarihteki satış miktarı 41,648 ton (292,880 çuval ve 1152 torba) üzüm — satılmıştı. Mart 936 ayı içinde İlmanı mızdan diş memleketlere 1509 t0p, geçen aynl ayda 2905 ton koru üzüm ihraç edilmiş. tir. Üzümlerimizi en çok çeken memleket Almanya, — Taglltere, Hollanda, Belçika ve İtalyadır. Piyasa vaziyeti: Murt ayında Gdekğie — sada 23090 ton (199055 çaval incir ve 18936 çaval burda) satılmıştır. İhracat! mart 936 ayında . manımızdan diş piysssıara 306 ton; geçen yılın ayni ayında 688 ton karn incir ihraç edil miştir. İncirlerimizin ençok Ih raç edildiği memleketler — sıra ile Almanya, İngiltere, Franaa, Kanada, Avustorya, - Amerika ve Belçika'dır. Piyasa voziyeti: Mort ayında İzmir borsasında — satılan İncir: lerin flatleri şabat - ayı flatle rine göre elleme İncirlerin ki. losunda 76 santim — düşüklük görülmüşte de bir aylık — satış miktarı geçen ay — satışımdan 331 ton (2855 çaval) fazla olmuştur. borsada satılan eekirdeksiz. ku ru üÜzümlerin geçen aya naza ren fiatlerinde kilo başına 25 santim, sekiz numarada 31 bu- çuk santim, 9 numarada 25 santim, 10 ve 11 numuralarda onikişer buçak santim düşük lük görülmüştür. Bir aylık sa. tış miktarı, geçen ay satışın. dan 4i ton - (202 çuval 117 torba) noksan olmuştur. İncir: İzmir piyasasına İlk — getiril diği 19 ağustos 335 ten 31 mart 936 tarihine kadar bor Yumurta Almanya'da istek çok Almanya yamurta piyasasının ton vaziyeti hakkında Berlin Töürk Ticsret odasından şehrl- mizdeki alâkadarlara bir rapor gelmiştir. Rapordaki malümata göre yortular sebebile son hafta içinde yamurta piyasası bir kat daha — canlanımıştır. Tüccarlar tarafından mal — tedariki — için gösterilen bütün talepler yerine getirilem miştir. Ancak ketihlâk için istendiği kadar ve Ihtiyaca yetecek derecede mal büuluna. bilmiştir. Piyasa ihtiyacının en büyük kısmı yerli mallarla ka: patılmıştır. Yabancı memleketler yumurtalarına pek o kadar lü zum bissedilmemiştir. İlhal edi- Ko mallar aramoda en ziyade Daolmarka yumurtaları bulua. muştur. Bununla beraber ecnebi piyasaların da yortular dolayı sile küvvetleşiiği — bildiriliyor. Güney doğu ülkeleri İstedikleri fiatler üzerinden ba hafta ye- niden tenzilât yapmağa yanaş: marmışlardır. Türklüğü Tahkir Etmiş Şebitlerde Türkmen fabrika tanda çalışan Halil oğla Nari, Tsmall, Ömer, Mastafa ve Şükrü adındaki ameleler, Habeşletanda Italyanların mağlüb olacaklarını söylemişler ve bundan kızan ayol fabrikada kâtib Mişel oğla Piyer Türklüğü tahkir ettiğin. den tabkikata başlanmıştır. Dr. Mustafa B. Heykeli çok güzeldir Belediyece doktor Mustafa bey bulvarının deniz — semtin. deki medhaline konmak üzere heykeltreş Ratib'e — elparlş edi- len doktor Mestafa beyin bey. keli tamamlanmıştır. Heykeltraş Ratib; beykeli şehrimize getir: miştir. Tetkik edilen heykel, çok göüzel bulunmuştur. Hey- kelin kaldesl zaten evvelce ha- zırlanmış büulüundüğandan hey- kel kaldoyo konacak ve yakın- da törenle açılacaktır. Mısır ve Yunanistan tuvara iştirak edecek.. Mısir hükümeti, İzmir fava. rına resmen İştirak — edeceklir. Atino ataşe — kommirslyalimiz; Yunan bükümetinin de fuvara Iştirake karar verdiğini favar komitesi başkanlığına - bildir miştir. ödemiş Gezintisi Zaler mektebi himaye heye: tinin bugün için Ödemiçe ter- tip etliği gezlati, buvaların se- rinliği yözünden başka haftaya bırakılmıştır. TELEFON 8151 Herkesln sevdiği, herkeslü alkışladığı İki yüksek, İki sevgili yıldızın iki güzel filmi 1-Hücum Filosu Jack Holt tarafından büyük bir kudretle temsil edilen hava tehlikesini ve tayyarecilerin kahraman. hklarımı gösteren büyük film Helvacı Köyü Cinayeti —. —— Avukat, müekkilini müdafaa etti Menemen'in Helvacı köyünde ayâa Mustafa'yı öldüren Masta fa'nın mübakemesine dün ağır cezada devam edilmiştir. Mu: hakeme, son safhaya gelmiş olduğundan maznunun - vekili avukat Halid Natık; müdafas: Bını yapmış ve maktalün, mü- temadi bir şekilde mezaunu takip ettiğini, müekkilinin son karçılaştıkları vaklt kırda kaç mağa başladığını, maktalün de küfrederek kendisloi takibe buş- ladığını, muztar vaziyette kulan mückkilinin korkoutmak kasdile tabancasını bir el eteş ettiğiei söylemiş ve tabancoda daha ve kiz karşon bulanduğa halde at mamış olduğunu ilâve ederek mazaonun samim| çekilde suçunu Htiraf etmesinden de bahisle hüdisede şiddetli tabrik bulan: duğanun mazarı dikkate alın masını ve cezanın o süretle bhükmedilmesini İstemiştir. Kararın tefhimi için muha keme başka bir güne bırakıl. mıştır. Liman umam müdürünün bir izahı İzmir İmasının — genişletile- ceği veyahud Alsancağa makle- dileceği ve İdarenin — İktisad Vekâletine devrinden — soora yapılman düşünülen İşler hbak- kında neşriyatta bulunulmakta olduğunu görüyorum. Müahterem güzetenizle alâka dar hiçbir kimseye bu yolda tek bir. söz söylemediğimin neçtini rica eder, — taygılı sudarım, Umumi müdür H. Dülge Halk Opereti Geçenlerde İstanbul'dan An karaya giden ve bir memleket turüna çıkmış balunan Halk opereti bügönlerde çehrimize gelecektir. Öperet Ankara'da çok mü- yaffakıyetli oyunlar vermiş ve alâka e karşılanmıştır. İzmir- de de temelllerini Elhamra si- nemasında verecektir Denizli'den bir dilek Denizli'den — bir mektup al- dık, Denizli'de bayranı yerinde bazı ulak tefek hâdiselerin vu- kabulduğa zikredilerek bu yer- de bir nokta memuru bulun- masıba ihtiyaç gösterilmektedir. Iki sene evvel, buradaki kah- veciler tarafıudan da böyle blr müracaat yapılmıştır. Denizli zabitasının bu husas ta nazarıdikketini celbederiz. Bugündan İtiba- ren 2 Film 2 - Bir Aşk Hikâyesi Gözel Macar yıldızı Magda Sehneider'in içten gelen bir ilgi ilo oynadığı şaheser Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri — * Hücum (ilosu 15—18,16—21,80. Bir aşk bikâyesi 16,46 — 20 Cumartesi ve pazar günleri 13,30 da bir aşk bikâyesile buşlar. DİKKAT: Çocuk hftası münasebetile bu hafta her gün ve her seansta çocuklara duhuliye 15 kuruştur Sayfa 8 Düşündüklerim... B | Mezarlıkları Bekliyen Yavru Bir gazetenin birinci sabile: slade resmini görüyoram; Küçük bir kızcağız.. Ve yazısını okuyorum; Meozarlıkta — beklar, — cenaza gelince sadaka İstermiş. Anatı, — çamaşırcıdır. Yönl fakrü zeru: ror, bu yavrayu kabilr toşları: min aratında e| açan bir biçara bhaline getirmiştir. Buraya kadar olan kıtım, bayatın ve teşkilât. gızlığın bergünkü sefil tablola- — rından bir başka çeşididir. Fakat bu tablonun üstünda — öyle gizli ve acıklı fırça dar- beleri - vardır ki, bir. bakışta kendini göstermiyor! . .. 3 İtalyan — tayyarelerinin — ateş kustuğu, bilmem, kaç: hk — güllelerin sağır — göklerde yıldırım gibl uçuştuğu Habeş topraklarında, zavallı Habeşler; —Ah yağmarl. — Allahım yeğımur İstiyorus! Diye bağrışıyorlar. . Tarlasınde, bebçesinde — ollol. | koşağına dayamış, bir taraftam © susuzluktan sararıb, boy atamı: yan mahsolüne, bir taraftı ufaklardaki vefesız bulat yığın- larına bakan çif tçi; — Yarabbi -diye inliyor sen bilirsin!.. Bana yağmuar ver, toprağımdan — rahmetini — esle- gemel.. . .. Biz, gazetelerde beğrışıyoruz: — Sağlık teşkilâtmıza kuv- vet verelim,. Hastanelerimizin kadrosonu artıralım!. Veremli- lerin, sıra bekleyib birer birer korban gitmelerine tabammülü: — müz yoktur. ı.C Ve bütün bunlar söylenib, yazılıb dararken, berl taraf ta çıplak ayaklı, fakir, saka - bir yavru, mezer taşlarından — biri- nin Üstüne oturarak, yaşlı göz- lerini göklere dikmlş: — Allahım -diyor- ölülerin sayısını artırsan da mezarlığa gelenler fazla olsa... Bir yerine ©n kişi, on yerine yirmi İnsaa can verse... Ben de birkaç ku- rüş sadaka alabilsem!. * Zavslb yavraya İnamek içle cemiyetin viedasi hiçbir hakkı yoktur. Nebbaşı tükürüğe boğ- mak hem bak, hem vazifledir amma, teşkilâtsızlığımızın me- zarlıklara attağı ve böyle hazla bir nimete mahküm ettiği yav: rucuğa tek söz söylemeğe kimin dili varabilir? Orhan Rahmi Gökçe oi0 OA Germencik'te sürekavı — Germencik, (Hususi) — Na- biyemiz avcılar kulübü Balta- cık köyü doğları İle Morahı kö- yü ormanlarında, nahiye mü- dörü Ali Göl Aarslan'ın buş kanlığında ayrı ayrı - günlerde İki sörekavı — tertib etmiş ve 21 domuzla 2 çakal öldür- Müştür. Halk, ba çalışmadan çok memnundar. Çünkü baklalar yetişmiştir. ve domuz, bu mah- vale zarar vermektedir. Ihtiyar eşekler Belediyenin temizlik İşlerin: de yakarı maballelerde çalıştı. rilan — eşeklerden — İhtiyorlamış on tanesi satılacak ve yerlerine genç eşekler alınacaktır. Bona dalr çebir mecllel karar — vel