26 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

u S ikkati Ai Sayfa6 $ Alman Milletine FihteninHitabesi saerar 74 Temel budur. Bundan baş- | ka- hiç bir şey, öğünülmeğe değmez. Onlar söylenilir ; fa- | kat malik olunmaz. Bu vesile ile şunu görmüş oluyoruz ki kültürün yüksek- leştirildiği söylenen memleket, lerde bu ancak bir kaç müel- lifin eserinden ibaret kalıyor. Diğer bazılarında da bu kül- türün yalnız devlet dizginlerini ellerine almış bazı insanlarda görülüyor. Şurada burada açıl- mış bazı yüksek okulların da: Hakikaten medeniyet aşkına mı, yoksa parlamak veya pa- ra kazanmak düşüncesile mi olduğunu ayırdetmek güç de- öillir, Yeni terbiye işine girecek ilk devlet, şüphesiz en büyük ün sahibi olacaktır; fakat banda uzun müddet yalnız kalacak değildir. Şüphesiz ki kendi izinden yürüyecek dev- letler çıkacaktır. Ünemli olan şu ki biri başlamalı. Ardı ge- lir : İzzeti nefis, rekabet, geri kalmama vesaire gibi ifkılar, öteki devletleri de — iğneler. Onlar da yaparlar. V. — Yeni terbiyeyi ilk tatbik edecekler, bunun temin edeceği faydalardan belki bir az daha şüphe edebilirler ; amma sonra meydana çıkacak- tır. Eğer bizim dediğimiz ter- biye sistemini, bütün Alman devletleri tatbik etseler, yir- mi beş sene geçmeden yeni nesil yetiştirilmiş olur. Bu- nun ne semereler - verebile- ceğini, yirmibeş sene daha ömrü olanlar görebilirler. Bütün bu izahatımıza rağ- men şunu da kabul edelim ki: Eğer Alman ülkelerinde böyle hiçbir devlet adamı çıkıp ta arkadaşlarını ikna edemezse © zaman ne yapmalı? — O zaman bu yeni terbiye işine, hususi teşebbüsler başlama- hdır. İlkönce büyük çiftlik sahip- leri hatırımıza geliyor. Bunlar kendi çiftçilerinin çocuklarına, yeni terbiyeyi vermek için, çiltliklerinde okul açabilirler. Almanlığın büyük bir ünü, diğer Avrupa — milletlerinden başkalığı: Kendi - çiftliğinde doğan çocukları en iyi yetiş- tirmektir. Bunu yapmağa ha- zardırlar; elverir ki kendilerine bu yol gösterilsin. Bu adam- ların, bu işi kökünden tetkik edeceklerine inanıyorum. Şu da halıra gelebilir ki bu senyorlardan bazıları: Hiz- metkârlarının cahil kalmasını belki tercih ederler. Fakat derebeylik hakları kanun ile kaldırılmış olduğundan, evel- den hizmetkârlarımna, gönülleri “jsterse verdikleri şeyleri, şimdi kanunen vermeğe esasen mec- burdurlar. Şehirlerde iyi vatandaşların bu iş için sosyeteler kuracak- larını da umuyorum. Herşeye rağmen vatandaşlarımızın kalp- dir. Müesseselerimizdeki fena. lıklar — ki terbiye noksan- lığından doğuyor — sefaleti yenmeğe çok kere, engel olu- yor; ve hattâ artmasına sebep oluyor. Vatandaşlarımızın hüsnüni- yetini iyi l::ıllınılım. Onların Glan bu ter Çeviren: M. Rahmi Balaban biye işi üstüne çevirelim. On- dan sonra hayir müessesele- rine lüzum bile kalmiyacaktır. Vakit bulurlarsa genç âlim- lerimizden de, Üniversiteden çıkış ile bir memuriyete girme arasındaki zamanlarını yeni metoda tatbik işine vermele- rini dileyeceğim. Bu suretle, onlar, yalnız sosyeteye büyük hizmet etmiş olmakla kalmaz- lar ; aynı zamanda kendilerine de büyük iyilik etmiş olurlar. Üniversiteden aldıkları bilgi hamulesi, çok kez, cansız ve ölü gibidir. Eşyayı müşahede üstüne dayanan ilk öğretimin istediği aydınlık — sayesinde, Üniversitede öğrendikleri şey- lerin hepisi bir vüzuh kazanır ve canlanır. Bildiklerini, ço- cuklara öğretmek suretile, da- ha sağlamlaştırmış — olurlar. Bundan başka; çocuklar saf bir surette, beşeriyetin bütün vasıflarıni izhar edeceklerinden bunların terbiyesile uğraşan genç âlimler ; insan ve hayat üzerine çok değerli bilgiler elde etmiş olacaklardır. Bu suretle onlar, en büyük- san'at olan yaşama ve hareket etme, tesir yapmayı öğreneceklerdir ki yüksek okulların hiçbirisi bunun alfabesini dahi öğret- mez. Hülâsa; eğer -burişi devlet üstüne almazsa, hususi teşeb- büsler alacaktır. Ve bizim te- rakkimiz gene duracak değil- dir. Amma sonra bir gün ge- lecek devlet anlıyacak ki: Ken- di ödevi bazı işleri yapmak değil, (Kül) olmak itibarile, her işi yapmaktır. O zaman terbiye işini de ele alacak ve hususi teşebbüsler, işlerini ona devredeceklerdir. —Sonu var — ao Memur aranıyor Türkçe, Fransızcayı, usu- lü muhasebeyi bilir ticaret usullerine vakıf, yazı maki- nesi kullanabilir bir bay lâ- zımdır. - Bunlarla beraber Almancayı - bilenler tercih edilecektir. İstekliler ikinci kordonda Şahin zade sokak N. 18 Ah- met Ragıp üzümcüye mü- racaat etsinler. Borsaintihap heyetinden: İzmir ticaret ve zahire bor- sası talimatnamesinin 13 üncü maddesi mucibince yıllık borsa idare heyeti seçimi 28-7-936 salı günü saat onda borsa bi- nasında yapılacaktır. Seçime iştirak edeceklerin adlarını gösteren listeler bor- sada asılmıştır. AlâkadarlInrın © gün ve o saatte borsaya gelerek reylerini kullanmaları ilân olunur. 2329 Salihli Şarbay- lığından; Urayımız elektirik fabrikası için ayda yetmiş İira ücretli bir makinistlik açılmıştır. Fabrikanın Peter ve Roston marka iki motörü vardır. İhti- sası olanların ehliyatnamele- rile yirmi beş Temmuza ka- dar müracaatları ilan olunur. 2123 ( 05i 29 < 0029 ANADOLU İtalya Beşler konferansı- na gelecek — Başı Tinci sahifede — Roma, 24 (A.A) — Fransız büyük elçisi M. Dö Şambron ile İngiltere ve Belçika mas- lahatgüzarları İtalyan dış iş- leri bakam Kont Ciyano'yu birlikte ziyaret ederek kendi- sine Londra toplantısı sonun- da neşredilen tebliği Vermiş- ler ve üç devletin İtalya'yı önümüzdeki beşler konferan- sına iştirak etmiş görmek ar- zusunu bildirmişlerdir. Roma, 25 (Radyo) — İtal- yan gazeteleri Londra üçler konferansı hakkında neşriyata devam etmektedirler. Popolo Di Roma: Bu üçler içtimaı, İtalya ve Almanya olmadan bir uzlaş- ma imkânsızlığını görmüş ve İtalya ile Almanya'yı davete karar vermiştir. Bu karar, Av- rupa umumi efkârının umumi bir uzlaşma arzusunun tazyiki eseridir. Koryera Della Sera: Hakiki bir teşriki mesai temini için herşeyden evvel .zecri tedbirlere müşabih fev- kalâde tedbirlerin lâğvı lâzım gelirdi. Üçler konferansı bu manileri refetmiş ise, İtalya ve Almanya'nın da Avrupa işle- rine müşareketini temin elmiş demek Olacaktır. Rejima Façista: Üçler konferansının bu ka- rarı, İtalyan siyasetinin yeni bir zaferidir. Demektedir. Londra 25 (Radyo) — İn- giliz gazeteleri, üçler konfe- ransının Almanya ve İtalyanın da Lokarno konferansına da- vetini memnuniyetle karşıla- maktadırlar. Maamafih Roma muvafakat ve iştirak cevabı vermezden evel, Berlin ile hu- susi müzakereler yapacaktır. Mançester Gardiyan: Yapılan bu yeni müşkilatla karşılaşacağını ummıyoruz. De- mektedir. Paris 25 (Radyo) — Lö Pöti Pariziyen gazetesi: Londra üçler içtimaı bitin- ce, M. Delbos, hemen Rusya sefiri ile küçük — itilâf murah- haslarını kabul etmiştir. Bu, Fransanın beşler konfe- ransında kendi işlerinden baş- ka dostlarını alâkadar eden mes'eleleri de mevzuu bahs edeceğine delil addedilmek- tedir. Hali hazırda, Londra uzlaşması Pariste iyi surette karşılanmıştır. Roma'da da iyi tesir hüsule getirdiğine şüphe yoktur. Fakat Berlinde çok ihtiyatlı bir şekilde kabul edilmiştir. Demektedir. “ İzmir tramvay ve elektrik sosyetesin- den: Şebeke ameliyatı dolayısile cereyanın 27-7-1936 da - saat 7 den 17 ye kadar Şaphane, sağır, halimağa sokaklarında ve mücavir sokaklarda - kesi- leceği sayın abonelerimizce bilinmek üzere ilân olunur. Mükellefin İsmi Dinarlı Mehmed Bugün Atina'da Yu. nanlı Cim Londosla güreşecektir.. Ka aa Dinarlı Mehmed Üç dört gündenberi Atina- da bulunan maruf Türk gü- reşçilerinden Dinarlı Mehmed bugün Panatinaikos stadında geçen seneye kadar dünya şampiyonluğunu muhafaza eden Cim Londos'la karşılaşacaktır. Geçen sene Amerika'da dün- ya şampiyonluğu unvanını ta- şıdığı zamanlarda Dinar'lı ile Amcrikada — karşılaşan Cim Londos bugün kuvvetli raki- bine karşı alacağı neticeyi kestirememektedir. Cim Lon- dos kendisine mülâki olan bir Yunanlı muharrire; Dinârlı ile geçen sene ÂAmerikada yaptı- ğt müsabaka hakkında diyor ki: — Mehmed ani bir hare- ketle ringten dışarı düşmüş kafasından yaralanmış bu su- retle bir buçuk saatlik müca- delemiz — neticesiz - kalımıştır. Türk pehlivanı çevik ve ayni zamanda teknik ve çok akıllı pehlivanlardan biridir. Bu iti- barla çok çetin bir rakiple Madrid Muhasara altında bulunmaktadır —Başı T inci sahifede— lâyık olduğu mevkiüi kazana- cak bir İspanyol cumuriyeti istiyoruz. Fakat Möskova'dan emir alan bir hükümet istemi- yoruz. Bugün aleyhine müca- deleye başladığımız hükümet, Bolşevik'lerin emrile hareket etmektedir., Demiştir. Roma, 25 (Radyo) — Asi kuvvetler, Madrit ile civarın- daki Kasabaların elektrik cer- yanını kesmişlerdir. Madrit şehrinde dün gece zifiri bir karanlık hüküm sürüyordu. Tetvan'dan gelen Sson bir habere göre, İspanya Fası'n- daki Arap kabileleri de, âsi kuvvetleri idare eden general Franco'ya iltihak eylemişlerdir. Paris, 25 (Radyo) — Hari- ciye nazırı M. (İvon Delboş), bugün âyan meclisinde İspan- ya hâdiseleri hakkında izahat vermiştir. Başbakan M. Leon Blum partisi, İspanya hükümetine silâh gönderilmesi hususunu iltizam etmektedir. Üç İspanya posta vapuru, silâhları almak üzere Marsil- ya'ya gelmiş ise de tek bir tüfenk alamamışlardır. Madrit, 25 (Radyo) — Ame- rika'nın bura sefiri, hasta ol- | duğu halde Villasında mahsur bulunmaktadır. Sefaret başkâ- tibi, güç halle Paris'i bularak telefonla konuşmuş ve sefirin, oraya gidebilmesi için yardım gösterilmesini istemiştir. Paris, 25 (Radyo) — Son gelen haberler, Madrit civa- rında hükümet — kuvvetlerile âsiler arasında kanlı çarpış- karşılaşacağım. Ve Mehmed'i mağlüp etmek için çok uğra- şacağımı kabul ediyorum. Halk sahasında bugünkü maçlar.. C. H.P. spor kolunun ida- re ettiği futbol takımları ara- sında halk sahasında bugün hususi maçlar yapılacaktır. İlk müsabaka yeni teşekkül etmiş olan İlkadım takımı ile Do- kuz Eylül takımı arasındadır. Her iki takım genç eleman- lara maliktir. Bu maçı Yük- selme Kahramanlar karşılaş- ması takip edecektir. Geçen hafta ayni takımlar karşılaş- mış ve Kahramanlar takımı oyunu 3-1 kazanmıştı. Bu iti- barla bugünkü müsabaka re- vanş mahiyetini haiz demek- tir. Bu maça, Yükselme kulü- bü tarafından bir kupa da konulduğu düşünülürşe karşı- laşmanın, günün en alâkalı ve heyecanlı bir müsabakası ola- cağı söylenebilir. Hastanede kaybo- lan anahtar Memleket hastanesinin bir dolap anahtarı kaybolmuştur. Bulan getirip hastane idare memurluğuna verdiği takdirde memnun edilecektir. Izmir Defterdarlığından: San'atı Ticarethane- Kazanç Buhran ** 15 zam mevkiü LK LK LK Emin oğlu salim Gazinocu İnciraltı 195 00 44 85 29 25 Banyocu B » i 2400 4 80 Yukarıda ismi yazılı mükellef namına 935 senesi için tarh olunan kazanç vergisi ile zemaimi ismi hizasında gösterilmiş- tir. Kendisinin terki ticaret ve san'at etmiş olup nerede bu- lunduğunun bilinememesi hasebjle ihabarnamesi kendisine teb- liğ edilememiştir. Hukuk mahkemeleri usulü kanununun 141 ve 142 inci maddeler mucibince tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyet ilân olunur. 2332 malara devam edildiğini bil- dirmektedir. Ayni haberlere nazaran; 48 saat zarfında her iki taraftan maktul düşenler asgari 25 bin kişiye varmaktadır. Londra, 25 (Radyo)— Kral 8 inci Edvard'ın bindiği Yat, gece yarışından sonra Port- smost'tan hareket — etmiştir. Kralın yatına üç harb gemisi refakat edecektir. Kral, Kale limanında büyük merasimle karşılanacaktır. — Fransız reisi- “eumuru M. Lebrun ve Fransız hükümeti adına birer heyet krala arzı tazimal edeceklerdir. İzmir inhisarlar başmüdür- lüğünden: Dairemizce bir sene zar- fında satın alınacak tâhminen üç milyon kilo sikletinde üzüm incir ve sair çuvallı malların arabadan indirip vezin ve is- tif etme ve çuvaldan boşaltıp paçal yapma; çuvallara doldu- rup dikme kurşunlama ve paskülde çekilerek arabâlara yükleme işleri açık eksiltmeğe konulmuştur. Bedeli muham- meni (İki bin yüz) muvakkat teminatı (yüz elli yedibuçuk) liradır: isteklilerin şartname- sini görmek ve eksiltmeğe girmek için 7 ağustos, 936 günü saat onbeşte başmüdür- lüğümüzdeki komisyona- gel- meleri 36 20 2312 Hususiöğretmen Fen, biyoloji, fizik, kimya ve riyaziye gibi derslerden ga- yet ucuz bir ücret mukabilin- de ders almak istiyenler her gün saatl0 - 12 ve 16 - 18 de Elhamra bitişiğinde Milli kü- tüphaneye S. T. rumuzile mü- racaatları D. 4 Büugün atletizm b rincilikleri başlıyo Bugün Alsancak sahasın saat 16 dan itibaren 935-93 senesi İzmir atletizm birin lik müsabakalarına başlan caktır. Yaz tatili münasebeti sıcak günlerini geçirmek iç? muhtcğ? semtlerde — bulu! atletlerimiz İzmir'e dönmi bulunmaktadırlar. Bu itibarla müsabakal çok heyecanlı geçeceği ün edilmektedir. — Müsabı ö ğir Aj ğir Keş idare edecek hakemler fu bi Mü ajanı tarafından aşağıda gö terildiği gibi seçilmiştir: Sadi Agâh (K.S.K) Hüst yin A, (îgsıid(.KKemıl. Fi mi, Baha (Altay), Halkevi den Ahmed, İzmirspor'di Muzaffer, Göztepe'den Agö ve Burnava'dan Rasih. Tanzim edilen prograrm) göre müsabakalar 100 met sür'at koşusile başlıyacaktı! But koşaya düzla” atlet dişti ettiği takdirde seçmeler yap lacak ve müsabakanın fi ayni günde başarılacaktır. Bu müsabakayı gülle atm ve 800 metre sür'at koşula! takip edecektir. 110 Met manialı koşuda da seçmele apılacektır. Cirit atma müs asından sonra 200 meti sür'at koşusunun seçmesi yı haftaya bırakılacaktır. Bu müsabakalardan s0: 4X1500 bayrak, yüksek atl Y ma, 5$000 metre mukaveme ' * koşusu ve 4X400 bayrak rışları - yapılacaktır. Bayrı yarışlarının en önemlisi * 4 bayrak yarışıdır. İzmir birincilikleri bu sun le önümüzdeki hafta nihayet erecek ve müsabakaların hi tamında 934-935 senesi atlı tizm birinciliğini kazanmış ol: atletler ve kulüplere Türk sp: kurumu — merkezinden — gel şild ve madalyalar merasimli tevzi edilecektir. İzmir belediyesinde 1 — Mezarlıkbaşında Hay riddin paşa sokağında bele diyeye ait 5 sayılı aile evind yapılması icabeden yüz ku dört lira otuziki kuruşluk mirat kiracı tarafından yapı! mak ve kira bedeline mah edilmemek - şartile” -başkâtifi likteki keşif ve şartname vet hile ve senelik kirası ü yirmibeş lira bedeli muhart menle bir senelik kirası 11-8 936 sah günü saat onaltıd açık artırma ile ihale edil€ cektir. İştirak için yirmidö buçuk lirahk muvakkat temi nat makbuzu ile söylenen gü ve saatte encümene gelinir. | 2 — Belediye dairesini 936 yılı ihtiyacı için bin yiri altı lira yirmi kuruş bedi muhammenle " başkâtiplikte şartnameye ilişik cedvelde ci ve miktarı kırk altı kalemdi yazılı kırtasiye 11-8-936 günü saat onaltıda açık p siltme ile ihale edilecektil! İştirak için yetmişyedi liral, muvakkat teminat makbu! K. veya banka teminat mektuf| —— ile söylenen gün ve encümene gelinir. 3 — Başkâtiplikteki nameye veçhile beher tonu © bir lira yirmibeş kuruştan yt? on iki lira elli kuruş bedf muhammenle on ton yıkanii'| ve kalburlanmış maden * mürü alınacaktır. Açık ek$t | me ile ihalesi 11-8-936 $8 günü saat onaltıdadır. İştifit | için sekizbuçuk liralık m kat teminat makbuzu ile *? lenen gün ve saatta encüm'' gelinir. 26 31 4 8 £