26 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— Mareşal yaverini- karşısında görünce hayret içinde kaldı, ve: — — Bravo.. Dedi. Bu kadar — çabuk iyileştiniz mi? Hanri, kalbinin burkuldu- — ğunu hissetti;. kalbi şiddetle çarpmıya başladı. Fakat son bir gayret ve cesaretle: — — Müsyü Lö Mareşal, ya- iYamın hiçbir kıymet ve ehem- O miyeti yoktur! Dedi. — — Kalkarak buraya kadar gelebildiğinize göre ben de böyle sanıyorum. Mamafih is- — tirahat edebilirdiniz! Gayreti- nizin bu son eserini de tak- — dirle karşılarım! — — Mareşalım, bugün şu sa- —atta huzurunuza gelmek mut- “lak bir zarurettir! Çünki size müthiş bir haber vermek için geldim. Bana tevdi etmiş ol — duğunuz dösya kaybolmuştur! Harbiye bakamı, yaşının çok rlemiş olmasına rağmen ye- inden bir deli gibi fırladı ve: — — Ne dediniz?. Ne dedi- O niz?. Diye bağırdı. — — Dün bamna gönderdiğiniz — mühim dosya kaybolmuştur. — Fakat bu çok müthiş bir — haberdir! Bu dosya, ordumu- zun ne kadar zayıf olduğunu ütün vesaikile gösteren bir dosya idi, eğer bu dosya düş- /— Manlarimızdan birisinin eline | düşerse, vay halimize... Düş- /— manlar bu fırsatı kat'iyen ka- /— çırmak istemiyecekler ve bi- , zimle harb vesilesi arayacak- lardır! Bu harbin neticesinin — şünmek bile behi — caktır! Mareşal, çok asabi bir halde, /— daire içinde dolaşmağa baş- |ladı, Sonra, Hanri'hin önünde —dürdu ve: — Müsyü Dö Buagemon, hayatınızı ne gibi hadiselerin / hırpalamağa başladığını bil- Miyorum, bilmek te istemem. kat bir iki gün içinde bir kadın için düelle ederek ya- talandınız; sonra, en mühim — Ve en kıymetli bir dosya sizin evinizde kayboldu. bunlar bana k garib görünmektedir! Po- müdüriyetini nezaretim al- bu esrarlı — meseleleri halle memuür edeceğim. Bu şam benim önümde istintak -edilmeniz muhtemeldir. Şimdi evinize gidiniz ve emirlerimi bekleyiniz! Dedi. Biraz sustüktan sonra: — En iyi' Ve sevdiğim bir daşımın oğlunu, en sadık Ve emin' iş arkadaşı olacak çildirta- İzmir İkimci Beyler sok. Halk partisi binan iı;:ı;ı » Telgraf: İsmir — ANADOLU “Telefon: 2776 -Pomta kutusu 405 | — ABONE ŞERAİTİ Yillığı 1200, ait aylığı 700, &; 5 v aylıği 500 ıı.'uhf.'ıır 7 Yabancı memleketler için senelik ) Çibone ücreti 27. liradır Her 'yerde 8 kuruştur. - ; Böçmiş müshalar 25 kuruştur| —— NADOLU MATBAASINDA — BASILMIŞTIR YAĞAgüklenik Yözmüş ö .i A | ermunemnı — ne kadar elim olacağını dü- | sanmıştım.> Bu zannımda'yoksa aldandım mı?, Dedi, Hanri, hareketsiz bir halde duruyor ve bu acı sözleri bü- yük bir ıstırabla dinliyordu. Nihayet: — Askeri şeref ve haysi- yetim tehlükededir. Mareşal hazretleri, kendimi öldürmek lâzımsa, lütfen söyleyiniz! Dedi. Mareşal Randon baba bir askerdi. Esasen Hanri'nin bu işte, sadece bir suikaste kur- ban gittiğine emin idi. Genç ve yaralı zabiti cidden acıdı. Fakat vaziyet ciddi idi. Bunun | için, Hanri'ye: ş — Kendinizi öldürmek mi? Müsyü, bundan bir şey çık- maz ve bir fayda elde edil- mez ki... Bu işte mes'uliyet veya maznuniyetiniz. azalmaz! Sizin yapacak ve eski mev- künizi size kazandıracak bir şey vardır: Her hakikatı ol- duğu gibi söylemek. Ayni za- manda mücrimleri bulmak için bütün kuvvetinizle çalışmak lâzımdır. Şimdi gidebilirsiniz. Dedi. Hanri mareşalı selâmlıyarak yanından çıktı. Mareşal da hemen acele bir tezkere ile M. Pietri'yi yanına davet etti. ** Polis müdürü M. Pietri bir sâaat sonra mareşalın dairesine geldi. Mareşal, Polis müdüriyetine: — Müsyü Lö Direktör.. Üç ay oluyor ki Haşmetli İmpa- torumuzun itimadı ile polis müdüriyeti vazifesini görmek- tesiniz. Belki de henüz etra- fimızı müdhiş bir casus çete- sinin sardığından ve bütün gizli dosyalarımızı aşırmak için çalıştıklarından haberdar de- gilsiniz! Şimdi zabitlerimden birinin nezdinde yeni bir dos- ya sirkati hadisesi olmuştur. Bu zabitin ismi Kont Hanri Dö Buagemon'dur! Hemen tahkikata başlamanızı ve çok büyük bir dikkat” ve sür'al göstermenizi rica ederim! Dedi ve birkaç kelime ile düello hadisesini de anlattı ve sonra: —- Ben de İmparatora bu elim haberi vermek - için sa- raya gideceğim. Her şeyden evvel bu dücllonun hakiki es- babını öğrenmek lâzımdır. Bu düello ile alâkadar kadının ismini Hanri bana söylemek istememiştir. Bu kadının ismi bilhassa çok mühimdir. Bu noktada siz de bir şeyler hissediyorsunuz değil mi? Diye ilâve etti. Zahire satışları: Ç. Alıcı K l S0 Ton buğday 6 6 50 1046 Buğday 6 6 50 15 B.pamük 44 50 44 50 T- çei Silâh taşımak Karantinâ'da Yâsinoğlu Ne- catide bir biçak 'ye Abdur- rahman — oğlu “Cemalde “bir tabanca bulunmuş, * zâbi alınmıştır. KT? iyaset..Aşk Edebi, Tarihi, gibi.. Çîmdikier Siyasi işler Dünyanın birçok yerlerinde macera romant! kabine, bir nevi kahvehane 79 sandalyasına benzer. Birisi ge- lir, beş dakika oturur, bir kah- ve içer, kalkar. Arkasından bir başkası gelir, oturur, bir nargile tokurdatır, uzaklaşır, ider, ukluğumuzda, kasa- gıalırdıçî)şr enğlı(ı binek oyunu oynanırdı. Tabil onun gibi! Dün Yunanistan kabinesi vaziyetini okürken bunu Ha:- tırladım. Şair Nâzım Hikmet “Hazar,, denizine aid şiirinde bir kayığı tasvir ederken şöy- ıcliyuv G niyor kayık, Biışiîıor lğ'yık, Şahlanmış bir atın üstün- den inevcek Şahlanmış bir atın sırtına biniyor kayık. Yunanistan kabinesi hava- disini okudum da gayri ihti- yari ben de şunları söyledim: İniyor kabine Biniyor kabine Yan gelmiş siyasetin sırtın- dan inerek Yeni bir fırkanın sırtına biniyor kabine. .. İngiliz Avam kamarasında yeni bir hâdise oldu. Meb'us- lardan biri, nazıra içerlemiş; — Ulan rezil fındık siçanı! Diye bağırmış. Siyasette ha- karet, bir nevi modadır. Daha geçenlerde Loid- Corç, M. Eden'e ve kabineyi göstere- rek ayni kamarada, — İşte -demişti- İngiliz si- yasi tarihinde emsali görül- | memiş hıyaneti işliyenler, al- | çaklar! Hele hele, bu münakaşa- | ları bir de Yunan parlâmen- | tosunda dinlemelisiniz : Yumrukları sıkıyor, karşıdan | karşıya; —Namussuzlar, hırsızlar, re- ziller, katiller! Diye diye, öyle bağırıyorlar kil Meclis reisi bazen celseyi tatile mecbur kalıyor ve yahud mütekabil taraf ta ayni şeyi yaparak susuyor. Bu söğüşme ve dalaşma, hürriyet namı al- tında matbuatta da vardır. Yunan meb'usan meclisinin geçen devresinin sonunda ismi hatırımda kalmıyan bir gazetc, meclisin çalışmasının bir mu- hasebesini yapıyor ve sonunda şunları yazıyordu : — Şeytanlar alsın sizi! Yani, siyasette külür, çerez gibi birşey oluyor. Hani Ana- dölu'da bir âdet vardır. Bi- rini methedecekleri zaman; — Vay kerata vay! — Vay cingöz vay; — Vı; piçgyezid.yvıy! Derler. Ve bu söz ne ha- karet, ne de tezyif manasına- dır. Bilâkis, kendisine kerata- hk tevcih edilen zat, koltuk kabartır. Siyasilerin küfürleri- nin tesir derecesi de böyledir. Bir gazetede çıkan karikatür, kemşileiini gülünç ve berbad mevkie düşürdükleri halde, ayaâk ayak üstüne âtar, siga- rayı dumanlar, ayni gazeteyi, ayni karikatürü gülerek tedkik ederler. " Hattâ; — Falân yeri eksik olmuş! Diye tenkide bile kalkarlar. Kahire'de Arap'lar, bir teza- hürat esnasında İngiltere aley- hine savurmadık küfür bırak- mamışlar. İngiliz polis müdü- rü © nt silkmiş; — Varsihlâr, 'Bağırsınlar!.. Bağırır, bağırır, otururlar. A- ğızlarını tikâmağa gelmez, fena olur, zararlı bir hal alırlar. Pomiş. 'Bu da tipki 'önün " Çimdik HAB YELGCRAF panya hükümetine sadık kalân üç harb gemisi, (Göta)yı bom- yareler de bu gemilere bomba atmışlardır. (Göta) şehri bü- yük hasarata uğramış bulu- 'da vaziyet çok Fransız bank yararerİrayarİrirema düşürmüş- bardıman etmişlerdir. Karadan | lerdir. harb gemilerine — mukabele Berlin 25 (Radyo) — Bar- edilmiş ve âsilere mensub tay- | selon'daki Alman'lar büyük zararlara uğramışlardır. Son gelen haberlere göre, Alman- lardan mühim bir şahsiyet öl- Proje kabul edildi. Kredi iş- leri düzene konuyor. Paris, 24 (AA) İAy.ın Amılisî Fransa bankasına ait pro- jenin heyeti mecmuasını 77 reye karşı etmiştir. Meclis projede pek ulfak bazı tadilât yapmış 196 ile kabul rey ve bilhassa bankanın heyeti umumiye toplantısında müsavi surette birer rey sahibi olacak olan hisse senedleri tabiiyetinde bulunmalarını istemiştir, sahiplerinin Fransız Rrojeyi müdafaa eden M. Vincent Auriol ezcümle şu beya- natta bulunmuştur: Memleketin kredisini tanzim etmek işini kadar fâzla hisse sened sahiplerine bırakmak kabulü aslâ caiz devletleştirmekle muvaheze , edildiğimiz zaman şu suretle cevap veririz: Biz bankayı devletleştirmiyoruz, demokratlaştırıyoruz. Çün- kü her hisse senedi sahibine birer ay yalnız bir rey veriyoruz. olmiyan bir vaziyet idi. Bankayı bankanın ikiyüz Memleketin izhar etmiş olduğu arzuya tevafuk eden yeni teş- | | | 1 olabiliriz. j Amele Birçok kilât sayesinde frangın mukadderatı iyi ellere geçeceğine emin Fransa'da grev devam ediyor Çiftlikleri Yeniden işgal Etti.. Raşfald'da Bazı Müesseseler as- ker Kuvvetile Tahliye Edildi.. Paris, 25 (Radyo) — Ziraat işçilerinin Mo'daki grevi bugün kısmen bitmiştir. Sen ve Ovaz'da beş çiftlik amele işgali altın- dadır. Dezn'de henüz bir uzlaşma elde edilmiş değildir. Çiftlik amelesi bir toplanışta tekrar işgaline karar vermiştir. tahliye edilen çiftliklerin müştereken Nansi, Möret ve Mozel'de umumi iş konfederasyonu hari- cinde müstakil amele sendikaları teşkil edilmiştir. Bazı sendi- kalarda konfederasyondan ayrılmışlardır. Ruen'de grev müşev- vikleri, uzlaşma aleyhine propağanda yapmaktadır. Raşfold'da vali, baz? müesseseleri asker kuvvetile tahliye ettirmiştir. Fransız kabinesi, Lebru- nun riyasetinde toplandı İvon Delboş, Londra görüşmeleri etrafında izahat verdi. Paris, 25 (Radyo) — Saat onüçte Eliza sarayında rcisi cumur M. Lebron'un başkan: lığında toplanan kabine, saat 18 buçuğa kadar devam et- miştir. Hariciye nazırı M. (İvon Delboş), harici sıyasa hakkın- da uzun izahatta bulunmuştur. Bu toplantıda, Lokarno kon- feransı için de konuşmalar ol- muştur. Paris, 25 (Radyo) — İngi- liz'lerin cumartesi günü öğle- leden sonra tatil yapmalarına rağmen Paris'te siyasi faaliyet devVam etmiştir. Öğleden sonra M. Lebron'un riyasetinde Eli- ze'de toplanan “kabine Lon- dra mukarreratını ve İspanya vekayiini müzakere etmiştir. Paris, 25 (A.A) — Saylav- lar kurulu yeni sosyal kanun- larla kendisine verilen vazifeyi başarmak üzere ticari bahriye dairesine S0 milyon franklık bir kredi verilmesini ittifakla kabul etmiştir. Paris, 25 (Radyo) — Baş- bakan M. Leon Blum, meclisinde İs, anya hâdiseleri hakkında - izahat ayni zamanda Londra'da top- lanarak — üçler kaoarlarından da bahseyliye- cektir. âyan verecek ve konferansının ea HŞ Sebastiyen muharebesin- de ölenler 3000 kişidir. İki alay asilere teslim olmuştur. Bir hükümet tay- yaresi de asiler tarafından düşürülmüştür.. Paris, 25 (İZa.dyn-).“— İs- | nuyor. Âsiler, (Mandelâ) da bir hü- kümet tayyaresini dürülmüştür. Tetvat'tan gelen bir telgraf, âsi kuvvetlerin, Madrid'e onbeş kilometre yaklaştıklarını bil- dirmektedir, Sevilla'dan gelen diğer bir habere göre de, hükümete sa- dik kalan kuvvetlerden — iki alay, bugün âsilere iltihak ey- lemiştir. Cebelüttarık, 23 (A.LA) — Roton İngiliz dritnavtı, bir. ta- | bur İngiliz askerini - hamilen bu sabah Mısır'dan buraya gelmiştir. Öndröy, 23 (A.A) — Sen Sebaştiyen'de geçen son mu- harebelerde ölenlerin sayısı 3000 ni bulmuştur. Paris, 25 Radyo) — Paris- teki İspanya maslahatgüzeri istila etmiştir. Londra, 25 (Radyo)—İngil- tere'nin Madrid sefiri, hükü- metine gönderdiği bir telg- rafta, İspanya ahvalinin çok tehlikeli olduğunu kaydetmek- tedir. Cherburg, 24 (A.A) —Ok- lahoma Aadındaki Amerikan kravazörü Amerikan tebeası- nin himayesini temin etmek üzere İspanyol sularına hare” ket etmiştir. Vaşington, 24 (A.A) Amerikan Madrid elçiliği şe- hirde daha bir haftalık yiye- cek olduğunu hükümetine bil- dirmiştir. Almanya Avusturya Ticari meseleler için bir heyet Berlin'e gidecektir. — Viyana, 25 (A.LA) — Baş- bakanlık ekonomik işler ida- resi şefi elçisi Vidner'in baş- kanlığında bir. Avusturya he- yeti Almanya ile Avusturya arasındaki ticaret ve turizm münasebetini normal bir hale gelirmek üzere müzakerelerde bulunmak - için 26 temmuzda Berlin'e hareket edecektir. Viyana, 25 ( Radyo ) Avusturya başbakan muavini (Barbarelfet), bir söylev ver- miş ve Avusturya - Almanya anlaşmasından sonra Viyana'da siyasi propagandalara müsa- ade edilmiyeceğini söylemiştir. Prag'da sulh için bir nümayiş Prağ, 25 (Radyo) — Yarın (Bugün) akşam, burada — sulh için umumi bir nümayiş yapı- lacak ve birçok — hatipler söz şöyliyecektir. . , Yunanistan'da Tütün vergisi fazla.. Atina, 25 (Radyo) — Tü- tün amelesi, önümüzdeki Salı günü toplanacaklar ve hükü- metin, tütün kanununda koy- muş olduğu yeni vergileri pro- testo edeceklerdir.