26 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ı 26 /7/ 936 o -— Rusya-Türkiye Karahaı; .Montrö | Zaferi dolayısile — ÂAras'ı tebrik etti.. ! Ankara, 25 (A.A)— Boğaz- © İâar mukavelenamesinin imzası dolayısile — Sovyetler — birliği — Ankara büyük elçisi M, Kara- —© han ile dışişleri Bakan vekili Şükrü Saraçoğlu arasında aşa- — Bidaki telgraflar teati olun: DD muştür: Ekselâns Şükrü Saraçoğlu Dışişleri Bakanı Vekili Türkiye için büyük bir mu- — waffakıyet teşkil eden Montrö — könferansının — muvaffakıyetle neticelenmesi dolayısile ekse- — lânsınızı tebrik etmekle has- saten bahtiyarım. Bugün im- — zalanan yeni boğazlar muka- Ö velenamesi ve protokol Tür- — kiye'nin her sahada kuvvetle - terakkisini göstermektedir. Ve | bu sebebden dolayı bu. iki — vesika vücut bulabilmiştir. — Boğazlar konferansı aynı za- “manda şunu da ispat etmiştir — ki hakkında kuvvetli ve hare- —© kâtında dürüst olan bir hükü- /— Met haklarının ve menfeatle- — Tinin bütün dünya tarafından ittifakla kabul edilmesine mu - Vaffak olabilir. Bugün kaldırı- — lan ve bir daha gelmiyecek * © olan eski mukaveleyi bundan —| Üüç senc evel protesto etmiş olan Sovyetler - birliği Türk — milletinin boğazlar üzerinde —© bakimiyetini yeniden tesis ve — bunların emniyetinin bizzat /— mini hususundaki meşrü hakkı ve hayati menfeatinin Montrö- /— de hemen tanınmasından do- © © Jayı samimi surette bahtiyarlık — — duymaktadır. — En samimi tebriklerimi teyit “eder ve dostane hissiyatım ile xvv_yüksck ihtiramatımın kabulünü — rica ederim. p N Karahan Ekselans 'Karahan ; , — leri birliği büyük elçisi B İstanbul Boğazlar mukavelenamesi- — nin imzası münasebetile ekse- / lânsınızın göndermek lütfunda bulundukları çok nazik tel- grafı büyük bir memnuniyetle aldım. Montrö mukavelena- mesi en güç meselelerin dahi muvaflakıyetle — halledilmesini İntaç eden milletler arasındaki işıiliklı itimat ve iş birliğine takviye et- | l i HE olan imanımızı velenamesi hakkında kuvvetli & harekâtında dürüst bir hü- —| kümetin bımlar vasıtasile doğru teklerinin — ittilakla — kabul ilmesi keyfiyetine varabile- Cceğini — göstermekte olduğu —hakkındaki fikrinize tamamen iştirak etmekteyim. — Montröde alınan mesut ne- tice muhakkak — surette mem- eketlerimizin karşılıklı — İaatı namına olarak kuvvetli - Türk—Sovyet dostluğunu tak- | viye etmekten hali kalmıya: €© D men- B a AF B Nazikâne dikkatinizden dor hararetli teşekkürlerimizi bildirir. ve samimi hissiyatım yüksek ihtiramatımın ka- “bulünü rica eylerim. Şi Şükrü Saraçoğlu KA âki çekli, ancak neşredildikten ça anlaşılacaktır. Ve bu muka- veleş tatbik sahasına — konmadan neşredilmiyecektir. üne gelince: Ho mes'elenin müzakeresi bit. » Maamalih 1930 — esası uzlaşılacağı tahmin edil- TUEE M L L G DSN - kendi kuvvetleri tarafından te- | 'Muğla'da 'Lozan günü.. Vekiller heyetinin Florya'da AtatürklAtatürk ve Iran riyasetinde toplanması muhtemel. ——— —Ü İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — Vekiller heyeti yakında İstanbul'da bir içtima ya- pacak ve içtimaa, Reisicumur Kamâl Atatürk riyaset edecektir. Heyeti vekile toplantısının lorya'da olması muhtemeldir. İstanbul, 25 (Husust muhabirimizden) — Maliye Bakanı Fuat Ağra'lı bu sabah tayyare ile Ankara'dan şehrimize geldi. İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — Dahiliye Vekili ve C. H. Partisi sekreteri Şükrü Kaya, bu akşamki Ankara trenile şehrimize geldi, istasyonda karşılandı. ———7 .. .— İngiltere kralı, bugün Trakya'da Arıcılığa büyük Ehemmiyet veriliyor Edirne, 25 (A.A) — Trak- ya'da yer yer olduğu gibi Çor- lu'da da köy muhtarlarına mahsus olmak üzere bir arı- cılık kursu açılmış ve kuürs çalışmasını muvaffakıyetle so- na erdirmiştir. Trakya halkı için bu yeni ve çok verimli işten en kısa bir zamanda en iyi bir sonunç almak maksadile Trakya'nın dört vilâyetinde arıcı uzman- ları gezmekte ve yeni kovan- lara ana veya oğul arılar yer- leştirmektedir. Bütün bu -işlerde birinci derecede gene köy öğretmen- lerinin önemli bir mevki al- dıkları memleket — işlerinde temiz bir örnek oldukları görülmektedir. |- Fransa'da bulunacak Vimi'de Kanada'lılar namına dikilen âbideyi açacaktır. Londra 25 (Radyo)— İngil- tere kralı 8 inci Edvard, ya- rın (bugün) Fransa'nın misaliri olarak Vimi'ye gelecek ve Kanada'lılar için yapılan âbi- deyi açacaktır. İngiltere hükümeti adına açılma merasiminde hazır bu- lunacak olan delegasyon ha- reket etmiştir, Kral, Portsmot — yolile bir yata binerek Kale'ye gele- cektir. Merasime iştirak etmek üze- re Kanada'dan üçbin altıyüz kişi Vimi'ye gelmektedir. Montrö konfe- ransı neticeleri. — .. n — Muğla, 25 (A.A) — Lozan | Türk, Fransız, muahedesinin imzalandığı gün, dün Halkevi tarafından kut- İngiliz mezarları- lulandı, söylevler verildi; şir- |HG çG!enkl" kondu.. ler okundu, konser verildi. İh- Savyet sosyalist cumuriyet-” tifalde büyük bir kalabalık vardı. Atatürk'e, İsmet İnönü'ne, Parti genel sekreterliğine şük- ran bağlılık duygularını bildi- ren teller yazdılar. İspanya'dan Pa- ralar Kaçırılıyor. Paris, 25 (Radyo) — Mad- rid'den (Burjo) tayyare istas- yonuna gelen İspanya yolcu tayyarelerinden birinde on bir milyon frank nakledilmiştir. Bu vaziyet gösteriyor ki, İs- panya'dan külliyetli — paralar kaçırılmaktadır. miştir. Yeni boğazlar muka- |Bahreyn Sul. tanı İstanbul'da.. İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden ) — Hindistan'ın Bahreyn sultanı bugün maiye- tile birlikte şehrimize geldi. Buradan Londra'ya gidecektir. v 312-326 İhtiyat subaylar.. gü n e 1 — İzmir şubesinde ka- yatlı (312) dahil (326) dahil doğumlu piyade yarsubayları (Zabit vekilleri) 1 ağustos 936 da tayin edilmiş olan kıt'alarında — bulunacakların- dan muamelelerini ikmal ey- lemeleri için 29/7/936 -çar- şamba günü İzmir askerlik şubesine müracaat etmeleri. 2 — İzmir şubesinde ka- yıtlı olmayıp ta bu civar k- taatta vazifelerini görmek is- tiyen yabancı yarsubayların (Zabit vekillerinin) de keza- lik mezkür günde İzmir şu- besine uğramaları ilân olunur. b İstanbul, 24 (A.A) — Ha- ber aldığımıza göre, Çanak- kale'de bulunan fırka kuman- danı Gelibolu yarım adasın- daki İngiliz-Fransız-Alman ve Türk mezarlıklarına birer çe- lenk koydurmuştur. Çanakkalc, 24 (ALA) — İki gün evel İıkınbul'dıp şehri- mize gelmiş olup Anafartalara geçerek Cesaret tepede Meh- medçik âbidesine çelenk ko- yan otüz gençten ve döçent- lerden mürekkep üniversite talebesi İstanbul'a dönmüş- lerdir. İstanbul, 25 (A.A) — “Yu- nus Nadi, Cumuriyet gazete- sinde murahhaslarımızın av- deti dolayısile memleket hal- kının gösterdiği coşkun teza- hüratı — kaydettikten — sonra Montrö konferansının ayni za- manda sulha hizmet düşün- eelerinden de ilham ve kuv- A vet almış olduğunu ve boğaz- ların emniyetinin bugün garb ve şarkta mevcud büyük dost kitlesini yekpare, temiz bir sevinç bıraktığını yazıyor. Tan gazetesi, İngiltere'nin sulh hakkında Londra'da üç devlet arasında yapılan Lokar- no konferansının neticelenme- sinde Montrö sadasının büyük tesiri olduğunu söyledikten sonra Almanya ve - İtalya'nın üç devlet tarafından beşler konferansınsına iştirakleri için yapılan daveti kabul etmele- rini temenni ediyor. Sulh sahasında Fransa'nın, İngiltere ile bütün bir iş bir- liği yapmağa karar vermiş olmasını sulh davasının müs- takbel inkişafı - için iyi bir alâmet kaydediyor. Haver, 25 (Radyo) — Ka- nada'lı sabık muhariplerin ya- rısından fazlası dün üç vapur- la buraya gelmiştir. Bugün diğerleri geleceklerdir. Gelenler hemen Paris'e geç- mişlerdir. Oradan da Vimi'ye gideceklerdir. Fransız -sabık muharip grup- ları da Vimi'de toplanmağa başlamışlardır. Anvers, 25 (Radyo)— Vimi- de açılacak olan Kanadalılar âbideşi merasimine iştirak et- mek üzere buraya iki bin ka- nadalı gelmiştir. Yunan Par- lamentosunda General HMetaİuaı kabinesinin istifası istenecek Atina, 25 (Radyo) — Ga- zetelerin neşriyatına göre, Yu- nan parlamentosünun — açılı- şında general Metaksas - ka- binesi aleyhine — münakaşa açılacak ve Metaksas kabine- sinin istifası istenecektir. I Dra yerine kuru üzüm.. Vekiller heyeti kararı çıktı. İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — Ecnebi şirket- lerin hariçteki hissedarlarına para yerine kuru üzüm gön- derilmesi hakkındaki - karar- name Heyeti Vekileden - çık- mıştır. C. Bayar Kütahya'ya gitti İstanbul, 25 (Hususi muha: birimizden) — İktısat vekili Celâl Bayar, Kütahya'da ku- rulacak elektirik santralı için yapılan hazırlıkları tedkik et- mek üzere bugün Kütahya'ya Dolfüs İçin büyük Âyin yapıldı.. Viyana, 25 (Radyo)— Eski Avusturya başbakanı Dolfüs'ün öldürüldüğü günün yıl dönü- mü münasebetile bugün Ka- tedral kilisesinde bir âyin ya- pılmış ve Reisicumur M. Mik- las ile bütün Nazırlar hazır bulunmuştur. Gazeteler, Dolfüs için uzun makaleler yazmakta, mumai- leyhin, Avusturya'ya büyük hizmetler ifa ettiğini kaydey- lemektedirler. Hükümdarı Telgraflaştılar.. —— . .. ——— Ankara; 25 (A.A) — Bo- gazlar mukavelenamesinin im- zası dolayısile İran Şahinşahı Majeste Rıza Şah Pehlevi ile K. Atatürk arasında aşağıdaki tolgraflar teati olunmuştur : Ekselans Atatürk ; Türkiye Reisicumuru Montrö konferansı müzake- ratının neticelendiği hakkında mesut haber ve ekselansınızın münevver önderliği altında asil Türkiye'nin kazandığı büyük muvaffakıyet bizi fevkalâde memnun etmiştir."Bu münasc- betle ekselansınıza en kalbi tebriklerimizi ve dost komşu Türkiye'nin tealisi hakkındaki samimi tememnilerimizi bildi- ririz. Rıza Pehlevi Âlâ hazreti hümayun Rıza Şah Pehlevi ; Şahinşahı — İran Montrö konferansı müzake- ratının vasıl olduğu muvaffa- kıyetli netice münasebetile zatı şahanelerinin bana göndermek lütfunda bulundukları nazikâne telgrafi memnuniyetle aldım. Bu vesile ile gösterilen meser- retten ve gerek şahsıma gerek Türkiye'ye karşı izhar buyuru- lan samimi hislerden dolayı teşekkürlerimi arzeder ve asil ve dost İran'ın refahı hakkın- daki kalbi temennilerimi teyit ieletim: K. Atatürk Habeşistan'da Temizleme hare. kâtı devam ediyor. Harar, 25 (Radyo)— İtalyan askerleri dağlık mıntakada te- mizlik ve silâh toplama faali- 'yetine devam etmektedirler. Dagamdo mıntakasında Rema- ligor kabileleri rüesasile be- raber dehalet etmişlerdir. Göller hattında general Bel- luzo, dün Abemaryam mev- kiüni müşkül ve zahmetli bir yürüyüşten sonra işgal etmiştir. Adis-Ababa, 25 (Radyo) — Mareşal Graçyani dün oto- karlı kıtaları ve birçok piyade askerleri - tarafından yapılan geçit resminde hazır bulun- muştur. Yerli Rasların pek çoğu bu geçit resminde hazır bulun- muştur. Bunların bir kısmı resmi geçide iştirak etmişler- dir. Roma, 24 (A.A) — Adis- Ababa'dan bildirildiğine göre, İtalyan'lar Choa'da tathir ha- rekâtına başlamışlardır. İtalyan'lar, Adis-Ababa'nın 150 kilometre cenubunda Ha- beş yağmacılarından mürek- kep çeteleri yakalamışlar ve dağıtınışlardır. |!ı|yın kuvvetlerinin — geç- tikleri her- yerde Habeş'lerin dehalet etmekte oldukları ha- ber verilmektedir. Yeniden 65 koope- ratif açılıyor Edirne, 25 (A.A)— Trakya- da mevcut 26 eski kredi koo- peratifinin yeni kanuna uyarak intikal kararı verildiği umumi müfettişliğe bildirilmiş ve yeni kanuna göre, açılacak olan 65 yeni kredi kooperatifinin tasdik ve tatbik emirleri de Lozan - Montrö Lozan gününü, Montrö za- ferinin sıcak heyecanı içinde kutluyoruz. Memleket günler- denberi geniş bir sevinç içinde. Şehir ve kasabalardan gelen tezahür telgrailarını sütunları- mız alınıyor. Montrö ve Lozan günlerinin bukadar - birbirine yakınlığı, tesadüfün eseri de olsa, kıy- met ve kuvvetlerindeki bera- berliğe ve birliğe çok yakışan birşeydir. Bu iki günü, esasen birbirinden ayrmı düşünmezdik. Her yıl birinin taze heyecanı içinde diğerini kutlamakta her nesil ayrı bir zevk duyacaktır. Osmanlı politikası; millet- lerarasındaki — ihtilâfları asır- larca boğazlarda düğümlemişti. Bunu Lozan; büyük harbın sıcak acısı yüreklerde iken çözemezdi. Boğazlar mıntaka- sının emniyetini birkaç - yıl silâhın değil yalnız Türk kah- ramanlığının uyanıklığına bıra- kabilirdi, © kahramanlık ki 'yurdunu kurtararak Lozana gel- mişti ve bu kurtarış - tarihin müstesna bir hâdisesi sayıla- bilirdi. Memleketi istilâ eden “Düşmanlar, bütün dünyada emsali görülmemiş bir gali- biyetin mümessili,, idi. Cebir ve hile ile aziz vatanın bütün kaleleri — zabtedilmiş, bütün tersanelerine girilmiş, bütün orduları dağıtılmış ve mem- leketin her köşesi bilfiil işgal, edilmişti. *-Bütün bu şartlardan da- ha elim ve vahim olarak, memleket dahilinde, iktidara sahib olanlar gaflet, delâlet ve hattâ hiyanet içinde ,, idiler. * Hattâ bu iktidar sahipleri; şahsi menfeatlerini, müstevli- lerin siyasi emelleriyle tevhid. etmiştiler, “Millet, fakrü zaru- ret içinde harab ve bitab düş- müş, idi. Bu kadar hazin bir talie uğrıyan Türk, asil kanile Atatürk'ün dehasında şahlandı, yurdunu kurtardı. Montrö, Türk kahramanlı- inin uyanıklığına — birakılan Eoğıı emniyetini silâhlarla tak- viye ediyor. Yurdun geniş se- vinci, bu hâdise sebebile, mil- letlerarasında Türkiye'ye ol- duğu kadar dünya sulhuna da hürmet gösterilmiş olmasın- dandır. Boğazlardan geçmek işinde, medeni âlemin bir dost- luk çevresi yapması; - onun içinde en lâyık yeri alan Tür- kiye için şüphesiz bahtiyar- lıktır. Bütün bu sözlerle mem- leketteki büyük sevincin sebep- lerine kısaca işaret etmiş olu- yoruz. Yıllardanberi emniyet — ve huzur içinde memleketin re- fahına çalışan yurddaş; Ana- fartalardan Dumlupınar'a, Lo- zan'dan Montrö'ye kadar her şeyi kurtaranların yüce varlı» ğına kendini çoktan bağlamış- tır. Yüreklerde sarsılmaz bir emniyet yaratan daima » en zinde bir hüviyetle yaşayan bu. bağlılık; Lozan ve Mon- trö gibi günlerde belki biraz daha geniş ifade edilmiânlın Kemal Ünal Arap'lar yahudi Mahallelerini Yakmak istediler.. Kudüs, 25 (Radyo) — Ya- fa'da bugün büyük nümayişler yapılmıştır. Arap'lar, yahudi mahallelerine hücum ederek bu mahalleleri yakmak istemiş- lerse de zabıtanın mukaveme- tile karşılaşmışlardır. Arap'lar, Hayfa'nın birçok yerlerine bombalar atmışlar, yahudilerin aleyhine küfürler Sayfa? lli —