21 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Mantık Mantıkın küvvetli parmakları #yast hâdiselerin, muahedelerin Ve ontukların İki — tarafından Yakalamış, onları her gün bi Taz daba çekiştirerek, dokuma- larındaki uydurma politike sa Bütmı, parlak etiketlerle pazar Üü satıları bua meteların ne tahte, ne Adi ve taklit mal ol doklarını bize gösteriyor.. Yirminci asrım deblizlerinde, ım karşısına çı llk önce Sanlı birer — varlık — sanmıştık, Kolu küvvetli, yüreği bütün Ve bastığı yerde toprağı ezen ? varlık.. Halboki mantıkımız, — bâdi telerin çelik çekleini başırmza Yürarak bizl onların yanına Yaklaştırınca neler gördük: Cenli sandığımız çeyler, pa Yavradan yepılmış bicer kor- Oluktan ibaret ! O kadar cekimiş ki - zavallı- lari dokününce, kül - gömlek Bibi dökülüyor. Her rüzgür ee- tkçe, kolundan, bacagından, Röğsünden birer avuç şey bu Yalamıyor, rüzgüra karışıyor.. En temiz insanlık daygularının Yörattığı bua bedli şaheserler, tindi müzelerde — bile kıymet İfade edemişecek birer ncsne halindedir.. Zavallı mushedeler, — zavallı Semiyotlak vam günmse,.. Bunlar, evet, mantıkın kar. Hisında, bir projektörün önüne düşmüş uzun kolaklı tavşanlar Bİbİ şaşkın ve perişan, öyle bir bale geliyorlar kl.. Şu hakle?. Evet, şa balde, yalmız ken- d bileğine, kendi küdretlee, kafasına, kendi İmanı Be, kendi yortseverliğine ve Müdafan kabiliyetine İnanmak!, Emniyetin mukavelesini, ev- Velâ vatan budütları — diblode htihkâmle, topla, tüfekle, tek- Bik techizatla ve göklerda tay- Yüre Hle kurmak.. Ve sonra, Yarakparelere, bol bol İmzi zararı var, ne kaybederiz?. Huduttan ötede, bangi macera Prrisinin gözlerine meftunuz ki?.. Orhan Rahmi Gökçe K örfezde Balık niçin azalıyor? Son zamandk körfezde balık. latın çok — azaldıklarını, - balık TBevalni olmasına rağenen balık İstalmadığını, bünün — sebebi fezde çoğalan İzmiya namın daki canavar — büyüklüğündeki balıklar olduğunu yazmıştık. endiğimize göre körfezdeki klarü musallat olan ve on- ları imha eden diğer bir mah lak daha vardır ki, bo; deniz Plombağa'sıdır. Busene kör. fezde elli kilolukten iyüz elli kiloluğa kada pek çok Kaplom vardır. Bu müzir bayvan- lar, memleketimizde — istihlâk tdilmediği İçin avlanmadığından Seneler geçtikçe artmaktadır. Deniz Kaplombaga'ları, balık Ağlarını da tahrip ederek ba- mübhim zarurlara sok- Maktadır. Zimmet davaşı Sahil — Sıhhiye müdürlüğü Yeznedarı Fuad Cenab'ın zim Met ve İhtilâs suçlarından mu emesine dün Ağırcezada de- Yam edilmiştir. Yapılan tetki aİt ehlivukuf raporu okun- lan şonra müddelumumi larafından Iddlanın — serdi İçin v Mübakeme — başka güne bira Ağırcezada : Dört Davanın Kararı Tefhim Edildi. Bira Faâîsı—(îi_nayetinin Faili 3 Sene, 3 Aya Mahküâm Oldu. Balkapınar'da Aydın — bira fabrikası eski müdürü M. Fay ferl ötdürmek kasdile yaralıyan | ve maktolet Tiber — Zelinka'yı öldüren kavas Lütfi'nin ağır cezada muhakemesi dün bitmiş ve karar tefhim edilmiyşi Mobakeme dür Fayfer'in, geca çeyrek sa atte bir kurulan kontrol ssatini kurmamak — yüzünden kavas Lütfü'yi onüç senelik emeğini nazanıdikkate almadan kovduğu ve tazminat ta vermediği İçin müteeslr olarak — cinayete te şebbüs ettiğini ve yaraladığını, fakat kurşunların kalmaması gibi mani sebepler — dolayialle ölümün busule gölmediği, tam teşebbüs halinde kald maki nlst Zelika'yı da elindeki silâhı almak iİsterken — gilâbın patla ması yüzünden kazaen vurduğu anlaşılmıştır. Müdür Fayfer'i öldürmeğe teşebbüs suçondan on sene ağır bepse mabkâm edilmesine, fa kat badisede ağır tahrik bulon düğü nazarı dikkate alınarak Betlcesinde mü cezamının İkl sene elt ay hapse | endirilmesine, Zelinka'yı öldür- bir hapsine va otuz İlira ağır para cezanına mahkâm edilmesine, iki ceza birleşmiş oldağu İçin cezası artırılarak üç sene hap sine ve üç ay müddetle âmme hizmetlerinden mahram edil- mesine karar verilmiştir. mek suçundan da sene . Tüccaadan Kadıoğlo Ahmed ve Hüseyin Zihol'nin İmzalarını taklid etmek - sutetile Osmanlı Bankasından 5000 Ilira dolan dırmakla mazoun Kuşudası ceki Evkaf memuru Helvacı oğulla: tından Mehbmed Naci'cin ağır cezada muhrkemesi neticelen miş, suçu sabit olduğandan bir sene o0 gön müddetle eğir hapsine .karer verilmiştir. Mu- hakeme — netlcesinde Naci'nin, Kasaba'da Abmetli köyünden Molla Mustafa'ya Kadıoğlu ta- rafından yazılan — bir mektobu ele geçirerek 5000 llralık emre muharrer bir sened tanzim et tiği ve Kadıoğlu Ahmed'in im zasını kendisi, Hüseyin Zihnl nin İmzasını da meçhül bir ar. ada ea llra G4 kuruş aldığI anlaşılmış tır. Karısı üzerinde bulunan bu paradan 1100 llranın bankaya fadesine, mütebaki 3581 llca 64 kuruşun suçludan tahalline karar verilmiştir. . Kuşadan'aın Acarlar köyün den sağır Ali'yi posu kurmak suretile — öldürmekle Kobur İbrasim oğlu Husan İle bekçi Süleyman, Kubur oğla Söleyman, Söüleyman oğlu Ib rehim, Ib ehim oğla kör Ali ve çulak Musa'nın — Ağırcezada muhakemeleri — netlcelenmiştir. Kubur Husau ile bekçi Sü Teyman'ın, — tesbit - edilemiyen sebepten sağır Ali'yi kasden falli kim oldoğu belli - olmıya rak öldürdükle bit oldağan dan yedişer sene altışac ay müddetle ağır bhaplelerine, di gerlerinin saçları sebit olmadı gından bersetlerine karar ve rilmiştir. cık köyünde Kondur oğullarından Mehmed oğlu çoban — Ali'yi Bademli ve Ulamış köyleri arasında sığır mes'elesinden — tabanca İle öl dürmekle maznan karap; Hü- seyin oğla Mastafa'nın Ağiğce dada muhakemesl netlceleniniş ve suçu sabit olmadığından be ractine karar — verilmiş, yalvız vezife esnasında bir. memura küfrettiğinden bir ay bapse mebküm edilmiştir. Kavakdere Cinayeti davası.. Seferiblser kozasının Kavak- dere köyünden Girltll Hüse- yinl öldürmekle ma köy muhtarı İsmallin mohakemesine dün Ağırcezada devam edilmiş tir. Meznun geçen celsede Girlili Höseyinin öldürüldüğü gün Seferihisar'a — gidişinin se bebi akrabasından Ayşe adında bir kadımın kaza merkezindeki dayası oldağunu — İddla- etmiş ve bü kâdinın — çehit afatile dinlenmesini İstemişti. Dünkü celsede maznunan vekili şablt Ayşeyi aradıkları balde bola- madıklarını ve adresini tahkik etmekte olduklarını - söylüyerek muhakemenin tehirini İstemiş tir. Ayşenin adresinin tahkiki için mübekeme başka güne bırakılmıştır. TELEFON 83151 * Bu haftadan İtibaren yaz terifesine başladı. Her gün ve her sosnsta fiyatlar 15-20-30 Kuruştur Fiyatlar: Bugön saat 15—19 seanelerinda İzmir Fuvarı —— Başlıca Tecimel, Endüstriel Ve Kül- türel Varlığımızı Canlandıracak! Fosr komltesi başkanlığın dan bütün valilikleze — birer mektup gönderilmiş ve Başba kan General İsmet İnönü'nün oaursal başkan, Ekonomi ba kanı Celâl Bayar'ın — onuürsal aibaşkan bulundağa, büküme dn'zin esaslı büyük yardımla- rıba mazhar İzmir Foar'ına İştirek etmeleri İstenmiştir. Mektupta bu sene fuarın Kültürpark içindeki dal mi yerine keldırıldığı da bildi- rilerek 1 Eylülde açılarak 22 Eşlülde kapanacağı buber veril mektedir. Mektupta denliliyor ki: Favarımızdan — başlıca gaye tecimel, endöstrlel ve kültürel yarlığımızın topla olarak can landırılması olduğundan bütün olan — Arsınlasal ebemmiyetl Dabiliye Vekâleti | ve nin de 123936 taribli taml- mile husust bir ebemmiyet ver- deği bu maksadın başarılmasına hasrettik. Ba mühim İşla esaslı bir sorette tahakkuku - Vilâyet yüksek makamlarının — değerli alâkalarına bağlı bulunduğun dan Vilâyet, Mubasebel Hususiye ve belediyenizden nakdi yardım söretile Tütofkâr müzaheretinizi yalvarırım. Her vilöyetimizle favardaki vilâyetler paviyonunda tatacağı ve kebDdi namını taşıyacak pa viyonda toprak ve oğuç meh- aalleri, sanayi ve ticarete ald eşya nümüneleri, İstihsal gra Fikleri ve latatletikler, âsurıntika ile huansf ve tobii güzellik ve veziyetlere ald fotoğraflar, we rilerlle eösliyerek teşbir edecek yapabileceklerdir. Kahramaanoka?g_ıkCina- yetinin sebebi sarhoşluk — Baştarafı Ici sahifede — Ctnayetin adliyece tesbit edi len cesa tafellâtı şadur: Vak'a gönü Reşed ve Mus tafa; Tilkllik'te kasap Hüsnü nüo dükkânrca giderek onu da beraberlerine almışları Gezmeğe gidelim demiş ler, Kemer köprüsüne — gitmlş ler ve orada bir çişe Trakı İç mişlerdir. Kemer köprüsünden kalkan bu üç kişi, Iİkiçeşme: Ük'te Silâbçı Mustafa'nın kah- vesdine gitmişler, birer kahve İçmişler ve sonra birlnci kor- dava İnmek içia Kahraman sokağından geçerken bir slnalko İçmek İstemişler ve bu sokak- taki Tovfiğin k şine oğra mışlardır. Orada iki şişe sinal koya üç bardağa takslm etmlş- ler ve içmişlerdir. Bunların ar. kadaşlarından — seyyar — sebzecl beyram, o — sıroda önünden geçmiş ve İş men'elesi hakkında Reşad'la görüşmüştür. Kahraman sokağında Ahmed fsminde birloin evi vardır. Bu evde toplanan arkadaşlarından osun Ali İla Rauf ve maktül Ali geç vakto kadar içki İçmiş lerdir. Bonların hepsi Kuyese: rilidir. Bir aralık Rauf elgara Özere — dışarı çıkmış ve 'a rastlamıştır. Reşad: — Gel bir. gezozumuzu İç. Demiş, Raof da: — Slz gelle, evde eize rakı içirelim, Cevabını vermiştir. Iti tarafta birbirlae gezoz ve rakı 380 — 40 — 50 kuruştur ITTO Esrarlı çöllerde geçen ihtiraslı bir aşk macerası AYŞE — İBRAHİM MOLLA — MEBMET YUSUF — CAMILLA BERT — SIMONE BERIİAU — gibi 17 seansında Fransız süzeller Resmigeçidi ve Arsp artistleridin. büyük filmleri Amerika gözellik kraliçelerinin ve beşyüz gözel oyuncu kızın İştirakile yapılan fovka. lâde mühteşemi ve bir bafta büyük bir muvaffakıyet kozanan gaheser film devam edecektir. Ayrıca: Miki (Karikatür komik) kahvenin teklifinde wrar etmişler, niha- yet Reşad'ın arkadaşı Müstafa: — Sen efe mlisin? Diye hü cam ederek Rsufan arkasından koşturmuştur. Renf, o civar dakl Nihadiye —han girmiş ve Mustafa ban Bin Önünde dormüş ve bıçağı- ı çekmiştir. Tam bu sırada arkal dan ayrılıp İçki içiği evden çıkan Kayseri'li Ali, urkadaşı ehlikede bolunduğunu ran Mustafa'a n üzerine atılarak mstora İle ensetloden ve bezı yerlerinden — yaralamıştır. Mus- tafa da elinde tuttuğu bıçağını şiddetle Ali'nin kelbi üzerine saplamış ve o srada Reşad ye: tişerek tabancaşımı çgkmlşı — Ali! davranma. Demiştir, Ali zaten — yaralı olduğundan: — Ben zaten yanmışım, &l lâbını atmazsan orospusün. Diye bağırmış ve Reşçad'ın özerine doğru gelmiştir. Bunu gören Reşud, tabancasını Ali'nin ayaklarına doğcu bir el atarak kaçmıştır. Gene tohkikata göre bir adı Bahriye, öteki adı Çakır Ikbal olan ve umami evlerden İki ay evel çıkan bir kadın, cina yetin saiki olmuştur. Tehkiket sırasında maznunlara buna dalir susller sorulmuşsa da İnkâr et mişlerdir. Fakat bu kadın vak- Vle Umumbanede İken Reçat'la Müstafa'aın arkadaşlarından Hüsmü'nün dosta İmiş. Umam- haneden çıktıktan sonra Kah- raman sokağında Öl numaralı evde oturan ve vak'a günü rekı içiled yerde Kayserili Ahmed' yanında bulunmakta idi. Bir- likte yaşayan Ahmed ve Çakır Tkbul yakında evleneceklerdi. Çakır İkbâl, bir muğezada çalıştığı İçin ukşam üzeri İşden dönüdce cinayeti haber almıştı, daba evvel biç bir malümatı baluomadığı anlaşılmıştır. Otop: siye göre Ali'nin Özerinde ta- banca karşana yarası yoktür, yölnıt kalbi üzerinde 2,5 san. tim derlalikte bir bıçak yaramı vardır ki, ba biçak da Müsta: fa'ya alttir, Tahkikata müstan- tiklikçe devam edilecektir. Fikrimce Niçin Okumıiyoruz? Yurdumuzda kâfi dereşede eser neşradilmiyor. Çıkan oaer- ler pek pahalıya entiliyor. İçla: de kiymetlileri de ax. Fazla olartak bu eserler anlaşılması pek göç bir üslüpte yazılıyor, Diye şikâyetler var. Vscr yazanlar ve basanlar da biç okunmadığından, hele elddi — eserlerea hiç iltifat edil- mediğleden ve bu suüretle kül. tür heyatının #önmek üzere olduğundan şikâyet ediyorlar, İşte Aiki Cesaslı şikâyot ki, tetkike ve sebepleri aranmağa değer. Ben kendi hesabı birlaci şikâyetçileri biraz haklı bulu- yorüm. Memleketimizde esefla itiraf edellm — ki; çok az eşer neşrediliyor ve bu eserler çok satılıyor. -Banlardan mar, anlaşılması pek güç bir öslüp kollanıyor. Bugünün bazı kitapları İle, Raşid tarihinlie — tacüttevarihin anlama noktasın. — dan hemen — hiçbir. farkı yok — gibidir. A öj Birkaç sene evvel İstanbul'da — (A. H.) kitapbanesi tarafından neşredilmiş ve N. &. S. tara fından yazılmış bir kitap gör: düm 125 kuruş vererek aldım. İlk sahifesini açınca (Buşla: madan Öncr) gibi tam Türkçe — ve açık İsanla bir. başlık gö — rünce, bu kitahın açık ve sade — bir Gslüp ila yazılmış — olduğu — kanastine — kapılarok hayli gee — viedim. Fakut bu sevinelim çok sürmedi. İtinel suhifede (Baş: — Tangıç) başlığı altındaki satırla- — ra göz gezdirir. gezdirmez al- dandığımı anladtm. a Diğer — sabifeleri açum, hep ayai üslüp! Bu kitebı. okuyabilmek ve — işin İçinden, çıkabilmek için mutlaka Framsızca İlsasına vetli bir vakaf lâzım. ve .. Â Bu kitabın bazı — satırlarını — aşağıya — naklediyorum. Bu sa- tırlarden Fransızca bilmiyenler — birşey solarlaraa, o vakit beni cahillik ve nankörlük ile ithaca etalvler. : Kerilerimi yormamak için, kitabın her sahifesinden — cüm- leler almıyorum. — Yalnız ikl sahifesinde gözüme ilişenleri almakla iktifa odiyorum. “Bir aksiyon ve bir. fi kirdir, bir akalyon ki onda bir doktrin sabit haldedir., »Oa sekizinci asır - tpinde materyalist kaldelere dayanan — endividüallet bütün mücerrel lere mobaliftir, onun İçin Ye- — kobla — fcatlarına, — hayallarına — mubeliftir.. Ve onun için te: n raddeder ,, — " antladi vösllettir, — ferdde tarihi varlığında İn: üniversel şuuru ve İradesi ıl.5 devletle — iltisak ettikçe, B içindir. absolitizine karçı..,, mEğer bürriyet reel lı izafe edilmiş bir kalitedir - : endiridüslist Hberalizinin il:'* şüodüğü kukla değilse...., ü . .. Liç şöphe yok ki, ba şekil de yazılan ve yazılacak & okunmamağa mahkümdar. Bel- ki İşi Fransızca bilenlen okar, — fakat bunların da mahdut bir zümre oldoğunu —unutmumak icabeder. S Böyle olunca da, memleketi kitap okayanların adedi g den güne azalıyor diye şikâyet, büyük bir haksızlık olur. —— Nuri S. Erb