14 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

14 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MN Sayfa 6 Decrt Tedbifler Bakisi Gibi Devam Edecek 15 Hazirana talik ve zeer? tedbirlerin devamı kararına Şili murahhası müstenkit kalmıştır. ——— Conevre, 12 (AA) — Mil- letler cemiyeti konseyi bugün öğleden sonra birl esat 17 de husust diğeri do 17,20 do ale- ni olarak iki celse uakdetmiş ve her iki celseye de M. Eden başkanlık etmiştir. Konseyin husust celsesinde Milletler cemiyeti genel sekre- teri M. Avonol gün ortasında Ttalyan delegesi M. Alolzi'nin kendisini —ziyaret — ettiğini bu âni karar hususunda hiçbir izahat vermeksizin İtalyan he yetinin Cenevre'den hareketini bildirdiğini söylemiştir. Konsey- Habeşlstan delegesi Vold Miryam'ın hazır bulunduğu halde İtalyan - Habeş — mes'ele- Blol tetkik hususundaki — kara: rını teylt etmiştir. Bandan tonra — aleni colse küşat edilmiş ve başkan Eden aşağıdaki karar projesini oku muştur: İtalyan Habeş — maohasaması hakkında bir karar alımaya da vet edilen konsey — Milletler cemiyetinde 3 Birinel Teştin 1930 tarihindenberi bu mes'ele hekkında yapılmış olan —müşa hedeleri ve alınmış olan karar- ları hatırlatır Roma bükümeti tarafından alınan şayanı teessüf kararın ihdas ettiği vaziyetim bütün âzalar turafından tetkik edilmesi için bir mühlet lözüm olduğu mütaleasında bulanur Ba busustaki görüşmeleri 15 Haziranda tekrar almağa karar verir. Ve milletler ceml yeti âzaları tarafından - topla: lukla alınan tedbirlerin şimdilik değiştirilmesine mahal olmadığı kanaatını besler. Konsey evvelâ — Habeş dele- gesini dinlemiş, Habeş delegesi Habeş milletinin istilâya karşı mukavemet azmini beyan et miş ve konseyden paktın tama men tatbik odilmesini Istemlştir Arjantin delegesi karar sure tinl kabal ettiğini, fakat tehir husasunda kuyudu — ihtiraziye dermeyan ettiğini bildirmiştir. Şili delegesi tehire muhale fet atmediğini, ancak — mes'ele: nla esası hakkında kuyuda İh tiraziye dermeyan ettiğini söy lemiş ve karardan İstinkâf ede. ceğini bildirmiştir. Eguator delegesl karar wu retinin zecri tedbirler hakkın: B İtiraz etmiş, ele öetBüğem İki çocuk yaptığını herkesin | bildiği bir kadını, İmpat ılori hiçbir vakit Imparatoriçe İlânına ceteret edemiyecektir. Demilşti. Polls müdürü general Poto pov İsez İaparator, herkesin bir göyrimeşra münasebet mahenlâ oldağonu bildiği Grandüşes He sin kızını pek güzel almış ve ve İmparatoriçe İlân etmiştir, Tn Konseyde müzakereler nasıl geçti? C6 tedbirlerden muhasama- tın sonanu tecil için derplş ve tatbik edilmiş olduğunu hatır: latmış, bükümetinin zcerf tod- bir'erin Idamesine İştirak ede- söylemiş, milletler cemiyeti azastı bulunan devlet. lerin kendi bukuku bükümra. nilerloi kullanarak dablli slya sete müteallik tedbirleri ulmak: ta tamamer serbest olduklarını beyan etmiş ve Egustorun ne diğer devletleri ne de zecri tedbirler komitesinin kararile kendisini mukayyet görmediği çai Hâve eyledikten sonra de- mlştir. ki: — Banun içindir ki, Kgaator zecri tedbirleri kaldırmak için bu komltenin evvel be evvel mükâfatı beklememiştir. miyeceğini Egüator delegesi ba kuyuda Ibtiraziye altında tehir lehinde rey vereceğini bildirmiştir. Konseye riyaset eden M. Eden karar süretlain heyeti umumi yesine bütün arkadaşlarının mu- vafakat ettiğini müşahede etmiİş ve Şili'nin İstinkâfına karşı mezkür karar suretinin ittifakla kabul edildiğloi bildirmiştir. Binaenaleyh Italyan Habeş ih ulâfının tetkiki 15 Hazirana bırakılmış ve zecrf tedbirler de meriyotte kalmıştır. Yunanistan'da Umumt Grev lân Edildi. — Başı 1 inci sahifede — tan alacaklı devletler arasında bu azlaşma İüzümunu İleri sürmüş ve Yunan bükümelinin borçlarının yözde 3 ünden faz: lasını — ödeyemiyeceğini — tebliğ etmiştir. Bunun için, dayinler — vekil. leri ile anlaşmak ve Londra'ya bir murabhas göndermek - İçin galıştığını söylemiştir. Bu hu- susta bir cevap gelinceye kadar, M. Metaksas 936 - 937 büdçe- #ot ancak bu esas özerinden bazırlıyacaktır. Yeni büdçe de huna reğmen 680 milyon Drabmllik bir uçık bulunacaktır. Bu açığın bazı tasarruflarla kapatılmasına çalı gıldığını da İlâveten şöylemiştir. Atina, 13 (Radyo) — Umumi gtevin Selânik'teki son kan- b büdiselerden — çıktığı an- rımı itirmağa mecbur kaldı, Ne diyeceğini şaşırdı;. İmparatorun blir vakitler kendisine üâşık ol. dağu zamanlar, Sen Petresburg sarayında bu haberleri hep ken disi İlân etmişti, Grandüşes Hes hakkındaki bu baberleri Dormstad'da Rus ya konsolosu olan babası toplı mıştı! Bunları, hep lmpuratori- çenin nüfuzunu kırmak — İçin neşir ve İşaa etmişti. lmdi de İmparatoriçeyi bı- | lonunun mabzeninde pgllııııı zünden bir defa deha VLANA T OLU| Italya'nın Uluslar Sosye- | tesinden Çekileceği Is- rarla Söyleniyor. Baştarafı 1 inci sahifede - zecrj tedbirlerin devam ettiği müddetçe Conovpı dönmiye- seğini zannediyorlar. | Radikal sosyallıt Resub ge zetesi diyor ki ; Fransa uzlaştırıcı aolünü yap malıdır. Roma bunden — dolayı kendişine mlanettar olacaktır. Jarnal gazetcsl Italya'nın te- cerröd etmesine lmkân verecek bir siyasadan sakınılmasını tav siye ediyor. Çönkü Italya bu türetle Alman manevralarının hükmü altıba girecektir. Eko dö Parl gezetesinin dış işleri yazıcısına göre Cenevrede Italya'nın kat'i bir çekilmesi mevzau babla olmadığı zanne- dilmektedir. Zira Italya'nın Ce- nevre'de kalması geçen sonba- barda Müssolini'ye birçok fal- deler temla etmişttr. Cenevre, 13 (Radyo) — Ba ron Alolzi'nin azlmeti büdisesi henüz tenevyür etmiş değildir. Bu hareketin bir nümayiş ol ması İbtimali dahilinde görül. mektedir. Siyasi ve alâkadar mehafli Uluslar soyetesinin islahi cena- larını bazırlamaktadır. Boügün cereyan eden — müzakerelerin meyzuu bü islah mes'elesi ol muştur. M. Eden Yunan murahhas beyeti relsl M. Pollti, ve M. Titülesho İle görüşmüştür. Bü- tön salâhiyettar erkân İle 1sla | hat etrafında görüşmeler yapıl. mıştır, Lokarno devletlerinin — yap tıkları İçilmadaki mukarroratı IHtalya'nın kabul — ettiği Iddia edilmektedir. Çünkü Baron Alolzi sabahki mülâkatında bu hususta tam bir mutabakat göstermiştir. Ani olarak azimeti içilmana İmkân bi. rakmamıştır. Lokarno konferansının netl. cesi, M. Eden, M. Pol Bonkur lokarno aşılmıştır. Maamafih Selânik'te patronlarla tütün amelesi ara- sında hükümetin tavassutu İle bir unlaşma yapmıştır. Atina, 13 (Radyo) — Trak. ya'ya seyahat etmek arzusunda bulunan kral Yorgi, son hâdi: seler üzerine seyahatini birkaç gün tebir etmiştir. Atina, 13 (özel) — Hükü met, bugünkü grev dolayısile şimendifer, tramvay ve terea- meler amelesini seferber etmlş- tHr. Elektirik — fabrikalarını kerler İşletecektir. hğlle uğraşmağa başlamıştı. .. İmparatoriçe bir müddet sonra Kun'dan döndü. Ne daha hasta, ne de daha iyi görünmüyordu. İrtlea partisinin gözünde, Ka: terin Dolgörüki'nin tam zaferi İçin yegâne mani bu hasta ka- din İdi. İmparator ikinci — Aleksandr tarafından bir. kenunu esasi ilân edilmek üzere olduğu ha berleri yeniden deverana baş lamıştı. 1880 Senesinlu 17 Şubatında akçamın altıbuçoğunda müthiş bir infilâk yı Vâ temelle- rine kadar sarstı. Bomba, İmparatorun yemek masaşının -bulundağa yemek sa- | ve M. Vangeland'ın mert ayın da çizilen yoldu bareket husu sonda müteakıben kerar | miş olmalarıdır. Bunun için de yenl bir İçtlma yapılacaktır. Yenl İçilman kadar - vaziyetin tetkikine devam odilecektir. Londra, 18 (Radyo) — Eve: Baron ver nİDg Standar gazetcel, Alolzi'nla, Conevre'deki kotini tenkid etmektedir. münasobetle: Habeşletan'da yeni bir vazl: yet Ihdasına imkân olmadığını da kabul lâzımdır. Habeşistan'daki İşgal - ordu- sanu çıkarmak İçin harp lâ- zımdır. İngiliz milleti Ise, ken- dislal alâkadar etmeyen bir mes'ble İçin barp — İstememek tedir. Zecri tedbirler Avrupa vaziyetini sarsınaktadır. Demek- tedir. Berlin, 13 (Radyo) — Ber Tacaytung, Alolzi'nin Cenevre- den ayrılmasından sonra, İtal- ya'nın Uluslar sosyetesinde kal 10 pekaz mühtemel oldu: ğunu ve artık diplomatik gö hare- Bu sız oldağana yazıyor. Baçka bir Alman gazetesl de şunları yazıyor: «Cenevre'deki hüdise mü hümdür. Alolzi'nin konsey cel sesini terkederek dödmesi, Ulus- lar sosyetesinin Roma'nın em- rivaktlerini tanımamasından ile el gelmiştir. M. Massolini Ulus lar sosyetecini terkedecek mif Burası henüz pek belli değil dir. Fakat büdiseler göstermiş tir ki, ihtilâf Ingiltere ile İtalya arasında degil, Uluslar soayete: ile İtalya arasındadır.> Roma 13 (Radyo) — Teriyo Da gazetosl *Ttalyan murabhas heyetinin Cenevre'don azimeti hâlen Ttalya'nın uluslar sosyo- tesinden tamamen çekilmesi te- lâkki ddilemez.,, Demektedir. Ayni güzete İtalya'nın kat'i kararını ancak - hâdiselerin n kişafına göre vereceğini söyle dikten sonra: Zecri tedbirlerin devamı İtal. yada büyük bir aksülâmel yap maktadır. Ve İtalya bunun için Cenevre — büdiselerine yabancı kalamıyacaktır. Demektedir. evre, 13 (Radyo) —ltal yan murabhas beyetinla szime- tinden sonra, İtalyan'ın uluslar sosyetesinde kalıp — kulmıyaca- gini bildirecek kiçbir. baber alınmamıştır. Cenevre, 13 (Radyo) — Si yasi mehafilde, Baron Alolzl dan 77 askerin ölümüne sebeb olmuştu. Tmparator, ceninı — mutlaka almak için çalışan tedhişçilerin bu sulkastinden gene nasıl bir muclize sayesinde kurtulmuştu. Maamafih, bu enikustın bu defa mutlakiyet taraftarları ta- rafından yapıldığı da - tahmin ediliyordu. İmparstorun — misafiri -olan ve Bulgarleton prensliğine yeni geçmiş bulunan prens dö Ba- tenberg Katya'ya takdim edil. mek İstemiş, Katya'nın mutad şublukları ve çocukluklarile ye- meğe on dakika sonra mecburiyeti hâsıl olmuştu. İşte bu on dakikalık teehhür, im- ptaretorun hayatı, Katya yü inmek rüşmelere başlanmasının İmkân. | Bi Mayia 14 (l A vusturya Almanya'dan Maden Kömürü Alacak Majör Fay taraftarları aleyhinde zeer? tedbirler ittihaz olunacaktır, Viyana, 13 (Radyo) — Avus torya kabinesi dün akşem M. Şuşnlag'la riyasetinde — toplan mış ve dahili vaziyet ile sabık Milislerle Starhemberg'in aöker. leri arosında geçen pazar çıkan hâdiseleri tedkik etmlştir. Bua Içtimada kabinenin yeni den takviyesine karar verilmiştir. Ayni içtimada Avusturya İle Almanya arasında Sar'dan 250 bin ton maden kömürü alın: ması hakkındaki kilâf da - tet kik edilmiştir. Ba kömürlerin bedeli Avusturya ormanların. nin ve Italyan murahbhas heye- tinin azimeti, Ttelya'nın vlus- lat sosyetesinden çekilmesine mükaddem olduğu kanaatl hü: küm sürmektedir. Bazı mebafil — Italyan'ların ba hareketini baklı görmekte dir; fakat konseyin ekseriyeti zecri tedbirlerin devamına ka- rar vermiş bulunmaktadır. Roma, 13 (Radyo)y — Yarı resmi mehafil, Itolyan delegas" yonunun Cenevre'yi terki hak. kında mütalenda bulunmaktan imtina — etmektedirler. — Salâhi- yetter bir şahslyet şunları söy- lemiştir : — Şimdi ne olacağımı bilen yoktua. Yalnız İtalya'nın bu bareketi mühimdir. Devletler şuba - bilmelidirler ki, Italya Habeşistan murahhası İle - bir: likte ve aynli masada bolun: mağı kabal edemez. Çöünkü Habeşistan yok, Ttalya vardır. Londra, 13 (Rrdyao) — Sol cenah guzeteleri, İtalya'nın Ce nevre'den uzaklaşmasını mem nüaalyetle karsılamaktaı Niyoz Kronikli: “Italyan'lar Cenevre'den çoktan kovalmuş bulunmalı ldl. ,, Deyli Herald; “İtalyan'ların Cenevre'de bulunmaları bir ta kım ihtilâflara sebeb olmaştur ve Habeş mes'elesi de bu yüz den ballolanamıştır.., diyor. Sağ cenah gazeteleri ise Mil letler cemiyetini tonkit etmekte gücendirilmemesi lâzımgeldiği — kanaatini — ızhar eylemektedirler. Morning post; Son sekiz ay zarfında yan eden bâdiselerden alınacak cere ders şudür: Öyle bir âlemde yaşıyoruz ki, bu âlemin yegâne zamanı silâh kuvvetidir. Diyor. Cenevre, 13 ( Radyo ) — Jornal dö Jemev ba gün neş: rettiği bir baş makalede : Tafilâk, İmparator. misafiri prons Batenberg ile beraber merdivenden inerken olmuaştu. İmparatoran iik hareketini, alev- ler ve ateşler içine xtılarak bir an evçel terketmiş olduğu Kat ya'nın dalresine koşmak teşkil etmişti. Katya'yı küçük Corç ile Ol ga'yı kucaklamış ve büyük bir korku içinde olduğu halde bal: muştu Imparator Katya'yı kucaklı- yasak: — Heyatımı bir defa daba kurtaran gene sen olduan! Dedi, Nefes kesllme bubrunluruundan birisini daba geçirmiş olan im- paratotiçe, kendi dalresinden bu mütbiş infilâkı buber bile glaainenat, dan verilecek koremte İle öd necektir, Pazar günkü bâdiseler huf kında prena Starhembergi Mf jör Fay tarafdarları aleyhini zecri tedbirler Httihaz — edilei' ginl bildirmiştir. ÇStarhembderg'in telgrafı: Viyana, 13 (Radyo)— Bett kil muavibi M. Müseolir!? bir telgraf çekmiş ve faç Italya mukedderatına bütün kü' vetile İştirak - ettiğini bildire ve İtalyan zaferini tebrik miştir. »Konseyin kararından s00' zecri tedbirler — cebhesinde bir yarık basüle geldiğini EÖ| mekteyiz. Şili ve Ekvator kümetleri zecri tedbirleri V dırdıklarını bildiemişlerdir. Sovyot Rasya da - ayal retle harekete bazırdır. Habeşletan'daki vaziyet Elemiş ve cihan — İktlaad yeniden fanliyet ihtiyacındadı!' Demektedir. Cenevre, 13 (Radyo) — Di kü bâdiseler, gerek siyasi hafilde ve gerek - matbus! mahtelif şekillerde tetkik e© mektedir. Umumi kansat, Iİtalya't sosyeteden çekilmediği merk' zindedir. Yalnız Sinyor Ma Hol; oluslar sosyotesini çe mek tehdidi karşısında bul! durmak istediği Lord Sesil Dünya'ya düzen vermek İngiltere'ni! vazifesi değildir diy? 18 (Radyo) — nn — toplantısı! bir göylev veren Lord “Dünyaya düzen vermek İ tere'nin vazifesi değildir. F san Milletler cemiyeti — kül masaydı. İngiltere için daha * olurdu,, demli ve Fransa, İ ya, İngiltere, Almanya, Sa' Rosya arüsında bir — maal vücüda — getirilmesini — tavt etmiştir. Acaba neden? Telgrat kablosunu Mu kesiyorlar? Londra, 13 ( Radyo ) Posta ve telgraf mazırırı, 4' rika telgraf kablosunun 48 zarfında —iklaci defa - ol arızaya oğradığını bildirmit nazarı dikkatl celbetmiştir. Bu feci hâdiseyi ancak € gön haber alabilmişti. Imparatoriçe'ni! ölümü.. 3 Hoziran 1880 de imp ikinci Aleksandr Katya ile | reskoeselo'da at gezintisladt Şimalin her yerden geç * baharının izleri henüz baki | Hayat zevki Katya'ya görünüyordu. aşılmaki Adalara yaptıkları son £ elde düymuş oldukları bir * gene bavasını — aslikla Çi Amparatoru eğlendirlordu. , Attan inen Aleksand yi İ — Sen dalıma bir kaçü gibisin!