13 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

13 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Yuha Yirminci Asıra !.. ; A Şd Mahmut Esat Bozkurt Yirminci asır böbürleniyor!. Yirminci asır, yüksek me- deniyetle böbürleniyo4 1. Yirminci asrın burnu Kaf dağında |. Bütün bir geçmişe, Yarı gözle ve yüksekten bakıyor ; ç Ancak bu kadar bakabili- yor |. Bütün bir geçmiş, bütün warlığile ; onun gözünde bir hiç I. Hiçten de beter |. Mazi |. OlL İnsanlığı göğsünde bir vah- şet damgasıdır!!. Baru silmeğe çalişgör! Yirminci asır 1. Bunu unutturmak için.. Neler, neler yapmıyor ?!. Zavallı 1.. Buram, buram ter döküyor.. Çalışıyor, çabalıyor ! Bütün bir geçmişi unuttur- | mak için çalışıyor !! nsanlığın — gelecekte piyor ! .. Büyük işler sırasında neler | var ?! Yeni hak telâkkileri. Yeni istilâlar.. Yeni kazanç yolları.. Yirminci asra göre, ne ya- zık ki bütün bunları, bu hü- nerleri |. Vahşi ilk çağlar, vahşi orta çağlar, ixabiği-. söyçağlar bil- miyordu. Bütün bunları.. Hep yirminci asir biliyor ! Ve. Ol Bu bilgilerile, bütün bir geçmişin küçüklüğünü unut- turmağa çalışıyor !l. ü.' Önce : Yirminci asrın öğündüğü, böbürlendiği hak anlamını göz önüne koyalım. Lâfa değil... Fakat istatistiklere bakalım: Bugünkü insanlığın yarısın- dan fazlası esirdir. Bugünkü insanlığın yarısın- dan fazlası istilâ altındadır. Üst tarafının dörtte üçü, Hattâ — dörtte üç ve üç rub'u da; istismar edilmek- tedir. Soyulmaktadır. Fikriyatile, - Mesaisile, herşeyile.. Yirminci asır bunu; hukuku düveliyle.. hukuku medeniye- sile o kadar güzel anlatır ; kio kadar güzel haklaştırır İnsan okurken yüreği kanar. Beyni döner.. Vicdanı parçalanır |. * .. Hukuku düveli ! Hani şu, diplomatların di- linden düşmiyen hukuku dü- veli ; Bütün Üniversitelerin kub- beleri çınlatıla, çınlatıla okutu- lan hukuku düveli açınız.. Emperyalist efendilerine 'sa- dık profesörleri dinleyiniz. Dikkatle dinleyiniz !. İstilâ, emperyalizm.. anlatılacaktır. İstilâ m ? Bu, fetih hakkıdır. Fakat yalan !. Ezmiyen, ezili Hak, kuvvetlinin demektir. Yirminci asrın böbürlendiği bile | ilişemiyeceği, büyük işleri ya-, Asansörde Belediyenin alâkasından halk çak memnun Belediye reisi doktor Beh- cet Uz, beraberinde belediye başmühendisi olduğu halde Asansör semtindeki sokaklar- da saatlerce süren tetkikler yapmıştır. O esnada C. H.P. Yalılar inahiyesi reisi avukat Nuri Esen ve idare heyeti azaları da bulunmuşlardır. Bu semtteki bozuk — sokaklarda yakında lâğım ve kaldırım inşasına başlanacaktır. Halk, belediyenin bu semte ve halkın ihtiyacına gösterdiği alâkadan çok memnun kalmış- lardır. Ehli hayvan sergisi Yarış ve ıslah encümenin- | den, İlkteşrin ayında İzmir'de için 1500 liralık havale gel- | miştir. Ehli hayvan sergisinin bu | sene Tepeköy'de açılması ta- savvur edilmekte idi. Fakat Burnava Ziraat mektebinin mer- kezi bir yer olduğu gözönünde | tutularak geçen senelerde ol- duğu gibi busene de gene Bur- | nava'da açılması kararlaştırıl- f mıştır. Devir bitti Maliyeden Muhasebei husu- siyeye devredilmiş olan bina ve arazi vergilerine ait delter- lerle evrak vesairenin devir muameleleri — dün tamamen bitmiştir. Tahakkuk ettirilmiş olan bina ve arazi vergileri, tahsilât defterlerine yazdırıl- makta ve bir taraftan da tah- silâta başlanmış bulunulmak- tadır. Bazı şubelerdeki arazi ver- gileri tahakkukatı çok fazla olduğundan bunların tahsilât defterlerine yazılması için mu- avin kâtipler kullanılmaktadır. hak mefhumu işte budur !! Yani, İnsanlığın (10) da dokuzu ve toprağın yüzde (90) 1 sö- mürge olacak ! Esir olacak !! .. (an Jak Ruso) yabana söy- lememiş. Ve bahisız demokrasi için ne güzel haber vermiş. OL “Hürriyet 1,, diyor : “Sen büyük çokluğun esir- liği pahasına yaşıyorsun !,, İşte hakikat budur. Yuha yirminci asra ! Mahmut Esat Bozkurt açılacak ehli hayvan sergisi ' Bütün evin içi kan içinde idi. yüzde lOr:ıidıq:ı tahsildarlık Menemen'de karısının ken- disinden ayrılmasına sebep tabanca kurşunile - yaralıyan Kula'lı Ali oğlu Ali'nin mu- hakemesine dün ağırcezada devam edilmiştir. Maznun Ali; Âbidenin teş- vikile kendisinden ayrıldığını, onun için öldür- mek kasdile yaraladığını ve kendisinin de yaralandığını itiraf etmiştir. Bekçi Said adında bir şahid, şu izahatı vermiştir — Ali'nin, Âbide'yi yara- ladığını haber alınca karakol kumandanı ile birlikte vak'a- nn olduğu eve gittik, evdeki bütün eşya ve yerler kan için- | de idi. Fakat ortada yaralı | kimse yoktu. Sonra karakola | döndük, orada bağazından | yaralı olan Âbide ile gene | boğazından yaralı olan maznun Ali'yi bulduk. Derhal hasta- neye gönderdik. Ali'ye sebe- bini sorduğumuz vakit: — Karımı boşattıran — bu- dur, onun için vurdum. Dedi, Müddeiumuminin — iddiasını serdi için muhakeme 29 hazi- rana kalmıştır. İhtilâs davası: İhtijâs suretile zimmetine para geçirmekle maznun İzmir belediyesi — tahsildarlarından İsmail Hakkı'nın muhakeme- karısının, sine dün Ağırcezada devam , İsmail yapmış edilmiştir. Maznun Hakkı, müdafaasını İzmir'de yapıla- cak Spor temasları Türkiye - Yugoslavya Ve Yunan muhtelit- leri karşılaşacak... Haber aldığımıza göre Tür- kiye spor takımlarının Olim- piyadlarardan — dönüşlerinde İzmir sahasında büyük spor hareketleri olacaktır. Milli güreş takımımız, İzmir sahasında bir ecnebi milli ta- kımı karşılaşacaktır. Bu takımın — Yugoslavya — takımı olması muhtemeldir. Ayrıca Yunan milli takı mıda davet edilecek ve birisi Türkiye muhteliti ile, diğeri de İzmir muhteliti ile olmak üzere iki maç yapılacaktır. Bu kar- şılaşmaların hasılâtı, Kültür park'da yapılacak spor mücs- seselerine sarfedilecektir. ile olan Âbideyi katil maksadile | | yaptığını, fakat tahsil ettiği paraların aidatının kendisine verilmediği, bu aidata muh- suben haklı olarak 23 lira kadar para aldığım ve ihti- yacına sarfettiğini ve buna ihtilâs denilemiyeceğini — söy- lemiş ve hâdisede mürur za- man — bulunduğunu da - ilâve etmiştir. Karar, önümüzdeki salı günü tefhim edilecektir. Üzüm rekoltesi Heyet yakında dönecek Bağ mıntakalarında buse- neki üzüm rekoltesini tesbit etmek etmek - için tetkikat yapmakta bulunan heyet, Ke- malpaşa, Turgutlu ve havali- sinde tetkiklerini yaparak Ma- Ha Ko SA lbİE Davpbama götü miştir. Bu mıntakada da kolte üzerinde tetkikler yapıl- dıktan sonra Alaşehir, Kırk- re- ağaç ve Akhisar'a geçilecek- | tir. Heyetin yapmakta olduğu tetkikatın yarına kadar bit- mesi muhtemel görülmektedir. Asansör'de Bir mektep yaptırılacak Asansör'de bulunan metrük kilise 3500 lira sarfile tam teşkilâtlı bir İlkmektep haline konacak ve bu sene yeni mek- tepte derslere başlanacaktır. İnşaata başlanmak için Vilâyet “büdçesinin Vekiller Heyetince tasdiki beklenmektedir. Nafia Müdürlüğü Fen memırları, mektebe verilecek - şekil ve yapılacak inşaat için keşiflere başlamışlardır. Bu mektep, Asansör semti halkının mühim bir ihtiyacına cevap verecektir. İzmir limanına Bir Ayda Giren Vapurlar.. Mayıs ayında İzmir limanına girip çıkan gemilerin miktarı hakkında Ticaret odası tara- fından bir istatistik hazırlan- mıştır. Buna göre 34 Türk vapurile 65 motörlü ve 61 yel- kenlisi, 3 Fransız vapuru, 8 İtalyan, 5 İngiliz, 5 Alman, 17 Yunan, 2 Romanya, 2 İs- veç, 1 Norveç, 5 Felemenk ve 1 Macar vapuru girip çık- mıştır. Olimpiyad sahasında Berlin, 12 (Radyo) — Ber- lin'deki sefarethaneler - erkânı Olimyad. sahasını ziyaet et- mişlerdir. E L H A M R A Telefon 2573 Yalnız 20 kuruşla iki büyük film birden 1- Adalar (Rumba d'Amour) Lavrence Tibett Şarkısı Lupe Velez 2 - Sarışın Karmen (Blonde Carmen) Martha Eggerth Ayrıca : BETTİ BOB (Karikatür komedi Seanslar: 3 ve 7 de Sarışın Karmen, 5 ve 9,15 de Adalar şarkısı. ümartesi ve pazar 1,30 da - başlar. 17 Haziran çarşamba günü akşamı dünyanın en büyük İMlüzyonist ve Manyetizörü . Profesör Zati Sungur Bir kadını gözleriniz önünde destere ile ortasından kesecektir. İzdihama adaıı vermemek için numaralı biletlerinizi evelden aldırınız. Bu ahşam güzel bir gardenparti var. Maarif cemiyeti, bu akşam, Şehir gazinosunda mevsimin en zengin gardenpartisini ve- reeektir. Gazinoda — esasen zengin bir muzik takımı vardır. Cemiyet, muhtelif eğlenceler, numaralar, dans müsabakaları, milli rakslar vesaire - hazırla- mıştır. Hey halde çok güzel bir gece geçirilecektir. Cemi- yet, herkesin - istifadesini dü- şünerek davetiye usulünü tat- bik etmemiştir. Valimiz Dün Çeşme'ye gitti Valimiz Fazlı Güle;, refa- katinde Sıhhat Müdürü Dr. Cevdet Saracoğlu bulunduğu halde dün Çeşme kazasına | gitmiş ve bazı teftişlerde bu- Tunmuştur. Seyyar Mükelleflerden ne vakıt | vergi alınmıyacak? 2395 Numaralı kazanç ver- gisi kanununun 20 inci mad- desi mevzuuna giren seyyar mükelleflerden karne göstere- | miyenlerin mahiyette | yaptıkları işlerden resmi dai- relerce kendilerine — yapılan tediyelerden de vergi kesilip kesilmiyeceğinde — tereddüde düşülmüştür. Kazanç vergisi kanununun 25 ve 30 uncu maddelerinde (Müstahdem ve işci)ler daimi veya arızi mahiyette hızmet kabul edenlerden bir tefrik yapılmıyarak mutlak — surette zikredilmiş olmasına nazaran daire ve müesseselerde arızi, ister daimi surette ol- sun bir hizmet yapan seyyar mükelleflere bu — hizmetleri mukabilinde ödenen paralar- dan müstahdemler gibi ka- zanç, buhran, müvazene ve hava kuvvetlerine yardım ver- gileri kesilmesi lâzimgeldiği maliye vekâletinden vilâyete tamimen bildirilmiştir. Ancak kanunun 50 inci maddesinde bu gibi mükelleflerin bir mü- essesede hizmet kabul etme- leri halinde vergi taksitlerini ödemiş iseler istihkaklarından taksit sonuna kadar vergi ke- silmiyeceği beyan edilmesine nazaran ellerinde vergi kar- nesi bulunan ve vergi taksiti- ni Ödedikleri, makbuzlardan anlaşılan seyyar mükelleflere resmi daire ve müesselerce verilecek paralardan vergi ke- silmesine lüzum yoktur. Yalnız evvelce bildirildiği arızi ister gibi bunların ellerindeki kar- nelerin tarih ve numaraları evraka işaret edilecektir. Elişleri sergisi ümüzdeki son Teşrinde Ankara'da açılması kararlaştı- lan elişleri sergisi için İzmir- den alâka temini ve eserler gönderilmesi Türkofis merke- zinden şehrimiz Ticaret oda- sına bildirilmiştir. HN Dalama köprüsü Muğla, 11 (A.A) — Dala- ma köprüsünün yapılışı bit. miştir. Köprü üç gözlü olub her gözü 25 metre genişliğin- dedir. Köprü gelib geçmiye açılmış olmakla beraber. açıl- ma töreni yakında yapılacaktır. Yunanistan'da me- murlar için alınacak Tedbirleri anlatıyor Atina, 11 (A.A) — Başba- kan M. Metaksas bütün ba- — kanlara aşağıdaki tamimi gön- dermiştir. $ Hükümet memurların umumi vaziyetlerinin ıslahı ve devlet — menfaatlarile daha sıkı bir alâka içinde aralarında daha büyük bir müsavat tesisile hayat seviyelerinin yükseltil. — mesini arzu etmektedir. Bu itibarla hükümet her bakanlı- ğın memurları, kabiliyet ve hizmet dereceleri, maaşları ve — ailevi mecbutiyetleri hakkında tam bir malümat edinmeye karar vermiştir. Bu malümat memurlar mes'e- — lesinin inceden inceye tetkik edilmesini temin edecektir. Hükümet başlamış olduğu bu tetkikin neticelenmesine pro- gramının tam bir şekilde tat- | biki bakımından büyük bir | ehemmiyet vermektedir. Bu tamimin sebeplerini ga- — zetecilere izah eden başbakan — Metaksas buun, — hükümetin memurların vaziyetini ıslah hü- — susundaki kararının bir neticesi — oldunu söylemiştir. 4 Paris, 12 (Radyo) — Ati- na'dan haber veriliyor : Başbakan general Metaksas, bugün, eski muhariplerle bir çok esnaf vesair cemiyetler idare heyetlerini kabul etmiş- — tir. Bu heyetler, her suretle hükümete — zahir olduklarını söylemişlerdir. Başbakan da buna mukabil, — Yunan'istanın refahı için hü- kümetin her türlü fedakârlığı — yapmağa azmettiğini ve asayi- şin muhalazası emrinde ne yapmak lâzımsa — yapmağa — âmade — bulunduğunu beyan eylemiştir. Yüunan adliye nezareti, yeni bir af lâyıhası hazırlamıştır. Bu münasebetle nazır M. Lo- gotetis, parlâmentoda bir söy- — lev vererek kanunun lüzumu hakkında izahatta bulunacaktır. — M. Hitler'in . : Bir tetkiki... j Vilhelmshafen, 11 (A.A) — Hitler şimal denizi üssü bah- risini teftiş etmek üzere bu- raya gelmiştir. M. Hitler bu- — raya gelince Schlervug Hols- tein mürettebatını — tefiiş et- miştir. 4 Malaga'da Yeniden Arbedeler oldu.. Malaga, 22 (Radyo) — Vu- kua gelen arbedeler netice- sinde üç kişi ölmüştür. Mem- lekette karışıklıklar çıkarmak emelinde olan bütün Konfe- derasyon şubeleri - kapatılmış- tır. Bir çok kimseler f edilmiştir. Malaga'ya polis takviye kuvveti gelmiştir. İşçi- ler umumi grev ilân edecek- lerini bildirmişlerdir. Şevki Behmen İstanbul'da! İstanbul, 12 (Hususi muh birimizden) — Dost ve mü tefik Yugoslavya'nın dost n zıri Şevki Behmen — bu; Cumuriyet vapuru. ile ” şel mize gelmiş ve hararetle kar- şılanmıştır. j « T ae B B A aei Tzt