8 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

8 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

AM Sayta 6 ÜNT AAA MAD AA İNADOLUİ j Alman Milletine FihteninHitabesi| 61 Çeviren: M. Rahmi Balaban Binaenaleyh binlerce insan: | bizi ezen bütün- fenalıklardan (Hayır) diyebilir. Bundan şu netice çıkar: Onlara göre iş böyle değildir. Amma realite bu değildir. değil, — İçlerin- den biri çıkıp : (Böyledir) de- se ve bunda tek başına kalsa, | onların hepsine karşı —haklı olabilir. İşte karşınızdaki ben, © tek başına kalmış insanım: Ben diyorum ki hakikaten bir Alman vatanseverliği mevcut- tor, Bütün tehlikelere Tağmen bunu her zaman her yerde söyledim ve söyliyeceğim. Eli- mizde son kalan şey: Söz- dür. (Söz) de her suretle ta- kibe uğramaktadır. Kim bun- da 'bu hisleri sezerse o buna inanmıştır. Sezemezse * inan- maz. Çünkü bundaki - ispat tarzı yalnız söze dayanıyor. Bu takdirde benim sözlerimin değeri kaybolmuş" olacak. E bü. kadarcık'| bir “şeyi - kim göze almaz. İkinci ve üçüncü — hitabele- rimde : Ulusun — kürtuluşunun ancak kendine bel bağladığını inandığımız terbiyenin genel vasıflarını izah ettim : Beşer karakterinin dipten temelden değişmesidir, dedim. Şimdi bir (Ucitimt bakış) daha ya- palım. Şimdiye " kadar : — Meşhut olan âleme, reel ve hakiki âlem nazarile bakıldı. Talebe- nin ilk öncel önüne sürülen âlem, o idi; (Fikr) e ondan Sönra geçiliyordu. Ve ekseriya (Fikir) de, meşhut ve mahsüs âleme bağlanıyor ve böylece onun kölesi oluyordu. Yeni terbiye ; bunu değiş- tirecek : “Hakiki âlem, fikir âlemidir,, diyecek ve başlan- gıçtan itibaren bunun üzerine talebenin dikkatini çekecek, Talebenin sevgisini, yalniz fi- | kir “âlemine baglıyacak ; o derece ki — talebenin — hayatı, tamamen ve zaruri — olarak, ruh âleminin içinde yüvarlan- | sın ve yükselsin. Zamanımıza kadar, insanların çoğu : Ete, maddeye, tabiate bağlı olarak î'aşadı]ar. Yeni terbiye ise : İşlerin çoğunda, sonra hepsin- de, ruhu hakim kılmağa çalı- şacak, Ekseriyet, emin ve sağ- lam olan bu ruh ve terbiye verilmelidir ; mükemmel yeni bir soysal nizama temel ancak bu olabilir. Bu hitabelerin başlangıcında teklif ettiğimiz — ergeyi, ancak bu terbiyenin realize edece- ğinde şüphe yoktur. İşte bu yaratmak — istediğimiz temel unsuru : Vatanseverlik olacaktır. Böyle insan, kendi hayatına, ebedi hayat nazarile ve kendi vatanını da o ebe- diyetin desteği gözüle baka- caktır. Bu zihniyetin temel unsurlarından biri : Vatan aşkı olacaktır. Vatandaşlar da, va- tanı kahramanca müdafaa, da- hilde hak ve adaleti sevme, işte bu aşktan doğacaktır. Bu terbiye daha ileriye de gidecektir : Tabiidir ki - her zaman olduğu gibi, büyük ideallere ulaşmak için büyük vasıtalara — başvurulacağından insan; daha iyi inkişaf ede- rek, bütün — mukadderatının haricinde, ebediyet için de hazırlanmış olacaktır. Bundan Ulus ve vatanın kurtuluşu, ve ve rühun | kurtulma doğacaktır. Mahsüs âlemin üstündeki ülkü âlemine insanları çek- mek : Âsıl işimizdir. Bu ülkü | âlemin mevcut olmadığı veya buna milletin çoğunu çekme- nin mümkün olamıyacağı hak- kındaki itirazlara çok zaman | evel cevap verildi. Artık ön- lara dönmiyeceğiz. Biz şimdi, milletin ekseriyetinin bu ülküç âleme nasil ithal edileceğini göstereceğiz. — Sonu var — Kamutay Başkanı İstanbul'a geldi.. İstanbul, 7 (Hususi muha- birimizden) — B. M. meclisi başkanı Abdülhâlik- Renda, Ankara'dan — bugün — buraya gelmiştir. Bavulda Elmas olduğunu bilmiyormuş! İstanbul, 7 (Hususi muha- birimizden) — Bir hırsız, bu: rada çaldığı bir bavulu beş İiraya - satarken tutulmuştur. Bavulun içinde elmas ve gü- müş dolt idi. Yapılan tahki- katta hırsızın, bavulda bulu- nan gümüş ve elmaslardan ha- beri olmadığı anlaşıldı. tezleri birleşiyor. — Başı Tinci sahifede — 5 ci madde Türkiye'nin Mil- letler bemiyeti âzası - sıfatile olan — vetibeleri - hakkındaki 13 ncü maddenin kat'i şekilde tahriri kaydı ihtirazısile kabul edildi. 6 ıncı madde bir nok- tai nazar teatisine vesile oldu. Bulgaristan ve Romanya — de- lege heyetleri Lozan mukave- lesinin buna tekabül eden maddesindeki formüle benzer formül kabulü suretile bazı düşmana yardım şekille- rinin tasrihi faydalı olacağını bir B. Politis düşmana yardım Beynelmilel “ hukuk kaidelerile muayyen olan bita- raflık vazifelerine muhalif ola- rak düşmana yapılan hizmet- lere şamil olmak lâzımgeldi ğini ve Türkiye delege heyeti kendi noktai nazarına tama- men uygun olan bu tefsirin her türlü tasrihi zait kıldığını bildirmiş ve konferans 6 ıncı maddeyi kabul etmiştir. Konferans yarın saat 10 da tekrar toplanacaktır. Montrö 7 (Radyo) — Bo- gazlar konferansı, dün tekrar müzakerelere başlamıştır. Ev- velâ, Türk projesi konuşul- muştur. Bu prejede, boğazlar: dân geçecek olan harp gemi- lerinin, azami 14 bin tonilâto hacminde olması isteniliyor. İngiltere, projenin bu fıkra- sına itiraz etmekte ve bu hacmin, 15 bin tonilâto olma- sını ileri sürmekte olduğu gibi, Karadenizdeki devletlerin, bo- ğazlardan geçecek -olan harp gemilerinin, 28 bin tonilâto hacminde hakkında tâbirinin olması | Türk projesinde yazılı nokta- ya da ilişmekte ve bu hacmin, 30 ve icabında 45 bin toni- lâto raddesinde olmasını talep eylemektedir. İngiltere baş delegesi Lord Hemley, dün sabah projesini konferansa vermiş ve bu hu- susta izahatta bulunarak, tek- nik koömitece bunun müza- kere edildiğini ve Türk dele- gasyonunun muvafakati hâsıl olduğunu bildirmiştir. Bunun üzerine Fransa baş delegesi M. Pol Bonkur, Ro- manya hariciye Nazırı M. Ti- tülesko ile Tevfik Rüştü Aras ve M. Litvinof'u bir araya getirerek kendilerile konuş- muş, noktai nazar (farklarını araştırmıştır. Rus hariciye nazırı M. Lit- vinof, Türk - İngiliz projesine itiraz etmiştir. Türkiye'nin harp esnasında boğazları açıp kapamak hu- susunda serbesti istemesine gelince, buna İngiltere mü- maşat etmemiş ve böyle bir bal karşısında uluslar sosye- tesine müracaat edilmesi lüzu- munu ileriye sürmüştür. İngiltere, yeni projenin, iki devlet tarafından imzalanma- sını ve lüzum görülürse her beş sönede tüdile 'uğraması fikrini ortaya atmıştır. Proje, bugün reye kona: caktır. Montrö, 7 (Radyo) — Dün- kü Boğazlar konferansı içti- mât bermutat — İtalya murah- hasları hazır olmadan yapıl- mıştır. Roma, 7 (Radyo) — İtalya hükümeti — zecri — tedbirlerin konmuş olması hasebile bo- ğgazlar — konferansına — iştirak edecek değildir. İtalya mahafili, — boğazlar konferansının vereceği karar- ların İtalya'nın imzası olma- dıkça hükümsüz kalacağı ka- naatindedir. Paris, 7 (Radyo) — Boğaz- lar konferansı, İtalya'nın mev- cudiyet veya ademi mevcudi- yetini nazarı itibara “almadan mesaisine devam ctmektedir. Montrö, 7 (Radyo) — Bo- ğgazlar konferansında bugün müzakerelere devam edilmiştir. Fransız murahhasları M. Pol Bonkur ve Fransa'nın Ankara sefiri M. Hanri Ponso petrol sefinelerinin Fransa'nın noktai nazarı dahilinde boğazlardan geçmesini istemişlerdir. İngiliz ve Türk murahhas- ları arasında fikir uygunluğu vardır. Fransız'lar tahtelbahir- ler ve tayyareler için hususi bir rejim istemektedirler, Bu hususta da Rusya ve Türk tezlerinde uygunluk vardır. Paris, 7 (A.A) — Pöti Pa- rizien gazetesi boğazlar adlı baş yazısında Türkiye memle- ketini mükemmelen idare eden kuvvetli bir hükümete malik- tir. Müdafaa kıymeti harpte denenmiş olan bu memleket topraklarına hâkimiyetle ko- ruma hakkını isteyor. Hem en âlâ şekilde Versay'ın yıkılma- sına lafla mukabeleden sonra Türk talebini reddetmek güç- tür. Tan gazetesinin Roma mu- habiri, Stampa'nın bir maka- lesini bildiriyor. Stampa bu makalesinde diyor ki: Boğazlar müzakeratı İtalyaya karşı bir manevradır. Diplo- lomatik bir zecri tedbirdir. Kânunuevel anlaşmaları dur- 8 // 936 Üik Son Dakika: Boğazlar işinde Italya - Ingi- liz fikir birleşmesi çıkıyor.. Ve İngiltere boğazlar mes'elesinde Rusya'ya veri- lecek hakların diğer devletlere teşmilini istiyormuş! Roma 7 (Radyo) — İngiliz siyasi mehfili, zecri tedbirlerin kaldırılması hasebile Habeş | mes'elesinin tasfiyesine başlandığı kanaatindedir. Habeşistan'ın İtalya'ya ilhaki keyfiyetinin gayri muayyen bir âtiye taliki, çok mühim görülmektedir. İngiltere hükümeti şimdi bütün ehemmiyeti bogazlar mes'elesine vermiştir. Sovyet Rusyanın boğazlar hakkında husust bir vaziyet istemesi İngiltere'nin bilhassa nazarı dikkatini celbetmiştir. Lord Stanley tarafından Montrö'de boğazlar konferansı bürosuna verilen yeni İngiliz noktai nazari notası da çok mühimdir. İngiltere'nin bu hususta esaslı münakaşalara girişeceği tahmin edilmektedir. İngiltere, boğazlarda Rusya için temin edilecek mürur haklarının diğer alâkadar devletler için de verilmesini istiyecektir. İ | dukça Montrö: seten akalliyette ve madun vaziyette kalmaya — razıdır ki, bunu kabul edemeyiz. Roma, 7 (A.A) — Havas ajansından : Selâhiyettar mahfiller, İtal- yan aleyhtarı Akdeniz anlaş- maları mer'i kaldığı müddetçe İtalya'nın Montrölkonferansına iştirak etmiyeceğini teyid et mektedirler. Bu mahfiller İtal- ya'nın Brüksel lokarno konfe- ransında hazır |bulunmak için henüz bir *«davet âalmamıştır. Keza bu mahfiller İtalyan ulu- Sunun zecri tedbirlerin kaldı- rılması mes'elesinde bunların konulmasında olduğu gibi lâ- kayd bulunduğunu bildirmek- tedirler. Montrö, 7 (A.A) — Boğaz- lar konferansının bugünkü sa- bah celsesinden sonra neşre- dilen tebliğ: Konferans İngiliz delege he- yeti tarafından teklif edilen mukavele projesi metninin mü- zakeresine devam etmiştir. 7 ci ve 8 inci maddeler kabul edi- lerek tahrir komitesine gönde- rilmiştir. 9 yncu Madde üze- rinde barış zamanında deniz altı gemilerinin geçmesi mem- nuiyetile Karadeniz'de sahildar devletlerin deniz kuvvetleri hesabına Karadeniz dışında inşa edilmiş olan denizaltı ge- milerinin geçmesi için derpiş edilecek istisna mes'eleleri hak- kında noktai nazar teati edil miştir. Fransız delege heyeti muh- telif harb gemisi tipleri ara- sında gösterilen fark hakkın- daki ihtirazi kaydını tekrar etmiştir. Maddenin kat'i ka- bulü 15 inci madde ile ondan sonraki maddelerin kat'i me- tinlerinin kabulüne talik edil- miştir. 10 uncu madde İngiliz de- lege heyeti tarafından verilen a siyastide de- Şen lli gel kabul 'edil miş ve sosyeteler " birliği de- lege heyetinin Karadeniz'de sahili olan devletler tarafın- dan yapılacak ihbarın müd- deti hakkındaki ihtirazi kaydi ile tahrir komitesine gönde- rilmiştir. Könferans 11 inci madde için İngiliz delege heyeti tara- fından teklif edilen son met- nin hasar veyahut kaza vukuu sebebile gemilerin uzun müd: det istimalden sakıt kalmaları halini derpiş edecek tarzda tadili lüzumunu kabul etmiştir. Könferans; bu maddeye Türk —mukavele — projesinin 6 ıncı maddesindekine benzer bir metnin tonilâto ve evelden müsaade kayıtlarının kaldırıl- ması suretile ilâvesine matuf olan tadil teklifini müzakere ötmiğ Nn karar talik edilmiştir! Konferans saat 16 da tekrar toplanacaktır. Montrb, 7 (A.A) ajansı bildiriyor: Boğazlar konferansının umu- mi celsesi dün sabah tevdi edilen İngiliz plânını Sovyetler birliği delege heyetinin muha- Tefefine rağmen müzakereye esas olarak kabul etmiştir. In- iliz plânı Türk projesinde ğıiı sıra tadilâtı ihtiva etmek- tedir. Türkiye delege heyeti dün- kü toplantıda tecim gemilerine tatbik edilecek sağlık resimle- rinin yüzde altmış azaltılma- sını kabul etmiştir, Türkiye delege heyeti İngi- liz plânını İngiliz ve Türk delege heyetleri arasında son Cenevre görüşmeleri esnasında elde edilen anlasma üzerine müzakereye esas olarak kabul etmiştir. İstanbul, 7 (Hususi muha- birimizden) — Montrö'den ge- len haberlere göre İngiliz'ler, verdikleri yeni bir proje ile Havas Ayni İngiliz mehafili, İtalya'nın konferansa iştirak etmemiş olmasına rağmen İngiliz fikir- lerine taraftar olduğu kanaatindedir, İngiliz'ler arasında İtalya teşriki mesai hususunda kuvvetli bir cereyan başlamıştır. İngiliz'lerin zecri tedbirlerin hemen kaldırmak teşebbüsü de bu cere- yanın bir eseridir. İngiltere İtalya'ya yaklaşmak için tuttuğu yolda devam edecektir. Zecritedbirler Maamafih_._l't—;ly ğişmiyecekmiş.. Roma, 7 (Radyo) — Zecri tedbirlerin kaldırılması haberi İtalya'da büyük bir tesir husule getirmemiştir. İtalya matbuatı, zecri tedbirlerin İtalya için unutulmıyacak bir ders olduğunu | yazmaktadır. İtalya yeni siyasetini değiştirmiyecektir. Cenevre, 6 (A.A) — Tanzim komitesi zecri tedbirlerin Fran- sız, İngiliz tekliflerine tevfikan kaldırılması tarihini bu ayın onbeşi olarak tesbit etmiştir. Komite, İtalya'ya karşı tatbik edilbiği şekilde bu tedbirlerin makanizması ne olduğu teknik noktai nazardan tetkike memur bir komite ihdasına karar ver- miştir. Bundan maksat bu tetkikatın istikbal için faydalı ola- cak hükümler istimzaç etmektir. Faik Demir Londra'ya gidiyor. İstanbul, 7 (Hususi muhâa- birimizden) — İktısad vekâleti müsteşan Faik Demir, bazı sanayi işleri için Londra'ya gidecektir. Edirne'de Kredi kooperatifleri Edirne 7 (A.A) — Ziraat vekâletinin Trakya'ya gönder- diği organizasyon mütehassısı yeni kredi kooperatiflerinin Adaha çabuk - formalitelerinin tamamlanmasi emrini almış ve Meriç boyundaki kazalara gitmiştir. 65 kooperatifin yeni muamelelerinin pek yakında arkası alınacak ve kooaperatif- ler faaliyete geçecektir. Bunlardan başka müfettişlik satış kooperatifle- rine de ehemmiyet verilmek- tedir. Ancak şimdilik Trakya için 12 satış kooperatifi teş- kilâtlandırılması Ekonomi ba- kanlığına teklif edilmiştir. Kavunculuk ve bal ve bal- mumculuk, balık ve - sardel- umumi yacılık, peynircilik, yaş üzüm yaş meyva, yağcılık bunlar arasındadır. Bu iyi ve yerinde tedbirlerle ve şark demiryol- larının devlet eline geçmesile Trakya'nın iktısadi hayatında ehemmiyetli bir - canlılık ola- cağında hiç kimsenin işkili yoktur. İzmir yeni ceza hâkimi | | İ l B | İ İstanbul, 7 -(Hususi muha- — birimizden) — İstanbul mülga ihtisas mahkemesi reisi Atıf İzmir ceza hâkimliğine ve ih- tisas müdnelumumisi Reşit te Aydın müddeiumumiliğine ta- yin edilmişlerdir. İngiltere - Mısır Müzakereleri Kahire, 7 (Radyo) — İngi- liz hariciye müsteşarlarından M. Bekker'in geldikten sonra 48 saat içinde İngiliz — Mısır müzakereleri çok müsait bir safhaya getirmiştir. MEUE DY A MA YAT MMCLARA AT VA boğazlardan geçecek olan harp gemilerinin tonajının artırılma: sını ve elli yıllık bir mukavele akdini boğazla r konferansına teklif etmişlerdir. Hükümeti- miz, boğazlardan geçecek olan harp gemilerinin rüsumundan *6 60 nisbetinde tenzilât yap" mağı kabul etmiştir. | İ | | | İ