26 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ll 26 /7/ 936 Mısırlı dostlarımız — Memleketimizi ziyaret etmek üzere gelen Mısırlı profesör ve talebe grubunun haşkanı Çanakkale-den geçerken bir nutukssöylemiş ve bu nutukta Büyük Şefimizin memleketine memleketinin —o- noktasında yaptığı eşsiz hizmet üzerinde durarak demiştir ki: “Mustafa Kamâl işte bu ta- rihte, İstanbulu birinci defa kurtarmıştı. Muhakkak ki onun İstanbulu ve ayni zamanda bütün Türkiye'yi, bir ikinci defa ve bu sefer kat'ı olarak kurtarması mukadder bulunu- yordu. O, zaferi ile, yalnız Türkiye vekayiinin seyrini de- gil, bütün şark tarihinin sey- rini değiştirdi.,, Gerçekten, Türkiye ile Ata- türkü tarih, hiçbir defasında birbirinden ayıramıyacaktır. Ve yurdumuzun her noktası, Ata- türk adlı büyük evladının bir başka hizmetine bir başka he- sab, daha ve enerji eserine şahidlik edecektir. Çanakkale'den geçerken söylediği nutuktan ayırarak yu- karıya koyduğumuı cümlelerle Misirli grübün başkanı Zeki Ömer bey, Atatürk'ün en bü- yük misyonuna dokunmuştur. Atatürk, — şüphesiz, Türk milli kurtuluş hareketinin yar ratıcısıdır. Ve bu bakımdan, o her şeyden önce Türk tari- hinin malıdır. Şu da var ki, Türk milli kurtuluşu, Mısır gi- bi memleketlerden bakınca, bunlar için bir örnek manası taşımaktadır. ; Kapitülasyonların kalkınma- sı, milli ekonominin kurulması, müstakil bir kültür. hayâtının, kısaca, bir cemiyetin ekonomik sosyal, kültürel ve politik ya- pısını baştan aşağı değiştiren bir hareket, Türk olarak baş- Hsusî şarap Misketlerden Yapılacak.. İnhisarlar umum müdürlüğü, Misket şaraplık üzümlerinden bu sene hususi bir şarap imal edecektir. Bunun için lâzimge- | len tetkikat ve hazırlık yapıl- mıştir. , Haber aldığımıza göre bu şarap, şimdiye kadar İnhisar | idaresi tarafından imal edilmiş olan bütün şaraplardan nefis ve üstün olacaktır. İnhisarlar idaresinin, geçen senc İzmir'de imal etmiş ol- duğu ve bir senedenberi de- poda bekletilen şarapları, sa- tışa çıkarılmıştır. ea Tütün mıntakalarında Mahsul tesbit edilmektedir. İnhisarlar idaresi, tütün mın- takalarında tütün istihsalâtını dikkatle takip — etmektedir. Amerikan tütün kumpanyala- rının memurları da her müs- tahsilin elinde bulunan tütün mikdarını ve bunların kalite- lerini tesbit ile meşguldürler. Busene, tütün piyasasının bi- rinci teşrin ayında açlacağı anlaşılmaktadır. İnhisarlar ida- resi, busenede piyasadan yük- sek fiatla tütün satın alacak ve piyasada bir nâzım rolünü ifa edecektir. Kuru üzümler Bundan sonra hıyabilir ama Türkiye'ye mün- 'Parıştırılamıyacak hasır kalamaz. Ve ne şüphe ki, ayni şartlar içinde yaşıyan ne kadır_nıc.m- leket varsa, Türk — mucizesin- den ders ve Türk inkılâbının büyük yaratıcısı Atatürk'ten ilham ve kuvvet alacaklardır. Biz, sevgili Mısır'lı dostlar rımızın bu sözlerinden bunu anlıyoruz. Ve Kemalizmin çev- resinde yaşıyan komşu devlet- lerin çoğunda derin akisler bırakmış - olduğunun delilleri saymakla bitmez. İnkılâbımızin bu husüsiye- tini, istesek. çok işliycbîl.irı_ı. Öyle bir dünyada ve tarihin öyle bir devrinde yaşıyoruz ki, başka memleketler üzerinde fikir bakımından müessir o_l— mak, bu güzel talic eşsiz bir Şef'e malik olmak dolayısile kavuşan bir memlekete ancak moral bir prestij Ve bunut arkasından da maddi kuvvet verebilir. Memleketimizi görmeğe ge“ len Mısır'lı dostlarımızı eğer iyi ağırlıyabilir. ve kşnfiılerşnı ıöfdüklcrinden ve işımlfl':ıın- den memnun bırakabilirsek bahtiyar oluruz. vi Kendilerine “ Hoşgeldiniz » derken doğulu ev sahibinin doğulu misafire karşı gösler- diği, onların da bizim dıî ma- lümumuz misafirperverliği gös- terinek - isteriz. Bürhan Belge Nöbetçi eczaneler Bu akşam Kemeraltında Hi- lâl, Karataşta Santo, Keçeci- lerde Yeni İzmir, İrgatpaza- rında Asri eczaneleri açıktır. Kuru üzümlerimizin işlen- meden ihraçlarının men'i hak- kındaki Vekiller heyeti kararı, şehrimizdeki bütün ihracat ta- cirlerine bildirilmiştir. İzmir'den birkaç Firmanın, kuru üzümlerimizi işlenmeden civardaki bazı dış memleket- lere sevkettikleri ve orada ya- bancı memleketler üzümlerile karıştırarak Avrupa - piyasala- yında satış yaptıkları anlaşıl- mıştır. Vekiller heyetinin ka- rarı tatbike başlandığına göre bundan böyle üzümlerimizin revaç ve rağbetini düşünebi- lecek Bu gibi hareketlerin ta- mamen önüne geçilmiş olmak- tadır. Bundan memleketimiz hesabına herkes büyük sevinç duymuştur. ga TUREN, . Vilâyet büdcesi Tepecikte emrazı sariye has- tanesinde veremliler için ilâ- Yeten yaptırılacak olan pavi- yonun keşfi naha müdürlüğü tarafından yaptırılmıştır. İnşa- atına , başlamak içın vilâyet büdcesinin vekil heyetinden tasdik ve iadesi bekleniyor. Büdcenin, bugünlerde vekiller heyetinde müzakere ve tasdik edilip iade olunacağı anlaşıl- mıştır. Büdce gelince birçok nafıa işlerine de başlanacaktır. Parklar Belediyenin, şehirdeki park- larda çalışan bekçilerinin gece altı saat sürmek şartile park- ları sulamaları ve bu vazifeyi de ilâveten üzerlerine alma- ları temin edilmiştir. Bu su- retle parklar kadrosunun ge- nişletilmemesi düşünülüyor. | İ Bergama'da Türk| eserleri müzesi Bergama, şaheser denebilecek bir eser elde etmiştir. Garp dehlizindeki heykeller serisi ile birinci salondan bir görünüş, ortada imparator Karakalla'ın başı.. Bergama Antikite işlerinin tanziminde bulunmak için ge- çende “Bergama'ya — gittiğini yazdığımız antikite müzeleri direktörü Selâhiddin -Kantar dün şehrimize dönmüş, ken disinden yapılan işler hak- kında izahat isteyen mnhar- ririmize şu izahatı vermiştir: — Herşeyden evvel şunu söy- lemeğe - borçluyum ki Berga- ma'nın Osman Bayat Tekin gibi hepimizin göksünü kabar- tacak çok çalışkan ve heye- canlı bir direktörü vardır. Ye- ni yapılan Bergama müzesi çok güzel ve mânalıdır. Ta sarlanarak yapılmıştır. Etrafı | revaklı üç dehliz ile dördüncü dehlize de salonlardan mürek- kep şark tarzında bir binadır. Örtasında geniş bir avlusu vardır. ÂAyni zamanda askilep- yon ite zefs ve diğer mabet- tarzındadır. Müzelik cn kıymetli eserler bu dehlizlere ve salonlara güzel bir seçim ve intizam ile konulmuştur. Müzenin bitirilmesi gereken bazı - noksanları — vardır.. ki, bunlar için çalıştık. Akropola yapılan yeni yolun da noksa- nı tamamlanacaktır. Müzenin ve bu yolun 29 teşrinievel Cumuriyet bayramında resmen açılması münasip olacaktır. Bergama müze direktörü ayrıca birşey daha düşünmüş- tür ki bu da “Antikiteler,, noktai nazarından ,Nevi şah- sına münhasır, olan Berğa- mayı bir kat daha yükseltecek ve *zenginleştirecektir. Bu ta- savvur ise açık bir Türk âsarı müzesi yapmaktır. Arap camii denilen ve harap olduğu için bundan evel yıkılıp arsa ba- line gelen Selçuk tarzındaki camiin arap mimarisi nüluzu ile Selçuk — tarzında (yapılmış gayet güzel ve kıymetli mina- resi bu arsada çok kiymetli ve mükemmel bir Türk âbi- desi olarak durmaktadır. ler l İşte bu minarenin etrafına ve bu arsaya Bergama'daki eski Türk Jlâhtleri ve yazılı, işlemeli taşları bir açık Müze olarak konulacak — ve araları | bir park haline getirilecektir. Bu eserlerin tarih, san'at, yazı bakım'ndan ayrı ayrı birer | yüksek kıymetleri vardır. Buna | muvaffak olunursa ki —oluna- cağına şüphe etmiyorum diğer Antikiteler nazar nok- | tasından “nev'i şahsına mün- | hasır, olan Bergama'da gene | “nevi şahsına münhasır,, bir | Türk eserleri Müzesi vücuda gelecektir. Kültür Bakanlığı | yüksek makamının da isteği bu merkezdedir. Çünkü tarihi kiymeti hâiz mezarların birer park — halinde — muhafazaları bundan evvel bütün vilâyet- lere emir ve tamim edilmişti. I.C İzmir antikiteler müzesinin etrafını çeviren ve durumları itibarile müzenin maddi ma- nevi — kiymetini — lekelemekte olan 15 kadar evin usulen is- timlâki maarif vekâletince tas- vip edilmiş, istimlâki zaruri olan bu binaların kıymetleri- nin takdir ettirilerek mazbata- sının acele gönderilmesinin il- baylıktan şarbaylığa emredil- diği haber alınmıştır. * . Belediyeciler Bilgili yetiştirilecek Belediye zabıta memurları- nn geçen defa yapılan yokla- mada tahsil ve bilgi derece- leri tesbit edilmişti. Bazı zayıf bilgili memurlara, - bilgilerini artırmak için çalışmak üzere Üç ay mühlet verilmiştir. Bu müddet bitince ikinci bir yok- lama yapılacaktır. Belediye memurlarının hali tercümeleri- ne ait vesaikin de biran evel tanzim edilerek sicillerinin te- mini için faaliyete geçilmiştir. KKT DAREKKANNEEAA MA SAR ELHAM RA Telefon 2573 Bugün iki büyük film birden 1-Viyana Bülbülü Martha Eggerth Marie Belle Duhuliye 20 Kuruştur. Seanslar — 4 de Fakir delikanlı, 6 da Viyana bülbülü, 7,30 da fakir delikanlı, 9,15 te Viyana bülbülü AAA AAA | sonra yağmur dinmiştir. AYU İN ol || oğlu İlk üzüm Dün Menemenden borsaya geldi Menemen'de Deşteban Ali Süleyman — tarafından yetiştirilen bir çuval çekir- deksiz kuru üzüm, dün şeh- rimiz borsasına getirilmiştir. Bağcı Süleyman, ilk defa ğetiştîımeğ: muvaflak olduğu u senenin ilk üzün mahsu- lünü, borsada satılmak üzere komusyoncu Menemenli Hıf- zı'ya göndermiştir. Borsada üzüm mümeyyiz heyeti, bu üz muayene etmiş ve bu üzümün, tabii surette — yetiştirilmiş- olduğu tesbit edilmiştir. Borsa idare heyeti, bu ça- lışkan bağcıyı . taltif etmek için karar vermiştir. Umumi Hapisane 'Başka bir yer; kaldırılacaktır.. , İzmir umumi hapisane bina- sının, şehir — içinden kaldırıl- ması için alâkadar makamlar tarafından teşebbüslerde bulu- nulmuştur. Hapisane binasının, hapi- sane ittihazına elverişli olma- dığı malümduür. Bazı yerleri harab vaziyette bulunan ve evvelce bir han olan bu bi- nanm yıktırılarak yerinde gü- zel ve geniş bir park vücude | getirilmesi tasavvur edilmek- tedir. Bunun için İzmir'in ih- tiyacına göre münasib bir ğ?'d' çumumi bir hapisane inası inşası muvafık görül- mektedir. Adliye vekâletinin, vukubulan müracaatı, muvafık göreceği şüphesiz telâkki edil- mektedir. İmar Sahasında, Otomatik telefon tesisatı. İzmir'in imar sahası olan yangın yerinde otomalik te- lefon tesisati vücuda getiril- mesine nahıa vekâletince mü- saade edilmemektedir. Haber aldığımıza göre, telefon şir- keti, mukavele mucibince şeh- rin imar sahasında yer altın- dan tesisat yapmağı kabul etmiştir. Fakat nafıa vekâle- tinin müsaade etmemesinden ötürü, tesisat yapılamamakta- dir. Haber aldığımıza göre halkın ve İzmir'in ihtiyacı ba- kımından imar sahasında oto- matik telefone şiddetle ihtiyac vardır. Burada tesisata müsa- ade edilmesi için Nafıa vekâ- leti nezdinde teşebbüsatta bu- lunulacaktır. Sergilerdeki Üzümler.. Dün yağmur yağdı Dün İzmir'e ve civarındaki «| bazı kazalarla Manisa'ya yağ- 2 -Fakir bir delikanlının hikâyesi mur düşmüştür. Birçok yer lerde üzümler, sergilerde bu- Tunmakta olduğundan bağcı- lar yağmurun devamlı bir şe- kilde yağmasından endişeye düşmüşlerse de bir müddet raya gidiyor.. ,: Yarın Anka. Şehrimizde bulunmakta ola gümrük ve inhisarlar leri işlerini tetkik eden rük ve inhisarlar vekili Rana Tarhan, yarın A trenile Ankara'ya gidı İnhisarlar umum müd Mitat Yenel ile tuz şul müdürü Cavit te yarın di yolu ile İstanbula döneci | Arpa ve bakla | Satış ve ihracat vaziyeti.. — Şehrimiz ticaret odasıı hazırladığı bir rapora g yeni yıl arpa mahsulünün pi- | y K | Ç E yasaya ilk geliş tarihi olan V k May s 936 dan haziran 936 yâ (Şi kadar borsada 75 ton satılmıştır. Geçen yıl ayni 'rğ!leki satış miktarı 106 | ıdi, D, Haziran 936 ayında İzmir Timanından dış memleketler arpa ihraç edilmemiştir. Yeni bakla mahsulünün saya geliş tarihi olan 1 h randan 30 hazirana kadar sada 730 ton bakla satıl tır. Geçen yıl ayni tarihte! sa tılan bakla miktarı 1292 ton idi. Haziran ayı içinde limanı mızdan dış memleketlere ton bakla ihraç edilmiştir. Ge- çen yıl ayni tarihteki ihracal 269,5 ton i â Şehirlerarası Telefonunda bir arıza İzmir— İstanbul ve İzmir— Ankara otomatik - telefonları, hatta hüsüle gelen bir arı yüzünden dün sabahtan al ma kadar kapanmıştır. ların tamiri için çalışılmı İhtiyar Kadın Sıcak yüzün: den ölmüş... — İzmir-Kemalpaşa şosesi narında Kavaklıdere kö; varında bir fundaklıkta ihtiya bir kadın cese " bulunduğunu yazmıştık. Henüz hüviyeti tes bit edilemiyen bu havaların fazla sıcak ©o yüzünden kalb durması! öldüğü yapılan muayene cesinde anlaşılmıştır. Yı yaşlarında tahmin edilen kadının Kemalpaşa köyleri den olması mühtemel mektedir. İmtihan'ar için — talimatname — — Kültür. bakanlığı mekteb: lerde imtihanlar için yeni bil talimatname hazırlandırılacakt Bunun için bakanlıkta - teşki edilen bir komisyon, Birinci: teşrine kadar çalışarak yer talimatnameyi hazırlıy; Köy mektebleri içinde ye ea bir kıraat kitabı hazırlanılmal tadır. ) Parasız yatılı mekteblei Kültür - bakanlığından - şeh- rimiz Kültür - direktörlüğüün gelen bir tamimde bu sen liselerle ortamekteblere para sız yatılı olarak alınacak tale benin haizolması lâzım gele şartlar bildirilmiştir. Kabül im tihanlar 1 eylülde aypılacaktır. . Tetftiş a Belediye Reisi Dr. Behçie Uz, dün yukarı mahalle yapılmakta olan muhtelil atı teftiş etmiştir. — —