28 Mayıs 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

28 Mayıs 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Hi — Sayla 6 — Dıiış bakan veilimiz amuluydn. yeni bir har- bin dünyanın başıva felâket getireceğini söyledi Bu Kararsız Ve Emniyetsiz Hava Için- denTeminatVerdi de Müdafaa V esaitini Ihmal Etmiyoruz — Baştarafı Ici sahifede — Ankara, 26 (A.A) — Kemu tayın bügünkü — toplantısında Diş işleri bakanlığı bütçeslala Mözakeresi cenasında — Şükrü Şaracoğlu —diş slyase durama Btrafında atideki izahatı ver amlştir: Hariciye bütçesini yüksek huzurunuza sunarken harici siyasc. timizi bir daba hbulâsa etmek müssade isterim, Biz salhun (: rarını ve arsıulusal emniyetin fült ve bakiki olmasını iltizam ediyo- ruz. Bu maksatla komşularımızla tefrik edilmeksizin iyi münasebet- teyiz. Ve onlarla meydanda ve ifade edilebilir bir ihtilâfımız yok. tur. Arsınlasal havamın bulanıklı: fından endişe ediyoruz. Son sene- ler bilhassa Avrupa vaziyeti böyle karanlık oldu, Ba kararsız ve em: niyetsiz — vaziyetin — silâh yarışı ile beraber olarak — milletler arasında tekrar bir infilâke varmasından korkulur. Yeni bir harp belâsımın dünyaya çok felâketler getireceği ve hiçbir mos'eleyi halletmiyeceği mubhakkaktır. Bu görüş ve anlayış içinde kendimizi müdafaa etmek vesaitini ihmal etmemek lâzım ol duğu kanaatinde olmamız tabil bir sçeydir. Bunun — kadar — tabif olan diğer birşey de mıntakavi veya umumi kollektif emniyet ve teca. vüz etmemek ve tecavüzün aley. hinde bulunmak Türkiye'nin siya» eti olmasıdır. Kadim — dosilukları: mızda ve pakt mükellef iyetlerimiz. do yalaız tedafüi mana buluvması ondandır. Uzun karışıklıktan sonra eğer temenni ettiğimiz gibi yeni bir armulusal hozur ve abenk - ni- zamı kurmak mümkün olursu bun. dan ve buna yardım etmekten Türkiye bahtiyarlık duyacaktır. Biz zannediyoruz ki yeni bir emniyet Dizamı için Akdeniz detletleri ara. mında bir anlaşma elzem çartlardan biridir. Böyle bir anlaşmanın yal mz büyük devletler aramında vu. kuu kâfi olacağımı zannetmek ge. çirmekte olduğumuz hâdiselerden hiç dere almamış olmak demektir. Her devletin kendini emmniyette hissetmesi arsıulusal buzur — için yarttır. Cemiyeti akvam; Cemiyeti aktamın kuvretli ol. masını yürekten istiyoruz. İçinde bulunduğumuz dar vaziyetten, ce. miyelin itibar ve kutvveti artmış, kırğın ve eksik azannı tamamlamış olarak çıkmasını dileriz. Boğazlar mes'elesi: Büyük meclisin malümudur ki €a mühim mes'elemiz bugün arı: mlusal masa üstündedir. Boğazlar: dan bahsediyorum, Mevcut muka: velenin temellerini — kaybettiğini alâkadarlara izah ederek müzake. zeye davet etmiştik. Mahatap dev: letlerin bepsi müzakereyi kabul cevabını verdiler. Teklifimiz bütün dünyada, hattâ umumi siyasette birbirinden ayrı zannolunan kutap: larda bile iyi karşılanmıştır. Eeaa olarak kendimizi — sağlamm hüklara dayadığımız aolaşılmış ve usul ola: zak beşeriyet, normal ve doğra yoldan büyük bir emniyet mes'ele. sinin halli misalini vermek lüzu- munu hissetmiştir. Cumariyet hükümeti bugün- lerde, haziranın son haftas için İsviçrenin güzel bir köşesini mü- zakere yeri olarak — teklif etmek niyetindedir. Mutat olan husust ve Bim resmi temaslarımız — böyle bir toplantının umumi şeraite uygun Konferansta — yaracağımız neti- eeler hakkında beyanat ve tahmi- matta bulunmak mümkün olmadı. n kabol buyarursunuz. Ancak mer'elenin esam olan Türkiye'nin emniyeti davasının hallolunacağına inanımız kat'idir. Emniyet mes'ele. lerinin ihmal ve teabhür kabul etmiyen hasust karekteri üzerinde arka: Bu halde dahi netice hakkında yeni bir tarih teabit etmek iktida. rında - değilim. Yalmız şa husmuste büyük meclisi temin ederim ki, hükümet boğazların tahkimi ve emniyeti keyf iyetinin fiiliyata geç. mesini biran (Çevel tahakkuk ettir. mek için ciddi bir kaygı içinde çalışmaktadır. Mes'elenin Türkiye için hayati ehemmiyeti ve müza: kere edecek — devletlerin hak tanır ve Türkiye'ye —dost vaziyetleri ça- buk netice için ümit verici telâkki edilmek — mübaleğalı addolaunmasa gerektir. Mühterem arkadaşlar, hariciye bütçesi hakkında kararlarınızı di- lerim, Hüsnü Xitapçının beyanatı: Şükrü Saraçoğlanun bu İza hatını müteskip «öz alan Hüsoü Kitapçı (Muğtla) Diyişleri bakan vekilinin beyanattaın — milletin haki.i hlssiyatına — tamumiyle matabık oldüğunu — söylemeyi bir vazife saydığını söyllyorek: Türk'ün karekteri medenldir. Medeni olduğu için salhendar. Türk yepıcılık ve — başarıcılık demektir. İşte bundan dolayı- dir ki kollektif emolyet siyase tHioi umde İttibaz etmiştir. Am ma dedikleri gibi dünya &liya:- seti yalnız bu emniyete, yalnız ba ameolo İstinaden yürümediği için de bazırlıklıdır. Demiştir. Meb'uslarımızın sözleri: Berç Türker (Afyon) Boğaz- lar meselesl üzerinde durarak, Bunun memleket bakımından olan ehemmiyetini İşaret etmiş ve başlamak üzere bulunan müzakere çu veya bu suretle süröncemede bırakılacak olursa bu İşi kendi kendimize balle- deceğimizin batırlatılmasını le- temiştir. ? Emin Sazak (Eskişehir) Ha- riciye vekâleti vekilimizin Ce- miyoti akvamın kuvvetlenme- sinden ve bunu bhalisane temen- Dİ ettiğimizden bahle sözlerine İşaret ettikten sonre, Cemiyeti akvamın son hadiseler münase- betiyle küdretsizliğinla zahire çıktığını ve böyle bir cemiyete İtimat etmenin ve ümit bağla: manın doğra olamıyacağını ve kendisinden biçbir fayda bekle- nemiyecoğinl söylemiş ve cemi- yeti akvamı — giddetle tenkit ederok; * Böyle zayıf bir mü- ceseseye İntisap doğru değildir ,, Demiştir. Saraçoğlu yine kürsidet Tekrar söz alan Şükrü Sa raçoğlu, Hatipler — tarafından Heri sürülmüş olan bu mütale- alara karşı da şunları - söyle- miştir: Eskişehirin müubhterem me- b'asu Emin Sazan pekâlâ bille ki hiçbir üzviyot doğduğu gün mütekâmi! bir vaziyet İçinde bulonmaz. Her mablük gibi cemiyoti akvamda —bubranlar geçirecek, krizler geçirecek, fa- kat her geçen dereten, her ge- çen hâdisoden İbret alacak ve noksanlarını peyderpey İkmal ede ede temenni ettiğimiz iyi ve kadir. mahlük belki vücut bulacaktır. Bir mahlakan her hangi bir wzviyetinin yi işle- memesl veya tekâmül derece- sİne varamaması onu — yetişti renlerin, onu yetlştirmekten ve büyütmekten vaz geçmeleri de- mek değildir. Cemiyetl akvam yaz karta ulşenının birinci rüt de yaşamak ve yaşatmak — İsti yen ba mahlüku kâfl derece- de tekâmül etmiş bir vaziyette değlise kusur gadece - şeklinde değli uzviyetlerinde ve bünye- sini teşkil eden unsurlardadır. Temenni ederiz ki hergün za yif yerleri biraz daha takviye bularak bizzat kendisini bekli yen teribi vazifeyi ifa edeblle cek bir bale biran evel vâsl olgun. Yalnız büyük mecllslolz pekâlâ bilir ki biz henüz daha tekâmül devresi geçiren bir mahlüka — kat't — olarak — raptı ümlt etmiş ve bütün âkibetleri oradan bekliyen bir millet ve bükümet değiliz. (Bravo sesleri, alkışlar) Kendi tedbirimizi bir taraftan kendimiz alıyoruz, di- ger taraftan İnsant ve büyük bir makinenin tecssüs edebil- mesl için elimizden geldiği ka dar yardım ediyoruz. Burudan söylediğim sözler büyük mec- İlsün o yardımlarından birlsi telâkki edilmek lâüzim gelir. (Sravo sesleri, alkışlar) Italya, Avusturya Huhudu Kuvvet- lerini Artırdı. —— (. —— — Baştarafı 1ci sahifede — lamak üzere olduğu — Parls'ten bildiriliyor. İstanbul, 27 (Hasusi) — Bu raya gelen haberlere göre, İtal: yan'lar Avusturya hududandaki kurvetlerini artırmıslardır. Roma, 27 (Radyo) — Roma slyasi mahafilinde şöylendiğine göre, Brener hudunda alınan askeri tedbirlerde bir fevkadelik yoktur. Esasen we buarada ve ne do İtalya'nın diğer yerlerinde asker mevcada ekelitilmemişti. Buralarda Façlet milisi bulunu- yordu. Merkezden bütün faşist: lere milise iştirak emrl veri- Hince miktar urtmıştır. Bu bal yalnız Avusturya bududunda değill, Italya'nın bertarafında görülmüştür. — Berlla, 27 (Radyo) — Aşağı Avusturya'da vatanseverler ceb hesl erkânı ile, Şaşning'e uleyh. tar Hayimberg'ler arasında şid. detli çarpışmalar olduğu bildi. rilmektedir. Darbi Yarışları Londra, 27 (Radyo) — Darbi İngiliz koşularının en büyüğü olan Opson koşuları bugün yapılmıştır. Marunt isimli ve Ağahana aid at blrinci gelmiştir. Bu zafer üçün cü zaferdir. Yüzbin seyirci bu zaferi alkış: Irmıştır. M. (Bek) Prens Pol taratından nişanla taltit edildi. Parls, 27 (Radyo) — Gaze: teler, Belgrad'a giden Polonya dış İşleri bakanı Kolonel (Bek)in bu seyabatten büyük istifade beklememesi lâzımgeldiğini yaz maktadırlar, Zira küçük antan: tın, çok küavvetli olduğunu İleri sürmektedirler. Belgrad, 27 (Radyo) — Bu gün öğleden yarım saat sonra M. Bek prena Pol - tarafından kabul edilmiş ve kendisine be- A ŞERSĞ İÇEM. GARARORO ĞU D ftalya, In- giltereye Yeni- — * gaa — — Baştarafı Ici sahifede — tedirler, Dün öğleden sonra M. Eden He Fransız sefiri M. — Corbin arasındaki görüşmenin mevzu- onu zecri tedbirler mes'elesile Milletler cemiyetinin 15 Hazi randa açılacak olan içtima dev- resl teşkil etmiştir. Siyasi mehafli, Tagiltore hü kümetinin takip edeceği hattı bureketi Haziran ayı başlangı- cında yani hattı hareketi ile Almanya'nın Togiliz vereceği cevap malüm olduktan tayin edeceğini söylemektedir. Öğrenlildiğine göre, Tagiltere bökümeti Almanya'nın vereceğl cevap memnunlyete şayan gö rüldüğü ve Almanya'nın İtal ya'ya ber ze süretle olursa ol saa yardımda bulunması ihti mealini ortadan kaldırdığı tak dirde zocri tedbirlertn şiddetlen dirilmesini — derpiş — edecektir. Bunonla beraber böyle bir cevabın geleceğine pek İhtimal verilmemekte ve Taglltere hü. kümetinin zecri tedbirlerin il- gasını düşünmek mecburiyetinde kalacağı tahmin edilmektedir. Londra, 26 (A.A) — Royter #jansının Roma'dan aldığı bir habere göre, İtalyan — siyasal mabafilleri, — İtalya'nın — İzecri tedbirler — kaldırılmadan — önce hiçbir Akdeniz paktına İştirak teşebbüsünde — bulunmıyacağını bildirmektedirler. Hatta Italya, Milletler cemiyetl kendisi aley- hindeki tedbirleri idame ettikçe ber türlü taahhütlerinden de var kalacaktır. Bununla be- raber Italya evvel emirde Tugil tere ve Fransa ile anlaşmayı arı ektedir. Londra, 27 (Radyo) — Res mi ve Iyi haher alan mehaf ilo göre İtalya hükümeti İngiltere”. ye bir sasl İlstesi vermiştir. Ttalya — ayni zamanda İogilte: re'nin —Afrika'daki —menaflini tanımakta olduğuna — yeniden bildirmiştir. Ba arada Sona gölü suları, Masir ve Filletin bakkında kat'i teminat vermek: tedir. İtalya hükümeti bunlara mukabll, Togiltere'nin Habeş emri vaklini tasdik — etmesini ve İtalyan'ların — Habeşlstan'ı fetimlâk ve katlamar hakkının tanramasını İstemektedir. İtalya hükümetl Libya'daki kuvvetleri de, İngiltere'ain Ak- deniz'deki fazla kavvoetlerini geri çekmesine mukabil Italya- ya çekmeği vadetmektedir. Akdeniz. mlsakına gelince: Bu husus İngiliz Fransız, Ttal- yanlar srasında yapılacak mü zakere netiçesinde kararlaştırı- lacaktır. M. Leon Blum Suriye murah- baslarile görüştü.. Paris, 27 (Radyo) — M. Blam bugün Suriye murahbaslarını kabul etmiştir. Murahhaslar, M. Blaum'la mülâkattan çok mem- nun kalmışlardır. Buondan başka Berut katolik başpapazını da kabul etmiştir. Japon Sefiri Tokyo, 27 (Radyo) Ja ponya'nın Brüksel sefiri, Va şington sefirliğine tayio edile cek ve bazı Ueari mes'elelerin Blum kabinesinin soalnamesine sonra Mayıs 28 — (Nİ Alman'lar Ren Havzasın: da Tahkimat Yapıyorlar. Küçük Müstahkem Kaleler Vücude Londra, 27 (Radyo) — İngi Hz gezeteleri Ren'in tahkimi mes'ölesinden bahsotmekte ve; “Bu tabkimat Togiliz siyasoti erbabının nazarı dikkatini cel betmelidir. Ba tehkimat teşri nlevvel veya teşrinisanide bi tecektlr. Büyük — bir hummelı bir muktadır. Ba tahkimat Mujino sistemli şeklinde olmıyacak, kü çük müstahkem kaleler — ve &l perler şeklinde olacaktır. Ba küçük kaleleri tahtelârz yullar birbirine raptedecektir. ordusu çalış amele fealiyetle Getiriliyor. Bunlar Tahtelârz Yol: larla Birbirine Bağlanacakmış.. Ba tahkimat şekli, Ren'de Alman'lara sarsılmaz bir mevki babşedecektir. Alman erkâmı harbiyel umu miyesi, bu tabkimatı, düşmenıü bücumanu, Alman ordusunun başka cephede kismı köllis' ile y;pıeı'ı hareketin hitamına ke> dar durdürmak üzere - vücude getlrmektedir. Eatransijan gazetesi bu tabr kimattan endişe İle bahsetmek: te ve “Almanya'aın 248 fırkt aeker sevkedeceğini mazarı dik: kate arzetmektedir. Bogün bu kuvvet müdbiş bir kavvettir.« Demektedir. İtalyan'lar, Stefani Gölü Civarını Da Aldılar. Halk, Adis-Ababa'ya dönüyor. İIngiltere, Taymis muhabi Londra, 27 (Radyo) Avam kamarasında bir saale cevab veren Lord Kambör; Ro ma'daki Togiliz büyük elçislale, Habeşlistan'dan çıkarılan — Tay: mls gazetesl mohabiri bakkında İtalya hükümetinden İzabat İs tediğlel haber vermiş ve Adla- Ababa - Cibutl yolunda kay- bolanv diplomatik fçantanın Ci bütl'ye varmış — bulundüğanu bildirmiştir. Adls Ababa, 27 (Radyo) — Arap - Somali kıt'aları Genya'da Stefani gölü civarını da işgel etmişlerdir. İkinci Eritre fırkası da Soan mıntakasını temizlemektedir. Adis Ababa, 27 (Radyo) — Bir Fıansız mubabiri çektiği bir telgraftn Adis-Ababa'nın şa birkaç gün İçinde büyük bir değişiklik — arzettiğini — bildir- miştir. İşgal günlerinde şehrin nü- fasa ancak 40,000 kişi idi. Son umumi Pazar günü şehrin nü- fasanun 130,000 adedine baliğ olduğu aolaşılmıştır. Yol faaliyeti bütün şiddetile Kaçakçılar Treni Soydular. Tiyen Çin, 27 (Radyo) — 160 Kaçakçı, gece yarısı bir trene hücum ederek durdurmuşlar ve için izahat istedi. devam etmektedir. Şimdi GCora: bay—Harar yolu foşa edilmek tedir. Adia Ababa'ya su get! Özere Cicika — Harar istikame' tinde büyük su bendleri yapt' lacaktır, Roma, Asmara, Adla Ababi Mogadisyo bava postaları bülü askeri — tayyarelerle — yapılmak” tadır. Yakında sivil tayyarelef vazifeye başlıyacaktır. vimi'de Harp) ölüleri tören yapılacak! Parle, 27 (Radyo) — 26 temmozda — Vimi'de — umı harpte Fransız — cebhesinde öl müş bulanan Kanada'lılar n$ mana ruhani bir âyin yapılk caktır. Bu münasebetle başvekili Makkonzi, Kanadi meclisine Kral sekizinci EĞ vard Vimi'ye giderek bu âyin' İştirak edeceğini - bildirmiştir. Fransa cumur reksil M. Teb run da Vimi'de hazır bulant caktır, Montrealdan husust bif vepor Havere, İkl vapur d Anverse bareket edecek ve $ bin Kanadalı sabık muharif Fransa'ya gidecektir. Metaksas döndü Atina, 27 (Radyo) — Kelt ya gitmiş olan Başvel üçüncü mevki yolcalarını di ÜÇ M oraksas Atine'ye dönmüştü” şaerı atorok bu vagonlara 562 balya kaçak sun'i ipek yerleş tirmişlerdir. Kuçakçılar bu trenden evvel beynelmilel ekapresi durdarmağa karar vermişler ve fakat japon zabıtasının İbtarı özerine bu kararlarından vezgeçmişlerdir. Prağ'da Fırtına Preg, 27 (Radyo) — Dün çıkaa fırtınalarda dört kişl öl- müftür. Maddi zarar pekçok- tar ve mllyonlara baliğ olmak- tadır. Ispanya'da vaziyet | — Müdrld, 27 (Radyo) Grevler yüzünden mübim bâ diseler olmaş ve posta nükliya tı da durmuştür. Ovlyedo'da yüzbaşı Kabalero ve diğer dört zabit askerlikten rdedilmişti Rusya'da teyezan Moskova, 27 (Radyo)— BOf ya'nın mühtelif yerlecinde b yvalar bozuk gitmektedir. nehirler taşmış ve birçok # zarlara sebep olmuşlardır. İJ di zaylat büyüktâr. Kitaplarınıza ve Ucuz Bir Cild Yaptırmak Isterseniz Ali Rıza Mücellitbanesine Uğrayımız. Yeni Kavatlar Numara : YAK