12 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

KŞ Y V T Nİ KS a 4 12 /6/ 936 Tariş Limited Direktörünün Beyanatı Bağcıya müjde, fi- atler iyi olacak! —Başı 1 inci sahifede— mail Hakkı Veral'i ziyaret - ederek kendisi ile aşağıdaki konuşmayı yapmıştır : — Avrupa seyahatinizdeki maksat ne idi? —Bu seyahafimde iki rmak- sat vardı: Birincisi kutuluk kereste tedarik etmek, ikin- cisi şirketimizin asıl ve tam kadrosu ile gireceği yeni mevsimde faaliyetini artırması için Avrupa'da kuvvetli ajan- lar ve yeni mahreçler bulmak.. Biliyorsunuz ki — ihracatçılık içeride ve dışarıda olmak üzere iki esas teşkilâta daya- nır. Bu teşekkülün hariçteki ajanları ne kadar kuvvetli olursa, © teşekkül, © nisbette muntazam ve emin olarak ça- hşır. Bizim en büyük endişe- miz, dış teşkilât meselesi idi. Bu ciheti tamamen temin et- miş bulunuyoruz. Gerek berti Avrupa'da, gerekse İngiltere- mvı her tarafta bağlandığımız :ı.ınlırlı_ o piyasalarda da firmamızı ve üzümümüzü ta- nitacak şekilde münasebetle- re girişeceğiz. Önümüzdeki mevsimde üzüm piyasasında “içeride ve dışarıda- tam şe- kilde bir nazım rolü oynıya- cağımızı büyük bir ümitle si- ze söyliyebilirim. Mercileri- mizde en mühim işin harici teşkilât olduğunu takdir et- tiklerinden beni, bir an evvel bunu başarmağa! memur etti- ler. Ben de elimden geldiği kadar, ihtiyacımızı karşılıya- cak teşkilâtımızı hazırladım ve döndüm. Kutuluk kereste: Biliyorsunuzki, hükümet bu sene hariçten kutuluk kereste idhalâtına müsaade etmiştir. Bundaki |maksad, hem gçen sene vara«sıra şahid olduğumuz ve piyasayı bile sarsan hâd buhrana mani olmak, hem de ihracatçıya — muntazam, mu- kannen, hattâ düşük fiatlerle Kutu — verebilmektir. Bunun için de Romanya ve Yugos- lavya'ya gittik. Azami rekolte haddini esas tutarak piyasa- nın ihtiyacını temin ettik. Ke- restelerimiz — peyderpey — gel- meğe başlamıştır. 5000 küsur “metre mikâbı da evvelki gün Tan vapuru ile gelmiştir. Bu- gün İzmir'de mevcud kutuluk kereste stoku, şimdiki halde dahi, ihracatı eylül, Teşrini- evvel gayesine kadar idame ettirebilecek vaziyettedir. Bu mes'eleyi bahse mevzu eder- ken birde fiat işini konuşma- hyız. Geçen sene — kutular 13,13,5 kuruştu. Kereste de 24 lira, 46 kuruş tutuyordu. Buna rağmen ahvali havaiye dolayısı ile vapurların vakit ve zamanında gelmemesinden buhran doğdu ve kutunun tanesi 12 kuruşa kadar satıj- dı. Biz büsene, keresteyi vak- tinde tedarik etmekle zuhuru mühtemel herhangi bir buh- ranın önüne geçmiş bulunu- yoruz. Kutu fiatlerini de, Roman- ya kerestesi ve Alman tipi, (11) kuruş olarak tesbit ettik, Yâni geçen seneye nazaran kutu başına 2,5 kuruş, yâni asgari de 18 — 20 fark tipi kutuların daha ucuz ola- cağı şüphesizdir. Kerestelerin İptıdai muafıyetlen hakkında kararname metre mikâbını 2061 kuruşa al- dığımıza ve üzüm kutusunu da 11 kuruş tesbit ettiğimize nazaran incir kutu fiatlerinin buna nazaran tayin edileceği şüphesizdir. Geçen yıl incir Vkerestesi daha fazla fiatle sa- tıldığı halde bu sene üzüm ve incir kereste fiatlerinde fark gözetilmemiştir. Fabrikatörler: İzmir kutu fabrikatörleri lle konuştum. Bu esas muhafaza edilmek kaydi ile kendilerine verilmesi Tâzımgelen imaliye ücreti Üüzerinde müzakerede bulunduk. Bir çokları nazar noktamızı muvafık — görerek kabul ettiler. Bazıları da bir iki güne kadar cevap verebi- leceklerini söylediler. Onların da muvafakatını şüphesiz ad- dediyorum. Bütün kereste fabrikalarına, imal kudretleri, mali vaziyet- leri nisbetinde ve son — dört yıldaki imallerinin vasatisini esas ittihaz ederek iş verece- ğgiz. — Bu' süretle İzmir'deki fabrikatörler normal fiatler ve şartlar altında çalışmaları- na devam edecekler demektir. Zannediyorum ki —Mevçut stok ne kadardır? — Tahminime nazaran da- hilde ve hariçte onbeş bin tonu geçmez. Bunun da yeni maâhsul zamanına kadar mü- him bir kısmının elden çıka- rılacağını kuvvetle umuyorum. --Ya müessesenizdeki stok? — O da zannedildiği ka- dar fazla değildir. Bunları yukarıda söylediğim gibi Av- rupa'daki yeni ajanlarımızın delâleti ile peyderpey satıyo- ruz. Diğer taraftan memleket- teki başka büyük müessese- ler de bizden mübayaat yap- mak için müracaatta bulun- maktadırlar . Hükâmetimizin kuvvetli alâka ve müzahereti ile yakın bir âtide hepsini elden çıkaracağımızı küvvetle umuyoruz. — Alivre satışlarını nasıl buluyorsunuz? — Yeni mahsulün hakiki vaziyetini şimdiden tesbit et- mek kabil değildir. Doğuşun geçen seneden fazla olduğu- na dair ileri sürülen müşahe- delere rağmen mahsuülün ke- male gelmesine kadar birçok sürprizler karşısında — bulun- maklığımız da — muhtemeldir. Bilfarz son zamanlarda hava- ların anormal bir şekilde de- vam etmiş olmasının bazı ta- raflarda bağlara zarar verdiği söylenmektedir. Bu da yeni mahsülün —mikdarı ve cinsi hakkında şimdiden kat'i bir fikir dermeyan etmekliğin doğ- ru olamıyacağını gösterir. memnundurlar, Bu itibarla alivre - satışla- rında Çok müteenni ve ihti- yatkâr hareket etmek lüzumu, kendiliğinden tebarüz eder, Bazı tacirlerimizin düşük fiat- lerle alivre satışlar yapmakta olduklarımı işitiyoruz, Umumi vaziyette, geçen senekine na- zaran değişiklik olmadığı gibi bazı hususlarda lehimize ola- rak bir tebeddül de mıı:ıh Pamuk doku- a fabrikaları. Kadın doğurduğu ÇOCU-Mahalleler Pamuk dokuma fabrikaları- nın iptidai maddeler muafiyeti hakkında - Vekiller heyetince kabul edilen kararname vilâ- yete gelmiştir. Teşviki sanayi kanunundan istifade etmekte olan pamuklu dokuma fabri- kalarının iptidai madde olarak dışarıdan getirtmekte oldukları pamük iplikleri için 935 'mali yılında da 67,000 kilo pamuk ipliği muafiyeti verilmesi zaruri görülmüş ve bu suretle veri- lecek muafiyet yekünunun 1935 mali şenesinde efrada aid sınai müesseseler için kabul edilen 768,000 liralık gümrük "muafi- yeti geçmiyeceği anlaşılmıştır. Owun için 2-153 numaralı ka- rarnamenin 2 inti fıkrası hük- münün 67,000 kilo kaydile ayni şartlar dairesinde 935 senesi mali senesi için de tatbiki ve ayni karamamenin 17 inci fıkrasında yazılı 15 Mayıs tarihinin 30 Mayıs 936 tarihlne kadar uzatılması Ve- killer heyetince kararlaştırıl- mıştır. Berberler onlar da (cemiyeti toplantısı İşçi ve esnaf birliği kon- ferans salonunda - yıllık top- lantılarını yapan — berberler cemiyeti mensupları, yeni idare heyeti reisliğine Keçeciler'de Muharrem Özkardeşleri, aza- lğa Söke'li Mustafa, Ali Uki, Ali Rıza ve kalfalardan İdris ve Hakı'yı seçmişlerdir. Yeni idare heyetine muvaffakiyet- ler dileriz. kip memleketler rekoltelerinin azlığı gibi, bu itibarla fiatle- rin hiçolmazsa geçen sene Türkofiste tesbit edilen as- gari miktarın dununda olma- ması icabeder. Demek istiyo- rumki geçen sene 9 numa- rayı sif Hamburg 14,5 kuruş- tan satmak ( İzmir borsasına göre, 10 kuruş) esasını ka- bul eden ihracatçının, buse- neki — ofertolarında — bundan düşmesi — için hiçbir sebeb yoktur. — Tariş bu yıl alivre satışa da başlıyacak mıdıir ? — Evet, biz de bu sene alivre satışlara başlıyoruz. Bu satışın fiatleri hakkında fazla izahat vermeğe lüzum olma- makla beraber, yukarıda izah ettiğimiz şekilde müstahsilin menfcatlerini ve vaziyetin icap- larını göz önünde hulundura- cağımız! veya hiç olmazsa geçen seneki asgari fiatlerin dununa düşmiyeceğimizi söy- “liyebilirim. — Asgari fiatlerden mak- sadınız nedir ? — Geçen sene ihracatçıla- rın Türkofiste tesbit ettikleri fiatler.. Meselâ 9 numa İzmir borsasında (10) kuruş.. * .. Üzüm kurumu, yangın ye- 'vinde 17, 35 ve 36 numaralı adaları, kutu imali ve üzüm boyama fabrikası inşası için satın âdlmak teşebbüsünde bu- lunmuştur. Üzüm kurumunun ihraç edeceği üzümlerin amba- lâj kutuları bıı ımı.lıüıanede | MAHKEMELERDE : ğu öldürür mü? Maznun kadm, böyle bir > bir.hâdisö ile alâkadar değilim, diyor. —— Ceşme | Tazıskim ! OVlak köyünde gayri meşru doğur- duğu çocuğunu " öldürmekle maznun Karacaovalı Ayşe'nin muhakemesine dün Ağırcezada başlanmıştır. Çeşme - İstintak Hâkimliğinin kararnamesi oktn- duktan sonra Ayşe'nin istic- vabına başlanmış ve maznun kadın: Kocam askerdedir. Me- zarlıkta çocuk kemikleri bulun- muş, Benim gayri meşru bir çocuk doğurduğum ve öldür- düğüm iddia ediliyor. Ben böyle bir suç işlemedim, ma- sumum. Köylüler de bilirler, ben namuslu bir - kadınım. Mezardan çıkan çocuk kemik- leri 20 ay evvel doğurduğum ve T aylık iken ölen kızım Behiye'ye aittir. Demiştir. Dinlenen âmme hukuku şahitlerinden bazıları, Ayşe- nin karnını şiş bir vazivette gördüklerini, fakat bunun ço- cuktan mı, hastalıktan mi ol- duğunu bilmediklerini, mezar- lıkta araştırma — yapılarak bir mezardan çocuk — kemikleri çıkarıldığını, Ayşe'ye bu ke- miklerin kime aid olduğu so- rulunca bunün 17 aylık iken ölen kızı Behiyö'ye aid oldu- ğunu söylediğini ifade etmiş- lerdir. Şahid köylüler, reisin suali üzerine Âyşe'nin köyde hiç- bir erkekle alâkası. bulundu- ğunu bilmediklerini ve uzun zamandanberi köyde yaşadığı halde namus dairesinde hare- ket ettiğini söylemişlerdir. Saliha ve Naciye adında iki şahid gelmemişti, Bu şa- hitlerin, Çeşme mahkemesi vasıtasile istinabe suretile ifa- delerinin alınmasına — karar verilmiş ve muhakeme başka bir güne talik edilmiştir. Motör cinayeti davası Çamaltı tuzlası -civarında Hüdaverdi motöründe Receb kaptanla tüccardan Halil ve Cemal'i paralarına tamaan öl- dürmekle maznun Osman kap- tan ve Çipinoz Ahmed'in mu- hakemelerine dün Ağırcezada devam edilmiştir. Muhakeme son safhaya gelmiş olduğun- dan dünkü celsede maznun- ların vekilleri müdafaalarını yapmışlar 've maznunların ma- sum olduklrrını, cinayetle hiç- bir alâkaları bulunmadığını, olsa olsa suçluların hukuku âmme şahidi - sıfatile makke- Seans sazitleri : meye gelen kimseler olduğunu söylemişlerdir. Kararın tefhimi için muhakeme talik edilmiştir. Çoban Şahin'in muha- kemesi: Çeşme'nin Alaçatı nahiye- sinde sevgilisi 15 yaşında Şa- ziye'yi bıçakla onsekiz yerin-" den yaralıyarak öldürmekle maznun çoban Şahin'in mu- hakemesine dün ağırcezada devam — edilmiştir. Şahin'in yaşının tesbiti için nüfus kay- dı aranmışsa da Yugoslavya- dan geldikten sonra nüfusa tescil edilmediği anlaşılmış ve pasaportunun Emniyet müdür- lüğünden getirtilmesine karar * verilmiştir. Muhâkeme başka bir güne talik edilmiştir. Kaynak suları Sıkı kontrol ediliyor Memurlar kooperatifi tara- fından Karantinada tesis edi- len su satış acenlasının sat- tığı memba suları tahlil etti- rilmiş ve Halkapınar suyu ile karışık olduğu — anlaşılmıştır. Belediye, bu su acentasıni kapamağa karar vermiştir. Neşriyatımızı nazarı dikkate alan belediye, kaynak suları satış depolarını — sıkı ve şid- detli bir kontrola tabi tutma- ga başlamıştır. Pul bayileri Pul - bayilerine - verilmekte olan yüzde 5 bey'iye aidatile nakliyat vergisi tahsilâtından dolayı nakliye şirketlerine ve- rilmekte olan yüzde 5 aidat- tan bazı muhasiplerce 2882 numaralı kanundaki aidat ta- biri yüzünden Hava kuvvetle- rine yardım vergisi kesildiği görülmüştür. Maliye vekâletin- den şehrimizdeki alâkadarlara gelen bir tamimde bu ka- nundaki (Aidat) tabirinin hiz- met erbabına hizmetleri mu- kabilinde bu namle yapılacak tediyeler olduğu iktısadi- buh- ran ve müvazene vergisi ka- nunları gibi hizmet erbabının istihkakları üzerine mevzubahs olmadığı bildirilmiştir. Gerek serbest bir surette bayilik yapan ve gerek bir daire veya —müessesenin — memuru olmakla beraber pul satma- sına müsaade edilmiş olan kimselere yapılacak tediyeler- den ve nakliyat şirketlerine verilen 'yüzde 5 aidattan Hava kuvvetlerine — yardım vergisi kesilmiyecektir. TAYYARE taasısı ' ' Bu hafta iki büyük film birden| 1- Daktilonun aşkı — “KÜÜÜK DAKTİL. ve MARİE GLORY'nin 2 - Harp Gibi yüksek san'atkârların temsil ettikleri KLOD FARER'in şaheseri y Her gun 16—19,30 Hırp, !7 90-——11.30 Daktilonun aşkı. Cunıırlw *DAKTİLO EVLENİYOR. yeni 'bir Rülediyece | ihmal ediliyor.. Eşrefpaşa'da Birinci iplikçi — sokağının Iağım tesisatı yoktu. — Belediye reisi Dr. Behçet Uz, — mühendislerle bu sokağı tetkik etmiş ve burada 1500 lira — * sarfile muntazam lâğım tesisatı yaptirmayı muvafık bulmuştur. — Belediye daimi encümeni de, bu inşaatı tasdik etmiştir. — — * Belediye, yukarı mahallelerde — lâğım ve yolların inşaatına başlattırmıştır. Asansör üze- — rindeki 9 Eylül sokağında hem '. lâğım, hem de döşeme yap- — tırılması için de keşfi hazır- lanmak üzeredir. Bu sokak, geçilemiyecek — derecede — iri — kayalarla doludur. Bu sene muntazam bir cadce haline getirilecektir, Diğer birçok so- kaklar da inşa ve tamir edi- lecektir. Avni Sakman Fiyatlar Mes'elesi İçin Görüştü.. Türkiye - Almanya - kliring — mukavelesi hükümleri hakkın- — da şehrimizdeki tüccarlarımızı — ve — ihracatçılarımızı — tenvir — eden ayni zamanda hazır üzüm satışları için fiyat tesbiti hu- susunda görüşmeler yapan Ber- lin Türk ticaret mümessili — Avni Sakman, dün denizyol: — ları işletme idaresinin Cumu- — riyet vapurile İstanbul'a git- miştır. Oradan Ankara'ya ge- | | | çecek, İzmir'deki — tetkikleri — hakkında İktısat vekili Celâl Bayar'a izahat verecektir. Avni Sakman, dün sabah — üzüm : kurumu — müdürlüğüne — gitmiş, Avrupa tetkik seyahı tinden dönen kurum müdürü İsmail Hakkı Veral'la üzüm fiatleri hakkında görüşmüştür. Aİhracatçılar, üzüm — kurumu müdürile görüşerek — hiatleri - tesbit edeceklerdir. Ondülâsyon fantezisi Anna Bella, Charles Boyer ve İnkijinoff l Makineleri Ğ Haber — aldığımıza — göre, Beyoğlu'nun maruf berber- lerinden Veli (Eski Villi) öi müzdeki pazar günü, İstanbul- dan şehrimize gelecektir. Veli beraberinde €en son sistem altı aylık ondülâsyon — maki- neleri, getirmektedir. Kendisi şehrimizde yalnız bir gün ka- lacak ve bu makineleri şeh- rimizdeki — berberlerle — arzu edenlere teşhir edecektir. Ma- kinelerin en büyük meziyeti elektriksiz — kullanılmaları ve bu suretle saç yakmak vesaire gibi her türlü mahzurlard wı salim bulunmalarıdır. g filmlerinin- sevimli yıldızı