3 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

AT O 4 3 /7/ 936 —- DÜŞÜNDÜKLERİ Doktor Muhlis'in ölümü Manisa'lı doktor Muhlis'in fenni bir hataya kurban gittiği hakkın- | İ daki iddia, hukuk bakımından tabil, fen ve hekimlik bakımından fevka- lâde bir hâdise olarak önümüzde bulunuyor. Kurban bir hekim, hatayı irtikâp eden, profesör bekim, bu iddia ve isnad eyliyen de bir hekim- dir. Yani hâdise, üç başlı bir hekim şidir. Şayet iddia hakikaten varid ise, Türk hekimi hakkında bütün dün yanın iyice bildiği, fakat bizim kendi aramızda kavrıyamadığımız haza- kat ve mesleki yükseklik bir deha tebarüz — ettirilmiş olacaktır. Çönkü şöhretli bir hekim elinin yaptığı ameliyeyi ve koyduğu teşhisi cerhetmiş, bunu -gene kendi iddiasınca- isbatada muvaffak olmuştur. Ne çareki, bu iki teşhis ve tedavi aykırılığı arasında doktor Muhlis'in tabutu da kapanmıştır. Mes'uliyet, fennin aczinde olamaz. Bizce davacı mevkiinde iki kişi vardır. hekimliğin şahsiyeti manevi: nevi varlığı mündemiçtir. Birisi Pakize (Mütevelfa doktorun zevcesi), Ben, ikincisinin iddiasma, dileğine ve fikrine daha çok kıymet veririm. Çünkü onda Türk hecimliğinin ma- | diğeri de Eğer mex'uliyet sandalyesino hakikaten bir hekim gelirse, gene Çik- rimce ayai sandalyenin yanı başında bir de teşhisi tehalüfünün ahzı mevki etmesi Jâzım gelecektir. Hâdisenin hukukf ve cezat kısımları L bertaraf, mesleki bir manası vardır ki, teessürlerini cemiyetin, vatındaş- Tacın hayat ve haklarına kadar ileri götürüyor. Türk hekimini yüksekten seyreden yabancı hekim, çok kere aldan- LoOmş olmasına rağmen, isminin başındaki ve sonundaki cenebiliğin hazin telâkkileri ve akisleri allında yüzündeki işmizazları gizlemeğe muvaf fak olmuştur. Türk bekiminin çalışma şartları, ferağati ve bazı hataları ber- taraf, fakat mesleğindeği hazakat ve vukufunu başkaları biliyor, biz an- lamıyor ve bilmiyoruz. Memlekette, her halde edipten, ikt — mütefekkirden, içtimai gösteren bi hi Ankara'd ardır. Ankara, 2 (A.A)— 29 Teş- rinievelde Ankara'da Türkiye genel ziraat sergisi açılacak- tır. Ziraat vekâletinin cumu- riyettenberi memleket ziraati- nin inkişafını göstermek mak- sadile tertib ettiği bu sergi baytar, orman ve ziraat kısım- larına ayrılmıştır. Baytar kısmı, zvotekni has- talıklar ve hayvan yemleri adındaki büyük — şubelere ay- rılmıştır. Ziraat kısmının bağcılık mey- ivacılık, sebzecilik, hububat, bakliyat, yağ istihsal edilen nebatlar, nesiç nebatları, tıbbi | — nebatlar, ziraat san'atları, arı — ve bal, ipek, tavuk gibi şube- leri vardır. Orman kısmında, Türkiye ormanlarının, orman, ağaç çe- şitlerinin mıntaka — mıntaka — mevkileri ve emenajman usul- | — leri gösterilmiştir. Sergide teşhir edilmek üze- ze hazırlanan büyük tablolar, kabartma haritalar grafikler- den her mahsulün 1935 sene- sindeki vaziyetini göstermekle — beraber 12 senelik vaziyetini — de kolayca mukayese etmek kabil olacaktir. Bundan başka Türkiye'nin — iklimini ve iklime göre ziraat — üsüllerinin taksimini — göster- — mektedir. Hubübat, pamuk ve O Misir ve patates islâh istas- — yonlarının çalışmalalarının ne- ticeleri, kuru iklimde ziraat — üsüllerinin değiştirilmesi sure- — tile alınan muvaffakıyetli neti- — eeler sergide gösterilektir. — Sergiye memleketin her ta. — rafından hububat ve meyva O nümuneleri — getirilmektedir. — Bunlardan muhafazası - kabil — olmiyanların tabii cesamette t ve erkek enstitüleri talebesi /— çök büyük bir muvaffakıyetle — hazırlamaktadır. Memleket mahsullerinin is- p: delerimizin — ambalajlanması | usülleri de bu sergi de gös- terilmiştir. İki büyük — tablo kuruluşundaki çorak - vaziyeti — ile bugünkü yeşil ve muvaffa- “ kiyetli halini gösterecektir. — Hazırlanmakta olan daha — bir takım tablo Vivanlardan pamuk, üzüm ve incir gibi Üa LA diyatçıdan, çıdan, mühendisten, şundambundan ziyade değer *ü larda nasıl yetiştirildiğini, bu mahsulleri tabii cesamette gör- mek kabil olacaktır. Muzır haşereleri, bu haşe- relerin sebebiyet — verdikleri hastalikları ve bunlardan ko- runma çarelerini, tedavi usul- lerini gösteren kolleksiyonlar ve tablo kolleksiyonları vücu- da getirilmiştir. Memleketimizde bu kadar geniş manâsile ilk defa açıla- cak olan bu sergi bir buçuk ay devam edecek ve Türk zi- raatçisinin her şubedeki iler- leyişini gösterecektir. Habeş Mes'—e_I;;.:);— gazetelerimiz İstanbul, 2 (AA) — Bu günkü gazeteler, Habeş mes- elesinin Cenevre'de yeniden sahneye konulması ile meşgul oluyorlar. Cumuriyet gazetesin- de Yunus Nadi, imparatorun Asamblede hukukunu bizzat müdnlaası karşısında Cenev- re'nin bozulmuş bir. ordugüh manzarası arzettiğini ve dev- letlerin. kaçamak yolu bulmak için birbirlerini - siper yaptık- lazını söyleyor ve Litvinof'un dediği gibi kusurun cemiyetin kanununda değil, o kanunu tatbik eden adamlarda oldu- ğunu yazıyor. Muharrir, devletleri zecri ted- birlere müracaatten menneden sebepler bulunduğunda şüphe olmadığını kaydettikten sonra asamblanin muhtemel kararını şöyle tahmin ediyor: Zecri tedbirler kalkacak, fakat Habeş - ilhakı şimdilik kabul ve tatbik olunmıyacak, Açık Söz gazetesi de mil- letler cemiyeti asamblesi mü- zakerelerinden ve Necaşi'nin nutkundan bahsederek nutukta ileri sürülen fikirleri -kuvvetli buluyor ve bütün bu hadise- lerden çıkan dersin, her mil- letin kendi kudretine güven- mesi ve başka bir şeye gü- venmemesi hakikatı olduğunu söyliyor. Fransa'daki grev Paris 2 (Radyo) — Cenubi Fransa'da, Akdeniz kıyılarında grev ilân etmiş olan otellerdi v Üt tüi £ Avrupa'daharpihtimalleri birkat daha artıyor. Paris 2 (Radyo) — Radikal takviyeye karar verilmiştir. her vakıt birlil Tüzüumunu hatırlatmış oluyor. Bu cihet, beri harp ihtimallerini ziyadeleştirmiştir. - Fransız Başbakanının, Asamblenin dünkü toplan- T Y , . tısında verdiği söylev, derin akisler uyandırmıştır. İstanbul, 2 (Hususi muhabirimizden) — Fransız Başbakanı M. Leon Blum'un, Asamblenin | dünkü toplantısında irat ettiği nutuk, Avrupa siyasal mehafilinde derin akisler yapmıştır. Fransız Başbakanı, sulhun muhafazası için Fransa'nın her türlü fedakârlığa hazır olduğunu söylemekle Uluslar sosyetesine dahil devletlerin müşterek mesaiye birkat daha bağlanmaları büyük bir dikkat ve teyakkuz uyandırmış ve dünden- 04 :: 60 EüEMMmM— — —— — Halk cebhesi . Fransa'da kabineye y&raım ede- icektir. Yalnız diktatör istemiyor. a Genel Ziraat | Sergisi Açılacak. partisi ve Radikal sosyalist icra komitesi M. Daladiye'nin riyasetinde toplanmıştır. Bu içtimada mecliste tasdik edilen yeni kanunların umumunun bu partile- rin de noktai nazarına uygun olduğuna karar verilmiştir. Ayni içtimada Uluslar sosyetesinin takviyesi hususunda da M. Blum'u Radikal sosyalist partileri halk cebhesi ile bu şekil altında ite yürümeği muvafık görmüşlerdir. men memlekette bir diktatörlük veya soyetik bir idareye ta- raftar olmadıklarını sarahatle bildirmişlerdir. Buna rağ- Memleketin asayiş ve huzuruna taalluk edecek herhangi bir ileri hareketi bu iki radikal partisi reddedecektir. iRoma'ya Dönen'M. Baldvin Askerler Dün Napoli'de 'tezahürat yapıldı. Napoli, 2 (Radyo) — Prens Cuvana vapuru dün Afrika- dan birinci talebe gönüllü ta- burunu Napoli'ye getirmiştir. Napoli'de bu münasebetle büyük tezahürat yapılmış ve Veliahd ta bu tezahürata iş- tirak etmiştir. Gönüllüler üni- versiteye giderek - ehliyetna- melerini almışlar ve Roma'ya gitmişlerdir. Bunlar 83 zabit, 153 ihtiyat zabiti, 1041 ne- ferden mürekkeptirler. Zelzele Japonya'da mı oldu? Berlin, 2 (A.A) — Ham- burg zelzele aleti dün şiddetli bir zelzele kaydetmiştir. Zel- zele merkezinin — Japonya'nın şimalinde olması muhtemeldir. İtalya Daha başka ne istiyor acaba? Peşte, 2 (Radyo) — Peşti Hirlop gazetesi neşrettiği bir makalede diyor ki: — Zecri tedbirlerin kaldı- rilmasına rağmen vaziyet de- gişmiyecektir. Çünkü İtalya birçok şeyler daha istemek- tedir. Bunlar da verilmeyince tatmin edilmiş olmıyacaktır. G. Nikol |İtalya'nın bita- iraflığını temin Etmeliyiz diyor.. Paris, 2 (Radyo)— General Nikol “Frans Militer, gazete- sinde bir makale neşretmiştir. Bu makalede: *“Fransa'nın menafii, harp ihtimalinde İtalya'nın bitaraf- lıiğını temin — etmektir. Bunu elde etmek için çalışmak lâ- Damabtadir semdir Çekilecek mi?. İngiliz gazetelerinin neşriyatı Londra, 2 (A.A) — Times gazetesine göre M. Baldvin'in istifası hakkindaki şayialar ta- mamile asılsızdır. Maamafih bu gazetenin sandığına göre başbakan bundan sonra avam kamarasında irat edilecek su- allere haftanın ancak iki gü- nünde cevap verecektir. Daily Telgrafta mevzuu ba- his şayiaların hiçbir şekilde doğru olmadığını teyit etmek- tedir. Daily Eksprese göre, Bald- vin'in başbakanlıktan ayrılarak bakanlıksız bakan murahhas veya meclisihas bakanlıkların- dan birine geçmesi ihtimali mevcuttur. Arap'lar ısrarda Müdafaa devam Yeni iskân talimatnamesi Ankara, 2 (Hususi muha- | birimizden) — Memleketimize gelecek muhacirler - için yeni bir iskân ve yardım talimat- namesi hazırlanmıştır. Talimat- nameye göre Türkiyeye gelecek olan muhacirler bir sene müd- detle hükümetçe iaşe edile- ceklerdir. Toprak dağıtıldıktan başka muhacirlere dekar ba- şına 15 kilo tohumluk buğday verilecektir. İstanbul'lular İzmir fuvarına iştirak ediyorlar.. İstanbul, 2 (Hususi muhabi- rimizden) — İstanbuldaki muh- telif imalâthane sahipleri ve tüccarlar, İzmir fuvarına müş- terek ve büyük bir pavyon tutmak suretile iştirak edecek- lerdir. Ankara Kayseri Otomatik te- lefon tesisatı.. İstanbul, 2 (Hususi muha- birimizden) — Ankara-Kayseri arasında otomatik telefon hat- tınin inşasına başlanmıştır. Hindenburg balonu Nevyork, 2 (Radyo) — Hin- denburg — kabilisevk balonu Nevyork'a S1 saat 53- daki- kada vasıl olmuştur. Sayfa ? h. Küçük Haberler Amerika büdcesinde açık Vaşington, 1 (A,A) — Ha- zine 4 milyar 700 milyon do- lardan fazla bir açık ile yıllık büdceyi kapamıştır. M. Ruz- veld'in 4 milyar 410 milyon olarak tahmin ettiği varidat ancak 4 milyar 88 milyondur. Çekoslovakya-Macaristan Prag, 2 (A.A) — Çekoslo- vakya ve Macaristan arasında 14 Temmuz 1933 tarihli tecim anlaşmasıni —tamamlıyan — bir anlaşma imza edilmiştir. Almanya'da şenlik: Berlin, 2 (A. A.) — Deniz bayramı münasebetiyle dün boğaza kadar ırmakta ve kı- yılarında büyük şenlikler ya- pılmış, eğlenceler tertip olun- muştur. Avusturya setiri: Paris: 2 (Radyo)—Avustur- ya'nın yeni Paris sefiri Fon Grober bugün Paris'e gelmiş- tir. İtimatnamesini vermek üzere Cumur reisi tarafından kabul edilecektir. Amele sevkiyatı: Siraküza, 2 (Radyo) — Si- cilya vapurile 2500 amele do- gu Afrika'ya gitmiştir. Sina, 2 (Radyo) — Kalab- riya ve Ömberya vapurlarile 4300 amele doğu Afrika'ya hareket etmiştir. M. Mussolini'nin khı.(!.l;Jl Roma, 2 (Radyo)— üs- solini'nin kızı Mırî)An'ı tedavi eden doktorların neşrettikleri son rapora göre hasta bati surette iyliğe doğru gitmek- tedir. Sahtekârların Mahkümiyeti : Belgrad, 2 (Radyo) —Vu- goslavya Durphane müdürü ile matbaa müdürünün muha- kemesi bitmiştir. Bu iki kişi 50 Dinarlık sahte banknot yapmak ve piyasaya çıkarmak cürmile mahkemeye verilmiştir. Darphane müdürü 12, Matbaa mı'iTün'ı de 6 seneye mahküm edilmişlerdir. Yunanistan ithalâtı Atina, 2 (Radyo)— Başba- kan general Metaksas ile Yu- nan devlet bankası müdürü arasındaki görüşmeden sonra ithalâtın temdidine karar ve- rilmiştir. İtalyan Gazetecileri Ce- nevre'den Koğuldu. — Başı Tinci sahifede — şey olduğunu ihtar ettim. Bi- Edecek, diyorlar.. Kudüs, 2 (Radyo) — Arap komitesi reisi Royter Ajansı- nın Filistin ahvalinde bir sa- lâh görüldüğü ve isyanın ya- kın bir zamanda nihayet bu- lacağı hakkındaki — haberini tekzip etmektedir. Arap komitesi reisi : “Baykotaj ve mukavemeti- miz mutalebatımız. kabul edi- linceye kadar devam edecek- tir., Demiştir. Emir Abdullah da - İngiliz gazetelerinin Filistin ile Ma- verayı şeria arasında ihtilâf çıktığı haberini tekzip etmiştir. Amerika Hava üssü kuruyor Nevyork, 2 ( Radyo ) — Nevyork Taymis, Alaska'da daimi bir hava üssü tesis edi- leceğini yazmaktadır. Bu ga- zete, bundan başka daha üç hava üssü tesis olunacağını ve er tayyarelik zim mütalcamıza göre Neca- şi'nin nutku bir tahrik olmuş- tur. Aralarında şarki Afrika- nın birçok sabık mubaripleri de bulunan vatandaşlarım Ne- caşi'nin beynelmilel ahlâkiye- tin şampiyonu kesilmiş oldu- Şuııu gördükleri zaman infial- lerini zaptedemediler. Bütün İtalya kendilerini tasvip edi- yor. Bitarafane bir hüküm ver- mesi ve mübalağalara, iftira- lara meydan vermemesi için cihan efkârı umumiyesine hi- tap ediyorum. Milâno, 2 (A.A) — Şimali İtalyan gazeteleri, İtalyan ga- | zetecilerinin Cenevre'de maruz kaldıkları muamele hakkında çok şiddetli neşriyatta bulun- makta ve bu muameleyi pro- testo etmektedirler. Torino'da çıkan gazetta D_el Popolo, milletler cemiyetinin gazetecilerin yakalanması gibi metodlarla prestijini kuvvet- lendireceğini ve Avrupa iş birliğini tekrar temin edece- ğini sanmamalıdır. Bu hâdise milletler cemiyetinin reforma muhtaç olduğunu isbat eden yeni bir delildir. Cenevre, 2 (A.A)— Cenev- re kantonu hükümet konseyi başkanı M. Nikole dün akşam İlalyan gazetecilerine derhal kanton sınırları dışına çıkma- ları lâzım geldiğini tebliğ et- miştir. Bu tebliğ saat 22,30 da yapıldığı ve İtalya'ya gi- den son tren saat 22,52 de hareket ettiğinden gazeteciler otellerine Şiıduck Lzıi'anm hazırlamağa vakit bulamamış- lar ve Vend kantonu mevki- lerinden biri olan Coppet'e otomobille gitmeğe karar ver- mişlerdir. 23,50 de hareket eden gazeteciler Berne'deki İtalyan elçisi, Cenevre İtalyan mel konsolosu ve birçok ar- g:dışlın tarafından teşyi edil- mişlerdir. Cenevre, 2 (Radyo) — İtal- yanın Bern sefiri, hudud ha- rici edilmekte olan sekiz İtal- yan gazetecisi mes'elesini pro- testo etmiştir. İtelya gazeteleri Cenevre Kantoni hududundan çıkarı: mış ve serbest bırakılmışlar- dır. Muhabirler kendi istekle- rile hudut haricine çıkacak- Tardır.