13 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

13 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

l Sayfa 2 Fransa ayan ve meb'usan meclisinde Bzaa ni eh ae a sapa ea Si S — metie mali sistemlerini * ; Dün yeni kanunlar müzakere edildi. Grevlerde yabancı tesirler görü- lüyor. Şiddetli tedbirler alındı. * y Paris, 12 (Radyo) — Meb- usan meclisinin bugün kabul ettiği kanunlar, sabık — muha- ripler. ücretli mecburi tatil, 1934 - 35 — kararnamelerinin tadili ve kollektif konturatör- ler - kanunlarıdır. 40 saatlik hafta tatili — münakaşasında aleyhte bulunanlar arasındâ eski maliye — nazırı bunun ameleye kâr vermediği gibi orta fabrikaları mahvettiğini söylemiş, başvekil cevap ver- miştir. M. Blum vaziyeti koridorda: *Bu müşevveş ve uzayan vaziyet, harici kültür eleman- larının gizli faaliyetini göste- riyor fakat bu faaliyeti lâyı- kile tesbit edemedik. Kat'i neticeler alınması için şiddetli emirler verdik. Umumi hayatı ızrar“edecek olanları - cezasız ve serbest bırakamayız. Demiştir. Dahiliye Vekâle- ti de bir tebliğ neşretmiştir. Buna nazaran grevde yabancı unsurların — faaliyeti — vardır. Tedbirler alınmıştır. Bu harici faaliyet esasından menedile- cektir. Zabıtaya emir - veril- miştir. Paris, 12 (Radyo) — Meb'u- san meclisi dört saatlık müza- kereden sonra 40 saatlık hafta lâyihasımı 175 reye karşı 383 reyle kabul etmiş, müteakiben hükümet erkânı âyan meclisine gitmiş, beş kanun lâyihası ver- miştir. Başbakan, bunların ka- bulünü memleket menfaatleri namına rica etmiş ve kabul edilmiştir. Başvekil, grev hak- kında, hükümetin vaziyete hâ- kim olduğunu, anarşiye mey- dan verilmiyeceğini söylemiş- tir, Beş lâyiha, âyanda, Per- şembe günü konuşulucaktır. Başvekilin celse aralarında, âyan koridorlarında görülmesi epeyce alâkalı olmuştur. Paris, 12 (Radyo) — Mali- ye bakanı gazetecilere beya- natta bulunarak, yeni hükü- izah etmiş ve bazı şayiaları tekzip görerek Yeni Fransız kabinesi azaları bir arada.. etmiş, husule gelen endişeleri yersiz gördüğünü söylemiş ve: — Ben hükümeti tehlikeli bir mecraya götürmek iste- mem, Alman'yada doktor Şah- tan yaptıklarını yapamam. Ma- K vaziyeti ıslah için 40 — 45 milyar — kullanabilecek yetteyiz. *“Bazı kararların vazi- tatbikinin teshiji için krediler vereceğiz. Biz yalnız halktan, milletten itimat ve yardım bekliyoruz.., Demiştir. NADOLU, Bir Inkılâp Mı? Kilise, Matbuat, Söz, Intihap Hürriyeti lade Ediliyor. — . — Moskova, 12 (Radyo) A soğyete d pit mübabiri, Sovyet hükümetleri icra ko- mitesinin Rusya'nın yeni — ka- nunu esasi projesini kabul ve 29 teşrinisanide müzakere için umumi heyeti içtimaa — davet ettiğini haber vermektedir. Bu proje yedibin - kelime- den mürekkep oldu. 12 müs- takil Sovyet — cumüriyetinin idaresi şeklinden bahsetmekte ve dörf sene müddetle intihap edilmiş iki meclisin teşkil edi- leceğini bildirmektedir. Yeni kanunu esasi serbestisini kabul etmektedir. Kilisa hükümetten ayrı kala- caktır. Tedris ve matbuat ve söz serbestisini tasdik etmekte ve içtimaları mennetmektedir. vicdan Komünizm esaslarından ay- rilarak hakkı tasarruf vermek- te, hürriyeti şahsiyeyi kabul etmektedir. Tasarruf ve para Balk&n matbuat kongresinde Romanya dış ba- —Başı 1 inci sayfada— Size şunn söylemek isterim ki, hayat vereceğiniz unlaşma çok güzel ve yalmız güzel değil ayni zamanda sağlamdır. Ralkan antantı başkalarının bakkına hürmet eden ve kendi hakkına hürmet ettiren bir taahhüde dayanmaktadır. Balkan antantı güzeldir: çönkü âhtilâl ite harp kelimelerinden baş- ka bir kelime ile ifade edilmiyen bir mntakaya ve karışık bulunan bir yere sull ve sükün getirmiştir. Biz Balkan — milletleri bir tek aileyiz. Vaktile tarihi felâketler bu aileyi - parçalamışsa da, şimdi her gün — beraberce -bulunduğumuzdan bunu çok iyi anlayoruz. Balkan — milletlerinin birliği o kadar kwvvetlidir kiz bizim birliğe dahil olmuyanlara şumu söy! ebiliriz: kadar kendi men- n telâkki ettiğiniz İstediği: featlerinizin yolda yürüyünüz. Avrupa'da - tehlikeler görüyo- mukabil cereyan- ve aksülümeller ruz. Cereyanlar, hareketler görüyoruz. Buna karşı bütün dünyaya hay- kırabiliriz ki; Balkanlarda bir harp patlamıyrcaktır. çünkü *hepimiz biriz ve korkumuz yoktur. Harp felâketi başka bir yerden gelirse, dünya bil imiz bi- riz ve sulhu imuhafazaya hep bir- Tikte çalışacağır. Küçük itilâf ve Balkan antantı kendi menfcatlerinin, featlerimizin ve hududlarımızın ko- lar. milli men: sulhün muhaflazasını is- runmasını, tiyoruz. T A Y Y A R E Telefon 81.51 Bu hafta iki büyük film birden! 1- Daktilonun aşkı “KÜÜÜK DAKTİL, ve “DAKTİLO EVLENİYOR. filmlerinin sevimli yıldızı MARİE GLORY'nin 2 - Harp Gibi yüksek san'atkârların temsil ettikleri KLOD FARER'in şaheseri Seans saztleti: Her gün 16—19,30 Harp, 17.90—21,30 Daktilonun aşkı. Cumartesi i 1 ile başlar bir yeni günleri 14 de Daktilonun a bir nutku Biz istisarsız - Fransa'nın, İ giltere'nin, İtalya'nın, Almanya'nın, yetler birliğinin dostluğunu is- Kendilerine bu samimi H arsumuzun müsbet delillarini ver meğe hazırız. Fakat, devletler arasandaki mü- savatımızdan, — kendi — kendimizin âmiri bulunmaktan - sarfınazar. ede- meyiz. Hakkımızda verilecek ka: fikrimiz ve reyimiz yamayız. Aakara'ya kadar uzü- nan zincirin yetmiş milyonluk mü- dafdi vardır. Biz sulhçuyuz. Eakat körü körüne sulhçu — değiliz. Bili- yoruz ki sulh için lüzumu halinde savaşa hazır olmak İâzımdır. Bizim harp yapmaktan da korkumuz yok- tur, diyebiliriz. Basın mümessilleri olan sizle- vazileniz büyük ve ağırdır. mri ile yanınız ve dünyaya - bildiriniz ki, Balkan an- tantı çok sağlam ve güzeldir. M. Titulesko'dan sonra Elem, Türk ve Yügoslavya basın direktör leri birer söylev vermişler, Balkan Tn Vicdanımızıı devletleri — malbuatinın — vazifesini yapmakta olduğumu beyan eylemi lerdir. Bundan sonra toplantıya ni- hayet verilmiş ve delegeler, davetli bulundukları Türk - elçiliğine git- mişlerdir. Bir kabul Paris, 12 (Radyo) — M. Delbos hariciye dairesinde bu- gün Japonya ve Belçika sefir- lerini kabul etmiştir. fantezisi Anna Bella, Charles Boyer ve İnkijinoff / Çamberlayn'ın - beyan biriktirme haklarını tasdik ve 300,000 / kişinin intihabı hakkını tedir. Kadınlar da siyasi hukuka malik olacaklar, intihap ede- cekler ve olunacaklardır. Moskova, 12 ( Radyo ) — Yeni ,kanunu esasi lâyihası üzerine Ssvyet matbuatı uzun makaleler — neşretmekredirler. Bu münasebetle 1918 Lenin kanunu esasisi ve 1923 tadi- lâtından bahsederek yeni şek- lin daha geniş bir tadil oldu- ğunu — yazmaktadırlar. — Yeni kanunu esasinin - siyasi — rolü mühim olacaktır. Şimdiki ka- nuna göre, her — cumuriyet Sovyet ittihadından ayrılmak hakkına maliktir. Tadil edilen şeki daha başkedır. Gürcistan Acaristan'la bir- leştirilmiştir.. Bundan sonra ST0 meb'us çıkacaktır. Ka- nunlar ekseriyetin kabulü ile kanuniyet kesbedecektir. Ek- seriyet elde edilmediği tak- dirde, iki meclisin kararile kabul veya reddedilecektir. Hakkı intihap 18 yaşından başlar. Ve gizli rey usulü mer'i olacak ve meclis senede iki defa toplanacaktır. Cumur - reis hakkını haizdir. Ingiltere bir meb'us tesis etmek- fesh meclisi | Günün Telgraf Haberleri Rusya'da Yepyeni Paris, 12 (Radyo) — Lil'de pamuk ve (mensucat müesse- selerinde yevmiyeler üzerinde bir uzlaşma elde edilmiş ve amelenin üçte birisi işe baş- lamıştır. Bordo'da bir tamirhanede 800 işçi grev ilân etmiştir. Paris 12 (Padyo) — Grev vaziyeti durgun bir şekil ar- zetmektedir. Bazı müessese ve ocaklarda iş tutulduğu sı- rada bazı müesseselerde yeni- den grevler ilân edilmektedir. Nis'te büyük mağazalar, müs- tahdemin — tarafından — işgal edilmiştir. Marsilya'da grev — sür'atle genişlemektedir. Paris'te dün grevciler — kızıl — bayraklarla meclis önunde ve büyük cad- delerde nümayişler yapmış- lardır. Bu sebeble bazı hâ- diseler de olmuştur. İşgal edilmiş müesseselerde birisinin direktörü'amele üze- rine tabanca ile ateş etmiştir. Bu hâdiseler yüzünden yet vehamet arzetmektedir. Paris, 12 (Radyo ) — Ka- saphaneler amelesi ile patron- lar arasında, mesai Nazırının delâletile bir itilâfname imza- lanmıştır. Paris, 12 (Radyo) — Bugün kahvehane ve lokantalar açıl- mıştır. Kasaplarda iş tutmak üzeredirler. Yarın vaziyetin normal hale geleceği ve ma- vazi- Zecri Tedbir- lerden Ayrılacak Mı? Avam Kamarasındaki Münakaşalarda M. Baldvin Birşey Söylemedi. Londr, 12 (Radyo) — Sir Nevil Çemberlayn'ın zecri tedbirler aleyhine olan nutku siyasi ve iktisadi mehafilde ve matbuatta derin bir tesir uyan- dırmıştır. Matbuat, zecri tedbirler işi- nin artık bittiğini söylemek- tedir. Bu mes'ele üzerinde görüşmek üzere kabina Bald- vi riyasetinde toplanacak- tır. Deyli Eksprks, Deyli Meyl gazeteleri: “Bu beyanattan sonra Bald- vin kabinesince zecri - tedbir- lerin kaldırılmasına muhakkak nazarile bakmak lâzımdır., Demektedirler. Morning Post şunları yazı- yor: Zecri tedbirlerin İngilizler tarafından terki zamanı gel- miştir. Müşterek emniyet da- vası artık bitmiştir. İngiltere kendi müdafaasını — kendisi yapmalıdır. M. Eden bu haki- katı beyan etmelidir. Fransızca Tan gazetesi: Sir Nevil Çemberlâyn'ın sarih beyanatı takdire şayandır. Berlin'in Angrift gazetesi: Artık zecri tedbirlerin sona erdiğini saklamak mümkün değildir. Sıra M. Blpm'a gel- miştir. Demektedir. Londra, 12 (Radyo)— Dün akşam üzeri avam kamarısında muhalefet reislerinden M. Etli M. Baldvin'den, Sir Nevil DA a atı hak- kında ne düşündüğünü muştur. M. Etli,nin bu suali bir ta- raftan alkış ile beri taraftan da istihza ile karşılanmıştır. M. Baldvin cevap vererek: Bu nutku tetkike Tâyık buldum ve tetkik ettim, de- miştir. Sir Arşibald Singler fazla izahat istemiştir, Ve Harici siyaset hakkında sarih beya- nata lüzum göstermiştir. - Bunun üzerine mecliste gü- rültüler hasıl olmuştur. M. Baldvin : — Şahsi olarak bu vaziyet üzerine hiç bir şey söyliyecek mevkide değilim. Demiştir. sor- Vinston — Çurçil şu cevabı vermiştir : — M. Baldvin bizi tenvir etmelidir. M. Etli de söz söylemek istemiş, fakat gürültü yüzünden, sözüne devam edememiş ve Baldvin nihayet : — Söylenecek sözleri söy- ledim. Başka sözüm yoktur! Demiştir. Berlin, 12 ( Radyo) — Al- man matbuatı, Nevil Çember- lay'ın dünkü söylevi etrafın- da uzun makaleler yazıyorlar. (Volkişer Beubahter) gaze- tesi, bu nutkun büyük bir ehemmiyeti haiz oldugunu ve Lord Eden tarafından takip olunan siyasete aykırı bulun- duğunu ileri ıünnekledA ir. Fransa'daki Grev Bir Direktör Ikmeleye Ateş Açtı. Vaziyet Eskisi Gibidir. 13 /6/ 936 İi | den amelesi işlerinin de dü- zeleceği tahmin edilmektedir. Sendikalara muhtelif yabancı elemanların da karışmış olması vetlerini takviye etmiş ve Sen- dikalara “şiddetli bulunmuştur. Paris, 12 (Radyo) — Sigorta kumpanyaları memurlarile ma- rangoz vesair - esnafların bir kısmı, greve nihayet vererek işe başlamak üzeredirler. Dün gece dahiliye nazırı Müsyü Salengro ile başbakan M. Leon Blum, arasında uzun bir konuşma oldu. Dahiliye nazırı, müteakiben polis mü- dürünü çağırmış ve bazı emir- ler vermişti. Bütün bunlardan sonra müteaddid kimseler tev- tebligatta kif edilmiştir. Bugün de yollarda her türlü toplantılar yasak edilmiştir. Dahiliye nazırı M. Salengro, asayişin haleldar olmıyacağını ve hükümetin, yılmadan vazi- fesini yapmakta devam ede- ceğini söylemiştir. Suikast davası Temyizde M. Umumi usul Noktasından Nakhzını istedi.. İstanbul, 12 (Hususi muha- birimizden) — Ali Saip ve arkadaşları hakkındaki kararın nakzedildiği hakkındaki bir rivayeti bildirmiştim. Alınan malümata göre, sui kast davası kararı, henüz tet- kik safhasında bulunmaktadır. Temyiz Müddeiumumisi ancak usul — noktasından, — Ankara Ağır ceza mahkemesi kararı- nın bozulmasını istemiştir. HindMihracesi F , İstanbul'da Maiyeti 25 kişidir İstanbul, 12 (Hususi mu- habirimizden) — Hindistan'ın Drampur - mihrace bugün 25 kişilik maiyeti ile — şehri- mize geldi ve rmnbul'un gü- zel yerlerini, tarihi eserlerini dolaşmağa başladı. Bir kaza daha! İstanbul, 12 (Hususi muha- birimizden) — Bu sabah Divan yolunda bir kaza daha oldu ve bir askeri traktörle tramvay çarpıştı. Neticede bir zabit ve bir çavuşla tramvay yolcula- rından üç kişi hafif surette yaralandıiaı terfian tayin edilmişlerdir. Atatürk'ün huzurunda Bulgar, Romen elçileri.. Ankara, 12 (Hususi muha- birimizden) — Romanlğ'ı el- isi ile Bulgar elçisi bu gün gjıınkıya'dıgCumuı Reisi Ka- mâl Atatürk tarafından kabul edilmiş ve timatnamelerini takdim etmişlerdir. İzmir zabıtasında terfiler Ankara, 12 (Hususi muha- birimizden) — İzmir üçüncü komiserlerinden Siret, Lütfi, Niyazi — birinci — komiserliğe, iz — memurluğun hasabile hükümet zabıta kuv- ı İ |