10 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

GA z A Mayıs 10 Merslml gelipte okullar « mağa başladığı vakit: mali ziyetleri, çocuklarını okutmuğa müsalt olmıyan babalar, çocuk ların talebe yurdunda bir yer bulması için öteye, beriye baş Vururlar, Talebe yardu, İzmir gibi ba yük bir memleketin ihtiyacına kâfi gelmediği için, bittabi bu Mmüracaatların ancak yüzde bi Tinl kabol edebiliyor. Memleket çocuklarını okat mak, bugüukü demkresinin ba Yük bir derdi olduğu gibi, âlle tiflerini de ebemmiyetle dü şündüren bir. mes'eledir. Çün kü, yirminci asırda kazanç ka- liyet te okuldan alınacak bir diplome İle İsbat olunayor. Gazetelerdekl iş verme ilân larına bakalım: Gerek hükümet, gerek hu Sasi teşekküller, alacakları me Mmurün en aşağı İlse mezunu olmasını istiyort' Kut lâyemot Beçindirecek bir masşa nalliyet bile orta okul diplomasını ce bine koymakla mümkün ola- biliyor. İzmir barosunun davetlle ge çenlerde Halkevimizde Iki kon- ferans veren sayın — profesör doktor Ali Fuad'ın Yücel mec- Muasinın bir. anketine verdiği Cevaptadediği gibi; ., Eski de- virler de babı kibara İntlsap ya- hut sülbü kibardan neş'et çok kerre - yürü kulüm » sırrına Mazbar olmak için kâfi gelirdi. —.lı ne bir işçe bayşvur: danız bilgi î“ıhllyıı ve bun: ların bir delili sayılan diploma hstiyorlar.* a Mademki, zaman bunu icap #itiriyor ve mademki, memle- ketimizde sımıf farkı olmadığı İçin fakit İle zengin — arasında bir ayrılık görülmüyor, zengin Yocukları gibi fakir çocukların da okumalarını temin çarelerini Sramakla mükellefiz. Törkiye cumuriyeti hükü Meti, tahallin — ücretsiz. olması Ptensibinin en sadık bir taraf: tarıdır. ve bünün içindir ki, Memleketimizde ber derecedeki tahsll bedavadır. Fazla olurak, Camuriyet Halk Pertlsl, — Balkevleri — vasıtasile Muhtaç talebeye elden gelen Yardımı yepmaktadır. Fakat görülüyor ki, bu da 4fi gelmiyor. Şa halde yapı hususta sözü gene mühterem Ptofesöre bırakıyorüm. Sayın Profesör, demi geçen — mocmur- Tin anketine verdiği cevabında; Mütevazl şeklide oltan ye Mekli bir talebe yurdu kür: Mak güç değildir. Elverir ki, bunun bir zaruret olduğa «n- İğlün. Ba husustakl — mmaeraf İtın da karşılığı — vardır. sam Tn Eikl medrese ve İmaret Yakıfları, Bu vakıflar ne olda?. Eğer vakıf mücmesesini ka- hat ediyorsak esaslı vasıflarımı Ğ babal edelim. Vakıf müce- “tcilola vamf ve - gartlarından .'“l geleni, vakfının hasılâtı Tn vakıfca tahels edilen (Cİ- ha Yakfı) verilmesldir. Ciheti sekiden medrese talebesi V, Bogün bünlerin — yerini Şekteb ve Üniverelte almıştır. halde bügün, — ciheti vakfı Seltebler ve Üniverdie ol Nüştür, Diyor. 'a profesör, permağını H_ yaranın İlâcını da — gös tlir. Şimdi İş; İlâcı vere “"'t kalmıştır. Nuri $. Erboy Burnova'da Ahenkli bir çalışma. Burnova nahiye müdürü Şefik Erol Burnovs, (Hususi) — Nahiye müdürümü: Şefik'lo, köy mev. zuu etrafındaki çalışmaları ha- kikaten takdire şayandır. Genç Adareci her fırsatta bütün dağ ve ova köylerini gezmekte, mühtelif mevzalar özerinde on- ları aydınlatmaktadır. Bu saye dedir kl köylerde ağaç dikmek Büyreti ve ağaç sevgisi başla- mıştır. Merken ve köylerde la kambil kâğıdları yerlerini kitap ve mecmuaya terketmiİştir. Na- biye müdarü, gençlik mevzun üzerinde de nahiye parti baş kanı ile elele vermiş ve de Berli zekâları, Burnova gençler birliği —etrafında — toplamıştır. Bagün birlik, Burnova'da mu- vaffak olmuş bir eserdir. Partide : Yöenl yapılacak partl binamız çok gözel olacaktır. Gelirleri buraya sarfedilmek üzere, mü #amereler ve gezintiler tertip edilmiştir. Bioanın temelleri, yıl sonlarına doğru atılacaktır. Şehircilik: Bürnova — belediyesi, şehri güzelleştirmek için elden gelent yapmaktadır. Temizlik, ekmek, tenvirat — İşlerimiz yolandadır. Purk gözel bir şekle konulmuş: tor, Her akşem askeri bando buraya gelerek halkın rubi ih tiyacına cevap vermektedir. Be lediye, park gazinosunda sikol la içkiler de bulunduracaktır. Sünnet düğünü: Nabiyeye bağlı bütün köy- lerdeki fakir — çocuklar - için ağastosta büyük bir sünnet düğünü yapılacaktır. Buna ön ayak olunlar General Resim Aktoğu ile refikaları, nahiye müdürü Şefik Erol, pertl ve belediye başkanları İle refika larıdır. O gün cumoriyet par kında — çadırlar kurulacak, ye mekler pişirilecek, balk davet edilecek, çocuklar muzika İle şebirde dolaştırılacaktır. Sünnet çadırlarda yapılacıktır. Bu ha yırlı İşl candan alkışlarız. Bpgün İki — sevimli Enfes bir musiki, şayanı hayret revüler san'atkârın İki ki i öldü Izmir-Manisa Yolunda Bir adam, karısını Otomobil Kazası. Bir Otomobil Yoldan Tarlaya Sap- tı, On Kişi Yaralandı. Dün akçşam saat 17,30 da Burnava — civarında Manlsa 40 vesl Özerinde bir otomobil ka olmuş, beşl ağır olmak üzere on kişi yaralanmıştır. Koza bir şoförün dikkatsizliği yüzünden olmuştar. Tahkika tımıza göre, Ödemiş belediye tinde yezılı 40 numaralı kam: yon, şoför Falk'in İdaresinde gezlntiye çıkan onüç kişiyi bir müddet gezdirmiİş ve sonra çok hızlı sevkedilmesinden bir hen değe düşmüştür, Hendeği atlı yan kamyon, bir tarlaya girmiş orada ikt kaya parçasına çer parak parçalanmıştır. Kamyonda — bulunanlardan Sıdıka e kizi Balse, — şoför Falk ve karım Fikeiye, Fahriye adında diğer bir kadın ve Ah med adında bir çocuk ağır sa retto yaralanmışlardır. Ekseri sinin yaraları — başındadır. Ha fif yaralananlar da — mütekald yözbaşı Mustafa karım Samliye, ve çocuğu, Mühtar — İskender kızı Rabia, aşçı Ali oğlu Ya şar, kızı Bikmet ve Nall kızı Ayşe'dir. Ağır yaralılardan ikisi, doğ- radan doğruya kaza — yerinden bir otomobille Temir memleket hastanesine — gönderilmişlerdir. Diğerleri, evvelâ —Burnave'ya götürülmüş ve Burnaya — coza- Desinde — pansumanları — yapıl: mışlır. Panşuman srasında eğır yaralı Şoldukları anlaşılanlardan üç kişi dahu hastaneye gönde- ellmiştir. Yine tabkikata göre kezanın sebebi şoförün İçkili olması ve otomobili fazla sür'atle sevket- metldir. Yakarıda isimleri geçen ka- zezedeler, kamyonla Burnova" dan Doğanlar köyüne — gitmlş- lerdir, orada bir bahçede yiyip İçmişler ve saz çalarak — eğlen: mişlerdir. Burnova'ya dönecek lorl sırada Manlsa şosesi — Üze rinde bir gezinti yapmak İste mişler ve gidiş güzel geçmiştir. Fakat dönüşte şoförün o10mo: bili 60 kilometre vür'etle sevk etmesi kazaya — sebebiyet —ver miştir. Kaza, Burnova'da bü danı yetişmiştir. Kazu yarinde tetkikat için, otamobil hâdise mahallinde mobafaza edilmiştir. Tahkikata Müddelumumi mus Holivad'an en güzel beşyöz kızı ve Amerika gözellik kraliçelerinin Iştirakile çevrilen senedin en şen, en zengin, en ibtlşemli filmi Güzeller Resmigeçidi Tatlı bir mevzu » Bedii danslar - Canlı tablolar Lihan Harvey İle Villi Fritach'in beraber çevirdikleri büyük Alman operetl Cürmü Meşhud yarattıkları karşı — karşıya — Ayrıca Türkçe sözlü FOKS dünya haberleri Senne ensileri — Hergün 15, 19 da Cürmümeşhud - Cumartesi ve Puzar gönleri 13 de Gözeller resmigecidi ile başlar TAYYARE SİNEMASI nda 2 Böyük film birden li, 2115 de Gözeller reemigeçldi. vinleri Orban va Mümtaz vaz'ı- yet etmişlerdir. . .. Dün gece memleket bastane- #iaden öğrendiğimize göre oto mobil kazasında yaralanaclar- dan Fahriye adında bir kadın ile Neclâ adındakl kızcağız, al- dıkları yaralardan — müteeselren bastanede gece ölmüşlerdir. Fabriye, 35 yaşında ve Bar nova'dan çiftçi Şaban'ın karı mdır. Küçük Neclâ da — Aşçı Ali'nin yegenldir. Nahiye müdürü Şefik Erol ile janderma akol kuman- danı Doğan kaza Özerine yara- hların yardımlarına koşmuşlar ve tahkikatla meşgol olarak şayamı takdir bir fanliyer gös termişlerdir. Karaya Oturan Motör 27 hayvan boğuldu Dikili iskelosinden — bayvan yüklü olurak Keşan İskelesine bareket eden Süleyman — oğla Mehmed kaptana ald (Sellm) motörü, bir kaza geçirmiştir. Motörde 67 baş sığır — vardı. Esen şiddetli fırtınadan motör Keşan kazasının — Erikli köyü elvarında kuma otnrmuş ve hayvanlar 27 el dalgaların tesiri ile denize dökülerek bo gulmüştür. Nüfasca zaylat ol mamıştır. Seydiköy şosesi üzerin- de bir araba kazası, Dön Seydiköy şosesl üzerinde Killik çeşme mevklinde bir ura- ba kazası olmuştuür. Arabacı All oğlu Yakup, kereste yöklü bir araba ile Torbalıya gider ken arabasını İzmir'e gelmekte olan Torbalı kazasının Hortuna köyünden Ali oğlu Salih'e çarp tirmış ve mübtelif yerlerluden #ğır snrette yaralanmasına se bebiyet vermiştir. Sürücü, ta tulmuş ve yaralı, İzmir mem leket bastanesine - getirilmiştir. Jimnastik şenlikleri 19 Muays hareket güaü şeh rimiz orta mektepler - talebesi tarafından — büyük — jimnastik şenlikleri yapılacaktır. Bu şen- likler için maarif müdü:zlüğü tarafından zöngin bir program bazırlanmaktadır. büyük — kümedi. ödemiş'te öldürmek isterken kendisi öldü.. Ödemiş kazanının Birgi na hiyesi halkından — dilsiz. Tahir oğla 23 yaşlarında Halll İbra- hlm, tütün tarlasında kala val desi ve Hle çalışırken aralarında kavga çıkmış, Halil İhrahim — tabancasını çekerek karısının özerine İki defa ateş etmişile. Kadın karnazlık ede rek yere yatmış ve karınının vurulduğunu zenneden — Halil İbrahim, kaçarken yere düşen tabancasının ateş almaslle ya rulanarak — Ölmüştür. Karısına, karşan İsabet etmediği aalaşı! miytie, karısı Parasız avukat Menemen'in Günerli mevkiin de Halil oğla Yazaf'a öldür mek kastile ellâh atan caki hiz metkârı Hüseyin oğlu Ibra him'in mubakemeslne dün ağır cezada — başlanmıştır. İbrahim; fakirlik kâğıdı Ibraz ederek: — Ben müdafasdan âcizim. Bana bir vekli tayin edla. Demiş ve mahkemece dileği kabul edilmiştir. Kendisine pa rasız bir. vekil tayini Için Baro reliliğine yazılmasına karar ve rilmiştir. Modern tuvalet yerleri Belediyece Eşrefpaşa pazarye- rinde, ikincl kordönda ve Al- sancak'ta üç tane umumi tuva let yeri yaptırılmıştır. Bunlar biner Hira sartile modern bir şekilde İnşa ettirilmiştir. Mektep inşaatı Vilâyet — köylerinde — loşantı başlamış, fakat bitmemiş olan bazı mekteplerin — İoşaatının tamamlanması İçin 035 seneel büdcesinden kalmış - olan tah- slastın sarfı vilâyetçe karorlaş Naha müdürlüğü, tırılmıştır. Bo ekşam Kemeraltında Hi Mal, Karataşta Santo, Keçeci lerde Yeni İzmir, Iİrgatpaza- rında Aarf eczanelari açıptır. 17 Hademeliğe 500 Müracaat İstanbal'da tablsarlar Idara sinde 17 hademe — İstenlyor. Mürucantlar başlıyor ve rakam, 500 â bile geçiyor. 17 ya kargı 500! Ayal zamanda bu müracaat edenler içinde bazı münevverler ve övvelce müallimlik — etmiş olanlar da varımış. Bu takamın ve netlcenin belâğatı karşısında biraz düşününce; üç mübim noktanın büyüye büyüye ve badisenin zarfını yırtarak - üç cemiyet mes'elesi halini aldı- ğımı görüyorurz. Birinciel — 17 ye karşı 600 rakamı, bizdeki işaizliğin mlyarı sayılmaz amma, hiç olmazsa iş arayanların günden güne ne kadar arttığı hakkında elbeta bir fikir verir. İkinelei — Uldukça münev: ver geçinenler, bittabl birer meslek - sahibidirler. Bunlerın, münbal hademeliklere bile talip oluşları, hem İşalaliğin mevcu- diyetini teyit eder, bem de meslek erbabının hayat çartları karşışında nereden nereye geç- mek ve düşmek İstirarında kaldıklarını ifade eder, Üçüncüsü — Müracaat eden- lerin çoğu da başka İş tutama- dıkları için bü kapıya başvu rüyorlar.. Şa halde onlar met- leksizdirler. Yani cemlyet için- de böyük bir mesleksizler ka. filesi vardı Bir hâdisenin teli üzerinden çıkan şu üç scs, şüphesle ki, bepimizin kulağında ve idra- kinde deria aklelerle çınlaya- caktır. — Mes'elenin — diğer - bir mühlim noktası da, meslek er. babının İşelzliği ile düşmanı olduğumuz mesleksizliğin -telifi imkânız ziddiyetlerine rağmen - bir müsellesin Iki dıl'im teşkil He — birleşebilmiş — olmalarıdır. Hüdise ayni zamunda on yedi kişilik bir sofcaya, 500 - elin Uzunmasını da — hatırlatıyor. ve Insan kendinde, ne çare, ne da fzah ve teselli hudadanda hiç bir. şey söylemek — kudretini bulamıyor. Ba acizlerin en bazinidir. Orhan Rahmi Gökçe Menemen'de Çavuş Kö- yünde Bir Vak'a üç Kişi Ağır Surette Yaralandı Ve Hastaneye Getirildi Menemen — kezasının Çavuş köyünde bir hüdise olmuş, üç kişi ağır surette yaralanmıştır. Hüseyin oğlu çoban Mustafa ile ayol köyden arap Mahmad çavuş, köye bir kilometre uzak ta fmam — Hlasan'ın — tarlasında çalışırken Mahmud çavuş ame leye fena sözler söylemiş, bu yüzden Mustafa ve Mahmud çavoş arasında kavga çıkmıştır. Kavgaya wmele Ibrahim oğlu Niyazi, Ali oğla Rıza, Musta hizmetkârı Balyalı Ah med, Mustafa oğlu Hüseyin, Hüseyin oğla Cemal ve Acem Al oğlu Ahmed de - İşe karış mışlardır. — Kavga — büyümüş, netlcede Cemal tahanca kur ı şüoile Rıza'yı kasığından, arap Mahmud gene tabanca ile Bal ya'lı Ahmed'i kamgından ve başrmdan mışlardır. Yaralılar, memleket hastane- tlne kaldırılmışlar ve fallleri tamamen tutı ağır — sürette yarala Mareşal Despere Romavya kralı ile konuştu. Bükreş, 9 (Radyo) — Dün Bükreaş'e gelen Fesi Mare- yalı Despere büyük tosahüretla karşılanmıştır. Bugün kral — tarafı men kabül edilmiştir. Arkeolojik tetkikat Vaşington, 9 (Radyo) — Ce nuabi Amerika'da şimdiye kadar Avrupa'lıların hiç girmedikleri Sabello adlbı vahşiler mıntaka- mou arkeolojik tedkikat yap dan res- ai — Gi