8 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

! l gaç SA Türkiye emniyet düsturları. Başvekil geçen gün bize yal- Niz yüksek bir hitabe örneği değil, hassas ve terkibci de- İ sının yeni bir eserini verdi. Onda, bütün milletçe, duydu- ğumuz, kaygılandığımız, has- retlendiğimiz sezindiğimiz. fa- kat toplayıp anlatamadığımız şeylerin ifadesini bulduk. Bu nutkun akisleri gösteriyor ki hükümet ve halk, pek açık bir fikir ve his kaynaşıklığı içindeyiz. Herkes neden bahsediyor? Harb tehlikesinden! Bu tehli- kenin muayyen bir hedefi var mıdir? Evet veya hayır! He- def, korku ve zâftır. Nerede müdafaa iradesi gevşer ve kim müdafaa imkânlarını var kuv- veti ile hazırlamazsa, tehlike onun üstünde hakikat olur. Milletlerin, tehlike buhranla- rındaki hodbinliğinin ne hal aldığımı görüyoruz. Eğer kor- ku ve zâf tehlikeyi kendi üs- tüne çekmişse, sulhun en ya- man âşıkları bile, kendilerinin daha bir müddet için masun ve rahat kalmış olmalarına şükretmekten gayri birşey yap- mıyor. Zafer, daima olduğu gibi. bugün dahi, en kuvvetli silâh olan cesaret, irade ve teşebbüsün mükâfatı oluyor. Hesab — ve istatistiklerin, müsbet veya menli olarak, al- dandıkları bir nokta vardır: bu nokta, taarruz eden veya taarruz olunan milletlerin ruh halleridir. Bozgunçu bir ruh hali içinde en korkunç silâh, korkuluk hizmeti bile görmez. Hür ve hâkim yaşamak ira- desi karşısında ise, masa mu- kayeseleri alt-üst olur. Evelemirde bir millete bu ruh haleti, yani sarsılmaz, yıp- ranmaz hürriyet müdafaası ah- lâkımı, yoksa, var ctmek ge- rektir. Müdafaa hazırlıklarının en büyüğü ve esaslısı, harb kararıdır. Ancak sulh içinde çalışmak istiyenlerin bu kat'i kararıdır ki harb tehlikesinden eser bırakmıyacaktır. Başvekil Türkiyenin emni- yet düsturlarının başına bu far ve iradeyi geçirmekle, bizim için en eski tarihlerden biri milli bir hakikati yeniden ifade etmiş oluyor. Fâkat bi- zim kendimizden ne kadar şüphemiz yoksa, başkalarının dahi bizim hakkımızda hiçbir tereddüdü olmaması lazımdır. Başvekil, bu karar — ve ira- denin kaynağı olan Türk fazi: letlerinin ve hayatiyetinin, yal: nız. bir ânı beklemek değil, her ânı medeniyet cihazı ile faydalandırmak — hususundaki zaruretlerden bahsediyor. Bir harb, mütemadiyen kazanıl- Makta veya mütemadiyen kay- bedilmekte olan birşeydir: ne zafer, e mağlübiyet, saat ve haftaların mahsulü - değildir. Bir harb, başlıca dayancı bir milletin fazilet ve hayatiyeti olarak, o milletin medeni ta- mamlığının eseridir. Bu ba- kımdan, bir milletin emniyet düsturları içine sıkıştırlmaya: cak olan ne kalır? En basit vazife adamı, bir siper par- çasında oturuyor. Belki bil- meksizin, fakat mutlaka, yakın veya uzak bir harbın müsbet veya menfi talüne hizmet ediyor. Başvekilin bizde şuurlandır- makta olduğu hakikat, bil- hassa budur. Modern âlemde harbın mahiyeti değişmiş de- ğildir: hazırlık ve icra sahası maddi manevi bütün milli var- hk ölçüsünde genişlemiştlir. Falih Rıfkı ATAY | / Çeşme kazasının Germeyan Alivre incir ve üzüm satışları İncir satışları ı'_):i gidiyor, üzüm satışları da Bu sene incir mahsulü çok nefistir. Son haftalarda devam eden sıcaklar, mahsulün, kısa bir zamanda kemale gelmesini te- min etmektedir. İncir piyasa- sının 17 Ağustosta açılacağını yazmıştık. Ayın 16 sında Na- zilli, Aydın ve Ödemiş'ten hu- susi bir katarla İzmir'e 3500 çuval kadar incir getirileceği | haber alınmıştır. Yaptığımız tahkikata göre şimdiye kadar incir mahsu- lünden 300,000 torba zlivre satış yapılmıştır. “Geçen sene de bu tarihe kadar yapılan alivre incir satışı, gene bu miktarda idi. Bir torba 12 kilo olduğuna göre 2600 ton incir şimdiden satılmış de- mektir. İncir mahsulümüzün dış memleketlerdeki müşteri- leri, bu sene de incirlerimizi çekeceklerdir. Üzüm mahsulü üzerinden yapılan alivre satış miktarı da iki milyon kutuyu bulmuş- tur. Geçen sene genc bu ta- rihteki alivre üzüm saltışı üç milyon kutuyu bulmuştu. Bu ay sonuna kadar gelecek mü- him siparişlerle alivre üzüm satışlarının geçen seneki mik- tarı bulacağı tahmin edilmek- tedir. yükseliyor. Üzüm kurumunun geçen sene piyasadan satın aldığı üzüm- lerden 18,000 — çuval üzüm, kurumun, son defa Avrupanın tedir. Henüz gönderilmemiş ve satılmamış — üzümlerden | üzüm kurumunun elinde 7000 çuval kadar mal kalmıştır. Bunların da yakın bir zaman- da tamamen ihraç edileceği tahmin edilmektedir. muhtelif yerlerinde yaptığı sa- | tış teşkilâtiına gönderilmek- | Fuar sahası cazip bir şekil aldı. Paviyonlar yükseliyor, geceli gün- düzlü faaliyet devam ediyor. Kültürparkta fuvar hazırlık- ları mübim bir safhaya gir- miştir. Elektrik tesisatı ta- mamlanmış olduğundan fuvar | sahasına — elektrik şirketince | eereyan — verilmiştir. Büyük elektrik - Tambalarının - ziyası altında yüzlerce amele gece- leri de - çalışarak inşaatı bitir- mek için gayret göstermek- tedir. Sümer bankın 16000 liraya mimar Necmeddin Emre ve şeriki dekorasyon — profe- Yarın inciraltında İzmir böl- gesi büyük deniz teşvik mü- sabakaları yapılacaktır. Bu iş- le meşgul olan komite, prog- ram ve hakemleri şu şekilde tertip etmiştir. Hakem heyeti Baş hakem: Amiral Şükrü, Hakemler binbaşı Avni (Ma- yin gurup kumandanı), binba- şı İsmail (Mayin gurup yar- dim - kumandanı), — asteğmen ' Arif, asteğmen Nazmi, liman MAHKEMELERDE: Ulucak köyü cina- yeti nasıl olmuş? Müddeiumumi-maznunun onbeş * sene hapsini istedi. Menemen'in Ulucak köyün- de Demir adında birini ta- banca ile öldürmekle maznun Ömet'in muhakemesine dün Ağırcezada devam cdilmiştir. Dinlenen şahitler, vak'a günü Cumuriyet bayramı şcnlilşl_e_ri yapılırken — maktul Demir'in meydanda toplanan halk ara- sında duran Ömer'in kardeşini dövdüğünü ve Ömer gelip : — Ona ne vuruyorsun ? İnce Ömeri de tokatladığı- ni ve Ömerin tabancasını çe- kerek — Demir'i öl::ğrdüğünü öylemişlerdir.. Müddeiumum? î::lîııiı:ıiş Şevki Suner, iddiası- nı serdetmiş ve Ömerin hak- sız bir tahrikle Demir'i öldür- düğünden Türk ceza kanunu- nun 448 - inci maddesi bince çezalandırılmasını, suçu işlediği esnada yaşı kü- çük olduğundan cezası layin edilirken Tahrik ve yaş mes- elelerinden — cezasının azaltıl- masını — istemiştir. Maznunun avukatı da müdalaasını yap- mış ve müddeinmuminin nok- tai nazarını mahkeme heyeli- nin kabul etmesini istemiştir. Maktulün - babası: — Benim oğlumu öldür- müştür. Tazminat isterim. De- miştir. Kararın tefhimi — için muhakeme, önümüzdeki Salhı gününe bırakılmıştır. ğ Germeyan köyü cinayeti köyü:ıdr bir mer'a mes'elesin- den Seyfiddin'i mavzer kurşu- nile öldürmekle maznun çoban İsmail'in muhakemesine dün ağırcezada devam edilmiştir: Müddeiumumi muavini Şevki Suner, iddiasını serdetmiş ve maznunun Türkceza — kanunu- nun 448 inci maddesi mu- eibince 15 sene ve yasak silâh taşımak suçundan ayrıca hapse mahküm edilmesini is- temiştir. Mazaun İsmail, masum (îl- duğunu iddiada ısrar etmiştir. Muhakeme bitmiş ve kararın telhimi, önümüzdeki Salı gü- nüne bırakılmıştır. Mahkümiyet İsak'ın mağazasından - bir çuval fıstık çalan Mustala oğ- la hamal İlyas, asliye ceza mahkemesinde iki sene hapsa mahküm edilmiştir. Ofis müdürü İstanbul'da tedavide bulu- nan şehrimiz Türkofis müdü- rü Ziya Orgon'un 15 ağus- tosta şehrimize dönerek vazi- fesine başlıyacağı haber alın- mıştır. Seyyar sıhhat memuru Adana'nın Osmaniye kaza- sı seyyar sıhhat memurluğuna tayin edilen ve giden İzmir sıhhat memuru Haydar, istifa | ederek şehrimize dönmüştür. A Yarın İnciraltında de- niz yarışları var. Program çok zengindir, güzel | bir gün geçirilecektir. reisi, binbaşı Mehmed (Mu- hafaza alay kumandanlığı iş- letme amiri); çingoraf Cemal Gümüşayak, Fahri bayraktar, İş bankasından Tahir.. Yarışlara saat dokuzda baş- lanacaktır. Program şudur: 100 metre serbest yüzme, 400 metre serbest yüzme, 100 metre — sirtüstü, 200 — metre kurbağlama, 1500 metre ser- best, 4X200 bayıak yarışı, 100X200Xx100 Türk bayrak yarışı, 200 metre serdest yüzme Kürek: X - Fıta ile kulüpler arasında müsabakâ, körlez sandalları, arasında müsabaka, liman ka- yıkları arasında kürek ve yel- ken müsabakaları, donanma, tayyare alayı ve mayin gurubu kumandanlığı vesaitlerile yel- ken ve kürek yarışları. Komite müsabakalarının in- tizam dahilinde ve eğlenceli olması için İzmir - bölgesi başkanıDı. Mitat Orel'in baş- kanlığında çalışmaktadır. Mü- sabrka günü donanma ve mev- ki müstahtem bandoları İncı- Taltında bulunacaktır. Su spor- ları ajanlığınca müsabakalara çok ehemmiyet verilmektedir. Teşvik müsabakalarını müte- akip bölge birincilikleri yapı- lacak ve bunu eylülün ilk haltası için gene büyük mü- sabakalar takip edecektir. Mü- sabaka günü halkın İnciraltına| rahatça gidip gelmesini temin için otobüs seferleri fazlalaş- tırılmıştır. Yavuz takımı bir maç verecek.. Haber aldığımıza göre Al- tay-Göztepe muhteliti arasında bir futbol maçı yapılacaktır. Maç günü henüz tesbit edil- memiştir. San'at mektebine alınacak talebe. İzmir mıntaka san'at mek- tebine busene alınacak parasız yatılı talebe için 17 ağustos- ta mektepte bir müsabaka imtihanı açılacaktır. Mektebe talip olanlar şim- diden vilâyete müracaata baş- lamışlardır. Ankara — inşaat usta mektebine girmek iste- - yen talebenin imtihanları da gene İzmir San'at mektebinde yapılacaktır. sörü Vedad Ar taraflarından inşasına başlanan büyük ve daimi paviyonu ile inhisarlar, Sovyet Rusya, Yunan ve vilâ- yetler paviyonlarının — inşaatı sürat'le ilerlemektedir. Fuar sahasında yükselmiye başlıyan muhtelif pavyonlar | ve bir taraftan inşa edilmekte olan yollar, sahanın manzara- sını tamamen değiştirmiştir. Yakında Fuar sahası, bütün cazibesile meydana çikacaktır. Ekspozisyonlardan çoğu, pav- yonlarının dekorasyon işlerine başlamışlardır. Fuar sahasında görülmemiş bir faaliyet devam etmektedir. Mısır Devlet pavyonü inşa- sına da bugünlerde başlana- caktır. Dün Fuar komitesi baş- kanlığına gelen bır. telgrafia fuar için bir Mısır heyetinin Arkadya vapurile İzmir'e ha- teket”ettiği bildirilmiştir. Fuar komitesi başkanlığın- dan, Başbakanımız İsmet İnönü ile Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak'a ve bütün Vekillere birer mektub gönderilerek fuarın 1 eylülde açılacağı ve kendilesinin hu- zurlarile bu töreüe şeref ver- meleri rica edilmiştir. Ayrıca meb'uslarımıza da birer dave- tiye gönderilmiştir. İstanbul şehir tiyatrosu ope- ret trupundan elli kişilik bir heyet, İuar zamanı şehrimize meğe başlanan açık hava ti- yatrosunda temsiller verecek- tir. Bunun için yapılan teşeb- büs müsbet netice vermiştir. Fuar sahasında mükemmel bir açik hava tiyatrosu inşa- sına başlanmıştır. Bundan bir ay evel şehrimizde Elhamra sınemasında hünerler gösteren profesör Zati Sungur da fuar zamanında İzmir'e gelerek fuar iyerinde çalışacağını bildirmiştir. Halksahasında Yarınki maçlar.. kevleri spor komitesinin idarc ettiği kulübler arasında önem:- li müsabakalar olacaktır. Maçlar saat 16 da İlkadım- Turan — takımlarınin — karşılaş- masile - başlıyacaktır. Geçen senenin likinde mühim rol oynamış olan Turan takımı bu sene ilk dela olarak sa- haya — çıkmaktadır. - İlkadım takımı yeni teşekkül etmiş bir ekip olmasına muntazam ça- lışmaktadır. Ve formündedir. Binaenaleyh iyi elemanlara malik olan Turana karşı ala- cağı netice oldukça alâka uyandırabilir. Bu müsabakayı Dokuüzeylül - Altınyıldız — ta- kımları karşılaşması takibede- cektir. Geçen hafta ayni sa- hada karşılaşan bu iki takım 1—1 berabere kalmışlardı Sa- bahleyin saat sekizden itiba- ren ayni kulüplerin ikinci ta- kımları karşılaşacaklardır. gelerek fuar yerinde inşa edil- Yarın halk sahasında hal- ı | İhracat işlerinde ozala B Vali F. Güleç — — Kemalpaşa'da kooperatit üze- — Ekmek narhı indirildi. Buğday ve un fiatleri, yeni mahsulün yüklü bir şekilde piyasaya arzı üzerine düç- müştür. Belediye daimi en- | — cümeni, bunu nazarı dikkate alarak ekmek fiatlerinde kilo | — başına 0,75 santim (Otuz para) birden tenzilât yapmış- tır. Yeni narh, bugünden müteber - olacaktır. - Birinci nevi ekmek 10,25 ve ikinci nevi 8 kuruştan - satılacaktır. rinde meşgul oldu Vali Fazlı Güleç, dün Ke- malpaşa kazasına gitmiştir. Kredi kooperatifleri - için Kes — malpaşa'da bir toplantı ya- pılmış ve valimiz, bu toplan- — tıyı ziyaret ederek akşam — — üzeri şehrimize dönülüştür. Çocuk bakımı Temmuz 936 ayı içinde ço *<İ cuk esirgeme kurumu bakım — — evinde (50)i hasta çocuk mua- yene ve tedavi edilmiş ilâçları — pârasız verilmiştir. Yedi sütsüz anneye da de- — , - ş KE S vamlı süt temin edilmiştir. Defterdar muavinliği Şehrimiz defterdar muavin: liğine Beyoğlu tahakkuk mü- dürü Kemal tayin edilmiş ve emri dün Maliye Vekâletinden " vilâyete gelmiştir. Belediye daimi encümeni — Belediye daimi encümeni, — dün öğleden sonra Belediye — reisi Dr. Behcet Uz'un reis> — liği altında toplanmış, bazı — inşaatın ihalelerini kararlaş- — Uurmıştır. itüccara kolaylık.. betçi eczaneler Bu akşam Başdurak'ta Sıh- hat, Karantina'da Eşref, Ke- mer'de Kamer, Eşrefpaşa'da Eşrefpaşa eczaneleri açıktır. İ Ankara — Yabancı ülkele- —— re sevkedilecek ticari mahi- yetteki malların menşeini tet: kik ve tahkikine imkân ver- — mek için menşe şahadeti B mesi alınması evelce çıkan — bir kararname iktizasından bn-j ; lunmaktadır. İktısad Vekâleti, bazı tica- — ret sanayi odalarının bu hük- — mü muhtelif şekillerde tatbik — m etmekte olduklarını gördüğün- — den, evelcede tamim edildiği — veçkile, menşe şahadetnamesi — verilmesi işinin, ticari icap ve — teamülleri ihlâl etmeksizin tat- — bik edilmesini ticaret ve sa- — nayi odalarına emretmiştir. — Bu emre göre: Ü Tüccar, malın sevkinden — evvel alâkadar ticaret ve sa- — nayi odasına müracaat ede- — cek ve malını her hangi bir ekspertiz için hazır bulundu- — racaktır . Gümrük idareleri odanın menşe şahadetnamesi — verileceğine dair olan muva- fakat beyanını görerek malia — ihracina müsaade edecektir. — Ancak tüccarın bu takdir- de lüzum gösterilecek olan vesikaları, gümrük ibri î muamelesinin tekemmül ettiği — tarihten itibaren onbeş gün — zarfında alâkadar odaya tevdi etmesi ve şahadetnameyi ah — ması lâzım gelmektedir. Pa Maden işlerimiz — Zonguldak, 7 (A.A) — Ma- den sosyetelerinde inceleme- — lerde bulunmak üzere maden — tetkik ve arama enstitüsü ge- nel direktörü Reşit Osman Gençler ve Etibank genel di-- rektörü İlhami Nafiz şehrimiz gelmişlerdir.