28 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

37 Böylece inkişaf etmiş olan dilin, beyali çerçevesinde, şeir tarafından bir çok hayallerden shenkli bir şey yapmak - bher şeyl yerli yerine koymak ve yeni fikri kültürün asıllaşma sınnda onda rolünü vermek - bütün hayatı en derin nokta- kadar bu yeni güneş rına daldırmak, ve bun kendi de zevk duymak ve sullaşmak : İşte çilrin ya- pacağı İş Şiir, dilin 1esen larına yaşamakta — olan — bir malik olduğu İra dedir ki ancak bunda mahsus hayaller çerçevesi, bu yaratıcı düşünüm ile, genişliyebilir. Ve yine ancak bunda önceden varit olanlar, yaşamakta devam edebilir ve müşterek bir hayat hamlesi yaratmağa dalma bazır olabilir. Ba dilde : Namütena- hiye doğra” dalma gençleşecek ve yenlleşecek bir şilr yarat- mak kudreti vardır. Bu suretle bu dil için şiir : Zihot kültürü, mllli hayata Gdoğra çekip gö türmeğe en İyi bir vasıtadır. Ölmüş bir dil, böyle bir şilre mulik olamaz. Çünkü bu dilde, — şilrin — teşekkölü için lâzım olan — şartlar — yoktur. Şüphesiz, bir gün, şilrin yerini totacak bir şeye malik olacak. Acadilin ihtiva eniği ilhamlar, ble müddet daha dikkati ayanık teter : Fakat yeni millet, atalerı tarafından gidilmiş yolda teşanrda devam edemcz ; zira hayatı, atalarının tekip ettiği yol harlcindedir. O, kendi hayatını, yeni şekil altında, erkiden atalarının ya- gadığı hayall ve şafrane — dalre içine sokacak (Meselâ şövalye- lerini kabraman — gösterecek, Veya kahramanlarını - şövalye gösterecek. — Eaki — mabutlarla yenlilerini birbirine karıştıracak. Ve kendi bayatmın — alelâde hâdiselerini idealleştirecek..) O zaman mesbur — gözleri önüne güözel tablolar serilecek. Fakat anıdilin bu hayali ve şelrane ve bunün içinde geçen yeni bayat, pek muhdottar : Öte ucuna çabucak varılır. Bu millet, © zaman, altın devrini kotlular ; ve şilrinin kaynağı korur. Her ölü dilde bir zaman yardır ki o devrede kelimelerle fikirler ; bayaller ve varlık — şarıları — arasında — bir tevafak vardır ; Ba devre blir kerre — geçince, millet, artık İkisinden birini seçmek mec bariyetinde kalır : Ya bu eeki şaheserleri, tedil ederek, sanki yeni gibi yaparak, tekrarlamak. Yahat, eğer mutlaka yeni bir şey yapmak İstiyorlaraa ; zevk sizliğe veya ahenkelzliğe doğra gitme ; şilrde çirkin İle gözeli karışlırma, — karikatüre ve mi- zaha kendini verme. Nesirde de yeni İfede tarzi bülayım derken — fazilet İle rezilet mef hamlarını birbirine karıştırma mış mıydi ? HL — Böyle bir millette, fikir kültürü ve hayat, ayrı ayrı kendi — yöollarımı — takip ederler. İlk kültürden mahrum kalan ve umacak hiç bir şeyi olmuyan halk tebakası, aydın gınıfın — tem tere yamında, ma kabil kutuptadır. Halk tabakası, menşeen başka fikiz kabiliye- tine malik buşka irk gibi d edilir. A pafrane mahsns M. Rahmi Balaban Çeviren: onün İçin ne duyar ne de yardıma koşmak arzusunu düyer. Çünkü - bu yardımı, balk tabakasının kök- teki kabiliyetsizliği — dolayıslle, imkânsız bolar. Daha zİyade, onun böylece tabli vasıfların- dan İstifade etmek İster. — Bir filântroyin din, #aydın — sınıfta maharet noksânlığı ;” yeni ill letin mevcudiyeti Iptidalarında, blr. ölü dilin bu tesirlerini tadil ve tahfif edebilir. Fakat zaman İle halktan mefretme gittikçe büyür. Aydın sınıfların ; kendilerini daha üst tabakadan olduğuna İnanması, süküt İle geçliştire- miyeceğimiz başka bir büdise He de beraberdir. ve bunun Alman'lar üzerine büyük tesiri olmuştar. Yunan'lıların vazarında bar bar olan Roma'lılar - ki gayet tuhaf olarak kendi dillerinde kendilerine barbar derlerdi - bu İakabı. başkalarına verdiler ve Cermenler hakkın- da da tıpkı eskiden Yanan'lı- lar hakkında olduğa gibi bir darum aldılar. Cermenler, ancak — Roma'lı- ile — (Barbarlık) tan ssadılar. Ve bütün kuvvetlerile Roma'lılaş: tılar. Sonra kudretli muhayyi- lelerinde — barbar- — kelimesi ; Adilik mabaretsizlik mânasım aldı. - (Roma'lı) — kelimesi de (Mütemayiz) ile ayni müânada oldu. Ba prensipler ; dilde : Esaslardan ta en küçük teler- rüsta kadar girdi : Dili kültür- leştirmek — yolunda — çalışılmak için mektepler — tesla edilince : kökü Cermen olan kelimeler atıldı ve kökü — Lâtince kelimelerden Alman'ca kelime- ler teşkil edildi. Saraylarda, kültürde dil; Lâtince oldu. Kükü Cermen olmak âdilik ; kökü Lâtince olmak yükseklik müteradifi sayıldı. — Şonu var — Polis Tertih kanunu bir sempatl sonra olan |Kamutaya verildi... Ankara, 27 (Hususi — muha- birlmizden ) — Polislerimizin terfihi hakkındaki kanan lü- yibası kamutaya verlimiştir. Bu lâyıhayu göre, Emnliyet müdürleri 4000 bin kuruş maeş alacaklardır. Pollfa memurlarının maaşları 1600 kuruş, Llse ve yabud polla mektebini bitiren- lar 2000 kuruş; ikloci koml- serler 2500 kuruş, Komlserler 3500 kuruş maaş alacaklardır. Eski 25 Kuruş- luklar Kalkıyor. İstenbul, 27 (Hasusi) — Ay başından itibaren eski yirmibeş kuruşluklar pişasadan — kaldırı- lacak ve son defa olarak bas: lan yeni yirmibeş kuruşluklar piyasaya arzedilecektir. Bir Istikraz Daha! Bu para ile Habeşistan imar edilecekmiş İstanbol, 27 (Hususi) — İtal ya bükümeti, dabili bir İstik- raz daha aktedecektir. Ba pa- ralar Habeşletan'ın imarı İçin | İ G ü nünmn Telyazı Haberleri Erzurum -Sıvas Hattı 937 Yılı Sonu- na Kadar Iİkmal Edilecek.. .— Dün Ilk Tren Burdur'a Vardı. Van'da Semiramis Ve Somram Kanalları Açılıyor. Aokara 27 (Hususl muhabirimizden) — İlk tren bugün Burdur'a varmış, bu münasebetle halk coşkun tezahüratta) bulunmaştar. Ankara 27 (Husast mababirli hükümetçe kürarlaştırılanştır. imizden) — Vanda Semiramls ve Somram — kanallarının — açılmısı Ankara 27 (Hdsust muühabirimizden) — Erzaram-Sıvas demiryolanun 937 venesi sonuna kadar Ikmal edilmesi kararlaştırılmışlır. Bu hususta bükümetçe lâzım gelen tedbirler abınmâktadır. — -— ) . GA — Yugoslavya, Italya'ya Karşı Tedbir Alıyor. » ——— — Arnavutluk Hududundan Yugoslav- yaya Girenler * Takip Ediliyor.. Ltanbal 27 (Hasust muhabirimizden) — Bolgrad'daa bildiril diğlne göre, Yugoslarlar, Ttalyanın Arnavotluktaki bazırlıklarına karşı tertibat almıştır. Arnavutluk bududundan Yagoslavya'ya geçenler € takip edilmektedir. yeneye tabi totulmakta aki bir. msaa — Habeş Imp;i'îoruna Merasim Yapılırsa! Ingiltere Ile Italya Arasındaki Münasebat Gerginleşecek Mi? Cebelüttarık, 27 (Redyo) — Necaşi'nin boradaki ikametinin resmi hiç bir mahiyeti olmıya- caktır. Buradaki otellerden bi rinde birkaç oda kiralanmıştır. Maamafih Necaşi'yi alacak olan vapur gelinceye kadar impara torun kruvazörde kalacağı söy- lenmektedir. Cebölüttarık'a — birçok - polla memurları ve gazeteciler gel- mişlerdir. Londra, 27 (Radyo) — Ital- yanın Londra sefiri M. Grandi, bugün Harlciye — bakanlığında müsteşar Rober Vabaltar'la uzun bir mülâkat yapmıştır. Bu İçti mada İtalyan « Togiliz münese- batları ve — beynelmilel — siyasi vaziyet tetkik edilmiştir. Muhafazakârların kısımı âza- v0 artık avrupa'da sükünun avdeti Tözumuna — kanldirler. Ve yenli karışıklıklara meydan vermemek için Necaşi Londra'ya müötenekkiren golecektir. Roma, 27 (Radyo) — Lond ra'dan ahınan kon haberlere göre, — Necaşi'nin — seyabatinin mütenekkiren olmasna rağınen Tagiltere hükümeti — cumarteel göünü Necaşi'yi Londra'da reemi şekilde kabul edecek ve Ital- yan aleyhtarı olanlar bu fir- sattan İstifade şiddetli propagandalar yapacaklardır. Ttalyan gazeteleri bü hare ketleri Italyan - Tagiliz müna: sebetlerinin — İyileşmesine mânl addetmektedirler. Böyle bir barekete karşı Italyan'ların — müttehlden ve şiddetli bir mukabelede bula nacaklarını — yine İtalyan geze teleri yazmaktadırlar. Alman Güreş- cileri Geliyor.. Istanbul, 27 ( Hosasi muha birimizden) — Haziranın yir- misinde Alman güreşclleri şeh- rimize gelecek ve milli göreş takımımızla müsabakalar yapa caktır. SAE ederse ELHAMRA SİNEMASI TELEFON : 2573 Bugün matinelerden İtibaren iki büyük film birden 1 -Maskeli Balo Emsalsiz, zengin ve mühteşem (Maskeli balo)ların çılgınlık dolu bütün gizli sırları, Karnaval gecelerinin macera ve meraklı sevdalarını en İnce teferrmatına kadar tesbit eden ve eldden görülmeğe şayan bir san'at barikan. O YNT ANLAR: Güstav Froehlich ve Lyda Barrova 2- 13 No lu Casus OYNIY ANLAR: Garry Cooper ve Marrion Davis Ayrıca fevkatüde eğlenceli canlı resimler Salon 20, Balkon 25, Hususi 35 Senoslara dikkaet : 3.30, 6. 30 ve 9.30 da Muskeli Balo 5 de ve 8 de 18 Namareli Casas Cumartesi ve pazar günleri 2 de 13 Nolu Casus ile başlar Kamutayın Yaz Tatili. Ankars, 27 ( Hususi muha birimizden ) — Kamutay bir Temmurzda yaz tatili yapacaktır. Ali Kültür Komisyonu. Ackara, 27 (Hasusi muhabi rimizden ) — Kamatayda ya pılan bir teklif üzerine, bir ali Költür komlsyonu — teşkili kararlaştırılmıştır. Türk -Romen Tüccarlarımı bir seyahat hazırlıyorlar. İstavbal, 27 ( Husust ) — Şahrimiz töccarları, Türk — Ro- men tleari münasebatının İnki şafı için Romanya'ya bir seya bat tertip etmektedirler. Balkan Antantı Deniz teknik komis- yonu toplandı. İstanbul, 27 (Husasi muba birimladen) — Balkan andlaş ması İktısadi konseyi deniz tek- nik komisyonu İstanbul ticaret odasında, barleiye vekâleti mü dürlerinden Bedi'in riyasetinde toplanmış ve deniz mes'elelerini görüşmüştür. Romen, Yugoslav ve Yunan delegelerinin İştirak ettiği komlayon Iki colse akd etmiştir. Makedonya Komitesi Ihya edilecekmiş. Tstanbol, 27 (Husasi) — Ati na'dan gelen baberlere göre, Makedonya — koömitesloin İhya: için — Bulgarlstan'da bir takım bareketler sezilmiştir. Komlte nin gerbi Trakya'da bir leyen çıkarmağa çalışacağı bildiriliyor. HBabeş'ler Hartum'da tah- şidat yapıyorlarmış.. Hartom, 27 (Radyo) — Ha beş hudotlarında alınan bir ha bere göre Üüçbin Babeş uslsl buralarda tedhiş hareketlerine devam — etmektedir. Buradaki Habeş valisi Italyan'ların biran evel gelmesini rica — etmiştir. Yol uzak olduğundan — tayyare He hareket-emri verilmiştir. Boğazlar Meselesini konuşa- cak konterans.. Cenevre, 27 (Radyo) Muahedelerla tadili için dokuz devletin — iştiraklle — Montrö'de konferana toplanacaktır. İsviçre — gezetelerine * göre, Umumi barptenberi maahede- lerin tadili — için toplanan İlk adur. Mayis — 28 (Nİ Numan Rifat T Lord Eden'le nele görüştü. Tstanbul, 27 (Bususi) Taeymls gezetesi; Hariciye veki letl omumi kâtibi büyük el Numan Rifat'ın; loglltere H elye nazırı Lord Eden'le yi tığı uzun mülâkatla, zecri te birler ve Akdeniz mlisakı Boğazların tahkiml mes'eleler konuştuğanu yazıyor. Istanbul -İzmir Tayyare Seferlef 25 temmuzda başlıyi! Kstanbal 27 (Husazt —mubi birlmizden) — Ankara-Istanb teyyare seferleri muntazam devam — etmektedir. Bu sabi!' gelen tayyare de yolca ve & getirmiş, tekrac dönmüştür. İzmir İstanbul tayyare sele lerinin 25 tommuzda bı kararlaştırılmıştır. — Londra") ismarlanan İki yolca tayyart miz daha geldikten sonra Af kara Diyarıbekir-Adana arasınd da seferler yapılacaktır. Hayver'lerin bi Toplantısı Liderlerine Sadakat gösterdiler. Viyana, 27 (Radyo) — Ha verh'ler - teşkilâtı mıntakavi servisler kongresi bougün pref Starinerg'ln riyasetinde topi mıştır. Kongre, Haymverhler erkât barbiye — teşkilâtımın — Linç Daklini kararlaştırmıştır. Neşt' dilen bir tebliğte, Baymverbil: baş kumandamı — olan pi Starniyerg'in Vivana'da ikamt edeceği — bildirilmekte ise — d8 teşkilâtin — Linç'e — nakll İf Starenbergin de oraya gl tahımla edilmektedir. Tebliğin sononda, Haymverl rin Starenberg'e karşı kayıti/ ve şartaz olan sedakatlerinde babsedilmektedir. Fatih'in Vasiyetnamesi. Londra'da bulund" İstanbul, 27 (Hasusi mulf birimizden) Fatih — Salii? Mebmed'in vasiyetnamesi Lof dra'da bolanmuştur. M. Bek Küçük itilâtı n Yıkmağa mı çalışıc&k' Varşova, 27 (Radyo) — HWfİ ciye Nazırı Kolonel * Bek'i? Belgend seyahatı dolayıslle, VAF şova resmi mahafili, Yugosla'?” ve Lehlstan arasında hiç İhtilâf mevcad olmadığını dirmektedirler. Gazeteler, Bek'in ziyaretinde” bahsederlerken, son seneler fında Yagoslav - Leh müneseb? ümin gittikçe eyileşiiğini teb” rüz ettirmekte; Romen gü lerinin, Kolonel Bek'in rad'da küçük Iullâfi yıkmtt” çulışacağı iddlalarını da prott' etmektedirler. Nazırın oğlu da Istifa etti.. Lomdes, 37 (Redyo) —H fa eden müstemlekâi bekt” M. Tomas'ın oğla memür bu londağu büyük şirketten İ Bterie p